Dire Straits een stipte band 'Schouders er onder en aanpakken CL Pop in oudejaarsnacht Producer Mare de Reus: 'Heel tevreden' Dit weekeinde in de Groenoordhal Tony More overleden Zeventien popgroepen halen halve finales Leidse La Peste voor het eerst op vinyl WOENSDAG 20 NOVEMBER 1985 KUNST PAGINA 25 LEIDEN - Frans, Engels, Ita liaans, koeterwaals, potjesla tijn en een paar woorden Ne derlands ("Witte boorden, schone moorden"), dat waren de voertalen van de nummers op de cassette 'Envie', die de Leidse groep La Peste vorig jaar uitbracht. Deze week ver schijnt hun eerste echte mini- lp: 'Are your for real?'. Daarop is dat pop-Esparanto verlaten en bedient de groep zich uit sluitend van het Engels, zoals dat in de popmuziek gebruike lijk is. door Ariejan Korteweg De bandleden hebben een muzika le achtergrond in Leidse bandjes. Gitarist Jantje van de Bok, toetsen man Peter Paauw en bassist Lex Verhey stammen uit de Dummies, die ooit nog een singletje opna men, dat door het faillissement van de platenmaatschappij na persing weer is omgesmolten. Drummer George Marvel speelde in The Ox, een naam die nog heel wat Leidse gevels siert. Zes nummers staan er op de plaat. Opvallend aan de muziek is, dat elk van de instrumenten een ei gen koers lijkt te varen. De drums zijn strak en stevig, de bas heeft duidelijk funky neigingen, in de toetsen klinkt bij vlagen een hang naar het symfonische door en de gitaar kan striemend uithalen, daarmee het geluid in de richting van T.C. Matic trekkend. Toch le veren die uiteenlopende inbrengen samen een hecht groepsgeluid op. Met enige overdrijving zou je de muziek van La Peste typisch Leids kunnen noemen: halverwege het ritme van Rotterdam en de melo die van Amsterdam. T.C. Matic, de naam is gevallen. In feite is het niet eens zozeer de muziek, maar vooral de veeltalig heid op de debuutcassette, die die associatie oproept. Wordt op de nieuwe plaat louter in het Engels gezongen om zo de gedachten aan de zuiderburen uit te bannen? Bij monde van drummer George Marvel en bassist Lex Verhey wordt dat door La Peste ontkend: "Het is puur toeval. Pas toen de plaat af was kwamen we er achter dat er alleen in het Engels werd ge zongen. De teksten ontstaan by ons pas tydens het instuderen van een nummer. We schuiven er ein deloos mee, passen en meten net zolang tot ze in het ritme vallen. Trouwens, we hadden eerst nog Frans in een tekst staan: 'Au Re- voir'. Dat is in 'Goodbye' veran derd omdat dat beter paste". Marvel: "We zijn het zelden eens over muziek, maar van T.C. Matic zijn we alle vier fan, dat klopt. Ik herinner me nog dat ze driejaar ge leden in het Vrijetijdscentrum op traden. Ik kende die muziek hele maal niet. De beste band van Bel gië, het zal me wel wat wezen, dacht ik. Maar na een paar secon den was ik er helemaal voor ge- T.C. Matic verklaart het gebruik van verschillende talen binnen één nummer altijd uit het feit dat de band uit Oostende komt, als het ware op het snijpunt van België, Frankrijk en Engeland. Wat zijn de internationale wortels van La Pes te? Marvel en Verhey: "Radio, tele visie, reizen. Minder natuurlijk dan bij T.C. Matic, maar toch. En Jantje heeft het van huis uit. Zijn vader is leraar Frans. Hij is als een franco- fiel opgevoed". Circuits De verkoop van de cassette 'En vie', waarmee La Peste vorig jaar debuteerde, heeft de groep het no- Als Haags plan doorgaat DEN HAAG (ANP) - De PvdA- fractie in de Haagse gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders voorgésteld tijdens oudejaarsnacht een popconcert te organiseren in de Houtrusthallen of in het stadion van FC Den Haag. Een