'Er zullen nog meer Heizeldramas komen' Leger Guatemala perst indianen in 'modeldorpen' Ter Schegget: staatsleeuw niet aan de staart trekken Interview Dr. Cees Ekkers en het geweld op de voetbalmat Achtergrond DINSDAG 5 NOVEMBER 1S)B5 Brussel, eind mei 1985. Liverpool-Juventus. Finale Europa-Cup I. Engelse 'voetbalsupporters' hakken in op Italianen. Een afrastering stort in. Italiaanse sup porters worden bedolven onder neerstortend puin. De gangen van het Heizel-stadion worden gebruikt om de tientallen doden aan het oog van de toeschouwers te onttrekken. Om nóg erger te voorkomen, gaat de wedstrijd gewoon door. November. Vijf maanden na het Heizeldrama zijn de nationale en Europese competities weer in volle gang. En met dit treffen ook het geweld. Vóór, tijdens en na de wedstrijden. 'Heizei' lijkt vergeten. Of wordt dit drama toch een keerpunt? Sociaal-psycholoog dr. Cees Ekkers - onderdirec teur van het Nederlands Instituut voor Praeventieve Gezondheidszorg TNO in Leiden - is somber gestemd. De Heizelramp, hoe schokkend ook, benadrukt Cees Ekkers, was geen op zichzelf staand inci dent. Eens móest zo'n drama ko men. Jarenlang is er een toene- ming van het geweld geweest. Eerst vooral op en later om het voetbalveld. "Daarom mag je aannemen dat het drama zich zal herhalen. Er zullen meer 'Hei zeis' komen. De maatregelen die overal in West-Europa zijn geno men zullen het geweld, denk ik, niet terugdringen". Ekkers, dié in 1977 promoveer de op een proefschrift over agressie, trok veertien jaar gele den al aan de bel over het toene mend voetbalgeweld in de eredi visie. Samen met de Rotterdam se criminoloog prof. G. Hoefna gels adviseerde hij de KNVB welke maatregelen er nodig zou den zijn om gewelddadig gedrag aan banden te leggen. Adviezen Enkele van die adviezen van Ekkers en Hoefnagels, bestemd voor de trainers, KNVB-officials en scheidsrechters: •Met het plaatsen van hogere hekken voorkom je geen agres sie bij het publiek. Een aantrek kelijker schouwspel zonder ge welddadige incidenten vergroot de kans op meer spel- en kijkple- •Agressief gedrag op het veld dat tot doel heeft om de tegen stander een doelrijpe kans te ont nemen, moet in het algemeen worden bestraft met onmiddellij ke uitsluiting van de speler die de overtreding heeft begaan; •Wanneer een speler een be straffing krijgt die in strijd is met het doel van het spel, dan zal dit niet alleen binnen de lijnen tot agressie leiden, maar ook het pu- biiek.zal op de een of andere ma nier laten merken dat het het niet eens is met de beslissing; •Het' gebruik van alcohol ver hoogt de agressie van het pu bliek; •Tenslotte, bevalen Ekkers en Hoefnagels aan om de doelstel-, ling van het voetbal zo snel mo egelijk te realiseren. Met behulp van een sanctiesysteem. Deze ontwikkeling trekt een andere publiek naar de velden. Publiek dat het heeft voorzien op geweld dadig voetbal. Dat was wat Ekkers veertien jaar geleden stelde. De agressie van de toeschouwers hadden hij en Hoefnagels er wel bij betrok ken, maar hoofdzaak was toen het geweld op hei veld zelf. Tus sen de profvoetballers onderling en gericht', tegen het arbitrale trio. Nog vers in het geheugen ligt het bierblik-incident in 1974 in Eindhoven waar PSV strijd le verde in de Europa Cup. Een lijn rechter liep daarbij een gapende hoofdwond op. "Je kunt dat zo'n beetje als het begin zien van het publieksgeweld Boodschap De boodschap van het tweetal in 1971 was duidelijk: de verru wing op de voetbalvelden werd steeds heviger. Daarop zouden op de duur andere mensen afko men dan zij die van een pot voet bal wilden genieten. door Jan Westerlaken Cees Ekkers: "Geweld op de velden roept bij de toeschouwers emoties op. Er ontslaat bereidheid tot agressief gedrag" (foto Holvast) Cees Ekkers: "We stelden dat er