'Mistero Buffo' revolutionair passiespel PODIÜMBLIK Vijf voorstellingen in Waag - Aardige Ars-expositie Gouden Griffel naar Els Pelgrom Cfellist Ernst Reijseger krijgt Boy-Edgarprijs DINSDAG 17 SEPTEMBER 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 27 Sjoukje Hooymaayer (foto ANP) Manfred de Graaf Redactie Pieter C. Rosier LEIDEN - Het Leidse uitgaansle ven bëgint langzaam maar zeker op gang te komen. Heeft Freek de Jonge de afgelopen week voor twee uitverkochte voorstellingen in de Leidse Schouwburg ge zorgd, deze week zullen de namen van Sjoukje Hooymaayer en Manfred de Graaf als 'krachtpat sers' van het televisie-amusement ongetwijfeld trekpleisters voor het theater aan de Oude Vest blij ken te zijn. Hoewel 'Het hemel bed'. één ran de bekendste toneel stukken van de in de Verenigde Staten wonende Nederlandse schrijver Jan de Hartog. interes santere vertolkers heeft gehad, staat dit populaire duo in elk ge val garant voor het commerciële succes van deze vrije produktie. waarvan de regie berust bij een andere routinier in het vak. Ie weten Andrê van den Heuvel. Hoe één en ander in artistieke zin uit zal pakken is vooralsnog de vraag. Dit zoveelste 'Hemelbed' moet zijn première nog beleven; voorlopig is de provincie goed ge noeg voor een serie proefvoorstel- lingen. De twee 'try-outs' in Lei den worden gegeven op vrijdag en zaterdagavond. In Jan de Hartogs huwelijks- verhaal, dat zichzelf inmiddels tot 'klassieker' heeft verheven', staat het hemelbed centraal. Het staat althans symbool voor de eerste bruidsnacht, de eerste zwangerschap, het maatschappe lijk succes, de problemen van de kinderen, de leegte wanneer die zelfde kinderen de deur uit zijn. Tenslotte is daar dan na vijfen dertig jaar het afscheid van het te groot geworden huis en, voor al. van het hemelbed. Ome Joop Speciaal voor de kinderen is er zondagmiddag in de schouw burg de Ome Joop Show door Pe ter Grooney's Jeugd-Variété. Voordal de door Andrê van Duin bedachte en bekend geworden fi guren op het podium verschijnen wordt de jeugdrevue 'Lachen maar' met Tonny Wilson en Peter Grooney opgevoerd. De voorstel ling duurt twee maal drie kwar tier. Even weg Geheel anders van aard is de txKtrslelling voor kinderen, even eens op zondagmiddag, in het LAK-theater. Daar geeft de Leid se theatergroep Klef de (landelij ke) première van de kinderpro- duktie 'Ik ben even weg', een com binatie van spel. muziek en zang. De voorstelling is bedoeld voor kinderen vanaf acht jaar. Het verhaal gaat over een oudere vrouw, die bij twee kinderen, To ny en Renêe, in de straat komt wonen. Het is haar leefwijze, die de aandacht van het tweetal trekt. 'Ik ben even weg' laat vol gens de programmatoelichting twee kinderen op de evenwichts- balk van hun ontwikkeling zien. Opus E.S.P. De voorstelling 'Opus E.S.P.' die de afgelopen week in het LAK-theater in première ging en er daarna nog enkele keren te zien was. heeft zo n overweldi gende belangstelling getrokken dat aan nóg een herhaling niet te ontkomen valt. Deze extra-voor stelling wordt morgenavond, we derom in het LAK. gegeven. Deze bijzondere produktie. die is geënt op rituelen, is een mengeling van zang (door de mezzo-sopraan An ne Haenen). dans en mime. waarbij ook de aankleding en de belichting een grote rol spelen. Nog één kans dus om deze 'rituele verzinnebeelding' bij te wonen Mistero Buffo De Delftse Komedie geeft deze week, van vanavond tot en met zaterdagavond, een reeks voor stellingen van Dario Fa's 'Miste- ro Buffo' in de Leidse Waag. El ders op deze pagina meer over dit revolutionaire en destijds nogal geruchtmakende passie spel van de Italiaanse nist-anarchist. LEIDEN - Aan de voet van het grote kruis in de paro chiekerk speelde ik als jon getje van negen jaar in m'n plastic ridderharnas een dob belende Romeinse soldaat. Als Romein diende ik me niet bewust te zijn van de vertrekkende gevolgen die deze kruisiging zou hebben voor het heil van de mens heid, als jongetje van negen