Sombere verhalen van Stig Dagerman
De moordenaar met
een perfecte neus
B
K
N
Unieke sfeer in
De Olifantsberg
DE
KEER
O
'De groene parel'
mooie SF Vance
De paus en geweld
zandvliet
BOEKHANDEL K00YKER:
Kleurrijke
Goldman
BOEKHANDEL KOOYKER
WOENSDAG 20 NOVEMBER 1985
PAGINA 19
Wie wel eens een boek leest, zal
bekend zijn met het feit dat de
Scandinavische literatuur niet
overloopt van vrolijkheid. Over
het algemeen is zij uiterst pessi
mistisch van aard. We zijn wat
dat betreft dus wel wat gewend.
Ik heb nu echter een boek gele
zen dat wat somberheid betreft
de kroon spant.
Het is de verhalenbundel 'Nat
te sneeuw' van de Zweedse
schrijver Stig Dagerman, wiens
oeuvre met voornoemd werk
opnieuw geïntroduceerd wordt
door uitgeverij Meulenhoff. Te
gelijkertijd verscheen er een
door Jeroen Brouwers geschre
ven essay over deze auteur, geti
teld: 'De levende stilte van Stig
Dagerman.
'Om pijn te schrijven heb je
weinig woorden nodig' schreef
Jan Arends eens in een gedicht.
Nu zijn de 175 bladzijden die de
ze verhalenbundel telt niet be
paald 'weinig woorden'. Maar dat
bedoelde Arends, denk ik, ook
niet met zijn versregel. Wat dan
wel? Dit: een schrijver die geob
sedeerd is door een bepaalde ge
beurtenis in zijn leven, een dbra-
matische gebeurtenis wel te ver
staan, koerst over het algemeen
recht af op het hart van zijn lezer.
Hij heeft geen verfraaiingen no
dig. Alles wat hij te zeggen heeft,
krijgt richting door die ene ge
beurtenis. Hij kan nog zoveel
verschillende verhalen of ge
dichten schrijven, ze gaan in we
zen allemaal over dat ene. Dat nu
lijkt ook het geval bij Stig Dager-
Welke is dan die ene gebeurte
nis in Dagermans leven, die hem
zo heeft aangegrepen, zult u ^ch
afvragen. Wij raadplegen het ess-
say van Brouwers.
'Dagemans geboorte had
plaats 'op een nacht midden in
de aardappeloogst als er toch al
zoveel te doen ié in de boerderij
van de ouders van zijn vader. Hij
is een onwettig kind. Twee we
ken na de geboorte verdwijnt de
moeder. Stig heeft haar nooit
meer gezien.' Ook zijn vader laat
zich niet veel meer aan hem gele
gen liggen. Met verjaardagen of
zo stuurt hij af en toe nog wel een
kadootje. Later als hij in Stock
holm gaat studeren begint de
jongen zich een uitgestotene te
voelen, een 'displaced person'.
Hij hoort niet echt thuis in het
studentenmilieu, maar ook niet
meer op het boerenland.
Dat gevoel van ontworteld zijn,
van vervreemding, komt terug in
Stig Dag.
enkele verhalen van deze bun
del. Neem bijvoorbeeld het titel
verhaal, dat vanuit de optiek van
een klein jongetje is geschreven.
Het speelt op een boerderij, waar
de jongen tesamen met zijn opa
en zijn moeder, voor wie het kind
een blok aan het been is, woont.
De grootvader, een man op hoge
leeftijd, die al de eerste tekenen
vertoont van seniliteit, wacht op
zijn zuster, die indertijd naar
Amerika is geëmigreerd en nu na
bijna vijfentwintig jaar haar
broer komt opzoeken. Als het
moment daar is, herkent de man
haar niet meer. Als ze in haar ont
reddering de schuur in vlucht,
ontdekt ze daar de "poor liddel
boj", het 'arme jongetje zonder
pappa' en ontfermt ze zich over
hem als een vreemde, maar lief
devolle moeder.
