Bob Rooyens regisseert VARA-show Willem Ruis Yul Bryriner overleden Doordacht samengaan zang, dans en muziek Speelplezier van muzikaal duo Levendige presentatie vernieuwd kerkorgel Art-Nouveau op Delftse Antiekbeurs DONDERDAG 10 OKTOBER 1985 KUNST PAGINA 27 In Hoogmade Presentatie van het gerestaureerde orgel van de Hervormde kerk in Hoogmade door de organist Aart van Beek, met werken van: Philip Pool, Jacob Potholt en Christian Friederich Ruppe. Gehoord op woensdag 9 oktober in de Hervorm de Kerk in Hoogmade. HOOGMADE - Zondag nog on officieel, maar gisteravond offi cieel nog eens dunnetjes over, nam de ned. hervormde gemeen te van Hoogmade het zojuist ge restaureerde orgel in gebruik. Daarmede is niet alleen de kerk maar ook de gemeente Hoogma de een schitterend monument rijker. Zo bleek gisteravond tijdens de boeiende presentatie van dit typisch Nederlandse kabinetor gel door de organist Aart van Beek, die tevens adviseur is van de orgelcommissie van dé Ne derlands Hervormde Kerk en als zodanig een stevige vinger in de pap heeft gehad tijdens de res tauratie door de firma Vulpen. Fred Roskam verzorgde de origi nele beschildering van het semi- Biedermeier exterieur. Met deze feestelijke presenta tie is een einde gekomen aan een geslaagde en supersnelle retau- ratie van een instrument, waar van de stemmer tijdens de res tauratiewerkzaamheden aan de kerk vertwijfeld moest constate ren: "Dit stem ik niet meer!", bij het aanschouwen van pijpwerk en windlade. Een onverwachte tegenvaller (van ruim een ton), waarvoor men dankzij een bij zonder actief restauratiecomité, gemeentebestuur, ministerie van WVC en diverse instellingen, al snel het geld op tafel wist te krij gen. Met als resultaat een juweeltje van Nederlandse orgelbouw kunst. Zoals bleek tijdens het 'stoeien' op de fluit en viool door organist Aart van Beek in de So nate in C van Philip Pool (1709- 1795) en de 89ste Psalm uit de Muziek van de CL Psalmen van tijdgenoot Jacob Potholt, geheel' uitgevoerd in de oude stijl zoals het in dé jaren rond de bouw van dit orgel gebruikelijk was. Even identiek en fris klonk daarna de levendige presentatie van Dixhuit Piece pour l'orgue ou Piano-forte van de Leidse componist Christian Friedrich Ruppe, die mogelijk als streek- en tijdgenoot dit orgel nog heeft gekend. Een romantisch, warm en toch karaktervol instrument dat met zijn ronde voornamelijk houten fluit- en basregisters een heerlijke combinatie vormt met het later aangebouwde viola di gamba. Helaas een tè korte presentatie om alle facetten van dit fraaie ka binet-orgel te kunnen waarne men. Kort, maar genoeg om te kunnen constateren dat in Hoog made door deze supersnelle res tauratie weer een waardevol in strument van de ondergang is ge red. ANNEKE VAN VLIET Stichting Company met 'First tilings first' in LAK LIVE AID - Bob Geldof, de organi sator van de Live Aid-concerten van de afgelopen zomer die miljoe nen opbrachten voor de slachtof fers van de hongersnood in Noord- Afrika, heeft aangekondigd dat hij een miljoen dollar (drie mifioen gulden) ter beschikking zal stellen van particuliere hulporganisaties die in Mali actief zijn. 'First things first', door Stichting Company. Compositie: Willem Wan der van Nieuwkerk; choreografie: Marjolein van Nieuwkerk; decor en kostuums: Anja Roemer. Gezien op 9 oktober in het LAK, Leiden. Aldaar ook vanavond. LEIDEN - Stichting Company presenteert haar eerste produk- tie als een 'dansopera'. Een nieuw, aangenaam klinkend woord, waarmee in dit geval ge zegd wil zijn dat de bewegingen op het toneel, samen met de tekst, de muziek bepalen. Bij dansvoorstellingen heeft de mu ziek meestal de rol van begelei der. Bij 'First things first' nemen alle bestanddelen - dans, instru mentale muziek, zang én decor - een gelijkwaardige plaats in. En meer dan dat: er zijn momenten waarop die elementen van plaats