'Het beste is je naam te veranderen' Tom Waits, van vagebond tot wereldster Boek Maarten 't Hart tot hoorspel bewerkt Kunstjournaal op tv Popencyclopedie: Knap staaltje monnikenwerk Bvpop-prijs WOENSDAG 13 NOVEMBER 1985 KUNST PAGINA 23 NIJMEGEN (GPD) - Slungelig beweegt hij zich naderbij in een perfecte imitatie van een kind dat van zijn ouders te horen heeft gekregen dat het dank moet zeggen voor een cadeautje. De animo om interviews toe te staan is niet erg groot bij Tom Waits. De Europese tournee vreet aan zijn energie en wat er aan tijd overschiet is voor het meereizende gezin gereserveerd. Maar Waits is nieuws, zeker nadat hij in het Amsterdams Concertgebouw een onvergetelijk concert heeft gegeven. Een kwartiertje mag ik tegen hem aanpraten. "Ik weet nog steeds niet waar je 't over zult hebben", zegt Waits te rughoudend. Hij krabbelt nog ver der terug zodra hij verneemt dat ik wil converseren over het verschil tussen de Tom Waits van tien jaar terug en die anno 1985. Toen een cult-ster, een vagebond-romanti cus die in het restaurant van het Américain moest optreden. Nu, een vagebond-wereldster met film rollen, musicalprodukties en on vergankelijke roem in het vooruit zicht. Hij volhardt: "Totdat ik het zeker weet, geef ik geen ant woord". - Een paar dagen geleden trad Loudon Wainwright in ons land op. Je kunt zijn loopbaan met die van jou vergelijken. Vroeger vorm de hijzelf de grootste belemmering van zijn eigen succes. Waits: "Ik ben altyd mijn eigen obstakel geweest. Ik weet niet of ik mezelf wat dat betreft nu beter in de hand heb dan destijds. Het is al tijd iets dat weer terugkomt. Aan de ene kant word je aangemoedigd om bepaalde eigenaardigheden verder te ontwikkelen, voor watje persoonlijkheid betreft en de ma nier waarop je tegen de dingen aankijkt. Aan de andere kant kan het gevaarlijk zijn. Zoiets houdt niet op, denk ik". door John Oomkes - Wat is wat dat betreft het ver schil tussen toen en nu? Waits: "Ik ben misschien meer zelfverzekerd naar het publiek toe. Ik voel me niet meer zo door onze kerheid gedwongen om mezelf te verstoppen in een rol die ik op het podium speel. Je bent altijd ver plicht om een bepaalde act op te voeren. Er zijn mensen die hun naam veranderen...ik denk dat dat het slimste is wat je kunt doen, want dan weet je altijd wie jij bent en wie die andere vent is die elke avond zichzelf te buiten gaat op het podium, weet je. Je hoeft je dan niet zo bezig te houden met het verwerken van de reacties die de mensen hebben op de publieke fi guur. Het is een oud probleem. Zoiets raak je niet zomaar kwijt Je kunt het probleem ook niet vereen voudigen. Ik denk datje er volwas- sener mee om moet springen. Je wordt wat ouder en er vallen wat zoveel succes en erkenning dat je doet vloeit voort uit je impressie dingen weg". alleen nog maar een vagebond van dingen om je heen, waar je dan - Het publiek kijkt nu anders te- kunt spelen. je eigen dromen doorheen vlecht gen je aan. Toen kon iedereen gelo- en... het publiek kijkt daar op zió- ven in jou als vagebond. Nu heb je Waits: "Ik weet het niet. Wat je jón manier tegen aan. Een tijdje Tom Waits: "Altijd mijn eigen obstakel geweest". laat je je daardoor leiden. Vooral als je nog niet bepaald hebt wie je bent, is het veel gemakkelijker je te laten beoordelen door iemand an ders. Vervolgens kun je je laten vertellen wie je bent en er dan naar handelen. Het is dan net of iemand