'Regels blijven er natuurlijk gelden' 'De arme boeren in Afrika, dat zijn de vrouwen' Wiesenthal: Kerk wettigde antisemitisme altijd al' Voetbalvandalen worden 'sparring-partner' politiemensen Achtergrond DINSDAG 15 OKTOBER 1985 PAGINA 15 Reportage APELDOORN (GPD) - Relschoppende voetbal vandalen als proefkonijn voor politieofficieren in opleiding. Gratis sterke drank op staatskosten en 'lekker bezig zijn' met agentje pesten, het betere gooi- en smijtwerk met le ge bierflesjes. En wat de lange arm der wet betreft: eindelijk de gelegenheid met de wapenstok of gum miknuppel de agressie te botvieren op de ruggen van de relschoppers, het eigen trainingsmateriaal- ...Tot die beeldvorming zou het kunnen komen na het lezen van de publika- ties over het even unieke als ludieke experiment dat de Nederlandse poli tieacademie.in Apeldoorn in petto heeft als alterna tieve straf voor voetbalrel schoppers. door Dick Horst Een suggestie overigens, waar op uit justitiële kringen en het politiewezen in eerste instantie vrij positief wordt gereageerd. "Een verkeerd beeld", zegt een van de uitdenkers van het expe riment en onderwijscoördinator van de academie Van Lochem. "Een creatieve straf voor reltrap- pende supporters, waarbij zowel die supporters als de politie ge baat zijn. Enerzijds leert de poli tieman door het simuleren van een 'echte' situatie hoe het best kan worden opgetreden en an derzijds hopen wij dat de reltrap- pers door discussies en evaluatie van de 'gespeelde' rellen, het zin loze van hun gedragingen gaan inzien". In alle opzicht dus een opvoedende maatregel dus. "Uit persoonlijke contacten met mensen van het openbaar ministerie weet ik, dat ze het niet zo maar een leuk idee vinden, maar er ook positief tegenover staan. Wij hopen nog dit voetbal seizoen met de experimenten te beginnen. We denken aan de eer ste twee experimenten in de eer ste helft van volgend jaar", aldus Van Lochem. Bedoeling van zo'n experiment is om de tot deze al ternatieve straffen veroordeelde relschoppers, in twee groepen van 15 man vijf dagen op de poli tieacademie in Apeldoorn onder handen te nemen. Eerst het nodi ge bier, vervolgens een voetbal wedstrijd en daarna discussies n evaluatie. Om dat alles nog sns een paar keer te herhalen. Ook aan een rolwisseling is ge dacht: de ene keer de veroordeel den als pseudo-relschoppers en de politiemannen als voetballers, later in omgekeerde volgorde. Om het allemaal te ondergaan en zich te kunnen inleven in de per soon van de ander. Bij dat alles worden honden ingezet, wordt er gejend, gejudast en gevochten. En steeds allemaal - om het zo echt mogelijk te laten lijken - na het gebruik van drank. Bier in dit geval. Of staatssecretaris Van der Reijden (volksgezondheid en sport), die op dit moment bezig is met acties tegen drankmisbruik (vroeger sluiten van cafés, geen sterkedrank en bier in de sta dions e.d.) het allemaal wel leuk vindt, is vraag twee. Van Lochem, die deze alterna tieve straf heeft 'uitgevonden' sa men met de psycholoog en orga- nistieadviseur Grunwald, zwakt de zaak een beetje af. "Ja, ze krij gen bier, maar echter in beperkte mate. Het zal niet zo zijn, dat ze laveloos het veld opkomen. Het wordt kritisch bekeken en uiter aard zullen er bepaalde spelre gels gelden. Het blijft een simu latie; daaraan valt niet te ontko waarin, hij tegen zijn natuur in heeft moeten handelen. Wat hij een volgende keer anders zou aanpakken en waarom". Voetbalrellen. Hier raken 'supporters' van België en Engeland slaags tijdens een