verwisselen. Het decor wordt als muziekinstrument gebruikt, de zangeressen dansen èn het slag werk wordt in de dans gebruikt. Of dat nu meteen de term 'dansopera' rechtvaardigt, ik weet het niet. Er zijn heel wat groepen die dans en muziek op uiteenlopende manieren integre ren, denk maar aan Harry de Wit bij Dansproduktie of aan de Ca nadese groep La la la Human Steps. Ook in het muziektheater zijn vergelijkbare ideëen terug te vinden. Feit is, dat Stichting Company er heel goed in slaagt de verschil lende elementen werkelijk in el kaar te laten vloeien. Er zijn drie gitaristen, drie slagwerkers, drie zangeressen en drie danseressen, die ieder een zelfstandige bijdra ge leveren, maar elkaar ook aan vullen tot een gèheel dat groter is dan de som van de delen. De muziek is, aan de dikke par- titureh te zien, helemaal uitge schreven. Een uit fragmenten be staande compositie met veel zich herhalende motieven en wisse lingen in tempo en sfeer. De drie elektrische gitaristen zetten in, later voegt zich daar het slag werk bij. Aan de uitvoering was te horen dat de ritmische over gangen veeleisend zijn. Er werd strak en degelijk gespeeld, maar op de teenpuntèn en zonder werkelijk los te komen van de bladmuziek. De choreografie biedt een goed tegenwicht aan de nogal drukke compositie. De bewegingen zijn even fragmentarisch, maar sober en krachtig. Vaak wordt er in lij nen gedanst, zodat de danseres sen ondanks de verschuivingen in de beweging toch de, indruk maken een groep te vormen. Dat geldt ook voor de zangeressen, die met hun stem de instrumen talisten een weerwoord geven en met hun lichamen de dans aan vullen. Met al die expressievormen te- samen wordt soms een werve lend effect bereikt, vooral als de golfplaten van hét, decor met bekkens en vuisten worden be werkt. Het oorverdovende la waai daarvan wordt knap in de muziek ingebed. Stichting Company is er be-1 wonderenswaardig goed in ge slaagd al die elementen tot één geheel te smeden, met name wat het geluid betreft. Als schouw spel zou de voorstelling echter baat hebben bij een wat meer theatrale regie. Wanneer zoveel elementen zich willen laten gel den is een leidende hand die de aandacht richt onontbeerlijk. De overgangen tussen de verschil lende sferen verlopen nu haast onmerkbaar en de climax komt te vroeg, al is het slotduet van twee danseressen nog zo span nend. Het zou al veel schelen als in de belichting meer gebruik zou worden gemaakt van de mo gelijkheden die het decor biedt. Gezien de prestatie die wordt geleverd is dit detailkritiek. Stichting Company verdient met deze doordachte produktie een groot publiek: liefhebbers van moderne muziek, opera en dans. ARIEJAN KORTEWEG Bakker en Schlepp Concert door Robert Bakker, fluit en Vaughan Schlepp, clavecimbel. Pro gramma: werken voor fluit en clave cimbel en clavecimbel solo van J.S. Bach, G.Fr. Handel en D. Scarlatti. Gehoord op 9 oktober in de Kapel zaal van het K&O-gebouw. LEIDEN - Niet alleen de vere ring maar ook de kritische be schouwing van de drie compo nisten met het geboortejaar 1685 kwam gisteravond aan bod tij dens het eerste K&O-concert van de Bach/Handel/Scarlatti-cyclus. De sonate in g kl;t. voor fluit en clavecimbel werd door de beide musici (Robert Bakker en Vaug- han Schlepp) schertsend een nep-sonate genoemd; volgens hen lijkt het er op dat Bach tégen één van zijn zoons gezegd zou hebben: "Hier heb je de eerste maten, maak er maar wat moois van". Maar ook grote waardering klonk door in het spel en de woorden van Robert Bakker en Vaughan Schlepp. Zo maakte de clavecinist het publiek attent op de c tekenis van 'Das Wohltemperier- te Klavier', 48 preludes en fuga's van J.S. Bach, gecomponeerd in alle toonsoorten. Door Werk- meisters vinding van de gelijk- zwevende stemming was het mo gelijk geworden om in alle toon soorten te spelen zonder het in strument tussentijds