je een script geeft. Je leest dat je iemand bent die een grappig hoed je draagt, nodig moet worden ge schoren en er een vreemd spraakje op nahoudt, zus drankje achter over slaat en in die en die straat woont. Dan hoef je niet zelf de pro blemen op te lossen die met je per soonlijkheid samenhangen. Je krijgt je persoonlijkheid dan als het ware aangereikt. In werkelijk heid ben je het niet". - Ondertussen ben je ouder ge worden. Ben je verstandiger ge worden nu je 36 bent? Waits: "Als het erop aankomt voor jezelf een karakter te schep pen en op hetzelfde moment ook een rol te spelen, dan moetje jezelf beschermen. Erop uittrekken en jezelf eócht bloot geven voor het publiek is een zeer gevaarlijke zaak. Ik ben daartoe niet bereid. Ik denk niet dat een journalist een biechtvader is. Je moet jezelf af schermen. Dat heb ik altijd ge daan. Ik weet wie ik ben, maar ik zal dat jou niet vertellen. Veel van deze dingen zijn erg privé. Dat re- mor vrienden en je ge- - Je liedjes komen als toneelrollen tot leven op het podium. Jij speelt op het podium de mensen die je be schrijft. Waits: "..Ja, ik houd op een be paalde manier van die mensen die ik beschrijf. Ik kan aanvoelen waarom die mensen, die ik be schrijf, zo leven als ze doen. Dus misschien staan zij wel een beetje teveel in mijn schaduw". Het heeft er niet altijd van weg dat jij sympathiseert met de men sen in de goot, met de underdog die jij beschrijft. Daarvoor zijn je tek sten vaak te zakelijk. Je observeert. Neem nou de figuur van Frank m de song Frank's Wild Years van de elpee Swordfishtrombones - die je omgewerkt hebt tot een musical. Hij steekt zijn eigen huis zomaar in de fik, als hij op een goede dag niet meer tegen de sleur van het leven kan. Waits: "Ik denk dat Frank een vrijheidsstrijder is. Hij is een echte held voor mij. Hij draagt al die ver antwoordelijkheid. Hij kocht een boerderij, hij settelde zich. Maar om schijnbaar niets maakte hij er daar een eind aan. Hij speelde met zijn noodlot. Ik eerde hem met dat lied..." - De buren van iemand die zijn huis in de fik steekt zullen hem niet als een vrijheidsstrijder zien. Ze vinden hem een gek, misschien hooguit een rebel without cause zo als James Dean was. Waits (zucht hard): "Natuurlijk niet. Je kent dat toch? Je kunt niet met de gevoelens van iedereen re kening houden als je voor jezelf op komt en voor vol aangezien wilt worden. Hij heeft een reden. Hij is iemand die van het ene op het an der moment besloten heeft om zijn hele leven te veranderen. Dat is heel moeilijk om te doen. Ik weet het niet..." "Het schoot me gewoon te bin nen, weet je. Misschien reed ik er gens rond...Verhalen komen overal vandaan. (Wijst omhoog) Het enige wat ik doe is een gaatje in het pla fond prikken, dan valt het vanzelf naar beneden. Ik bedoel: als het verhalen regent dan kun je de em mers niet bijslepen om ze op te vangen. En als het droog is dan kun je alles proberen maar dan krijg je maar geen verhaal te pak ken. Het gaat in perioden. Soms krijg je alleen een staartje te pak ken. Dan trek je eraan en blijkt er een hond aan vast te zitten". 