Kunst met een opdracht Duitse rockzanger wil publiek laten denken TV-rubriek Postmoderne verveling door Nico Scheepmaker ZATERDAG 28 SEPTEMBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 33 opgeweld. Dat misverstand zal om schillende redenen zijn ont staan. Ten eerste is het een alge meen bekend en ook aanvaard feil. dat ware kunst alleen dankzij in spiratie kan ontstaan, want an ders is er sprake van 'maakwerk', en niets is vulgairder en verachte lijker dan dat. Alles, dus ook kunstteen gedicht, een gebouw, een sonate, een beeld houwwerk, een toneelstuk, een schilderij, een choreografie) moet natuurlijk eerst gemaakt worden voordat het kan worden gelezen, bekeken, gespeeld en aangehoord, en men aanvaardt van ganser har te dat dit maken met de grootst mo gelijke vakmanschap dient te ge schieden, maar daarbij dienen on dertussen wel de nodige vonken van de inspiratie deze werkzaam heid al knetterend bij te lichten, want anders kan er moeilijk spra ke zijn van kunst. Is er nu sprake van een op dracht. dan ligt de drijfveer voor de kunstenaar om speciaal dit werkstuk te creëren, dus buiten hem zelf, buiten zijn kunstenaars ziel, zal ik maar zeggen, en dat pleegt men een bedenkelijk uit gangspunt te vinden. Een tweede reden waarom kunst in opdracht in een kwade reuk staat, kan mis- schien gevonden worden in het feit dat lang niet elk werkstuk in op dracht (men denke aan gelegen heidsverzen van Boutens en A. Ro land Holst) even gelukkig uitviel. Maar hierbij doet zich de ongeluk kige omstandigheid voor. dat een werkstuk in opdracht altijd ge neigd is aan het daglicht te treden, terwijl 'vrij werk' doorgaans in de la blijft als het niet zo gelukkig uit pakt! dat er een groot gebrek aan acteurs is in Nederland, waardoor hel moeilijk is ze altijd in de juiste leef tijdsklasse te engageren. Een zoon die niet alleen ouder is dan zijn eigen moeder, maar ook nog ouder oogt. dan wordt er wel een heel grote wissel getrokken op onze fantasie en ons inlevingsver mogen! Ik zou bovendien het zoge naamd oude filmpje over de stof zuiger, dat ook in de stijl van de jaren dertig werd gespeeld, in zwart-wit hebben gehouden, net als het echte gespeelde filmpje over het nachlasyl, want al deze vervreem dende effecten leken mij niet con form de opdracht van deze op dracht. Voor het overige zat het aardig in elkaar, en lijkt zo'n gespeelde do cumentaire voor het duidelijk ma ken van een tamelijk ingewikkelde materie een nuttig instrument. Niet omdat je op die manier de materie duidelijker maakt dan in een recht-toe-recht-aan-documentaire, maar omdat de kans veel groter is dat de kijkers er naar gaan en blij ven kijken. De Westduitse rockzanger Udo Lindenberg staat sinds jaar en dag bekend als een van de meest strijdbare muzikanten in Eu ropa. Geliefd bij jongeren, verafschuwd door vele van hun ou ders, regelmatig in aanvaring met de bondsregering en de me dia. Opmerkelijke bijdragen aan de televisieprogramma's Eu rope A Go Go en Live Aid for Africa hebben Der Udo nog meer in de schijnwerpers geplaatst. Op het wereldjeugdfestival in Moskou zette Lindenberg zijn kruistocht tegen de bewape ningswedloop en de hongersnood onverminderd voort. Aan het begin van een nieuwe tournee door West-Duitsland nam een van onze verslaggevers een kijkje achter de schermen. Een ge sprek met de showman van het Panik Orchester over Starwars, rassendiscriminatie, DDR-boycot, neo-nazisme, onderwater- ballet en de teleurstelling over het op een ordinair rock