popconcert zou een gunstige invloed kunnen hebben op een feestelijk verloop van de jaarwisse ling zonder al te veel rotzooi, aldus het voorstel. ADVERTENTIE De deblokkage van de Beaujolais Primeur Recolte 1985 wordt in Odessa vanavond om 0 uur precies in Franse sfeer verricht door haar drankleverancier Boonekamp met een eerste partij Beaujolais Primeur 1985. Hogewoerd 18, t Oudejaarsnacht in Den Haag gaat meestal gepaard met rellen en vernielingen. Vandaar het voorstel van PvdA- raadslid J. Bakker, die toegeeft dat het weliswaar kort dag is maar er alle vertrouwen in heeft dat er in de stad voldoende organisatiever mogen is om een dergelijk 'groots festijn' op korte termijn te realise ren. Hij denkt aan een 'grandioos popconcert', liefst met plaatselijke groepen en enkele topgroepen, van 10 uur 's-avonds tot 5 uur in de och tend van nieuwjaarsdag. Volgens Bakker is uit informeel overleg met collega's van de WD, het CDA en Links Den Haag (PSP, PPR en CPN) naar voren gekomen dat ook zij voor het voorstel voelen en er wel 200.000 gulden voor over hebben. Bakker verzoekt het college dit voorstel met 'onambtelyke haast' nader uit te werken. "Haast, omdat ik denk dat de nevenopbrengsten: mogelijke voorkoming van mense lijk leed en materiële schade, ruim schoots opwegen tegen de kosten van de nu gevraagde extra inspan ning". dige vertrouwen gegeven om aan een plaat te beginnen. Daarop stonden twaalf nummers, waarvan er vijf tijdens concerten waren op genomen. Er zijn er inmiddels vijf honderd van verkocht, wat voor een cassette een ongebruikelijk ho ge oplage is. Een tweede oplage is in dé maak. Marvel en Verhey: "Je hebt te genwoordig twee circuits. In het ene gaat het om het geld, in het an dere gaat het om de muziek. Die twee gingen vroeger nog veel meer hand in hand. Wij rekenen ons dui delijk tot die tweedé soort. We heb ben wel eens opnamen naar platen maatschappij EMI gestuurd. Daar vonden ze het heel leuk, maar ze hoorden geen hitsingle. Dan ben je voor hen niet interessant". "Wij vonden toch dat er een plaat moest komen. Dus hebben we uit eindelijk zelf een studio gehuurd. Het is een kwestie van de winst uit optredens opzij leggen, wat geld erbij lenen en dan op een zeker mo ment gewoon de gok nemen. Als er van 'Are your for real?' twaalfhon derd worden verkocht, zijn we uit de kosten. Hadden we meer geld gehad, dan hadden we een lp ge maakt. Maar op een gegeven mo ment is gewoon je studiotijd op". De plaat van La Peste wordt nu uitgebracht door Transglobal, een kleine, in Rotterdam gevestigde firma, die voor La Peste de kosten van het persen, de hoes en de dis tributie voor zijn rekening neemt. Transglobal brengt ook de platen uit van bijvoorbeeld De Div., Pa leis van Boem en Kiem, groepen met wie La Peste zich wat betreft de opvattingen over muziek ver want voelt. Camus Als naar de oorsprong van de groepsnaam wordt geïnformeerd, gaan de meningen van drummer en bassist uiteenlopen. La Peste is ontleend aan het gelijknamige boek van Albert Camus, daarover zijn beiden het eens. Maar de inter pretatie verschilt. Drummer Marvel: "Je kan het heel gemakkelijk uitleggen. De pest, dat is gewoon de crisis. Daar kan iedereen z'n eigen ideëen bij bedenken". Bassist Verhey: "Nee, laat mij het dan maar zeggen. Het boek gaat in feite over mensen die een moeilijkheid willen overwinnen. Sommigen lukt dat. Er staat in dat je je niet moet vastklampen aan een valse hoop als religie. De schouders eronder en aanpakken, dat is de beste manier". Drummer Marvel: "En als je het zuiver reclametechnisch bekijkt, dan moet je naar de klank kijken. De naam La Peste ligt