Sint, wie is u? Beroemde doden rusten ook zacht ZATERDAG 30 NOVEMBER 1985 EXTRA PAGINA 23 Voor de allerkleinsten in ons land bestaat er geen twijfel. Sint Nico- laas is voor hen de bebaarde man uit Spanje die cadeautjes komt bren gen. Veel kinderen in de wat oudere leeftijdsgroep lachen om dat vreem de verhaal: „Sinterklaas en Zwarte Piet, allebei bestaan ze niet" is een rijmpje dat begin december regel matig over schoolpleinen galmt. Wat moeten volwassenen eigenlijk met het beeld van die goedgeefse heiligman die elk jaar het land in rep en roer brengt en een forse aanslag op vele portemon nees pleegt. Zijn er historisch gezien fei ten die zijn bestaan bevestigen of heb ben al die overgeleverde verhalen geen enkele waarde. Heeft zijn verering met de kerk te maken of is zijn herkomst uit iets anders af te leiden? Voor al deze vragen zagen vijftien stu denten Nederlands uit Utrecht zich ge steld toen zij de opdracht kregen in his torische geschriften te gaan zoeken naar de herkomst van Sinterklaas. Zij kregen een tekst uit de middeleeuwen, die ver taald moest worden. Student Mark Ver- hijde: „Toen we de vertaling hadden zijn we de tekst gaan vergelijken met het La tijnse origineel en we zijn gaan spitten in de achtergronden van Nicolaas. Daar voor hebben we hele oude teksten ge bruikt maar ook moderne wetenschap pelijke werken". Van alle theorieën die de Utrechtse studenten tegenkwamen hebben zij de twee belangrijkste uitgewerkt. Een Ger maanse en een christelijke leer over het ontstaan van de Nicolaasverering, de ge bruiken en de feesten. Wodan De eerste theorie die zij op papier heb ben gezet is een produkt van de 19e- eeuwse belangstelling voor de Germaan se cultuur. Deze theorie gaat er van uit dat Sint Nicolaas de belichaming van de Germaanse god Wodan is. Joep Adema daarover: „Wodan was de oppergod der goden die met een achtvoetige schim mel door de lucht en over daken reed. Zijn uiterlijk doet denken aan Sint Nico laas; het was een grote gestalte, hij had een lange witte baard, droeg een won- derlans, een grote hoed en een wijde mantel. Wodan was voor de Germanen de beschermer van de zeevaart en de handel, uitvinder van het schrift en de dichtkunst en daarom dus god van de wijsheid en poëzie. Verder was Wodan alwetend, iets dat je terugvindt in het grote boek van Sinterklaas". De Germanen vierden omstreeks 6 de cember een feest voor Wodan, dat al op de avond van 5 december begon. Het feest stond tevens in het teken van de vruchtbaarheid. Wodan gaf h^J volk ap pels, noten en krakelingen; beelden van de vruchtbaarheid. Het volk stopte voer in een schoen die onder de schoorsteen werd gezet, voor Sleipnir, de achtvoetige schimmel van Wodan. De schoorsteen was voor de Germanen een toegang tot de goden- en geestenwereld, aldus de Utrechtse studenten. „Het is op deze manier niet moeilijk de herkomst van Sint Nicolaas te herleiden. Zijn schimmel zou Sleipnir kunnen zijn, het grote boek komt van Wodans alwe tendheid, de cadeautjes in de schoen zijn offergaven en zijn uiterlijk lijkt een christelijke afbeelding van de Germaan se god", aldus Joep Adema. Mark Verhijde: „Ook de herkomst van Zwarte Piet is aan de hand van de over levering van de Germadnse gebruiken af te leiden. Er zijn geleerden die beweren dat Zwarte Piet eigenlijk de gedegra deerde Wodan is en dat Sint Nicolaas in zijn plaats is gekomen. Deze opinie is ontstaan doordat Wodan Vroeger ook wel Nikkar of Hnikar werd genoemd, dat doet dus denken aan de zwarte knecht. Als je daarover verder denkt zou je zelfs tot de conclusie kunnen komen dat Zwarte Piet en Sinterklaas uit één en dezelfde persoon, Wodan, zou kunnen zijn ontstaan". Rijmreus Er is nog een ander verhaal dat vertelt over een zwarte „rijmreus", die Wodan op zijn