Publiek belangrijkste maatstaf PODIUMBLIK Intro-dans kiest voor degelijkheid en het oosten Directeur R.Ph.O. stapt op 'Terug naar normale leven' voor velerlei uitleg vatbaar DINSDAG 15 OKTOBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 19 Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Toneel, dans, bewe gingstheater en een soloprogram- ma. De Leidse theaters hebben de komende week weer aardig wat te bieden, zowel wat de gesubsi dieerde podiumkunsten als wat de vrije produkties betreft. Intro-dans De Leidse Schouwburg haalt donderdagavond, voor het eerst, Intro-dans in huis. Intro-dans is een Arnhemse groep, die vorig jaar de Prijs van de Kritiek kreeg toebedeeld. Degelijkheid staat bij deze moderne Nederlandse dans groep voorop en volgens artistiek leider Ton Wiggers is het publiek de belangrijkste maatstaf bij al deze ambachtelijkheid. Dat men kwaliteit nastreeft móet onder meer blijken uit de choreogra fieën die in Leiden zullen worden uitgevoerd: 'Schakering' van Lu cas van Dapperen, 'Afstand' en 'Another Journey' van Ed Wubbe en 'Pub' van Nils Christe. Elders op deze pagina meer over deze be trekkelijke kleine en jonge groep, die de kloof wil overbruggen tus sen de grote gezelschappen als het Nationale Ballet en het Neder lands Danstheater enerzijds en de vele op vernieuwing gerichte klei ne dansgroepjes anderzijds. 'Top Girls' De Engelseschrijfster Caryl Churchill voegde met 'Top Girls' aan de toneelliteratuur één van de weinige stukken met uitslui tend vrouwenrollen toe. Onder aanvoering van de actrice Pleuni Touw trekt 'Top Girls' als vrije produktie door ons land, waarbij vrijdagavond het theater aan de Oude Vest wordt aangedaan. De vraag of vrouwen een extra zwa re tol moeten betalen als ze een topfunctie nastreven wordt door de schrijfster van dit 'successtuk' met ja beantwoord maar haar standpunt is in een vorm gegoten, die nogal de aandacht trekt. Het stuk is over het algemeen gunstig ontvangen en ook de vrije pro duktie van Pleuni Touw erfde ha ren heeft in de meeste kranten een warm onthaal gekregen. Het stuk, dat van de toeschouwer een grote mate van oplettendheid vraagt, begint met een feestelijk etentje om de promotie van Mariene (Pleuni Touw) tot hoofd van een bemiddelingsbureau voor hoog gekwalificeerd personeel te vie ren. Als gasten treft men een heel gezelschap beroemde vrouwen uit Intro-dans uit Arnhem komt donderdagavond voor het eerst naar de Leidse Schouwburg met o.m. 'Another Journey' van de choreo graaf Ed Wubbe. Henriëtte Tol. de geschiedenis aan. De schrijf ster van het stuk heeft kennelijk begrepen dat het publiek deze vrouwen niet onmiddellijk kan thuisbrengen, want ze laat ieder van deze dames haar eigen ver haal vertellen. Het etentje van de ze 'topgirls' is een droom, die Mariene heeft, maar gaandeweg bevangt haar vooral de radeloos heid tegenover die succesvrou wen: de droom slaat om in een nachtmerrie. De voorstelling, ge regisseerd door Adrian Brine, heeft een verrassend verloop en er worden naar de mening van de meeste recensenten een aantal op vallende spelprestaties geleverd. Jenny Arean 'Gescheiden vrouw op oorlog spad' is de titel van het solopro gramma, waarmee Jenny Arean zaterdagavond, ruim een half jaar na een voorstelling in het LAK-theater, naar de Leidse Schouwburg komt. Ze kraakt in haar eerste solo-optreden zowel zingend als verhalend een aantal stevige noten. Persoonlijke noten, over jeugd en volwassen worden, verweer tegen