roll- feest uitgedraaide Live Aid voor hongerend Afrika. In kunstkringen, en wat daar te genaan leunt, beslaat het romanti sche misverstand dal kunst in op dracht noodzakelijkerwijs van een minder allooi moet zijn dan kunst die 'zomaar' uit de kunstenaar is Groningen krijgt deel opbrengst 'Ik Jan Cremer' GRONINGEN (ANP) - De gemeen te Groningen eist dertig procent op van de recette van de rockopera 'Ik Jan Cremer' van de voorstellingen in het Amsterdamse theater Carré. De gemeente Groningen verwacht dat door deze vordering tussen de 50.000 en 90.000 gulden in de ge meentekas zal terugvloeien. Vol gens wethouder H.J. Morssink .(culturele zaken) van Groningen hebben de producenten instem mend gereageerd op de Groninger De regeling tot terugbetalen is tot stand gekomen in overleg met het theater Carré. „Onze vordering mag niet tot gevolg hebben dat de toernee wordt gestaakt. Het is al leen de bedoeling om de lening die wij kort voor de première van de opera verstrekten bij stukjes en beetjes weer terug te krijgen", al dus de wethouder. De gemeente Groningen stak 780.000 gulden in de produktie, waarvan 230.000 gulden in de vorm van een lening. Dat geld werd ver strekt onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat het op korte ter mijn zal worden terugbetaald. Producent Anton Smit betreurt de gang van zaken rond de recette van Carré, omdat daarmee voort zetting van het optreden van de rockopera na de voorstellingen in Carré in gevaar wordt gebracht. Hij geeft evenwel te verstaan dat de producenten er uiteindelijk mee akkoord zijn gegaan, omdat zij met de rug tegen de muur stonden. 'Rapid Eye Movement' door Dance Transformation (Ron Bunzl, José- Luis Greco en Jann Burkhardt). Gfe- zien op 27 september in het LAK- theater, leiden. Aldaar ook van avond. LEIDEN - Dance Transforma tion is een typische vertegen woordiger van de Amerikaanse postmoderne dans. Ron Bunzl, José-Luis Greco en Jann Burk hardt verwerken veel kenmer ken van dat genre in hun voor stelling: de aan de performance ontleende ruimte voor improvi satie; het samengaan van ver schillende media en het aftasten van de grenzen van dansbewe gingen. 'Rapid Eye Movement' was eerder in ons land te zien tij dens het Spring Dance Festival in Utrecht. Postmoderne dans is vaak zon der inhoud. In dit geval is er een titel die wel een kader aan de voorstelling geeft. REM is een medische term voor de fase van de slaap waarin het meest wordt gedroomd. De oogbollen ver- 'Wilde vaart'. Show van Peter Faber en muzikant Rob Boonzajer. Gezien op 27 september in de Leidse schouwburg. Aldaar nog vanavond LEIDEN - Sommige mensen hebben zoveel uitstraling, dat er alleen al van hun verschijnen op het podium een merkbare aan trekkingskracht uitgaat. Peter Faber is zo iemand, die een zaal met mensen door zijn expressie ve aanwezigheid kan boeien. Hij creëert schijnbaar moeiteloos een ongedwongen sfeertje, waar in hij, naar het zich laat aanzien, gewoon lekker zijn gang kan gaan. Met als gevolg, dat je je als toeschouwer door zijn tomeloze energie vrij gemakkelijk laat. meeslepen. Inhoudelijk is weliswaar zijn programma flinterdun, maar het geheel doet sympathiek aan. waardoor je gaarne bereid bent om de talrijke zwakke plekken in de opbouw op de koop toe te ne- Bij dit alles denkt men door gaans aan literatuur: poëzie en proza, want in de architectuur wordt vrijwel alles in opdracht ge maakt, in de muziek (we weten hel via Bach en Mozart bijvoorbeeld, en Verdi schreef 