besefte ik in elk geval niet dat onze opvoering van het lijden en sterven van Jezus maar een slap en burgerlijk aftreksel was van het midde leeuwse passiespel. Ik vond het prachtig, net zoals de re gisserende kapelaan. Maar die zou vreemd hebben opge keken als hem toen verteld was dat in 1970 de Italiaanse communist-anarchist Dario Fo in zijn 'Mistero Buffo' het lijdensverhaal van Jezus zou verbinden met de strijd van het volk tegen de wetten, de willekeur en het geweld van de wereldlijke en geestelijke machthebbers. De komende vijf dagen, van avond tot en met zaterdag, speelt de Delftse Komedie dit revolu tionaire passiespel in de Waag. De Delftse Komedie is een stich ting die te vergelijken is met LAK-drama: ze organiseert cur sussen en workshops op theater-1 gebied en brengt per jaar één of meer produkties uit. Gewoonlijk wordt daar maar één of twee keer mee opgetreden, maar de zestien spelers, zangers en muzikanten van 'Mistero Buffo' zijn tot zo'n overtuigende prestatie gekomen, dat de afgelopen week nogmaals vier maal is opgetreden in het Delftse Waagtheater voordat de tocht naar de Leidse Waag werd gemaakt. Mede verantwoordelijk voor dit succes is regisseuse Ar- da Brokmann. Bedekken jullie in Leiden net zoals in Delft de hele vloer met een laag zand? "Nee, ik wil hier gewoon op die prachtige stenen vloer spelen. Ik ben heel blij dat dit stuk nu ook in de Leidse Waag komt te staan, want ik vind het een prachtige ruimte. Dit benadert mijn oor spronkelijke idee om het in een kerk te spelen. Ik wil het gebouw gebruiken zoals het is. Er zal al leen een oplopende tribune voor het publiek worden gebouwd". Dario Fo schreef in het stuk in 1970. De Belgischegroep De In ternationale Nieuwe Scène heeft het enkele jaren later met een prachtige bewerking bekendheid gegeven. "Ik heb zelf, tien jaar geleden, die bewerking gezien. Zo heb ik het suk leren kennen. Het is ei genlijk aan elkaar gelijmd. Oor spronkelijk waren het allemaal losse scènes, losse 'nummers' die Fo in z'n eentje speelde, ook als er twee personen in voor kwa men: het Verhaal van de Speel man, de Lamme en de Blinde, de Zot en de Dood en de scène van Paus Bonifatius die Jezus ont moet tydens diens tocht naar Golgotha. Het passiespel, het lij densverhaal van Jezus, vormt de rode draad. Het zijn de Belgen die het voor het eerst zo in z'n geheel hebben gespeeld, aange vuld met de prachtige liedtek sten en muziek van Wannes van der Velde". Waarom heet het stuk 'Mistero Buffo'? '"Mistero' betekent 'mysterie' of 'mysteriespel' en 'buffo' bete kent 'grappig'. Het stuk is ook heel erg grappig. Het publiek krijgt ruimschoots de kans om te lachen. Maar, wat ik in Delft merkte bij de première in april, het is net of het publiek wel het lachen wil maar niet het passie spel. Ze willen door blijven la chen en krijgen dan op het eind het gevoel van 'waarom moet dat nou, die Jezus aan dat kruis en al die ernst'. Ze weten blijkbaar niet wat ze daar mee aan moeten. Er ontstaat een soort géne. Som mige mensen zijn ook zeer ge schokt als Jezus, vanaf zijn kruis, gaat praten. Er zijn toeschou wers die na afloop naar mij toe komen en zeggen: 'hoe durf je - alsof ik het gedaan heb - Chris tus te laten spreken?'. Alsof Christus geen mens is. Ik vind een heel groot gedeelte van het applaus. Zijn eigen manier van spelen fascineert me ook zo. Het je 'm wel eens gezien? Zijn spel is zeer bijzonder. Het neigt naar Com media dell'Arte. Wij kunnen dat hier niet. Heel virtuoos, heel fy siek, heel Italiaans. Daar houd ik van. Toch mag er nooit sprake zijn van typetjes maken. Alles wat 'gemaakt' is. dat voelt het publiek onmiddellijk. Het moet echt en eigen zijn. Het moet uit de spelers zelf komen. Daarom weet ik ook nooit van tevoren precies wat ik ga doen. Want ik ken de mensen niet. Ik weet niet wat ze gaan doen. Zij moeten het spelen. Het moet levend zijn en levend blijven. Ik ontdek nu bij het terugnemen ook dingen in mijn regie waarvan ik zeg: 'Trut, natuurlijk