rekening mee moest worden gehouden, dat dat mensen kon den zijn die niet voor de sport kwamen, maar louter en alleen voor het schoppen van rellen. Natuurlijk, je kunt dan repressie ve maatregelen treffen zoals ho ge hekken om de velden plaaten, het verbieden van alcohol in de stadions. Ik wil dat zeker niet ba gatelliseren. Maar het is een illu sie als je denkt dat die maatrege len het geweld buiten, de deur houden". Geweld zien, lokt dikwijls ge weld uit. Krakersrellen, zoals in Amsterdam waar mensen elkaar op het gezicht timmeren. Rellen, zegt Cees Ekkers, die niet kun nen worden vergeleken met het geweld op de voetbalvelden. "Want wat hier gebeurt is aan re gels gebonden. Je ziet dat er ook dingen gebeuren die in strijd zijn met de regels". Als voorbeeld noemt hij de speler die op het moment staat te scoren en, vervolgens ruw onder uit wordt gehaald. Cees Ekkers is er duidelijk over: "Zulke over tredingen accepteert het publiek niet. Bovendien vervuilen ze het spel. Helaas treden de scheids rechters daar niet voldoende te gen op. Wanneer er sprake is van een lichte overtreding kan die worden afgedaan met een waar schuwing, maar is het vergrijp grof, dan moet die speler direct naar de kant worden gezonden. Het wegzenden van die speler is ook in het belang van het voet bal". Geweld en de kijkers. Cees Ek kers: "Geweld op de velden roept bij de toeschouwers emo ties op. Er ontstaat bereidheid tot agressief gedrag. Dat ver schijnsel is onomstreden. Het zien van gëweld, lokt geweld uit. We hebben dat gesignaleerd. Kijk maar naar het PSV-inci- dent. Problemen in het veld gin gen vooraf aan het gooien van het bierblikje. Toen al hebben Hoefnagels en ik gezegd, dat, als we niet zouden oppassen, ge weld structureel zou worden. Wanneer je het publiek elke week opnieuw een schouwspel vol gewelddadigheden voorzet, vergroot je de kans op inciden- ten". De verruwing op het veld en de op rellen beluste aanhangers. Cees Ekkers: "De KNVB wilde van die koppeling niets horen. Volgens de voetbalbond waren het de maatschappelijke facto ren die hierin een belangrijke rol speelden. Ik zie dat anders. Er is een aanleiding nodig om dit ge drag uit te lokken. Weer de kra kers even. Als je aankondigt om een kraakpand te ontruimen, dan geef je de relzoekers de kans zich aldus te gedragen. Wat zie je nu bij de aanhang van clubs? Ze hebben geweld op het veld niet meer nodig om tot een uitbar sting te komen. Neem de vernie lingen in de trein of de bus maar. Maar zo is het niet begonnen. Het probleem is dus structureel". Pessimistisch Het drama in het Heizelstadion noemt Cees Ekkers een trieste samenloop van omstandigheden. Een drama dat zich in deze om vang niet zo gauw meer zal voor doen. Hoe onderdruk je de ge welddadigheden? Cees Ekkers: "Op de een of andere manier zul je moeten proberen de zaak te rug te draaien. Een poging moe ten doen om de geweldsver- wachting bij de rellenzoekers te doorbreken. Ja, dat is gemakke lijker gezegd dan gedaan. Ik weet het. Overzie ik de situatie op dit moment, dan ben ik heel pessimistisch". De klok terugdraaien. Hoe stelt Ekkers zich dat voor? "Met alleen repressieve maat regelen (geen alcohol, hoge hek ken, enz.) red je het niet. Onder bepaalde omstandigheden zou den dergelijke ingrepen juist wel eens een averechtse uitwerking kunnen hebben. Politie aanwe zig, fouilleren. Ik denk dat de toeschouwers zoiets als vernede rend kunnen ervaren. Overkomt je zoiets, dan ga je toch niet echt lekker het stadion binnen. Re pressieve maatregelen, zé zijn nodig, maar er zit ook een nega tief kantje aan". Terugdringen van het geweld moet, maar dan blijf je toch nog zitten met het produkt dat ge weld oproept: voetbal op het veld. "Inderdaad", beaamt Ek kers, "dat roept de emoties bij het publiek op. Eigenlijk