Schaken
Bridge
Broers Gibb
stempelen
Rust roest
niet altijd
En dat alles
met de mond
Excuses
aanvaard
Groeibriljant
gaat jaren mee
Buiten oevers
getreden
Vetogen op
de soep
KRUISWOORD
0PL0SSING
r Diana Ross
Diana Ross
'Eaten Alive' (EMI)
Na Barbra Streisand en Dionne
Warwick hebben de gebroeders
Gibb nu hun krachten gewijd
aan Diana Ross. De elpee die dat
heeft opgeleverd, 'Eaten Alive',
zal dan ook eerder aanslaan bij
de Gibb-fans dan bij de Ross-
aanhangers. De gebroeders, ook
Andy mocht nu een handje hel
pen, hebben er onmiskenbaar
hun stempel op gedrukt.
Alleen het disco-element
klinkt in vergelijking met de an
dere zangeressen duidelijker
door. Zonder dat had Streisand
net zo goed achter de microfoon
plaats kunnen nemen. Ross'
vriendje Michael Jackson is
vooral debet aan de disco. Hij
schreef het titelnummer, deed
ook mee aan de uitvoering en dat
is te horen. Maar een ballade als
'Experience' is zo Gibb als Gibb
maar zijn kan, niet in het minst
door de falset van Barry op de
achtergrond. Alsof je luistert
naar 'Woman in love' of 'Heart-
breaker'.
De vraag of 'Eaten Alive' met
dat alles een goede plaat is ge
worden, kan een positief ant
woord krijgen. Ross en de Gibbs
zijn allerminst mijn favorieten,
maar in het 'na middernacht-
genre' is de plaat zonder twijfel
een topper. En in dat oordeel zul
len zowel de liefhebbers van de
componisten als die van de uit
voerend artieste zich kunnen
vinden.
BJ
Squeeze
'Cosi fan tutti frutti' (A&M)
De heren van Squeeze zijn stom
verbaasd, zo vertelden ze dins
dagavond op de Engelse televi
sie. Twee jaar geleden eindigde
het bestaan van de groep en nu
bij de come-back blijkt Squeeze
populairder dan ooit.
Dat geldt dan overigens niet
voor Nederland, maar hier heeft
de groep ook nooit iets kunnen
bereiken. Het is werkelijk te ho
pen dat daar met 'Cosi fan tutti
frutti' verandering in komt, want
plaat en groep zijn het beide
waard. De Squeeze-loze periode
heeft louterend gewerkt.
Chris Difford en Glenn Til-
brook hebben hun tijd. besteed
aan tien goed tot zeer goed in het
gehoor liggende nummers, Jools
Holland is nadrukkelijk terug als
toetsenist en dankzij de nieuwe
bassist Keith Wilkinson swingt
Squeeze meer dan ooit. Belang
rijker dan dat alles is de inbreng
van Laurie Latham, de produ
cent die ook Paul Young terzijde
heeft gestaan. Squeeze klinkt
dank zij hem voller dan ooit, de
produktionele foefjes zorgen
voor een nog net verantwoorde
bombastiek.
De verwachtingen die na het
uitkomen van 'East side story' in
1981 zo hoog waren gespannen,
worden met 'Cosi fan tutti frutti'
eindelijk ingelost.. Een succesvol
'opfrisverlof.
BJ
Todd Rundgren
'Onomatopoeia', noemde Todd
Rundgren het anderhalve mi
nuut lange studiotechnisch won
dertje dat is te vinden op zijn
soloplaat 'Hermit of Mink Hol
low'. Onomatopoeia is afgeleid
van het Griekse woord onomato
pee dat zoiets betekent als een
klanknabootsend woord. Voor
beeld van een onomatopee is
koekoek. Dr. Runt, zijn bijnaam
vanwege zijn ongeëvenaarde
producerskunnen, bootst op On
omatopoeia in een ijltempo het
geluid van water, de hik, een bel
en nog vele dingen meer na met
zowel zijn mond ais met muziek
instrumenten.
