Theatershow met een verhaal PODIUMBLIK CÈ Tussen waken en slapen 'Pandora' wegens succes opgeheven Oostenrijkse expressionist C.M. Hauser (90) overleden Gestolen schilderijen waren niet verzekerd V.d. Eijkel: 125 panelen nu verkocht DINSDAG 29 OKTOBER 1985 KUNST PAGINA 19 LEIDEN - Toneel in het LAK en amusement in de Leidse Schouw burg, de theaterliefhebber kan de komende dagen uit deze twee ele menten van de podiumkunst een keuze maken. List en bedrog In de schouwburg gaat van avond zoals vorige week al aan gekondigd 'De firma List en Be drog', een theaterprogramma van de acteur-zanger Joost Prin sen en de pianist Dick v.d. Stoep, in première. Een programma dat zich volgens het duo bezig houdt met alle trucs, waarvan de mens die iets wil bereiken zich in deze samenleving veelal bedient. Met teksten van Joost Prinsen zelf en van een aantal andere schrijvers. En met muzikale bege leiding van Dick v.d. Stoep. In Amstelveen is eind vorige week 'De gekkin van de gracht', het nieuwste soloprogramma van Jasperina de Jong in première gegaan. De show is woensdag- en donderdagavond in het theater aan de Oude Vest te zien. Als een soort rode draad loopt door het verhaal het gegeven van de to neelspeelster die speelt dat ze een toneelspeelster is. Een toneel speelster, die voortdurend moet laveren tussen haar (loop)baan en haar huishouden. Jasperina de Jong staat in deze nieuwe solo show -de laatste dateert van acht jaar geleden - bijna drie uur achtereen op het podium met een combo verborgen achter de cou lissen. Voor meer gegevens over 'De gekkin van de gracht' zie men elders op deze pagina. Mannen onder mes 'Mannen onder het mes' is de ti tel van een kluchtig stuk, waar mee het Belgische ensemble Bent vrijdagavond naar de Leidse Schouwburg komt. Volgens het gezelschap is het een stuk om te gnuiven. Gniffelen dus om de ne gen personages die de kliniek be volken. waar enige heren hopen Redactie Pieter C. Rosier op de goede afloop van een dis crete operatie. Een operatie die de lusten van het seksuele verkeer geenszins in de weg staan maar de lasten daarvan wil voorko men. Ook zijn er vrouwen die een en ander proberen op te vrolij ken: zo blijkt de chirurg een chi- rurge te zijn en laveert een be schonken echtgenote door de gan gen van de kliniek op zoek naar haar man. En hij op zijn beurt onderneemt een speurtoch naar haar. Kortom, dolle taferelen rond de operatietafel door het Belgische Bent onder regie van de Engelsman Paul Chamberlain op de planken gebracht. Chris Hinze Chris Hinze huist bijna jaar lijks één avond in het theater aan de Oude Vest. De schouwburg agenda maakt voor wat dit sei zoen betreft melding van een op treden van Hinze met zijn 'Com bination' op zaterdagavond. De fluitist zelf ziet zijn muziek het liefst omschreven als 'totaal-mu- ziek'. Zij omvat in elk geval veel meer dan alleen jazz en vormt o.m. een soort synthese tussen Afrikaanse en Indiase ritmen, die vooral ook door de percussie- instrumemten tot uiting komen. Op Chris Hinzes naam (en faam) komen doorgaans veel mu ziekliefhebbers af, zodat de kans op een volle bak zeker niet gering Globe met Njoe 'Njoe', zo heet de voorstelling, waarmee Globe woensdag- en donderdagavond naar het LAK- Chris Hinze met zijn Combination 1 Tr Huib Rooijmans en Liesbeth Coops in 'Njoe' (foto Paul f. Dubois) theater komt. De schrijver, de Rus Ossip Dymov, noemde 'Njoe' een alledaagse tragedie en het is vooral die schijnbare tegenstrij digheid die