De eer van een huurmoordenaar De rode droom die een nachtmerrie werd The Bounty vaart weer uit Trieste meisjes in een wrede wereld VRIJDAG 8 NOVEMBER 1985 PAGINA 15 LS*SS«SSSSa»«»Kj a m in 'Prizzi's Honor'; regie: John Huston; hoofdrollen: Jack Nicholson, Kathleen Turner en William Hickey; theater: Lido, Leiden; leeftijd: 12 jaar. Er staan heel wat eren op het spel in 'Prizzi's Honor'. De eer van de familie Prizzi die de Mafia-hege- monie koste wat kost wil behou den, de eer van Maerose Prizzi, de onteerde dochter die terug wil in de familie, de eer van Irene Walker als werkende vrouw, de eer van Charley Partana die juist wil dat zijn vrouw niet werkt en de eer van de politie die per se een moorde naar wil pakken. Zo zijn er nog wel meer eren te verdedigen of te behalen in 'Priz zi's Honor', een burleske komedie, waarin een vette knipoog naar films als 'The Godfather' wordt ge geven. Charley Partana is de man om wie alles draait. Hij is de 'hit man' van de familie Prizzi, de man die zonder morren en zonder het stellen van vragen lastpakken uit de weg ruimt. De film begint als Partana hal soverkop verliefd wordt op een hem onbekende vrouw. Bij na vraag blijkt ze Irene Walker te he ten en meer te zijn dan alleen maar een 'pretty face'. Walker is een zelf standig werkende collega van Partana en betrokken bij financië le spelletjes waar uitgerekend de Prizzi's het slachtoffer van zijn. Om een lang en vooral verwarrend verhaal kort te maken: Charley en Irene trouwen, voeren samen een ontvoering uit en een foutje daarbij plaatst Charley voor de keuze: de huwelijkse staat of een. carrière in de Mafia. Erg groot blijkt zijn eer gevoel dan niet te zijn. Het aardigste aspect aan 'Prizzi's Honor' is het plezier waarmee zo duidelijk aan de film is gewerkt, de spelers zelf kunnen hun lachen nauwelijks inhouden. Natuurlijk heeft John Huston wel eens be- 'Sonatine'; regie: Micheline Lanctöt; hoofdrollen: Marcia Pilote en Pascale Bussières; theater: Kijkhuis, Leiden (tot en met zondag) Een half uur voordat gisteravond de film 'Sonatine' in het Kijkhuis draaide, werd in een tv-programma ge discussieerd over sex bij tieners. Een nieuwe wet moet seksueel verkeer bij jongeren vrijer te maken. De aanwezige deskundigen waren er niet gelukkig mee, want sex kan in die leeftijd wel eens niet zo vrij willig zijn als het lijkt. Zeker in een relatie met een ouder persoon. 'Sonatine' sloot onbedoeld op die discussie aan. Twee jonge meisjes komen los van elkaar in contact met oudere mannen. Tot een seksuele relatie komt het bij geen van tweecn, maar zo'n vriendschap is al gauw verdacht: onschuldig meisje en vieze, oude man. Het begrip wat er tussen jong en oud kan groeien - in 'Sonatine' met veel gevoel geschetst - is even groot als het onbegrip bij de buitenwereld. 'Sonatine', een Franstalige film uit Canada, laat zich bekijken als een muziekstuk in drie delen, aldus maakster Micheline Lanctót. Mede daarom ook zal de walkman zo'n belangrijk instrument in de film zijn. Louisette en Chantal sluiten zich daarmee af van de buitenwereld. Een nogal gemakkelijke symboliek. Origineler is de rol die de walkman in het eerste deel speelt. Dat eerste deel draait om Chantal die elke week in dezelfde bus met dezelfde chauffeur zit. De twee leren elkaar beter kennen, er groeit een onuitgesproken ge negenheid. Slechts één moment wordt dat verwoord als de