'Ik ben niet voor permanente 9 Joris Ivens niet meer de fellow-traveller' van weleer Italiaanse schrijver Calvino overleden Imponerende 'Belshazzar' op Haags Bach Festival DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 29 UTRECHT (GPD) - Omdat in het verleden de openings- en slotavon- den van de Nederlandse Filmda gen soms knap vervelend zijn ver lopen, had het Genootschap van Nederlandse Speelfilmmakers dit jaar geëist dat deze ceremoniële bijeenkomsten in handen zouden door Pieter van Lierop worden gegeven van een professio nal. Gert-Jan Droge werd hiervoor gevraagd, de bedenker van RUR. Het kan zijn dat hij over een week een klinkend filmgala te bieden heeft, maar gisteravond is hij er vooralsnog niet in geslaagd om de geesten te bezweren die altijd uit de flessen tevoorschijn schieten als er in Nederland officieel gedaan moet worden. Sprekers moeten er zijn, ook al hebben ze niets te ver tellen. Dan denk je als regisseur van zo'n feestavond, dat het 65-jarige Polygoon, dat aanbiedt een feest- journaal te maken, wel iets ontzet tends aardigs te berde kan bren gen. En wat krijg je? "De geschie denis van de Nederlandse cinema. Deel I: het bezoek van Maurice Chevalier aan Amsterdam voor de oorlog en het bezoek van Lollobri- gida aan Amsterdam na de oorlog". Kan het erger? Nauwelijks. Dan wil de regisseur van de openings film (Pervola) dat in het voorpro gramma Oops zal worden ge draaid, omdat deze korte film eveneens door zijn maatschappij tje geproduceerd is. En dan kun je wel zeggen: meneer Seunke, Oops is een tuttige Dollywood-film, niet bondig, niet leuk en twintig jaar achterlopend op de Muppet-show. Maar dan ben je niet alleen Oops kwyt, maar natuurlijk ook Pervola. Dus je hebt het maar te draaien, odk al heet je Droge. En ook al ben je dat: er moesten toch twee extra prijzen alvast worden uitgereikt, want dat was afgesproken. En dan staat daar ineens Danny de Munk Kitty Courbois te zoenen, want ei genlijk is de prijs voor Gerard Tho- len, maar Gerard is ineens hevig ziek geworden, wat hem vaker overkomt. En er zal een prijs wor den uitgereikt voor het beste tv- programma over films. En wat maken we mee? Eric de Kuyper dient zich aan en zegt dat Utrecht niet op Hollywood lijkt en zelfs niet op België en hij klaagt na mens de jury dat er dit jaar maar vier inzendingen zijn gekomen, te genover vorig jaar nog acht. En vervolgens wordt de ene inzending per rapport nog erger gevonden dan de andere en De Kuyper sluit af met de mededeling dat er dus ook geen prijs wordt weggegeven. Het zou een mirakel zijn als er vol gend jaar nog één omroep bereid blijkt om een programma in te zen den. En dan volgt, wat de hoofdscho tel van het voorprogramma had moeten worden. Een beleefd debat over film en literatuur, met als sprekers Willem Frederik Her mans, Henk Hofland en Fons Ra demakers, maar het werd helemaal niks. Hermans deed zijn best om op geestige manier beledigend te zijn, maar hij had zich slecht voor bereid en het is toch al zo moeilijk filmliefhebbers trefzeker te beledi gen als je zelf nog nooit een film gezien hebt en dus echt niet weet je praat en iedereen dat doorheeft. En Hofland, die heeft ook absoluut geen enkel verstand van film, al laat hij zich geregeld door Skoop dwingen om er toch over te schrijven, want het is tóch een naam, maar ook Hofland kwam tot niets. En Fons Radema kers deed zijn best, maar hield het veilig, want hij hoopte Hermans rustig te houden en ongevaarlijk. Het enige leuke moment van het debatje zat dan ook in de laatste paar seconden