Erica Beheer koopt vroegere drukkerij In Nederland is alles mogelijk De vrijgezellen van San Juan ploeteren voort Leiden wil scholen voor biotechnologie DIRK VAN DEN BROEK BAS VAN DER HEUDEN DIGROS en DIRKSON v ZATERDAG 2 NOVEMBER 1985 LEIDEN LEIDEN - De gemeente Leiden wil twee biotechnologische oplei dingen in het leven roepen. Ze heeft hiervoor subsidie-aanvragen ingediend bij het Europees Sociaal Fonds (ESF). Ook de ministeries voor economische zaken en onder wijs zijn verzocht eraan bij te dra gen. In totaal wordt om een subsi die van 2,1 miljoen gulden ge vraagd. Een eventuele beslissing wordt volgend jaar maart ver wacht. De projecten die Leiden nu heeft ingediend gaan om een opleiding waar afgestudeerde academici zich verder kunnen bekwamen in de biotechnologie en een opleiding voor afgestudeerden in het hoger beroepsonderwijs. Het initiatief van de gemeente houdt nauw ver band met het bio-sciencepark dat in Leiden moet verrijzen. De biotechnologische opleiding voor academici is vergelijkbaar met de informatica-hogeschool - een project overigens waar Leiden ook voor in de race is. Het verschil is dat Leiden nu de enige is met een plan voor een biotechnologie- hogeschool. "Wij zijn de eerste die een subsidie-aanvraag hebben in gediend hiervoor. Mochten ande ren later hetzelfde willen doen, dan nemen wij aan dat wij bij het ESF met voorrang worden behandeld", aldus E. Keijser, hoofd van de di rectie economische zaken van de gemeente Leiden. Hij zegt dat de subsidie-aanvraag er goed voor staat, zo heeft hij althans informeel gehoord. Buitenland Het is de bedoeling dat de bio technologische opleiding voor af gestudeerde academici wordt ver bonden aan de Leidse universiteit en mogelijk de technische hoge school Delft. Beide instituten werken overigens samen in de BDL: Biotechnologie Delft-Lei den. Keijser hoopt dat de opleiding de enige in zijn soort wordt in Eu ropa. Op die manier zou Leiden in de toekomst ook studenten en do centen uit het buitenland kunnen aantrekken. De opleiding aan academici moet plaats bieden aan ongeveer 30 studenten per jaar. De opleiding duurt in totaal drie jaar. Gehoopt wordt dat deze onderwijsvoorzie ning in bestaande gebouwen kan worden ondergebracht. Het geld voor de opleiding voor academici moet, zoals gezegd, ko men van onder meer het Europees Sociaal Fonds. Een eventuele sub sidie uit dit fonds wordt voor drie jaar verstrekt. Daarnaast hoopt Leiden ook een 'startsubsidie' te krijgen van de ministeries voor economische zaken en onderwijs. De overige kosten voor de oplei ding zullen moeten worden be taald uit college-gelden, al dan niet beschikbaar gesteld door het be drijfsleven. De vervolgopleiding voor HBO'ers moet plaats bieden aan eveneens 30 studenten per jaar. Hij duurt telkens een half jaar. Voor dit project is een eenmalige start subsidie van vier ton gevraagd bij het ESF. De school zal zich na dat eerste jaar zelf moeten bedruipen door middel van collegegelden of bijdragen van bedrijven. Het is de bedoeling dat de opleiding wordt verbonden aan de Laboratorium- school Rijnland. Stichting wil gegevens oude stoomspuit LEIDEN - Omdat bij de stad huisbrand in 1929 ook het ar chief van dè Leidse brandweer verloren is gegaan, ontbreken gegevens over de stoombrand- spuit die door de Stichting His torisch Brandweermateriecl zal worden gerestaureerd. Daarom vraagt die stichting personen die informatie over de geschie denis van deze stoomspuit kun nen verschaffen, contact op te