chauffeur zegt: "Toch ben je mooi". Ze heeft het opgenomen en draait het zinnetje een paar keer achter elkaar af. Een mooi moment en typerend voor de subtiliteit waarmee Lanctót de relatie weergeeft. Die keert ook terug in het tweede deel waarin Louisette centraal staat. Zij wordt als verstekeling ontdekt door een ma troos. Hier wordt de genegenheid wel min of meer uitgesproken maar als de één Bulgaars spreekt en de ander Frans kom je nog niet veel verder. Voor zowel Louisette als Chantal komt er een abrupt einde aan de vriendschap en ze hebben alleen nog maar elkaar in deze wrede wereld. Om die wereld van hun bestaan te doordringen, besluiten ze tot een publieke zelfmoord. Ondanks de fijnzinnigheid kan 'Sonatine' niet volle dig bekoren, in het derde deel wordt de film een beetje huilerig. Trouwens die strikte verdeling doet 'Sonati ne' ook niet zo goed. Het is nu eerst tweemaal majeur en dan mineur om in muziektermen te blijven. Lanc töt het beter kunnen beginnen met een korte schets van het vacuüm waarin de meisjes verkeren om dan via hoop weer bij wanhoop terug te keren. B.J. 'De Dream'; regie: Pieter Verhoeff; hoofdrollen: Peter Tuinman, Joke Tjals- ma en Freark Smink; theater: Lido, Lei den; alle leeftijden Het toneelstukje dat geraffineerd door 'De Dream' is heen geweven, zegt alles over het thema en veel over de kwaliteit van de film. Als hoofdrolspeler Wiebren Hogerhuis zijn toneelrolletje oefent, barst hij regelmatig in lachen uit. Die opge blazen taal over socialisme, de 'ro de dream', is aan hem niet besteed. Bij de uitvoering van het toneel stuk, halverwege de film, vliegt een tableaux vivant in de brand. Het vaandel 'recht en vrijheid' gaat in vlammen op en het portret van Domela Nieuwenhuis, de Friese socialist en anarchist, komt in het tumult te vallen. Weer moet Wiebren Hogerhuis er om lachen, maar dat zal hem snel vergaan. Op gezag van dezelfde Domela Nieuwenhuis zijn sommi gen uit de socialistische beweging van mening dat ze ongestraft mo gen stelen van de rijken, tegen woordig heet zoiets 'proletarisch winkelen'. De autoriteiten willen daar - ook toen al - paal en perk aan stellen. Hogerhuis en zijn twee broers zijn de Barbertjes die moe ten hangen. De rode droom van van recht, gelijkheid en solidariteit wordt voor hen een nachtmerrie van jaren gevangenisstraf. Dat is de strekking die regisseur Pieter Verhoeff en scenarioschrij ver Dirk Ayelt Kooiman haalden uit de geruchtmakende 'affaire Ho gerhuis'. Friesland en later Neder land waren er aan het eind van de negentiende eeuw vol van. Het was de tijd dat de rode roep steeds lui der klonk, vooral in FYiesland, en de conservatieve autoriteiten wer den er steeds zenuwachtiger door. Het oproer moest de kop worden ingedrukt en de gewapende over val op boer Haitsma was daar een mooie aanleiding voor. Drie man nen drongen bij de rijke Haitsma binnen en schoten Sierd Jansma, broer van het dienstmeisje Ymkje, Deze Ymkje is tevens de persoon die Wiebren met deze overval in verbinding bracht. Zoals hij in 'Het teken van het beest' al liet zien, mag Verhoeff graag de passie op het platteland laten oplaaien. Dit maal beminnen Ymkje en Wiebren elkaar in de bedstee. Ymkje met een gezamenlijke toekomst voor ogen, Wiebren tamelijk vrijblij vend. Haitsma's huishoudster voelt zich door hem aan de kant gezet en legt bij de politie een valse verkla ring af: Wiebren en zijn broers heb ben de overval gepleegd. Waarmee de stok om de socialistische bewe ging te slaan, is gevonden. Alle ont lastende verklaringen verdwijnen onder de tafel en de socialisten la ten op hun beurt de werkelijke da ders ongemoeid. "Het gaat er niet om de schuldigen in de gevangenis Wiebren Hogerhuis (Peter Tuin man) wordt opgebracht, (foto gpd) te krijgen, maar de onschuldigen vrij te krijgen", luidt de redene ring. 