'A Capella', Ru'ndgrens gewel
dige nieuweling, is een reuze-on-
omatopoeia geworden. Het enige
instrument dat Rundgren op de
ze plaat gebruikt is zijn stem. En
toch hoor je drums, ijle synthesi
zerklanken en tal van percussie-
instrumenten. Runt heeft ze alle
maal geïmiteerd en met behulp
van vermoedelijk een Fairlight
levensechter doen lijken. Dat
moet een monnikenwerk zijn ge
weest. Alleen al de prachtige
koortjes, opgebouwd uit zijn ei
gen stem, zijn een lust voor het
por. Daar kunnen ze in Urk nog
een puntje aan zuigen. Een heel
groot pluspunt van de plaat is
voorts dat Rundgren niet is ver
dronken in zijn werkwijze maar
fraaie songs heeft vervaardigd
waartussen minstens drie poten
tiële hits schuilgaan.
Al vele malen eerder heeft
Rundgren in de studio gestunt.
Dat leverde leuke maar lang niet
altijd nuttige platen op zoals de
nep-Beatleselpee 'Deface the
music'. 'A Capella' is echter een
regelrechte sensatie en een mag
nifiek avontuur op de koptele
foon.
WK
Comsat Angels
'7 day weekend' (CNR)
'7 day weekend' is de geslaagde
en langverwachte opvolger van
het fraaie 'Land'. Reeds op die
plaat werd duidelijk dat de Com-
sats het tijdperk van de schets
matige songs waren ontgroeid en
meer streefden naar nummers
met een kop, een staart en zelfs
een refrein. Een streven dat op
de nieuwe plaat voor de volle
honderd procent gestalte heeft
gekregen. Toch is deze commer
cialisering binnen de perken ge
bleven. Er is veeleer sprake van
een knipoog naar - dan een knie
val voor het platenkopend pu
bliek.
Wat wel erg stoort is dat de
mooiste nummers, 'You move
me' en 'Day one', reeds vele
maanden geleden op allerhande
schijven in super-, disco- en sum-
mermix te verkrijgen waren. Je
moet wel lef hebben om zo lang
op je te laten wachten en dan ook
nog eens keer oud spul op je
plaat te zetten. Op de hoes meldt
de groep moeilijke tijden achter
de rug te hebben gehad. Gedoeld
wordt waarschijnlijk op de vele
moeite die men heeft moeten
doen om de plaat op de markt te
krijgen, een probleem waarmee
de Comsats al van begin af aan
kampen. Excuses aanvaard,
maar alleen voor deze keer.
In elk geval klinken de Com
sats erg fris op deze plaat. Bij
songleverancier/gitarist/zanger
Stephen Fellows is zelfs iets van
optimisme te bespeuren. Zong
hij vroeger vooral over.de onbe
reikbaarheid van zijn grote lief
des, die ook nog eens keer over
spel pleegden, anno 1985 heft hij
het glas en neemt hij gewoon af
scheid. Dat lucht op, zeker in het
fraaie 'High Tide'. WK
'Hounds of love' (EMI)
Sinds ze als 19-jarige in 1977 - het
jaar waarin de punk losbarstte -
een hit had met 'Wuthering
Heights', is Kate Bush haar eigen
weg gegaan, zonder zich iets aan
te trekken van muzikale trends.
Ze is een perfectioniste die blijft
schaven tot ze de klank heeft die
ze zocht. Dat kan soms lang du
ren, de opvolger van 'The Drea
ming' heeft driejaar op zich laten
wachten.
'Hounds of love' is echt Kate
Bush - ze heeft een uit duizenden
herkenbaar geluid - maar minder
dreigend en gekweld dan The
Dreaming. De twee kanten heb
ben elk hun eigen sfeer. De twee
de kant, met de aparte titel 'The
ninth wave', is dromerig en
enigszins aan de folk verwant.
