4 SK/ BBC 1 ARA blikt terug op geruchtmakende programma's nieuwe televisieprogramma's met ingang van vandaag op het kabelnet in de Bollenstreek en Casema Globe klungelt met'Njoe' Jaspeiïna de Jong pakt heerlijk uit Atelierimpressies bij Ars Akoestiek (2) ONDERDAG 31 OKTOBER 1985 RADIO-TV-KUNST hLVERSUM (GPD) - De VARA zal op 1 en 2 november met 14 lir extra zendtijd op televisie herdenken dat zij precies 60 jaar ^staat. Ook de VARA-radio zal dit weekeinde wegens de histo- jsche gebeurtenis jubileumprogramma's verzorgen. p de verjaardag zelf, 1 november, jn gfde VAR A-televisie op Nederland zijn bijna een half etmaal in de lucht, nder de titel 'Daar bleef u voor iuis' presenteert Koos Postema ft 0Jijdagmiddag van 14.30 uur 15 yogramma's die vele kijkers zich )g zullen herinneren. Aan bod ko- ^er en o.a.: Pipo de Clown, De Stra- maker-op-zeeshow, het voor die aar Jd gedurfde voorlichtingspro- .Jamma Open en bloot (gepresen- jerd door Joop van Thijn, Wim 'an, Mies en Scène, Neerlands p popexpress, Hadimassa en Zo is et toevallig ook nog 'es een keer. cfcig.iDeze hoogtepunten uit het verle- eke gn zijn uitgekozen door VARA-le- öeicfen die via een bon in de gids hun :nijpj>orkeur eind augustus kenbaar je dèbben gemaakt. het p'Daar bleef u voor thuis' wordt n métgezonden van 14.30 uur tot 18.15 v ge[iT en 23.20 uur tot 03.00 uur. Tus- ifdatn deze beroemde en beruchte uerrogramma's door praat Koos Pos- ima met mensen die te maken ebben gehad met de produktie er ■el w j0 Om 19.12 uur volgt een nieuwe (j^gjilevering in de succesreeks 'Kin iet 0Fen voor kinderen', dat ditmaal ygPgenomen is in de studio en ge- Na een 'normale' uitzending van 'Zeg 'ns AAA' om 20.12 uur volgt een speciale, rechtstreekse editie van 'Sonja op vrijdag', die geheel in het teken staat van 60 jaar VA RA. Sonja Barend ontvangt in Stu dio I een groot aantal gasten. De muziek wordt verzorgd door het VARA-dansorkest. De jubileumuitzending wordt om 22.45 uur voortgezet met de do cumentaire 'VARA 60 jaar', waarin veel oud filmmateriaal over de VA RA wordt vertoond, inclusief pro- pagandafilmpjes uit de beginjaren van de omroep. In de documentaire spreekt oud- VARA-bestuurder Jan de Troye over de geschiedenis van zijn om roep. Verder schetst Marcel van Dam een perspectief over de toe komst van de VARA als culturele organisatie. Tenslotte komt in VA RA 60 jaar een aantal leden van het eerste uur aan het woord, van wie er zelfs één de oprichtingsvergade ring heeft meegemaakt. Nadat Koos Postema tot 03.00 uur in de. lucht is geweest met 'Daar bleef u voor thuis', begint hij op zaterdagmorgen 2 november om acht uur met een rechtstreekse uitzending van zijn 'Ontbijtshow', ter ere van het VARA-jubileum. In een twee uur durend programma wisselen actualiteit, amusement en wetenswaardigheden elkaar af. Radio De VARA-radio viert het 60-jarig bestaan eveneens met jubileumuit zendingen. Zo trekt 'VARA's huis kamer op 2' er op uit om intrek te nemen in een huiskamer in Hoens- broek. Peter Holland prsenteert het verjaardagsfeest met veel oude fragmenten, vrijdagavond van 21.00 uur tot 24.00 uur op Hilver sum 2. 'Hallo, hier Hilversum' is zater dagmorgen te horen via Hilversum 1 om 07.00 uur. Presentator Hans Zoet voert de luisteraars langs een bonte stoet fragmenten uit vroege re VARA-programma's, zoals 'Je neemt er wat van mee', 'Wat doe je voor de kost?', 'Paulus de boska bouter', 'Barend Bluf, 'De familie Doorsnee', 'Willem Parel' en 'Do- rus'. Het publiek kan tijdens deze uitzending - voorzichtig - in- en uitlopen. Televisiebeeld van toen: Mies Bouwman in gesprek met Heintje Davids. (foto ANP» gankelijke uitzending, met onder meer gedeelten uit 'Levend ver brand', de nieuwe theatershow van het cabaret 'Dubbel en dwars'. 