Bier is de laatste jaren veel tot stand gebracht' p L1 frv.l Opera doet het kalm aan Drie jonge choreografen over de ontwikkeling van de dans Vlak voor de grote verhuizing ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1985 PAGINA 33 rTHEATERKRANT W86 A Bijlage LeidschlAlphens Dagblad Het Nederlands Dans Theater haalt dit seizoen nieuw choreografisch bloed in huis in de vorm van de Ame rikaan Lar Lubovitch. Werken van zijn hand gaan in première op 26 sep tember en 21 november. De danser Nacho Duato, wiens eerste balletten veel succes hadden bij het NDT-pu- bliek, maakt dit seizoen twee nieuwe werken. Ook Kylian brengt twee pre mières, waarvan één op 'L'histoire du soldat' van Strawinsky. Verder een reprise van 'Moves' van Jerome Rob- bins uit 1973 en na vele jaren weer een nieuw ballet van Glen Tetley, een voormalig artistiek leider van het NDT. Bij het Nationale Ballet moeten we tot januari van het volgend jaar op de eerste première wachten. Die tijd wordt opgevuld met herhalingen, een serie Sleeping Beauties (in december) en een Balanchine-programma (in no vember) met de Tsjaikofski pas-de- deux, die het NB niet eerder danste. In januari dan 'De Bacchanten', een door toneelregisseur Gerardjan Rijn- ders gemaakt avondvullend ballet. Februari brengt nieuwe choreogra- fièen van Van Manen en Van Schayk. Van Dantzig komt in maart aan de beurt. Werkcentrum Dans houdt 'Nailed' van Kathy Goschalk op het repertoi re, evenals 'Rondo' van Ton Simons en 'Cross Currents' van Merce Cun ningham. Nieuw werk is te verwach ten van Gosschalk, Simons, Gerrit Jan Vooren, David Gordon, Yoshiko Chuma, de nieuwe huischoreograaf Denies Louwerse en de dansers Hilde Machtelinckx, Jan Muylaert en Ro bert Benschop. Dansproduktie gaat het land in met de Holland Festivalproduktie 'Verti go', die zich afspeelt op en om een door Ruth Meijer bedacht object. In maart gaat een programma voor de grote zalen in première met nieuw werk van Bianca van Dillen en Hans van Manen. De Nieuwe Dansgroep, het gezel schap van Jacqueline Knoops, heeft de Amerikaanse choreografe Nina Wiener naar Nederland gehaald om haar 'Wind Devil' in te studeren. In oktober zijn de eerste uitvoeringen. Nieuwe produkties zijn ook te ver wachten van Shusaku Dormu Dan ce Theater ('Noon of the plant'), Dans groep Klim, Krisztina de Ch&tel en de kersverse Stichting Dance Company. Nederland heeft een opmerkelijke traditie op dansgebied. Hans van Manen, Rudi van Dantzig en Toer van Schayk hebben met hun balletten het gezicht van een generatie bepaald en doen dat nog steeds. Hun werk vormt de ruggegraat van het repertoire van het Nationale Ballet. Jonge Nederlandse choreografen hebben zich daar naast hen nog geen vaste plaats weten te verwerven. Ook bij het Nederlands Dans Theater, waar de Tsjech Jiri Kylian de scepter zwaait, wordt in hoofdzaak werk van buitenlandse choreografen gebracht. Kleinere gezelschappen als Werkcentrum Dans en Intro Dans bieden wel vaak kansen aan Nederlanders. Hoe staat het met de nieuwe lichting Nederlandse choreografen? Aan de vooravond van het nieuwe seizoen hadden drie van hen een gesprek met elkaar en met uw verslaggever. Daarin kwamen onderwerpen ter sprake als: het peil van de dansopleidingen in ons land, de kansen die je als choreograaf krijgt om aan de slag te komen en de grenzen tussen klassieke en moderne dans, die langzaam maar zeker aan het vervagen zijn. Helga Langen (35) heeft een aantal jaren bij Dansproduktie gewerkt en balletten gemaakt. Ze heeft les gegeven aan de dansacademie en maakte 'Gotspe' voor Pauline Daniels. Samen met Margie Smit, Truus Bronkhorst en Patrice Kennedy richtte ze de groep Vals Bloed op, die veel succes had met achtereenvolgens Usher, She Said en Dagger of Charm. She Said sloeg ook aan in Londen, Zurich en Palermo en wordt binnenkort gebracht in Parijs en Toronto. Het komend seizoen verspreidt het kwartet van Vals Bloed zich over verschillende produkties. Helga Langen brengt