het gezelschap heeft doen besluiten het stuk op het re pertoire te nemen. De herken baarheid van het onderwerp wordt er alleen maar groter door wanneer we het hier even onder de loep leggen. Njoe, een jonge ge trouwde vrouw, ontmoet op een bal een bekende schrijver die een diepe indruk op haar maakt. De nieuwe kennis wordt al gauw een huisvriend en de flirt, die op het bal tussen hem en Njoe begon, ontwikkelt zich tot een gepassio neerde liefdesrelatie, die de echt genoot uiteindelijk niet onver schillig kan laten. Zo komt Njoe voor de keus te staan: blijven bij man en kind of zich overgeven aan haar verlangen naar een ho ger geluk. De bruuske pogingen van haar man om haar voor zich zelf te behouden dragen er toe bij dat Njoe besluit te breken met de zekerheden van haar alledaagse bestaan. Het leven dat zij leidt in gezelschap van haar dichter schenkt haar echter al evenmin de diepe bevrediging, waarop zij had gehoopt. Naturalisme en symbolisme gaan in dit stuk van Dymov, die in 1959 overleed, hand in hand. Njoe is een Russi sche Nora, de zich emanciperen de heldin uit Ibsens 'Poppen huis'; haar minnaar, de schrij ver, lijkt te zijn weggelopen uit de 'Meeuw' van Tsjechov, maar hij heeft intussen wel allerlei aan Strindberg herinnerende ideeën tot de zijne gemaakt. Maar met dat al is het stuk volgens Globe toch meer dan een voetnoot in de toneel- en literatuurgeschiedenis. Die meerwaarde schuilt nu juist in het 'alledaagse', in de nuchter heid, waarmee Dymov de ont wikkeling van Njoe en haar rela tie met de beide mannen in haar leven weergeeft. Hij observeert scherp de erotische verlangens van zijn personages en de mis verstanden en conflicten die daarvan het gevolg zijn. In die 'alledaagsheid' is hij naar de me ning van het gezelschap nog steeds modem, 'soms misschien wel banaal, maar beslist niet tri viaal'. Liesbeth Coops speelt in deze produktie de rol van Njoe, Huib Rooijmans is de echtgenote en Leo Cuypers de derde in het spel. Antwoord. M Het Onafhankelijk Toneel vindt op vrijdag- en zaterdag avond met 'Atwood M' onderdak bij het LAK. Summiere gegevens maken melding van een dans- montage, gebaseerd op korte ver halen van Margaret Atwood o.a. 'Happy Endings' en 'Murder in the Dark'). Gedanst en gesproken door Amy Gale, Angelika Oei en Ton Lutgerink. De voorstelling heet een spel te zijn tussen man nen en vrouwen, waarin fantasie en werkelijkheid zich met elkaar vermengen. Werkcentrum. Werkcentrum Dans verzorgt zondag de kindermiddag in het LAK-theater. Het nieuwe kinder programma van dit Rotterdamse gezelschap bestaat uit drie bal letten, die alle in het teken staan van slapen, waken en dromen. De choreografieën zijn gemaakt door drie dansers van de groep. Elders op deze pagina een recen sie van de voorstelling, die be doeld is voor kinderen van vier tot tien jaar. Konditorei De Leidse Operettevereniging 'Crescendo' staat zaterdagavond op het podium van de Stadsge hoorzaal met de operette 'In einer kleinen Konditorei', waarvan de oorspronkelijke titel luidt 'Hoheit tanzt Walzer' van Leo Ascher. Muziek om ijiee te romantisch decor met prachtige pruiken en kleurrijke kostuums, zo belooft 'Crescendo'. Bij het doorbladeren van het program maboekje valt de vrij grote rolbe zetting op alsmede de namen van o.a. de dirigent Wim van Strien en Maup Bakvis, die de algehele regie heeft. De operette is wellicht wat minder bekend dan dat ene liedje 'In einer kleinen Kondito rei', maar het heeft voor