We zien hoe Dagerman in dit
verhaal een soort substituut
moeder laat opdraven. Zoiets
kan in de literatuur. Hij geeft de
werkelijkheid als het ware een
zetje in de goede richting. En dat
verschaft troost.
Diezelfde neiging om de reali
teit op gunstige wijze te beïn
vloeden treffen we aan in het ver
haal 'Nachtspelletjes', waarin
een jongetje fantaseert dat hij
zich onzichtbaar kan maken. Zo
denkt hij zijn vader uit de kroeg
te kunnen halen. Natuurlijk lukt
dit niet echt, maar door deze dro
merij wordt de werkelijkheid
'warmer, aardiger en vermakelij
ker'.
Dat 'warmer maken' is Dager
man een tijd lang gelukt,
tuur. Aan de hand van citaten uit
zijn werk, toont Brouwers in zijn
essay aan dat er overal voorteke
nen zijn te bespeuren van Dager
mans uiteindelijke ondergang.
In de nacht van drie op vier no
vember valt zijn leven 'in het
slot'. Met behulp van een slang
die hij om het uiteinde van zijn
uitlaat schuift, vergast hij zich in
zijn auto. Dagerman heeft eens
gezegd dat hij zich "wanhopig
voelde bij het besef dat hij nooit
zou weten of zijn geschriften het
'hart van de wereld' zouden ra
ken". Over 'het hart van de we
reld' kan ik geen uitspraken
doen. Over mijn eigen hart wel.
Wat dat betreft heb ik maar een
commentaar: touché!
CEES VAN HOORE
Stig Dagerman, Natte sneeuw,
verhalen, vertaald door J.Bernlef,
Uitgeverij Meulenhoff Amsterdam,
1985. 27,50.
Jeroen Brouwers, De levende stil
te van Stig Dagerman, Essay, Uitge
verij Meulenhoff Amsterdam, 1985.
S 9,50.
Waarom werd 'Het Parfum' van
de vrijwel onbekende Duitse
schrijver Patrick Süskind een
bestseller? Ter verduidelijking:
het boek was nog niet in het
Duits verschenen of uitgevers uit
diverse landen, waaronder Ne
derland, begonnen te vechten
om de rechten.
Alle sensatie om het boek heeft
de verkoop goed gedaan. Als de
ene uitgever de andere publieke
lijk gaat overschreeuwen - "de
wereld ruikt anders als je dit
boek uithebt' - is de nieuwsgie
righeid van het publiek gewekt.
Toch kunnen dit soort fraaie
edoch nietszeggende slogans
nooit de voornaamste oorzaak
zijn van het verkoopsucces.
Dat het boek in de achttiende
eeuw speelt - het kan niet anders
of dat is een belangrijke reden
dat 'Het Parfum' een bestseller
werd. Immers: er kan tegen
woordig geen boek verschijnen
dat zich afspeelt in het donkere
verleden of de lezers haasten
zich naar de boekhandel. We
hebben heimwee naar de duis
ternis, zo lijkt het wel.
Veel belangrijker is natuurlijk
de kwaliteit van het boek. Süs
kind weet op zo'n heldere en te
gelijkertijd spannende manier
het bizarre verhaal te vertellen
dat je na lezing nog maar één
ding kunt vaststellen: de Duitser
is een meester der vertelkunst.
Hij hoort zonder meer op het ere-
schavot te worden gezet.
"In achttiende eeuw leefde er
in Frankrijk een man die tot de
geniaalste en afschuwelijkste fi
guren van deze aan geniale en af
schuwelijke figuren niet arme
epoque behoorde", zo begint
'Het Parfum'.
De naam van de held luidt
Jean-Baptiste Grenouille. Op 17
juli 1738 wordt hij geboren tus
sen het visafval. Als zijn naam te
genwoordig in vergetelheid is ge
raakt, komt dat niet doordat hij
wat afschuwelijkheid betreft
voor de andere geniale monsters
uit die tijd onderdeed, schrijft
Süskind.