cynisme, eenzaam heid, verhoudingen en nog veel meer. Ze draagt teksten voor van (foto Jan S winkels) Dimitri Frenkel Frank, Gerrit Krol, Dario Fo, Bertolt Brecht en zingt op liedteksten van o.a. Ro bert Long en Ischa Meijer (van wie ook het titellied afkomstig is). Kwaliteit, gebracht door een eer steklas vakvrouw met een dijk van een stem, aldus een eerder in deze kolommen afgedrukte be schouwing. Daarin wordt als minpuntje genoemd haar inter pretatie van Cole Porters 'Love for sale', een vreemd element in dit Nederlandstalige programma er wordt weliswaar ook nog een Grieks liedje gezongen maar dat moet het vooral van het verhaal- commentaar hebben), dat naar voren wordt gehaald in een cli chématig rood spotje. Jammer wordt voorts het feit genoemd dat Jenny Arean pas aan het eind van de voorstelling via de collec tebus een directere confrontatie met het publiek aangaat. Het kan natuurlijk zijn dat de kleinkun- stenares zich deze (detail)kritiek heeft aangetrokken en er nu geen minpuntjes meer zijn. Dan blij ven in elk geval de als schitterend omschreven nummers, waarin met nuchtere, ironische en vaak spottende blik naar ons aller ge tob in relaties wordt gekeken. Papieren banen en metershoge schuifpanelen vormen het decor van 'Dunne Bomen', een voorstelling door het bewegingstheater Triade. 'Dolle dametjes' Voor de kinderen (4 tot 8 jaar) is er morgenmiddag in de schouwburg een voorstelling van 'Dolle domme dametjes' door het Speelteater Gent. De dametjes kunnen het eerst slecht met elkaar vinden, totdat ze na een reeks van grappige avonturen ontdekken toch wel wat gemeen te hebben: hun liefde voor de muziek. De voorstelling, die ongeveer een uur duurt, begint om half drie. Dansgroep Klim De uit zes danseressen groep 'Klim' komt weer naar het LAK- theater en wel op woensdag- en donderdagavond. Met het al eer der uitgebrachte 'In Dubio' en het nieuwe werksstuk 'Just an illu sion'. Alexandra v.d. Hilst, de leidster van het gezelschap, toont met 'In Dubio' dat ze choreografi sche aanleg heeft, Ze put uit tal van stijlen, maar weet toch de eenheid te bewaren. Het werk be staat uit drie delen, die zo op het oog elk gaan over conflicten tus sen individu en groep. In het eer ste deel ontstaan botsingen tussen het om aandacht vragen en het el kaar nadoen; in het tweede deel wordt de aanvankelijke harmo nie door argwaan verstoord; aan het slot doorbreekt één van de danseressen het egocentrisme van de anderen in een solo. 'Just an illusion' is de titel van een werkstuk, dat aanvankelijk 'Beeld en Bedrog' zou heten. Voor 'Beeld en Bedrog' was volgens Alexandra v.d. Hilst een 'prach- tig decor' ontworpen, waarvoor een bedrag van f4000 werd uitge trokken. Later echter kreeg de groep te horen, dat hetzelfde de cor f 7500 moest kosten. Er werd vervolgens wegens gebrek aan geld een ander decor bedacht en dat hield weer een wijziging in de choreografie in. De volgende te leurstelling was dat de ontwerper ARNHEM - Als Ton Wig gers, de artistiek leider van Intro-dans, het over zijn groep heeft, spreekt hij van 'de zaak'. "Ambachte lijkheid is voor mij de bes te basis. Ik heb een voor keur voor degelijkheid. Decors moeten er niet na tien keer spelen gehavend uitzien onder het mom van: het is toch maar de provincie. Wij nemen wat dat betreft een voorbeeld aan het bedrijfsleven. Ik beschouw kunst als een produkt dat je wilt verko pen en dat dus zo goed mo gelijk moet zijn. Dat word je niet altijd in dank