nemen met de secretaris, tele foon 01721-9897. Ook degenen die het leuk vinden op zaterda gen mee te helpen aan de res tauratie van de spuit kunnen dit nummer bellen om zich op te geven. De commandant van de Leidse Brandweer B. Mark heeft gistermiddag officeel de bruikleenovereenkomst van de stoomspuit tussen de gemeente Leiden en de SHB overhandigd consumentengids oktober 1985 KOM MAAR HALEN BIJ Handschriften Hugo de Groot op expositie Gerard Reve houdt eerste gastcollege in Pieterskerk LEIDEN - De handschriften van Hugo de Groot zijn een van de hoogtepunten op een tentoonstel ling over oude rechtsbronnen in de Leidse universiteitsbibliotheek. Aanleiding daartoe is het afscheid van prof. mr. R. Feenstra, gewoon hoogleraar in het Romeinse recht en zijn geschiedenis, van de Rijks- unversiteit Leiden. De tentoonstelling beperkt zich niet tot De Groot. Naast Hugo De Groot valt de nadruk op in hun tijd vermaarde internationale juristen als Vinnius, Voet en Bijnkershoek. De laatste is vertegenwoordigd met zijn veertien delen. Niet minder dan acht stukken dateren uit de vroegste periode voordat de universiteiten -zich meester maakten van de studie van het recht. Een hoogtepunt daarbij is de Lex romana Visigothorum (de Romeinse Wet van de Oostgo- ten) in een handschrift van het ein de van de achtste eeuw en enkele nauwelijks latere getuigen van de Salische wet, die nooit eerder zijn tentoongesteld. De tentoonstelling van hand schriften en oude drukken op het gebied van de rechstgeschiedenis duurt tot 7 december. Vrij toegan kelijk van maandag tot en met za terdag van 9.00 tot 17.00 uur en op werkdagen bovendien 's avonds van 19.15 tot 22.00 uur. LEIDEN - "En dan nu aan de slag want de kabouters doen het niet", aldus begon Gerard Reve gister avond in een 'uitverkochte' Pie terskerk zijn eerste Albert Verwey- college. Tijdens dat eerste openba re college, 'Hoop Doet Leven', do ceerde de auteur, die momenteel als gastschrijver is verbonden aan de Leidse universiteit, over de ver wevenheid van kunst en religie. Maar hij stond ook stil bij de onlus ten die plaatsvonden tijdens het bezoek van de paus aan ons land. Die furie, zoals de 'volksschrijver' de onlusten benoemde, valt vol gens hem in bepaalde opzichten te vergelijken met die andere furie: de jodenvervolging. De vereniging voor O.K.&W. (on derwijs, kunst en wetenschap) en de faculteit der letteren hebben Reve naar Leiden gehaald. Hij geeft werkcolleges aan studenten, maar zal tevens een aantal keren de kansel in de Pieterskerk beklim men teneinde openbare lezingen te geven. De Professor Nederlands An- beek, door Reve even later aange duid als 'mijn chef, zei tijdens zijn introductie dat men tijdens 'Hoop Doet Leven' zijn/haar gram niet kon spuien. Wie de schrijver ver baal wilde aanvallen moest zijn gram maar opsparen tot het vierde college dat gevarieerder van opzet zal zijn. De eerste drie lezingen zijn duidelijk hoorcolleges, aldus An- beek. Het vierde zal daarentegen een mengeling van ernst en luim Bij twee religies wilde hy stil staan, begon Reve. Het rooms-ka- tholicisme en het socialisme. Gis teravond hield hij een collegé over de eerstgenoemde godsdienst, vol gende week zal hij het socialisme onder de loep nemen, onder de veelzeggende titel; 'Hoop Doet Sterven'. Nadrukkelijk stelde Reve dat hij niet was gekomen om ook maar ie mand te stichten. Waarna hij uit eenzette dat hij in de loop der jaren meer en meer was gaan inzien dat er een verband bestaat tussen