Olivia Newton John (38) voorlopig in wachtkamer 'Derde serie 1-2-3-Shows spannender voor kijkers Geen verre reizen tijdens zwangerschap S:-" -fr' Musical van klasse Subtiel schaduwpoppenspel WOENSDAG 16 OKTOBER 1985 KUNST PAGINA 27 Presentator Ted de Braak: Ted de Braak temidden van de meisjes van het ballet aan de vooravond van een nieuwe serie 1-2-3-Shows. (foto GPD) 1(1) Dancing in the street - David Bowie and Mick Jagger 2(3) Ticket to the tropics - Ge rard Joling 3 2) 1 got you babe - UB 40 and Chricsie Hynde 4(9) Sunday bloody Sunday - U2 5(4) Into the groove -Madon- 6 6) 7 7) 8 5 9 (13) 10 (18) 11 (12) 12 (11) 13 (22) 14 (10) 15 8) 16 (16) 17 (15) 18 (31) 19 (14) 20 (27) 21 (28) 22 (20) 23 (34) 24 (36) 25 (23) 26 (35) 27 (30) 28 29 (17) 30 31 (26) 32 (39) 33 (21) 34 (24) 35 Glow - Rick James Love ic the seventh wave - Sting Cherich - Kool and the Gang Say I'm your number one - Princess Maria Magdalena Sandra Let me be the one - Five Star Part time love - Stevie Wonder Only love - Nana Mous- kouri Cheri chert lady - Mo dern Talking Runnin up that hill - Kate Bush Drive - The Cars Run away home - BZN Alive and kicking - Sim ple Minds Heaven must be micsing an aiigel - Tavares Invincible - Pat Benatar St. Elmo's fire - John Parr Power of love - Huey Le wie and the News Holiday - Madonna Close to me - The Cure You're only human - Bil ly Joel Oh Sheila - Ready for the World All of me for all of you - 9.9 Only the rain - Dolly Dots There must be an angel - Eurythmics One of the living - Tina Turner Eaten alive - Diana Ross Red skie's - Boom Boom Mancini Een boutje/daar ben ik niet blij mee-Andre van Duin Ik zal je nooit vergeten - Koos Alberts The sweetest taboo - Sa- 36 (38) Talkin' bout Rambo - L Vira 37 All summer long - Chric Rea 38 If I was - Midge Ure 39 (37) Radio Africa - Latin Quarter 40 Yeh yeh - Matt Bianco (Stichting Ned. Top 40) VERONICA - Tijmen Koelewijn (44) is met terugwerkende kracht vanaf 1 september benoemd tot di recteur televisie bij Veronica Om roep Organisatie. Koelewijn w tien jaar in dienst van deze roep. Voordat hij tot directeur tele visie benoemd werd, was hij pro grammaleider televisie. De nieuwe functie van directeur televisie werd bij Veronica nodig na hét bereiken van de A-status. AALSMEER (GPD) - Een paar da gen voor de première van de derde editie 1-2-3-Shows van de KRO, wapperen op de voormalige vei linghal van Aalsmeer TROS-vlag- gen. Binnen wordt gewerkt aan de voorbereiding van twee elkaar in de amusementssector beconcurre rende televisieprodukties. TROS- vlaggen markeren de plek waar een groot aantal aspirant-kandida ten voor de Show Bizz Quiz zich die dag dienen te onderwerpen aan de selectieprocedure. Elders in de inmiddels tot een reusachtig stu diocomplex omgetoverde hal wordt gewerkt aan clus 1-2-3-Shows. door Dick Versteeg Als morgenmiddag het publiek toestroomt voor het bijwonen van de eerste uitzending, zullen de TROS-vlaggen dan ook zijn ver vangen door exemplaren van de KRO. De jaarlijkse strijd om de gunst van de kijkers verkeert nog in een pril stadium. Hoewel zij dit maal officieel niet aan de beurt zijn voor puur op liefdadigheid gericht amusement, zetten de KRO en VA RA in die strijd beide hun grote troeven opnieuw in. De VARA handhaaft het vertrou wen in de Willem Ruis Sterren- show en de KRO brengt weer het 1-2-3-spektakel met Ted de Braak. De VARA voegt er als vers element paardenkoersen aan toe, de KRO neemt de Midlottoformule van die zelfde VARA over. Een verhuizing derhalve van de balletjesmachine, zoals die vorig seizoen nog in