afge nomen. Men ziet kunst lie ver als iets verhevens. Maar voor mij is het pu bliek de belangrijkste maatstaf. Ik ben ervan overtuigd dat commer cieel werk ook niveau kan hebben". Die zakelijke instelling werpt vruchten af. Intro-dans kreeg vo rig jaar de Prijs van de Kritiek en danseres Mirjam Diedrich won de Zilveren Theaterdansprijs. Bovendien mocht het Arnhemse gezelschap als enige moderne Nederlandse dansgroep acte de présence geven op het dit jaar door Alexandra Radius en Han Ebbelaar in Carré gehouden Bal letgala. In de eigen contreien trekt het gezelschap veel publiek. 'Aziza, Bodoera en de mooie dan seres van Yedo', ee co-produktie met toneelgroep Theater en het Gelders Orkest, stond zelfs twaalf maal voor een volle Arnhemse schouwburg. Intro-dans komt donderdag avond voor het eerst naar de Leidse Schouwburg. Intro-dans werd veertien jaar geleden opgericht door Hans Focking en Ton Wiggers. Zij heb ben nog steeds samen de leiding van het gezelschap. Heel klein begonnen, met repetities in de huiskamer van Wiggers en educa- door Ariejan Korteweg tieve programma's op scholen. Op dansgebied was er in die tijd buiten Scapino, het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater niet veel te beleven in ons land. Na het Rotterdamse Danscentrum was Intro-dans de tweede kleine dansgroep. Ton Wiggers: "In mijn laatste jaar aan de dansacademie van Arnhem kwam een collega met het plan een groep op te richten. Daar had ik wel oren naar. Maar toen bleek dat hij zich optredens in het Circustheater voor ogen had, ben ik afgehaakt. Je moetje eigen mogelijkheden kennen. Wij hadden vanaf het begin het idee de provincie te gaan bedienen. In Gelderland en Overijssel was he lemaal niks op dansgebied. Het Nationale Ballet en het NDT de den één of twee keer de grote schouwburgen aan, en daar had je het mee gehad". Waar in het algemeen de 'pro vincie' op cultureel gebied hoog stens als proeftuin voor het cultu rele mekka van de Randstad wordt beschouwd, is Intro-dans altijd overtuigd Gelders geble ven. De oostelijke provincies gaan voor, daar wordt nog steeds de helft van het totale aantal voorstellingen gegeven. Als het westen belangstelling heeft, moet het maar van zich laten horen. Dat doet het de laatste jaren in toenemende mate. De prijzen en het optreden tijdens het gala zijn er het bewijs van dat de aanpak van Intro-dans aanslaat: veel kan sen voor jonge choreografen uit eigen land, een gevarieerd pro gramma met overwegend toegan kelijke dans, waarbij een breed publiek zich op zijn gemak kan voelen. Wiggers: "Intro-dans is geworden wat ik me indertijd voor ogen had. Dat wil niet zeggen dat ik nu tevreden ben. Vroeger dachten we: als we eenmaal in de grote zaal in Arnhem staan, dan heb ben we wat bereikt. Maar je kijkt steeds weer verder. Het optreden op het Balletgala was een teken van erkenning, de prijs van de kritiek was dat ook". Zoals dat in ons land gaat, je moet eerst jaren met modderen je bestaansrecht bewijzen voordat de overheid geld aan je wil spen deren. Intro-dans heeft de eerste zeven jaar zonder subsidie ge draaid. Ieder van de dansers voorzag in zijn onderhoud met lesgeven. De aanhouder won in dit geval, rond 1978 begon de geldstroom een weg naar de kas van Intro- dans te vinden. De provincies Gelderland en Overijssel, de stad Arnhem en het ministerie van wvc dragen nu bij aan het in stand houden van de groep. Wig gers hoopt de groep binnen enke le jaren te kunnen uitbreiden