kunst en religie. Natuurlijk, het be staan van kunst is een mysterie en zal dat altijd blijven, maar daarom is het nog niet verboden om een definitie van kunst te bedenken, ging Reve door. Hoe zijn definitie dan luidde? "Kunst is gestileerd menselijk handelen, of een pro- dukt daarvan, dat ontroering te weegbrengt". Macaber Hij verduidelijkte zijn theorie met een Reviaans voorbeeld: een moeder die aan het bed van haar gestorven kind staat te schreeu wen ontroert wel, maar bedrijft na tuurlijk geen kunst. Iets anders wordt het wanneer zij een lied maakt over die gebeurtenis. Hij gaf toe: een tamelijk macaber voor beeld, "maar u zult het niet verge ten". En toen begon hij over de verwe venheid van religie en kunst. Alle kunst duidt de werkelijkheid, sprak Reve. zonder dat die werkelijkheid ontraadseld hoeft te worden. Alle kunst is bovendien religieus. En het grondthema van kunst is altijd: de dood. Bestudeer je nu de religie, zo ging hij verder, dan kom je al gauw tot de slotsom dat religie en kunst veel gemeen hebben, zoveel zelfs dat het zusjes van elkaar zijn. Immers: ook de re ligie duidt de werkelijkheid zonder dat er sprake is van ontraadselen, verder is religie artistiek en het meest wezenlijke van religie, het grondthema zogezegd, is: de dood. En de doodscultus van het rooms- katholicisme is niet afkeurens waardig. zei hij even later, die cul tus is doodgewoon, "het woord zegt hel al". Waarna de auteur een uitvoerige verhandeling hield over het rooms- katholicisme - vooral de Maria-ver- ering had zijn aandacht - om ver volgens weer terug te komen op de verhouding kunst/religie. Is het rooms-katholicisme artistiek, vroeg hij zich af. Jazeker: "de rooms-katholieke kerk laat zich zonder kunst niet voorstellen". Keurslijf Dat die niet bij name genoemde dagbladscribent had beweerd dat de kunst zich eindelijk uit het keurslijf van de godsdienst had weten te wringen was dan ook be paald onzinnig te noemen, aldus Reve. Hij somde een aantal feiten op die volgens hem duidelijk aan toonden dat de rooms-katholieke kerk bepaald kunstvriendelijk is. Alleen met het toneel had men het moeilijk gehad, beweerde hij. Als er komedianten in het dorp kwamen was de pastoor bepaald niet gelukkig, hij bekeek het spek takel argwanend. Wat ook wel lo gisch was volgens Reve. want die pastoor vreesde natuurlijk concur rentie met zijn eigen theater. Aan het einde van de lezing be streed Reve de mensen die verant woordelijk waren voor de onlusten tijdens het pausbezoek. Dat de fu rie losbarstte vond hij logisch, "want de mensen zijn niet tevre den". Hij kreeg wel eens de indruk dat veel Nederlanders halfdronken in hun gesubsidieerde woning za ten te morren omdat er nog steeds geen gif onder hun huis was on- dekt. Ondertussen beangstigde die fu rie hem wel. En volgens hem wa ren er ook parallellen te trekken met die andere uitbarsting van haat: de jodenvervolging. Eén van de overeenkomsten die hij zag: ging het ook nu niet om mensen die zich niet kunnen verdedigen? Gelukkig, zei hij, waren naderhand veel mensen wel tot het inzicht ge komen dat het allemaal niet zo fraai was geweest! die onlusten tij dens het pausbezoek. Waarna hij even later eindigde met de woorden: "Bij God en in Nederland is alles mogelijk". Appartementen in pand Batteljee Terpstra LEIDEN - De voormalige drukkerij Batteljee Terp stra aan de Oude Rijn in Leiden, is verkocht aan de Haagse projectontwikke laar Erica Beheer BV. Het drukkerijbedrijf werd in juli 1981 failliet