Voer-virus waart rond in hengelaarslegioen Schaken Bridge VISSPORT Klassiek Orkest verfijnt Tannhauser Salonmuziek herleeft Balscène met duivels trekje 'Carmina' met glas in de hand ZATERDAG 14 SEPTEMBER 1985 PAGINA 27 Zo gek als bij een inlerlandvis- wedstrijd maken de meeste hen gelaars het nog niet. Maar veel scheelt het niet meer. (foto Wim dijkman) De torenklok van de nabijgele gen dorpskerk heeft net zeven uur geslagen als langs de Ring vaart een snerpend scheidsrech- tersfluitje de ochtendstilte ver scheurt. De tientallen wedstrijd vissers die in het voorafgaande half uur via netjes in het talud gestoken nummerbordjes naar hun plaats zijn gedirigeerd, ko men plotseling tot leven. Ze buigen voorover, graaien in emmers, bakken, dozen, plastic tassen en vismanden en begin nen aan een bezigheid die in het wedstrijdreglement simpel als 'voeren' staat omschreven. Wat nu volgt is een kanonnade van grote en minder grote ballen voer die met luid geplons in het kanaal worden gemikt. Een buitenstaander die niet vertrouwd is met dit gebruik zou in de veronderstelling verkeren dat er een stelletje mesjokken kerels om het hardst bezig is om het water in de kortst mogelijke tijd voor de scheepvaart onge schikt te maken. Want wat er in het water wordt geworpen doet eerder denken aan een tersluikse demping van een stuk boezem water dan een goedbedoelde po ging om een paar visjes naar de stek te lokken. Viswedstrijden worden de laatste jaren steevast voorafge gaan door zo'n compleet voer- bombardement. En de een maakt het nog bonter dan de an der. Als er iemand het in zijn hoofd haalt om een emmer vol voer naar de waterkant te sjou wen, dan zijn er de volgende keer twee of drie die zo gek zijn. En een paar wedstrijden later is het hele viscollege zover. Het heeft er langzamerhand veel weg van dat de complete gekte bezit heeft genomen van veel sportvissers. En die vorm van sportverdwazing blijft zeker niet beperkt tot de wedstrijdvis sers alleen. Ook de huis-tuin-en- keukenvisser blijkt vaak al aan gestoken door het 'voer-virus'. Afgelopen zaterdag zag ik in de Vliet nog een duo dat gewoon een paar uurtjes wilde witvissen. Direct nadat ze hadden afgepeild gooiden ze een vijftien, twintig hardgeknede voerballen van het"* formaat tennisbal richting vaar geul. Na enige tijd werd het alle- In het Aarkanaal wordt mor gen een grote internationale viswedstrijd gehouden waar aan wordt deelgenomen door 400 concoursvissers uit bin nen- en buitenland. In totaal is er een prijzengeld van onge veer 21.000 gulden beschik baar. Organisator Jan Voogd uit Alphen aan den Rijn ver wacht deelnemers uit eigen land maar ook uit West-Duits- land, Luxemburg en België. Dat zijn niet de absolute top pers, want die zijn dit week einde actief bij het wereld kampioenschap. De wedstrijd begint om negen uur 's och tends en duurt tot een uur 's middags. maal nog eens dunnetjes overge daan. heeft handig op voercultus van het hengelaarslegioen ingespeeld en je kunt tegenwoordig geen cata logus of visblad meer opslaan of er worden pagina's besteed aan allerhande voertjes met geheim zinnige namen en veelbelovende slogans. Een enkel voorbeeld uit een foldertje dat