Regering geeft Ivens 40 jaar later gelijk 3! 'M Aantrekkelijk werk Teleurstellende tentoonstelling Rutger Haiier haastig naar filmpremière Onvergetelijke beelden in ritueel Opus E.S.P. >L DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1985 KUNST PAGINA 27 Minister eert regisseur in Parijs PARIJS (GPD) - Minister Brink man heeft in Parijs de 86-jarige filmmaker Joris Ivens geëerd. Van deze laatste der 'fellow-travellers' verklaarde de minister dat hij het „vermogen bezit om soms ver voor andereq, de historische betekenis van de politieke en maatschappe lijke ontwikkelingen te herkennen en op film vast te leggen". Dit late eerbetoon ging vergezeld van hon- derdduizend gulden uit de staats kas ten bate van Ivens' filmarchie ven in Amsterdam, die nodig aan inventarisatie toe zijn. Minister Brinkman reikte bij deze plechtig heid in het Nederlands Instituut in Parijs tevens uit naam van de 'Ne derlandse filmdagen' aan Ivens het 'Gouden Kalf uit. De relatie tussen Ivens en de Ne derlandse staat is gespannen sinds de filmer in '44 de benoeming aan nam van 'filmcommissaris voor Nederlands Oost-Indië'. Bij aan komst in het gebied dat toen nau welijks van de Japanners was be vrijd, stelde Ivens vast dat de Indo nesiërs tegelijkertijd bezig waren zich van het Nederlandse kolonia lisme te bevrijden. In Australië filmde hij toen stakende haven werkers, die weigerden schepen voor Nederlands-Indië te laden, en zijn film 'Indonesia calling' liep to taal anders af dan de toenmalige regering dat van haar 'filmcommis saris' had verwacht. Ivens werd van landverraad beschuldigd en door Rudolph Bakker hij raakte in 1947 zijn paspoort kwijt, dat hij pas in 1956 terug kreeg. Enige pogingen yan de Neder landse overheid om het contact met Nederlands beroemde filmma ker te herstellen, liepen van toen af aan dood. In '69 deed de toenmali ge minister voor CRM, Marga Klompé, een verzoeningspoging, toen ze hem de opdracht voor een vrije film wilde geven. Tien jaar la ter nam Ivens een prijs aan uit han den van minister De Koning, die zich overigens in zijn rede met zo veel woorden distantieerde van Ivens' maatschappelijke ideeën. Gisteravond speelde de laatste fase in de strijd om stijfhoofdig heid. Minister Brinkman kon niet verder gaan in plichtplegingen en eerbetoon, toen hij in zijn toe spraak onder meer opmerkte: „Het werd u van Nederlandse zijde op velerlei wijze niet gemakkelijk ge maakt. Ik constateer dat de ge schiedenis u meer gelijk heeft ge geven dan uw toenmalige oppo nenten". En hij vervolgde: „Als Nederlands minister van cultuur stel ik u voor thans de hand te rei ken en ik hoop dat u deze zult aan vaarden". Joris Ivens antwoordde de mi nister ontroerd: „Ik voel me werkelijk gelukkig, de baan is vrij". En hij voegde eraan toe dat hem nu eindelijk recht was gedaan als regisseur. Ivens, die nog liet we ten het een groot moment te vin den dat hem de prijs was uitge reikt, kreeg te horen dat de NOS hem 300.000 gulden ter beschik king stelt voor zijn nieuwe China- film, terwijl een woordvoerder van het Nederlandse filmfonds ver klaarde eveneens 300.000 gulden voor de nieuwe China-film aan Jo ris Ivens te zullen schenken. Door deze twee onverwachte beloftes AMSTERDAM - 'Flesh and Blood'de nieuwe Nederlandse speelfilm van Paul Verhoeven is gisteravond in een Amsterdamse bioscoop in première gegaan. Ter wijl vrijwel alle genodigcfèn in du re auto's voor kwamen rijden, klom hoofdrolspeler Rutger Hauer