'De droomkoningin' op TROS-radio HILVERSUM (GPD) - "Het hoor spel kende in de jaren vijftig en zestig een immense populariteit. Nu wordt deze vorm van radioma ken sterk ondergewaardeerd. De afdeling drama-kunst-radio van de TROS wil echter doorgaan met het maken van hoorspelen om de inte resse weer te prikkelen". Dit zegt Joop de Vries, hoofd van de radio drama-afdeling van de TROS naar aanleiding van een nieuw hoorspel dat door zijn afdeling tot stand ge komen is. Zondagavond zendt de TROS een hoorspelbewerking uit van de roman 'De droomkoningin' van Maarten 't Hart. Het boek werd be werkt door Coby van der Steen en Marlies Cordia deed de regie. Hoofdrollen worden gespeeld door o.a. Herman Naber, Anne-Wil Blankers en Pleuni Touw. Joop de Vries: "Literatuur is een prikkel om te luisteren naar derge lijke spelen, bijvoorbeeld door scholieren. Daarom gaat de TROS door met dergelijke projecten. We geven schrijfopdrachten en laten bewerkingen maken met als sleu telwoord altijd kwaliteit. Voor vol gend jaar hebben we ook weer en kele literaire spelen op stapel staan. Dat zijn onder andere 'Het stenen bruidsbed' van Harry Mu- lisch, 'De komst van Joachim Stie- ler' van Hubert Lam po en we heb ben onlangs de rechten verkregen voor de hoorspelbewerking van de acht Anton Wachter-romans van Simon Vestdijk". "De bekendste van die acht ro mans is de derde. 'Terug tot Ina Damman'. Van die acht romans ko men acht afzonderlijke hoorspelen die begin 1987 wekelijks uitgezon den zullen worden. Mare Lohman gaat de Vestdijk-romans bewer ken. Op deze wijze hopen we de be langstelling levendig te houden en de interesse in literatuur en het hoorspel te stimuleren. Na 'Eline Vere' en 'Het bittere kruid' vanavond dus een hoorspel naar 'De droomkoningin'. Dit hoorspel is een vrije interpretatie van de roman door Coby van der Steen. Zij vond de klassieke mu- zieK. die in het boek veelvuldig ge noemd wordt zo essentieel voor het verhaal dat zeker een derde van haar hoorspel uit die muziek be staat. Fragmenten van o.a. werken van Bach, de geliefde componist van de hoofdpersoon, larderen de dialoog. Een ander zeer opmerkelijk feit is de weglating van een wandeling door de volkstuintjes die in het boek een belangrijke plaats in neemt. Coby van der Steen heeft echter gemeend dat vrouwen in het leven van de hoofdpersoon, Metten Anker, en zijn muziek de belangrijkste thema's zijn. En de wandeling langs de huisjes slechts de aandacht van die onderwerpen af zou leiden. De flarden dialoog en de muziek scheppen een aparte wereld en in terpretatie van het boek. Coby van der Steen heeft verder geen bijge luiden gebruikt om het verhaal luister bij te zetten. De tekst komt droog de huiskamer in. De schrijver van de roman. Maar ten 't Hart, heeft zich niet met de produktie van het hoorspel be moeid. Toen de TROS eenmaal de rechten voor de bewerking verkre gen had, heeft hij laten weten dat hij van tevoren niets wilde zeggen. Ook over het script vertelde hij nog niets. Pas toen de uitzendband er lag, was de schrijver bereid een oordeel te geven. Marlies Cordia: "We vonden het reuze eng zijn me ning te horen. Maar hij bleek uiter mate tevreden. Het oordeel is dus nu aan de luisteraar". Brochure Voor geïnteresseerde scholieren of docenten is over 'De droomko ningin' een brochure verschenen naar aanleiding van het hoorspel. Ook kan er bij de TROS een band opname van het hoorspel besteld worden die voor educatieve doel einden gebruikt kan worden. Joop de Vries: „Zo dienen we niet alleen het belang van de luisteraar die graag een hoorspel hoort, maar werken we ook aan wat meer pu blieke belangstelling voor litera tuur in de hoop dat die werkwijze aanslaat". Zondag, Hilversum 4, 22.00 uur. Omroepen bestuderen