toen de dissidente Nederlander in hem los brak en sa tanisch dreigend krijste nog wel eens een boekje over Rademakers te willen schrijven. Kortom, gisteravond ook op de tv al uitgezonden NOS-filmpje over de uitreiking van het eerste Gouden Kalf aan Ivens, had enige allure. En Pervola bleek tweëe- neenhalf uur later een uitstekende film. PARIJS (GPD) - Minister voor cultuur Brinkman heeft op 10 september in Parijs de verzoenende hand uitgestoken naar Nederlandse grootste documentaire-filmer Joris Ivens. De 86-jarige Ivens heeft die hand aanvaard en ge zegd dat hij met dit gebaar 'werkelijk gelukkig' was. Deze door de camera's van de NOS vastgelegde scènes hebben nu ook de Nederlandse kijkers bereikt en die hebben kun nen zien dat Ivens in zijn dankwoord de minister toch even terecht wees door op te merken dat zijn films de door Brinkman genoemde 'politieke betrokkenheid' weliswaar niet ontbeerden, maar dat ze allereerst als een artistieke getuigenis moesten worden opgevat. Nadat de Ivens-bewonderaars het gebaar van minister Brinkman hadden toegejuicht, bedachten ze later dat dezelfde minister de P. C. Hooftprijs aan de columnist en au teur Brandt Corstius geweigerd had. En vroegen ze zich af of een revolutionair als Ivens de minister- hand wellicht toch beter had kun- Is Ivens nog steeds de 'verroeste fellow-traveller', zoals hij zichzelf kortgeleden nog omschreef? Hij antwoordt: „Ik ben revolutionair in die zin dat ik geloof dat in be paalde situaties de revolutie de mensheid vooruit kan helpen. Ik ben niet voor de permanente revo lutie. Niet die van Trotski en niet ____i weigeren. Ze vergaten daarbij die van Mao in de laatste tijd a hoe belangrijk voor Ivens de ban- zijn leven. Overigens is dat revolu- den met Holland gebleven zijn, hoe tionaire wel een beetje een stop- hij door opeenvolgende Neder landse regeringen in leven en werk is gepest - zeven jaar lang was hem zijn paspoort afgenomen - en dat hü al ruim twintig jaar in Parijs woont, zodat de strubbelingen van de dagelijkse Nederlandse politiek hem niet al te zeer opwinden. In een vraaggesprek met onze correspondent in Frankrijk zegt Ivens: „Het gaat hier niet om een zaak van interne Nederlandse poli tiek, maar om de geste van de Ne derlandse regering en het interes seert me niet of die nu vooruitstre vend dan wel conservatief is. Het door door Rudolph Bakker woord van me geworden, ik den langzamerhand filosofischer ge worden, of wijzer als je het zo noe men wilt. Steeds meer volksbewe gingen worden bestuurd met slo gans". Nieuwe mens mvi Ivens onderscheidt twee soorten was het gebaar dat me heeft bevre- 'massa's', die welke spontaan Cees Nooteboo Kunstprijzen voor Nooteboom en Raayniakers AMSTERDAM (ANP) - Schrij ver Cees Nooteboom is onder scheiden met de Multatuliprijs voor dit jaar. Componist Dick Raaymakers zal de Matthijs Vermeulenprijs voor 1985 ont vangen. Beide prijzen bedra gen 10.000 gulden. Dit heeft de Stichting Amsterdams Fonds voor de Kunst, die de prijzen beschikbaar stelt, meegedeeld. Nooteboom ontvangt de prijs voor zijn roman In Nederland De jury zegt over hem onder meer: maar Nooteboom is voor al een gehaaide en knappe con structeur van een verhandeling over de betoverende wisselwer king tussen schrijver en lezer. Aan Raaymakers is de prijs toegekend voor zjjn muziek- theaterwerk Extase. Volgens de jury vervult Raaymakers op het gebied van componeren in Nederland een voorhoedefunc tie. De prijzen zullen op 15 no vember in Paradiso in Amster dam worden uitgereikt. digd". voortkomen uit een