haas tig over de afzetting om vervolgens het theater binnen te snellen. Ledententoonstelling van de Voor- schotense Kunstkring. Het Am- bachts- en Baljuwhuis, Voorstraat 12, Voorschoten. Tot en met 29 sep tember. Geopend: wo. t/m zo. van 14- 17 uur; vr. van 11-17 uur. VOORSCHOTEN - Een alleszins aantrekkelijke tentoon stelling in het Ambachts- en Bal juwhuis. Tot het. eind van deze maand zijn vele tientallen werken te bekijken van wel twin tig kunstenaars, allen leden van de Voorschotense Kunstkring. Zoals we gewend zijn van deze kunstkring zijn de werken uit eenlopend van aard en in het al gemeen van een heel behoorlijk niveau. Bekenden, zoals.Fanny Mazure (docente bij Ars), maar ook kunstenaars die nog wat minder vaak voor het voetlicht zijn getreden, bevinden zich on der de exposanten. Tot de'meest indrukwekkende creaties behoren zeker drie in ge mengde techniek uitgevoerde, expressionistisch te noemen werken van Naan Rijks. Die 'ge mengde techniek' betekent in dit geval dat de kunstenares al schil derend, plakkend en drukkend (met bewerkte stukken hout en linoleum) tot haar vormen is ge komen. Eén van haar werken draagt de veelzeggende titel 'Zit tende man en onmondige vrouw'; een ander toont een man die grijperig boven een ineenge doken vrouw gebogen is. Indrin gend, knap vervaardigd werk waar je niet zo gauw los van komt. Veel lichtvoetiger, en gewoon bijzonder leuk, zijn twee kleine pastels van Bertus de Korte. Eén er van, 'Kenner van de vogel trek', laat een stijf in het pak ge stoken, geleerd ogende man zien met vogels op zijn schouders en Voorschotense Kunstkring op de rugleuning van zijn stoel, en met voor zich op een tafel een werkelijk reusachtig kompas. Een fijn ding om naar te kijken. De kleine bronzen beeldjes naar kermisklanten, dagjesmensen en dansers van Anne Hulleman hebben iets vergelijkbaar grap pigs en luchtigs. Klassiek-realistisch, zij het in een wat moderne toonzetting, zijn Fred Thoolens geschilderde uitbeeldingen van Aphrodite (de godin van de zinnelijke liefde en schoonheid - Thoolen toont haar naakt oprijzend uit het schuim van de zee) en van Artemis, een andere Griekse godin. Nogal bijzonder wat de techni sche kant aangaat zijn de zonni ge zeefdrukken 'Bark' en 'Bloe sem' van Jurjen Fontein. Deze kunstenaar volgde eeri heel apart procédé waardoor een aquarel- of aquatintachtig effect dat zeef drukken gewoonlijk sorteren. Evenzeer opmerkelijk in tech nisch opzicht is de Raku-kera- miek van Magda Potma. 'Raku' is Japans voor 'vreugde'. 'Raku-keramiek' wil zoveel zeggen als 'met vreugde gebak ken keramiek'. Een eigenaardige 1 Japanse werkwijze, waarbij de potten stuk voor stuk worden ge bakken en in een gesloten ketel met houtwol worden gekoeld, zorgde voor unieke resultaten. Tot slot zij nog gewezen op twee prachtige, grote olieverf schilderijen van Fanny Mazure (geb. 1942). Na vele jaren met tempera op papier te hebben ge werkt is zij twee jaar geleden be gonnen haar op de natuur geïn spireerde abstracte werk in olie verf neer te zetten. Dat Mazure met dit medium óók tot boeien de resultaten kan komen - in dit geval zijn ze geïnspireerd op een Amerikaans berglandschap en op een libelle - kan nu in Voor schoten geconstateerd worden. Er is verder nog werk van on der anderen Erli Esselink en An nie Godijn. ANTOON ERFTEMEIJER Joris Ivens, Marceline Loridan het Gouden Kalf in de Parijse kwam de 100.000 gulden van mi nister Brinkman in een mager licht te staan. Wat