NUMBER ONE Ware meesters op het gebied van vormgeving DOE-HET-ZELF artikelen t HOUTijiur) .4 dè hifi-speciaalzaak in Leiden Foor jarenlang luistergenot de beste keus in elke prijsklasse. De Finnen: UW BOTE MAAT fff 001KTW mBQÊMÊ&Mmmmm Het adres voor al uw IJZERWAREN VERF ELEKTRA HOUT PLAATMATERIAAL UW BSTE MAAI DOl HEtTBJl OP MAAT GEZAAGD THUISBEZORGD VERHUUR VAN GEREEDSCHAP GEBR DEKKER PICKÉSTRAAT 66 - TELEFOON 13728 - 2201 ET NOORDWIJK THE HIFI STUDIO-"""" NUMBER ONE Wij verkopen de volgende topmerken: DENON/YAMAHA/ HARMAN KARDON/ KENWOOD/LUXMAN/ ACCUPHASE/THRESHOLD/ MISSION/NAKAMICHI/ AUDIO RESEARCH/QUAD/ BRAUN/ONKYO/CELLO PHILIPS/YAMAHA/ SONY/DENON/ NAKAMICHI/DUAL/ BRAUN/REVOX/ KENWOOD/HARMAN KARDON/AUDIO-TECHNICA diverse luisterstudio's B&W/KEF/M.B./ TRANSLATOR/CABASSE/ CANTON/MAGNEPAN/ QUAD/M°A/T+A/ J.K. ACOUSTICS/ AUDIOLAB/ MAGNAT/CELESTION/ LINK/MISSION/ ELIPSON/ROGERS/ LAMBDA/AUDIOART/ DYNAUDIO/ SYNTHESE/TRIAD/ SYNTHESE/TRIAD DUAL/THORENS/ MICRO-SEIKI/DENON/ YAMAHA/MISSION/ THORENS/KENWOOD/ NAKAMICHI/ALPINE/ TANDBERG/REVOX/ AIWA/DENON/ YAMAHA/ HARMAN KARDON ORTOFON/DENON/ YAMAHA/DYNAVECTOR/ PICKERING/STANTON/ GOLDRING/ELAC/AKG/ SHURE/HIGHPHONIC/ ACCUPHASE/EMPIRE/ KISEIKI/ AUDIÖ-TECHNICA/ MISSION/ SME/STAX/REGA DlVERSEM AKG/SENNHEISER/ M.B. JECKLIN/ AUDIO TECHNICA/ V.D. HUL naaldmodificatie kabel/ speciale LP's/ Compact disc's/ ALLE Hifi e speaker-signaal kabel pluggen etc. Jong en oud hebben bij ons optimale mogelijkheden om in elke prijsklasse een keuze te bepalen. Velen weten al dat wij méér bieden dan alleen geluids apparatuur. Kort gezegd: gedegen vakkennis en jarenlangeervaring (óók op muziekgebied!) betrouwbare én enthousiaste voorlichting wij proberen in alle rust (ook op afspraak) aan uw wensen te voldoen eigen technische dienst (ook voor het op specifi catie brengen van uw apparatuur) Wij bieden u dié componenten waarmee u een perfecte installatie opbouwt met jarenlang luistergenot! Stap gerust binnen bij THE HIFI STUDIO NUMBERONE. Voor velen reeds een vertrouwd adres. Bijvoorbeeld: een Compact-Disc speler van 799,- maar ook van 9000,- THE HIFI STUDIO Gangetje 14,2311 ER LEIDEN Telefoon 071-131512 WONEN door drs. Max L. Snijders Stoel van Simo Heikkilü Wie Finland bezoekt ontkomt niet aan gesprekken over ontwerpen. Ontwerpen van gebouwen, meubels, stoffen, glas, keramiek en leren kleding. Finland heeft een traditie van schone vormgeving en heeft tal van grote namen voortgebracht. „Er komt een nieuwe golf van functionalisme", zegt meubelontwerper Simo Heikkila. „We gaan terug naar ideeën uit de periode 1955 tot 1957". Kaj Kalin, rondleider in het Museum van Toegepaste Kunsten in Helsinki, bevestigt dat met andere woorden. Hij laat zware vazen zien, ontwor pen door Tomo Sarpaneva, met van binnen een holte van diep gekleurd glas. Ze lijken sterk op de vazen die in de jaren vijftig als nieuw tje uit Scandinavië naar ons toe kwamen: de vazen zijn nu weer nageblazen. „En ze worden", zegt Kalin er met een glimlach bij, „weer evenveel waard. Want de bla zers die deze nieuwe serie heb ben gemaakt het bijzondere is dat tegen de gekleurde figuur rondom witte schijven in het glas