niet zo, maar mis schien wel zo'. Scène uit 'Mistero Buffo' door de Delftse Komedie. dat juist het mooie: dat Christus een mens wordt, net als iedereen, gewoon van vlees en bloed. Halverwege het repetitiepro ces is er een jongen weggegaan, één van de spelers. Hij had gewe tensbezwaren. Hij vond, en niet ten onrechte overigens, dat de katholieke kerk erg werd aange vallen en hijzelf was zeer katho liek. Dan kan ik me voorstellen dat je zegt: 'jongens, doen jullie je best maar. maar niet met mij'. Maar wat die jongen niet heeft begrepen is, dat het niet het ge loof is dat wordt aangevallen, maar alleen het katholieke ge loof. Fo keert zich tegen de rooms-katholieke kerk, als insti tutie niet tegen het geloof in het algemeen. Voor mij is dat in het stuk heel duidelijk. Achteraf hoorde ik ook dat het in Italië he lemaal niet vreemd is als een communist gelovig is". Het stuk duurt bijna drie uur. Hoelang hebben jullie er aan ge werkt? Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met een workshop bij de Delftse Komedie. In de groep kwamen heel duidelijk twee dacht: die zou de Zot en die zou Maria kunnen spelen in 'Mistero Buffo'. En dat zijn ze ook gewor den. Ik vind het ook prettiger vanuit de mensen te denken, dan vanuit m'n eigen voorkeur voor een bepaald stuk. Na een half jaar zijn we toen begonnen met twee repetities per week. Als we elke dag hadden kunnen repete ren, zouden we al drie maanden nodig hebben gehad. Het zijn er nu negen geworden. Het was een hele zware tijd. Je vraagt heel veel van de mensen. Je vraagt een concentratie alsof ze elke dag met het stuk bezig zijn. Ze hebben het op weten te brengen en ze zijn ook zelf steeds enthousiaster voor het stuk ge worden. Het is ook een geweldig stuk. Meneer Fo verdient echt De spelers bezitten vitaliteit, zowel in het spel als in de zang. Hoe hebben jullie dat be reikt? Door hard te werken. We heb ben ook speciaal iemand voor de muziekregie en de zangbegelei ding. Dat is Annemarie Willems. De zang cn de muziek vormen een wezenlijk onderdeel van het stuk. Maar het is niet alleen het harde werk. Het is een combina tie van factoren. Dit geweldige stuk, deze mensen. Het heeft ge woon enorm geklikt. Ik hoop na tuurlijk dat het een volgende keer weer zo zal klikken, met een ander stuk, met andere mensen. Ik wil in elk geval doorgaan met op deze manier te werken. Ik vind het zeer stimulerend. Ik heb werkelijk het gevoel dat ook ik enorm leer en op een totaal ande re manier dan ik gewend was op de balletopleiding, de theater school of bij de Haagse Comedie. Ik ga binnenkort beginnen op de zolder van het Delftse Waagthea ter met het geven van privéles- sen. Overdag, vier dagen in de week. Ik zie wel wie er op af komt. Individueel werken, met één iemand tegelijk. Wie weet wat daar weer uit voorkomt". MARC VAN DER VELDEN Leden van Ars exposeren in de t tt l l tr 1 ln Hooglandse Kerk 11.00-15.30 uur. Schilderijen van Johan Suttorp iL Ars-Studio. Pieterskerkgracht 9. Tot met 22 september. Geopend: Vm do. 19.00-21.30 16.00 uur. 9.00-12.00 i 13.00- LEIDEN - In een afgescheiden gedeelte van de Hooglandse Kerk exposeren deze maand le den van het schilder- en teke'nge- nootschap Ars Aemula Naturae. Het initiatief tot het inrichten van deze tentoonstelling ging uit van het. kerkbestuur. Met genoe gen ging Ars op de uitnodiging in, en het is niet uitgesloten dat het genootschap zich volgend jaar opnieuw zal presenteren in deze schitterende, lichte ruimte. Een bezichtiging van de exposi tie kan mooi gecombineerd wor den met een (hernieuwde) ken nismaking met deze rijk uitge voerde kruisbasiliek, die on danks haar onvoltooide staat tot de paar indrukwekkendste laat gotische monumenten van Ne derland behoort. In het noordelijke deel van de dwarsbeuk kunt u het Ars-werk vinden, en gezegd moet worden dat er op deze heel aardige ten toonstelling 'voor elk wat wils' te vinden is. Ars-docent Gerard de Wit is weer aanwezig, ditmaal met twee kleine, aangenaam