'Muziek uit VARA's feesttent' is een rechtstreeks, vanuit de Ster- renshowtent in het Hilversumse Sportpark gepresenteerde muzika le show. Joop Smit kondigt vanaf 15.00 uur bekende Nederlandse ar tiesten aan, zoals Lee Towers, het Malando Sextet, Carry Tefsen, het Deep River Quartet, de Margriet Eshuisband, Rita Reys en het VA RA-dansorkest. Ook hier is pu Het politieke stamcafé 'De Rooie Haan' viert op een muzikale ma nier feest, maar gasten worden niet vergeten. Deze middag zijn dat Joop den Uyl, Bert de Vries en Job de Ruiter. De muziek bestaat uit een live-optreden van het combo Henk Westrus, met medewerking van Lori Spee, Cherry, Karin Bloe men en Nelleke Burg. 'De Rooie Haan' begint om 12.00 uur via Hil versum 1. Herman Stok presenteert om 14.00 uur van het VARA-studio VI- II een voor het publiek gratis toe HILLEGQM, LISSE. NOORÜWIJK, NOORDWIJKERHOUT. SASSENHEIM. VOORHOUT EN DE ZILK Met ingang van vandaag, 31 oktober, wordt het programmapakket van het kabeltelevisienet in de Bollenstreek uitgebreid met het programma van BBC 1 en de satellietprogramma's van Sky Channel, Music Box en TV 5. C H A N N E L Sky Channel is sinds de introductie van satellietprogramma's op de Ne derlandse kabelnetten, begin 1984, het meest bekeken buitenlandse pro gramma. Sky Channel zendt uit op werkdagen van 08.45 uur tot 01.00 uur en in het weekeinde van 08.00 uur tot 01.00 uur. Met ingang van vandaag is dit programma te ontvangen op UHF kanaal 45. Het informatiekanaal komt hierdoor te vervallen. Music Box is een Engelstalig muziekprogramma dat dagelijks van 07.00 tot 01.00 uur uitzendt en te ontvangen is op UHF kanaal 28. Op ditzelfde kanaal kunt u ook het Franstalige programma van TV 5 ontvangen, hier voor wordt het programma van Music Box onderbroken tussen 19.00 en 22.30 uur. Dus 2 programma's tezamen op 1 kanaal UHF kanaal 28. Doordat de signalen van BBC 1 van een verafgelegen zender worden betrokken zijn de programma's aan atmosferische storingen onderhevig. Momenteel vinden werkzaamheden plaats die de signalen via straalver bindingen zullen aanvoeren, hierdoor zal de beeldkwaliteit aanzienlijk worden verbeterd. In de regio Den Haag zal dit met ingang van 1 juli 1986 zijn gerealiseerd. Wij zullen in overleg met de Gemeenschappelijke Re geling Bollenstreek trachten deze kwaliteitsverbetering ook in de Bollen streek te realiseren. BBC 1 kunt u ontvangen op UHF kanaal 42. IN DE LOOP VAN DE MAAND NOVEMBER ZAL BIJ BEWONERS IN DE BOLLENSTREEK INFORM A TIE OVER DEZE UITBREIDING THUIS WORDEN BEZORGD. nv centrale antenne systemen exploitatie maatschappij casema. gevestigd te 's-Gravenhage oifct van den Berch van Heemstedeweg 21, 2215 RK Voorhout - tel. 02522-17550 Globe met 'Njoe' van Ossip Dymov, met in de hoofdrollen Liesbeth Coops, Huib Rooijmans en Leo Cuypers. Regie: Kees Hulst; vorm geving: Adrian Walton-Smith; mu ziek: Leo Cuypers. Gezien op 30 ok tober in het LAK, Leiden. Aldaar ook vanavond. LEIDEN - Toch benieuwd waarom Globe 'Njoe' op het re pertoire heeft genomen. Het is natuurlijk frappant dat in 1908 een Rus een drama heeft ge schreven dat in deze tijd van emancipatie nog actueel is. Dat kan echter nooit de enige reden zijn; sinds 'Njoe' zijn op dit on derwerp andere, en minstens even belangwekkende visies gegeven. Njoe is een vrouw die met haar man en zoontje een geor dend en veilig leven leidt. Vroe ger heeft zij haar man minstens in kwantitatief opzicht innig liefgehad, getuige de vier pond liefdesbrieven die ze elkaar schreven. Eén van die brieven bevat een sleutelzin; 'Ik schenk je mijn jeugd, wees daar voor zichtig mee. Óp een keer zal ik die van je terugvorderen'. Ze verlaat echtgenoot en kind als ze een kunstenaar ontmoet, die een sprookje voor haar schrijft op een rol serpentine. Maar ook bij hem vindt ze het geluk niet. Njoe maakt zich van kant, me de omdat ze zwanger is en niet weet van wie. Wij beschouwen dat heden ten dage als