tochten vergezelde. Deze riimen- Over de herkomst van Sint Nicolaas - ook wel Sinterklaas, of op z'n Leids: Senieklaas genoemd - is nooit veel bekend geweest. Daarom was het een uitdaging van jewelste toen 15 studenten Nederlands onlangs opdracht kregen de zaak nu eens grondig uit te zoeken. In bijgaand artikel openbaren zij hun bevindingen. "Het stikt van de overeenkomsten tussen Wodan en Sint Nicolaas". door Simone Lensink Dank zij de techniek verbeterde Sint telkens zijn vervoermiddel. De goedheiligman op bovenstaande foto gebruikte bij zijn intocht in het Zwitserse plaatsje Malters (bij Luzern) een enorme delta-vlieger. de man. Nörwi genaamd, was Wodans knecht. Nörwi heeft ook gezorgd over de overlevering van de liedjes en gedichten rond het Sint-Nicolaasfeest. Mark Ver hijde: „In dit verband is het natuurlijk ook van invloed geweest dat Wodan de uitvinder was van de dichtkunst en de zogenaamde runen. Dat waren een soort magische toverformules die in een spe ciaal schrift geschreven Werden. Daar van zijn de chocolade- en boterletters af te leiden". Joep Adema: "Ander Sint-Nicolaasge- bak als taai-taai, boterstaven en kruid nootjes doen denken aan de vroegere of fers aan de vruchtbaarheidsgod Wodan. De marsepeinen varkens hebben over eenkomsten met geluksvarkens die door de Germanen aan de god Freir werden geofferd. Freir was een god die veel ei genschappen van Wodan had, iets dat uit meerdere Sint-Nicolaasgebruiken blijkt. Zo was hij de god van de rijkdom en gaf hij jonge meisjes koeken die een afbeelding van hun geliefde waren. Dat lijkt bijvoorbeeld op onze speculaaspop pen. Het stikt van de overeenkomsten tussen Wodan en Sint Nicolaas". Deze germanistische theorie heeft heel lang de christelijke ideeën over Sin terklaas verdrongen. Dat is waarschijn lijk gebeurd omdat de Germaanse ge bruiken diep in het volk geworteld za ten. Als een vorst zich tot het christen dom bekeerde, deed zijn volk dat auto matisch ook. Diep in het binnenste van de gebruiken bleef echter lang het Ger maanse deel hangen. De christelijke ideeën over het verhaal van Sint Nico laas hebben echter wel grote invloed ge had op het Sinterklaasfeest, in de overle vering treden deze ideeën zelfs het meest op de voorgrond. Myra Mark Verhijde: „De christelijke leer zegt dat Sint Nicolaas eigenlijk een ver eenzelviging van twee personen is: de befaamde bisschop van Myra uit de vier de eeuw, en een naamgenoot, een collega die eveneens uit Lycië (Klein-Azië) kwam. Over deze twee historische figu ren zijn geen betrouwbare historische gegevens bekend, maar daartegenover staan honderden legendes en verhalen". Mark Verhijde: „De feesten en vere ring van Sint Nicolaas bleven tot de ze vende eeuw beperkt tot het Oosten. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat in Rusland tal van tsaren de naam Nicolaas droegen. Ook nu worden in het Oosten nog Sint Nicolaas-feesten gevierd. Hij doet zijn intrede in het Westen pas als in de zevende en achtste eeuw de Grieks- orthodoxe pausen verhalen omtrent zijn heiligheid naar Zuid-Itólië (Rome) over brengen. Daar werd omstreeks 880 ook de eerste levensbeschrijving (vita) van de heilige Nicolaas opgetekend". „In 1087 konden de christenen in Eu ropa het niet langer verdragen dat hun geliefde heilige nog steeds begraven lag in dat verre Myra. In dat jaar brengen zij zijn beenderen, die in heilige olie drij ven. over naar Bari, in Italië. Zo rusten de resten van hun beschermheilige niet langer in heidense handen en kunnen kruisvaarders zijn graf bezoeken". Joep Adema: „Het overbrengen van zijn resten naar Italië was ook een vol gende stap om van Sint Nicolaas een po pulaire heilige te maken. Binnen en bui ten de kerk. De pausen in Rome hadden de kerken de opdracht gegeven voor alle Germaanse-volksfeesten een katholieke gebeurtenis te bedenken. De kerk nam zo dus de verkapte heidense feestdagen in haar kalender op. Dat ging in de ver schillende gebieden vrij willekeurig. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat in sommige delen van de wereld Sint Nico laas op drie koningen wordt gevierd, of zoals in Engeland en Amerika tijdens het kerstfeest (Santa Claus)". Naamdag Zes december is volgens een latijnse kalender uit Napels reeds van ongeveer 830 na Christus de naamdag van Sint Ni colaas. Dat was dus de plaats van het feest voor Wodan. In 1136 wordt ook in Utrecht vermeld dat 6 december zijn naamdag is en in 1222 beslist het conci lie van Oxford dat het Sint Nicolaasfeest een van de belangrijkste gebeurtenissen voor de rooms-katholieke kerk is. Mark Verhijde: „In de middeleeuwen is het feest van Nicolaas belangrijk ge worden door de mirakelspelen die rond zijn levensverhaal zijn gemaakt. Dat zijn gedramatiseerde legendes die over het leven van een heilige gaan. Er bestaat echter maar één legende waarin een niët-bijbelse figuur voorkomt en dat is Sint Nicolaas. Over zijn leven zijn in die tijd in Frankrijk vier mirakelspelen ge schreven. Deze spelen werden gebruikt voor de dagelijkse diensten in de kloos ters". „Over de herkomst van de tekst van deze mirakelspelen lopen de meningen eigenlijk nogal uiteen. Ons onderzoek wijst uit dat er kenners zijn die zeggen dat de tekst regelrecht van de legendes komt. Anderen beweren dat er gedeel ten uit de levensbeschrijving, de vita, over Sint Nicolaas in staan. Het is weten schappelijk gezien bijna onmogelijk daar met zekerheid iets over te zeggen", aldus Mark Verhijde. Het overgaan van de germaanse ge daante Wodan in de christelijke figuur Sint Nicolaas wordt door historici de kerstening genoemd. Dat deze kerste ning zo langzaam is gegaan, is volgens de Utrechtse onderzoekers een bewijs voor het belang van het feest voor Wo dan in de Germaanse samenleving. Langzaam maar zeker werd het echter een echte christelijke gebeurtenis. Zo kwamen er bijvoorbeeld religieuze voor stellingen bij en werd er tijdens de fees ten gebeden. Zwarte Piet „Sint Nicolaas wordt in de middeleeu wen gezien als een duiveluitbanner. Naar aanleiding daarvan zou je kunnen zeggen dat voor de christenen Zwarte Piet de geknechte duivel is. Zwarte Piet werd dank zij het volksgeloof in de mid deleeuwen een moorse zwarte knecht. Hier in het noorden wist men niet beter dan dat Sint Nicolaas uit Spanje kwam, Zuid-Italië hoorde in die tijd bij het Spaanse rijk. In Spanje woonde een vrij donker volk, de moren. De donkere moor zou overigens een mooie vervan ging kunnen zijn voor de rijmreus. Nör wi was Wodans knecht en was ook zwart". Het is duidelijk dat de kerk er in is ge slaagd het feest van Sint Nicolaas (of Wodan) een christelijk tintje te geven en dat de heilige steeds belangrijker is ge worden. Ook werden er handeldrijvende steden naar hem vernoemd. (Sint Niklaas in Vlaanderen en Sint Nicolaas- ga in Friesland), kregen veel steden eën Sint Nicolaaskerk en werd hij stad spa- troon van Amsterdam. Een bisschop bleek een geschikte heilige voor de af beelding van een god als Wodan. Mark Verhijde: „Tijdens de opkomst van het calvinisme in de 17e eeuw zijn alle vieringen voor heiligen ten noorden van de Moerdijk door de vernieuwers verdreven. De calvinisten wilden niets van die Roomse heiligen weten-Gingen tekeer tegen de gebruiken. Hel Sin terklaasfeest is door hen echter onaan getast gebleven. Het volk zag er toen al geen katholieke gebeurtenis meer n. Het protestantisme heeft het f'ee.