'Aida' ter opluiste ring van de opening van het Suezkanaal) wordt ook veel met op drachten gewerkt, in de beeld houwkunst idem dito, evenals in de schilderkunst, zoals we van vroeger weten (De Nachtwacht), maar ook van heden ten dage: de wandschil- derijen die Lucebert voor het Let terkundig Museum maakte. Maar zelfs in de dichtkunst is het moge lijk gebleken dat dichters in op dracht goede, mooie gedichten maakten, zoals onder andere Ger- rit Komrij en Rutger Kopland aan toonden bij het 150-jarig bestaan van het Kadaster Afgelopen woensdag werden we op de televisie op tweeërlei wijze met kunst in opdracht geconfron teerd. Eerst zagen we een tien mi nuten durende impressie van de viering van het 100-jarig bestaan van het Rijksmuseum, een gebouw dat door Cuypers in opdracht werd ontworpen. Tijdens die viering werd het voor 10 miljoen gulden aangekochte portret van Claesje aan het Rijksmuseum aangeboden, dat omstreeks 1635 door Rem brandt in opdracht (en voor min der dan 10 miljoen gulden, maar toen was de gulden natuurlijk ook meer waard) werd geschilderd. En een uurtje later zagen we de gespeelde documentaire 'Het recht van de zwakste', dat Eli Asser in opdracht schreef, om het niet zo ge makkelijke onderwerp van de Al gemene Bijslandswet die 20 jaar bestaat) zo begrijpelijk mogelijk te maken. Eli Asser had gekozen voor een mengvorm van explicerend commentaar en gespeelde eenak- tertjes, uitmondend in een heden daags gezinnetje, waarvan de va der (Kees Brusse, 60 jaar) en de moeder (Olga Zuiderhoek, 39 jaar) met hun Lucky Luke-lezende zoon Huub Scholten, 42 jaar) zaten te kissebissen over de voor- en nade len van de Algemene Bjstandswet. Omdat we geacht werden te kij ken naar een realistisch, uit het le ven gegrepen toneelstukje, waarbij ons ook nog verteld werd dat vader en moeder hun hele leven bij elkaar waren gebleven vanwege hun zoon die zij eigenlijk niet hadden willen krijgen, moeten we bij een nauw keurige afweging van de leeftijden van de drie acteicrs wel aannemen (GPD) - Treffender had Udo Lin denberg zijn nieuwe tournee niet kunnen beginnen. Twintig jaar na het vertrek uit zijn Westfaalse ge boorteplaatsje Gronau, is een im mens grote leegstaande fabrieks hal het decor voor een eerste optre den ten overstaan van het thuis front. Het verval van de textielin dustrie heeft het grensstadje gena deloos hard getroffen. door Dolf Ruesink „Het is hier wel enigszins te ver gelijken met Afrika" bromt Lin denberg in zijn beslist niet boven- modale caravan, die pal achter het podium in de ongezellige Versand- halle GvD staat gestationeerd". Deze streek is door monocultuur en uitbuiting van de arbeiders ka pot gemaakt". Met een werkloos heidspercentage van meer dan twintig procent en een perifere lig ging zijn er nauwelijks toekomst perspectieven voor jongeren in de geboorteplaats van de monteurs- „Gronau an der Donau" noemt Lindenberg 's avonds met gevoel voor melancholie de plaats, die' hij in de roerige zestiger jaren verliet voor een muziekstudie in Münster, gevolgd door een zwerftocht naar zijn huidige uitvalsbasis Hamburg. Van die pittoreske Donautafereel- tjes is echter weinig terug te vin den. Betonnen karkassen van een ineengezakte industrietak bepalen het beeld van Gronau. Reden te over voor de strijdbare 40-jarige rock roll'er naar het gemeente bestuur te stappen, om daar enkele uren voor het concert de verdeling van „die Kohle" voor plaatselijke projecten te bespreken. Udo stelt de totale opbrengst van het