ik dezer dagen kreeg toegestuurd...'Dit allroun daas voor zeer grote exemplaren heeft een unieke samenstelling van aminozuren en eetlustop- wekkers. Tevens heeft het een zeer grote concentratie eiwitten waardoor het aas onweerstaan baar is voor diverse soorten vis'. Wie zich wat verder in de aan biedingen verdiept komt terecht in een wereld die je eerder ver wacht in een laboratioruum waar allerlei kolfjes met geheimzinni ge brauwsels staan te borrelen. Geheimtaal Alchemisten zijn er maar sim pele zielen bij. Wat dacht u bij voorbeeld van deze voeringre- diënten? Calcium caseïnate, lac- tal bumine, soya isolate, codlivi- ne, lactose en nukamel. Nee het zijn beslist geen hersenspinsels van mij. Ze worden zonder blik ken of blozen in folders en bla den aangeprezen als 'uitgebalan ceerde ingrediënten om een voeitje samen te stellen'. Maar daarmee bent u er nog niet. Want voor het onderdeel meel kan de hengelaar kiezen een schier ein deloze rij namen. Een simpele selectie vermeldt onder meer bloedmeel, venkel- zaadmeel, koriandermeel, mais- meel, roggemeel, koekjesmeel, cocosmeel en miletmeel. Er zijn nog ettelijke andere soorten met heel exotisache namen. En niet te vergeten de aroma's die de laatste jaren sterk in op komst zijn. Kleine flesjes met vloeistoffen of poeders die aan het voer moeten worden toege voegd om nog betere resultaten te behalen. De kenners zeggen dat je zonder kansloos bent in een concours. Dus zweert de ene wedstrijdvissers bij butters cotch, de ander bij honing of drop en weer een ander bij vlees extract, banaan, vanille of cara mel. En of dat allemaal nog niet vol doende is hebben we ook nog de kleurstoffen, variërend van oker geel, via gifgroen tot bloedrood. Waar is toch de tijd gebleven dat de hengelaar volstond met een paar simpele sneetjes oud brood en een handje havermout? Of - in een wat later stadium - de henge laar die gewoon om een pak Jus tus vroeg. De hele ontwikkeling Ujkt ta melijk onschuldig. Immers, zo zeggen velen: wat maakt dat beetje voer nou uit? Dat hebben die vissen immers zo weggege- ten. Toch wordt er binnen de georganiseerde hengelsportgele deren de laatste tijd wat minder lichtvaardig over het voeren ge sproken. In een dezer dagen verschenen nota van de Nederlandse Vereni ging van Sportvissersfederaties (NWS) over visstandsbeheer wordt aan de kwestie aandacht besteed. Gesignaleerd wordt dat bepaalde bestanddelen van het voer, zoals meelprodukten en aardappel een aanslag kunnen doen op het zuurstofgehalte van het water. Aanbevolen wordt daarom het voeren in kwetsbare wateren (lees: waar de zuurstof- huishouding al te wensen over laat) te beperken. De gevaren voor grote wateren acht de NWS gering. In verhou ding tot andere verontreinigings bronnen kan er nauwelijks ge sproken worden van een belas ting, aldus de overkoepelende organisatie. Met die laatste op merking wordt de zaak myns in ziens wat de luchthartig afge daan. Elke verontreiniging van het water - hoe gering ook - moet als het even kan worden voorko men. Als de georganiseerde hen gelsport aan de ene kant de waar schuwende vinger heft tegen de watervervuilers zal men om ge loofwaardig te blijven ook de hand in