-u uil- eindelijk zelfs volledig overgenomen Camera obscura Hij vervolgt: „Later waren het juist de predikanten die Sint Nicolaas-tafereol- tjes hebben afgebeeld, zoals Nicolaas Beets in 'De familie Kegge' In de Camera Obscura. Het Sint Nicolaasfeest ontwik kelde zich tot een echt volksgebeuren. het enige katholieke dat overbleef was het bisschopsuiterlijk. In 1969 schrapte de rooms-katholieke kerk Nicolaas dan ook van de officiële heiligenkalender. Zodat het feest nu voor de kerk onbe langrijk is". Joep Adams: „Pas in het begin van de ze eeuw is het Sint Nicolaasfeest echt tot alle lagen van de bevolking dporgc".'ron gen. Zijn verschijning is sinds die lijd ook pas veelvuldiger geworden. In de vorige eeuw kregen de kinderen wel ca deautjes, maar Nicolaas zelf zagen ze nooit. In 1934 was zijn eerste intocht in Nederland; in Amsterdam, per stoom boot. Na de oorlog gaven volvvr n elkaar pas cadeautjes, en dan:. Je techniek kreeg Sint Nicolaas U-1'..i.ns nieuwe vervoermiddelen. Het begon op een paard, de stoomboot volgde e.i te genwoordig komt hij ook wel per trein, auto of helikopter aan". Dat we het Sint Nicolaasfeest nu nog vieren hebbén we waarschijnljk te dan ken aan de industrie en de handel, die dank zij de goedheiligman haar omzet ten ziet verveelvuldigen. Aangezien Ni colaas de schutspatroon van de handel is, is dat misschien ook wel weer te ver klaren... Zelfs bekende Nederlanders gaan dood. Behalve de herinnering blijft dan in het gunstige geval alleen hun graf nog bestaan. Maar zoveel aan dacht als historici hebben voor het geboortehuis en de vroegere werk plaats van beroemdheden, zo be kaaid komen hun graven er af. Net als die van gewone stervelingen kunnen dergelijke graven theoretisch na tien jaar opgeruimd worden. Alleen als ze eigendom zijn van nabestaanden of onder de hoede vallen van beheerders met enig historisch besef, ontkomen ze aan dat lot. Om ze daarvoor te behoeden, hebben Annet van den Broek en Koos Groen de eerste Nederlandse kerkhofgids met de titel 'Hun Laatste Rustplaats' samenge steld. Daarin staan de laatste rustplaat sen van 500 beroemde, maar ook beruch te nationale VIP's. Notoir Uit de 40 miljoen Nederlanders die vanaf het begin van de jaartelling het le ven lieten, kozen de samenstellers notoi re doden wier naam ook nu nog voort leeft. Van den Broek en Groen spoorden de graven op van politici, militairen, we tenschappers, kunstenaars, sportlieden en theologen. Veel beroemdheden lie pen een plaatsing in het boek mis, om dat het begraven op een kerkhof pas sinds de 18de eeuw in zwang is. Vóór die tijd werden de doden bijgezet in de kerk. Alleen de heel armen kwamen buiten te liggen. Rond 1780 raakten de kerken in de grote steden echter overvol. Daarnaast was die ouderwetse teraardebestelling slecht voor de gezondheid van de nabe staanden. Volgens Van den Broek en Groen vonden sommige kerkdiensten plaats in de stank van rottende lijken tussen half open graven. Sinds 1830 is het wettelijk verplicht om doden buiten de kerk te begraven. De kerkgraven van voor die tijd zijn nu vrijwel allemaal ge ruimd. Bij verbouwingen of de aanleg van de centrale verwarming zijn de laat ste resten verwijderd. Onder de grote ge denkplaten ligt in de kerk nu meestal ge woon zand. De samenstellers hebben een lijst van 154 gecremeerde VIP's aan de gids toe gevoegd. Ook bekende Nederlanders die in het buitenland ter aarde zijn besteld of hun lichaam ter beschikking van de wetenschap hebben gegeven (drie per sonen), staan in het boek apart vermeld. Het boek bevat daarnaast de precieze plaatsaanduiding van de opgespoorde laatste rustplaatsen van nationale be roemdheden. De samenstellers hebben van de meesten een korte levensbe schrijving en een foto van hun graf opge nomen, of althans wat daarvan over is, want bij sommige graven ontbreekt de steen of elk ander gedenkteken. Sober De meeste graven zijn heel sober. Al leen Von Heutz (bevelhebber in de bloe dige Atjeh-oorlog) heeft een opvallende grafkelder op de Nieuwe Oosterbegraaf plaats in Amsterdam. De graven zijn per provincie gegroepeerd. Dan valt op dat in Den Haag vooral politici rusten en in Amsterdam de artiesten sterk oververte genwoordigd zijn. Zeeland is slechts marginaal vertegenwoordigd met slechts twee begraven beroemdheden, onder wie J.H. van Dale (van De Dikke). In het Brabantse vallen vooral de indus triëlen op (de gebroeders Van Doorne en Anton Philips). Wim Sonneveld ligt op de begraafplaats Buiten- veldert in Amsterdam samen met zijn levensgezel Hubert Janssen. Sportverslaggever Theo Koomen heeft een kunstmatig hunebed op zijn graf. Hij ligt in Wer- vershoof (N.H), vlak naast een voetbalveld. Greet Hof mans, de gebedsgenezeres die in 1956 voor een crisis zorgde in het koninklijk huis, vond haar laatste rustplaats op Zorgvlied in Amster dam. (toto's GPDi In Limburg hebben Pé Hawinkels (schrijver) en Dr. P. Cuypers (architect van Centraal Station en Rijksmuseum in Amsterdam en het Maastrichtse ge meentehuis) hun rustplaats gevonden. De Groningse bodem blijkt zich ont fermd te hebben over de stoffelijke res ten van de familie Fongers (van de fiet sen). De industrieel en 'ontdekker' van het aardappelmeel W. Scholten ligt op de Zuiderbegraafplaats in Groningen. Uit de Kerkhofgids leren we ook dat Harm van Riel (senator voor de WD) zijn laatste rustplaats vond in Drenthe en de beroemde kunstvervalser Han van Meegeren op de Algemene Begraaf plaats in Deventer ligt. De Kerkhofgids is niet alleen informa tief over de graven van beroemde Neder landers, 'maar de korte levensbeschrij vingen vertellen ook veel over onze na tionale geschiedenis. Zo roept de gids Bauke Roolvink (begraven in Baarn) te rug in herinnering. Hij schopte het van bouwvakker tot minister. Ook de held haftige rol van kardinaal De Jong (RK Begraafplaats Utrecht) in de Tweede Wereldoorlog blijft niet onvermeld. In dezelfde provincie liggen de tekenaar M. Escher en de schrijver Nicolaas Beets. Berucht Ook beruchte Nederlanders laten hun sporen na. Enkele NSB-ers en 'foute Hollanders' staan in de gids vermeld. Maar waar Mussert, Blokzijl en Rost van Tonningen begraven zijn, hebben de sa menstellers niet kunnen achterhalen. Van veel bekende Nederlanders hebben Van den Broek en Groen evenmin de laatste gegevens kunnen opsporen. Ze roepen daarom de lezer op zelf op pad te gaan. Wie een beschrijving en een foto van een nog onbekend VIP-graf op stuurt, ontvangt een exemplaar van de tweede druk van 'Hun Laatste Rust plaats'. Uitgever Bosch en Keuning denkt al aan een supplement. „Onsterfelijke" vrouwen zijn sterk on dervertegenwoordigd in het boek. Greet Hofmans (gebedsgenezeres aan het hof) en Joke Smit (feministe) komen wel in het naslagwerk voor, maar ze worden overschaduwd door notoire heren. Bei de dames zijn ter aarde besteld in Am sterdam. Die plaats kent overigens de grootste concentratie bekende, overle den Nederlanders. Dén Haag is goede tweede. Van sommige overleden beroemd V - den vermeldt het boek de doodsoor2a; De Friese ondernemer Joseph Sir. ('In de winkel van Sinkel') sloeg op u Zuiderzee overboord, verdronk en 'igt sindsdien op het kerkhof van de Neder lands Hervormde Kerk van Workum. Antoon Coolen (schrijver van 'Dorp aan de rivier') viel op mysterieuze wijze uit de trein toen hij bezig was met een on derzoek naar het oorlogsverleden van de DAF-directie. De meest melodramatische VIP was ongetwijfeld de dichtër Frans Babyion. Op 23 augustus 1968 kocht lr.| een enke le reis Zandvoort en liep de zee in. 's Avonds spoelde zijn lijk aan in Bloe- mendaal. Hij ligt op het RK-kerkhof naast de St. Willebrordkerk in Deurne. GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23