Voor deze plaat heeft ze meer
dan ooit gebruik gemaakt van de
fairlight, een instrument dat elk
willekeurig geluid kan analyse
ren en voor muzikale toepassing
geschikt kan maken. Daarnaast
gebruikt ze alles wat in haar
kraam te pas komt, voltallige
kerkkoren of helicoptergeluiden,
een zoemende bas, naderend on
weer, balalaika of cello. Het zou
kitsch kunnen zijn, ware het niet
dat ze zo volstrekt origineel is in
de toepassing van al die elemen
ten.
'Hounds of love' bevat louter
groeibriljanten, die pas na vaak
draaien al hun facetten prijsge
ven. Dtaarom is één Kate Bush in
de drie jaar voor mij genoeg. Al
het andere verbleekt daarnaast
tot haastwerk.
AK
T.C. Matic
'Yé Yé' (EMI)
T.C. Matic is een Belgische band
van wereldklasse. De wereld
weet het nog niet, maar dat kan
alleen een kwestie van tijd zijn.
'Yè Yé' brengt dat moment dich
terbij. Het is hun meest afgewo
gen plaat en ook de meest toe
gankelijke tot nu toe. De soms
wat al te uitzinnige e'scapades
van de voorganger 'Choco' ont
breken. De plaat is dit keer niet
door Aerts geproduceerd, maar
door de Engelsman Howard
Gray, die zijn hitgevoeligheid bij
Scritti Politti en UB40 heeft be
wezen. Hij heeft T.C. Matic een
minder onverbiddelijk geluid ge
geven.
Er staan acht stampende, beu
kende, kortom buiten hun oe
vers tredende nummers op en
twee prachtige ballades, dat alles
gevat in een wederom wonder
schone hoes van fotograaf Dan
ny Willems. De intro's laten de
groei van de band horen. Alle
nummers beginnen alsof de eer
ste paal wordt geslagen voor een
bouwwerk dat eeuwen zal trotse
ren. 'Get Wet' bijvoorbeeld barst
geweldig los met de kwetterende
gitaar van Jean-Marie Aerts en
het intro van de tango 'Elle adore
le noir' is om een kaarsje, bij te
branden. Een plaat met enkel
zulke melancholieke chansons
van Hintjens, wat zou dat ook
mooi zijn.
Nieuw zijn de koortjes, en de
blazers in 'Get wet' en het r
b-achtige 'Who's that girl'. Ook
het archaische orgelspel verwijst
vaak naar de bronnen van de
popmuziek. De Nederlander Mi
chael Peet maakt pas één jaar
deel uit van de band, maar toont
met zijn pompende spel al pre
cies te weten wat T.C. Matic van
een bassist verwacht.
AK
T.C. Matic. (foto pr)
The Icicle Works
'The small price of a bicycle'
(Virgin)
Op de hoes van deze tweede LP
van het trio The Icicle Works is
een gezelschap bijeen in een
ruimte die oogt als de lounge van
een passagiersschip in de kleine
uurtjes. Een officier omhelst zijn
liefje, een matroos met geld in de
hand wordt bij de schouder ge
vat door een heer in het zwart.
Op tafel een gitaar, lege flessen
champagne en volle asbakken.
Alles bij elkaar een chaos, maar
dan wel keurig netjes gecompo
neerd.
Dat tafereeltje geeft treffend
de muziek van The Icicle Works
weer. Op een volvette basis uit
de synthesizer mag een gitaar
zich te buiten gaan aan gier- en
scheurwerk in lange solo's. Soms
luisteren de Byrds van 'Eight mi-
les high' mee over de rand. Bla
zers, een funky gitaar en cow
boy-invloeden ('Windfall') moe
ten wat afwisseling brengen,
maar slagen daar niet in. Op die
overdaad drijven de vocalen van
Robert Ian McNabb, als vetogen
op de soep. Het is met name de
zang die er opblaaspop van
maakt. Uithalen, overslaande
stemmen, bombast die «voor ge
drevenheid moet doorgaan. De
flarden tekst die te verstaan zijn -
ze hebben het over 'het bewust
zijn van koningen' - nodigen niet
uit tot zorgvuldig luisteren. Eén
of twee nummers ('Hollow Hor-
se' en 'Book of reason') zijn te
doen, maar een hele plaat is echt
te veel van het goede.