'Neem, eet en zwijg' is het motto van Domela Nieuwenhuis' socialisme van de daad. In deze strekking van Verhoeff en Kooiman heeft niet iedereen zich kunnen vinden. Hans Sleu- rink, die als eerste filmplannen met de Hogerhuis-affaire had, vindt dat de waarheid geweld is aangedaan en 'De Dream' een valse versie van deze historie is. Die al uitputtend gevoerde discussie kan het beste hier buiten beschouwing blijven. Maar het is duidelijk dat een kunstenaar zijn eigen ideeën over een historische gebeurtenis mag hebben en dat je de waarheid niet altijd vindt door je louter aan de feiten te houden is vaak genoeg bewezen. Hoe dan ook: 'De Dream' be: schouwd als zelfstandig produkt is een film die veel respect afdwingt. Ik vond Verhoeffs debuut 'Het te ken van het beest' door zijn sfeer al een zeer aansprekende film. Die sfeer heeft hij in 'De Dream' be houden (het Nederlandse land schap is zelden zo mooi gefotogra feerd), maar het materiaal is nu ve le malen interessanter. De zaak- Hogerhuis is een treffend staaltje van klassejustitie. Door aan de andere kant ook de socialistische solidariteit te relati veren, krijgt deze Friestalige film een extra dimensie en ontsnapt het in elk geval aan een vervelende rechtlijnigheid. De rode vlag ziet er in 'De Dream' een stuk fletser uit dan in een film als 'Novecento'. Dat kan beslist niet gezegd wor den van Peter Tuinman die als Ho gerhuis één van zijn beste acteer prestaties levert. Nog opvallender zijn echter alle onbekenden die door Verhoeff uit Friesland zijn ge plukt. Freark Smink is opvallend als rechtvaardige onderwijzer, Rients Gratama heeft een leuke bijrol als socialistenleider Stiep- stra en Joke Tjalsma is als Ymkje een echte openbaring. Je zou haast denken dat met 'De Dream' de beste Nederlandse film van de laatste jaren is gemaakt en veel zal het inderdaad niet schelen. En dat voor een film die ondertite ling behoeft. B.J. 'The Bounty'; regie: Roger Donaldson; hoofdrollen: Anthony Hopkins, Mel Gib son, Edward Fox en Laurence Olivier; theater: Trianon, Leiden; leeftijd: 12 jaar. Twee dagen voor Kerstmis 1787 begint een driemaster van de En gelse marine aan een tocht richting Tahiti. Tijdens de terugreis breekt op 28 april 1789 een muiterij uit. De kapitein wordt met 18 man over boord gezet en bereikt na maanden de kust van Nederlands Timor. De rest van de bemanning vaart onder leiding van de stuurman terug naar Tahiti, om met een aantal inlandse vrouwen op een onbewoond eiland een nieuw bestaan op te bouwen. Naam van de driemaster was na tuurlijk The Bounty, de kapitein heette Bligh en de stuurman Flet cher Christian. Overbekende na men, dank zij de, inmiddels klas sieke, verfilming uit 1935 met Charles Laughton als Bligh en Clark Gable als Christian. Twee an dere ster-acteurs, Trevor Howard en Marlon Brando mochten in 1962 in een remake schitteren. Blijkbaar heeft men inmiddels de tijd ryp geacht voor weer een film over de muiterij op The Boun ty. Je