velen haar glans zeker nog niet verlo ren. De voorstelling van 'Crescen do' begint zaterdagavond om acht Uur. Speciaal voor de be jaarden- en dienstencentra is er een herhaling van deze operette op zondagmiddag om twee uur, eveneens in de Stadsgehoorzaal. De Leidse toneelvereniging 'Imperium' geeft vrijdag- en za terdagavond. in het eigen Micro theater weer voorstelingen van Pinters 'Een avond, uit' Jasperina de Jong: GRONINGEN (GPD) - Na acht jaar is ze terug in de theaters met een grote solo-show: Jasperina de Jong. Het is een musi- cal-achtige produktie geworden met een lopend verhaal, vol technisch vernuft. Een mengeling van oude en nieuwe namen in het cabaret staat aan de basis van het solo-programma waarmee Jasperina de Jong eind vorige week op pad is ge gaan. Haar tekstschrijver en ideeën- man is Ivo de Wijs. In feite is hy verantwoordelijk voor het con cept van de voorstelling waarin Jasperina stevig uitpakt met zang, dans, beweging en spel. Naast Ivo de Wijs zijn Robert Long en Jan-Simon Minkema aangetrokken als leveranciers van teksten. De muziek is van Joop Stokkermans, de kostuums van Yan Tax, het decor van Ad Werner en de muzikale leiding berust bij Dirk Stuer. De show, met als titel 'De gek kin van de gracht', wil geen tradi tioneel opgezet liedjesprogram ma. Een forse dosis technisch vernuft komt er aan te pas om er een theatervoorstelling met alles erop en er aan van te maken. „Er komt veel bij kijken, het is een flinke klus", aldus zakelijk leider Gislebert Thierens. Daarmee doelt hij op het totaal van tech niek, decor, geluid en muziek. De rode draad beweegt zich rond het verhaal van een vrouw die de veertig is gepasseerd en heen en weer wordt geslingerd tussen haar verantwoordelijkhe den thuis en in het theater. Ze staat er als iemand die haar woe lige leven overziet in betrekkelij ke rust. Haar critici verwijten haar dat ze teveel thuis blijft zit ten, terwijl haar twee opstandige puberkinderen vinden dat ze te veel weg is voor optredens. Moe der èn diva, valt dat ooit met el kaar te rijmen? 'De gekkin van de gracht' ziet het met een lach onder ogen: het blijft schipperen, maar het wordt Kinderprogramma Werkcentrum Dans Jasperina de Jong nooit saai. Dat is het idee van de ze show. Jasperina de Jong heeft in werkelijkheid één zoon, en dat feit geeft aan de voorstelling een autobiografisch tintje. Een thea- tergegeven wordt uiteraard bijna altijd in een vrije vertekening neergezet; 'De gekkin van de gracht' maakt daar geen uitzon dering op. Als choreograaf (be wegingsman) is de Engelsman Paddy Stone aangetrokken. Hij heeft een enorme reputatie in ons land opgebouwd als de vaste choreograaf van alle musicals (archieffoto) van Annie M. G. Schmidt bij John de Crane en verrichtte in het buitenland luisterrijke kar weien, onder meer met televisie shows van Julie Andrews. Daarmee komt een soort aflos sing van de wacht tot stand. Want Barrie Stevens, die de drie musicals van Jos Brink heeft ge zet, wérkt nu voor het eerst voor het impresariaat John De Crane onder directie van Marga Wage naar om de musical Mimi Crimi te begeleiden. Werkcentrum Dans met 'Le Papil- Ion' (Hilde Machtelinckx/Marvin Hamlisch, Jacques Offenbach), 'De Vriend' (Jan Muylaert/Aerts Bas- kwintet) en 'Trammelant' (Gerrit Jan Vooren/collage). Gezien op 27 ok tober in De Hoekstee, Hoek van Hol land. Nog te zien op 3 november in het LAK, Leiden. HOEK VAN HOLLAND - Het nieuwe kinderprogramma van Werkcentrum Dans bestaat uit drie balletten die vloeiend in el kaar overgaan. De choreogra fieën zijn gemaakt door drie dan sers van de groep en staan alle in het teken van slapen, waken en dromen. 