door drieduizend fans bezochte première-optreden (27 DM entree) beschikbaar voor werklozenpro- jecten en verenigingen van buiten landse werknemers. „In dit land moet over de fundamentele oorza ken van de werkloosheid hoogno dig eens wat steviger worden ge discussieerd", verduidelijkt hij. half verscholen tussen de kleerkast en het rijkelijk van versnaperingen voorziene opklaptafeltje in de mi ni-caravan. Schweinerei Volstrekt duidelijk is zijn opstel ling inzake het „uiterst onvriende lijke klimaat voor buitenlanders" in West-Duitsland. Een forse klap op het al gememoreerde opklapta feltje zet zijn opvattingen kracht bij: „Es soil aus sein mit dem Schweinerei gegen die Auslander! Er heerst mij hier een te gevaarlij ke stemming. Als we de buitenlan ders eruit gooien, lossen we onze eigen problemen wel weer op. To- tall Verkehrt! Onze buitenlandse vrienden hebben in Duitsland de welvaart helpen opbouwen. De Bondsregering zou wel degelijk nieuwe arbeidsplaatsen kunnen scheppen, maar heeft nu eenmaal te veel geld in de wapenindustrie zitten". Lindenberg ageert in muziek, woord en daad voortdurend tegen mistoestanden, die hij in de maat schappij signaleert. Dat wordt hem door veel landgenoten niet in dank afgenomen. De behoudende media laten zich daarbij niet onbetuigd: „De Springer-pers verklaart me ie der jaar zeker één keer dood en van veel radio- en televisiestations hoef ik niet veel te verwachten. Onder schat de mediapolitiek van Hel muth Kohl niet. Overal heeft-ie zijn regeringsgezinde mannetjes zit ten". In het progressievere noorden van de Bondsrepubliek zal Udo toch vermoedelijk meer gemoeds rust vinden dan in Beieren, zo wil len we graag van de permanent met hoed getooide zanger weten. „Nee, dat is -het merkwaardige. De Bayerische Rundfunk is de slecht ste niet en je hebt er de laatste lijd veel vrije zenders. Wat dat betreft is het met de NDR veel kwalijker gesteld. Die neemt een monopolie positie in en dat is voor mij dan ook 'die absolute Operettesender". Moskou De op orkaansterkte door de Gronause Versandhallc GvD ra zende rockmuziek krijgt 's avonds een opmerkelijk intermezzo. Lin denberg verschijnt met drie Turk se muzikanten ten tonele. Niet al- Udo Lindenbergs engagement reikt van Gronau tot Moskou leen een voorzichtig heupwiegen de politieman en een kolossale EH- BO'er van het formaat Hans Joa chim Tiedge kijken nieuwsgierig toe, maar ook de wat meer met Lin- denberger's Panik Orchester ver trouwde toeschouwers zijn verrast. „Dit ga ik in alle steden doen" roept de initiatiefnemer, met zijn gepatenteerde nasale stem. „Laten zien dat er in Duitsland naast alle „Schweinerei" ook nog verbon denheid bestaat met Turken, Italia nen en Portugezen". „Beschouw me alsjeblieft als een volkszanger en niet als een minder heden-troubadour of een elitebe- diende. Ik probeer mijn publiek een krachtiger bewustzijn voor de realiteit bij te brengen. Als er iets kan veranderen in deze wereld dan alleen door initiatieven vanaf de basis. Mijn publiek wordt gelukkig steeds breder, maar ik zou er geen bezwaar tegen hebben als er ook eens wat meer CDU- en CSU-lui hun gezicht zouden laten zien. En wat mij betreft mag ook een neo nazi in de zaal komen, op voor waarde dat ik hem als nadenkend humanist weer naar huis zie te krij gen. Laten we zeggen, dat ik me zelf zie als een soort transformator, iemand die informatie doorgeeft en zegt waar het op staat". Van Gronau naar Moskou is wat de namen betreft geen grote sprong. Lindenberg