vraagt je af waarom. Het be langrijkste verschil ligt in de figuur van de kapitein, die nu niet als een eigenwijze en zonderlinge tiran wordt gekarakteriseerd, maar als een gezagsgetrouwe, redelijke man, die droomt van grote daden, eer en roem. Door deze accentver schuiving komt de confrontatie met de meer praktisch ingestelde Christian centraal te staan. Deze le vensgenieter zoekt het geluk in het hier en nu en laat de passie voor een inlandse schone boven alles BIOSCOPEN (OP)NIEUW 'De Droom' - Lido, Leiden •Prizzi's Honor' - Lido, Leiden The Bounty' - Trianon. Leiden 'Amadeus' - de Oscar-winnende film over de componisten Mozart en Salieri, Luxor, Leiden 'Dune' - Hoop spektakel in science- fictionepos. maar de film is niet be paald in balans. Euro, Alphen. 'Supergirl' - de vrouwelijke en niet onaardige variant op 'Superman', City, Katwijk. 'Ninja 3: de overheersing' - CIA en KGB vechten om wetenschapper. City, Katwijk BLIJVERS 'Porky's Revenge' - deel zoveel van Amerikaanse high school-lol. Euro, Alphen 'Traffic School' - van de makers van 'Police Academy' en dat is te mer ken. Lido, Leiden. 'Purple Rose of Cairo' - spelletjes op hoog niveau in prachtige komedie, Lido, Leiden en Euro, Alphen. 'Mad Max beyond the Thunderdo- me' - derde aflevering in Australi sche reeks en beslist niet de slecht ste, Lido, Leiden. •Breakdance 2' - deel twee over dis co-dans aan Amerikaanse westkust. City, Katwijk. 'Rambo' - Simpele vechtfilosofie. City. Katwijk. 'Desperately seeking Susan' Verfrissende 'vrouwenfilm'. Lido, Leiden. Euro Alphen. 'Cotton Club' - -Gaaf gestileerde dansfilm, Trianon, Leiden. SEXFILMS 'De hete merries van Graaf Bruno' - Rex, Leiden NACHTFILMS Taboe, een verboden liefde' - Rex, Leiden. 'Woman at play' - Euro. Alphen 'Heavens touch' - Euro. Alphen. 'Deperately seeking Susan' - Euro. Alphen. 'Porky's revanche' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'Mrs. Soffel' - Asta (463500), 12 jr. •Prizzi's honor' - Asta, 12 jr. 'Paul Chevrolet en de ultieme hallu cinatie' - Asta, 16 jr. The breakfast club' - Babyion (471656), al. 'Year of the dragon' - Babyion, 16 jr. 'Kiss of the spiderwoman' - Baby- Ion, 12 jr. 'Mad Max in de donderkooi' - Euro (667066), 12 jr. 'Cocoon' - Metropole (456756). al Legend' - Metropole. al 'De Droom' - Metropole. al. King David' - Metropole. 12 jr. '20th century fox festival' - Metropo le. Traffic school' - Odeon (462400), al. Gotcha' - Odeon. al. The purple rose of Cairo' - Odeon. al. 'Fletch' - Odeon. al. 'Baby d'Amour' - Le Paris (656402), 18 jr. 'Nasty girls' - Le Paris, 18 jr. 'Jonge tongetjes' - Le Paris. 18 jr. 'Rambo' - Passage (460977). 12 jr. AMSTERDAM 'Pervola' Alfa (278806), al. The breakfast club' - Alfa. al. 'La historia oficial' - Alfa, 16 jr. •Cocoon' - Alhambra (233192), al. 'De droom' - Alhambra, al. 'Prizzi's honor' - Bellevue Cinerama (234876/266227), 12 jr. 'Mad Max in de donderkooi' - Cine rama. 12 jr. 'Kiss of the spiderwoman' - Calypso (266227/234876), 12 jr. 'Desperately seeking Susan' - Ca lypso, al. 'Let's get physical' - Centraal (248933), 18 jr. 'Police Academy 2' Cineac (243639), al. 'Padre nuestro' Cinecenter (236615). 16 jr. 'De droom' - Cinecenter. al. Teorema' - Cinecenter. 16 jr. 'De droom' - Cinecenter. al. 'Gotcha' - Cinema (151243), al. 'Fletch' - Cinema, al. 'Gotcha' - City (234579), al. Traffic school' - City. al. 'Flesh ic Blood' - City, 16 jr. 