interland. Er moest traangas aan te pas komen om de vechtenden te scheiden en de wedstrijd moest zelfs enige tijd worden gestaakt. (archieffoto) politie, is ook toe te passen op krakers, drugsgebruikers en kleine criminelen. Immers, wan neer gefrustreerde behoeften de kans krijgen op bundeling in groepen (zoals bij voetbalsup porters) neemt volgens Grun wald en Van Lochem de energie en heftigheid kwadratisch toe. De aanwezigheid van anderen, tegenpartij, politie, werkt daarbij als een rode lap op een stier. "De politie heeft met hieruit voortko mende botsingen zoveel te ma ken, dat zij via trainingen wordt opgeleid om met zulke spannin gen om te gaan. De training maakt daarbij onder meer ge bruik van acteurs in spé, die al- men. Maar we kunnen toch wel een indicatie krijgen van de in vloed op het gedrag door drank gebruik". Anoniem Niet echter onder invloed dus. En ook niet echt met lege bier flessen gooien of er met de wa penstok overheen. "Nee, we si muleren. Er zal wel gegooid wor den, maar dan n^et voorwerpen die irriteren en geen letsel ver oorzaken". Blijft het hele gebeu ren niet een illusie? Er wordt im mers in betrekkelijk kleine groe pen opgetreden en niet zo mas saal als het bij echte voetbalrel len in de stadions gebeurt. Bo vendien, in een stadion gaan de agressors op in de rest van de massa. Het publiek. Zij blijven anoniem, terwijl in dit geval alle daders gelokaliseerd zijn en zich niet in de massa kunnen ver schuilen. Van Lochem: "Natuurlijk mis sen we de massale mogelijkhe den. De massa waarin relschop pers terug kunnen zakken. Maar middels een goede simulatie moeten we de echtheid toch re delijk dicht kunnen benaderen. Het gaat erom, dat de politie dui delijk aan de weet komt wat de beweegredenen van relschop pers zijn. Wat tot agressie leidt. Wij zullen er echter voor zorgen dat er geen letsels ontstaan. De politiemensen hebben al erva ring genoeg om te weten hoe men levensecht kan simuleren. Daar komt dan nog het element van de rolverwisseling bij, die zo wel de relschopper als de politie man in de gelegenheid stelt om voor zichzelf uit te maken wat hij heeft gedaan en waarom. Hoe hij zich daarbij heeft gevoeld. Welke plezierige en onplezierige gevoe lens hij in een bepaalde rol had en in welk opzicht hij buiten zichzelf is geweest. Of, en zo ja, Vergelijking Volgens Grunwald en Van Lo chem bestaan er enkele verge lijkbare benaderingen van ver oordeelde agressievelingen. Zij noemen als voorbeeld de preven tie vandalisme voorlichting in Rotterdam, die heeft uitgewezen dat de mogelijkheden van een dergelijke aanpak gunstig en rea listisch zijn en kansen doen ont staan voor een positieve confron tatie met zichzelf. Als voorbeeld van gunstige effecten door een positieve benadering wijzen zij op cursussen die door een Ame rikaans computerbedrijf in Sint Paul (Minnesota) wordt gegeven. Bij dit zogenaamde 'interactief leren' wordt de cursist alleen ge laten met zijn terminal. Maakt hij een fout, dan verschijnt op het beeldscherm de tekst 'Dit is niet helemaal correct. Probeer het nog eens aub'. Bij herstel van de fout zegt het computerprogram ma 'Bravo! Zo verder gaan aub'. De ervaringen met dat systeem - zowel in Rotterdam als in Sint Paul - zijn gunstig. "Het viel op dat afbrekende kritiek ontbreekt en dat positieve aanmoediging gedoseerd wordt gegeven. Deze ervaringen zijn uiteraard niet identiek aan wat wij hier voor stellen. Maar het creëren van een bezinningsfase, waarin de me ning en de inbreng wordt ge vraagd van tot rellen gemotiveer