was er eind ju li met zijn Panik Orchester een week te gast en gaf er voor 35.000 bezoekers zes concerten. Dat alles in het kader van het twaalfde we reldjeugdfestival. „Die erste Hully Gully Band aus dern Wilden Wes ten in der UdSSR" grinnikt hij. „Ik heb er mijn mening gezegd over de bewapeningswaanzin, de Derde Wereld, Polen en Afghanistan. Dat was het motief om te gaan. We kon den ons er ook redelijk vrij bewe gen. al lieten de Russen niet na voortdurend verwarring te zaaien. Om de haverklap werden de aan vangstijden en de plaats van onze concerten veranderd. Het vervoer was voortdurend pas op het laatste moment geregeld en we spee'den er ook voor oude partijbonzen, die braaf in het gelid stonden te klap pen". Een uurtje later vertelt drummer Bertram Engel in de cou lissen een somberder verhaal. „Scheisse! Nooit meer naar Rus land. Je kon je niet omdraaien of er stond politie achter je rug, overal werden we als muzikanten gevolgd en wat voor ons zeker zo erg was. sinds Gorbatsjov aan het bewind is in Moskou kun je er geen druppel alcohol meer krijgen in het open baar". Live Aid Een internationaal man, dat on getwijfeld In zijn teksten zitten voortdurend Engelse kreten en stapt Udo voor de afwisseling eens helemaal over op die taal. dan klinkt er plots „Guten Tag ..Sauerkraut" en „Fraulein" uit de luidsprekers Beslist internatio naal en goed begrepen was Lin- denbergs verrassende oproep, in het wereldwijd uitgezonden Live Aid-televisieprogramma, een eind te maken aan de bewapeningswed loop. „Dat jij dat als Duitser moest opmerken, werd me later uit con servatieve kringen verweten. Ja, juist wij als Duitsers dienen dat te zeggen. Wie die twee wereldoorlo gen in gang hebben gezet mogen iets laten horen, nu de derde we reldoorlog in de Derde Wereld he vig bezig is. De hongersnood in Afrika is niet los te zien van de in ternationale bewapening. Ik vond het beschamend dat er tijdens Live Aid geen Mick Jagger is opgestaan, die een appèl heeft gedaan op Gor batsjov, Reagan en al die andere pathologen, om met hun waanzin op te houden. Er was zestien uur televisiezendtijd en uitgerekend wij moesten in onze drie minuten met deze bijdrage komen!" Voorafheb ik mijn bedenkingen gehad tegen deze actie voor Afrika. Het mocht naar mijn idee niet uit draaien op een groot rock roll- feest, dat wordt aangericht op de ruggen van stervende kinderen in Afrika. Voor een deel is het dat wel geworden, want zeg zelf, zo'n kreet 'Feed the World' is toch belachelijk als je 200 miljoen ophaalt en verder geen vervolg aan de actie wilt ge ven. Het is de perverse tragedie van deze wereld. Het heeft me achteraf reuze te teleurgesteld dat met name de Britse en Amerikaan se muzikanten wèl melding wisten te maken van hun volgende gloed nieuwe plaat, maar niet bereid ble ken door te dringen tot de kern van de zaak". Honecker De politiek houdt Lindenberg zo bezig, dat hij op een aan Afrika op gedragen single „Grüne Mauer" als B-kant zelfs een interview opnam met Willy Brandt. Diens betrok kenheid, als voorzitter van de Noord-Zuid-commissie. bij het be wapenings- en voedselvraagstuk sprak Udo dusdanig aan. dat hij er een plaatsje voor inruimde op het zwarte vinyl. Willy Brandt haalde de hitparade overigens niet. Dat deed Erich Honecker wèl. Met de „Sonderzug nach Pankow" kreeg de DDR-leidcr onverwacht grote bekendheid bij het jonge publiek In 1983 mocht Udo achter de Ber- lijnse Muur zijn muziek'uitstrooi en. dat tot groot genoegen van de