ogende landschapimpressies vol kleur, gemaakt in Ierseke en in Frankrijk. Er zijn nog enige an dere Ars-docenten met werk ver tegenwoordigd. Om te beginnen Leny Noyen met twee grote, enigszins Breitneriaanse werken die respectievelijk een staande vrouw voor een spiegel en een jonge ballerina tot onderwerp hebben. Het vele bruin en zwart in het eerstgenoemde, overigens wat stijfjes gecomponeerde werk, alsmede een zeker gebrek aan eenheid dat het gevolg is van een tamelijk rigide plaatsing van heel uiteenlopend gekleurde vlekken pal naast elkaar - dit geldt voor beide werken - zijn elementen die mij wat wat storen in deze overigens heel vaardig neergezette, sprekende impres sies. Verder is er een tweetal bijzon dere werken in gemengde tech nieken (krijt, inkt, collage) van Erli Esselink, een Voorschotense kunstenares die tekenlessen geeft op Ars. De werken dragen als titels respectievelijk 'Bad huis' en 'Actrice'. De fraaie k Vrouw voor spiegel van Leny Noyen werken treffen onder meer - en in dat opzicht onderscheiden ze zich duidelijk van veruit de meeste andere werken op de ex positie - door een flinke dosis originaliteit in materiaalgebruik en vormgeving. Ook door hun nogal apart overkomende onder- (foto John Hakkaart) werpen trekken ze aandacht. Re petities van het stuk 'Doctor Ne ro', dat toneelgroep De Appel vo rig jaar opvoerde, vormden de in spiratiebron van deze werken. In het werk 'Badhuis' is een Latijn se tekst verwerkt die in het stuk werd gezongen en over een deca dente wereld vol wijn en erotiek gaat. 'Doctor' Nero' was een be werking van het Latijnse ge schrift 'Satyricon' van Petronius, waarin het decadente Rome on der Nero wordt beschreven. Twee aquarellen van Ars-voor- zitter Victor Bouter tonen fris ge kleurde impressies van Rhenen en Monnikendam. Bouters ge voelige, soms wat aarzelend overkomende werkwijze heeft levendige beelden opgeleverd. Met name de imposante toren van de Rhènense St. cunerakerk is een bijna bewegend monu ment geworden in plaats van een doods stuk architectuur. Getuigend van wat meer tref zekerheid en directheid zijn de aquarellen van Johan Timmers. Vooral in zijn sfeervolle 'Gezicht op de Waal' weet deze kunste naar knap te suggereren. Het naargeestelijke, doodse karakter van een afbraakbuurt is goed getroffen door Jan van der Veer in diens zwart-wit-ets 'Af braak Oranjegracht'. Er is nog heel wat meer werk op deze ex positie, waaronder ook verdien stelijk beeldhouwwerk van Ger- da Kuyper en Gerrit van der Post. Suttorp In de eigen expositie-ruimten van ars is op het ogenblik een éénmanstentoonstelling inge richt. Van Johan Suttorp (geb. 1946), die aan de Koninklijke Academie in Den Haag studeer de, zyn zo'n twintig grote, ab stracte schilderijen opgehangen. Bij een eerste kennismaking krijgt men de indruk dat het alle maal een beetje van hetzelfde is. Nadere beschouwing brengt ech ter heel wat - veelal subtiele ver schillen in kleur en vorm aan het licht. De mooi uitgevoerde, me ditatieve platen zijn zeker boeiende kijkobjecten. Bepaald raadselachtig is het verband dat (blijkens de titels) moet bestaan tussen nogal wat van de schilde rijen enerzijds en passaes uit het oudtestamentische boek Zacha- ria anderzijds. Neemt u bij een bezoek aan de tentoonstelling uw bijbel in elk geval maar mee, zou ik zo zeggen: misschien dat u de verbanden wèl aanvoelt. Sut- torps eigen toelichtende tekst kunt u ongelezen laten. Die werkt enkel versluierend. ANTOON ERFTEMEIJER AMSTERDAM (ANP) - De Gouden Griffel en de Gou den Penseel, de hoogste bekroning voor schrijver en illustrator van kinderboeken zijn dit jaar toegekend aan respectievelijk Els Pelgrom en The Ijong Khing voor hun bijdrage aan hetzelfde boek: Kleine Sofie en Lange Wapper. Dat is gisteren bekend gemaakt op een persconferentie van de Commissie Propaganda voor het Nederlandse Boek (CPNB). De Zilveren Gnttels gingen naar Annemarie Heymans voor haar boek Neeltje (leeftijd vanaf vier jaar), Tony