zou de KNVB de toeschouwers een sig naal moeten geven dat zij geweld i op het veld een serieuze zaak vindt. En van plan is er wat aan .tp doen. Waarmee ik niet gezegd heb dat het dan allemaal is afge lopen. Het is een onderdeel van de maatregelen die nodig zijn om gewelddadigheden te bestrijden. Net als het plaatsen van hekken om het veld en het verbieden van alcohol. Ban je geweld op het veld uit, dan kun je proberen het spiraal terug te draaien om uit eindelijk uit te komen bij het be ginpunt dat alles met sport en niets met geweld te maken heeft". Afwenden Hebben we, met het terug draaien van die klok, niet veel te lang gewacht? Cees Ekkers: "Het is nu erg ver gekomen. Je mag je best afvra gen of dit probleem nog wel is op te lossen. Voor mij is het zelfs denkbaar dat de jeugd zich op een gegeven moment van het voetbal afwendt en een andere sport gaat bedrijven". Mentaliteit van de voetballers veranderen, repressieve maatre gelen, maar ook de toeschouwers ervan doordringen dat geweld niet op de tribunes thuishoort. Wat te denken van een andere vorm van arbitrage? Ekkers: "Zeker, de regels moe ten consequent worden toege past. Een speler die een tegen stander met geweld benadert, moet direct uit het veld worden gezet. Dat komt het spel ook ten goede. De gele kaart? Tja, dat is eigenlijk niet meer dan een uit gestelde straf. De tegenstander is benadeeld, zeker als er sprake was van een doelrijpe kans. Wat overblijft is slechts een vrije trap. De voordelen van zo'n gele kaart komen bij andere clubs die niets met de affaire te maken hebben. Je ziet het aan Van Basten en Kieft. België heeft er voordelen van, omdat ze in een vorige wed strijd werden gestraft". Wanneer Nederland in z'n een tje zou besluiten de voetballers streng aan te pakken en het bui tenland doet niets, dan heeft het weinig zin. "Inderdaad", zegt Ek kers. "Ik kan me daarom best voorstellen dat de KNVB kri tisch is. Je zit op een eilandje als je zoiets in je eentje doet. Maak je internationaal afspraken, dan zijn de regels best te manipule- Kinderen Geweld helemaal uitroeien. Ekkers voorziet grote proble men. Technisch zou het volgens hem wel haalbaar zijn, maar dan de uitvoering. Overheid en KNVB, denkt hij, moeten hier samenwerken. "Op nationaal niveau kun je al bij de kinderen beginnen door ze, bij voorbeeld, tijdelijk uit het veld te sturen. Ik vind het jam mer dat dit niet (meer) gebeurt. Om te beginnen was dit een uit stekende start geweest. We laten zaken waaraan we wat kunnen doen op z'n beloop. Als maat schappij ben je collectief bezig drama's, zoals die zich in het Hei zelstadion hebben voorgedaan, te accepteren. De grenzen wor den verlegd. Het wordt tijd dat de mensen zich eens gaan afvra gen of de situatie nog verder moet escaleren of dat er geza menlijk iets aan moet worden ge daan". Rob de Bakker, hoofd van het bureau veiligheid van de KNVB, is het helemaal niet eens met wat Ekkers beweert. Volgens hem heeft geweld op het voetbalveld niet aan de wieg gestaan van het publieksgeweld. Bakker meent dat algemene maatschappelijke factoren de oorzaak zijn van het agressieve gedrag en vandalisme van groepen jongeren. "Ze ko men ook op plaatsen voor die volstrekt losstaan van het voet bal. De uitzichtloze jeugdwerk loosheid en de algehele gezags crisis in de samenleving moeten als diepere achtergrond van het geweld in de stadion en daarbui ten worden gezien". De Bakker zegt, dat agressieve tonelen op het veld en verkeerde beslissingen van een scheids rechter alleen maar een argu ment van groepen jongeren zijn om geweld te gebruiken. Jonge voetbalvandalen komen veelal niet naar het stadion voor de wedstrijd. Ze hebben het voor opgezette doel om rotzooi te trappen. Hardheid De Bakker: "Met de hardheid in het betaalde voetbal valt het de laatste tijd best mee. Er is geen sprake van een escalatie in het geweld op de Nederlandse voetbalvelden. Het geweld onder profvoetballers is de laatste jaren zelfs afgenomen". TZALBAL - Ook in betere tijden, voordat zij door het politieke ge weld uit hun woongebieden in de mistige bergen werden verdreven, kenden de indianen van Guatema la armoede. Maar zij konden zich tenminste nog voeden met zelfge- teelde gewassen en vee; nu hebben zij dikwijls weinig meer te eten dan bladeren en knollen. 