Al direct merken de minnen die
de wees opvoeden dat er iets
merkwaardigs met hem aan de
hand is: hij heeft geen geur. En
dan is er nog iets: hij is onverzet
telijk, deze lelijke, hinkende, ge
voelloze knaap, zelfs als hij
wordt uitbesteed aan een leer
looier en de meest gore karweien
moet opknappen, legt hij niet het
loodje.
Het belangrijkste is evenwel
dat Jean-Baptiste over de perfec
te neus beschikt. Alle geuren die
hij ruikt - en dat waren er wat in
die stankrijke tijd - weet hij te
onderscheiden.
"Zijn fijne neus ontwarde klu
wen van walm en stank tot afzon
derlijke draden van basisgeuren,
die niet verder uit elkaar gehaald
konden worden. Hij ervoer een
onuitsprekelijk genoegen in het
ontrafelen en spinnen van deze
draden".
Hij analyseert niet alleen, maar
heeft tevens een geheugen voor
geuren. Hij slaat ze op, en weet ze
op te roepen wanneer hij dat
maar wil. Iemand die over deze
gave beschikt, wordt - hoe kan
het anders - natuurlijk parfu
meur. Jean Baptiste kent echter
een hoger streven: hij wil niet zo
maar een schepper van geuren
worden, de grootste parfumeur
aller tijden wil hij zijn.
De aanleiding van zijn besluit
zal ik niet beschrijven, want dan
verklap ik teveel. Zoals ik ook
niet zal zeggen welke tocht Jean-
Baptiste gaat ondernemen. Dat
zijn zoektocht naar de perfecte
geur bepaald bizar is, mag u van
mij aannemen. De ondertitel van
het boek 'De geschiedenis van
een moordenaar' spreekt wat dat
betreft boekdelen.
Zoals ik al zei: Süskind is een
verteller pur sang. Zoals hij er
telkens weer in slaagt om op een
sensitieve manier het vluchtige
rijk van de geuren op te roepen.
Patrick Süskind
En hoe hij van de walgelijke
Grenouille toch nog een ontroe
rend mens weet te maken, daar
voor is veel inlevingsvermogen
nodig. Ontroerend mens? Ja,
Grenouille ontroert ondanks al
ziin walgeliikheid: hii is welis-
weerzinwekkend genie,
bovenal een gehandicapte.
WIM BRANDS
Dat science fiction behalve som
ber, onheilspellend, griezelig,
fantasierijk, op het heden voor
uitlopend, doem en dood voor
spellend ook leuk kan zijn, hoef
ik De Oprechte Fan niet meer te
vertellen. Moeilijker is het echter
de argwanende leek over te ha
len ook 's een SF-boekje te lezen.
Mocht u, minachtende leek, van
daag een goed humeur, wat geld
over en zin in lezen hebben, dan
wil ik u andermaal SF aanbeve
len. Deze keer een auteur, Jack
Vance, die vooral in Nederland
en Vlaanderen ongelooflijk ge
liefd is - de science fiction-on-
derafdeling van uitgeverij Meu
lenhoff zou zonder deze Ameri
kaanse fantasy-schrijver eenvou
dig ophouden te bestaan.
Het unieke van Vance is zijn ei
genschap - vooral in de lage lan
den bejubeld en schreiend van
pret geprezen - niet alleen de le
zer buitengewoon fantastische
en kleurrijke avonturen voor te
schotelen, maar deze ook onna
volgbaar te kruiden met (zelf-
)spot en ironie. Een uitermate
geestig, archaïsch en onderkoeld
taalgebruik staat daar borg voor.