de mensen is een overeenkom stig element". Rode lap Het blijft zaak om gedurende de hele alternatieve straf regel matig te evalueren. Een dergelij ke straf, tevens training voor de lerlei tegendraadse normover schrijdende agressierollen spe len". Een aanvulling daarop zou, volgens Grunwald en Van Lo chem, kunnen zijn het trainen met echte (ex-)relschoppers. De politie leert dan beter hun motie ven kennen, terwijl anderzijds het gedrag van de bij rellen opge pakte daders niet meer met een abstracte straf (snelrecht) wordt afgedaan. "Integendeel, dat ge drag wordt met hen zelf uitge diept en geanalyseerd zodat ze hun eigen drijfveren in een veili ge en toch reële situatie leren kennen". Op de vraag of de voorgeno men experimenten de juridische en onder wij sorganisatorische toets der kritiek kunnen door staan, komen de beide uitden kers daarvan tot een positieve conclusie. "De rechter heeft de mogelijkheid een alternatieve straf op te leggen door middel van bijzondere voorwaarden. Met de uitvoering van de eigen lijke straf als stok achter de deur". Ook de officier van justi tie kan voorwaarden opleggen met het al of niet vervolgen als stok achter de deur. Een wettelij ke basis daartoe ontbreekt welis waar, maar het bestaan ervan is min of meer algemeen geaccep teerd. Als voorbeeld wordt ge noemd een recent geval uit As sen waar voor dronken rijders de voorwaarde bestaat een cursus te volgen gericht op de gevolgen van alcoholgebruik. Scepsis Echter, of een dergelijke crea tieve straf voor relschoppende voetbalsupporters positieve .toe komstverwachtingen zal opleve ren, staat te bezien. In het alge meen kan gesteld worden dat er by het openbaar ministerie hier en daar 'schoorvoetend' stem men opgaan om af te stappen van alternatieve straffen. Er wordt zelfs al gepleit voor een hardere aanpak. Enige scepsis over de voorge nomen experimenten op de Ne derlandse Politie Academie lijkt niet misplaatst. Relschoppers le ren daar immers ook de taktiek en strategie van tegen rellen op tredende politieambtenaren ken nen. En die kennis zouden som-, migen wellicht in de toekomst in negatieve zin kunnen benutten. Zoals die inbreker die als alter natieve straf dienstverlening in de keuken van een bejaarden centrum kreeg opgelegd en na het ondergaan van die straf in hetzelfde bejaardencentrum (op nieuw als inbreker) heel gemak kelijk zijn slag kon slaan doordat hij het reilen en zeilen en de weg in het tehuis had leren kennen... Afrika centraal op Wereldvoedseldag "We geven de schuld aan de droog te, maar het echte probleem is dat de voedselproduktie een zaak van de vrouw is en dat het haar onmo gelijk is geworden om die taak te vervullen. Regeringen moeten de vrouwen weer zien als de sleutel tot de oplossing van het voedsel probleem". Zo vatte de Zambiaanse onder zoekster Shimwaayi Muntemba onlangs in een interview met het blad Onze Wereld het thema van de komende Wereldvoedseldag - 16 oktober - in een notedop samen. Dat morgen de rol van de vrouw in Afrikaanse landbouw centraal staat is nauwelijks een verrassing. De hongersnood in Afrika blijft on veranderd volop in het nieuws en de vrouwenconferentie in Nairobi ligt nog vers in het geheugen. door Sjaak Smakman tiovendien: de rol van de vrouw in de Afrikaanse landbouw is tot nu tot altijd onderschat. Uit een VN-onderzoek van tien jaar gele den bleek al dat de boer in Afrika een vrouw is. Mannen nemen wel de ontginning van landbouwgron den voor hun rekening, maar de ei genlijke landbouw (zaaien, wieden, oogsten, en