eigen boezem moeten durven steken. Regels Daarom deed het me goed even verderop te lezen dat de NWS het wenselijk vindt om nader onderzoek te verrichten of het voeren bij wedstrijden in de toekomst aan regels moet wor den gebonden. In dat onderzoek moet de samenstelling van het voer en het effect op de water kwaliteit centraal staan. Vooral dat laatste lijkt me hard nodig. De meeste hengelaars we ten op geen stukken na welke stoffen ze in hun voer stoppen en welke uitwerking ze hebben als ze eenmaal in het water terecht zijn gekomen. Ik zou iedere hengelaar die voer gebruikt op het hart willen binden eens kritisch naar de ei gen handelwijze te kijken. Be denk dat er op uw visstek best wel eens flink wat vis aanwezig kan zijn zonder voer. Die jaagt u op de vlucht als u zware voerbal len in het water begint te pion- Heeft u uitvoerig gevoerd en heeft zich nog geen visje op uw stek gemeld, dan heeft het wei nig zin die hele voercampagne nog eens te gaan herhalen. De kans is groot dat u de laag voer op de bodem alleen nog maar di- ker maakt. Stem de hoeveelheid voer ook af op het jaargetijde. In de zo mermaanden wanneer de water temperatuur het hoogst is, voedt de vis zich doorgaans vaker en meer dan in de wintermaanden. In het koude jaargetijde zijn enkele balletjes ter grootte van een walnoot meer dan voldoen de. Houdt steeds voor ogen dat overvoeren de visvangst nadelig beinvloedt en dat de producent van speciale voertjes vaker een hengelaar 'beet heeft' dan u denkt. Bijdragen: Paul Korenhof Bernard Haitink Wagner: Tannhauser. Lucia Popp, Waltraud Meier, Klaus König, Sieg fried Jerusalem, Bernd Weikl, Kurt Moll e.a., koor en orkest van de Baverische Rundfunk o.l.v. Bernard Haitink. (EMI 27 0265 3 3 lp's). Deze 'Tannhauser', die Haitink niet in Amsterdam opnam, maar met het Symfonie-orkest van de Bayerische Rundfunk in Mün- chen, laat schitterend orkestspel horen, prachtig van afwerking en met een Mozartiaanse verfijning. Het verhaal van de ridder Tann hauser, die heen en weer geslin gerd wordt tussen liefde voor de vrome Elisabeth en het zinnelij ke genot van de Venusberg, be vat echter een paar momenten, waarop het verlangen naar het liefdesspel van Venus voor een geëxalteerde climax moet zorgen en dat effect ontbreekt hier een beetje. De vraag is of dat aan Haitink ligt of aan titelrolvertolker Klaus König, die niet bepaald als een stralend jeugdige ridder klinkt. Zijn beide geliefden worden hier gezongen door een subtiel frase rende Lucia Popp, die als Elisa beth echter de warmte van eer tijds Gré Brouwenstijn mist, en door een slanke, helaas overma tig vibrerende Waltraud Meier als Venus. De Wolfram van bari ton Bernd Weikl, jarenlang een van de mooiste vertolkingen van de Bayreuther Festspiele, heeft nog niets aan lyriek en poëzie in geboet, maar imposant is ook de vaderlijke landgraaf van de bas Kurt Moll, zonder het autoritaire toontje dat Duitse bassen uit vroegere generaties ten toon wis ten te spreiden. De overige solisten, met voor op een betrouwbare Walther von der Vogelweide van Siegfried Je- Bernard Haitink rusalem, ronden de bezetting op bevredigende wijze af. Dat neemt niet weg, dat deze uitvoe ring toch