de Midlotto Show van Johnny Kraay- kamp jr. te aanschouwen was. De vooravond van de nieuwe se rie 1-2-3-Shows op de plaats van handeling in Aalsmeer kenmerkt zich door een ontspannen, bijna matte sfeer. Niet echt een zaak om zich over te verwonderen, want het team dat zich ermee bezighoudt, bestaat nagenoeg uit dezelfde men- Als enig pikant detail zou daaruit de aanwezigheid van VARA-mede- werkster Karin Meurs in het pro- duktieteam kunnen worden ge licht. Na geruime tijd voor VARA- produkties als de Sterrenshow te zijn ingezet, is zij ditmaal op 'uit leenbasis' werkzaam voor produ cent Joop van den Ende. Guus Verstraete jr. tekent opnieuw voor de regie en het vanaf het eerste mo ment opmerkelijk riant uitgevoer de 1-2-3-decor komt weer tot stand onder supervisie van NOS-gigant Roland de Groot. Hoewel de formule van de show programmatisch bijna geen wijzi gingen bevat, verwacht presenta tor Ted de Braak dat de kijkers een aantrekkelijker en vooral spannender spektakel' te wachten staat. Door het inbrengen van de Midlotto-trekking is de show dit maal al vanaf de eerste ronde span nend. Vanaf het moment dat de eerste balletjes vallen, kunnen kij kers die een lot hebben gekocht, weten of ze in de prijzen zijn geval len. Aan die trekking is ook een rou- lette-achtig spel voor de kandida ten in de show verbonden. Zij kun nen voor de trekking inzetten op bepaalde nummers en daarmee scoren. Dat loterijgedeelte zal ove rigens zelfstandig door KRO-om- roepster Mariëtte Bruggeman wor den geleid. Maandelijks Het 1-2-3-spektakel komt dit sei zoen niet wekelijks, maar met een maandelijkse frequentie op het scherm. Meer tijd voor het produk- tieteam om een volwaardig pro gramma voor te bereiden, maar ook meer tijd voor presentator Ted de Braak. En vooral dat laatste blijkt mooi uit te komen. De Braak: „Het volgend seizoen zou ik dolgraag weer een theater tournee gaan maken. Ik heb tus sendoor weliswaar veel ander werk dan alleen maar televisie en radio kunnen doen, maar voor een vol wassen theaterproduktie was toch onvoldoende tijd. Ik hoop die draad nu na vier jaar afwezigheid in de theaters weer op te kunnen pakken. De lagere uitzendfrequen tie van de 1-2-3-Shows bied mij de gelegenheid dat behoorlijk voor te bereiden". Overigens blijft de bijdrage van Ted de Braak aan het 1-2-3-spekta- kel ook dit seizoen niet beperkt tot de presentatie alleen. Hij levert een belangrijk aandeel van de teksten en zal opnieuw herhaaldelijk wor den betrokken bij zang-, dans- en acteernummers. In de eerste show van donderdag zingt De Braak on der meer een duet met de zangeres Nana Mouskouri. Het past mooi in het Griekenland-thema van dat eerste programma. Ook zal daarin de kandidaatstelling van Amster dam voor de Olympische Spelen van 1992 een belangrijke rol ver vullen. (Morgen, Nederland 2.19.50 Pianist Gilels (69) overleden MOSKOU - De Russische pianist Emil Grigoijevitsj Gilels, die we reldberoemd is als vertolker van Beethoyen, Schubert, Brahms, Mozart en Russische romantici, is. maandag in Moskou overleden. Hij was 69 jaar. Gilels die veelvuldig geprezen werd om zijn onstuimige virtuositeit, stierf aan een hartstil stand en zal morgen worden begra- Stichting Burcht onder leiding van de slagwerker Martin van Duynho- ven, bekend vanuit de geïmprovi seerde muziek, zal vanavond een sessie houden in de soeïeteitsruim- te van Stichting Burcht. Naast Martin van Duynhoven zal een aantal mensen uit de workshops van Hot House meespelen. Aan vang 22.00 uur, toegang vrij. MAL1BU (GPD) - Olivia Newton John mag haar grootste interna