niet weg neemt dat moet worden aangenomen dat het geld van het filmfonds toch van het ministerie van cultuur afkomstig De Nederlandse regering kon een verzoening met Joris Ivens bij na niet langer uitstellen, sinds Ivens met geld van de Franse mi nister van cultuur Jack Lang aan een nieuwe China-film bezig is, ter wijl juist tussen Frankrijk en ons land de culturele banden officieel zijn aangehaald. Joris Ivens werd in 1898 in Nij megen geboren. Grote aandacht al trok zijn film 'Zuiderzee' uit 1930. In 1937 maakte hij een film over de Spaanse burgeroorlog. De inzet van Ivens voor onderdrukten en hongerenden had steeds een mar xistisch perspectief. De twaalf uur durende film 'Hoe Yukon de ber gen verzette' was een gloeiend epos over het revolutionaire China van Mao. In '61 volgde een film over het Cuba van Fidel Castro. Ivens woont al sinds 1948 in Parijs. De Keersmaeker ontvangt Zilveren CJP LEIDEN - De Belgische choreo grafe en danseres Anne Theresa de Keersmaeker heeft vandaag in Brussel de Zilveren CJP gekregen van de gezamenlijke Nederlandse en Belgische CJP-organisaties. De Keersmaeker maakte vooral in ons land veel indruk met het samen met Michèle Anne de Mey gedan ste 'Fase' op muziek van Steve Reich, met het door haar eigen groep uitgevoerde 'Rosas danst Rosas' en met haar jongste produk- tie 'Elena's Aria', op zondag 15 en maandag 16 september in de Stadsschouwburg van Amsterdam De prijs bestaat uit een aquarel van de Belgische kunstenaar Pol Marat. POPPLAAT - De popsterren Elton John, Stevie Wonder en Dionne Warwick hebben voorgesteld dat een gemeenschappelijke plaat wordt gemaakt waarvan de op brengst wordt gestoken in het aids- onderzoek. De bijbehorende video clip al zou al zijn gemaakt. De plaat zal de titel "That's what friends are for" dragen. Stevie Wonder en Dionne Warwick zou den zich hebben verplicht eind september op te treden op een groot liefdadigheidsconcert in Hol lywood, waarvan de opbrengst van naar schatting 4,5 miljoen gulden naar het aids-onderzoek zou gaan. Driemans-expositie in de LAK-gale- rie, Cleveringaplaats 1. Tot en met 25 september. Geopend: ma. t/m vr. LEIDEN - Men neme een bier viltje. Men krabbele op de onbe drukte kant met potlood wat kringetjes en uitlatingen als "Niets beweegt, allen draaien (de beweging binnen de kring)"; "De macht is de plaats vice versa (macht is inzicht)"; en: "De in vloed binnen de kring en de in vloed van de kring naar buiten (althans binnen de kring)". Ten slotte lijst men dit in en er is een kunstwerk ontstaan, waard om medemensen te tonen. Dat vond althans de maker hiervan, Ton Mars (geb. 1950), en met hem de tentoonstellingscommissie van het LAK, die er de toch al zo zwaar belaste tweefasen-studen ten en de overige leden van de Leidse Civitas mee wensen te confronteren. Mars' drie jaar jongere kunst broeder Jouke Kleerebezem be dacht iets anders voor de groeps tentoonstelling waarop dit bier viltje prijkt. Hij zou aanvankelijk nieuw werk (aquarellen) uit Frankrijk meenemen waar hij deze zomer vertoefde. Misschien lag het aan de wijn, of aan iets anders, maar uiteindelijk is het anders gelopen en heeft Kleere bezem op het laatste moment (zo vernam ik) aan deze tentoonstel ling niets anders bijgedragen dan een vijftal oude stukken schutting. Hier en daar had hij op die houten vlakken nog wel wat uit de losse hand bewater- verfde papiertjes en een houten knutselwerkje bevestigd, maar die 'applicaties' zijn er inmiddels