s lKm Q D Q rn Ontluisterende kijk Verhoeven op mensheid Antropoloog maakt films 'Flesh and Blood': schop in je maag VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1985 PAGINA 19 BIOSCOPEN TELEVISIE FILMHUIZEN Ik kan me, op wellicht twintig jaar geleden The War Lord na, geen middeleeuws filmverhaal herinne ren waarin zo rigoreus afstand ge daan wordt van romantiek. Flesh and Blood biedt wel incidentele staaltjes moed, trouw, kameraad schap en erbarmen, maar het gaat dan steevast om gedragingen van karakters die op heel andere mo menten minstens zo grimmig, vér-t raderlijk, egoïstish en wreed uit de hoek komen. Want, redeneren Ver hoeven en Soeteman, zo en niet an ders zitten mensen helaas in el kaar. Eigenlijk is dit immoreel ge drag in een context, die wij in film gewend zijn als sprookjesachtig aan te voelen, zeker zo schokkend als de onverbloemde uitspattingen van sex en geweld waarmee Flesh •and Blöod je om de zoveel minuten een schop in de maag verkoopt uit overdreven angst dat het publiek in slaap zal sukkelen. Het op eeuwenoude Spaanse lo- katies in beeld gezette verhaal ver telt van een groep huurlingen die na de süccesvolle bestorming van een ommuurde stad, verraden wordt door hun legeraanvoerder, die terugkomt op zijn eerdere be lofte dat er mocht worden geplun derd. Rutger Hauer en zijn brood vechters worden ontwapend door de geregelde troepen eri botweg af gedankt. Het groepje-ongeregeld neemt dan elders in het land bezit Onverbloemde uitspattingen van sex en geweld in 'Flesh and Blood van een onderbemande vesting, na zich eerst gewroken te hebben op hun vroegere veldheer, wiens aan staande schoondochter (Jennifer Jason Leigh) ontvoerd werd met bruidschat en al. Burlinson (als Jennifers verloofde) zóeken stad en land af naar Hauers bende, die uiteindelijk wordt ge vonden, maar voorlopig nog niet kan worden verslagen. De intrige spitst zich toe op de merkwaardige driehoeksverhouding die ontstaat als de ontvoerde Jennifer, ondanks haar verliefdheid on Burlinson. tot alles bereid blijkt om ook de gene genheid van Hauer te winnen en vast te houden. Er ontwikkelt zich een interessante krachtmeting tus sen de twee rivalen, die uitgevoch ten wordt (tijdens het beleg) met steeds perfider vormen van bedrog en valsheid, waarbij Verhoeven de mening lijkt uit te dragen 'dat de (OP)NIEUW The Jigsaw man' - Enge man met zaag waart rond. Politie jaagt op hem, Luxor. Leiden. The Cotton club' - Een gaaf gesti leerd spektakel, Trianon, Leiden. 'Battle rage' - Vechtfilm. City. Kat- W*The Beverly Hills Cop' - Eddy Mur phy onvergetelijk leuk als politie- Ram bo' - Odeon. 12 jr 'Crimes of passion' - Odeon. 16 jr. 'California girls' - Le Paris (656402), 18 jr. BLIJVERS 'Mask' - Melodrama over jongetje met verminking, Lido, Leiden. 'Rambo' - Simpele vechtfilosofie, Lido, Leiden, Euro. Alphen. 'Police Academy 2' - Vervolg dat beter niet gemaakt had kunnen wor den. City. Katwijk, Euro. Alphen. A view to a kill' - James Bond pret tig voorspelbaar, Lido. Leiden. Desperately seeking Susan Verfrissende 'vrouwenfilm'. Lido. Leiden. 'The last dragon' - Vechtfilm. Euro, Alphen. SEXFILMS 'Hoe ruil ik mijn wipje' - Rex, Lei den NACHTFILMS 'Pornostukken om van te smullen' Rex, Leiden. 'Rambo' - Euro, Alphen. 'Flesh Blood' - Euro. Alphen. 'Sexpret' - Euro. Alphen. 'Wilde sexparties' - Euro. Alphen. DEN HAAG 'The emerald forest' - Asta (463500), 12 jr. 'Desperately seeking Susan' - Asta. al. The purple rose of Cairo' - Asta. al. Mask' - Babylon (471656), al. The Breakfast Club' - Babylon, al. Amadeus' - Babylon, al. 'Flesh Blood' - Cineac (630637), '16 jr. 'Police Academy II' - Cineac, al. 'Code of silence' - Cineac, 16 jr. 