verklaard maar draaide daarna, in afgeslankte vorm en on der verschillende eigenaren, nog enige tijd door. De nieuwe eigena ren voorspelden aanvankelijk weer gouden tijden voor het bedrijf, maar uiteindelijk gingen alle toe komstverwachtingen in rook op. Het drukkerijbedrijf ging op de fles en alleen de uitgeverij Battel jee Terpstra bleef, als klein be drijfje, voortbestaan. Het voormali ge fabrieksgebouw en de monu mentale kantoorpanden aan de Ou de Rijn en Hooglandse Kerk- gracht, staan sinds 1981 leeg. Luxe De Haagse ontwikkelaar Erica is onlangs de nieuwe eigenaar gewor den van de voormalige bedrijfsge bouwen. Het architectenbureau Barkema Mulder, uit Leiden, werkt aan een plan om de voorma lige kantoorgebouwen aan de Nieuwe Rijn en Hooglandse Kerk- gracht geschikt te maken vopr be woning. In de panden komen zes luxe appartementen, waarvan één met atelier. Het voormalige fa briekscomplex op het binnenter rein zal worden gesloopt om plaats te maken voor bergingen en gara ges. De vroegere fabrieksingang zal straks als inrit naar het binnen terrein, met de garages, dienst gaan doen. Het plan verkeert op dit moment nog in een pril stadium. Directeur Swaak van Erica BV weet nog niet of hij de appartementen zal verhu ren of verkopen. De bedoeling van de ontwikkelaar is wel om het res tauratieplan zo snel mogelijk te verwezenlijken. Mexicaans altaar in Volkenkunde LEIDEN - In het Rijksmuseum voor Volkenkunde zal tol en met zondag 10 november op de Mexi caanse afdeling een huisaltaar te zien zijn dat speciaal voor Aller heiligen en Allerzielen versierd is. Rond en op deze dagen eert de Me xicaan zijn geliefde doden. Dit resulteert aan de ene kant in een intens herdenken van de gestor venen waarbij men de graven be wierookt en met bloemen en kaar sen versiert. Aan de andere kant steekt men de draak met de dood. Doodshoofdjes van suikergoed wor den bijvoorbeeld aan de kinderen te eten gegeven. In het kader van Allerzielen zal vanmiddag te 14.30 uur een film. Shantolovertoond worden over deze viering onder de Nahua In dianen van Mexico. (Franse tekst met Nederlandse ondertiteling20 niillUten). (fotu Holvast) Film Leidse studentes LEIDEN - Een boeiende film over een saai onderwerp, is dat wel mo gelijk? Vijf antropologiestudentes van de Leidse universiteit slaag den erin om over het alledaagse le ven in een Spaans bergdorp een film van een uur te maken. In zwart-wit. maar boeiend. door Arinemiek Ruygrok Begin van dit jaar stonden in kranten berichten over zo'n berg dorp, Plan. De jonge vrijgezellen van dat dorp, tweehonderd in ge tal, hadden een advertentie ge plaatst. Daarin werden jonge vrou wen opgeroepen naar het dorp te komen. Er zou een groot feest wor den georganiseerd en uit die ken nismakingsbijeenkomst zouden dan misschien huwelijken voort vloeien. Ruim honderd vrouwen gaven aan de oproep gehoor. Het resultaat: enkele huwelijken. Maar de rest van de jongemannen ploe tert nog in zijn eentje voort op de boerderij. Want veeteelt is de voor naamste bron van bestaan voor de ze bewoners van de Pyreneeën. San Juan is net zo'n dorpje. Het telt wat boerderijen en een dorps café. De bevolking, vooral de jonge meisjes, trekt weg naar de grote stad. Wie overblijven zijn de oude ren en de oudste zonen, want die erven de boerderij. Over de conse quenties van die migratie gaat de film 'Por que se van?' ('Waar moet dat naartoe?') van Marijke van Kes- ter, Agnes Meijs, Metje Postma, Ja- Corrie Zeeuw. Janine Prins en nine