goed". Hebben ze alle vier het boek van Camus gelezen? George Marvel en Lex Verhey wel, Jantje van de Bok gezien zijn Franse achtergrond ook. Maar wat de toetsenman be treft hebben ze hun twijfels. La Peste en Ivy Green presente ren beide hun nieuwe plaat vrij dag in het Leids Vrijetijds Cen trum met een optreden. Wie het eerst speelt is nog niet bekend. Daar wordt op de avond zelf om geloot. Aanvang 23.00 uur. Eerder diezelfde dag, om 17.30 uur, is La Peste te horen bij Om roep Rijnland. Er zijn verder plannen voor een optreden in het VAR A-programma 'Je ziet maar' en bij Music Box. La Peste (v.l.n.r.): George Marvel, Jantje v.d. Bok, Peter Paauw en Lex Verhey (foto Presspop) Als je de nieuwe platen van La Peste en Ivy Green na elkaar draait zou je het niet geloven, maar beiden zijn met één en dezelfde pro ducer opgenomen: Mare de Reus, ook bekend als bassist van De Div. Hij bracht wat stroomlijn aan in de furieuze muziek van Ivy Green, en gaf aan La Peste een haast doorzichtig geluid mee. Bei de platen werden ook opgenomen in dezelfde studio: 'Stable Sound' in Arnhem. Mare de Reus over Ivy Green: "Ze spelen alles bijna even hard: volle drums, bas in achtsten, twee gitaren, blazers. Dat brengt veel energie teweeg. 'All on the beat' is voor hen een logische ontwik keling. Ze wilden geen pure sixties-plaat maken. In de produktie is veel aandacht besteed aan de gitaren. Ze zijn heel snel in het bedenken van alternatieven. Als je tijdens de opnamen vraagt: 'kun je die partij wat anders spelen', dan bedenken ze ter plekke een nieuw loopje. Wat de zang betreft ben ik uitgegaan van het gevoel waaruit de tekst is geschreven. Dat moet op de plaat terug te horen zijn. De ziel is belangrijker dan de verstaanbaarheid. Tij dens de opnamen dacht ik soms: dit moet gefilmd worden, zo intens is het". Mare de Reus over La Peste: "Hun muzikale patronen zijn veel opener. We hebben drums en zang als basis genomen. De gitaar partijen zijn in één keer op de band gezet. Zij waren voor het eerst in een studio. Dan duurt het even voor je je verkramptheid kwijt bent. Ook zij hebben in de studio geïmproviseerd: de zangpartijen van 'The Storm' zijn ter plekke bedacht". "Het zijn 'low budget-produkties', je moet dus snel werken. Bij Ivy Green had aan de mix nog wat gesleuteld kunnen worden, bij La Peste had ik voor de opnamen iets meer tijd willen hebben. Toch ben ik met de resultaten heel tevreden. Beide bands klinken zoals ze dat zelf wilden". Haarband Prompt om half negen - zo stipt zijn popgroepen maar zelden - gin gen 4 november in de Martinihal de lichten uit. Oerwoudachtige ge luiden, drums en flarden dwars fluit leiden 'Riding cross the river' van de laatste elpee 'Brother in Arms' in. Onder luide instemming betreedt Mark Knopfler het po dium, een haarband rond het ka lende hoofd, en doet vrijwel direct waarom hij beroemd is geworden: soleren op gitaar. Het begin is trou wens wel wat tam, de zaal reageert ook flauwtjes, maar het vervolg is aanmerkelijk flitsender. Een paar dingen vallen gelijk op: allereerst de uitstekende licht show. Twee mannen zijn daartoe voor het concert langs een touw ladder geklommen naar een batte rij spotlichten en hebben plaats ge nomen op geriefelijke stoelen. Ze bedienen vandaar uit twee volg spots waarmee een solerende mu zikant in een kunstmatig zonnetje wordt gezet. Die lichtshow valt op door zijn smaakvolle aanpak, creërt een juiste sfeer. Haast ner gens wordt er mee gemanipuleerd, nauwelijks wordt aan effectenbe jag te buiten gegaan. Ten tweede het geluid: met zo'n sponsor mag er natuurlijk ook wei nig aan mankeren, maar zo