in januari samen met Patrice Kennedy, Esgo Heil en Matthias Maat een nieuwe produktie uit. Margie Smit choreografeert haar eigen soloproduktie en Truus Bronkhorst heeft zich voor een jaar aangesloten bij theatergroep Nationaal Fonds. John Wisman (27) maakte deze zomer de overstap van het Nationale Ballet naar het Nederlands Dans Theater. Bij het NB danste hij niet alleen, maar maakte ook de goed ontvangen werken 'Masse' en 'Say it again, louder' en een choreografie voor het Europese concours voor jonge dansers. Ook bi j het NDT hoopt hij de komende jaren naast het dansen scheppend te kunnen werken. Zijn plannen voor de komende twee jaar: een ballet voor de groep van Krisztina de Chatel; een eigen produktie buiten het NDT om met AMSTERDAM/SCHEVENINGEN De Nederlandse Operastichting begint aan haar allerlaatste seizoen vóór de verhuizing naar het nieuwe onderkomen aan het Waterlooplein. Een seizoen met als chef-dirigent Edo de Waart en met de uitvoering van een door de Amerikaan Philip Glass geschreven opera als wereld première. door Pieter C. Rosier De onzekerheid rond de opening van het Muziektheater heeft de Nederlandse Operastichting, die op de drempel van een nieuwe fase in haar 21-jarig bestaan staat, voor heel wat problemen met be trekking tot de programmering ge plaatst. Operaliefhebbers zullen het daarom dit seizoen met slechts tien pro dukties moeten doen, zes minder dan in het afgelopen jaar. Bovendien gaat het voor een groot deel om herhalingen. Wat Philip Glass betreft, de ervaring, die de Operastichting in 1980 met deze componist bij de produktie 'Satyagraha' opdeed, leidde tot de uitnodiging een nieuwe opera, overigens als een co-pro componist Chiel Meijering en beeldend kunstenaar Kees Bierman en een opdracht voor het Nationale Ballet. Ed Wubbe (28) was een aantal jaren danser bij het Rotterdamse Werkcentrum Dans en waagde vorig jaar de stap zich helemaal op het choreograferen toe te leggen. Hij werkt nu free lance voor verschillende groepen. In de afgelopen jaren maakte hij o.a. Zwaar Terrein en Cellorganics voor Werkcentrum Dans, een deel van de zanddans Zenith in Schoorl en enkele balletten voor Intro Dans, waar hij ook het komend jaar een dans gaat maken. Andere opdrachten: voor de Groningse dansgroep Reflex en de juniorengroep van het Nederlands Dans Theater. Mogelijk ligt een opdracht voor de grote groep van het NDT in het verschiet. door Ariejan Korteweg John Wisman: "Zeven jaar heb ik bij het Nationale Ballet gedanst. Het werd hoog tijd om eens een andere groep te proberen. Ik wil choreograaf worden en dan is het leggen van contacten hoogst belangrijk. Die had ik inmiddels bij het NB en wil ik nu bü het NDT krijgen". "In de naaste toekomst wil ik me steeds meer op het choreograferen toe leggen. Maar ik hoef er nog niet zoals Ed Wubbe van te leven. Dat zal bij mij wel langzamer gaan, want ik heb voorlopig niet het plan met dansen te stoppen". - Het Nederlands Dans Theater werkt veel met buitenlandse dansers en choreo grafen. Wordt er wel hard genoeg naar talent uit eigen land gezocht? John Wisman: "Het is natuurlijk altijd goed voor een Nederlands gezelschap om Nederlanders in huis te halen. Het is een beetje triest dat ze er zo weinig heb duktie met de Houston Grand Opera, te maken. 'The Making of the Representa tive for Planet 8', gebaseerd op Doris Lessings roman, zal op 31 maart 1986 voor het eerst in het Circustheater in Scheveningen op de planken worden ge bracht, gevolgd door voorstellingen in Utrecht, Eindhoven en Amsterdam. In dit nieuwe werk vertelt één van de vijf tig vertegenwoordigers van een kleine planeet over de ondergang van dit als idyllisch omschreven oord. De bewo ners leiden een onbezorgd bestaan in een aangenaam klimaat totdat ze te ho ren krijgen dat hun planeet door een kosmisch ongeval langzaam zal bevrie zen. Geholpen door de agent van het overkoepelende rijk van Conapus wordt ben. Maar ik ga er niet te veel over zeg gen. Ze zoeken er