tionale bekendheid danken aan de vertederende danspasjes in de nu al weer bijna tien jaar oude Hollywood-kraker 'Grease', op dit moment moet de 38-jarige naar zonneiger oorden uitgeweken Britse het heel wat rustiger aan doen. De comfortabele sofa in haar schitterende Malibu Ranch, hoog in het Californische geberg te langs de Grote Oceaan, mag zich deze maanden dikwijls ver heugen in de horizontale aanwe zigheid van het nog altijd zo jeug dig en onschuldig ogende seksi- dool van het Midddle-Off-The- Road-repertoir. door Dolf Ruesink „Fysiek mag ik me niet meer bij zonder inspannen", is de uitleg van de voortdurend in de lach schie tende blondine. Haar plezier en pretoogjes laten zich verklaren door een blijde verwachting. „Tij dens mijn zwangerschap wil ik geen grote reizen ondernemen. Dat is de reden dat ik niet naar Europa vlieg en ook niet betrokken ben ge weest bij alle grote muziekevene menten van de laatste tijd, zoals Li ve Aid en Farm Aid in Amerika. Het risico is me te groot". De al eni ge tijd in biografieën niet meer met leeftijd aangeduide zangeres voelt zich als 'midden-dertiger' met een eerdere afgebroken zwangerschap het meest op haar gemak in eigen omgeving. Dat Olivia Newton John per sa telliet en telefoon toch enkele ge sprekken voert met Europese krantencombinaties, heeft te ma ken met de release van de elpee 'Soul Kiss'. Op de hoes van die plaat prijkt de dochter van Nobel prijs-winnaar Max Bom 'toevallig' ook al op een sofa. Een Marilyn Monroe-pose, die andermaal het beeld oproept van de beschaafde stoeipoes. „Het maakt mij niet uit of mijn fans me zien als sekssym- bool, zangeres, huisvrouw of aan staande moeder", schaterlacht de nu tot vertikale toestand verheven hoofdpersoon, „belangrijk is alleen dat jezelf tevreden bent". „Eigenlyk heb ik me in de afge lopen tijd al weer te druk gemaakt. We hebben voor de ondersteuning van de elpee vijf video's opgeno men en nu zijn er dan enkele inter views. Hierna hou ik er echt een tijdje mee op". Was die plaat met alle heisa rondom dan niet eerder te planpen geweest? „Helaas, we waren er nog niet klaar mee. Het zingen kostte dit keer enorm veel energie, we hebben later weer din gen veranderd en het geluid moest opnieuw worden gemixed. Oor spronkelijk wilde ik deze elpee zelfs maken als een soort video plaat. Alle nummers zouden pas sende videobeelden krijgen. Iets wat me met 'Physical', vier jaar ge leden, wèl gelukt was". Over het resultaat is Olivia meer dan tevreden. „Vooral dat duet met Carl Wilson in 'You were great, how was I?' is schitterend gewor den. Het is weer eens wat anders en daar hou ik wel van. In deze bu siness moet je risico durven ne men. Tot dusverre zijn alle dingen waar ik me in eerste instantie onge rust over maakte goed uitgepakt. Bij 'Physical' was ik zo onzeker, dat ik twee weken voor het uitko men van de plaat mijn manager en producer nog heb gebeld, of we het wel moesten laten doorgaan. Ande ren hebben me gerustgesteld en overtuigd". Winkelketen Met een verkoop van vijftig mil joen platen 'world-wide' is de ou- dedagsreserve van de in december getrouwde Newton John al lang geen onzekerheid meer. De ega van acteur Matt Lattanzi mag haar optrekje in Malibu met vijf katten, zeven honden en vijf paarden als een bovenmodaal stulpje beschou wen. Voor dieren heeft de Cam- bridge-lady trouwens toch een zwak. Zo is ze vurig supporter van Greenpeace en .verafschuwt de ex port van Australisch kangaroe- vlees. De kangaroe's die ze in haar eigen winkelketen Koala Boots verkoopt, worden slechts als speel goed