op de eerste plaats de moeite waard is vanwege het or kestspel. I Salonisti 'Humoresque'. Salonmuziek van Dvorék, Rubinstein, Kreisler e.a. (Harmonia Mundi-EMI 16 9513-1). Het eerste bandje spreekt al boekdelen: de beroemde Humo resque van Dvorak, soepel en zonder enige opdringerigheid ge speeld op twee violen, een cello, een contrabas en een piano. Wie zich die tijd herinnert, kan zich weer terugwanen op een ouder wetse zondagmiddag met een kopje thee bij Heek, Américain of op de oude Scheveningse pier. Het spel van I Salonisti ademt de sfeer van pluche en een be schaafde conversatie, maar is nergens stoffig of gedateerd en getuigt van een professioneel streven naar perfectie. Deze nieuwe plaat in een al jaren lo pende serie behoort tot hun bes te en biedt bovendien waar voor zijn geld: zeventig minuten nostalgie en sentiment (inclusief het Gebet einer Jungfrau en de Csardas van Monti) op één plaat. Ideaal voor als op een hèrfstige zondagmiddag de schemering weer gaat invallen. Riccardo Muti 14. The Philadelphia Orchestra o.l.< Ricardo Muti. (EMI CDC 747278-2 (cd), 067-270235-1 (lp).) Vier verschillende opnamen van de Symphonie fantastique in vier maanden tijd geven wel aan, dat het bij de platenmaatschap pijen nog enigszins ontbreekt aan coördinatie. De drie andere hebben alle hun pluspunten, met name die onder Maazel (op Te- larc), die de weinig uitgevoerde versie met een cornet in de bals cène gebruikt, maar de Italiaan Riccardo Muti is toch de dirigent wiens lezing het meest fasci neert. Zijn opening bestaat uit schijnbaar aarzelend aan elkaar geplakte flarden en in de balscè ne sluipt een vreemd, bijna dui vels trekje. Halverwege de 'Scè ne aux champs' breekt dan plot seling de sfeer van een angst droom door de muziek heen en wordt de basis gelegd voor twee enerverende slotdelen, waarbij Muti werkelijk alles uit het feno-, menaal spelende Philadelphia Orchestra weet te halen wat erin zit (en misschien zelfs meer dan dat). Het slot is adembenemend. James Levine Orff: Carmina Burana. June Ander son (sopraan), Philip Creech (tenor), Bernd Weikl (bariton), Chicago Sym phony Orchestra and Chorus o.l.v. James Levine. (DG 415 136-2 (cd), 415 136-1 (lp).) Aan goede opnamen van Orffs versie van de middeleeuwse Car mina Burana is eigenlijk nooit een gebrek geweest, en een nieu we opname onder James Levine maakt de problemen alleen nog maar groter. Zijn aanpak is min der fel dan die van bijvoorbeeld Riccardo Muti, maar wel uitbun diger, waardoor het genieten van het goede leven beter aan de or de komt. Het zijn tenslotte 'can- tiones profanae' (wereldlijke lie deren) die 'Wein, Weib und Ge- sang' centraal hebben staan (maar niet noodzakelijk in die volgorde). Het klinkt allemaal of iedereen er ongelooflijk veel zin in heeft gehad en voor zijn plezier en met het glas in de hand aan de uitvoe ring meewerkte, al wil dat in de verste verte niet zeggen dat de detailafwerking te wensen over laat. Opmerkelijk is bovendien het solistentrio, met Bernd Weikl als een geboren levensgenieter, Philip Creech als een gebraden zwaan met een enorme knipoog en de gouden stem van June An derson, die van het 52 seconden durende 'Dulcissime' iets