zichtbaar zijn hebben de produktie beëindigd. Dat maakt de unieke exemplaren die een paar jaar zijn voortge bracht, al gauw zeer kostbaar". Wie Finland bezoekt kan niet ontkomen aan gesprekken over ontwerpen. Ontwerpen voor gebouwen en voor keramiek, voor glas en voor leren kleding, voor meubels en Voor stoffen. Op al die terreinen munten de Finnen uit in heldere vormen van schoonheid, in beheerste combinaties van kleur, in ge durfde modellen, in een men geling van koele strakheid en warmte van materiaal. Finland heeft grote namen voortge bracht op de meeste van die ge bieden. Om er maar een paar te noemen: Armi Ratio, de stich ter van Marimekko, Eliel Saari- nen en Alvar Aalto voor archi tectuur binnen en buiten, Ilma- ri Taplovaara voor meubelen en Tapio Wirkkala voor glas. Vastgesteld moet worden dat de Finnen zelf op het ogenblik helemaal niet zo tevreden zijn met wat ze presteren. En dat ze grote bewondering hebben Keramiek waarin de angst en wanhoop voor deze tijd is uitgedrukt voor sommige Nederlandse ontwerpen. Jarno Peltonen van het Museum voor Toegepaste Kunst, noemt moeiteloos Jan des Bouvrie en zoekt naar de naam van de ontwerper van on ze nieuwste munt, Bruno Nie- haber. In zijn museum is dit jaar een tentoonstelling van Nederlandse ontwerpers ge houden, die de Finnen sterk heeft geïnspireerd. Vooral de wat hij noemt, intellectuele aanpak en de redactue: het te rugbrengen van een voorwerp tot wat er werkelijk absoluut niet meer kan worden gemist. Zuinig Dat sluit aan bij wat ook Heikkila als behoefte voelt: zui nig zijn met materiaal, ergono misch te werk gaan. Zo staat er in het museum een prototype van een splinternieuw vouw stoeltje dat, met ranke metalen pootjes en stoffen zitting, zo kan worden opgeborgen in een slank foudraal. „Dat is recht streeks geinspireerd", zegt de rondleider, „op een minimale fiets die de Nederlanders heb ben laten zien". Hoe komt het dat die Finnen die traditie hebben van schone vormgeving? Mijn gespreks partners zeggen dat het te ma ken heeft met het feit dat het land geen oude traditie heeft die remmend werkte op de creativiteit toen het in 1919 on afhankelijk werd. En dat de boerenafkomst van de meeste ontwerpers een belangrijke rol speelt. De Fin woonde tot een generatie geleden nog op het platteland, in een recht-toe recht-aan gebouwde blokhut. Zeer functioneel van bouw, met het oog op het klimaat. Goed aangepast aan de omge ving van bos en meer. Met sim pele, goed bruikbare meubels en warme wollen stoffen of hui den. Heikkila, een van de vooraan staande free-lancers, werkt voor vijf verschillende fabrie ken, met een partner. „Ik kom uit Midden-Finland", zegt hij, „en woon daar 's zomers in een boerenhuis. Dat leidt tot een voud en functionalisme en tot eerbied voor het materiaal. Er mag nu meer met kleur. Niet meer alleen maar zwart, wit en rood. Blauw mag nu ook". Theaterstoel Hij laat een eerste vorm zien van een theaterstoel voor een schouwburg in Finlands twee de stad Tampere, waaraan een tafeltje moet kunnen worden vastgezet, dat er bij concerten en toneelvoorstellingen niet aan mag blijven. „Anders gaan mensen daarmee klapperen". Met