'Year of the dragon' -City. 16 jr. 'Witness' - City, 12 jr. 'Amadeus' - City. al. 'Lifeforce* - City. 16 jr. 'Kindergarten' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Kriterion '45-'85' Studio K (231708). Nasty nurses' - Parisien (248933), 18 jr. 'Rambo' - Rem brand tpleintheater (223542), 12 jr. 'Pale rider' - Rembrandtpleinthea- ^Le 'King David' - Tuschinski 12 jr. 'Legend' - Tuschinski, al. 'A view to a kill' - Tuschinski, 12 jr. 'Fletch' - Tuschinski, al. 'A view to a kill' - Tuschinski, 12 jr. 'Carmen' - Tuschinski, al. '20th century Fox Festival' - Tu schinski. 'The purple rose of Cairo' - De Uit kok (237460), al. TELEVISIE Een karig aanbod de komende week dat daarbij vooral wordt beheerst door de gangsterfilm. Een opvallende film in dat genre is 'Un Flic', de laatste van regis seur Jean-Pierre Melville. Een uitnodigende rolbezetting met Alain Delon en Catherine Deneu- ve in een type thriller die Melvil le wel vaker maakte. Een over werkte commissaris moet te veel van zijn tijd besteden aan de klei ne criminaliteit en daarom komt hij niet toe aan een goed georga niseerde heroïnehandel. Als een bevriende eigenaar van een nachtclub beslag legt op een par tij heroïne kan hij zich toch met het grote werk bezighouden, maar komt in een gewetenscon flict. Donderdag te zien op Bel gië 2, aanvang 21.10 uur. Twee jaar eerder, in 1970, maakten Delon en Melville sa men 'Le cercle rouge'. Komiek André Bourvil steelt de show als de verbeten commissaris die jacht maakt op een clubje misda digers. Vrijdag te zien op dezelf de zender, aanvang 21.15 uur. Vaker vertoond, maar ook voor een tweede keer de moeite waard is 'Little Caesar', een heuse klas sieker (1930), één van de eerste gangsterfilms en -- voor die tijd ook uniek - een anti-held. Die wordt gespeeld door Edward G. Robinson, hij maakt van de klei ne Caesar een ijskoude machts wellusteling. Samen met een vriend houdt hij zich in leven met het plegen van kleine over vallen. Caesar Enrico Bandello wil echter hogerop en met het pi stool in de hand komt hij ver in Alain Delon, komende week driemaal op het scherm, (foto ap» gangsterland. Zondag te zien op Duitsland 2, 23.50 uur. Dezelfde avond op Nederland 2 (22.50 uur) de onlangs ook al op Duitsland 3 vertoonde film 'Permanent Va cation'. Het is het debuut van Jim Jarmusch die vorig jaar fu rore maakte met 'Stranger than paradise'. De al genoemde Delon speelt ook mee in de bekende gangster film van Henri Verneuil, 'Le clan des Siciliens'. Het is een mooie confrontatie tussen de drie ster acteurs Jean Gabin, Lino Ventu ra en genoemde Delon. Ventura is in deze film de ongenaakbare commissaris, Gabin en Delon zijn gevaarlijke tegenstanders (morgenavond, Nederland 2, 23.10 uur). FILMHUIZEN gaan. Aan het einde van de film lijkt Bligh beter in zijn streven ge slaagd, dan Christian, die alle sche pen letterlijk achter zich ver brandt. De film brengt naar alle waar schijnlijkheid terecht een nuance ring aan in het zwart-wit beeld van de twee opponenten. Of daar een film van ruim twee uur mee gevuld moet worden, is twijfelachtig. Meer nog dan alle mooie natuurop namen en inlandse schonen, beko ren de acteerprestaties. Vooral de kleine rolletjes van Laurence Oli vier en Edward Fox als sluwe vos sen, die het onderzoek naar het ge drag van Bligh leiden, zijn prach tig. Blijft de vraag, wie er nu zit te wachten