Het Tweede Boek van Lyones-
se, De groene parel getiteld, ligt
in fraai gebonden uitgave in de
winkel. Wie het eerste deel, De
tuin van Suldrun, heeft genoten,
kent de voorgeschiedenis, maar
ook de argwanende leek kan on
geremd van deel twee leren hoe
leuk SF kan zijn. Het boek (cq.
de boeken) handelt over de aspi
raties en het wedervaren van ko
ning Aillas, heerser van Troicinet
en Noord-Ulfland, delen van de
Oude Eilanden die (zegt de kro
niekschrijver) ooit ten noorden
van Spanje en ten westen van
Ierland lagen, enige tijd na Chris
tus.
Aillas probeert, als zijn nazaat
King Arthur, het land tot een
heid te brengen en wordt in dat
mooie streven vooral gedwars
boomd door zijn schoonvader,
koning Casmir van Lyonesse
(die in het geheel niet op de
hoogte is van het bestaan van
een schoonzoon!), en door de
Ska, een heerszuchtig en strijd
lustig ras dat oorspronkelijk van
de Skandinavische landen stamt.
In De groene parel is Vance als
vanouds en op zijn best: een
strakke, maar gevarieerde struc-
tuür (afwisselend worden de ac
tiviteiten gemeld van Aillas, van
de boosaardige Groene Parel,
van Casmir en zijn wanstaltige
dienaars, van de lieflijke Glyneth
en tal van tovenaars), kleurige,
originele en spannende gebeur
tenissen, en vooral een humoris
tisch overkomend taalgebruik
("Snij een soepele twijg als roede
en klop me de broek van Falael
eens goed uit, met drieëneenhalf
feestelijke salvo's". Maar vaak
nog leuker). Om kort te gaan -
wie ook maar een flauwe notie
wil hebben wat de Nederlandse
SF-lezer bezielt, dient eerst Van
ce te lezen.
Dat Vance invloed uitoefent en
epigonen wekt, is aardig merk
baar in een ander uniek boekje.
Ganymedes 9, de enige hardnek
kige verzamelbundel van Neder
landse en Vlaamse SF-verhalen,
vergaard door Vincent van der
Linden, tegen de verdrukking in
voor de 9e keer uitgegeven door
Bruna. Ganymedes is in de eer
ste plaats natuurlijk uitzonder
lijk als zeldzaam podium voor
Nederlandstalige SF-auteurs; in
de tweede plaats omdat Bruna -
dit jaar voor de tweede keer - een
fusie is aangegaan met de organi
satoren van de King Kong
Award (waartoe ook uw recen
sent behoort), de enige SF-verha-
lenwedstrijd op eigen grondge
bied voor eigen auteurs in dit
genre, en wel jaarlijks: in de der
de plaats omdat het gehalte van
de SF-verhalen in deze bundel
hoog is. ook naar internationale
maatstaven.
Opgenomen zijn de twee win
nende verhalen van de KKA
1985, de venijnige alien-geschie-
denis Desafinado van Gerben
Hellinga Jr. en het romantisch-
fantastische tijdreisverhaal Het
uitzicht vanaf hoge plaatsen van
drievoudig KKA-winnaar Tais
Teng: daarna drie runners-up,
waarvan de eerste 2 wat mij be
treft evengoed hadden kunnen
winnen: het krankzinnig-mythi
sche en buitengewoon geestige
Jagerslied van Jan Kuipers, het
strengere parapsychologische
ruimteverhaal De doodsdromen
van Sybillia Sternenstaub van
SF-nestor Eddy C. Bertin, en het
dromerige De lange schemering
van debutant(!) Cees Pamelot.
Vijf prachtige verhalen die ge
volgd worden door de SF-literai-
re prestaties van een keur van al
dan niet bekende auteurs, met
mooie verhalen van vooral Ju-
lien Raasveld (Endlösung; wat
gebeurt er als werkeloosheid een
vicieuze spiraal wordt), Thomas
Winter (De sterren; van de waar
zegger Rombodron, met een on
dertoon van meer leed en liefde
dan men mogelijk houdt binnen
SF), Ef Leonard (Reünie; wrang
oorlogsverleden) en de combina
tie Tais Teng/Paul Harland (Ras-
clew en de kunst; planetenheim-
wee).