te moeten om-stemmen. De prelude en fuga in D gr.t. werden met grote gedrevenheid uitgevoerd evenals de drie sona tes voor clavecimbel van Scarlat ti. Het spel van Vaughan Schlepp spreekt zeer tot de ver beelding: in de duidelijk Spaans getinte eerste sonate was het ge klepper van castagnetten er makkelijk bij te denken. Jammer dat Scarlatti geen muziek voor fluit en clavecimbel heeft ge schreven; hopelijk speelt Vaug han Schlepp op de nog komende twee concerten weer een aantal van de 555(!) prachtige Scarlatti- sonates. Handel werd door de fluitist Robert Bakker neergezet als een componist van prettige ontspan- ningsmuziek; de sonate voor blokfluit en basso continuo klonk dan ook als zodanig. Opvallend gedurende het hele concert was het speelplezier van beide musici. Door de korte in leidingen op de composities wis ten ze het publiek op bijzonder leuke wijze bij hun spel te be trekken. De veelzijdig begaafde Vaug han Schlepp speelde niet alleen op een zelfgebouwd clavecimbel, maar had ook de 5de Franse Sui te van Bach bewerkt voor fluit en clavecimbel. In deze bewerking kwam het duo naar mijn smaak het sterkst voor de dag: een mooie menging van de beide in strumenten, een samenspel waaruit ervaring klonk. Wie ook eens (of nog eens) wil genieten van deze drie compo nisten en van Robert Bakker en Vaughan Schlepp krijgt woens dag 13 november de kans. FRANCIEN HOMMES Verder onder meer een door Sam Schellink gedecoreerde vaas en met emaille gedecoreerde zilveren lepels van Jan Eissenloefel. Vol gens standhouder Frans Leidel- meijer is er èen groeiende belang stelling voor dit nieuwe verzamel gebied. Met name een nieuwe jon gere generatie Nederlanders, maar ook veel Amerikanen en Engelsen tonen interesse voor de Nederland se Art-Nouveau en Art-Deco. De prijzen zijn dan ook niet gering, tussen de 1000 en 25.000 gulden. Voorzitter van de beurs, Dries Blitz, noehit de introductie van de ze generatie kunst geen noodzake lijke uitbreiding, wel een bewuste verjonging in verband met de toe nemende belangstelling. Daar komt bij dat het aanbod op de be staande antiekmarkt steeds schaarser wordt omdat er tenslotte geen antiek meer bijkomt. Blitz acht het goed mogelijk dat in de toekomst nog meer vernieuwingen te verwachten zijn. Welke kon hij nog niet zeggen. Wat verder op de beurs in het oog springt is een uitbreiding van het aanbod oude kunst uit Azië, vooral uit China. Ook hiervoor toont het publiek dé laatste jaren steeds meer belangstelling. De kwaliteit is volgens Blitz nog steeds uitmuntend. Wat betreft de prijzen voorziet hij geen verlaging. Die varieren tussen de 60 gulden (waarvan een niet al te groot aan bod) tot enkele tonnen, en voor en kele stuks tot ver over het miljoen. De meeste prijzen liggen evenwel tussen de drie- en tienduizend gul den. De vorig jaar al merkbare inte resse voor deze middenmoot zet zich volgens de voorzitter door dankzij het aantrekken van de eco- Er is dit jaar geen speciale „pu bliekstrekker" op de beurs. De or ganisatoren geven er de voorkeur aan om er niet vaker dan eens per vijf jaar een bijzondere expositie van te maken. Twee jaar geleden trok de tentoonstelling van antieke poppen uit de collectie van prinses Juliana enkele duizenden bezoe kers extra. WASSENAAR (GPD) - De VARA- televisie heeft Bob Rooyens aange trokken als regisseur van de Wil lem Ruis Sterrenshow. Met het bij een brengen van beide topkrach- ten op het gebied van televisie amusement hoopt deze omroep de concurrentie in het komende sei zoen op afdoende wijze te lijf te kunnen gaan. De plannen voor de tweede serie Sterrenshow-pro- gramma's werden woensdagmid dag in Wassenaar gepresenteerd. Ruis en Rooyens in één show. Het is alleen curieus te noemen omdat beide heren te boek staan als krachtige televisiepersoonlijkhe den die hun stempel zwaar plegen te drukken op het af te leveren