'Amadeus' - Euro (667066), al. 'A view to a kill* - Metropole (456756), 12 jr» 'Sophie's choice' - Metropole, 16 jr. 'The purple rose of Cairo' - Metro- pole. al. 'A passage to India' Metropole. al. 'The world according to Garp' - Me de hoogste klas' - Le Paris, 18 jr. 'Rambo' - Passage (460977), 12 jr. AMSTERDAM The emerald forest' - Alfa (278806), 12 jr. The breakfast club' - Alfa, al 'A passage to India* Alfa. al. Witness' - Alfa. 12 jr. The purple rose of Cairo' - Alham- bra (233192), al. 'Desperately seeking Susan' - AI- hambra. al. 'Rambo' Bellevue Cinerama <234H7<; 2662271, 12 |i 'Desperately seeking Susan' - Cine rama. al. 'Police Academy 2' - Calypso, al. Mask' - Calypso (266227 234876). al. 'Liefde zonder schaamte' - Centraal (248933), 18 jr. Police Academy 2' - Cineac (243639), al. 'The year of living dangerously' - Cipecenter (236615), 16 jr. The killing fields' - Cinecenter, 12 jr- 'Falling in love' - Cinecenter. al. 'Gallipolli' - Cinecenter. 12 jr. A view to a kill' - Cinema (151243), 12 jr. 'Mask' - Cinema, al. Flesh Blood' - City (234579), 16 jr- A.nadeus' - City. al. 'Crazy for you' -City, al. 'Beverly Hills Cop' - City. al. 'The last dragon' - City, al. 'All of me'-City. 16 jr. 'Code of silence' - City, 16 jr. 'Videodrome' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'Tess' - Studio K (231708), 16 jr. 'Pussycat Galore' Parisien (248933). 18 jr. 'Rambo' - Rem brandt plein theater (223542), 12 jr. 'Once upon a time in the West' - Rembrandtpleintheater. 12 jr. 'Kaos' - The Movies (245790), 16 jr. 'Ah Ying' - The Movies. 16 jr. A year of the quiet sun' - The Mo vies, 16 jr. 'A view to a kill' - Tuschinski (262633), 12 jr. 'Een liefde in Duitsland' - Tu schinski, 16 jr. 'Flesh Blood' - Tuschinski. 16 jr 'Crimes of Passion' - Tuschinski, 16 jr. 'Porky's wraak' - Tuschinski. 16 jr. The cotton club' - Tuschinski. 12 jr. The purple rose of Cairo' - De Uit kijk (237460). al. Een niet al te enerverend film- weekje op de televisie staat voor de boeg: op Nederland 2 morgen avond 'Jericho Mile', een film die zich afspeelt in een gevangenis. De levenslang gestrafte Larry Murphy blijkt een goede hardlo per te zijn. Al zijn tijd besteedt hij aan de sport, daarbij gestimu leerd door de directeur. Peter Strauss speelt de hoofdrol.(23.10 uur) Voor een betere film moet wor den overgeschakeld naar Duits land 3, waar 'Witness to Murder' draait. Deze Amerikaanse speel- filn} uit 1954 toont de lotgevallen vail een vrouw die 's nachts ge tuige is van de moord op een an dere vrouw. (22.15 uur) Pas donderdagavond is er weer echt wat te beleven op film gebied: dan draait 'Cabaret' met Liza Minelli en Joel Grey, even eens op Duitsland 3. (20.15 uur) Het verhaal van het zangeresje dat in het vooroorlogse Berlijn in valse glitter verstrikt raakt, is weliswaar matig, maar de liedjes .zijn fantastisch. Joel Grey, die 'voor zijn rol als verteller een Os car kreeg, schittert in het 'mo- ney-lied'. Volgende week vrijdag wordt op Nederland 2 de schade een beetje ingehaald met twee speel films: 'The goodbye girl' en 'Un papilion sur l'épaule'. 'The goodbye girl' is een film komedie uit 1977 van Herbert Ross, met o.a. Richard Dreyfuss. Een aantrekkelijke koorzangeres PS Liza Minelli in 'Cabaret'. woont samen met Tony en haar dochtertje Lucy in een New Yorks appartement. Op een dag neemt Tony de benen naar Italië om een film te maken. Een nog onbekende acteur (Dreyfuss) neemt zijn plaats in. tot veront waardiging van de zangeres. (19.25 uur). In 'Un papilion sur l'épaule' speelt Claudine Auger de rol van de echtgenote van Roland Fe- rieud (Lino ventura) die in Bar celona bij een moordaanslag raakt betrokken. Wanneer hü op onderzoek gaat, wordt zijn vrouw tijdens zijn afwezigheid ontvoerd. Allerlei mysterieuze zaken gaan dan spelen en als Fe- riaud uiteindelijk weer met zijn vrouw wordt herenigd wordt hem vanuit het Franse consulaat de raad gegeven de hele zaak te vergeten. 