ROB VOOREN
Jack Vance, De groene parel. Lyo
nesse, Tweede Boek. Vertaling An-
nemarie van Ewijck. Uitg. Meulen
hoff, Amsterdam 1985, 32,50.
Vincent van der Linden (sa-
menst.), Ganymedes 9. Bruna SF-
jaarboek. Uitg. A.W. Bruna Zoon,
Utrecht/Aartselaar 1985, 14,90.
De Engelse journalisten Thomas
en Morgan-Witts zijn al 20 jaar
bezig met het schrijven van arti
kelen over het Vaticaan. Dat
mondde enige jaren geleden uit
in de bestseller "Pontifex", waar
in de 3 laatste pausen Paulus VI,
Johannes-Paulus I en Johannes-
Paulus II de revue passeren.
Vanwege het enorme succes
vroegen vooraanstaande figuren
uit de omgeving van de paus de
auteurs een boek te maken over
een kwestie, die deze paus zeer
na aan het hart ligt, nl. het vraag
stuk van oorlog en vrede. Het
verscheen dezer dagen onder de
titel: "De paus en het geweld".
Volgens de auteurs is de paus
in deze kwestie "bereid tot con
frontatie als coëxistentie niet ge
lukt, tot coöperatie waar dit mo
gelijk is, en tot het sluiten van
compromissen waar dat haalbaar
is". Maar het Vaticaan is "een
raadselachtig oord, dat zijn ge
heim slechts schoorvoetend
prijsgeeft", dus zekerheid krijg
je nooit. Desondanks zijn de au
teurs erin geslaagd een boeiend
boek te schrijven mede aan de
hand van vrij openhartige ge
sprekken mot die vooraanstaan
de Vaticaanse figuren.
Het boek houdt het midden
tussen eigen waarneming, verha
len uit de eerste hand, en rappor
ten, memoranda, agenda's, parti
culiere correspondentie etc.
ADVERTENTIE
BOIKHANDEI BV
J Haarlemmerstraat 117
j Leiden-tel. 120421
algemene- en
assortimentsboekhandel
full-time
beste/afdeling
levertijd
vanaf 2 dagen
Seksueel
Het psychologisch instituut in
Nijmegen, waaraan de omstre
den Nijmeegse psychiater dr.
Anna Terruwe uit de 60-er jaren
werkzaam was, werd door 'Ro
me' gezien als een bordeel voor
religieuzen en priesters. De daar
toegepaste therapie zou zich te
veel op het seksuele terrein heb
ben begeven. Het gold daarom
als "de zondige Rivièra van het
katholicisme" (Henk Suèr). Dat
is de titel van een lokale (Den
Bosdh) studie over feminisme en
ontzuiling (1950-1975).
Het past in de tijd, waarin niet
alleen wordt teruggekeken op de
middeleeuwen, maar ook op de
recente verleden tijd. Het verle
den is populair, omdat we met
het heden niet uit de voeten kun
nen. Aan de hand van op de voor
grond staande maatschappelijke
verschijnselen uit die tijd als ka
tholieke vrouwenorganisaties,
jeugdcultuur, seksuele hervor
ming en "dolle-Mina" beschrij
ven de auteurs de katholieke
hoofdstad van Brabant. Zoals
telkens bij de bestudering van
het verleden: men bekijkt het nu
anders.
Vrouwen
Bijbelse gegevens en traditio
nele theologische beschouwin
gen bevestigen niet het definitie
ve oordeel als zouden vrouwen
van kerkelijk leiderschap moe
ten worden uitgesloten. Het
priesterschap van vrouwen is
een open theologische kwestie.
Dat is de mening van de jezuiet
dr. Wim Boelens, die hij uit in
zijn dezer dagen verschenen
boek "Vrouwen in de kerk". De
auteur pleit hierin voor het pries
terschap voor vrouwen op basis
van de Schriften. Hij beoogt met
zijn studie de discussie te stimu
leren en houdt een pleidooi voor
gelijkberechtiging.