gemeenschap pelijk ideaal (zoals na de Eerste In zijn autobiografie 'Aan welke Wereldoorlog) en zij die door een dictatuur bijeen zijn gedreven. Joris Ivens: "Heel Europa moet zich sterk maken tegen kant en in welk heelal' neemt i fascinerend relaas vol tegen- ivens merkt óp: „Heti: r dat ii strijdigheden Ivens enige afstand tot de Cubaanse revolutie die hij eens bezong. En bekent hij met schroom dat noch de culturele re volutie in China noch het nieuwe Vietnam aan de verwachtingen hadden beantwoord. De snel gro- __o ter wordende druk van de Sowjet- We hebben lange tijd geloofd dictatuur in Oost-Europa, zoals het iets waarvan de inhoud drama van Boedapest in 1956, leg de hij echter nog uit als 'histori sche onvermijdelijkheden die aan vaard moesten worden'. De hand die minister Brinkman de socialistische landen altijd spra ke is van een geforceerd enthou siasme, al is het ooit spontaan be gonnen. Wat eens als een religie be gon, schijnt nu utopie. Overigens zou ik nog twintig jaar geleden ge zegd hebben dat dat niet waar is. derd is, zo zelfs dat de 'socialisti sche' landen volgens mij helemaal geen recht meer hebben zich socia listisch te noemen. Ik zou ze liever de 'oostlanden' willen noemen, hele grote fouten gemaakt, Zedong is fout geweest". Op myn vraag hoe het dan wel moet om mensen het leven aange namer te maken antwoordt Ivens: „Dat is een typisch Nederlandse vraag, laat de mensen toch een beetje zich vergalopperen, laat ze op hun intuïtie afgaan. Wat ik wel geloof is dat de wereld niet veran derd kan worden door partij-orga nisaties van kleinere groepen die de grote groepen willen overheer- Mao woord: „lk geloof - en de jeugd in de meerderheid in Nederland zal daar misschien verwonderd over zijn - dat de kruisraketten niet al leen Nederlands belang zijn, i arme of de rijke man, of voor of te gen de eenvoudige man. Als je daar aan gaat denken, kom je er niet uit. Je moet voor jezelf plezier hebben 'n ding te maken. Een schil- woord, het woord is wel belangrijk, maar het beeld is - in onze dagen - gedegradeerd, het is een gefotogra feerde realiteit geworden". Op myn vraag wie voor Ivens de indrukkendste mens is geweest die hij ook heeft gekend, antwoordt hij na enige aarzeling: Zhoe Enlai?? en hij legt uit: „Ik kende hem al in 1938 aan het front in China en als je met iemand aan het front hebt ge leefd, dan ken je mekaar goed, dan weet je wat er in zit. Hij was later eerste minister en je voelde de twee grote eigenschappen die hem tot een grote persoonlijkheid maakten. Hij had namelijk waar digheid en warmte, een karakteris tiek van China. Elke keer als ik in China was gingen we lunchen of zo. Bij mensen aan huis komen in China, dat doe je niet. Hij was na tuurlijk wel een dogmaticus, daar is waar. Als hij nu nog zou leven zou ik hem misschien wel hebben gezegd dat het een beetje anders was dan we hadden gedacht. Dat anders gaan denken is overigens niet of je je jasje omdraait, maar een lang proces". Op zijn 86e gunt Joris Ivens zich AMSTERDAM (ANP) - Het Wil de filosofie dat je mets en niemand iem Breuker Kollektief begint van- kunt overhaasten. Ook in zijn film- daag aan een tournee naar de Ne- kunst zal hij geen tol betalen aan derlandse Antillen, Canada en de de moderne haast: „Shakespeare is Verenigde Staten. Het eerste con- nog evengoed geldig en de Bijbel cert wordt gegeven op Bonaire en ook. Al die haast komt door de de laatste (op 26 oktober) in Atlan- techniek die we niet kunnen bij- ta. houden; dat is het grote drama van Van de bijna 30 concerten