perfect als die zondagavond in Groningen heb ik het zelden bij popconcerten gehoord. Bij het begin al haarzui- ver en elk instrument is afzonder lijk te volgen. Daar is naast het ver trouwde bestand van Dire Straits ook een saxofoon en dwarsfluit aan toegevoegd, zoals er tegen woordig maar zelden een optreden voorbij gaat zonder dat een saxofo nist de smaak mag maken. Op de elpee's doet de bekende sessie-mu zikant Mel Collins dat, op deze tournee is Chris White daarvoor een tijdelijk dienstverband aange gaan. Hij treedt meermalen op de voorgrond, zoals bij het langzame 'Romeo and Juliet'. Het concert van ruim twee uur zonder pauze voerde langs voor fans bekende wegen. Naast 'Priva te Investigations', 'Sultans of Swing' en 'Tunnel of Love' - de be kendste nummers van Dire Straits - werd vooral geput uit de laatste elpee. En dat klonk de fans al zo bekend in de oren dat de Martini hal eigenlijk constant volstond met imitatie-Knopflers die op hun denkbeeldige gitaar speelden en in hun denkbeeldige microfoons zon gen. Dire Straits speelt op 23 en 24 no vember in de Groenoordhal in Leiden. De bezetting van de band is: Mark Knopfler (zang en gitaar), John Illsley (basgitaar), Alan Clark (toetsen), Guy Fletcher (toetsen), Jack Sonni (gitaar) Terry Williams (dwarsfluit), Chris White (saxofoon). Beide concerten zijn uitverkocht. 1(1) Magdalena - Sandra 2(3) Alive and kicking - Simple Minds 3(4) Slave to the rhythm - Grace Jones 4 6) Take on me - Aha 5(5Dress you up - Madon- 6(2) Only love - Nana Mouskouri 7 (15) Nikita - Elton John 8(8) The power of love-Jen nifer Rush 9 (11) Road to nowhere - Tal king Heads 10 (17) Trapped - Colonel Abrams 11 (28) Say you say me - Lio nel Richie 12 (18) That's what friends are for - Dionne Warwick and friends 13 7) Ticket to the tropics - Gerard Joling 14 9) Sunday bloody Sunday - U2 15 (10) One of the living-Tina Turner 16 (16) If I was - Midge Ure 17 (14) The sweetest taboo - Sade 18 (13) Only the rain Dolly Dots 19 (22) I'll be gocd - Rene and Angela 20 (21) Sisters are doin it - Eu- rythmics and Aretha Franklin 21 (26) Election day - Arcadia 22 (23) Al jouw woorden zijn teveel - André Hazes 23 (24) Zolang je bij me bent - Benny Neyman 24 (34) It's only love - Brian Adams and Tina Tur- 25 (32) Don't break my heart - Ub 40 26 (12) Holiday - Madonna 27 (19} Say I'm your number one - Princess 28 I'm your man - Wham 29 Fall down - Tramaine 30 Cloudbusting - Kate Bush 31 (20) Dancing in the street - David Bowie en Mike Jagger 32 (33) Something about you - Level 42 33 (27) St Elmo's fire - John Parr 34 Sun City - Artist Uni ted Against Apartheid 35 Love take over - Five Star 36 (30) Manolito - George Ba ker Selection 37 (35) Close to me - The Cure 38 Soul kiss - Olivia New ton John 39 So I say - Roberto Jac- ketti and The Scooters 40 (31) Dancing on a string - Time Bandits. (Stichting Ned. Top 40) Zanger-gitarist Cocktail-trio AMSTERDAM (ANP) - Tony More, de zanger-gitarist van het Cocktail- trio, is in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam overleden aan een hartinfarct. Hy is 63 jaar geworden. Het Cocktail-trio, bestaande uit Ad van der Gein, Tony More en Ca- rel Alberts, werd in 1954 opgericht. Vooral in de jaren zestig genoot het ongekende populariteit. Bekende nummers van het trio waren onder andere 'Oe-ie-oe-a-a', 'Het vlooien circus', 'O grote beer', 'Harry de Harige Aap', 'Op een kangoeroe-ei land', 'Wie heeft de sleutel van de juke-box gezien', 'Li-wang-tai-foe' en 'Leve de man die het bier uit vond'. Dat laatste nummer leverde het trio indertijd een gouden plaat op. More's dood betekent volgens