verwerking en opslag van het voedsel) is voor het leeu- wedeel vrouwenwerk. Van ouds her is de dagelijkse voedselvoor ziening een taak van de vro Die taak is echter steeds der geworden. Toen de westerse mogendheden Afrika koloniseer den. hadden ze vooral oog voor de produktie van handelsgewassen als cacao, koffie, thee, katoen, no ten en tabak. Blanke kolonisten eisten de beste landbouwgronden voor zich op en de voedselproduk tie voor de Afrikanen zelf ver schoof naar de veel slechtere land bouwgronden in de reservaten. Het lage niveau van de techniek leidde, gecombineerd met roof bouw, tot uitputting van de gron den en dus tot afnemende op brengsten. Handel Na de Tweede Wereldoorlog kwam de nadruk steeds sterker te liggen op het verbouwen van ex portgewassen, de dekolonisatie ten spijt. De verbouw van handelsge wassen, die altijd in handen van de mannen is geweest, was en is een van de weinige bronnen van bui tenlandse valuta. In een land als Ghana vormt de cacao 60 procent van de export, en in Tsjaad bestaat viervijfde van de uitvoer uit ka toen. Het is daarom niet zo vreemd dat regeringen veel ontwikkelings gelden niet gebruiken voor bevor dering van de voedselproduktie, maar voor méér koffie-, thee- en andere exportprodukten. Ook op de nog overgebleven gronden voor voedselproduktie rukken de handelsgewassen op. Niet in het minst omdat door de prijspolitiek van de meeste Afri kaanse regeringen met het verbou wen van voedselgewassen geen droog brood te verdienen valt. Voor de voedselproduktie blijven steeds'minder en steeds slechter gronden over. In de sterk patriar chale familiestructuur in Afrika kan de man daarnaast vrij beschik ken over de vrouwelijke arbeids kracht. Vrouwen moeten in toene mende mate meehelpen bij de pro duktie van de handelsgewassen, en hebben dus evenredig minder tijd voor de voedselverbouw. Het met de handelsgewassen verdiende geld komt echter bij de mannen terecht, de gedachte dat vrouwen geen geld nodig hebben is wijdverbreid. Als 'hoofd van de familie' én als degene die de touw tjes in handen heeft bij de produk tie van handelsgewassen, komt bo vendien veelal alleen de man in aanmerking voor de toewijzing van (landbouw)gronden, kredieten, en scholing in moderne landbouw technieken. "De vrouwen begin nen zich slaaf te voelen", aldus de al eerder geciteerde Muntemba. Waar dat toe leidt bewees een project in Tanzania. Bij de mannen werd een nieuw soort maïs geïntro duceerd, compleet met kunstmest en bestrijdingsmiddelen. De vrou wen, die het feitelijke werk moes ten doen, moesten er niets van heb ben. Want het nieuwe gewas bete kende meer werk, terwijl het geld toch naar de mannen ging. Het pro ject mislukte. In Zimbabwe werd precies hetzelfde project uitge voerd, maar nu kregen de vrouwen het zaad met toebehoren. Het pro ject werd daar een groot succes. Feminisme Een pleidooi voqr speciale 'vrou wenprojecten', ofKn elk geval spe ciale aandacht voor de gevolgen van ontwikkelingsprojecten voor vrouwen, ligt voor de hand. In een begin dit jaar verschenen rapport over ontwikkelingsprojecten in In donesië constateerd de Wereld bank dat vrouwen daar vaak meer nadeel dan voordeel van hebben ondervonden en bepleit de bank meer aandacht voor de rol van vrouw. In een advies aan de Ver enigde Naties sluit de Nationale adviesraad voor ontwikkelingssa menwerking zich daarbij aan: "Es sentieel is dat een en ander niet door mannen voor vrouwen wordt ingevuld, maar dat vrouwen zelf standig mede vorm kunnen geven aan het algemene