tijdens onze tijd. Op een miijoen kilometer deze tournee worden er tien op de afstand kunnen we een camera la- Antillen uitgevoerd. Daar wordt ten draaien die rond Saturnus ook in workshopverband met zweeft. Terwyl heel wat mensen plaatselijke muzikanten gewerkt nog niet eens de kunst beheersen Behalve Bonaire zpn ook Curacao om vredig bij elkaar te leven in hun en Sint Maarten in de tournee op eigen huis". genomen Willem Breuker naar Antillen en Ver. Staten op 10 september in het Nederlands want het socialisme bestaat daar Instituut in Parijs heeft geschud niet meer". „Er zijn nog wel goede dingen, zal Ivens aan de hand van de wind, zoals kindercrèches bijvoorbeeld, die hij zijn hele leven bestudeerde r het grote ideaal van het i aangenamer te maken en daar zijn ze niet in geslaagd. Daar staan nog altijd rijen welke historische gegevenheden en ontwikkelingen China hebben gemaakt tot wat het nu is. Kort voor zijn vertrek voor een eerste terreinverkenning van een paar maanden (Ivens woonde met Dan moet je'zeggen: Ik ben niet ge- onderbrekingen vijf jaar in China) slaagd. ontving hij me in zijn zonnige ap partement in het Parijse 'Quartier Latin' nog achter de ontbijttafel, in keuken die uitloopt op Zullen de 'oostlanden' zich ooit van deze macht van de minderheid tover de meerderheid ontdoen? pvens wijst dan op 'het misbruik van de informatie in de 20ste eeuw' en op 'de zware hand van de dicta tuur, die ook nog gewapend is'. „Veel mensen die het communis me verlaten hebben - zo gaat hij beter voort zÜn nu cynisch geworden dat heel Europa zich ontzettend der zou u hetzelfde zeggen. Anders sterk moet maken tegen een moge- word je een pamfletteur". lijke Sowjet-invasie en tegen de he le macht die - voor mij - dreigt uit het oosten. Amerika is heel gevaar lijk, dat zijn ook geen engelen, maar het grootste gevaar ligt in een overheersing van het socialisme, of het zogenaamde socialisme dat nu in de Sowjet-Unie heerst en over de wereld verbreid wordt. Dan kun titeit haalden je beter een ziek kapitalisme heb ben". Maar een communistische partij heeft nooit ongelijk. Alleen de Chi- ..v».v.. nese communisten zeggen dat wel. üjke~wöo'nk^êr"mêrrpiantên, Op het ogenblik zegt de regering goudvissen en aquarellen SIENA (AP) - De Italiaanse schrij- gestuwd door een gedreven taak ver Italo Calvino is in een zieken- van de zojuist geëindigde veld huis in Siena overleden. Hij was 62. slag,' schreef hij over een nieuwe Calvino werd op 6 september generatie auteurs, de neo-realisten. of zeggen „laat ik maar gelovig worden". En nu heb je ook zo'n de winkels, zelfs voor groente >™.ord 'love, love love'. Daar en tomaten en dat is schandalig. ^^^"^bu^U'hréle'n sUat o" op je hand. Het moet van binnen uit komen. De mensheid loopt er al tweeduizend jaar mee rond en weet nog niet wat het betekent". „Ik ben er misschien in mijn eeuw niet wijzer op geworden, maar ik heb wel gezien datje men sen niet kunt forceren. Dat heeft het socialisme geprobeerd: in een enkele generatie de mens verande ren, maar het idee 'nieuwe mens' gaat veel langzamer. In het begin was het een goed idee, maar het is verkracht en veranderd en ver kommert tot dictatuur". openlijk: de laatste dertig jaar dat we geregeerd hebben hebben we door een beroerte getroffen derging de volgende dag een her senoperatie. Na een lichte verbete ring in zijn toestand raakte de schrijver in coma. Voor zijn dood is hij niet meer bij bewustzijn ge weest. Calvino gold als een van de grootste hedendaagse schrijvers in Italië. Hij was een meesterverteller wiens liefde voor het rijke Italiaan se erfgoed van sprookjes, verhalen en fabels doorklonk in zijn dikwijls exotische romans. 