Ross voor Towsers en Sadie's verjaardag (vanaf 5 jaar), Trude de Jong voor Aram en de bende van de Boomstam (vanaf acht jaar), Aidan Chambers voor het Geheim van de grot (vanaf negen jaar), Remco Ekkers voor Haringen in sneeuw (vanaf elf jaar). Peter van Gestel voor Uit het leven van Ko Kruier (vanaf twaalf jaar), Joyce Rock wood voor Het vuur van de zon (van af dertien jaar), Irina Korschunow voor Hij heette Jan (vanaf veertien jaar) en Midas Dekkers voor Kijken met de handen (informatief, vanaf tien jaar). Voor goud komt alleen oorspronkelijk Nederlands werk in aanmerking en voor zilver zowel Nederlands als in het Nederlands vertaald werk. De Zilveren Penselen gaan naar Margriet Heymans voor haar illustraties in Jipsloop (vanaf zes jaar) en Quentin Blake voor zijn illustraties in Het verhaal van de dansende kikker. De uiiiemmg van de griffels e op 2 oktober in 't Spant in Bus: teestenjke opening van de Kinderboekenweek. Deze week staat dit jaar in het teken van thema dier. Overal in het land wordt een groot aantal evenementen ge houden in het kader van de Kinderboekenweek „Houden beren echt van honing" is de titel van de kinderboekenweekuitgave, geschreven door Zilve- ren-Griffel-winnaar Midas Dekkers. Dit boek kost bij aankoop van een kinder- of jeugdboek in de Kinder boekenweek 3,50 gulden. „Aardje, Klaar en Grote Vaar" is een speciale uitgave voor kleuters, geschre ven en geïllustreerd door Miek en Loek Koopmans. De prijs bij aankoop van een kinder- of jeugdboek is 1,50 gulden. De juryrapporten zullen dit jaar worden uitgegeven in een voor kinderen begrijpelijke taal. zij worden uitgedeeld bij de opening van de Kinderboe kenweek en zijn verder bij de CPNB op aanvraag te verkrijgen. Wat de boekenmarkt in het algemeen betreft was er in de periode van juli 1984 tot en met juni 1985 sprake van een lichte achteruitgang (0,6 procent) in de omzet Van april 1984 tot en met maart 1985 werden in totaal 30,5 miljoen boeken gekocht voor een bedrag van bij na 582 miljoen gulden. De gemiddelde betaalde prijs bleef daarmee gehandhaafd op 19,05 gulden. De ver koop van kinderboeken heeft zich in de periode maart 1984 tot maart 1985 gestabiliseerd. Het aantal kinde ren dat een boek koopt wordt evenwel minder. Dat houdt verband met het teruglopen van het kindertal VOORSCHOTEN - In de serie Duivenvoorde-concer ten wordt donderdagavond het op één na laatste reci tal gegeven. Er is deze avond een optreden van het pianoduo Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar en de fluitiste Eleonore Pameyer. Het programma ver meldt werken van o.a. Debussy, Ravel en Poulenc. Jazzprijs voor Ernst Reijseger Ernst Reijseger (foto AMSTERDAM (ANP) - De cellist Ernst Reijseger (30) krijgt de grote prijs van de Nederlandse jazz en geïmproviseerde muziek, de Boy Edgar Prijs 1985. De jury was una niem: Reijseger is een „belangrijk vernieuwer op het gebied van de improvisatiemuziek" en „een ras muzikant van Europees niveau". De Boy Edgar prijs bestaat uit een plastiek van Jan Wolkers en 5.000 gulden, beschikbaar gesteld door het Buma fonds, aldus een be kendmaking van de Stichting Jazz en Geïmproviseerde muziek in Ne derland. Reijseger krijgt de prijs op 19 oktober uitgereikt in het Bim-huis in Amsterdam. De jury zegt over Reijseger: „Voor velen is hij een inspiratie bron, getuige de vaak onverwachte combinaties waarbinnen hij zich de afgelopen jaren met zijn cello heefl gepresenteerdReijseger speelde of speelt nog met o.a. Theo Loevendie, Arend Nijenhuis, de ICP, Derek Bailey en Evan Parker Hij vormt geregeld met Han Ben nink een duo, terwijl hij ook solo optreedt. De jury voor de Boy Edgarprijs 1985 bestond uit Cleem Doedens. Louis Helmer, Henk Kleinhout, Ad van 't Veer en Sjaak Willemse. Zij menen in hun rapport ook nog dat Reijseger zijn cello met „ongeken de vaardigheid" bespeelt Ge noemd wordt verder Reijseger's humor, waarmee diens optreden gepaard gaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 27