AK
HORIZONTAAL
3. muze v.h. minnedicht; 8.
test; 10. mythologisch ver
haal; 11. laatste voorwaarde;
12. korting; 14. mist; 16.
kwaadsprekerij; 18. alom; 21.
enzovoorts; 22. verslag; 23.
zeepwater; 24. mager; 25.
bep. repen gedroogd vlees;
27. hengselscharnier; 28. ge
konfijte schil; 30. natuur
(Lat.); 32. Chr. feest; 34. leger
(Fr.); 35. gewicht; 38. strijdge
woel; 39. spelleiding; 40. dier.
VERTICAAL
1. pronk, luister; 2. porte
monnee; 4. koordans; 5. open
plek i.e. bos; 6. vertrek; 7.
marterachtig roofdiertje; 9.
misslag, blunder; 10. verder
felijk; 13. wraakzuchtig; 15.
parachute; 17. gepeupel; 18.
gehoor-hoorntje; 19. alle
twee; 20. afzonderlijk; 25. lef,
kranig; 26. muziekinstru-
V
X
X
5
5
1
G
r
V
r
5
t!
2
A
E
r
r
r
c
r
E
r
E
r
P
W\
r
r
0
P
r
5
c
H
A
T
JL
P.
L
A
cl
H
r
0
T
r
L
r
A
r
A
pr
K
r
R,
r
0
r
p
"F
V
E
R
R
J
P
|r
E
E
R
L
0
TT
5
0
r
u
r
K
r
T
r
E
w
E"
V
E
r
0
M
\A
II
i
s
Éi
4
'i
II
\i
'2
HEiiaaaacaaHBacjaE]
SQQQaQQQQQBQQQQ
ment; 28. gezamenlijk; 29. ka
meel; 31. klagen, zaniken; 32.
zeegod; 36. watering; 37. ijle
brandbare stof.
De prijs van 25,- werd toege
kend aan M. van Tol-Breukers,
Huigsloterdijk38, 2156 LE Wete-
ringbrug. De prijs wordt de win
naar toegezonden.
Oplossingen met vermelding
'Puzzel' voor donderdag op brief
kaart of in enveloppe zenden aan
Redactie Leidsch Dagblad, Post
bus 54, 2300 AB Leiden.
Ook de vrouwen zijn bezig aan
een cyclus om het wereldkam
pioenschap. In een recent gehóu
den interzone toernooi te Havana
wist de Zweedse Pia Cramling
zich verrassenderwijs niet recht
streeks te plaatsen voor het kan
didatentoernooi. Dit kwam voor
al door een afschuwelijke neder
laag tegen de als laatste eindi
gende Vokralova. Zij zal zich als
nog moeten plaatsen via een
driekamp met de Roemeense
Nutu en de Russin Ioseliani. Op
de eerste en tweede plaats ein
digden de Russinnen Alexandria
en Achmylovskaia die zich wel
rechtstreeks plaatsten. Uit het
toernooi de volgende partij.
Wit: Achmylovskaia; zwart:
Veröczi (Hongarije). 1. Pf3 Pf6 2.
g3 g6 3. Lg2 Lg7 4. 0-0 0-0 5. c4 d6
6. d4 Pc6 7. Pc3 a6 8. h3 Tb8 9. e4
b5 10. e5 de5: 11. de5: Ddl: 12.
Tdl: Pd7 13. e6 fe6: 14. cb5: ab5:
15. Lf4 Pde5 16. Pe5: Pe5: (Tot
hiertoe is alles nog bekend. De
partij Petersen-Nunn, Thessalo
niki 1984, eindigde hier na Tacl
snel in remise. De witspeelster.