pro- dukt. Gaat dat niet botsen? Willem Ruis: „Dat is niet de op zet. Tijdens het vorig seizoen is Rooyens eenmaal ingevallen als re gisseur. Dat klikte meteen. We za ten onmiddellijk op één lijn, niet zo verwonderlijk natuurlijk want we I zijn allebei uit op het bereiken van een zo hoog mogelijke kwaliteit". Twee kapiteins op een schip? „Nee, daar zal geen sprake van zijn. Ik heb altijd de lijnen uitgezet voor myn shows en dat zal ook zo bfij- ven. Ik verwacht ook niet dat er daarover problemen zullen ont staan. Ik zie die samenwerking met een man als Rooyens ook in ander perspectief. Ik heb zijn manier van werken altijd al bewonderd en ik beschouw het werken met hem ei genlijk meer als een nieuwe erva-i ring. Iets waarvan ik alleen maar weer meer kan leren". door Dick Versteeg VARA's Sterrenshow komt in zijn tweede seizoeneditie minder frequent op het scherm. Met in gang van 30 oktober zal het pro gramma eens in de drie weken op woensdagavond rechtstreeks wor den uitgezonden vanuit tie beken de circustent. Inhoudelijk is er be trekkelijk weinig veranderd aan de show. Er wordt een quizgedeelte gespeeld met drie koppels kandi daten die weer een wens gestalte mogen geven en presentator Ruis staat centraal in een groot amuse- mentsblok. Nieuw is een aan paar- denkoersen gekoppelde loterij. Per uitzending wordt daartoe driemaal overgeschakeld naar de draf- en renbaan van Hilversum. Twaalf paarden worden steeds voorzien van een letter en de drie eerst-aan- gekomen viervoeters bepalen de eerste lettercombinatie op het lot. De tweede race levert op dezelfde wijze een nieuwe serie letters op, waarna de derde en laatste koers de lettercombinatie voltooit. Wie op zijn lot zes letters in de juiste volgorde heeft staan wint de hoofdprijs van 125.000 gulden. Daarnaast zijn nog tienduizenden prijzen te winnen uit de pot die om en nabij 2,7 miljoen gulden bevat. Spannender Willem Ruis heeft het idee voor de koppeling aan paardenkoersen opgedaan in het Amerikaanse Las Vegas. „Sommige van mijn Neder landse collega's hebben het gevoel dat de Sterrenshow in deze vorm een amusementsprogramma wordt waaraan een stukje Studio Sport is gekoppeld. Dat is absoluut niet het geval. In Las Vegas heb ik gemerkt dat de combinatie show en gokken heel leuk amusement kan opleve ren. Men gokte daar werkelijk op alles wat beweegt. Ik dénk ook dat onze show er een stuk spannender door zal worden". Evenals vorig seizoen zal de reusachtige circustent op verschil lende plaatsen in ons land worden opgebouwd. De spanningen zullen daarbij al bij voorbaat minder hoog oplaaien dan tijdens de vorige, strenge winter, het geval was, want men heeft nu steeds drie weken de tijd voor afbreken, verhuizen en weer opbouwen. De eerste uitzen ding op 30 oktober kan als een thuiswedstrijd worden beschouwd want die zal vanuit Hilversum aan de ether worden toevertrouwd. Daarna strijkt het Sterrenshow-cir cus achtereenvolgens neer in Den Bosch (20 november), Zwijndrecht (11 december), Utrecht (1 januari), Breda (22 januari), Rhenen (12 fe bruari), Rijswijk (5 maart), Eindho ven (26 maart) en Leeuwarden (16 april). Repetities Gezien de enorme publieke be langstelling in het vorig seizoen is besloten ditmaal ook plaatsen te verkopen voor de generale repeti ties van de shows die steeds de avond voor de uitzending worden gehouden. Reserveringen kunnen gemaakt bij het Nationaal Be spreekbureau in Laren (02153- 12344). De loten voor de Sterren- shows worden verkocht op alle postkantoren, DA-drogisten, Cen tra-Verskruideniers en C1000- Voordeelmarkten. Ze kosten een rijksdaalder per stuk. Na jarenlange glansrol in 'The king and I' NEW YORK (Rtr/AP) - De Ameri kaanse acteur Yul Brynner is van: daag overleden. Brynner leed aan kanker. Hij is 65 jaar geworden. Brynner is vooral bekend gewor den als de koning van Siam uit de musical „The king and I". De kaalhoofdige acteur speelde in meer dan 36 films, waaronder kassuccessen als 'The Ten Com mandments', 'The Magnificent Se ven', 'Anastasia' en 'De gebroeders Karamazov'. Maar het bekendst was hij door 'The King and I', de musical van Rodgers en Hammer- stein over de koning van Siam waarmee hij 4.625 keer op de plan ken stond, een record. Brynner won met zijn rol een Tony-award in 1952 en een Oscar voor de filmver sie in 1957. In juni van dit jaar kreeg hij nog een speciale Tony, kort voor zijn laatste optreden als koning van Siam op 29 juni op Broadway. 