'Le Papillon' is de eerste cho reografie van Hilde Machte- linckx. Zij maakte een min of meer verhalend ballet over vier meisjes in een schoolklas, die met hun gedachten niet by het abc kunnen bly ven. Eén van hen is een dromerig type, dat in haar solo met haar hoofd in de wolken zweeft; de tweede is een brutaal tje, dat met de juf - een pop - een dansje maakt; de beide anderen amuseren zichzelf en de anderen met een uitbundige, speelse dans. Ieder van hen heeft karak teristieke bewegingen meege kregen. Een aardig ballet op goed passende muziek, al zijn de strekking en aankleding een beetje te braaf. 'De Vriend' van Jan Muylaert is gebaseerd op een Winnie de Poeh-gedicht van A.A. Milne. Vier dansers komen onver wachts tevoorschijn uit dozen, die al tijdens het vorige ballet op het podium stonden. Ze dragen mooie, ouderwetse jongenspak ken. Ieder van hen heeft een speelgoedbeest als steun en toe verlaat. De dansen zijn impulsief en stuiperig, min of meer toege sneden op de motoriek van jon gens in de groei. Als de beer van één van de jongens wordt afge pakt, danst hij een mooie solo. De dansers dragen ook nonsens- rijmen voor, maar dat gaat de meesten niet zo goed af. Gerrit Jan Vooren maakte met 'Trammelant' het leukste ballet uit deze voorstelling. Een dans over mensen met vreselijke haast, die zich de tijd niet gun nen om goed wakker te worden. Een danseres valt steeds al lo pende in slaap en moet door twee anderen met kussens wor den ondersteund. Een jachtig paar rent rond op het liedje 'Op zij, opzij, opzij' van Herman van Veen. De etensblikken die ze in hun tassen hebben, worden later het vreemde hoofddeksel van een danseres, die er een Zuida merikaans dansje mee maakt. De absurde grappen en uitgespro ken bewegingen maken 'Tram melant' bij uitstek geschikt voor een kinderprogramma. Vooral de scène met de neuspeuteraar in de tram is treffend. Deze drie balletten zijn zon dagmiddag te zien in het LAK in Leiden. ARIEJAN KORTEWEG ROTTERDAM (ANP) - Het Pando ra Music Box-festival in Rotterdam houdt op te bestaan wegens „de volledig uit de hand gelopen pu blieke belangstelling van dit eens zo elitaire gebeuren". Nu de kaar ten voor het festival dit jaar binnen een dag waren uitverkocht, ziet de organiserende stichting zich ge noodzaakt tot opheffing te beslui ten, zo heeft bestuurslid B. Visser (directeur van Mojo Concerts) maandag meegedeeld. Het festival dat sinds 1983 jaarlijks in De Doelen werd gehouden, was oorspronkelijk bedoeld om onbe kende popgroepen een kans te ge ven. De optredens werden gelar deerd met ludieke manifesties zo als het laten langstrekken van een begrafenisstoet, een rondleiding voor Japanse toeristen tijdens de, concerten en een schaapskudde' die zich een weg baande door het publiek. Ook de voorwaarde dat al le bezoekers van het festival zich moesten laten fotograferen, trok veel aandacht. Visser ziet de „nogal overdreven en ongenuanceerde manier" waar op VARA en VPRO de popgroepen onder de aandacht van de luiste raars bracht als belangrijkste oor zaak voor de enorme belangstel ling. Bestuurslid W. Venema van WW-concerts in Nijmegen vindt dat de organisatie zelf ook schuld treft vanwege de „Popie Jopie-ach- tige" programmering. Prijzenregen in Rotterdam ROTTERDAM (ANP) - Burge meester Peper van