van twaalf naar zestien dansers. Het voormalige buurthuis in een bui tenwijk van Arnhem, waarin In tro-dans nu nog is onderge bracht, wordt binnenkort waar schijnlijk verruild voor een ver bouwde school vlkabij het Cen traal Station met meerdere stu dio's. Je zou kunnen zeggen dat In tro-dans heel goed heeft ingezien dat er tussen de twee grote reper toiregezelschappen aan de ene kant en de op vernieuwing ge richte kleine groepen aan de an dere kant een leegte gaapte. Dat is de speelruimte van Intro-dans. Wiggers: "We hadden bij de op richting afgesproken: als het ge zelschap over tien jaar niet van de grond is gekomen, zetten we er een punt achter. Rond 1980 kwam de doorbraak. We kregen vaste grond onder de voeten en spelen nu door het hele land. In het oosten hebben we een eigen publiek gevormd. Zalen waar en kelejaren geleden nog 35 mensen kwamen als we er optraden, zijn nu bijna uitverkocht". "We hebben het geluk gehad in een gunstige tijd te beginnen. De grote gezelschappen lieten de provincie steeds meer links lig gen, waardoor wij konden op schuiven. Ook de uitstraling van onze dansers is belangrijk. Ze ko men gedreven over, voelen zich zichtbaar lekker in het repertoire. Technische prefectie vind ik min der belangrijk dan of ze al dan niet iets tot uitdrukking weten te brengen". Intro-dans werkt uitsluitend met Nederlandse dansers en cho reografen. Nils Christe en Ed Wubbe zijn vaste gastchoreogra- fen; zij maken jaarlijks één of twee nieuwe balletten voor het gezelschap. Daarnaast staan er werken op het repertoire van on der andere Jan Hein van Tol, Jan Linkens, Hans Tuerlings. Lucas Dansgroep Klim danst 'In Dubio' op woensdag- en donderdag avond in het LAK-theater, met o.a. Alexandra v.d. Hilst. (foto Michel Claus) van het lichtplan tot de ontdek king kwam dat het materiaal van het decor op een meer dan hinder lijke manier ging reflecteren zo dra er theaterlicht op werd gezet. Voor de derde keer moesten er veranderingen aan het decor worden aangebracht, waardoor van de basisidee voor 'Beeld en Bedrog' niets meer overbleef. En toen kwam 'Just an illusion' tot stand, volgens Alexandra v.d. Hilst eerder een sfeerstuk dan een verhalend thema. Illusie staat voor visioen, bedrieglijk gegeven en dat is wat zij met het werkstuk wil uitbeelden. 'Dunne Bomen' Bewegingstheater Triade treedt vrijdag- en zaterdagavond met 'Dunne Bomen' in het LAK op. Uitgangspunt van de produk tie vormen de extreem verschil lende bewegingsstijlen van de spelers. Het decor sluit hierop aan: papieren banen en meters hoge papieren schuifpanelen ver delen het speelvlak. Door deze verschillende speelruimten te scheiden of samen te voegen ont staat een steeds wisselend ruimte en sfeerbeeld. De muziek spe ciaal voor deze produktie gecom poneerd door de Belg Karei Goey- vaerts, is gebaseerd op gedichten van Jan Arends en wordt vertolkt door de zangeres Lucia Meeuw- sen. Initiatiefneemster van dit ge zélschap is Jeanette van Steen, voorheen danseres bij de bewe- gingsgroep van Bart Stuyf. Vreunntie De kinderen (vanaf 4 jaar) kunnen zondagmiddag in het LAK kijken naar 'Vreunntie' door de groep Ziezo. 