Prins en Corrie Zeeuw. Zij maakten de film voor hun docto raalstudie culturele antropologie in het kader van de cursus etnoci- nematografie, die zij op de univer siteit hadden gevolgd. Gisteren be leefde de film in het Rijksmuseum van Volkenkunde zijn 'Leidse' pre miere, maar hij was al op het Festi- kon te zien. Migratie Op dit filfn festival van voorna melijk films met een educatief ka rakter werd hij 'goed' ontvangen. Het is de bedoeling van het vijftal om de film in de verhuur te gooien voor scholen, club- en buurthuizen en andere min of meer educatieve instellingen. "Verenigingen van plattelandsvrouwen bijvoorbeeld, - want hier in Nederland kennen we dit probleem onder de boerenbe volking ook een beetje". 'Por que se van?' behandelt de oorzaken en gevolgen van migratie (het weg trekken naar de stad) in een berg dorp, waar men van de veeteelt leeft. De oudste zoon erft het be drijf, zijn ouders blijven daar tot hun dood wonen en de vrouw trekt bij haar schoonouders in. Maar in San Juan wonen twintig jonge vrij gezellen en slechts drie meisjes. De rest is verdwenen naar de steden. Postma (vlnr) in de monl Het gevolg is dat vooral de oudere vrouwen zich rot moeten werken om het bedrijf gaande te houden. De film toont het leven van één fa-' milie, de Castillo's. De 56-jarige Ce cilia heeft, behalve het huishou den, de zorg voor de tuin. 's Zo mers helpt zij haar man met het hooien. "Vroeger zorgde je schoon moeder voor het huishouden en de kinderen. Dan kon je al je tijd be steden aan het helpen van je man. Nu komt dat huishouden er nog bij", zegt Cecilia. Zij heeft een zoon en een dochter. De zoon werkt als dagloner, de dochter is getrouwd en woont in de stad. Zo gaat het met bijna alle gezin nen in het dorp. De migratie heeft niet alleen consequenties voor de familie, maar het hele dorp wordt erdoor met uitsterven bedreigd. De antropologes kwamen al een paar 'spookdorpen' in deze streek op het spoor. Argwaan Bij elkaar woonde en leefde het vijftal zo'n tien maanden bij de fa milie Castillo in San Juan. Elk van hen hanteerde zowel de camera als de geluidsapparatuur. Ook de montage werd in gezamenlijk over leg uitgevoerd, zodat zeker van een 'co-produktie' kan worden gespro co-produklie over Spaans bergdorp. (foto Holvast) ken. Uniek is ook het budget waar mee is gewerkt: 15.000 gulden. Toch wordt in universitaire krin gen met grote argwaan naar deze manier van rapporteren gekeken. Al is er nog zo goedkoop gefilmd, een 'papieren scriptie' is toch altijd goedkoper. Janine: "Elk jaar dreigt deze afdeling wegbezuinigd te worden. Tot nu toe houden we het hoofd boven water, maar ik ben be vreesd voor de toekomst'. Toch heeft film grote voordelen boven een scriptie. Janine en Cor rie: "Op deze manier kun je men sen prikkelen, geïnteresseerder maken. Anders dan by documen taires op de televisie zijn het de beelden die het verhaal vertellen. Het zijn geen plaatjes bij praatjes". Vooral Janine zou, na haar afstude ren, willen doorgaan in de (etno)ci- nematografie. "Ik ben beeldziek geworden". "We hopen op deze manier het gevoel van een ander le ven over te brengen. We willen mensen via de buik raken". De distributie van 'Por que se van' berust onder verantwoorde lijkheid van de Filmotheek, Insti tuut voor Culturele Antropologie en Sociologie der niet-westerse volken, Stationsplein 10. 2300 RA Leiden, telefoon 148333, toestel 6450. djn ongelukkig' Gerard Reve: "Want de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 3