verhandeld. Samen met haar vriendin Pat Carrol, ooit vormden ze samen pen duo, handelt Olivia in Australische produkten. Haar verbondenheid met het land, waar ze op 5-jarige leeftijd kwam wonen. „We verko pen er boeken, voedsel, kleding, tijdschriften en speelgoeddiertjes zoals de koalabeer en kangaroe's. Allemaal produkten die je hier nor maal gesproken niet kunt verkrij gen. Vergelijk het met een Hol landse winkel in de States, waar je typische Nederlandse zaken koopt. Pat runt de winkel en ik hou me op de achtergrond bezig met het crea tieve gedeelte en de reclame". Zoals dat met meer gevestigde artiesten het geval is, wil Olivia in de komende jaren 'terug in de tijd'. Vaarwel bruisende popmuziek: hernieuwde aandacht voor haar jeugdliefde country. Een terugkeer in de film is ook niet uit te sluiten. „Samen met mijn vriendin Nancy heb ik een verhaal geschreven, dat inmiddels verkocht is aan Para mount en daar in bewerking is als script. Een soort comedy, waar ho pelijk volgend jaar iets mee gedaan kan worden. De rolverdeling biedt, denk ik, ruimte voor mezelf'. Grease (1977), een van de meest succesvolle fïlmmusicals aller tij den, heeft Newton John gouden bergen opgeleverd, maar geen af breuk gedaan aan haar gevoel voor realiteit. „Laat ik heel eerlijk zijn. Met 'Grease' heb ik enorm veel ge luk gehad. Het is achteraf de be langrijkste stap in mijn carrière ge weest, maar dat weet je vooraf na tuurlijk nooit. Tot 'Grease' zat ik voortdurend in hetzelfde hokje en kwam ik daar op eigen kracht niet uit. Diezelfde eerlijkheid gebiedt me te zeggen, dat de twee films daarna géén groot succes waren. 'Xanadu' en 'Two of a Kind' liepen in de States niet en ik heb dus ook geen werkelijk heel grote aanbie dingen meer gehad. Ja, wel voor films met fantasie, avontuur en ge- - Oliva Newton John: 'Eigenlijk heb ik me al i weid, dingen die me niet trekken en die allemaal zijn afgewezen". Travolta Met de in Grease en Two of a Kind acterende John Travolta, ooit de tienerheid bij uitstek, onder houdt Olivia nog steeds goede con tacten. „John is zich op dit mo ment aan het voorbereiden op een nieuwe film". Een voorbereiding op concrete eigen plannen treft de aanstaande moeder niet. „De baby is het belangrijkste, verder toe komstplannen maken heeft op dit moment toch geen zin, al hoop ik tezijnertijd op een goede filmrol en de mogelijkheid om in een wat an der genre muziek bezig te gaan". 'Mimi Crimi' 'Mimi Crimi', musical van Guus Vleugel, Ruud Bos en Barrie Ste vens. Met Karin Bloemen, Luc Lutz, Hans van der Woude, Sylvia de Leur, Nelleke Burg e.v.a. Gezien op 15 ok- tournee door het land. AMSTERDAM - In aanwezig heid van tal van bekenden uit de wereld van amusement en tv is gisteravond in Carré de nieuwste Nederlandse musical in premiè re gegaan. Na een serie proef- voorstellingen, zoals vorige week in de Leidse Schouwburg, is 'Mi mi Crimi' hiermee officieel ge presenteerd. Het is een eigentijd se musical met veel vaart, waarin de belevenissen rond een corrup te notaris in ruime mate garant staan voor een zeer onderhou dende, tweeënhalf uur durende show met actuele toespelingen en een beetje 'trendy' thema. Amusement dus, maar dan wel van de bovenste plank. Karin Bloemen (die het sta dium 'veelbelovend' nu echt is gepasseerd) maakt de titelrol overtuigend waar. Alleen al in zangnummers als 'de officier van justitie' en 'echt slecht' (met een beetje agressieve sound) komt zit uitstekend voor de dag. Ruud Bos heeft weer eens gezorgd voor lekker in het gehoor liggen de muziek, die je gemakkelijk bij blijft, en