een nogal obligaat gegeven, dat zich zowel voor li teratuur (Madame Bovary, om een voorbeeld te noemen) als voor een doktersroman laat ge bruiken. Globe heeft tussen die twee uitersten geen keuze wil len maken. Enerzijds wordt het drama van Njoe in al zijn hevig heid gebracht, aan de andere kant wordt met allerhande rela tiveringen het clichématige van de tekst benadrukt. Als Njoe met haar minnaar op de sofa ligt, en hij haar zacht zijn liefde toefluistert, dan gebeurt dat in een microfoon, terwijl op de achtergrond het dienstmeisje een - zo te zien triviaal - roman netje leest. Als de echtgenoot van Njoe zijn vrouw bij haar overspel betrapt, mondt dat uit in een burleske stoeipartij van beide heren. En van de dood soorzaak van Njoe maakt Glo be een koddig vraagteken, ter wijl de tekst daarin juist heel uitgesproken is. Zo zijn er meer vreemde toe voegingen; het decor bestaat ten dele uit doorzichtbare schermen, waarachter in de eerste delen in silhouet neven handelingen zichtbaar zijn. Volstrekt overbodig en nog on handig ook, want de vele door de acteurs uitgevoerde change menten maken de voorstelling rommelig. Huib Rooijmans en Liesbeth Coops leggen in hun spel de na druk op het naturalistische van het drama en slagen er goed in het fysieke van liefde en voor bije liefde gestalte te geven. Leo Cuypers, in het dagelijks leven componist, maakt daar entegen van de minnaar een cy nische plank. Zijn 'acteren' laat zich van geen kanten rijmen met dat van beide anderen. Het waarom van de keuze van Globe voor dit stuk is mij niet duidelijk geworden. Getui ge de vele stijlbreuken en ande re ingrepen is het vertrouwen in de tekst niet al te groot ge weest. ARIEJAN KORTEWEG In 'De gekkin van de gracht' 'De gekkin van de gracht', solovoorstelling door Jasperina de Jong. Teksten Ivo de Wijs. Muziek: Joop Stokkermans. Regie: Paddy Stone. Begeleiding: Dirk Stuer (piano/synthesizer), Eric Rits (slagwerk/synthesizer) en Maarten Weyler (contrabas). Gezien op 30 oktober in de Leidse Schouwburg. Aldaar nog vanavond te zien. LEIDEN - Jammer van die geluidboxen en van dat net te veel voor komen van schijndialogen. Jasperina de Jong spreekt namelijk in dit programma met huisgenoten, die er niet zijn. Dat brengt dialoog- suggererende monologen met zich mee in de trant van: "En waarom is dat dan niet leuk?" of "Oh, je wilt dus, dat we nu gaan eten". Zoiets kan goed werken, is hier ook inderdaad door een paar technische grappen bijzonder aardig uitgewerkt, maar wordt toch net iets te veel toegepast. En helaas heeft men geen gebruik willen maken van de geluidsapparatuur van de schouwburg. Men wilde kennelijk vast houden aan de eigen geluidsboxen, die echter door hun omvang on der meer het baignoire-publiek het zicht op een deel van het toneel ontnamen. Zo, dat voorbehoud moest even gemaakt worden om dan zonder meer te kunnen melden: 'De gekkin van de gracht' is een heerlijk programma. Ivo de Wijs heeft enkele schitterende teksten geschre ven en die op slimme wijze in een origineel verhaalgegeven ingepast. Op de televisie is Jasperina deze weken als musicalster in 'Fien' te zien. Het vorig seizoen speelde zij de hoofdrol in het serieuze stuk 'Bij gebrek aan bewijs'. Op de eerste plaats is zij echter nog steeds de cabaretière, die in het verleden ook al een paar one-woman-shows heeft gemaakt. In deze produktie kan ze beide aspecten van haar carrière combineren. Ze speelt de rol van huisvrouw én theatervedette, die besluit om een solo-optreden onder de titel 'De gekkin van de gracht' te gaan beginnen. Voor de pauze zien wij haar aan het behangen en krijgen we flitsen uit haar leven met het spanningsveld tussen het huis vrouw/moeder-zijn en de status van bekende Nederlander. Daarna valt dan de beslissing om een eigen programma te gaan schrijven, waarvan we uiteindelijk een met glitter en glamour aangekleed voor proefje krijgen. 