'Wij eten tortillas met bladeren uit het veld, knollen met suiker als die er zijn. Zijn die er niet, dan eten we niets,' zegt Vicente, een in diaanse campesino in een 'model- dorp', opgezet door het Guatema- laanse leger. 'Vroeger aten wij vlees. Toen brak de slechte tijd aan. Nu is er geen geld, geen vee.' De 'slechte tijd' was het ergst aan het einde van de jaren zeventig en het begin van de jaren tachtig, toen de linkse guerrilla actiever werd en het leger een uitgebreide campag ne startte tegen iedereen die ook maar van medewerking met de re bellen werd verdacht. De groten deels indiaanse plattelandsbevol king kwam midden in het conflict terecht en dit gebied, bekend als de Ixil-driehoek, ruwweg begrensd door de plaatsen Nebaj, Chajul en San Juan Cozal, behoorde samen met de rest van de provincie Qui che tot de hardst getroffen streken. door Chris Angelo/AP) 'Het geweld veroorzaakte werk loosheid en teruggang in economi sche bedrijvigheid,' zegt Jacinto de Paz, burgemeester van Nebaj, hoofdstad van het district waarin het dorp Tzalbal ligt. 'De land- bouwproduktie is drastisch ver minderd, zodat er geen geld meer omgaat. Veel land blijft onbe bouwd. De mensen zijn in hun hui zen, maar hun land ligt ver van hun woningen.' Hun oude huizen zijn platge brand. Sommigen zeggen dat het leger verantwoordelijk is; het leger 'legt de schuld bij de guerrillabewe ging. De indianen zijn nu samen gebracht in wat het leger een mo deldorp noemt. Westers Buren die naast de deur wonen zijn een van de veranderingen voor de mensen, die sinds jaar en dag verspreid over de heuvels hebben gewoond en wier leefwijze vier eeuwen lang door de westerse mo dernisering grotendeels onaange tast bleef. Mannen in Tzalbal wijzen naar de heuvels en het land dat zij moes ten verlaten. Zij zeggen dat het le ger hun verbiedt terug te keren omdat er nog steeds guerrillastrij ders in de bergen zijn. Vicente zegt dat hij nu maar een kleine 800 vierkante meter grond tot zijn beschikking heeft, vergele ken met vroeger 15.000 vierkante meter. Zijn vrouw zit in een hoek bij het vuur en bereidt een wateri- Het leger van Guatemala dwingt de inheemse indiaanse bevolking een westers leefpatroon op (foto ad ge soep van maïsmeel en suiker. Het enige meubilair in de 4 bij 5 meter grote kamer zijn ruwhouten vlonders, een bank, twee stoelen en een paar tafeltjes. Vicente zegt dat hun gezin van 12 personen nog drie jaar in de bergen woonde na dat verscheidene broers en zusters van hem waren gedood. Campesinos verklaren dat er nog veel mensen in de bergen leven omdat zij vrezen door soldaten te worden afgeslacht. Het leger ont kent wijdverbreide beschuldigin gen dat het bloedbaden aanricht en in afgelegen gebieden woningen en gewassen plat brandt om de guerrilla haar bescherming onder de burgerbevolking te ontnemen. Volgens het leger zijn de moord partijen en brandstichtingen het werk van rebellen. Op iedere straathoek in Nebaj staan soldaten, duidelijker aanwe zig dan in de dorpen. In de dorpen wordt regelmatig appèl gehouden. Dat vergt dikwijls drie tot vier uur per dag. Boven dien zeggen de dorpelingen dat zij wekelijks aan 24-uurspatrouilles moeten deelnemen en op gezette tijden voor 48 uur achtereen wor den ingezet bij de jacht op guerril lastrijders. Daardoor blijft