vele Oostduitse fans. die alleen te gen woekerprijzen van vaak wel 200 DM op de zwarte markt aan platen van hun idool kunnen ko men. Een jaar later werd de ..Got terhammerung"-tournee echter af gezegd door de Oostduitse partij top. „Honecker heelt 'horror' voor grote concerten met mij in de voet balstadions. Hij is bang, het niet meer in de hand te kunnen hou den. Aanvankelijk kon de top nog wel lachen om mijn teksten. Toen ik de Oostduitsers verkondigde dat de kruisraketten er niet mochten komen, klapte het partijkader en thousiast. Maar toen ik vervolgens vertelde, dat Moskou ook rap z'n raketten moest weghalen, nam het applaus snel af'. „Ik wil een offensief tegen Star Wars en al die andere ruimtewa pens Daarom heb ik het plan op gevat een internationaal televisie programma van de grond te krij gen. Gorbatsjov wil ik zo gek zien te krijgen dat hu in Rusland op een podium klimt. Olav Palme moet dat ergens in Europa doen en ho pelijk doen de Democraten in Amerika mee. Gezamenlijk moe ten ze dan met een verklaring ko men. „Geen verdere bewapening, want wat maakt het uit of je negen tig of honderd keer 'overkill' in de wereld hebt Zolang deze 'Schwachsin' doorgaat moet ik als klein nachtegaaltje toch iets onder Brautigam overtuigend Recital door Ronald Brautigam, pia no. Programma: W. A. Mozart - Sona te in D gr.t. K.V.576, F. Schubert - Sonate in A gr.t. D 959, A. Schönberg - Sechs kleine Klavierstücke opus 19, S. Rachmaninoff - Variaties op een thema van Chopin opus 22. Ge hoord op 27 sept, in de Kapelzaal i het K&O-gebouw. LEIDEN - Wederom kreeg het vele publiek dat afkwam op het tweede concert van de Interna tionale Pianistenserie gister avond waar voor z'n geld. De Ne derlandse pianist Ronald Brauti gam liet op overtuigende wijze r zeer uiteenlopende composi ties tot hun recht komen. Tussen de beide sonates die voor de pau- gespeeld werden, valt een overeenkomst op te merken. Zo- t wel de D-dur sonate van Mozart als de A-dur sonate van Schubert worden vaak gezien als de bekro ning van het gehele sonate-werk van beide componisten. Alle Schubert-karakteristieken zijn de A-dur sonate vertegen woordigd en ook Mozart wist met zijn laatste pianosonate ver schillende elementen met elkaar evenwicht te brengen: een combinatie van de polyfone kunst van Bach en Handel en het lichte spel van de galante' stijl. Licht, helder en polyfoon, dit al les was te horen in de D-dur so nate van Mozart. Ondanks, of misschien wel dankzij het vrij snel gespeelde adagio wist Ro nald Brautigam een opvallend mooie eenheid van dit driedelige werk te maken. In Schubert mis te ik de lyriek, de in stilte uitge zongen melodieën; de uiterlijke glans had teveel de overhand. Maar wat Brautigam in deze so nate en ook in de werken na de pauze aan klanken uit de vleugel weet te halen is werkelijk fantas tisch. Zijn arsenaal van dynami sche mogelijkheden lijkt te blij ven groeien. Een mooie programma-keuze vormden de Sechs kleine Kla vierstücke van Arnold Schön berg (1874-1951). Brautigam speelde deze, zowel van pianist als luisteraar veel aandacht vra gende stukken op indringende wijze. Tot slot klonken Rachmani- noffs variaties op de c-moll pre lude van Chopin. Een groot, vir tuoos werk waar Brautigam dui delijk veel voeling mee heeft. De geweldige overtuigingskracht van het begin kon misschien niet tot het einde volgehouden wor den, maar alles bleef ruim schoots binnen de macht van Brautigam en die van de vleugel; Ronald Brautigams techniek is en