'De oorsprong van alle fictie is het sprookje,' zei hij. De schrijver begon zijn loopbaan tijdens wat hij noemde de 'literaire explosie' in Italië direct na de Tweede Wereldoorlog, toen voor malige partizanen als hij zelf de verhalen boekstaafden van dege nen die voor de vrijheid hun leven in de waagschaal stelden en ver nuft en koppigheid gebruikten om te overleven. 'Wij hadden de oorlog overleefd voelden ons niet ver pletterd, overwonnen of 'afge brand', maar overwinnaars, voort- Kruisraketten Voor Ivens komt het gevaar voornamelijk uit het 'oosten' en op mijn vraag over de zin van de kruisraketten geeft hij ten ant- Heeft Joris Ivens in zijn docu mentaires ooit naar objectiviteit gestreefd? „Objectiviteit bestaat niet", is zijn antwoord en hij gaat voort: „ik'geloof dat het waanzin is daar naar te streven, zelfs voor journalisten. Voor een kunstwerk moet je je persoonlijk inzetten en die persoonlijke inzet is veel inte ressanter. Je mag bijvoorbeeld best zeggen dat je voor Franco bent, daarom moeten we onze films ook niet kwetsend maken. De mensen moeten over dingen gaan nadenken en zeggen: die Ivens ziet het zo, maar ik zie het anders". „Zodra je zegt: „lk heb de waar heid, dan is dat propaganda, terwijl mijn films - en daarom zijn ze ook geliefd in zekere zin - altijd plaats laten voor eigen opinies. Ik heb nooit een propagandafilm willen maken in die zin. Heel veel mensen geloven wel in objectiviteit. Dat is hetzelfde als wanneer eenvoudige mensen zeggen: het staat in de krant, dus het is waar, of: ik heb het zelf op de televisie gezien, dus is het waar. Dat is vreselijk, be grijpt u: het monopolie van de waarheid hebben". „Als artiest kun je niet gaan den ken is dit of dat voor of tegen de Volgens Ivens heeft ons land meer geslaagde documentaires dan speelfilms voortgebracht, on der meer „omdat we door gebrek aan baten (er waren eenvoudig geen betalende kijkers genoeg, zo- grote landen) nooit een quan- waaruit de kwali teit vanzelf naar voren zou komen. En een ander ding is", aldus Ivens, „dat ons volk heel visueel zijn im pressies neemt, dat wil zeggen on ze karaktertrekken zijn visueel, maar niet dramatisch, en een Ne derlander is woordkarig". „Daarom staan onze schilders bovenaan, en hebben we geen gro te zangers of operaschrijvers. In de speelfilm hebben we ook niet ge noeg training, en regisseurs en spe lers neigen vaak tot overdrijving, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Jonge mensen worden daarbij ge forceerd met de gedachte dat je al tijd een meesterwerk moet maken, maar je moet ze met rust laten, laat die mensen ook eens een normale film maken". Zhoe Enlai De grootste filmmaker van onze tijd is volgens Ivens de Japanner Kurosawa, gevolgd door Woody Allen („die heeft een dichterlijke fi losofie, die man"). En hij heeft gro te bewondering voor John Huston. Het bezwaar dat Ivens tegen Ing- mar Bergman („maar ik ken hem ook te goed") is „dat hij teveel theaterkunst met filmkunst ver mengt". En dan is er de Fransman Jean-Luc Godard: „Dat is een man die experimenteert, die wil ook niet de overheersing van het 'Belshazzar' van G.F. Handel, opge voerd in het kader van het Haags Bach Festival door solisten, Kon- zertchor en Kammerorchester Darmstadt o.l.v. Wolfgang Seeliger. Regie: Petra Morsbach. Gehoord in DEN HAAG - Handels beste opera's zijn zijn bijbelse oratoria. Het klinkt paradoxaal, maar de verklaring is