Rotterdam heeft gisteren de Prijs van de Stad Rotterdam ,voor een levenswerk' uitgereikt aan Josephine van Gas teren en Willy van Hemert. Nog 21 populaire personen of groepen die in het seizoen 1984 - 1985 een uit zonderlijke prestatie leverden, kre gen een categorieprijs. Voor het eerst was er een rubriek sport, waarin werden bekroond hard loopster Nelly Comans en schaat ser Hein Vergeer. De overige onderscheidingen waren voor Anne-Wil Blankers en Peter Faber in de categorie theater. Renée Soutendijk en Bram van der Vlugt (film), Carry Tefsen en John Leddy (televisie), Tineke Schoutey en Ted de Braak (amusement), Ria Bremer en Jan Lenferink (televi siepresentatie), Anita Meijer en Rob de Nys (zang), Astrid Seriese en Gerard Joling (nieuwkomers), Frank Boeyen-groep (popgroep), Marco en Philip Peters (variété)," Walter Tillemans (theaterregie), Paul Verhoeven (filmregie) en Theo Ordeman (televisieregie). JAARBOEK - Het departement van WVC overlegt met de Stichting Popmuziek om te komen tot de uit gaaf van een Nederlands jaarboek voor de popmuziek. Minister Brinkman (WVC) heeft dit gisteren meegedeeld in een vergadering van de vaste kamercommissie voor cultuur. WENEN (AP) - Een van Oosten rijks bekendste kunstenaars, Carl Maria Hauser, is maandag op 90-ja- rige leeftijd in Wenen overleden. Hauser was een van de leidende fi guren van de expressionistische schilderkunst en behoorde tot de groep Oostenrijkse schilders die het 'magisch realisme' vorm gaven. Zyn eerste schetsen dateren uit de Eerste Wereldoorlog, toen hij luitenant in Oostenrijkse keizerlij ke leger was. Zijn stijl veranderde naarmate hij ouder werd, maar religieuze thema's bleven als een rode draad door zijn werk verweven. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verbleef Hauser in Zwitserland, naar welk land hij in 1938 emi greerde toen Oostenrijk ingelijfd werd bij Nazi-Duitsland. Hij bracht de meeste tijd door in het kanton Tessin, waar hy talloze fresco's en muurmozaieken maakte. Een van zijn bekendste werken is 'Christo- forus' op de Simplonpas, het hoogstgelegen' fresco in Europa. Na zijn terugkeer naar Oosten rijk in 1947 bleef Hauser experi menteren met mozaieken. Hij voorzag verscheidene flatgebou wen in Wenen van wandversierin gen. Ook schilderde hij een serie portretten van Oostenrijkse en in ternationale persoonlijkheden en ontwierp hij decors voor enkele Weense theaters. Als romanschrijver genoot Hau ser minder bekendheid. Toch wer den zijn boeken 'Het verhaal van de verloren zoon' en 'De vampier' redelijk populair bij het Duitstali ge lezerspubliek. LEIDEN - Van het uit 171 panelen bestaande schilderij 'Terug naar het normale leven' van Leoil van den Eijkel zijn er in de afgelopen weken 125 verkocht. De verkoop zou door gaan als op minimaal 111 panelen een optie zou worden ge nomen. De kopers konden zodoen de zondagmiddag hun paneel bij Stichting Burcht ophalen. De be doeling van Van den Eijkel is dat over vyf jaar een reünie wordt ge houden van het kunstwerk. PARIJS (AP) - De negen impres sionistische schilderijen die zon dag zijn gestolen uit het Marmot- tanmuseum in Parijs, waren niet verzekerd. Minister van cultuur Jack Lang verklaarde dat Frank rijk niettemin niet zal zwichten voor chantage om de schilderijen terug te krijgen. Het kostbaarste van de gestolen werken is 'Impression Soleil Le vant' van Claude Monet, waaraan de 19de eeuwse schildersschool zijn naam ontleende. Volgens de Académie des Beaux Arts is- het niet gebruikelijk dat schilderijen in Franse musea worden verze kerd, tenzij ze worden uitgeleend aan een ander museum. De schilderijen, waaronder vijf Monets en twee Renoirs, werden zondag tijdens de openingsuren gestolen door vijf gewapende man- Jean-Claude Vinceht, het hoofd van de politie-afdeling belast met het onderzoek naar gestolen kunst voorwerpen, zei dat de meeste ge stolen kunstwerken weer worden verkocht of voor een losgeld aan de eigenaars aangeboden. 