ontwikkelings proces Deze strategie dient niet te worden gezien als het 'los koppelen' van mannen en vrou wen, maar als een noodzakelijke voorwaarde om te komen tot een volwaardige integratie van vrou- Minister Schoo (ontwikkelings samenwerking) zit op dezelfde lijn. In een speciaal ter gelegenheid van de Wereldvoedseldag uitgegeven krant, schrijft ze onder meer dat 'regeringen en internationale orga nisaties niet langer kunnen vol staan met steun aan kleinschalige vrouwenprojecten. Dat is volstrekt onvoldoende. De belangen en be hoeften van vrouwen moeten wor den ingebed in de totale ontwikke lingsplanning'. Om de daad bij het woord te voegen heeft Schoo spe ciale vrouwendeskundigen aange steld in dertien programmalanden en -regio's. Maar is dat niet de zoveelste keer dat een 'westers' verschijnsel (in dit geval emancipatie) aan de Der de Wereld wordt opgedrongen, met alle onvoorziene en onover zienbare gevolgen van dien? De Zambiaanse Muntemba vindt van niet: "We moeten dit niet verwar ren met het westerse feminisme. Het gaat hier om de groep die er het slechtste aan toe is en dat zijn de arme boeren, dus de vrouwen. Het westerse middenklas-feminis- me zit in het schema van het heb ben van betaald werk. En boeren vrouwen werken. Maar het gaat niet om gelijke betaling voor gelijk werk, maar om gelijke kansen voor elke producent. En heeft de arme boer of vrouw toegang tot goed land, techniek, kredieten, onder wijs? Dat is het probleem". „De kerk heeft door de eeuwen heen het antisemitisme gewet tigd. Het antisemitisme is niet met Hitier begonnen. Door de stand van de technologie in diens dagen was Hitier wel in staat een eeuwenoude droom van het antisemitisme waar te maken: de massale uitroeiing van dé joden". Dit zei Simon Wiesenthal, hoofd van het Joods Documenta tiecentrum in Wenen, gisteren in Amsterdam op het symposium „Veertig jaar na '45...", georgani seerd door de Stichting Bestrij ding Antisemitisme (Stiba) die haar vijfjarig bestaan vierde. Als de technologie dat moge lijk had gemaakt, betoogde Wie senthal, zou er al eerder een holo caust hebben plaats gevonden. De inquisitie heeft al serieuze po gingen gedaan een wurgmachine te laten construeren. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wettigde de kerk opnieuw het antisemitis me. „Paus Paulus Vil", merkte de nazi-jager verder op, „heeft Hitier bij het bedrijven van zijn misdaden geen strobreed in de weg gelegd". Protest Nederlandse predi kanten. Nederlandse predikan ten zullen vrijdag in een adver tentie in de overwegend door zwarten gelezen Zuidafrikaanse krant 'City Press' de Zuidafri kaanse regering oproepen alle politieke gevangenen vrij te la ten. De predikanten protesteren tegen de reactie van de regering van Zuid-Afrika op het „legitie me streven naar gerechtigheid en vrede voor alle mensen". Zij proberen in de krant 'Cape Ti mes' een soortgelijke advertentie te plaatsen. Zuidafrikaanse aalmoeze niers uit krijgsmacht. De Rooms-Katholieke Kerk in Zuid- Afrika trekt haar aalmoezeniers uit de krijgsmacht terug. Dat blijkt uit een verklaring die giste ren is gepubliceerd. In de verklaring wordt erop ge wezen dat de aalmoezeniers een militaire rang hebben en onder geschikt zijn aan de leiding van de strijdkrachten. Eenheden van het leger ondersteunen in vele zwarte woongebieden de politie bij huiszoekingen en helpen de politie demonstraties van zwar ten de kop in te drukken. Daar door verliezen zwarten hun ver trouwen in de RK-Kerk, aldus de verklaring. Ongeveer 80 procent van