De match Gantwarg - Clerc met
als inzet de wereldtitel
onze Nederlander slecht begon
nen. Al in de eerste partij moest
Clerc beide punten aan de huidi
ge wereldkampioen laten. Dat
ging zo. Clerc - Gantwarg. 1.35-
30?! Een zet die door Clerc niet
zo vaak gespeeld wordt, dit in te
genstelling tot zijn secondant
Jannes van der Wal. 20-25 2.40-
35 15-20 3.45-40 20-24 4.33-29 24-
x33 5.38x29 18-22 6.36-24 19x30
7.35x24 14-19 8.40-35 19x30 9.35-
x24 10-14 10.24-20 14-19 11.20-
15 12-18 12.39-33 7-12. Een vol
komen nieuwe opening. 13.44-39
9-14 14.42-38 5-10 15.47-42 1-7
16.31-27 22x31 17.37x26 3-9
18.41-37 19-23 19.46-41 14-19
20.37-31 10-14 21.31-27 19-24.
Het alternatief is 17-21 (de dam
men 4-10, 19-24, 13-19, 14-19 en
4-10, 25-30,19-24, 9-14 verliezen
allebei een schuif) 26x17 11x31
36x27, b.v. 49-44 11-17 42-37?
23-28! 33x11 18-23 29x18 13x33
39x28 12-17 11x22 14-20 15x13
9x29!! 22.29x20 23-28 23.32x23
18x40 24.50-45 14-19 25.45x34 25-
xl4 26.36-31 12-18 27.41-36 7-12
Het maken van een goed speel
plan is een eerste vereiste voor
succes en niet voor niets advi
seert een Amsterdamse bridgele-
raar de leider van een spel dan
ook om, na het opengaan van de'
dummy op één hand te gaan zit
ten. Aangezien de andere hand
de kaarten vast houdt wordt
daarmee bereikt dat niet te snel
wordt bijgespeeld en dat is pre
cies wat wordt beoogd. Het vol
gende spel bv. verdient duidelijk
een degelijke afweging van kan
sen, voordat in slag 1 wordt bij-
B 10 5 3
6
V52
AHB62
N 7
w o S 5 3
z
8 64
10 7 4 2
O B 10 9 8
10 5
O H76
V97 3
A H V 9 2
A V 8
O A 4 3
84
Zuid speelt 6 Sch en wordt ge
confronteerd met een start van
Ru B. In de vage hoop dat west
van onder de heer is uitgekomen,
legt hij de vrouw. Maar die hoop
is ijdel, want oost produceert de
heer; door zuid genomen met het
aas. Hoe nu verder?
Het is duidelijk dat er thans
twee ruitenverliezers zijn en dat
zuid er daarvan één moet
kwijt te raken, alvorens hij
VIJFTIG JAAR geleden werd
België in diepe rouw gedompeld
door de dood van koningin
Astrid. Het volk verloor een ko
ningin die in enkele jaren de har
ten van alle Belgen had ver
overd.
Nu, een halve eeuw later, is
België deze koningin nóg niet
vergeten. Alle kranten en tijd
schriften in België hebben rond
de tijd dat het vijftig jaar was ge
leden dat ze verongelukte pagi
nagrote verhalen gebracht, zon
dagsbladen kwamen met ver
volgverhalen en uiteraard bracht
de televisie herdenkingspro
gramma's.
Ook de Regie der Posterijen is
niet achtergebleven. Op 2 sep
tember verscheen een 12 frank-
herdenkingszegel in een oplage
van 8,1 miljoen exemplaren. De
bruingetinte portretzegel toont
een fijngetekende, trièstogende
koningin, de jaartalen 1935-1985
en de letter A.
De Belgische post denkt overi
gens ruimer dan de Nederlandse
PTT als het gaat om het herden
ken of afbeelden van leden van
het koninklijk huis. Zo werd bij
voorbeeld het vorige jaar het feit
Pd3 18. Lc7: Pel: 19. Tel: Ld7
(Een interessante voortzetting is
hier Ld4 20. Te2 La6 21. Lb8: b4
22. Le5 Le2: 23. Ld4: bc3:24. Lc3:
28.34-30 2-7 29.38-32 19-23
30.42-38 17-22 31.30-25 13-19
32.33-29 23x34 33.39x30 19-23
34.43-39 9-13 35.48-42 13-19.