plan DEN HAAG (GPD) - De grote om roeporganisaties, met uitzondering van de NOS, gaan de mogelijkheid bekijken om dagelyks een kunst- journaal op de televisie te brengen. De bedoeling is dat het 10 minuten durende kunstjournaal, dat op een vast tijdstip en op een vast net wordt uitgezonden, aandacht be steedt aan allerlei vormen van 'niet elitaire' kunst. Het kunstjournaal is een initia tief van KRO-programmamaker Theo Stokkink (voormalig presen tator van de inmiddels opgeheven NOS-kunstrubriek Omnibus) en oud-perschef van het Holland Fes tival Gerard Jongerius (thans voor lichter PPR-fractie in de Tweede Kamer). Er is een stichting 'Kunst en Televisie' in het leven geroepen, waarvan Jan Knopper, directeur van de Haarlemse schouwburg en daarvoor hoofd directie kunsten van het ministerie van WVC, voor zitter is. Er zijn twee proefprogramma's van de 'kunstkrant op tv' gereed, die thans bij de geinteresseerde omroepen (TROS, Veronica, AVRO. VARA. NCRV en KRO) lig gen om bekeken te worden. Het concept is van de stichting, maar als de omroeporganisaties eenmaal beslist hebben om een cultureel journaal op het scherm te brengen dan zullen zij zelf de inhoud en de vorm moeten bepalen. Maria Magdalena- Sandra Only Love-Nana Moes- kouri Alive and kicking-Sim- ple Minds Slave to the rhythm-Gra ce Jones Dress you up-Madonna Take on me-Aha Ticket to the Tropics-Ge rard Joling The power of love-Jenni fer Rush Sunday bloody Sunday U2 11 (17) 12 (12) 13 (13) 14 (14) 15 (29) 16 (21) 17 (22) 18 (36) Road to nowhere-Tal king Heads Holiday-Madonna Only the rain-Dolly Dots The sweetest taboo-Sade Nikita-Elton John If I was-Midge Ure Trapped-Colonel Abrams That's what friends are for-Dionne Warwick and Friends Say I'm your number one-Princess Dancing in the street- David Bowie/Mick Jag- ger Sisters are doin it-Eu- rythmics/Aretha Franklin I'll be good-Rene and An gela Al jouw woorden-Andre Hazes Zolang je bij me bent Benny Neyman I got you babe-UB 40 and Chrissie Hynde Election Day Arcadia St Elmo's fire-John Pa Say you say me-Lionel Richie Glow-Rick James Manolito-George Baker .Selection 31 (28) Dancing on a string-Ti me Bandits 32 Don't break my heart- UB 40 33 Something about you-Le- vel 42 34 It's only love-Bryan Adams/Tina Turner 35 (23) Close to me-The Cure 36 (25) Into the groove-Madon 38 (30) Oh Sheila-Ready for the World 39 (18) Love is the seventh wave Sting 40 (39) You're the inspiration New Jersey Mass Choir (Stichting Ned. Top 40) 19 8) 20 7) 21 (27) 22 (33) 23 (38) 24 (34) 25 (11) 26 27 (19) 28 AMSTERDAM - De Bvpop, een vo rig jaar opgerichte beroepsvereni ging voor popmuzikanten, heeft een prijs voor Nederlandse pop muziek ingesteld: de Bvpop-prijs. De prijs moet de waardering voor muziek van eigen bodem vergro ten. Een jury van journalisten en muzikanten heeft Nederlandse muziek beoordeeld op authentici teit, muzikale kwaliteit en consis tentie. The Nits, Kiem en Mathilde San- ting komen volgens de jury in aan merking voor de prijs. Deze drie krijgen van de Bvpop een oorkon de. Op wie van de drie de uiteinde lijke keuze valt, wordt maandag 25 november bekendgemaakt. GOUDEN GANZENVEER - De Koninklijke Nederlandse Uitge versbond (KNUB), de vereniging van boekenuitgevers, heeft haar culturele prijs toegekend aan No belprijswinnaar prof.dr. J. Tinber gen, voormalig hoogleraar econo mie te Rotterdam. De prijs, de Gouden Ganzeveer. is hem toege kend voor zijn