Buitenstaanders zijn altijd in het nadeel Paco Pena over Hollanders die Flamenco willen leren KIJK UIT STIJL IS DE WARME UITSTRALING VAN DE MAN IN HET MELKA JACK penseel VRIJDAG 8 NOVEMBER 1985 KUNST PAGINA 25 AMSTERDAM/HILVER SUM (GPD) - In de kleed kamer buigt de meester zich over een gebarsten vin gernagel. Hij kreunt zacht jes. Zó kan de gitaar niet worden bespeeld. Met veel kracht trekt Paco Pena het scheurtje wat verder open nadat hij eerst een flacon lijm tussen de tanden heeft geklemd. Na eindeloos ver glijdende seconden valt de lijmdruppel precies daar waar de zaak gerepareerd moet worden. „Sorry", zegt de in Londen woonachtige Spanjaard met voor komende beleefdheid. „Je kunt me hier niet bij helpen. Dit is een se rieuze aangelegenheid." Hij trekt een minuscuul spuitbusje tevoor schijn. Een middel dat de lijm snel ler hard laat worden. Een snelle blik zijwaarts: „Alsjeblieft, doe me een lol. Lach niet." Het kost enige moeite. Temeer daar Pena een grote etui nagelvijl tjes, een wetsteentje en een flinke hoeveelheid stukjes schuurpapier tevoorschijn tovert, en zich vervol gens aan het polijsten zet. Het lijkt op het script voor een nieuw recla mefilmpje voor een bepaald merk bier. Achter elk meesterschap zit veel meer vakmanschap dan je ver moedt. Sinds september van dit jaar on derbreekt Paco Pena zijn praktijk als concertgitarist elke maand voor een ééndaags bezoek aan het Rot terdams Conservatorium. In nau we samenwerking met de gitaardo centen Hans van Goch en Ricardo Mendeville begeleidt hij daar twaalf, zorgvuldig geselecteerde eerstejaars-studenten aan de oplei ding flamenco. Rotterdam heeft er een primeur mee binnengesleept, want de belangstelling voor deze rijkgeschakeerde Andalusische muziek mag dan zeer toenemen, maar de academische wereld zag deze levende kunstmuziek geba seerd op een levende folklore over het hoofd. door John Oomkes Aan flamenco komen de eerste jaars voorlopig niet toe. Pena bege leidt hen allemaal individueel. „Ze moeten eerst de gitaar op mijn ma nier leren spelen. Er komen vele technische aspekten bij kijken. De vingerzetting, de positie is essen tieel, de wijze van aanslag, de rich ting en de stand van handen en vingers, het draaipunt van de vin gers, hoeveel je je spieren kunt ont spannen. Het zijn géén beginners, dat besef ik, maar pas aan het eind van dit jaar zal moeten blijken of ze het talent bezitten om flamenco te kunnen leren. Als ze dat bewijzen dan ga ik echt met ze in zee." „Ja, ik eis veel", grijnst Pena, die zegt dat hij lang heeft nagedacht over het aanbod van het Rotter dams Conservatorium. Samen met Paco de Lucia (n.b. op 14 decem ber in het Haags Congresgebouw) behoort hij tot de smalle wereldtop van flamencosolisten. Ze zijn het vak nog op de oude wijze meester geworden, via overlevering van techniek van de ene gitarist aan de andere. Pena moest voor Rotter dam een didactisch apparaat en een curriculum uitdenken. Terwijl hij voortdurend zijn nagels mani cuurt, zegt hij geen hoge pet op te hebben van het niveau van de ge middelde Nederlandse, klassiek gevormde gitarist. „De algemene standaard is niet érg hoog." Andalusië „Ik heb geen strikte opvatting over hoe ik moet lesgeven, maar wel over hoe ik de flamenco ge speeld wil hebben. Als ze op mijn manier willen spelen, dan moeten ze het verdomd goed doen. Ik kan articuleren hoe de muziek moet worden gespeeld. Als ik zeker ben van de patronen dan ben ik reso luut. Want ik wéét het. Zó hóórt het." Pena heeft een