Het lijkt alsof wit zwart be
hoorlijk in de tang heeft. Strate
gisch is dat waarschijnlijk ook
zo. Combinatief echter niet. Zo
cn het is onduidelijk wie er beter
staat) 20. Tdl b4 21. Lb8. bc3: 22.
bc3: La4!? (Na Tb8: 23. Td7: Lc3:
heeft de stelling behoorlijke re
mise-tendensen) 23. Tbl Lc3: 24.
Lf4 Td8 25. Lfl Kf7 26. Lc4 Td4
27. Le2 Tb4? (Een forse beoorde
lingsfout; zwart had tegenspel op
de koningsvleugel moeten zoe
ken in plaats van deze afruil) 28.
Tb4: Lb4: 29. Le5 Ke8
(Het probleem van zwart is niet
alleen pion a2, maar ook haar
verzwakte koningsvleugel. Wit
neemt het verstandige besluit
onfWeze onder druk te gaan zet
ten in plaats van met de a-pion te
gaan rennen) 30. h4 Kd7 31. f4
Lel 32. Kh2-Kc6 33. Lc4 Kd7 34.
Kh3 Lf2 35. Ld3 Kc6 36. g4 Kd5
37. h5 Le8 (Na gh5: 38. g5 valt h7
en is de witte g-pion vrijwel niet
te stoppen) 38. h6 (Maar nu is Le8
gebonden aan g6 omdat wit an
ders Lg6: speelt) Lel 39. Lc2 Lf7
40. Kg2 Lh4 41. KIS Lf6 42. Lb3+
Kb5 43. Lf6: ef6: 44. f5 gf5: 45.
gf5: Lh4+ 46. Ke4 en zwart gaf
op. Na c5 wint 47. Lg8 en na efo:
47. Kf5: wint wit zowel f6 als h7.
volgt op 49-43 16-21!! 26x28 4-10
15x4 12-17 4x22 14-20 25x14 19-
xlO 28x19 17x48 31-26 48-31!!!
26x37 8-13 19x8 7-12 8x17 11x44!
Een coupe Royal zowaar. In
plaats van 49-43 is 49-44 ook niet
goed wegens de partij variant.
Gedwongen was daarom 27-21
16x27 32x21 met een iets betere
stand voor zwart, als is dat nog
lang niet verontrustend. De par
tijvariant wel. 36.42-37?? 4-10!
37.15x4 14-20 38.25x14 19x10
39.4x15 23-28 40.32x23 18x29
41.15x17 12x25! Een toch wel erg
fraaie combinatie, die de partij
op slag beslist. Om alvast te wen
nen aan de komende nederlaag
speelt wit nog een paar zetten.
42.37-32 25-30 43.31-27 7-12
44.32-28 11-17 45.27-22 36-34
46.22x11 6x17 47.28-23 34-40. En
hier gaf Clerc ongetwijfeld ge
desillusioneerd op. Een slechtere
start had Clerc zich niet kunnen
bedenken. Hopelijk trekt hij dat
weer snel recht, uiteindelijk
moet Clerc namelijk minimaal
met 21-19 winnen. Bij 20-20
blijft Gantwarg nl. wereldkam
pioen.
door
Ton Schipperheyn
slag gaat. Er zijn daartoe via snij
den twee mogelijkheden: de snit
op Ha H, en als dat lukt een ver
liezer afgooien op Ha A, en de
snit op KI V. Maar is dat verstan
dig? Het antwoord is nee. Een
goede speler zal altijd proberen
om verschillende kansen te com
bineren en dat kan als volgt:
Zuid moet eerst proberen de kla-
verkleur vrij te troeven. Hij moet
daartoe direct KI A H spélen en
niet bang zijn dat de tegenpartij
troeft (bedenk dat de kans dat de
klaveren 5-1 zitten veel kleiner is
- om precies te zijn 15% - dan dat
de snit mislukt). En waarom u
niet eerst troef mag trekken
blijkt direct. Zuid troeft dus de
derde klaveren met Sch V. De KI
V valt helaas niet, maar zuid
geeft niet op. Een kleine troef
volgt naar de tien en nogmaals
wordt een klaveren hoog ge
troefd. De volgende kaarten zijn
Zuid speelt Sch 9 naar de boer
en als nu de resterende troeven
vallen kan op KI B een ruiten
worden geloosd. Zuid troeft ver
volgens twee hartens en geeft al
leen nog een ruiten af. Maar zuid
heeft opnieuw pech; west blijkt
een troef over te houden en KI B
kan niet worden geïncasseerd.