'Kunstdieven werken slechts zel den voor verzamelaars,' vertelde Vincent voor de Franse televisie. 'Meestal vragen ze een losgeld voor het verzekeringsgeld, een methode die (hier) altijd heeft gefaald, of proberen ze de werken te verkopen nadat de herkomst is verdoezeld, en daarmee kan veel tyd gemoeid zijn.' Vincent vertelde dat een pastel van Edouard Manet, 'Le Sommeil' dat in 1890 in Frankrijk werd gestolen, pas drie jaar gele den weer werd teruggevonden - in Argentinië. Maar volgens Vincent zal het zeer moeilijk zijn om de zondag gestolen schilderijen van de hand te doen, omdat ze zo be kend zijn. Vincent deelte mee dat sinds 1963 slechts drie gewapende over vallen in Franse musea zyn uitge voerd. Op 13 december 1978 werd door linkse extremisten een schil derij van Jeroen Bosch gestolen uit een museum in St. Germain-en- Laye, een buitenwijk van Parijs. Het schilderij werd een half jaar la ter in Parijs teruggevonden, toen de dieven probeerden te onderhan delen over de teruggave van het werk. TENTOONSTELLING - "Beeld en Kleur" is de titel van een ten toonstelling van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers die van 2 t/m 4 november in het Stedelijk Museum in Amsterdam wordt ge houden. De werken zijn van de vol gende leden: Gerard Koek, Adri de Fluiter, Gonda van der Zwaag, Bert van Loo, Margot Zanstra, Frans Hage, Annelies Vliegers, Hans Mantje, Roel Teeuwen, Ton Kalle, Dorothé Jehoel, Henk Hes- selius, Els de Groot, Henk van Bennekum, Fredy Wolf-Wubben en Diek Kubbe. De zilveren harpen 1985 de aanmoedigingsprijzen voör jonge aankomende artiesten zijn gisteravond in theater Gooiland in Hilversum uitgereikt. Dit jaar vielen de onderscheidingen ten deel aan Gerard Joling, July a Loko, Mai Tai en het duo Frisse Jongens. Prijswinnaar Gerard Joling is nog maar kort bekend. Hij trad voor het eerst op als imitator van Don McLean in het soundmix-programma van Hennie Huisman bij de KRO-televisie. Intussen heeft hij al enkele eigen platen gemaakt, die hits zijn geworden. Een andere soliste die dit jaar in de prijzen viel, was zangeres Julya Loko. Zij viel volgens de jury vooral op in haar optredens met Billy Preston in het Feijenoord Stadion in Rotterdam dit jaar en haar live-optreden in de Rotterdamse Doelen met Ceasar Zuiderwijk en Jasper van 't Hof, ondersteund door het Rotterdams Filharmo nisch Orkest. Eveneens werd een Zilveren Harp toegekend aan het cabareteske duo Frisse Jongens. De twee hebben met een eerste theatershow, aldus de jury, zeer verfrissend gewerkt door onder meer de wijze waarop zij zoveel humor uit de grauwe werkelijkheid van alledag hebben gehaald. Tot slot ontving de inmiddels al nationaal en internationaal bekende formatie Mai Tai een Zilveren Harp. De drie meisjes werden door de jury vooral geprezen om hun vocale aanpassingsmogelijkheden. Op de foto v.l.n.r. Julya Loko, Gerard Joling en een van de zangeressen van Mai Tai. (foto anp»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19