goed gevoel over Rotterdam. Hij rept over jonge mensen met jonge ideeën. Mensen met een frisse benadering. Open genoeg om nieuwe ontwikkelingen een kans te geven. „Eerst wist ik niet wat ik er van moest vinden. Het gaat om muziek die nooit eer der in een academische setting is geweest. Ik heb er diep over moe ten nadenken, maar uiteindelijk vond ik dat het een uitstekende mogelijkheid was. Want flamenco is jaren lang systematisch verwaar loosd." De omstandigheden onder welke Andalusische en Nederlandse gita risten de flamenco machtig wor den verschillen meer dan hemels breed. Pena: „Maar de manier waarop we het onderwijs hebben opgezet is in feite hetzelfde. Het enige verschil zit 'm in de omstan digheid dat de mensen hier niet met de kunst opgroeien. We probe ren dat te compenseren, want de studenten moeten Spaans leren, de geschiedenis van Spanje, de ge schiedenis van Andalusië en de historie van de flamenco kennen. Gedurende de opleiding zetten we bijeenkomsten met flamencozan gers en -dansers op waaraan ze op dezelfde manier moeten deelne men als de mensen in Andalusië gewend zijn." Blues Paco vergelijkt zeer veelvuldig de flamenco met de ontstaansge schiedenis van de Noordameri- kaanse blues. Daarin is het echter de vraag of de blanke man de blues echt ooit kan beheersen. Can white man play the blues? Analoog daar aan: kan een Nederlander ooit de flamenco spelen? Pena: „Het gaat om de vraag of mensen van buiten Andalusië überhaupt de flamenco kunnen spelen. Ik ben geneigd te geloven dat iedereen de flamenco machtig kan worden, waar hij of zij ook vandaan komt. Iedereen die deze muziek kan waarderen en ta lent bezit kan flamenco leren. Fla menco gaat over de meest basale gevoelens die jij en ik hebben. Die iedereen heeft. Natuurlijk is het zo dat een kind gevormd wordt door de omgeving waarin het opgroeit, en daarom zijn Andalusiërs beter in staat om flamenco te spelen. Buitenstaanders zijn altijd in het nadeel. Maar we moeten hen het voordeel van de twijfel geven. Want als ze méér talent hebben, dan kunnen ze elke achterstand goedmaken." „Muziek gaat over emoties. Als de levensomstandigheden moeilijk zijn dan bereikt muziek de hoogst mogelijke expressie. Dat staat mis schien al ver van de westerse sa menleving af. Te ver misschien? Och, ver, niet te ver. Maar de alge mene voorwaarde waaronder je muziek kunt waarderen is aanwe zig. Als je mij vraagt of ik de blues kan spelen dan heb je absoluut ge lijk. Ik denk dat ik dat nióet kan. Ik hou alleen de mogelijkheid open dat een ander dat kan." Blues en flamenco bestaan uit een serie strikte clichés, ritmische zowel als metrische. Alleen de zeer grote zanger, danser of gitarist kan die clichés leven inblazen. De reto riek wordt bezield-Hoe groot is de kans dat een Nederlander daaraan toe komt? Potentieel Pena zucht. „Ach, het is een hele wereld. Je praat over een heel le ven dat aan de muziek wordt ge wijd, waardoor je pas heel lang zaam dingen in de muziek ontdekt die meer waard zijn. Je praat over een potentieel waarvan je de om vang pas najaren van studie begint te ontwaren. Je praat over een uit daging die zo groot is dat je pas na verloop van tijd onder ogen durft te zien wat de technische bagage is die nodig is om die uitdaging te lijf te kunnen. Dat is een heel moeilijk gebied. Er is geen kortere weg mo gelijk. Je hebt begrip voor muziek nodig, het talent, je moet in de si tuatie komen te staan dat je het móet doen. Als je daaraan beant woordt dan ontdek je het