wel naar, en als ze dan niet worden gevonden, is er hier kenne lijk niet genoeg talent. Dan moet je wel naar het buitenland. Ik geloof niet in de verplichting Nederlanders aan te ne men. Dan wordt het zo'n sociaal plan." Ed Wubbe: "Zoiets heeft met de poli tiek van een groep te maken. Het Dans theater wil een bepaald niveau ophou den. Daar geef ik hen gelijk in. Ze werken wel met Nederlanders. Ikzelf verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik dit seizoen voor het Danstheater iets kan maken. Er gebeurt absoluut en wel degelijk iets. Er sluipen daar steeds meer Nederlanders binnen. Het is een traag proces, maar het gaat steeds be ter". "Er is in ons land talent genoeg. Kijk maar naar wat de kleinere groepen pres teren. In vergelijking met het buitenland steken we gunstig af. New York wordt als het walhalla van de dans beschouwd, maar watje daar ziet is vaak veel oubolli- ger." Helga Langen: "Ik geloof ook dat het peil is gestegen. In mijn tijd had je wei nig goede dansers. Er waren nog amper academies. Dat is nu veel beter". - Toch hoor je de dansgezelschappen vaak klagen over het niveau van de dansopleidingen in ons land. John Wisman: "De opleidingen voor docenten en dansers moeten helemaal gesplitst worden. Pas dan zie ik werkelijke vooruitgang". Ed Wubbe: "Het probleem is dat de scholen zoveel mogelijk mensen moeten aannemen om aan de subsidie-eisen te voldoen". Helga Langen: "Ach ja, en er wordt vaak les gegeven door oudere docenten die geen knip voor hun neus waard zijn. Dan ben je toch klaar. Ik denk wel eens: over twintig jaar sturen ze mij ook als een ouwe taart de deur uit". John Wisman: "Dat geloof ik niet. Als iedereen zich bewust van de penibele omstandigheden en daardoor wordt vin dingrijk een oplossing gevonden. De opera wordt uitgevoerd met medewer king van het Nederlands Philharmo- nisch Orkest en het Nederlandse Kamer koor onder leiding van Lucas Vis. Wie de solisten zullen zijn, is nog niet be kend. De Nederlandse Operastichting brengt in het seizoen 1985-'86 nog drie werken, die niet eerder onder haar ver antwoordelijkheid zijn uitgevoerd, te weten Wagners 'Die Meistersinger von Nürnberg', in samenwerking met de English National Opera, tijdens het Hol land Festival in juni in het Amsterdamse Carré, de éénakters 'Der Geburtstag der je kwaliteit in je hebt, dan houd je dat vast". Ed Wubbe: "Het hangt niet alleen met leeftijd samen. Lesgeven mag geen kan toorbaan zijn, zoals het nu vaak is. De motivatie ontbreekt vaak. Mensen pak ken elk jaar weer klakkeloos naar het zelfde lesprogramma". Helga Langen: "Er moet een echte academie voor moderne dans komen, zet dat er maar in". Ed Wubbe: "Je hoeft geen briljant danser te zijn. Maar als je na drie jaar van een academie af komt, weet je echt nog niks. Dat heb ik zelf gemerkt". Helga Langen: "Er wordt verbazend veel tijd aan krukken besteed". - Hoe staat het met de privé balletscho len? Ed Wubbe: "Dat hele enge amateuris tische is wel voorbij dacht ik". John Wisman: "Ach, als je er op je achtste wordt weggehaald is er nog wei nig verprutst. Maar wacht je veel lan ger... Wat me wel eens verbaast is dat in Nederland mensen die niet kunnen dan sen dan maar een docentenopleiding gaan doen. In het buitenland kan dat niet. Daar moetje eerst zelf gedanst heb ben". - Wie componist wil worden kan com positie studeren aan het conservatorium. Ook voor dramaturgie en beeldende kunst bestaan opleidingen. Voor choreo grafen zijn die er niet. Hoe word je cho reograaf Helga Langen: "Je kunt op balletaca demies wel het ABC van de choreografie leren. Ik heb het voor mijn choreografe ren altijd prettig gevonden zo'n grote er varing met lesgeven te hebben gehad. Dan ga je veel sneller zien wat mooi is en wat niet. Die ervaring missen jullie". Ed Wubbe: "Wat je op school leert, is niet genoeg. Al leer je er tegenwoordig meer dan vroeger. De drempel om te gaan choreograferen is lager, het wordt ook meer gestimuleerd. Dan komt