Barrie Stevens ont wierp een paar pittige showcho reografieën. Van Hans van der Woude krijgt Karin Bloemen vakkundig tegenspel - het is dui delijk, dat beiden met dit musi- calwerk goed uit de voeten kun- Wie je niet zo gauw in een mu sical zou verwachten, is de ac teur Luc Lutz. De laatste jaren heeft hij zich in vele vrije pro- dukties met het lichtere kome- diewerk beziggehouden. Daar dreigde hij enigzins op een dood spoor te geraken, en je kunt dan ook merken, dat hij zich hier als een vis in het water voelt. Als de god van de dieven mag hij maar liefst in vele gedaanten op het to neel verschijnen; met name zijn treffende Sonja Barend-persifla ge oogstte veel succes. Met de rol van de op seks en publiciteit beluste Mama Crimi weet Sylvia de Leur het publiek op haar hand te krijgen. Nelleke Burg heeft een bescheidener aandeel, maar levert desondanks een aardige bijdrage. Meestal doet het verhaalgege ven er bij een musical niet zo de musical 'Mimi Crimi' (foto Jan Swinkeis) veel toe. Dat ligt nier iets anders. Het blijft natuurlijk lichte kost, maar het zit wel zo solide in el kaar, dat er heel uiteenlopende scènes (zoals de scène in het klassiek-Grieks godenrijk, een STER-spot, een Teleac-cursus, een bezoek aan een oliesjeik en een operanummer) op een ver klaarbare manier aan op te han gen zijn. Guus Vleugel is toch nog steeds de man van de caba retteksten, die zo hier en daar een steekje onder water weet uit te delen. De strakke opbouw, het hoge speeltempo en de sterke be zetting van hoofdrolspelers ma ken 'Mimi Crimi' tot een ijzer- sterke produktie. WIJNAND ZEILSTRA Theater van Tang Shan Chinees Schaduwpoppentheater door het Theater van Tang Shan. Gezien op 15 oktober (middagvoor stelling) in de Leidse Schouwburg. LEIDEN - Bij schaduwpop- pen, dat wil zeggen bij grote doorschijnende poppen die vanachter een scherm worden bespeeld, denk je eerder aan zwart/wit-taferelen dan aan het kleurrijke en subtiele schouw spel, waarmee het gezelschap van Tang Shan gistermiddag in een redelijk bezette schouw burg optrad. In het vooral op kinderen ge richte programma werden drie verhalen uitgebeeld, die door een Nederlandstalig commen taar werden ingeleid. Het eer ste laat zien, hoe een kwaadaar dige schildpad de rust in een lo tusvijver (de bloemen zien we langzaam open gaan) dreigt te verstoren. Een nobele kraanvo gel gaat het gevecht aan en overwint. Daarna volgde een soortge lijk verhaal, waarin twee vrolij ke konijntjes samen met ande re dieren de boze wolf dood den. Tenslotte is er het verhaal van Panda Mimi. Deze panda speelt met een oude jager, die tevreden zijn pijpje opsteekt - een fraai stukje poppentheater- techniek. Als een vos het beest je bedreigt, wordt Panda Mimi door de jager gered. In totaal duurde dit program ma zo'n veertig minuten. Erg kort, waarmee de meeste be zoekers dan ook geen genoegen namen. Er heerste wat verwar ring, waarop van de directie het aanbod kwam om gratis de avondvoorstelling (met een an dere, op volwassenen afge stemde programmering) te be zoeken. Bovendien kon men een kijk je gaan nemen achter het to neel, waarvan zeer gretig ge bruik werd gemaakt. Zo kon den volwassenen en kinderen van dichtbij zien, hoe al die vo gels, vlinders en andere dieren er 'echt' uitzagen. De laatste scène van het eerste verhaal, als de kaanvogel de schildpad verslaat, werd achter het toneel nog gedemonstreerd, zodat voor de toeschouwers iets van de vereiste techniek duidelijk werd. Eind goed, al goed dus. WIJNAND ZEILSTRA.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 27