afgevallen (te bezichtigen op het LAK-secretariaat). In het gangetje naast de foyer hangt dan nog een aantal kleine, hypereenvoudige abstracte teke ningetjes, ook van Ton Mars. Met wat lijntjes en verder met één kleur verf per tekeningetje, zijn figuurtjes gemaakt die fragiel ogen en in de verte aan werk van Paul Klee doen denken, met dit verschil dat in Mars' werk het element 'fantasie' schittert door afwezigheid. Wat is dit alles? Post-kubisme, neo-dadaïsme, minimal art? Of onbeduidend provinciaal geëx- perimenteer in de marge? In elk geval géén avant-gardistische kunst, en evenmin kunst die 'ty pisch hedendaags' genoemd zou kunnen worden. De kunstenaars Gronings trio in LAK-galerie zelf lijken over dat laatste echter anders te denken. Ton Mars en Jouke Kleerebe- zemer exploiteren samen met Hans Scholten (die ook in het LAK exposeert) de Groningse expositieruimte annex kunst boekenuitgeverij 'De Zaak'. Voor de goede orde: alle drie de artiesten hebben de Groningse kunstacademie 'Minerva' be zocht. 'De Zaak', opgericht in 1979, wil naar eigen zeggen vor men van hedendaagse kunst on afhankelijk verkennen en ont wikkelen. 'De Zaak' beoogt "een geconcentreerde reflektieve om gang met hedendaagse kunst, vanuit een gerichtheid op het geestelijke en inhoudelijke as- pekt met daarin opgenomen de aandacht voor de kontekst waar in de kunst ontstaat en waarin zij getoond wordt. Derhalve is De Zaak een ideële instelling". Zes maal per jaar wordt het - overi gens mooi verzorgde! - blad 'Drukwerk De Zaak' uitgegeven, dat voornamelijk gevuld wordt met teksten en beeldende uitin gen van kunstenaars. In de tijd schriftenkiosk naast de LAK-ga lerie liggen nummers van dit pe riodiek ter inzage (prijs: 15 gul den per nummer). Die gerichtheid op het geeste lijke en inhoudelijke aspect van kunst kweekt vanzelfsprekend hooggespannen verwachtingen. Het nu bij het LAK geëxposeer de stelt echter zwaar teleur. De Zaak "staat een omgang met beeldende kunst voor vanuit het respekt voor inhoudelijke waar den in kunst en cultuur. "Als er iets opvalt bij het getoonde werk is het wel een volslagen gebrek aan inhoud. Tot slot nog enige opmerkin gen over het werk van Hans Scholten (geb. 1952). Deze kun stenaar toont ons vier inktkras- werken - studies naar we mogen aannemen - tezamen met een drietal gigantische zwart-wit-fo- to's. Op die foto's, die zo naast elkaar hangend in de galerie iets van een drieluik hebben, komen die krassen terug in combinatie met een afbeelding- met-spiegel beeld van een blokkenopeensta- peling. Verder vallen krachtige, dieptesuggererende licht-don- ker-contrasten op. Gezegd moet worden dat deze foto's nog het minst oninteressante gedeelte van de expositie vormen. De vele tegenstellingen die in de drie fo to's zijn op te merken (licht-don- ker; beeld-spiegelbeeld; tweedi- mensionaliteit-driedimensionali- teit; losheid (van de krassen)-so- liditeit (van de blokkenconstruc- tie) maken de platen tot boeiend kijkvoer. Scholten wil wat "spe len met de vermeende realiteits waarde van de fotografie", zo vertelde hij me. "Ik ben nu stap voor stap op weg via de fotogra fie naar beeldhouwkunst". Wie weet krijgen we zijn toekomstige produkten ook nog eens in Lei den te zien? ANTOON ERFTEMEIJER Vanavond première in het LAK-theater 'Opus E.S.P., een verzinnebeelding:'. Idee en regie: Hans Bosch. Vocale en elektronische muziekcompositie: Kerry Woodward. Lichtontwerp en technische realisatie: Johan