De laatste troef trekken kan wel,
86
10 7 4
O 98
-
herdacht dat vijftig jaar eerder
(in 1934) koning Albert I bij het
beklimmen van de rotsen van
Marche-les-Dames verongelukte
(ook in 1974 memoreerde men
hem op een zegel), werd in 1976
de 100e geboortedag van konin
gin Elisabeth herdacht en ver
scheen daartussendoor - in 1980
- nog ter gelegenheid van de
feestelijkheden rond de viering
van 150 jaar onafhankelijkheid
een serie van vijf zegels met por
tretten van alle regerende vor
sten en vorstinnen sedert 1830.
Daarnaast zijn in de loop van de
na-oorlogse jaren nog tal van ze
gels verschenen met afbeeldin
gen van koningin Elisabeth, ko
ningin Fabiola en van prinsen en
prinsessen.
Ook posterijen van andere
westerse koninkrijken houden er
op dit punt andere opvattingen
op na als in Nederland, denken
misschien ruimhartiger, of voe
len zich niet zo geremd door al
lerlei omstandigheden. In verge-
B 5 3
6
O 52
B
N
1A( A 9 H
w 0 o ?e
Z -
A 9
O A V 8
O 43
-
maar in dat geval kan zuid
slechts één harten troeven en
blijft hij met twee verliezers in de
rode kleuren zitten.
Zuid benut nu zijn laatste
kans: hij speelt een kleine harten
naar de vrouw en hoopt dat de
snit lukt. Zuid kan dan de laatste
troef halen, Ha A spelen, een har
ten troeven en tenslotte op KI B
een ruiten afgooien. Dat lukt in
derdaad en zuid heeft uiteinde
lijk toch één van de snits geno
men, maar eerst nadat hij alle an
dere (veiliger) kansen had gepro
beerd. Hij nam de kans dat Ru V
de eerste slag zou winnen; hij
nam de kans dat KI V in drie ron
den zou vallen. Toen dat pas na
vier ronden gebeurde, restte hem
nog de kans dat de troeven 2-2
zouden vallen. Slechts toen dat
allemaal mislukte viel zuid terug
op de snit. Een gemaakt contract
was zijn verdiende loon.
Moraal: stel een niet direct
noodzakelijke snit zo lang moge
lijk uit en probeer eerst of er
geen veiliger wegen zyn om het
contract te maken.
lijking met al deze landen komt
in Nederland het koninklijk huis
er maar bekaaid af. Het "meer
derjarig" worden van de kroon
prinses is destijds niet gememo
reerd; het overlijden van konin
gin Wilhelmina in 1962 is met
geen enkele zegel herdacht; het
huwelijk van prinses Beatrix en
prins Claus is op een postzegel
niet terug te vinden; toen prins
Willem-Alexander 18 jaar werd
en prins van Oranje ging heten is
dat niet herdacht; bij de troons
bestijging van koningin Beatrix
kregen we een magere door de
Dienst Esthetische Vormgeving
ontworpen zegel voorgescho
teld; geen zegelvan prinses
Juliana na een lange regerings
periode, ook niet toen ze 75 werd
en koningin Emma is al lang ver-
De Nederlandse PTT houdt re
kening met veel en met velen.
Dat is bekend. Maar het kan ook
te ver gaan. Gevoeligheden lig
gen er in andere» landen ook,
maar daar is men waarschijnlijk
toch iets driester en laat men
achteraf de kritiek over zich
heen gaan. Maar wie weet zorgt
de Nederlandse PTT de komen
de jaren voor verrassingen.