THEO KROON
"De paus en het geweld", Gordon
Thomas/Marc Morgan-Witts, Bruna
47,50. "De zondige Rivièra van het
katholicisme" onder red. van Tjits-
ke Akkerman en Siep Stuurman,
SUA 34,50,-. "Vrouwen in de kerk"
dr. Wim Boelens S.J., Gooi en Sticht,
21.-.
Na het bejubelde 'Kleine Sofie
en Lange Wapper' waren de ver
wachtingen voor het nieuwe
boek van Els Pelgrom hoogge
spannen. Wel, wat mij betreft
zijn ze beantwoord. 'De Olifants
berg' bewijst dat Els Pelgrom tot
de beste jeugdboekenschrijvers
van dit moment behoort.
Met dit boek voert Pelgrom
ons een dierenwereld binnen,
waarin alle dieren sterk menselij
ke trekjes vertonen. Het verhaal
speelt zich af op de zonnige hel
lingen van Italië, waar dieren be
zit hebben genomen van door
mensen verlaten optrekjes. Er
zijn kostelijke types bij. De zorg
zame Zeugster, de reumatische
kat, de domme Kip, de staartloze
Eekhoorn, de luie maar slimme
Pad, de mopperende moeder
Pad, het lastige Lam. Zij allen
vertonen menselijke eigenschap
pen, die iedereen zal herkennen.
Het rustige leven van de dieren
wordt verstoord door de waar
schuwing van moeder Pad voor
HET. Moeder Pad bedoelt een
oud verhaal, bekend uit de ge
schiedenisboekjes en door de
dieren nog steeds met rooie oor
tjes opgedist; eens is hun woon
gebied bezocht door olifanten,
die deel uitmaakten van het gro
te leger van Hannibal, de legen
darische legeraanvoerder uit
Carthago. Volgens de overleve
ring zullen de olifanten ooit te
rugkomen. En volgens moeder
Pad is dat moment zeer nabij.
Dat maakt de dieren nieuws
gierig en besloten wordt tot een
kleine expeditie. De dieren zul
len de andere kant van de berg
gaan verkennen om meer te we
ten te komen over de komst van
de olifanten.
De tocht verloopt moeizaam,
lang niet alle dieren zijn fit en
snel genoeg. Maar uiteindelijk
wordt het doel bereikt. Wat de
dieren aantreffen zal ik niet ver
der beschrijven, dat zou afbreuk
doen aan de voorpret. U moet het
maar zelf lezen, want dit is een
schoonheid van een verhaal.
Els Pelgrom toont zich een
boeiend vertelster. Opvallend is
haar mooie, verzorgde taalge
bruik en de unieke sfeer die zij
weet op te roepen. Niet alleen
houdt Pelgroms verhaal ons een
spiegel voor vol menselijke ei
genschappen, het boek stilt ook
iets van de zucht naar spannende
belevenissen. Het neemt de lezer
mee op een gevaarlijke reis met
onbekende bestemming en ver
rassende afloop. Zo'n boek is een
avontuur op zichzelf voor ieder
een vanaf 12 jaar.
Let u ook op de tekeningen
van The Tjong Khing. Hij heeft
inmiddels al zo veel jeugdboe
ken geillustreerd dat een origine
le opmerking over zijn al veel ge
lauwerd tekentalent onmogelijk
is. Khings werk is altijd goed.
Verstekeling
'De Verstekeling' van de
Zweedse auteur Olov Svedelid is
een wervelend avonturenverhaal
over het roerige leven van een
jong scheepsmaatje op een ze-
ventiende-eeuws zeilschip. Onze
held, de 12-jarige Lars, heeft een
vreselijke jeugd achter de rug.