zijn collega verwacht hij daar een jaar of drie aan te werken voor hij het probleem op een aanvaardbare manier heeft opgelost. Waarbij hij ook denkt aan zulke dingen als het feit dat passagiers van vliegtui gen op een of andere manier hebben geleerd het tafeltje voor zich, door het draaien aan een werveltje, op en neer te klappen. In de architectuur is voor Finland de moderne tijd begon nen met het driemanschap Ge- sellius, Lidngren en Saarinen. Zij bouwden en richtten in, in een stijl die sterk doet denken aan de ambachtelijkheid van Berlage bij ons. Stoere meu bels, de constructie van de ge bouwen zichtbaar. Alvar Aalto zorgde voor een nieuwe door braak in de jaren vijftig. Net als Saarinen, werkte ook hü voor de binnenhuisarchitectuur sa men met zijn vrouw en net als zijn voorganger, ontwierp hij niet alleen huizen en gebouwen maar ook meubels, lampen en vazen. Een van zijn bloemvazen is een nog altijd vervaardigde klassieker. Een vaas met een vorm als de golvende kustlijn van een van Finlands honderd duizend meren. De firma die uit zijn werk voortkwam, Ar- tek, maakt nog altijd de karak teristieke tafels en stoelen die hij vijftig jaar geleden ontwierp en die er vandaag nog uiterst ei gentijds bijstaan. Een van de hoogtepunten van zijn kunnen is neergelegd in de Finlandia Hal, een ten- toonstellings- en conferentie- complex aan een van de baaien van Helsinki, waar de beroem de akkoorden die naar de Finse hoofdstad zijn genoemd, wer den getekend. Het tapijt dat Aalto voor de enorme foyer liet ontwerpen, een effen muisgrijs wollen kleed, ligt er nog alsof het gisteren is uitgerold. De stoelen, de lampen, ze zijn alle maal door de architect zelf ont worpen met een oog voor de tails en een nadruk op preciesie die bij ons ook het werk van Rietveld en Van Doesburg ken merkte. Peil Andere ontwerpers uit die tijd hebben eveneens 'ever greens' gemaakt. Er is een ui terst simpel schemerlampje van doorschijnend en melkwit acryl van Yki Nummi, een set drinkglazen van dertig jaar ge leden van de al eerder genoem de Tapio Wirkkala, het beken de Arabia-servies van Ulla Pro- copé is twintig jaar oud, de scharen met plastic handvat van Fiskars zijn van 1967. En al die voorwerpen zijn niet alleen over de hele wereld geko pieerd, ze worden ook nog in hun originele vorm gefabri ceerd. Vandaar dat in Finland wel eens het gevoel bestaat dat jongeren dat peil niet halen. Maar rondkijkend in Helsin ki's boetieks ziet de bezoeker dan series geblazen flesjes van grote bekoring, kleding van soepel leer met gedurfde lijnen, keramiek waarin de angst en wanhoop van deze tijd is uitge drukt en stoffen die je ergens anders niet tegenkomt, omdat ze in kleurstelling en in de ver houdingen van de motieven be ter, harmonieuzer zijn. Alleen op het gebied van de grafische vormgeving kunnen de Finnen niet tippen aan wat wij in Nederland voortbrengen: hun affiches zijn niet clean en evenmin frappant. Ze willen er teveel op kwijt, hetgeen des te merkwaardiger is omdat hun ontwerpen op andere terreinen bijna nooit lijden aan de dode lijke kwaal van de overdaad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 27