onver getelijks weet te maken. De nieuwe match Karpov-Kas- parov om de wereldtitel begon zeer opwindend. Na de overwin ning van Kasparov in de eerste partij was de tweede partij nog belangwekkender. Wit: Karpov; zwart: Kasparov. I.e4 c5 2.PI3 d6 3.d4dc4: 4.Pd4: PP6 5.Pc3 a6 6.Le2 e6 7.0-0 Le7 8.f4 0-0 9.Khl Dc7 10.a4 Pc6 11- .Le3 Tfe8 12.Lf3 Tab8 13.Dd2 Ld7 (In de 45e partij van de vori ge match zette zwart hier voort met Pd4:) 14.Df2 Pd4: 15.Ld4: e5 16.Le3 Le6 17.f5 Lc4 (Nu we langzamerhand de fase van de voorbereiding in de studeerka mer achter ons hebben gelaten is er een boeiende stelling ontstaan die alles van de spelers vergt. Met zijn laatste zet heeft zwart de terugtocht van zijn loper afge sneden en moet hij scherp reage ren om niet direct te verliezen) 18.Lb6 Dc8 19.Tfcl d5! 20.b3 (Wit neemt de handschoen op. Na bij voorbeeld ed5: Df5: 21.b3 e4 22.bc4: ef3: 23.Df3: Df3: 24.gf3: Tbc8 staat zwart uitstekend) Lb4 (de4: 21.Pe4: Ld5 22.Pf6: kost een stuk) 21.Pa2 La3 22.bc4: Lel: 23.Pel: Dc4:! (Veel sterker dan de4: Le2 waarna de witte stelling weer stevig is) 24.de5: e4 25.Le2 O Bij de Volmac-zeskamp enkele verrassingen te noteren. Zoals b.v. het gevecht Gantwarg- Clerc, welke 2 winstpartijen op leverde (beiden 1 winstpartij). De grootste verrassing was naar mijn smaak echter de overwin ning van de "houwdegen" Kore- nevski tegen wereldkampioen Gantwarg. Met name omdat Ko- renevski altijd op remise speelt tegen zulke sterke spelers. In dit geval had hij dat niet gedaan, hoewel Gantwarg in deze partij ook een beetje zichzelf "op knoopt". Korenevski-Gantwarg. 1.31-26 19-23 2.33-28 18-22 3.28x19 14x23 Het nieuwe seizoen wordt tradi tioneel geopend met het GBC Microlandtoernooi. Een gezellig, vlot georganiseerd toernooi, waarbij de teams in de veelal nieuwe competitiesamenstelling voor het eerst eikaars krachten meten. Winnaar werd het sterke CPP-team dat overigens maar net het team Ramer (Roald Ra- mer geassisteerd door de talent volle jongeren Robert Sandor, Wubbo de Boer en Marcel Nooyen) van zich af wist te hou den. Een leuk spel: 95 H V 10 9 4 O V 10 5 4AHB O 83 2 9B82 WO O 84 10743 2 N VB 10 4 65 O A B 9 7 3 Z 4 85 A H 7 6 Q A 7 3 O H 6 3 V96 Zuid, NZ. Zuid opende 1 SA, noord 2 Ru (transfer voor har ten), oost doublet, waarna aan de ene tafel 6 Ha en aan de andere tafel 6 SA werd bereikt. Tegen 6 SA startte west Ru 8, van tafel Ru V, oost Ru A. Een vöor de lei- De vier Nederlandse kinderze gels, die vanaf 13 november de loketten verkrijgbaar zullen zijn - en waarmee tevens het postzegeljaar 1985 zal worden af gerond - hebben dit jaar als the ma "Kind en verkeer". Het zijn bijzonder aardige, zegels, die vooral het kind zullen aanspre ken. De ontwerpen staan op naam van de Amsterdammer Rob Schroder, die heeft samen gewerkt met Lies Ros en Frank Beekers, ook uit Amsterdam. De ontwerpers hebben de mo tieven op originele wijze gevat in waarschuwingsdriehoeken, die in een open veld staan. Ze zijn er daardoor in geslaagd de attentie- waarde van de voorstellingen aanzienlijk te verhogen. Daarbij krijgen de motieven nog een ex tra accent door het formaat van de zegels. Dat is 33 bij 28,5 milli meter. De afbeeldingen