leven zelf. Dan kom je erachter hoe mooi het is om daarmee bezig te zijn. Het is training, ontwikkelen. Het is een terechte vraag: hoe doe je het? Er varing! Ervaring!" Hoe zit het dan met de mentali teit om je daarvoor in te spannen? Pena knikt: „Dat noem ik talent. Alleen met talent kun je dat. Veel mensen in Andalusië, en daar komt de flamenco toch vandaan, het merendeel, het overgrote deel kan niet eens de compas volhou den." Klapt in zijn handen. „Ze kunnen het niet. Maar een paar kunnen het. Het is een gespeciali seerde kunst. Maar een paar men sen kunnen flamenco zingen. Heel weinig! Zelfs als ik de muziek voel, kan ik het niet." Exposities Twee Leidse kunstenaars exposeren de komende weken bij Stichting Burcht. Het zijn Annie Goddijn en Willem van Scheyndel. Annie God dijn toont abstracte tekeningen, Wil lem van Scheijndel exposeert olie verfschilderijen, De tentoonstelling wordt zondagmiddag geopend. Men kan in de Burcht terecht van woens dag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 De Leidenaar Paul Stikkelorum ex poseert in de periode van 12 novem ber tot en met 12 december in galerie De Muur in Amersfoort. Er zijn van hem tekeningen, etsen en aquarellen te zien, een selectie van recent werk. Bomen en stadsgezichten maken deel uit van Stikkelorums ten toon te stel len werk. Voor wie een reisje naar Amersfoort wil maken: de galerie is geopend van maandag t/m vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur en zaterdag en zondag van 13.00 tot 16.00 uur. Leiden Museum Boerhaave - Steenstraat, 'Balans van een eeuw', Nederlandse natuurwetenschappen en geneeskun de in de 19e eeuw, t/m 31/12; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. LAK-theater - Cleveringaplaats, schil derijen en tekeningen Gabrièlle Schleypen en foto's Wilco Janssen, V m 7/12; ma t/m vr van 10-22 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Steenstraat, 'De Kilenge van Papoea Nieuw-Guinea, tot 2/12; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Caeciliastraat 18 - Riet Schultheiss, Danielle Orelio, kunst geinspireerd op literatuur en op watersport, tot 15/ Galerie Fotomania - Koppenhink- steeg, recente foto's van Luuk Huis- kes uit de serie 'Het eeuwige leven', t/m 22/11; woe t/m za van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, Hans Beuning, kleuretsen en Peter Kortekaas, plastieken, t/m 17/ 11; vr t/m zo van 13.30-17.30 uur. Art tea house De Oude Rijn - Stille Mare, Annie Gordijn, etsen en teke ningen, t/m 10/11; ma 12-18 uur, di t/m za 10-21 uur, zo van 11-21 uur. Pijpenkabinet - Nederlandse pijpen tussen 1850 en 1925, t/m 1/12; zo van 13-17 uur. Ars - Pieterskerkgracht, Adriaan van Munster, houten beelden en Wil Blommerde, olieverfschilderijen, t/m 10/11; dag. van 13-16 uur. Galerie van der Vlist - Botermarkt, Susanne Eckart, keramische plastie ken, t/m 31/12; di t/m za van 10-17 uur. Pelikaan Art House - Pelikaanhof 52, Aukje Stolte, thema: Osmose, tot 1/ 12; ma t/m vr van 20-1 uur, za en zo van 20-2 uur. Piggelmee - J. Vossensteeg bewerkte zeefdrukken en collages van Betsy Zonneveld, t/m 30/11; ma t/m za van 9-18 uur, do van 9-21 uur. Leids Beleg - Hooigracht 79, Jeroen Nooter, kleurenfoto's industrieland schappen, tot 1/12; ma t/m za van 9-18 Leiderdorp Gemeentehuis - Rikke Dijkstra, tex tiel, t/m3/12; ma t/m do van 8-17 uur, Leythenrode - Hoogmadeseweg, Hei- ma Kallenberg, brooddeeg, tot 12/12; dag. 10-20 uur. Muzenhof - Gordijnsingel, Jeriy van Dijk, foto's en Jannie van der Linden