'Hij was een opmerkelijke per soon,' zei Charlton Heston, mede speler van Brynner in 'The Ten Commandments' van Cecil DeMil- le in 1956. 'Zijn werk in The King and I was onvergelijkbaar. Hij was een zeer bijzonder talent.' Brynner werd op 11 juli 1920 als Taidje Khan geboren op het eiland Sachalin. Zijn komaf was even exotisch als zijn uiterlijk. Zfin va der was een in Zwitserland gebo ren Mongoolse mynbouwinge- nieur dié de familienaam wijzigde in Brynner. Zijn moeder was een zigeunerin die bij zijn geboorte overleed. Zijn vroegste jeugd bracht hij, door in Peking, maar la ter verhuisde hij naar zijn groot moeder in Parijs om te studeren. In Europa ging Brynner van school af om zich aan te sluiten bij een groep zigeuners die optrad in nachtclubs en circussen. Hij werk te later als acrobaat, maar moest na een val op 17-jarige leeftijd de tra peze opgeven. Brynner studeerde filosofie aan de Sorbonne-Universiteit en ging acteren met de Russische regisseur Michael Tsjevkov. Met diens gezel schap belandde hij in 1941 in de Verenigde Staten, waar hij als Franstalig omroeper werk vond bij de Voice of America. Hij maakte zijn debuut op Broadway in 1946 als oosterse prins in de musical 'Lute Song'. Zijn tegenspeler was Mary Martin en zij was degene die vier jaar later Richard Rodgers en Oscar Ham- merstein vertelde dat Brynner de enige was die de monarch in 'The King and I' kon spelen. De musical, die speelt in de jareii zestig van de vorige eeuw, gaat over een Engelse gouvernante die naar Siam reist om de kroonprins van dat land op te voeden en uit eindelijk ook diens vader onder wijst. OVERLEDEN - De Italiaanse schrijver Riccardo Bacchelli is op 94-jarige leeftijd na een langdurige ziekte overleden. Een van zijn be langrijkste werken was de trilogie 'De Molen aan de Po', die in de ja ren vijftig in een Nederlandse ver taling verscheen. Nog wat beduusd na de trap die Willem Ruis tijdens de presentatie van de Sterrenshow op Duindigt kreeg van het naar hem vernoemde renpaard poseert hij toch maar even voor de persfotografen. (foto gpd> In Delft is vandaag de zevenendertigste Oude Kunst- en Antiekbeurs geopend. De vuilnisman moest gistermiddag kennelijk nog langs komen om 'de toegang tot het Prinsenhof vrij van rommel te maken. (foto anp> DELFT (ANP) - In het Prinsenhof in Delft wordt tot en met 27 okto ber de jaarlijkse Oude Kunst- en Antiekbeurs gehouden. In totaal 42 Nederlandse kunst- en antiekhan delaren zijn daar vertegenwoor digd zijn met 17de eeuwse schilde rijen, tekeningen en gravures, eeu wenoude munten, sieraden, snuis terijen, meubelen, porselein en glaswerk. Voor de eerste maal in de ge schiedenis van de beurs is er dit jaar ook- een stand met kunst en kunstnijverheid uit de periode van Art-Nouveau of Jugendstil (1890- 1910) en Art-Deco, de tijd van de Amsterdamse School, de Stijl en de Nieuwe Zakelijkheid. Deze stand is ingericht door een Amster damse galeriehouder. Circa 75 procent van deze collec tie bestaat uit werken van Neder landse kunstenaars en ontwerpers, met het accent op gekleurd glas en gedecoreerd aardewerk. Van Ber- lage bijvoorbeeld is er een stolpfles met glazen en een schaal uit de pe riode rond 1920, toen in Leerdam kunstenaars werden betrokken bij de glaskunst.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 27