op de zegels tonen het verkeer bekeken door kinderogen, dat, zo zegt de PTT, als een vaak riskant spel, niette min geleerd moet worden. De ze gels hebben waarden van 50+25 door Dirk Sikkel (Want de pointe van zwarts 23e zet is dat 25.Ldl e3 26.Le3: Dc3 een stuk kost) Dc2: 26.Dd4 Tbc8 27.h3 e3 28.d6 (DIAGRAM) (Op dit moment heeft de spanning het kookpunt bereikt. Beide par tijen spelen hun troeven, hun vrijpionnen uit, waarbij zwart een licht materieel nadeel, i 4.39-33 12-18 5.32-28 23x32 6.37- x28 7-12 7.44-39 10-14 8.41-37 5-10 9.37-32 1-7 10.50-44 20-24?! Men kan zich afvragen of deze zet wel zo'n goede is, dit omdat zwart zich hiermee vastlegt. Waar schijnlijk had Gantwarg ver wacht dat Korenevski met 36-31- 27 vervolgen zou. Wit speelt het echter scherper. 11.46-41 16-21 12.41-37 11-16 13.34-30! 7-11 Het probleem waar zwart mee kampt is dat hij moeilijk 21-17 kan door zetten. Na b.v. 14-19 i.p.v. 7-11 volgt 37-31 en 21-27 is verboden. Ook direkt 21-27 is niet zo goed: 30x19 13x24 32x21 16x27 37-32 7- 11 32x21 11-16 42-37 16x27 37-31! en omdat zwart op zijn korte vleugel niet meer kan zetten loopt schijf 27 in de toekomst ge vaar (zwart zal nl. een keer ge dwongen worden om als veld 19 bezet is 18-23 te spelen beter gecoördineerd stukkenspel heeft) Dd2 (Lijkt dodelijk) 29.P- d3 (Het enige) De2: 30.d7 Pd7: 31.Dd7: (Zo houdt de dame beide torens in bedwang) Dd2 32.Tel e2 33.Kgl (Om zich te kunnen verweren tegen Tf8. Nu kan daarop volgen 34.Kf2 Tc3 35.Pe5 Df4+ 36.Pf3 en opeens staat wit goed) a5 34.g3 Dh6 35.Lf2 Dc6 36.Dc6: Tc6: 37.Tbl Tc4 38.Tb7: Ta4: 39.Lel Ta3 40.Td7 a4 41 Kf2 Tb3 (De logisch uitziende afgege ven zet. Beter is echter om eerst Ta8 te spelen waarna de zwarte a-pion onstuitbaar lijkt) 42.Pcl Tbl 43.Pa2 Ta8 44.Te7 Tb2 45- .Te2 Te2: 46.Ke2: Te8+ 47.Kf2 h5 48.Lc3 Tb8 49 Lb4 Td8 50.Ke2 a3 51.Lc3 (Op La3: volgt uiteraard Ta8. Zwart probeert de witte stukken op de damevleugel te houden en dan op de konings vleugel toe te slaan) f6 52.Lb4 Kf7 53.Pc3 Tb8 54.Pa2 Tb5 55.g4 Tb8 56.Kd3 Td8+ 57.Kc4 Tdl 58- .La3: Tal 59.Kb3 (Waarmee de witte stukken op maximale af stand staan: het blijkt niet ver ge noeg te zijn) Thl 60.gh5: Th3+ 61.Pc3 Tf3 (Th5: 62.Pe4) 62.Lcl Tf5: 63.h6 g6 64.Pe4 Th5 65.Lb2 en remise gegeven. Op f5 volgt eenvoudig h7. schijf 27 via de twee om twee te rug met 33-29 verloren gaat). 14.30x19 13x24 15.37-31 14-19, want na 21-27 32x21 16x27 volgt 47-41-37-32 etc. 16.47-41 10-14 17.41-37 9-13 18.40-34 4-9 19.34-29 2-7 20.29x20 15x24 21.45-40. Men krijgt het gevoel alsof zwart over geleverd is aan wit. 18-23 22.31-27 22x31 23.36x27 12-18 24.40-34 14- 20 25.34-29! 23x34 26.39x30 18- 23? De beslissende fout, al zijn de zwarte perspectieven na 20-25 44-39 25x34 39x30 17-22 26x17 22- x31 37x26 11x22 28x17 16-21 (of eerst nog 7-11 32-28 11x22 28x17) 17-12 etc. niet erg groot. 27.44-39 7-12 28.39-34! 20-25 29.49-44 12- 18. Of ook 9-14 44-39 (dreigt 34-29 en 28-23) 14-20 37-31 3-9 42-27 9- 14 34-29 23x34 28-23 19x28 30x10 13-19 (of?) 32x14 21x41 39x30 25- x34 14x25 en zwart gaat een kansloos eindspel tegemoet. 30.44-39 24-29 of 9-14 27-22 18x27 34-29 23x34 28-23 19x28 30x10 en het beste is nog 34-40-45 met een slecht staand eindspel voor zwart. 