wandkleden en beschilderde zijde, t1 4/12; ma t/m vr van 14-18 uur, za van 9.30-12.30 uur. Oegstgeest Kapsalon Jacques van Bellen - Lange Voort, olieverfschilderijen van Su zanne Gorka, tot 7/12; ma 13-18 uur, di t/m do van 9-18 uur, vr 9-21 uur, za van 9-17 uur. Warmond Het Oude Raadhuis - Rie Olthen-Ver- heijen, olieverf, tekeningen en aqua rellen, t/m 21/11; woq, do, zo 14-16 uur di 19-21 uur, za van 10-16 uur. Galerie De Pomp - Helene Kerdijk collages en Eric du Chatenier, kera miek, t/m 17/11; di 19-21 uur, woe, do. za, zo van 14-16 uur. Noordwijkerhout Leeuwenhorst Congrescentrum Frank Gude, werken in olieverf mei als thema beweging in de sport, tot 15/12. Alphen Galerie Alba - Margriet Zijlstra, schil derijen en Leon Veerman, groot- en kleinplastiek in brons en marmer, t/m 24/11; vr, za en zo van 10-20 uur. Wassenaar Galerie Henk de Greef - Schoolstraat. Jan van Lokhorst, schilderijen en te- Auberge de Kieviet - Stoeplaan, kant borduursels van Ena Stok-van Es, 10/ 11 t/m 2/1; dag. beh. ma van 9-12 en 15-19 uur. Voorschoten Ambachts- en Baljuwhuis - Voor straat, werk van Henk van Reek, t/m Zoeterwoude JVC Art Gallery - Energieweg, Paul Marcus, schilderijen, Ellen van Loon, beelden, t/m 7/1; ma t/m vr van 9-17 Concerten KLASSIEK Het Rotterdamse Philharmonisch Or kest geeft, zoals al eerder deze week uitvoerig aangekondigd, vanavond in de Stadsgehoorzaal een meesterserie- concert voor K&O. De Joegoslavi sche meestercellist Valter Daspalj zal op deze avond Edward Elgars weinig gespeelde celloconcert vertolken. Het programma vermeldt voorts de na men van Igor Stravinsky (Jeu de car tes) en Claude Debussy (Le martyre de Saint Sébastien. Het geheel staat onder leiding van James Conlon. Aanvang 20.15 uur. Het kamerorkest 'Madrigalesco' geeft morgenavond onder leiding van Henk Briër een concert in de Lok- horstkerk. Ter gelegenheid van het feit dat Luciano Berio onlangs zestig jaar werd voert het orkest een vroeg werk van deze componist uit, name lijk het Concertino voor klarinet, viool, harp, celesta en strijkorkest. Als solisten treden op John MacFarla- ne (klarinet), Henny Ravestein (viool), Elaine van der Wart (harp) en Nicolet- te Heerema (celesta). Teneinde de kennismaking met dit bijzondere werk te vergemakkelijken, wordt het tweemaal uitgevoerd. Het programma vermeldt trouwens nog een werk uit de twintigste eeuw: Visions fugitives van Serge Prokow- jev in de instrumentatie voor strijkor- Bach worden uitgevoerd. Van Mozart wordt de Symfonie nr. 29 in A, KV 201 verklankt en van Bach zal in sa menwerking met het Nederlands Ma drigaalkoor de cantate 'Nach Dir Herr, verlanget mich' ten gehore wor den gebracht. Aanvang 20.15 uur In de Wassenaarse Pauwhof zal op 10 november het eerste van een reeks zondagse lunchconcerten worden ge geven. Studenten van verschillende conservatoria zullen werken van De bussy (préludes) en van Van Beetho ven (sonate voor viool en piano) uit voeren, en liederen van o.a. Schu mann, Brahms, Schubert en Ravel ten gehore brengen. De lunchconcer ten zijn een uitvloeisel van de oprich ting van de stichting Consort, die o.m. tot doel heeft conservatoriumstuden ten in de gelegenheid te stellen po diumervaring op te doen. Aanvang 11.30 uur. In de Leiderdorpse Muzenhof wordt zondagmiddag een concert gegeven dat geheel in het teken van het dier zal staan. Uitgevoerd worden name lijk Saint Saêns Carnaval des ani- maux en Poulencs muzikale verhaal over het olifantje Babar. Docenten van de Streekmuziek- school 