het Infantin' van Alexander Zemlnsky en 'II Prigioniero' van Luigi Dallapiccola, waarmee deze maand (17 september) in Scheveningen het seizoen wordt ge opend, en 'Turandot' van Giacomo Puc cini, waarvan de eerste uitvoering staat genoteerd op 29 december in het Circus theater. Er staat trouwens nog een nieu we produktie op stapel: 'Le Nozze di Fi garo' van Mozart. Het is een co-produk- tie met Opera Forum en de eerste uitvoe ring is 20 februari in Utrecht. Aan de Wagner-uitvoering onder lei ding van Edo de Waart werken als solis ten mee Roberta Alexander en Jard van Nes, aan de twee éénakters, eveneens onder Edo de Waart, Els Bolkestein en Neil Rosenshein, aan 'Turandot' (muzi talent er waarschijnlijk ook sneller uit. Ik heb zelf het meest geleerd door als danser met verschillende choreografen te werken. Ik kan me uit onze tijd herin neren, dat John de enige was die wel eens een dansje maakte". John Wisman: "Maar dat wil helemaal niet zeggen dat je dan choreograaf wordt. Balanchine heeft gezegd: je moet een goed danser zijn geweest om goed te kunnen choreograferen". Helga Langen: "Van Manen is toch vroeger ook geen briljant danser ge weest". Ed Wubbe: "Rudi van Dantzig ook niet. Het is eerder een kwestie van veel zijdigheid". John Wisman: "Er zijn zo veel manie ren om goed te dansen. Wie bij Pina Bausch danst kan even goed zijn als een solist bij het American Ballet Theater die Don Quichot doet". "Van Hans van Manen heb ik veel ge leerd. Gewoon door te kijken hoe zijn balletten tot stand komen. Dan zie je hoe flexibel hij werkt en gemakkelijk van zijn uitgangspunt afstapt als hij een be ter idee krijgt. Er bestaat zo iets als een choreografisch oog, datje bij je zelf kunt ontwikkelen." Helga Langen: "In het moderne cir cuit is er niemand die iets voor je maakt, daar zijn geen loslopende choreografen. Dus doe je het zelf. Wil je wat, dan ga je uitproberen hoe je het zou kunnen ver wezenlijken". John Wisman: "In de toekomst zal ook het moderne circuit heus wel verande ren. Als de moderne dans zich verder ontwikkelt, zal het vanzelf meer interna tionaal gericht worden. Zelf ga ik nu iets voor Krisztina de Chêtel maken". Ed Wubbe: "De grenzen tussen mo dern en klassiek worden steeds vager. Er zijn eigenlijk geen echt klassieke cho reografen meer. Technisch gezien liggen Stichting Dansproduktie en het Dans theater helemaal niet zo ver uit elkaar". kale leiding Christian Badea) Christina Deutekom en Pieter van den Berg én aan 'Le Nozze di Figaro' onder Hartmut Haenchen o.a. Sheri Grecnawald en Leena Kiilunen. Herhalingen zijn er van 'Piqué Dame' van Tsjaikovski in oktober (met Annett Andriessen en Jan Blinkhof), 'Cavalleria Rusticana' van Mascagni in één pro gramma met 'Pagliacci' van Leoncavallo in november (met Leena Kiilunen en Adriaan van Liempt), The turn of the screw' van Benjamin Britten in decem ber (met Helen Field en Enid Hartle), 'Arabella' van Richard Strauss in maart (met Ashley Putnam en John Brochcler) en 'Fidelio' van Van Beethoven in mei (met Anne Evans en Wouter Goedhart). Helga Langen: "Het eerste wat wij bij Vals Bloed zeggen is: gèèn choreogra fie". Ed Wubbe: "Dat hoor je vaker. De Amerikaan David Gordon noemt zich bijvoorbeeld geen choreograaf meer, maar constructeur". John Wisman: "Vals Bloed doet mo dern, maar Jiri Kylian en Rudi van Dant zig doen dat ook, ieder op hun manier. Het Nationale Ballet is niet klassiek geo riënteerd, dat spreek ik tegen." Helga Langen: "Van Manen en Van Dantzig zou ik toch echt hedendaags klassieke choreografen willen noemen. Die werken puur met muzikale frases. Tsja tsja, ta ta tie. Die scheiding is er nog wel degelijk. Wq als Vals Bloed zouden nooit bij Kylian kunnen komen, nooit van z'n leven". Ed Wubbe: "Je hoort wel van mensen: een klassieke opleiding is een belemme ring. Dat heb ik nooit begrepen. Het voordeel van klassiek geschoolde dan sers is, dat ze zich juist door de training die ze hebben gehad vrijheden kunnen veroorloven. Die