'Ik zal 't rijmen' zingt ze tenslotte, daarbij doelend op de combinatie huisvrouw-theaterster; "Ik heb 't toneel en ik heb m'n gezin/Ik heb dus niet alles, maar tweemaal de helft". Binnen dit verhaalkader kan Jasperina weer volop tonen, wat ze allemaal in huis heeft. Ze demonstreert, watje-tekst-kwijt-zijn bete kent, en persifleert het voorbije manvijandige vrouwencabaret. 'Play boy' is een heerlijk nummer, waarin zij zwoel, sexy en tegelijk iro nisch het aanbod tot naakt-poseren in genoemd magazin overweegt. In 'Theater is theater' (op tekst van Robert Long) kan ze even uitpak ken en doet dat in het titellied en in het prachtige Marlène Dietrich- nummer nog eens over. Aankleding (waaronder de snelle wisseling van huiskamer tot theater), muzikale begeleiding en belichting zijn ook uitstekend verzorgd, zodat een heel genoeglijke avond gegaran deerd is. WIJNAND ZEILSTRA Expositie met schilderijen van Wil Blommerde en beelden van Adriaan van Munster, t/m 10 november. Ars Studio, Pieterskerkgracht 9, Leiden. Geopend dagelijks van 13.00-16.00 uur. LEIDEN - Met uitzondering van een drietal, in schildertrant afwij kende landschappen, zijn de schilderijen van Wil Blommerde bij Ars te bestempelen als atelier-impressies. In hoofdzaak draait het in dit werk om deze besloten ruimte waarin het stilleven een belangrijke plaats heeft gekregen. Soms is het accent verschoven naar dit laatste motief maar de omgeving van het atelierinterieur blijft voortdurend een thema waarop gevarieerd wordt. In tegenstelling tot wat men zou verwachten bij een dergelijke on derwerpskeuze is de totale indruk van het werk niet die van rust en verstildheid, waaraan de bewegelijke lijnvoering debet is. Wil Blom merde heeft een vlotte manier van schilderen waarbij de verf in losse penseelstreken is neergezet. De warreling van pastelkleurige toetsen geeft weliswaar een levendig karakter aan de voorstelling maar soms dreigt de vorm hierin onder te gaan. In een dergelijk geval is de ruimte of het stilleven vaag aangeduid, wat ten koste gaat van de overzichtelijkheid van het beeld. Beheerst en daardoor geslaagder zijn enkele interieurstukken waarin de overzichtelijkheid toch behouden blijft dankzij een groter evenwicht tussen de zacht gekleurde muurvlakken en het dynamisch uitgevoerde stilleven. In het werk staat de weergave van de atmosfeer centraal; dit is het resultaat van zorgvuldige observatie van de ruim tewerking en de wisselende lichtval. Adriaan van Munster gebruikt voor zijn beelden zeer uiteenlopen de houtsoorten. De keuze van het materiaal, de tint en de structuur van het hout spelen vanzelfsprekend een rol in de uiteindelijke vorm geving maar bij een aantal stukken zoals 'Vis' of 'Slakkenhuis' lijkt het of de organische vorm in het materiaal besloten lag en vanzelf gegroeid is. Van Munsters beelden dragen symbolische titels als 'Zingeving' en 'Inkeer', andere neigen meer naar het mystieke. Naast min of meer geabstraheerde vormen komen gestileerde figuren voor. Deze hoeki ge figuren met vaak buiten proportie weergegeven lichaamsdelen, herinneren sterk aan geëngageerde kunstuitingen van rond de eeuw wisseling. Van Munster maakt zijn beelden niet met opzet 'mooi', integendeel zelfs; in 'Echtpaar' is eerder sprake van twee verwrongen maskers. In de geëxposeerde stukken wil Van Munster een idee uit drukken (onmacht, bescherming) zonder daarbij te streven naar een schoonheidsideaal. NANCY STOOP bliek welkom en de toegang gratis. Een korte uitzending van 'Heu vellaan 33' op zaterdagmiddag om 17.00 uur, maar eveneens in het te ken van 60 jaar VARA. Arie van Nierop draagt gedichten voor van 0.a. A. Roland Horst, terwijl Her man Stok oude 78-toerenglaspla- ten draait. Deze platen liet men vroeger aan het eind van een pro gramma horen, als