de Zuidafrikaanse rooms-katholie- ken is zwart. Begin dit jaar be sloot de anglicaanse kerk in Zuid-Afrika haar predikanten uit de krijgsmacht terug te trekken. Deze kerk voerde voor haar be sluit dezelfde argumenten aan als de Rooms-Katholieke Kerk Amerikaanse nonnen contra kardinaal. De nationale coalitie van Amerikaanse vrouwelijke re ligieuzen (NCAN) heeft van kar dinaal Joseph Ratzinger geëist dat hij zijn „schandelijke laster lijke opmerkingen" over vrou welijke religieuzen in de Ver enigde Staten terugneemt of met bewijzen voor zijn beschuldigin gen komt. De NCAN verenigt 1800 van de 115.000 vrouwelijke religieuzen in de Verenigde Sta ten. Kardinaal Ratzinger, hoofd van de Vaticaanse Congregatie voor de Geloofsleer, hekelde eer der dit jaar in een boek de „femi nistische gezindheid" van Ame rikaanse nonnen. „Vrouwelijke religieuzen die niet in een kloos ter wonen, verkeren in een ern stige crisis die door het feminis me is bevorderd", aldus Ratzin ger. Hij meende dat het feminis me verantwoordelijk is voor de vervanging van vrijwilligers door betaalde krachten en voor de invoering van het begrip „so ciale bijstand", dat naar zijn idee in de plaats is gekomen van lief dadigheid. De NCAN protesteert in een verklaring vooral tegen „de schandelijke aanval" op de goe de naam van de vrouwelijke reli gieuzen die niet in een klooster wonen. „Het feminisme maakt de vrouw pas volledig tot mens", zo wordt gezegd. De NCAN meent dat „de katholieke ge meenschap niet langer in stilte kan toekijken als leden van de hiërarchie, op welk niveau ook, hun macht misbruiken en probe ren ménsen die zij als hun onder geschikte beschouwen, tot zwij gen te brengen, of te overheer- RK-!:erk wil op locale om roep. De RK-kerk wil toegang tot de regionale en locale omroep systemen. Kardinaal Simonis heeft dit namens de Rooms-Ka tholieke Bisschoppenconferen tie de Tweede-Kamercommissie voor welzijn en cultuur laten we ten. Eerder uitte de bisschoppen conferentie bezwaren tegen de dreigende commercialisèring van het omroepbestel. Het heette toen dat meer reclame op radio en televisie tot een verminderde gevoeligheid voor de geestelijke dimensie van het menselijk be staan zou leiden. Nederlands hervormde kerk. Beroepen te Koekange: L. de Ronde, kandidaat te Houten; beroepen te streekgemeente Midden-Limburg: D. W. Koel man te Terneuzen; beroepen te Tzum: A. J. de Bue te Nijverdal; beroepen te Bolsward: A. Otten te Almelo; beroepen te Huizen (Noord-Holland): J. Maasland te Waddinxveen; beroepen te Hij- kersmilde en Kloosterveen: D. Wursten, kandidaat te De Bilt. Aangenomen naar Schore (part-time): O. G. Haasnoot, kan didaat te Schore. Toegelaten tot evangeliebedie ning: mevr. H. Postma, Jozef Is- raëlslaan 101, 9718GH Gronin gen; mevr. M. M. Steenbeek, Fre- deriksplein 1, 9724NH Gronin gen; J. A. W. Verhoeven, P. J. Troelstralaan 63C, 3818KS Amersfoort. Toegelaten tot evangeliebedie ning en beroepbaar: mevr. L. G. J. Kopmels, Hoge Hagt 24, 8162CC Epe. Gereformeerde kerken. Be roepen te Alphen a.d. Rijn/Aar- landerveen: P. W. van Wijngaar den te Erica. Benoemd te Rotter- dam-Bergschenhoek (als geeste lijk verzorger Rotterdamse ver pleeghuizen De Rustenburg: A. van der Zwaag te Scheveningen, £ie deze benoeming heeft aange- Beroepbaarstelling: drs. P. Smilde, Neptunus 815, 1115VK Duivendrecht. Gereformeerde gemeenten. Beroepen te Middelburg-Zuid: R. Boogaard te Leiden. Bedankt voor Gouda: A. Moer kerken te Nieuw-Beijerland.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 15