voor an dere bezigheden weinig tijd over. Koffiepluk Wie naar een ander dorp of een andere stad wil reizen of naar de kust om werk te zoeken bij het oogsten van koffie, katoen of sui kerriet, heeft toestemming nodig van het leger. De indiaanse boeren moeten van oudsher zulke neven werkzaamheden verrichten om in hun bestaan te voorzien. Vicente 1 verdient met de koffiepluk onge veer 1,15 per dag plus voedsel en onderdak. Majoor Luis Sieckavizza, een ad viseur van het leger voor burge raangelegenheden, verklaart dat de modeldorpen onderdeel zijn van de strategie tegen de guerrilla. Doel is een bufferzone in te stellen langs de grens met Mexico waar de t guerrillastrijders het actiefst zijn. De modeldorpen zijn reconstruc ties van nederzettingen die door guerrillastrijders zijn vernield, zegt hij. 'Het zijn geen concentratie kampen want zij (de Indianen) kunnen gaan en staan waar zij wil len.' Het leger zegt elektriciteit, water en onderwijs te bieden aan de dor pen, voorzieningen waarvan de be woners verstoken zouden zijn als zij verspreid in de bergen woon den. Maar burgemeester de Paz zegt dat veel families uiteen zijn gevallen. 'Je kunt dat zien omdat de weduwen werkelijk overal naar toe gaan om werk te zoeken om hun kinderen te kunnen onderhou den.' In Santa Cruz del Quiche, de hoofdstad van de provincie, zegt de 23-jarige Ana Maria dat zij vier jaar geleden met haar drie kinde ren naar de stad is gevlucht nadat haar man, vader en broers werden gedood bij een massamoord op 48 mensen in haar dorp. Tegenwoor dig doet zij zeven dagen per week de was voor een gezin van zes per sonen, voor een loon van 25 cent per dag plus eten en een kamer. "Acties van burgerlijke onge- hoorzaamheid als protest tegen de mogelijke komst van kruisra ketten zijn nu nog niet aan de or de. Daar is veel te vroeg en te on besuisd mee gewerkt". Dat zei de Leidse hervormde hoogleraar ethiek G. H. ter Schegget giste ren voor de NCRV-radio. Het deed hem denken aan Ita lië in de jaren 20. Toen zijn ook zulke processen op gang geko men. "Het eindigt ermee, dat je de staatsleeuw zo aan het pesten bent, dat die met zijn klauwen gaat slaan". Ter Schegget verwees naar de vroegere Zwitserse theoloog Karl Barth, die eens zei, dat Da niël in het bijbelverhaal van de leeuwenkuil niet geroepen was de leeuwen aan hun staart te trekken. "Je moet in ieder geval geen dingen doen die een verhe viging van het conflict in de ver keerde richting op gang bren gen". "De staat", zei dr. Ter Scheg get, "moet het recht handhaven". "Daarbij heeft zij het gewelds monopolie. Dat moetje respecte- reri. Ook bij het nadenken over burgerlijke ongehoorzaamheid moet je altijd dat monopolie er kennen. Acties moeten in ieder geval geweldloos zijn en de deel nemers zullen bereid moeten zijn de straf ervoor te dragen". Ter Schegget is geen voorstan der van eigen rechter spelen. Ook niet in de zaak van de kruis raketten. Toch kan een christe lijk ethicus burgerlijke onge hoorzaamheid nooit helemaal uitsluiten. "Er blijft heel simpel de regel gelden, dat je op een be paald moment in geweten God méér moet gehoorzamen dan de mens. Dat voorbehoud moet een christen kunnen blijven maken. Het is pas toelaatbaar als alle middelen zijn uitgeput. Dat is ook de reden dat ik er nu nee te gen zeg". Volgens Ter Schegget zijn lang niet alle middelen uitgeput. "Er zijn veel hoopvolle tekenen. Ik heb zelf heel goede moed dat we in de komende jaren tot omke ring van de spiraal komen". Zaligverklaring. Van de heer Jacques de Coo (Leiden) kregen wij de volgende aanvul ling op het artikel van zaterdag over de zaligverklaring van Titus Brandsma. "De zaligverklaring van Titus Brandsma zou na die van Peerke Donders de tweede zijn van een Nederlander na de oorlog. Het is echter de derde. In 1946 