op een mengeling van de 'Onedin line' en 'The Emerald fo rest', hoe onderhoudend dat ook wezen moge. LEONARD ENGEL LAK-Cinema vertoont dinsdag avond 'Las bicicletas son para el verano' van Jaime Chavarri. Een Spaanse middenstandsfamilie wordt door de burgeroorlog ge dwongen om hun illusies en toe komstverwachtingen bij te stel len. Hoofdpersoon is de 14-jarige luisito die dichter wil worden.' (20.00 uur). Vervolgens wordt 'El Sur' gedraaid van de Spanjaard Victor Erice. Een jong meisje ontdekt dat haar vader geheimen koestert die hun oorsprong heb ben in zijn verleden in het zuiden. De dochter wil de gehei men doorgronden en reist daar toe naar het zuiden. (22.00 uur). In Het Kijkhuis is behalve een première (zie elders op deze pagi na) maandag 'La vie devant soi' met de onlangs overleden Simo- ne Signoret te zien. Een oud- prostituee met een concentratie kampsyndroom past op de kin deren van oud-collega's. Dinsdag volgt hier 'Hotel New Hampshi re' met Jodie Foster, een absurde komedie over decadentie en ver lies van evenwicht waarin alles draait om een familie die in We nen een hotel gaat beheren. Woensdagavond draait 'Carnal Knowledge' van Mike Nichols met Jack Nicholson. Een man is op zoek naar de ideale vrouw, die hij echter nooit zal vinden omdat hij slechts op sex en niet op lief de uit is. Donderdagavond gaat 'Les enfants' van Marguerite Du- ras in première. Voorstellingen 20.00 en 22.15 uur. Filmhuis LVC draait in het ka der van het Provinciaal Filmfes tival vanavond om 21.15 uur 'Un der Fire*. Een Amerikaanse foto graaf raakt betrokken bij de San- dinistische revolutie in Nicara gua. Morgenavond zelfde tijd wordt de Joegoslavische kome die 'Wie zingt daar xo' vertoond over een bizarre bustocht naar Belgrado aan de vooravond van de Duitse inval in 1941. Zondag is de Franse film 'Pourquoi pas' te zien over twee mannen en een vrouw die in een oud huis wonen waar ze zelf hun eigen wereld hebben gecreëerd. De harmonie wordt verstoord wanneer er een vierde bijkomt. Woensdag draait hier 'Strawdogs' van Sam Pec- kinpah (20.00 uur) en 'Nightpor- ter' van Liliana Cavani. (22.15 uur). Ajelica Huston en Jack Nicholson i langwekkender films gemaakt, maar zijn 53ste (de regisseur is 79 jaar) is onderhoudend en voor een film zonder verder veel pretenties is dat toch het grootst mogelijke compliment. Onderhoudend vooral vanwege de hoofdrol die Huston aan zijn schoonzoon Jack Nicholson (doch ter Anjelica Huston doet ook mee) heeft gegund. Nicholson mag dit maal werkelijk alle registers open trekken. Van subtiel spel heeft hij nimmer blijk gegeven, zijn kracht schuilt ook juist in de overdaad en dat rare maar prachtige hoofd. In deze semi-Italiaanse uitbundig heid gaat hij ongeremd alle perken te buiten en dat werkt voortreffe lijk. Stopte Marlon Brando voor de rol van peetvader Don Corleone zijn wangen vol met watten, Ni cholson heeft zich beperkt tot wat watten achter zijn bovenlip. Maar dat is dan ook de enige beperking die hij zichzelf heeft opgelegd. Als een Mafia-versie van het 'vie ze mannetje' schmiert hij over het witte doek en vindt in Kathleen Turner een onbaatzuchtige en dankbare tegenspeelster. Zij laat hem de show stelen (met in zijn kielzog William Hickey als Don Corrado) en Nicholson doet dat dan ook. BART JUNGMANN Louisette (links) en Chantal, (foto pr)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 15