23.35 uur Nadat tot en met zondagavond nog 'Mr. Klein' met Alain Delon in het filmhuis LVC te zien is ge weest, volgt woensdagavond de Franse klassieker 'Jules et Jim' van Francois Truffaut. Jeanne Moreau is hierin de 'femme fata le' die niet kan kiezen tussen twee vrienden. Donderdag draait hier op nieuw een franstalige film: 'Un dimanche a la campagne' van Bernard Tavernier. Een bejaarde impressionistische schilder krijgt op een dag in 1912 behalve het plichtmatige bezoek van zijn zoon ook zijn favoriete dochter op visite. Na haar vertrek wordt hjj zich pijnlijk beftrust van zijn eenzaamheid. Voorstellingen: 20.00 en 22.15 uur. In Het Kijkhuis draait tot en met zondagavond 'Brazil' van Terry Gilliam, een film die sterke overeenkomsten vertoont met '1984'. Ook hier is sprake van een totalitaire staat, waarin een alles beheersende computer een fout maakt. In deze versie probeert een krankzinnige geleerde een volmaakte nieuwe schepping te maken. Dinsdagavond wordt 'Straw Dogs' van Sam Peckinpah nog eens uit het blik gehaald. Om het geweld in de Amerikaanse sa menleving te ontvluchten, ves tigt een intellectueel zich in een rustig Brits dorpje. Hij krijgt echter last met de plaatselijke 'Der Amerikamsche Freund' van Wim Wenders met Bruno Ganz en Dennis Hopper besluit de filmweek in Het Kijkhuis. In de film, naar een roman van Pa tricia Higsmith, wordt aan een man verteld dat hij nog maar kort te leven heeft. Daarom aan vaardt de man de opdracht om een moord te plegen, in de waan daarmee geld te verdienen voor zijn toekomstige weduwe en hun kind. Voorstellingen om 20.00 ea 22.15 uur; aanvangstijden 'Brazil' 19.30 en 22.15 uur. vrouw de strijd om overleving veel instinctmatiger en doortrapter blijkt te kunnen uitvechten dan welke flinke kerel ook. Maar als het drama zijn beslag gekregen heeft (de pest moet er aan te pas komen) zijn zelfs de prilste prin senkinderen hun onschuld defini tief kwijt. Zoals gezegd. Verhoeven schuwt geen grove middelen om zijn ont luisterende kijk op de mensheid erin te beuken. Je verveelt je zeker niet, al had het beslist kalmer ge mogen allemaal. Maar eigenlijk zit er maar één scène in Flesh and Blood die wel héél erg ver gaat. en die in Nederland gegarandeerd zal worden aangegrepen om de hele film te verketteren. Net zoals in Spetters een jongen door homofie len verkracht moest worden om er achter te komen dat hij zelf homo fiel was. zo moet in Flesh and Blood Jennifer Jason Leigh eerst door Rutger Hauer worden aange rand om het besef deelachtig te worden dat ze hier te maken heeft met een vent uit één stuk, om ter plekke verliefd op te worden. Feitelijk zit het iets subtieler in elkaar, want halverwege deze ver krachting stelt een van de toekij kers schaterend vast dat Jennifer de rollen heeft omgedraaid en juist bezig is om Rutger een loer te draaien, waarmee dus iets belang rijks gezegd moet zijn over Jenni fers plooibare karakter. De onver kwikkelijke scène laat zich dus wel degelijk verdedigen, maar het is desalniettemin een stomme streek om in een „avonturenfilm" voedsel te geven aan het kwalijke misver stand dat verkrachtingen soms heel spannend en voor slachtoffers zelfs aangenaam zouden kunnen verlopen. Zoiets kan links (Ai rechts uiterst beroerd terecht ko men bij het grote publiek dat Flesh and Blood bereiken wil en verder ook best gegund mag worden. Paul Verhoeven zou overigens Paul Verhoeven niet zijn als