bijdrage aan de Ne derlandse cultuur en de versprei ding daarvan. De prijs wordt prof. Tinbergen (82) uitgereikt tijdens de openbare jaarvergadering van de KNUB op 17 december in het Vredespaleis in Den Haag. f Dolly Dots: er in, Daniël Sahuleka: er uit. LEIDEN - De vijfde uitgave van de Nederlandse Popencyclope die is uit. De vijfde poging om het vergankelijke van de popmu ziek alfabetisch vast te leggen. Een noodgedwongen trendge voelige momentopname, die ech ter nog steeds begint met Abba en eindigt met ZZ Top. Daartussen is wel een en ander veranderd. Honderdvijftig nieu we onderwerpen worden aange kondigd. Daaronder vanzelfspre kend veel op de gitaar gerichte bands, waarvan de helft hoogst waarschijnlijk de zesde editie niet zal halen. 'Garage Rock' heeft een apart hoekje gekregen waarin zeer uiteenlopende groot heden als The Legendary Star dust Cowboy en Guadalcanal Diary verenigd zijn. Ook de ru brieken 'New Wave' en 'Neder pop' zijn afvalbakken; de namen worden opgedreund als in een ouderwetse geschiedenisles. Honderdvijftig nieuwe vermel- (foto GPD/ANP) dingen, en slechts acht pagina's dikker: dan moeten er ook groe pen verdwenen zijn. Om de proef op de som te nemen heb ik de letters 'D' en 'E' geturfd. Er uit: Daniël Sahuleka, Char lie Daniels, Defunkt, Rick Der ringer, Diesel, Discharge, Disco, Dommelvolk. Andreas Dorau, Nick Drake, Sheena Easton, Al ton Ellis. Joe Ely, The Exploited. Eyeless in Gaza. Er in: Dans disco, Danielle Dax, Howard Devoto, Dokken, Dolly Dots, The Dream Syndica te, The Dutch, Eek A Mouse, Ein- sturzende Neubauten, Sheila E. Etoile de Dakar en Everything but the Girl. Er is wel een en ander veran derd in twee jaar popmuziek. Wat helaas is gebleven: het vaak overspannen taalgebruik in de beschrijvingen van personen en groepen. Het wemelt van de su perlatieven en de levende en do de legenden. Waarbij de schrij vers gemakshalve vergeten dat ze die legenden eerst zelf in het leven hébben geroepen. De Popencyclopedie heeft een naam op te houden als het gaat om foeilelijke omslagen. De vijf de aflevering is daarop geen uit zondering. Fotootjes op postze gelformaat in lelijke kleuren en een soort vuurwerk daar tussen door. Ging het hier om een plaat, dan zou het vast en zeker een 'Al le dertien goed' of 'Zomerhits uit Holland' zijn. Genoeg kritiek. De Popency clopedie is een mooi staaltje monnikenwerk, waarmee ieder een die op wat voor manier dan ook met popmuziek bezig is, zijn voordel kan doen. De opmaak is overzichtelijker dan die van de vorige aflevering, de keuze van de foto's is goed en soms verras send (Status Quo) en de verkla rende woordenlijst aan het begin is werkelijk zinvol." Altijd leuk om te kijken of je groepen weet te bedenken die in de enqyclopedie over het hoofd worden gezien. Vergeefs neb ik gezocht naar: Dalbello, Swans Way, Tex and the Horseheads en Red Guitars. 'Volledig geactualiseerd', be looft het omslag. Wat heet: met de bespreking van de nieuwe plaat van Ivy Green is deze ency clopedie Muziekkrant Oor te snel af. ARIEJAN KORTEWEG Oor's eerste Nederlandse Popency clopedie, vijfde editie. Uitgever: An- noventura. Prijs: 44,50 gulden. Zangeres ImcaMarinaheeft e dolle pret en in aanwezigheid v i boekje geschreven met als titel 'Gedachten hebben krachtenHet werd met veel Dolf Brouwers gistermiddag in een café in Muiden gepresenteerd. (foto anp»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23