dat te kort uit viel. Brassband Het eerste halfuur van het pro gramma 'VARA's Generale' wordt besteed aan het 15-jarig bestaan van het VARA's Brassband Festi val, tussen 18.30 uur en 19.00 uur op Hilversum 1. Om 19.00 uur pre senteert Joop Smit een show met daarin de beste amateurs uit het af gelopen seizoen van 'VARA's Ge nerale. Tot slot van deze jubileumuit zendingen op de radio het pro gramma 'Vroege vogels", zondag ochtend 3 november op Hilversum 1. Om 07.00 uur is Fop I. Brouwer even terug met zijn rubriek 'Alles wat groeit en bloeit en ons altijd weer boeit'. Verder staat 'Vroege vogels' stil bij verstoringen in de natuur die zestig jaar geleden al plaatsvonden en de consequenties van dergelijke zaken voor de ko mende 60 jaar. Ten slotte staat Let- ty Kosterman in verbinding met wandelaars die deze ochtend onder begeleiding van Staatsbosbeheer vertrekken vanqit de VARA-stu dio. Lezers Schrijven Akoestiek Verdient het Bachkoor Holland geen betere akoestiek in Leiden? Deze vraag werd door velen ge steld na het concert, dat vorige week vrijdag in de Pieterskerk door dit koor met medewerking van leden van het Concertgebouw orkest en een aantal vocale en in strumentale solisten werd gege ven. Ondergetekende zat in vak B op rijnummer 17. Over de uitvoe ring geef ik geen mening; dat is voor de verantwoording van uw re censente. Maar met geen woord rept zij over de afgrijselijke akoes tiek, vooral in het achterste deel van deze kerk. Het concert voor vier clavecimbels van J.S. Bach was nauwelijks hoorbaar, alleen een geluid alsof men nog steeds aan het stemmen van de instru menten bezig was. Zelf vocaliste, had ik mij erg ver heugd op de uitvoering van Scar latti's Salve Regina, een moeilijk stuk met vele technische hoog standjes. Resultaat: het kaatsen en terugkaatsen van stem en instru menten, die als een geluidsbrui over het publiek heen werd ge strooid. Na de pauze had ik had ge luk om op rij 2 een plaatsje toege wezen te krijgen, waardoor ik kon genieten van het Dettinger te Deum en enigszins compensatie kreeg voor datgene wat vóór de pauze bar en boos was! Maar wee degenen die in de omgeving van rij 17 moesten blijven zitten. 'Voor mij hoeft die Pieterskerk niet meer', hoorde ik in de pauze me nigeen zeggen. Wordt het geen tijd om nu eens naar een andere ruimte uit te wijken, want die is wel dege lijk in Leiden te vinden, neem ik aan. Dan krijgt tenminste iedereen waar voor zijn geld. W. van Dijk-Hazevoet De Hooghkamer 60 Voorschoten Naar aanleiding van uw artikel 'Mozart en Mendelssohn verzopen in Hartebrug' op 23 oktober jl. wil ik het volgende aan uw kwijt. Con Amore heeft het weer achter de rug; het concert waar mijn vrouw en ik als lid lang naar uitkijken, hard voor moeten werken, zéker, maar waarvan het resultaat er dan toch is. We hebben naar ons gevoel de sterren van de hemel gezongen. Zeker er waren min-punten, maar die vergeet je direct als je de enor me spanning ervaart als je met el kaar die schitterende muziek ver tolkt en probeert over te brengen op het publiek. En het publiek heeft dat ervaren, gehoord de vele fijne reacties tijdens de pauze en na afloop. En dan het artikel in uw krarrt onder de kop 'Mozart en Mendels sohn verzopen in Hartebrug'. Dat is toch vulgair! Als we dan toch vulgair bezig zijn: dat gezever over de akoestiek in de diverse Leidse kerken moet maar eens afgelopen zijn. We weten nu zo langzamer hand wel dat er in Leiden geen mu ziektempels zijn. De 'matheid' waar uw recensente over spreekt is naar mijn mening de matheid van iemand die het zo veelste concert moet uitzitten in een ongemakkelijke bank. Sorry voor dit laatste, maar u moet het zien als een reactie van een bele digde abonnee, die ook in de 'Har tebrug' was. P.D. Snaterse Lisserweg 16 Weteringbrug

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25