'Rijnakkoord' treden op deze door de activiteitencommissie Mu zenhof te organiseren middag solis tisch naar voren. De medewerkenden zijn Ben Hurrelbrinck (piano). Koos Pieete (piano), Caroline van Oyen (vertelster), Bert Koek (visuele pre sentatie), Yvonne Baggerman (viool). Marjolein Hennes (viool), Marianne Vrijland (cello), Jules Kirsch (contra bas), Marian Jaspers-Fayer (dwars fluit), Hans Witteman (klarinet), Jan Willem van de Pol (xylofoon), Wesse- lien Beenen (altviool) en Drieks Daams (accordeon). Het concert is be doeld voor jong en oud. Aanvang 12.30 uur. Jong Nederlands cellotalent. Daar mee wordt de in Parijs studerende, uit de Leidse regio afkomstige cellist Roeland Duijne bedoeld, die maan dagavond in de Kapelzaal van K&O op zal treden. Hij wordt begeleid door de Franse pianist Patrick Dechorg- Roeland Duijne zal tijdens zijn de buut in Leiden hoogtepunten uit de cello-literatuur uitvoeren. Hij begint zijn optreden met de uitvoering van Beethovens Zauberflöte-variaties. Daarna worden de befaamde Fanta- siestücke, opus 73 van Schumann uit gevoerd. Van Debussy zal de sonate ADVERTENTIE MELKA JACKS V.A. 229,- mdka 10. HAARLEMMERSTRAAT 175-177. LEIDEN TEL. 071 -122823 voor cello en piano worden verklankt. Voorafgaande aan het slotstuk van het programma, de sonate van Sjosta- kovitsj, wordt 'Et Changes...' van de hedendaagse componist R. van Oos ten gespeeld. Roeland Duijne heeft bij o.a. Tibor de Machula en Anner Bijlsma gestu deerd. In Parijs kreeg hy lessen van Maurice Gendron. Roeland Duijne treedt veel in Frankrijk op, niet alleen solistisch, maar ook in kamermuziek verband. Hy bespeelt een tydens zijn concerten een originele Giuseppe Sgarbicello uit 1853. Aanvang 20.15 Eveneens op maandagavond is er een concert door het Autunno Ensemble onder leiding van Joop van Zon in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Uitgevoerd zullen worden de Kuhnau-variaties van Hendrik Andriessen, Pavane en Chaconne van Henry Purcell, Concert voor hobo en strijkorkest van Ralph Vaughan Wil liams, Fünf Stücke für Streicher van Hindemith en Serenade voor strijkers van Ermanno Wolf Ferrari. Het Autunno Ensemble is samenge steld uit veertien strijkers, afkomstig uit het gehele land. Als soliste in het hoboconcert van Vaughan Williams treedt op de in Nederland wonende Amerikaanse hoboiste Alayne Leslie. Joop van Zon, die het ensemble aan voert, is hoofddocent aan het Swee- linck Conservatorium in Amsterdam. Aanvang 20.15 uur. De clavecynist Vaughan Schlepp en de fluitist Robert Bakker geven woensdagavond het tweede concert uit de Bach-Handel-Scarlatti-cyclus- van K&O. Van Bach wordt in de Ka pelzaal uitgevoerd de Sonate nr.2 in Es voor blokfluit en clavecymbel, voorts Prelude en Fuga uit Das wohl- temperierte Klavier, van Scarlatti een aantal sonates voor clavecymbel, van Handel de Sonate in F voor blokfluit en basso continuo alsmede de Suite in g voor clavecymbel. Aanvang 20.15 Het Leids Kamerkoor treedt woens dagavond aan in de Lutherse kerk aan de Hooglandse Kerkgracht. Er zullen werken worden uitgevoerd van Cardoso (Magnificat), Des Prez (Ave Christe Immolate), Monteverdi (Mes- sa a quattro voci en twee madrigalen), Schütz (Italiaans madrigaal), en Bach (motet Jesu meine Freude). Ton Bec kers is de dirigent. Aanvang 20.15 Een concert door de Belgische clave- cinist, forte-pianospecialist en diri gent Jos van Immerseel wordt woens dagavond georganiseerd door de Ver. voor Onderwijs, Kunst en Weten schap. Tijdens