31.33x24 17-22 32.26x17! en zwart gaf op vanwege 22x44 27-22 18x27 32x21 en zwart is in verlegenheid gebracht omdat zo wel 11x22 als 16x27 niet goed af loopt. door Ton Schipperheyn der goed begin. De verliesslag is afgegeven en gepoogd kan wor den oost in afgooiproblemen te brengen. Dat leek aardig te luk ken: oost speelde schoppen na, voor het aas, waarna de leider vijf hartens incasseerde. Dat leidde tot: 9 - 10 5 AHB 8 3 N V10 S: VVOSio 10 743 Z *85 H7 O - O H6 V 9 Nu volgden drie ronden klave ren en oost kreeg het knap be nauwd; op de derde klaveren verdween Sch 10, zuid Ru 6. Zuid stak over naar Ru H en in casseerde Sch H, waarna west cent, 60+20 cent, 65 20 cent en 70+30 cent. De zegel van 50+25 cent toont een contactslot met sleutels en daaronder een foto lijstje, zoals we dat wel meer in auto's aantreffen op het dash- bord, met daarin een foto van een meisje. Als tekst staat onder het fotolijstje "Denk aan mij". Deze zegel is uitgevoerd in de kleuren rood, geel, turquoise en zwart. Op de zegel van 60+20 cent houdt een kind een schietschijf vast. In de roos van de schijf staat het getal 100 (km) en zo ver der, aflopend naar de rand, snel heidsbeperkingen van 75 km, 50 km, 25 km en 10km. Deze zegel wil er in het bijzonder op wijzen dat de mens, en dan vooral het kind, in het verkeer geen doelwit mag zijn. Kleuren: rood, geel, blauw, violetblauw en zwart. De zegel van 65+25 cent toont het genoegen smaakte de laatste slag te maken met... Sch 8. Overi gens prima gespeeld van west die geen enkele schoppen had af gegooid. Aan de andere tafel ging 6 Ha na ongeveer dezelfde speelwijze eveneens één down, maar hier speelde de leider rond uit slecht. Ruiten start was voor 5 9 en heer, waarna zuid kans loos was. 6 Ha wordt gemaakt als de leider Ru V van tafel speelt, voor het aas. Zuid komt aan slag, trekt troef en moet nu, alvorens alle troeven te spelen, eerst nog een schoppen op tafel troeven. C> - O 10 5 AHB - N v WO O 4 O B 9 10 743 Z +85 7 O - O H 6 V 9 Na de laatste harten volgen drie hoge klavers en west wordt niet langer door oost be schermd'. Hij moet of Sch V af gooien of een ruiten en in beide gevallen maakt zuid de rest. een gevarendriehoek. Deze wordt vastgehouden door een meisje dat met een bedenkelijk gezicht door de driehoek heen kijkt. Deze zegel is uitgevoerd in de kleuren rood, geel. blauw, groen en zwart. Op de vierde en laatste zegel in de waarde van 70+30 cent staat een jongetje met een politiepet op die een waar schuwingsbord "overstekende kinderen" vasthoudt. De kleuren van deze zegel zijn: rood, geel, blauw en zwart. Op de zegels dus stuk voor stuk aardige vondsten die op een originele en pakkende manier zijn uitgewerkt. Traditiegetrouw wordt er ook deze keer een velletje uitgege ven. Daarin zitten vier zegels van 50+25 cent en twee zegels van 70+30 cent. Als tekst komt er op de velrand: "Kinderpostzegelac tie 1985 Denk aan mij". De prijs van het velletje bedraagt 5.-. En dan is er uiteraard het postzegel mapje. Nummer 33 alweer. De gehele serie zit in het mapje en kost 4,40 (de serieprijs plus een gulden).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 27