in feite simpel. In zijn opera's moest Handel ge hoorzamen aan de wetten en tra dities die in de 18de eeuw golden voor de zogenaamde 'opera se- ria', statige muziekdrama's met veel muziek en weinig drama, beheerst door de meestal driede lige 'da capo-aria' die vooral dienden om de vocale sterren te laten stralen. Vrijheid om drama tische eisen te volgen bezat de componist nauwelijks, omdat de structuur van de opera vrijwel geheel gereglementeerd was door strakke conventies (o.a. dat een solist meestal na een grote aria het toneel diende te verla ten). Het door Handel gecreëerde bijbelse oratorium was echter een nieuw genre en kende die wetten niet, zodat componist en librettist hun eigen inzichten konden volgen en de eventuele verhaallijn konden volgen. Een gevolg daarvan is dat een 'orato rium' als 'Samson' één van de beste en dramatisch overtui gendste muziekdrama's is, die de eerste helft van de 18de eeuw heeft opgeleverd. "Belshazzar", dat gisteravond door een gezelschap uit Darm stadt in de Haagse Grote Kerk werd opgevoerd, staat niet hele maal op hetzelfde niveau, maar is als 'opera' toch heel wat aantrek kelijker dan menig ander werk van Handel. De structuur van de aria's is vrijer, de opbouw bezit een grote mate van logica (kom daar eens om bij een opera seria) en de vele koren van Perzen, Ba- byloniërs en Joden bezitten een dramatische zeggingskracht die zowaar vergelijkbaar is met de koren in Italiaanse opera's van bijna een eeuw later, zoals Ver di's 'Nabucco'. De in Den Haag gepresenteer de enscenering bleek effectiever en heel wat stijlvoller dan de Duitse voorstelling van Harry Kupfer, die onlangs door de Duitse televisie werd uitgezon den. Neutrale, tijdloze kostuums en een strak, rood-zwart reisde- cor verleenden een functionele entourage aan regie, waarin be weging en soberheid fraai met el kaar in evenwicht waren. De op stelling van twee koren links en rechts van het speelvlak zorgde voor momenten die deden den ken aan het Griekse drama, maar bood ook de mogelijkheid tot een plotseling uitwaaieren over het speelvlak heen, waarbij de af zonderlijke koorleden individu eel geregisseerd leken. Ook muzikaal waren de koren imponerend, zeker in de sterk re sonerende akoestiek van de Gro te Kerk. Het orkest en de solisten kwamen door diezelfde akoes tiek echter minder goed uit de verf. Ongetwijfeld stond de hele uitvoering op een hoog- niveau, maar de nagalm zorgde tijdens de ouverture al voor merkwaar dige akoestische effecten en maakte het heel moeilijk de af zonderlijke prestaties van de so listen (onder wie de bariton Phi lippe Huttenlocher) op hun juis te waarde te beoordelen. De to taalindruk maakt een bezoek aan de tweede voorstelling de moeite waard, maar het is raadzaam tij dig aanwezig te zijn en een plaats te bemachtigen. PAUL KORENHOF DEN HAAG - Burgemeester Ha- versmans van Den Haag zwaait te vreden met zijn helm, nadat hij gis teren de eerste paal heeft geslagen voor de nieuwe muziekzaal aan het Spui in Den Haag. itoto anp> Congres over roman als bron van kennis LEIDEN - De vakgroep Franse taal en letterkunde van de Leidse universiteit organiseert samen met het Institut Francais de la Haye op 20 en 21 september een tweedaags congres over 'De roman als bron van kennis' in de Pieterskerk. Daar worden voordrachten gehouden door de filosofen G. Gusdorf en P Ricoeur, door de romandschrijf- ster Hella Haasse en de hooglera ren Franse letterkunde H.G.C. Hil lenaar, E. van der Starre en S.A. Varga.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 29