'Vreunntie', Zwitsers dialect, betekent vreem delinge en is de titel van een spel over de omgang met anderstali gen. Jaloezie en discriminatie vormen het thema van dit stuk, waarin ook muziek wordt ge maakt. Imperium Voor Pinters 'Een avond uit kan men vrijdag- en zaterdag avond terecht in het Microtheater aan de Oude Vest, waar de Leidse amateurtoneelvereniging 'Impe rium' op de planken staat. Het door Marja Koppejan geregis seerde stuk is in het afgelopen weekeinde als Imperium-produk- tie in première gegaan. van Dapperen. Kim van der Boon en Gerrit van Vooren. Wiggers: "We hebben zo'n beetje iedereen wel gehad die er in Nederland een beetje bovenuit steekt. We zouden graag nieuw werk van Jan Linkens en John Wisman hebben. Het probleem is dat de meesten zelf nog een dans carrière hebben. Ze hebben al leen in de zomervakantie tyd 'om aan een choreografie te werken. Choreografisch talent is èr ge noeg in óns land. Maar er is te weinig doorstroming. We hebben workshops om het talent te sti muleren. Maar weuieiu zuijen we in de toekomst toch ook met bui tenlanders in zee gaan". "Voor mij komt het gezelschap op de eerste plaats. Ik hoef niet zo nodig naar het westen. Die instel ling heb ik vanaf het begin gehad. Al die kliekjes en kringetjes waarin je dan verzeild raakt. Het zijn allemaal beste mensen, daar niet van. Maar ik ga alleen naar bijeenkomsten of vergaderingen als het hoognodig is, als het op m'n eigen werk betrekking heeft. Laat mij Intro-dans maar verder uitbouwen, daar heb ik m'n han den vol aan". In de Leidse Schouwburg worden donderdag vier balletten uitgevoerd. 'Schakering' van Lucas van Dappe ren, dat twee weken geleden in pre mière ging: 'Afstand' en 'Another Journey' van Ed Wubbe, twee pronk stukken op het repertoire; tenslotte 'Pub' van Nils Christe, een vrolijke jazzdans in een aardig decor. Conflict over bezuinigingen ROTTERDAM (ANP) - De direc teur van het Rotterdams Philhar- monisch Orkest (RPhO), drs. J. Oosterlee, heeft besloten aan het eind van het seizoen voortijdig op te stappen als gevolg van conflic ten bij het orkest over de uitwer king van bezuinigingen. Oosterlee (59) maakt vervroegd gebruik van een uittredingsregeling. Het be stuur van het RPhO is met behulp van een adviesbureau op zoek naar een nieuwe manager, zo heeft voor zitter F.J. van der Heijden gisteren bevestigd. Die zal mogelijk nog dit seizoen moet worden aangetrok ken. Volgens Van der Heijden wordt het Rotterdamse orkest sinds 1982 sterk getroffen door bezuinigin gen. Het orkest wordt voor 60 pro cent gefinancierd door de gemeen te Rotterdam en voor 40 procent door het rijk. Op het totale budget van 13 miljoen is door Rotterdam se bezuinigingen al een miljoen ge kort. Ook van rijkswege hangen het orkest bezuinigingen boven het hoofd. Eén van de gevolgen is dat het aantal arbeidsplaatsen wordt te ruggebracht van 113 naar 105. Daarnaast worden de secundaire arbeidsvoorwaarden verminderd. De musici van het orkest hebben' vorig jaar als gevolg van genomen maatregelen al het vertrouwen op- directie en bestuur. Oosterlee heeft het Rotterdamse orkest in de jaren zeventig grootge maakt en tal van voorzieningen voor de musici verwezenlijkt. Vol gens voorzitter Van der Heijden bleek het in de praktijk onmogelijk dat een dergelijk iemand die voor zieningen weer zelf moest afbre ken. Oosterlee wordt wel adviseur van het RPhO. Expositie 'Terug naar het normale leven' - schilderingen op papier van Leon van den Eijkel, Vm 28 oktober. Galerie Burcht, Burgsteeg 14, Lei den. Geopend wo. t/m zo. van 12.00- 17.00 uur. LEIDEN - De Leidse kunstenaar Leon van den Eijkel heeft zijn tentoonstelling bij stichting Burcht als motto meegegeven 'Terug naar het normale leven'. Deze titel is voor velerlei uitleg vatbaar; deze verwijst niet alleen