hij ook deze film op gezette tijden niet had geïnjecteerd met wat preten- tiëus overkomende symbolen. Lo gisch is het dat hij af en toe gebruik maakt van de bijgelovigheid die bij middeleeuwers past. De huurlin genbende stelt haar optreden af op wat men als richtlijnen ervaart van een meegezeuld beeld van Sint Maarten, de patroonheilige ook van Hauers personage, dat Martin heet. Maar het komt nogal zot over om dan een keer Rutger Hauer te fotograferen (voor de kijkers dus) met een aureool in de vorm van een brandend karrewiel. Dat is pseudo diepzinnigheid. Dat kan ook gezegd worden van het spelletje blufpoker waarmee Verhoeven in Venetië probeerde de internatioale pers in te pakken, maar dat vind ik dan weer wel heel erg leuk. Zonder met zijn ogen te knipperen verdedigde hij zijn film, verwijzend naar Barbara Tuchman als „een spiegel op afstand" van onze eigen wereld. Paul wees op de parallel tussen zijn ontvoerde maagd en de kidnapping van Patty Hearst. De leefwijze van Hauers bende werd vergeleken met com munistische principes en het be nnetten van belegerden met door de pest geïnfecteerd vlees, als een biologisch oorlogswapen. Of men Paul op zijn woord ge loofde, zou ik niet durven beweren, maar Flesh and Blood kan veel ver weten worden, maar niet dat hij net zo saai zou zijn als het gros van de festivalfilms die in Venetië se rieus donzen naar edelmetaal. PIETER VAN LIEROP UTRECHT (GPD) - Er is weer een nieuwe filmmaker aan het front: de' Utrechter Kees Jan Bender. Nadat „hij vorig jaar een-bescheiden bij drage aan de Nederlandse Filmda gen heeft geleverd in de vorm van het korte animatiefilmpje 'Sym phonic Claxafonique' komt hij dit jaar met z'n eerste (weliswaar kor te) speelfilm 'Sophie'. Sophie toont op een gestileerde manier een dag uit het leven van een zeventienjarig meisje. Een alle daagse dag met dit verschil dat Sophie van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat haar walkman .op heeft. Actueler kan het niet. Bender, die culturele antropolo gie heeft gestudeerd, liep al lang met plannen rond om een film te maken. Tijdens zijn stqge in Mexi co besloot hij om zijn werk te com bineren met de media. Film was de vorm die hem het meeste aan sprak. Allerlei cursussen werden gevolgd maar daarmee kon de ge wenste perfectie niet worden be reikt: „Ik wilde zo ^eker zijn van mezelf dat, als iemand mij een ton zou geven om een film te maken, ik dat vertrouwen niet zou hoeven be schamen". Uiteindelijk vond hij in Enge land de mogelijkheid om een een jarige filmopleiding aan de univer siteit te volgen. We hebben het dan over september '81. Tijdens de laatste maanden van dat jaar maakte hij verschillende korte filmpjes, waaronder een pro- duktie voor de BBC, „Samen met negen andere mensen, van de uni versiteit vormde ik een groep. Met steeds roulerende taken regisseer den wé allemaal ons eigen filmpje. Ik heb toen bymphonie Claxafoni que gemaakt. Daarbij speelde echt het idee: vandaag bedenken, mor gen doen". öymphonie C. gaat over een ver strooide man die op een druk kruispunt in Parijs het verkeer staat te dirigeren. „Het was voor mij een soort antropologische oefe ning: als je een documentaire gaat maken heb je namelijk niet alles in de hand, dat was ook de reden dat ik deze vorm voor Symphonie C. koos. Een combinatie van dingen die je in de hand kunt houden en dingen die je niet in de hand kunt houden". „Uiteindelijk heb ik ook nog een half jaartje free-lance als montage assistent voor de BBC gewerkt. Daar heb ik veel geleerd én, heel belangrijk, een vakbondskaart aan overgehouden. In Engeland is het onmogelijk om zonder vakbonds kaart te filmen". Het idee voor zijn nieuwste film Sophie is