dit in de Taffeh-zaal van het Rijksmuseum van Oudheden te geven concert komen de retorische principes in de muziek van de 18de eeuw aan de orde. Jos van Immerseel maakt deel uit van de artistieke lei ding van het Sweelinck Conservato rium in Amsterdam. Het Nederlands Gitaartrio geeft vol gende week vrijdagavond een concert in de Kapelzaal van K&O. Het pro gramma vermeldt composities van Grieg, Jimenez, Dvorak, Halffter en Van der Staak. Het trio bestaat uit Dick Hoogeveen, Wim Spruyt en Henk Westhiner. Aanvang 20.15 uur. Het blazersensemble van de Streek- muziekschool Leiden geeft, eveneens op vrijdagavond 15 november, een uitvoering in het Waaggebouw. Er zullen onder leiding van Hans Stoop enkele minder composities ten geho re worden gebracht. Het programma vermeldt werken van o.a. Mozart, Poot en Arnold. Aan deze avond wordt medewerking verleend door het Jeugdkamerorkest Leiden, dat dit seizoen een kwart eeuw bestaat. Het jubilerende orkest zal werken spelen van Genzmer en Nico Schuyt. Aanvang 20.15 uur. Stichting Burcht organiseert dins dagavond in samenwerking met het Centrum voor Hedendaagse Muziek Gaudeamus een concert, te geven door Peter Prommel (marimba) en Michael Vatcher (slagwerk). Het pro gramma vermeldt composities van Abe, Vatcher, Prommel, Miki en Miyshi. Aanvang 20.30 uur. POP Johnny Thunders maakte ooit deel uit van de New York Dolls, één van de eerste groepen die in het midden van de jaren zeventig teruggrepen naar de rauwe rock roll, die in die tijd was ondergesneeuwd door syn thesizers. De New York Dolls zijn ei genlijk pas na hun opheffing be roemd geworden, door hun muziek zyn veel hedendaagse groepen beïn vloed. Gitarist Thunders had na de Dolls een tydlang succes met zijn ei gen band: The Heartbreakers. Nadien werd het betrekkelijk stil rond Thunders. Hy maakte een solop laat en een LP met akoestische num mers, reisde met uiteenlopende muzi kanten de wereld rond en was vorig jaar nog even te zien bij optredens van ex-Dollszanger David Johansen. Zeer binnenkort verschijnt voor het eerst na zeven jaar weer een studiop laat van hem met elektrische muziek, met als titel 'Que Sera, Sera'. Vanavond treedt hij op in het Leids Haagse Comedie Johnny -Thundersvanavond inhetLVC. (fotopri Vryetyds Centrum. De Heartbreakers Jerry Nolan en Billy Rath maken ver moedelijk deel uit van zijn band. Aan vang 23.00 uur. deze groep wordt wel vergeleken met die van Miles Davis in de jaren zestig, en met Herbie Hancock en Wynton Marsalis en als hard-bop en neo-bop aangeduid. Het kwintet bestaat uit jonge muzikanten, die al een aantal pryzen in de wacht hebben gesleept: Ben van Dungen (saxofoon), Jarmo Hoogendijk (trompet). Peter van Oos ten (piano), Anton Drukker (bas) en Jan Bhagwandi (drums). Aanvang i Het Swingtime Combo heeft een langspeelplaat gemaakt, die naar ei gen zeggen zowel romantische melo dieën als behoorlijke swingers bevat. Wie die plaat - eventueel voorzien van handtekeningen - wil bemachtigen, dient zich vrijdag 15 november in café The Duke te vervoegen. Daar vindt dan de presentatie van deze eerste op name van he Leidse trio plaats. Aan vang 21.00 uur. Het kwintet van de Haagse saxofonist Frits Katee treedt zondagmiddag op bij Jazz on Sunday in het bowling restaurant Hans Menken aan de Bos- huizerlaan. Het orkest speelt in de volgende samenstelling: Patrick van Helsdingen op piano, Henk Rijnberg op slagwerk, Henk Haverhoek op bas en Frits Katee zelf op sax, fluit en kla rinet. Het vocale gedeelte wordt ver zorgd dor Jeannett Cordee. Aanvang 15.15 uur. Leiden i Thornton Wil- skin of our teeth' der. za 9. 