naar het centrale stuk van de ten toonstelling maar ook naar enke le thema's in het werk van Van den Eijkel. De kern van de expositie wordt gevormd door het veelluik dat zijn naam te danken heeft aan het onderschrift bij een foto die aanleiding gaf tot het maken van de schildering. Het gegeven dat Van den Eijkel inspireerde was de onlogische combinatie van een afgebeelde klas Afri kaanse schoolkinderen in wes terse kleding met de tekst 'Terug naar het normale leven'. Ook el ders blijkt dat het werk van Van den Eijkel zich kenmerkt door een ironische blik en tegelijk door een kritische houding ten opzichte van de (scheve) verhou- Expositie Leon van den Eijkel dingen in de wereld. In samen hang hiermee heeft het motto ook betrekking op de positie van de kunstenaar. Wat dit laatste punt betreft: het zou te ver gaan om te stellen dat Van den Eijkel werkelijk terug wil naar het romantische beeld van de lijdende kunstenaar die gebukt gaand onder zijn ellendi ge levensomstandigheden tot grootse prestaties komt (wat ove rigens grappig in een videofilm verbeeld is). Afhankelijkheid van sociale kunstenaarsregelin gen geeft volgens hem niet de ge schikte voorwaarde om artistiek scheppend bezig te zijn. In wer vende bewoordingen wordt het publiek opgeroepen om door aankoop van het werk de kunste naar in de gelegenheid te stellen eigen creatieve (d.w.z. normale) leven te leiden. Naast de serieuze kanten ont breekt een zeker spelelement niet in het titelstuk. In het kort komt het hierop neer dat het uit 171 delen bestaande kunstwerk in zijn geheel wórdt verkocht of aan ten minste 111 geïnteresseer den die hun voorkeur kenbaar kunen maken voor maximaal drie panelen. Uit de totale voor stelling kan men kiezen voor een abstract onderdeel dan wel één waar nog figuratieve elementen herkenbaar zijn. De gelukkige bezitters kunnen eventueel later onderling ruilen of verkopen. Ten slotte is het de bedoeling om over vijf jaar op een reünie alle stukken eenmalig weer bijeen te brengen. Van den Eijkel heeft z.ichzelf voor de moeilijke taak gesteld uit losse fragmenten een eenheid op te bouwen en hij is daar wonder wel in geslaagd. De uitvoering van de stukken is zeer expressief - een indruk die versterkt wordt door de wijze waarop het vaste palet (rood, geel, blauw, groen en zwart) gebruikt is in nadrukke lijk gescheiden partijen. Een consequente toepassing van kleur en van bepaalde for mele oplossingen in de overige series helpen een idee steeds in een ander verband tot uitdruk king te brengen. Van den Eijkel gebruikt zijn dagboeknotities als basis voor zijn schilderingen. Zo ontstond de serie 'DN 7 nr. 1-7 VRC' als neerslag van zijn reis naar China in 1977. Dit zeven luik bestaat uit collages van aan tekeningen, foto's en schilderin gen waaraan specifieke beteke nissen verbonden zijn. Het dag boekgedeelte geeft Van den Eij- kels eigen ervaringen weer, ter wijl de foto's de verschillende kanten (menselijk en geweldda dig) van het dagelijks leven to nen. De kleurrijke maskers ver wijzen naar de oude Chinese cul tuur. Van den Eijkel weet op een evenwichtige wijze zijn ideeën en actuele onderwerpen aan de orde te stellen en vorm te geven. Naar valt te hopen bereikt dit ge degen en doordachte werk veel kijkers en kopers, wat de kans op een weerzien met 'Terug naar het normale leven' over vijf jaar ver groot. Thans zijn zo'n zeventig panelen verkocht. NANCY STOOP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19