één om je vingers bij af te lik ken. FRANCIEN HOMMES De voorstelling bestaat uit dui delijk onderscheiden delen, mo gelijk om een parallel naar het ritme van de slaap te trekken. De eerste episode verwijst naar het dromen. Bunzl en Burkhardt be wegen zich met geloken ogen als zoutzakken over het podium, botsen tegen elkaar en gooien el kaar om. Een vervelend schouw spel, dat doet denken aan een sensitivity-training, die bezig is te mislukken. In de volgende delen worden andere media in de strijd gewor pen. Muzikant Greco spreekt teksten door een microfoon en laat de elektronica razen. Op een doek worden in REM-tempo beelden van de hoofden van de dansers geprojecteerd, danseres Burkhardt frutselt wat met fo to's. Ook het decor wordt erbij betrokken. Bunzl trekt een jas aan die door aan stenen bevestig de lange kabels op zijn plaats wordt gehouden.' Het zal duidelijk zijn, het grootste deel van REM is droom noch nachtmerrie. Het is on danks de schijn van toevallig heid' en chaos een uitgekiende voorstelling, dat is zeker. De ver schillende media die worden ge bruikt grijpen knap in elkaar. Maar de uitwerking is kleurloos en saai, mede doordat Bunzl en Burkhardt vooral met zichzelf bezig lijken te zijn en weinig uit straling hebben. Als ze al iets overbrengen, dan is het verve ling. De slotscène maakt nog wat goed. Zeer snel verspringende strepen beheersen dan het hele achterdoek. Met een kleine pro- jectpr wordt daar in kleur een tweede patroon aan toegevoegd. Samen met de dans levert dat een bewegend schilderij op, dat ter plekke wordt gemaakt Dit is het enige moment in de voorstelling dat de gekozen vorm werkelijk overtuigend Het voorafgaande steekt daar zeer bleekjes tegen af. ARIEJAN KORTEWEG Soloprogramma Peter Faber meeslepend men. Geen geringe prestatie na tuurlijk, als een artiest zo veel goodwill weet te verkrijgen en blijkbaar ook kan vasthouden - 'Wilde vaart' is per slot van reke ning naast al zijn acteurswerk zaamheden voor tv, theater en film maar liefst Fabers vijfde so loprogramma. Geboorte staat daarin centraal. Voor de pauze komt dat tot uit drukking in malle, bizarre verha len over de bevalling van ene zwangere Renate met brilsterkte min 144, over een abortus en over een ontruimingsprocedure in de stad, waar de associatief verbonden verhaallijnen tesa- men met de kadervertelling van de schaatspartij en de val in het wak bij elkaar komen. In het tweede deel keert het thema terug in het kaderverhaal van de hypnose-behandeling, waarin het conceptie- en geboor teproces uitgangspunt voor vele fantasietjes vormen. Zo schelst hij zijn positie als zaadcellelie in de aanval en het ongeduldig wachten van het te bevruchten eicelletje. Ron Boonzajer zorgt daarbij met behulp van tal van instru menten zoals bijvoorbeeld vleu gel, accordeon, banjo, zingende zaag. voor een muzikale achter grond. die wezenlijker voor het geheel is dan louter begelci- dingsswerk. De muziekeffecten ondersteu nen het mimisch rijke bewe gingsspel van Peter Faber. Niet voor niets was Faber hierin enige jaren docent aan de toneel school. Toch kan dat niet de wei nig opzienbarende inhoud van zijn verhalen verhullen. Bijvoor beeld de verleidingsscène tussen een vlieg en de kleefstrip. het overwinnen van de angst voor een bouvier en zijn recept voor het vervaardigen van een laser straal zijn erg oppervlakkig en moeten het beslist van een wer velende presentatie hebben. WIJNAND ZEILSTRA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 33