20.15 uur. De Zaak speelt 'Len- teont waken' ma 11. di 12. 20.15 uur. Hoofdstad Operette met 'Der Graf von Luxem burg' van Franz Lehar woe 13, 14 30 uur. kindervoorstelling: Flip met de groene vingers, do 14, 20.15 uur, Josef van den Berg: 'De Geliefden' LAKtheater vr 8, 20.30 uur. Compagnie de L'Es- quisse: 'Verté'. za 9, 20.30 uur. Compagnie de L'Es quisse: Twee choreografen, zo 10, 15 uur. Kwiebus met 'Gewoon een beetje anders', voor kinderen van 6-12 jaar. woe 13. do 14, 20.30 uur. Toneelgroep Globe 'De Toneelmaker' Microtheater Imperium vr 8, za 9. 20.30 uur, 'Een avond uit' van Pinter, gespeeld door Imperium DEN HAAG 'In Wankel Evenwicht' van Albee. zo 10, 20.15 uur, Haagse Comedie met 'De Bruiloft van Figaro' van Beau- marchais. ma 11, di 12,20.15 uur, Haagse Come die met 'Rinoceros' van Ionesco. woe 13, 20.15 uur, LAMDA met 'The skin of our teeth' van Thorton Wilder, do 14, vr 15. 20.15 uur. Linda van Dyck en Ann Hasekamp 'Nacht, Moe- r 8, 20.15 uur, International Musical Show: Beat of the future, door Up with People. za 9, 20.15 uur. Compagnia d'Opera Italiana di Milano met Puccini's meesterwerk 'La Bohème'. Diligentia vr 8. 20.15 uur. Jenny Arean 'Geschei den vrouw op oorlogspad' zo 10,14.30 uur, Elisabeth LeonsMja. pianorecital. ma 11. 20.15 uur, Michaela Paetsch. viool en aan de piano Daniël Blumen- thal. Amsterdam Carré t/m zo 17, beh. ma. 20.15 uur. zo al leen 14 uur. 'Mimicrimi' van Guus Vleugel, Ruud Bos en Barrie Ste rna 11. 20.15 uur. Opera Italiana met 'La Boheme' van Puccini. Concertgebouw vr 8, gr. zaal. 20.15 uur. Het Amster dams Gemengd Koor o.l.v. Willem Wiesehahn. za 9. woe 13. do 14. vr 15. 20.15 uur. zo 10. 14.15 uur. gr. zaal. Concertge bouworkest o.l.v. Nikolaus Harnon- court, m.m.v. Dietrich Fischer-Dies- kau, bariton. ma 11, gr. zaal. 20.15 uur, Japan Phil harmonic Symphony Orchestra o.l.v. Ken-Ichiro Kobayashi, m.m.v. Osamu Yamaguchi, gitaar di 12, 20.15 uur. gr. zaal. Christelyk gemengd Koor Rehobóth o.l.v. Peter Dogger Cultureel Centrum Amstelveen vr 8. za 9. 20.15 uur, Willem Nyholt 'De mens wordt gevormd (of mis vormd) door zyn levenservaring', di 12, woe 13.20.15 uur. 'Kinderen van een mindere God', door o.a. Josine van Dalsum, Jules Hamel, do 14, 20.15 uur, Toneelgroep Theater 'Beschuit met muisjes' van Herman Heijermans. Nieuwe de la Mar Theater t/m zo 17, beh. ma., 20.15 uur. zo al leen 14 uur, 'het hemelbed' met Sjoukje Hooymaayer en Manfred de Graaf. Stadsschouwburg vr 8. za 9. 20.15 uur, zo 10. 14 uur. Het Publiekstheater met Torquato Tasso' van Goethe. Rotterdam De Doelen vr 8. kl. zaal. 20.15 uur. Elisabeth Leonskaja. piano. za 9. kl. zaal. 19.30 uur. Sprookjes en gen. woe 13. gr zaal. 20.15 uur. Mozart Requiem en Bach - Magnificat. Rot terdams Kamerkoor. Residentie Ka merkoor. Residentie Bachorkest Theater Zuidplein vr 8. gr. zaal. 20.15 uur. Jan Decleir in zyn nieuwe programma 'Het offer is kort'. za 9. gr zaal. 20.15 uur. La Gaia Scien- za uit Rome brengt 'II Ladro Di Ani- woe 13. gr. zaal. 20.15 uur. Ballet van de staatsoper Lodz - Polen 'Passion 2000' woe 13. do 14, arlecchinozaal, 20.30 uur. Joos Prinsen met 'De Firma List en Bedrog' Luxor Theater za 9, 20.15 uur. Alexandra Radius en Hein Ebbelaar 'Romantisch-klassiek ballet' di 12. t/m vr 15. 20.15 uur. 'U spreekt met uw moordenaar', met o.a. Kees Brusse.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25