zakelijk leider niet tevens het ein de van het Cocktail-trio. Waar schijnlijk zal invaller John Shep- pard nu als vast medewerker toe treden. Ad van der Gein heeft het ensemble zes jaar geleden verlaten. Zijn plaats is ingenomen door Hen- ny Langeveld. Grote Prijs van Nederland AMSTERDAM (ANP) - Zeventien popgroepen zullen op 29 en 30 no vember deelnemen aan de halve fi nales om de strijd voor de Grote Prijs van Nederland, het nationale muziekconcours voor popgroepen, in resp. gebouw De Vereeniging in Nijmegen en Het Paard van Troje in Den Haag. Dit heeft de Stichting Grote Prijs van Nederland, een sa menwerkingsverband van het cul tureel magazine OOR, de VARA en de Stichting Popmuziek Neder land gisteren meegedeeld. Deze groepen zijn als de beste geselecteerd tijdens de voorronden in een groot aantal plaatsen in ons land, waaraan in totaal 153 groepen deelnamen. Vrydag 29 november zullen aan de strijd voor plaatsing in de finale in Nijmegen deelnemen: The Clip (Utrecht), Da Kluet (Esch), Ex-q' (Vlissingen), Factory Toys (Den Bosch), Gin on the Rocks (Venlo), I've Got The Bullets (Rotterdam), Slauerhoff (Amsterdam), Spasmo- dique (Rotterdam) en Terras Bang kok (Amsterdam). Een dag later komen in Den Haag aan bod: 5 Slag 1 Wyd (Am sterdam), En-Face (Utrecht), Many More (Rotterdam), The Moral Vir tue (Rotterdam), Niki Roman Band (Soest), Side Effect (Den Haag;. Shivoo (Amsterdam) en The Treat (Den Haag). De finale is zaterdag 14 decem ber in Paradiso in Amsterdam. Mark Knopfler, de spil van Dire Straits. GRONINGEN - Voor de Marti nihal in Groningen staat een bus waarop de 'bekende gloei lampenfabriek uit het zuiden des lands' (dat hoor je weinig meer) kond doet van haar nieuwste afspeelapparatuur. In de Martinihal hangen spandoe ken waarop hetzelfde gebeurt en worden dure maar tamelijk waardeloze programmaboeken verspreid, waarin het één met het ander in verband wordt ge bracht: 'Dire Straits performs best in Philips Compact Disc'. door Bart Jungmann Mark Knopfler en de andere 'sul tans of swing' reizen bijna een jaar lang de wereld rond om de fans aan zich te binden en die fans warm te maken voor de digitale grammo foon. Het Australische Darwin is 30 april het eindstation. Deze vorm van kunstsponsoring is overigens beslist niet uniek - The Jacksons hebben al eens geconcerteerd on der de vlag van één van de twee cola's - en uit Knopflers mond was geen onvertogen commercieel woord op te tekenen, eerlijk is eer- (foto EFG) lijk. Groningen en ommelanden mochten begin deze maand ken nisnemen van het tot zeven man sterk uitgegroeide combo. Via West-Duitsland, Oostenrijk, Zwit serland, Italië en weer West-Duits land (vrijwel elke dag een optre den) is nu Leiden bereikt waar de Groenoordhal voor zowel zaterdag als zondag al uitverkocht is. Het Groningse publiek, onge veer zesduizend man sterk, rea geerde zeer enthousiast en dat zal komend weekeinde niet anders zijn: Dire Straits heeft altijd een groot en trouw publiek in Neder land gehad. Niet zo verwonderlijk, want het was ook Nederland dat als eerste natie de groep in haar ar men sloot. In popminnend Groningen heet te het al bij voorbaat 'het concert van het jaar', aldus het Nieuwsblad van het Noorden. Toegangskaarten zouden op de zwarte markt voor honderd gulden, het viervoudige, van de hand zijn gegaan. Daar ho ren natuurlijk ook een paar flauw vallende meisjes bij, één moest met een gat in haar hoofd naar het ziekenhuis. Een jongen raakte zo in vervoering dat hij een afvalbak door een ruit kieperde eh daar zijn er in de Groenoordhallen genoeg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25