werden door Pius XII 29 martelaren van de Boxeropstand in China (1900) zalig verklaard. Onder hen was zuster Adolphine van de Francis canessen Missionarissen van Ma ria te Amsterdam. Voor drie Nederlanders, zo schreef u, loopt nog een proces, te weten pater Roothaan, mgr. Hamer en Ariëns. Maar al vele ja ren is de zaligverklaring aanhan gig van de Martelaren van Alk maar, vier Franciscanen die in 1572 te Enkhuizen door de Geu zen werden vermoord". Dank u, mijnheer De Coo, voor deze aanvulling. Pelgrims. De paus hield gis teren een audiëntie voor de pel grims die naar Rome waren ge komen om de zaligverklaring van Titus Brandsma mee te ma ken. Onder de 9000 aanwezigen waren vele Nederlanders. De au diëntie werd opgeluisterd door het koor van de karmelieten en het kamerorkest uit Nijmegen, die ook hadden meegewerkt aan de viering van zondag in de Sint Pieter. Op aansporing van kardinaal Simonis zongen de pelgrims een 'lang zal hij leven' voor de paus. Op 4 november viert deze kerk namelijk het feest van Karolus Borromeüs, de heilige aan wie de paus zijn voornaam heeft te dan ken. Een koortje van Friezen (waarbij verwanten van Titus Brandsma) zong, al zwaaiend met de Friese vlag, het Friese volkslied. Simonis sprak de paus in het Italiaans toe, maar gaf vooraf een Nederlandse vertaling. Hij noemde het leven van Brandsma een les voor iedereen "die au thentiek christelijk wil leven". Hervormde Kerk: bedankt voor streekgemeente Midden- Limburg D. W. Koelman Terneu- Gereformeerde Kerken: aan genomen naar Oudewater R. A. van Kooij Bodegraven (werk zaam in Den Haag als directeur van het instituut 'Kerk en Sa menleving'). Gereformeerde Kerken Vrij gemaakt: bedankt voor Zeist J. Janssen Loppersum, voor En schede J. Oldenhuis Helpman (Gr.). Raad van Kerken. De Raad van Kerken spreekt in een brief aan minister Van den Broek van buitenlandse zaken zijn zorg uit over de situatie in Midden-Ame- rika. De minister gaat volgende week naar een bijeenkomst van ministers van buitenlandse za ken van Europese en vertegen woordigers uit Middenameri- kaanse landen. Het grote probleem van Mid- den-Amerika is, volgens de Raad van Kerken, de sociale en econo mische ongelijkheid. Bezorgd is de raad over interventies van buitenaf in dit gebied. Europa moet de Verenigde Staten vra gen het gesprek met Nicaragua te hervatten, en de regeerders van Nicaragua (de sandinisten) het gesprek met de hele opposi tie te beginnen. De Raad van Kerken ziet veel in een gedemilitariseerde zone tussen Costa Rica, Nicaragua en Honduras. Desgevraagd zal de Europese Gemeenschap militai re waarnemers beschikbaar moe ten stellen. Zuid-Afrika. De Zuidafri- kaanse Baptistenunie heeft op haar algemene vergadering in George met 151 stemmen voor. 51 tegen en 13 onthoudingen de apartheid veroordeeld als "een zonde waarover wij berouw moe ten tonen". De regering werd op geroepen, een eind te maken aan de staat van beleg in zwarte woongebieden. - De Westduitse predikant Gottfried Kraatz, verbonden aan een lutherse gemeente in de kleurlingenwyk Mitchell bij Kaapstad, is in voorlopige hech tenis genomen. Binnenkort moet hij voorkomen. Kraatz deed eind augustus mee aan een demon stratie voor de gevangen verzets leider Nelson Mandela. - Dr. C. Beyers Naudé, secreta ris-generaal van de Zuidafri- kaanse Raad van Kerken, zal op 22 november in Londen de syno de van de Anglicaanse Kerk van Engeland toespreken. - De Wereldraad van Kerken houdt van 4 tot 6 december in Harare, de hoofdstad van Zim babwe, een kerkelijke topont moeting naar aanleiding van de toestand in Zuid-Afrika. Daar worden kerkleiders uit het Wes ten en uit Zuidelijk Afrika ver wacht. Onder meer zullen ge meenschappelijke acties punt van bespreking ziin.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 13