ontstaan tijdens de laat ste maanden van zijn verblijf aan een Engelse universiteit: „Ik had ruimschoots met het filmen geflirt en het leek me het juiste moment om, zoals het oude plan ooit was, film en studie te combineren. Op dat moment waren de plannen voor Sophie al vrij ver uitgewerkt. ik wist ook al wie de muziek zou schrijven. Ik leerde op een gegeven moment het meisje kennen dat de hoofdrol speelt, zij intrigeerde mij vanaf het eerste moment. Ze is jong en leidt, samen met haar moe der een zelfstandig leven. Heel te ruggetrokken. De walkman die zij onafscheidelijk op haar hoofd heeft is een personificatie van haar geisoleerde bestaan. Ik heb, zelfs nu na de film, nog steeds geen hopgte van haar kunnen krijgen". „In eerste instantie probeerde Bender om in Engeland subsidie te krijgen voor het maken van Sop hie, maar dat bleek meer proble men op te leveren dan hij verwacht had. Vervolgens is hij naar Neder land teruggegaan waar hij bij het filmfonds het nodige geld kon krij gen. De opnamen hebben toch weer in Engeland plaatsgevonden, in tegenstelling tot de muziek die wel in Nederland is gemaakt: „De keuze viel op Engeland omdat de sfeer van dat land beter past bij de ze film. Ik vind Engeland ook veel meer een filmland dan Nederland. Bovendien had ik daar inmiddels contacten en kende ik hier geen mens. Wel heb ik weer in Neder land gemonteerd, bij Jos Stelling, in Utrecht. De film heeft uiteindelijk onge veer 78.000 gulden gekost en dat is veel duurder dan oorspronkelijk was gepland: Dat komt vooral om dat ik hem ook graag in Engeland wil vertonen, dan moet je aan strenge vakbondseisen voldoen. Dat betekent dat je een bepaalde crew moet huren terwijl je in werkelijkheid met veel minder toekunt". EPE - ln Epe vonden de afgelopen dagen de opnamen plaats voor de nieuwe Nederlandse speelfilm 'Mamma is boos', het vervolg op 'Schatjes' van regisseur Ruud van Hemert. Ook in deze film speelt Peter Faber rechts) de rol van John Gisbert. Rijk de Gooyer (staand) is te zien in de rol van Pete Stuwert. «foto anpi 'Flesh and blood'; regie: Paul Verhoe ven: met Rutger Hauer, Jennifer Jason Leigh en Tom Burlinson; Lido, Leiden, Euro, Alphen16 jr. Op basis van de trailer voor Flesh and Blood zou je als argeloze bio- scoopganger gemakkelijk hebben kunnen besluiten om Paul Verhoe- vens eerste „Amerikaanse" film maar ongezien te laten. Zó bralle rig en clichématig en druk. Tijdens het Festival van Venetië viel echter al vast te stellen dat Flesh and Blood de verwachtingen ruim schoots overtreft. Het is niet zozeer een film om voor over te lopen van sympathie, maar wel heel stellig een spektakelstuk van onmisken bare originaliteit, van technisch imponerende kwaliteit en een scherpzinnigheid die niet onder schat moet worden. Meest aardige aan Flesh and Blood is wel dat regisseur Verhoe ven en scenarist Soeteman abso luut niet zichzelf verkocht blijken te hebben aan Hollywood, maar de Amerikanen juist een film in de maag hebben gesplitst die direct in de lijn ligt met hun eerdere werk stukken. Flesh and Blood is in elk geval geen middeleeuwse sprook jesfilm geworden zoals ze momen teel aan de lopend band worden gemaakt, met hocus pocus en een gechargeerd conflict tussen goed en kwaad. Flesh and Blood is daar entegen een bar en boos avontuur, spelend in een rauwe tijd, het be- - gin van de 16e eeuw, toen er net zo weinig aanleidingen waren voor heroïek en idealisme als in ons ei gen tijdsgewricht. Verhoevens kijk op de wereld mag misschien nog nèt niet cynisch genoemd worden, pessimistisch is hij zeker en be hoefte om de mensheid te stichten heeft hij in geen geval.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19