Vonk. Kostuums: Paulette Boschung. De cor: Floris Brasser. Mezzo-sopraan: Anne Iiaenen. Percussie: Willem Jansen. Spelers: Sabry El Hamus, Warry van Klaveren, Neeltje Sijben, Fran Waller Zeper, Danny Alice. Ge zien als try-out op 11 september in het LAK-theater. Daar nog te zien op 12 (première), 13 en 14 september. LEIDEN - Hans Bosch noemt zijn nieuwste voorstelling 'Opus E.S.P.' - die vanavond zijn lande lijke première beleeft in het LAK-theater - met een wat ou derwets woord 'een verzinne beelding'. Iets verzinnebeelden betekent iets voor de zintuigen waarneembaar maken, iets zicht baar, hoorbaar of voelbaar ma ken. We kunnen een idee of be grip verzinnebeelden: zo kan de duif het zinnebeeld zijn van de onschuld of van de vrede. Een heel complexe en eigenaardige verzinnebeelding is het ritueel. Het specifieke van het ritueel is namelijk dat we niet alleen iets aar ook iets aan den lijve ondervinden. We kijken er niet alleen naar, we nemen er ook aan deel. De ervaring die dat oplevert is meer dan de som van wat we met onze vijf zintuigen waarnemen. Dat extra zou je een buitenzintuiglijke waarneming kunnen noemen, een E.S.P.: een Extra Sensory Perception. Theatermaker Hans Bosch, die eerder regisseerde bij de mime- groepen Prisma, Tërmiek en het Grifteater en die meewerkte aan de 'Civil Wars' van Bob Wilson, is duidelijk gefascineerd door ri tuelen. Het eerste deel van de voorstelling is er een aaneen- schakeling van: het voltrekken van een huwelijk, het planten van de meiboom, het wisselen van de wacht, maar ook het eeu wige spel van aantrekken en af stoten tussen geliefden, de straatspelletjes of de schunnige grappen van de vaudeville. Het tweede deel, ingeleid door een mooie zowel Aziatisch als Afri kaans klinkende solo van per cussionist Willem Jansen, is één lange derwisjen-dans van de vijf Scène uit Opus E.S.P. spelers. Voortdurend snel om de as draaiend, meetrommelend en hoorbaar ademend, lijke ze in trance te raken. De zang van An ne Haenen, de dans en de mime, de op de band gezette of live-ge speelde muziek, het decor en het schitterende licht van Johan Vonk worden één geheel, één ri tuele verzinnebeelding. Van wat? Van levensenergie? Van de eeuwigdurende cirkelgang van ons bestaan? Vaneen primitieve re maar gelukzalige toekomstige wereld? In weet het niet. De voorstelling laat wat dat betreft veel vragen open. Zelf had ik het gevoel voor twee uur een andere wereld te zijn binnengevoerd. In het begin loopt het publiek ach ter de drums en fluitjes van Wil lem Jansen aan om via de cata comben van het LAK uiteinde lijk in de geheel met rook gevul de theaterzaal terecht te komen. J (foto Bob van Dantzigi. Ook aan het eind vult het toneel zich weer langzaam met rook om ons zo terug te voeren uit dit vi sioen naar onze dagelijke werkelijkheid. Die laatste scène is daarbij één van de allermooiste scènes die ik ooit in een theater gezien heb. Hoog boven de rook die zich eerst als een zacht golvend meer, dan als ochtendnevel uitspreidt over de toneelvloer, hangen de vijf in het zwart geklede spelers aan hun lange bamboestokken. Ineengedoken uitgestrekt of on dersteboven langzaam bewe gend is het of ze zweven. Eén voor één zakken ze tenslotte langs de palen naar beneden. Vlak voordat de laatste speler de grond raakt dooft het licht: een onvergetelijk beeld als afsluiting van een zeer opmerkelijke voor stelling. MARC VAN DER VELDEN.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 27