training geeft je als choreograaf de ruimte om vrij met de materie om te gaan". Helga Langen: "Ik ben zelf klassiek opgeleid, want in die tijd was er niks an ders en voel die beperkingen in zekere zin toch wel. Het is een programmering die je meekrijgt, er wordt een richting gegeven aan je denken en bewegen". - Er wordt wel gesproken over de nieu we Belgische of Franse dans en over het Duitse expressionisme. Heeft de Neder landse dans specifieke kenmerken? Ed Wubbe: "Welnee, er is hier in 25 jaar enorm veel tot stand gebracht. Er is een grote verscheidenheid. Er wordt al te snel gezocht naar referenties. Vooral bij jonge choreografen. Als je eenmaal in een hokje zit, heb je geen kans meer om eerlijk beoordeeld te worden". John Wisman: "Blijkbaar vinden men sen het gemakkelijk om alles in hokjes te stoppen. Als iets is ingedeeld, hoef je er niet meer over na te denken. Daar zit gemakzucht achter". Helga Langen: "Ik heb geen idee wat die nieuwe Franse dans zou kunnen zijn. Iets frivools zeker met korte rokjes". - Vals Bloed is anders mede dankzij de kritieken als een komeet omhoog gescho ten. Helga Langen: "Zo is dat. Kritieken zijn belangrijk voor het geld. Krijg je een goede pers, dan gaat het met de subsidie vlotter. Dat hebben we na 'She said' goed kunnen merken". John Wisman: "Ze kunnen zo'n grote invloed hebben dat je de volgende dag op straat in een emmer naar eten moet zoeken". - Bij de grote gezelschappen is het meestal één choreograaf die het ballet maakt. Kleinere, moderne groepen ma ken vaak als collectief een dansstuk. Wat zijn de redenen voor die verschillende werkwijzen? John Wisman: "Het Nationale Ballet en het Danstheater zijn grote bedrijven. Daar ontbreekt de tijd voor een dergelij ke werkwijze. Er moeten zeven of acht produkties per jaar worden gemaakt, die er binnen een paar weken moeten staan. Je bent gedwongen heel produktiege- richt te werken". Ed Wubbe: "Hoe gaat dat dan bij Vals Bloed, zitten jullie echt samen een pasje te maken? Helga Langen: "Zo werkt het niet. We praten eerst met z'n allen over het basis idee. Dan gaan we de studio in en stellen ons wat aan. Daar komen de grootste ru zies van, maar uiteindelijk komen ook bruikbare dingen boven drijven. Je moet soms compromissen sluiten, dat is duidelijk". Ed Wubbe: "Het wordingsproces in een collectief verloopt veel trager. Je hebt dan echt de tijd nodig. Dat heb ik bij Zenith ook gemerkt". John Wisman: "Ik heb wel een enigs zins vergelijkbare werkwijze. Met de componist en de decorontwerper wordt het basisidee uitgebreid besproken. Het vergt jaren om de juiste mensen te vin den met wie het goed en efficiënt samen werken is. Ik ben als choreograaf min der uitgesproken de belangrijkste scha kel. Je hebt choreografen die tegen een belichter zeggen: zet er maar wat op, als het maar geen rood is. Zo werk ik niet Ik ben in het gehele proces geïnteres seerd". Helga Langen: "Bjj ons werkt de com ponist gelijk op met de dans. Als we de cor zouden gebruiken, zou dat precies hetzelfde gaan". Ed Wubbe: "Bij de grote gezelschap pen is het toch vaak: hebben we een mu ziekje? Goed, dan beginnen we. Ik wil voor mijn balletten een andere ont staanswijze". - Kun je in Nederland als choreograaf je boterham verdienen? Ed Wubbe: "Ik heb het afgelopen jaar meer verdiend dan toen ik nog danser was. Ik kan er van rondkomen, al moet ik zeggen dat ik ook niet zulke hoge ei sen stel. Maar het blijft een gok. Tot nu toe wordt mijn werk redelijk tot goed beoordeeld. Maar heb je twee floppen, dan zitje aan de grond". John Wisman: "Ik ben nog niet zo ver. Ik heb een inkomen als danser". Helga Langen: "Met Vals Bloed leven we er niet van. Soms een paar maanden, maar in principe niet. Wat we verdienen gaat op aan produktiekosten". Fragment uit 'Arabella' van Ri chard Strauss met Ashley Putnam en John Bröcheler. roto pr) V.l.n.rEd Wubbe, John Wisman en Helga Langen. (fotoGPD)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 33