Zijn vader was beul, zijn moeder
verslaafd aan de drank. Als bei
den gestorven zijn, komt Lars als
verstekeling terecht op een schip
van de Zweedse Oostindische
Compagnie dat op weg is naar
China.
Eenmaal ontdekt wordt hij
niet zoals gebruikelijk overboord
gekieperd, maar mag de jongen
blijven als scheepsmaatje en be
diende. Het is een hard bestaan
voor Lars. De jongen wordt
slecht en met volstrekte wille
keur behandeld. Maar iedereen
aan boord krijgt zijn portie. Het
leven op een zeilschip is geen
pretje. Storm, zeerovers en de
'koude koorts' houden flink huis.
Afgezien van scheurbuik, uitval
lende tanden, uitslag en losra-
Illustratie The Tjong Khing uit De Olifantsberg.
kende nagels als gevolg van
slecht voedsel.
Lars weet alle ellende te over
leven. Van een vriendelijke com
pagniehandelaar krijgt hij de
kans alles over theesoorten te le
ren, een van de voornaamste
handelswaren. Hij blijkt een aan
geboren talent voor het keuren
en selecteren van theesoorten te
bezitten. Happy end: hij krijgt op
de Zweedse handelspost in Chi
na een baan aangeboden.
De Verstekeling geeft een le
vendig beeld van het ruwe zee
mansleven dat zeker voor een
ondergeschikt ventje als Lars
een hel moet zijn geweest. Onze
held weet zich door toeval en ge
luk van zijn droeve bestaan los te
maken. Misschien wat rooskleu
rig vergeleken met de rauwe
werkelijkheid, waarin heel wat
van deze jongens voortijdig het
loodje hebben gelegd. Want dit
boek maakt een ding heel duide
lijk: het zeemansleven was gena
deloos. "Het meeste dat zeelui
leuk vonden gebeurde handhan-
dig en deed pijn", overdenkt
Lars ergens. Een klassiek, span
nend zeemansverhaal voor alle
leeftijden.
De Verstekeling, Olov Svedelid,
vert. Marijke Haagsma, f 22,50, uitg.
Van Goor.
MARGOT KLOMPMAKER
ADVERTENTIE
Sinterklaas koopt graag bij
William Goldman heeft vooral
naam gemaakt met zijn thriller
'De marathon man', die als film
velen naar de bioscoop trok.
Ook zijn jongste boek ('Hitte')
bevat genoeg elementen om aan
trekkelijk te zijn voor filmma
kers. Want het is eerder een goed
geschreven scenario voor een on
getwijfeld boeiende actiefilm
dan een evenwichtig verhaal van
een vrijbuiter in het avontuurlij
ke Las Vegas, het Amerikaanse
gokparadijs.
De bikkelharde Vietnam-vete-
raan Nick Escalante is het leven
in die verwoestende stad beu,
maar wil - voor hij vertrekt - nog
eens een grote slag slaan.
Het brengt hem in aanraking
met tal van wonderlijke figuren
aan de zelfkant van de maat
schappij. Figuren, die ongetwij
feld kleurrijk in beeld kunnen
worden gebracht, maar in het ge-<
schreven woord van William
Goldman toch wat te weinig
diepgang krijgen.
Zeker, er gebeurt genoeg. Ge
weld in overvloed, maar ik had
graag wat meer gehad dan dat al
leen.
'Hitte' door William Goldman.
Verschenen bij Luitingh 24,50).
KOOS POST
ADVERTENTIE
o.a. kalender/agenda's
kinderboeken
natuurboeken
kunstboeken
kookboeken
kaarten
literatuur en
buitenlandse pockets
Nieuwe Rijn 13 2312 JC Leiden
BOEKHANDEL
LEIDEN LEIDERDORP
OEGSTGEEST KATWIJK
VOORSCHOTEN
Alle op deze pagina besproken
boeken zl|n bij ons dlrekt lever
baar, óf vla onze TERMINAL, te
bestellen en dan binnen drie da-
gen verkrljgbeer.