Ttebellie tegen muziek van 30 bij 30 centimeter* NedPho in de startblokken Komend seizoen biedt jazz in vele soorten Cassette-labels komen in Staalplaat bovengronds THEATERKRANT W86 Bijlage LeidschlAlpltens Dagblad LEIDEN/AMSTERDAM - In Am sterdam, aan de Spuistraat, is een kleine winkel waar niets anders dan cassettes worden verkocht. Er staan er vele honderden, in alle soorten en maten. De verpakkingen geven al een indruk van de verscheidenheid van de inhoud. De cassettes zitten in lege melkdozen, in verbandtrom- meltjes en luciferdozen, maar ook in kistjes op LP-formaat. Er zijn hand beschilderde of gezeefdrukte hoes jes, maar ook slordig gefotocopieer- de omslagen. De prijzen lopen uit een van vijf gulden voor sommige 'punktapes' tot wel honderdvijftig gulden voor de zogenaamde kunst tapes. Er staan er vele honderden, in alle soorten en maten. Om misver standen te voorkomen: het gaat hier steeds om opnamen die niet op plaat zijn uitgebracht. door Ariejan Korteweg Staalplaat, want zo heet de winkel, kun je het voorlopige eindpunt van een ontwikkeling noemen. Daar komt de 'cassettebeweging' bovengronds, een molshoop die een netwerk met wijde vertakkingen tot ver over de grenzen zichtbaar maakt. Het is een ontwikke ling die aan de meeste muziekliefheb bers voorbij zal zijn gegaan. Want al zijn er de afgelopen jaren in ons land meer dan duizend cassettes verschenen, hun bereik is klein. Cassette-labels zijn een uitvloeisel van de terugkeer naar muzi kale kleinschaligheid aan het eind van de jaren zeventig. Een oplage van meer dan een paar honderd exemplaren is eer der uitzondering dan regel. De geluids kwaliteit varieert van zeer matig tot na genoeg gelijk aan die van een langspeel plaat. Media besteden er weinig aan dacht aan. Uitzonderingen daarop zijn il legale radiozenders in Amsterdam en het inmiddels gestaakte radioprogram ma 'Spleen' van de VPRO. Onderstaand verhaal schetst de op komst van de cassette als zelfstandig middel om muziek te verspreiden. De langspeelplaat is op z'n retour, wordt wel beweerd. De zwarte vinyl- schijf met het vertrouwde formaat en de luxe hoes heeft de aanval van de band recorder afgeslagen, maar wordt nu van twee kanten tegelijk bedreigd door doosjes met muziek. De compact disc is voorlopig alleen nog binnen bereik van welgestelden en mensen die alles voor hun muziek over hebben. Maar ook de cassette rukt nog steeds opwOp drie fronten tegelijk maar liefst. Er is het zo genaamde 'home-taping', het thuis op nemen van langspeelplaten voor vrien den en bekenden. Er zijn de voorbe- speelde cassettes die door de officiële platenmaatschappijen worden uitge bracht. Vooral de artiesten in het 'popu laire' genre (een James Last, een Julio ïglesias, een André Hazes) doen het goed op cassette en behalen daarmee ruwweg een kwart van hun totale ver koop. Tenslotte zijn er de cassettes van de cassette-labels. Daarover gaat het hier. Het zijn cassettes zonder commer ciële bedoelingen, die muziek bevatten die anders niet zou worden uitgegeven. Het begon allemaal zo'n vijf a zes jaar geleden. Mensen, die vaak al jaren lang voor zichzelf speelden en de eigen mu ziek soms ook opnamen, begonnen cas settes uit te geven. En zoals dat vaker gaat, dezelfde ideëen onstonden op meerdere plaatsen tegelijk. Voor iemand er erg in had, ontstonden er 'cassette-la bels', Dat klinkt gewichtiger dan het is. Iedereen die zijn eigen muziek opneemt en daar een aantal kopieën van maakt kan zich de eigenaar van een 'label' noe men. Die 'labels' brachten hun bandjes niet alleen door verkoop aan de man, maar ook door ze uit te wisselen. Zo ont stond een cassette-circuit met intensieve onderlinge contacten, dat zich geheel aan de tot dan toe gangbaré kanalen voor de verspreiding van muziek ont trok. De grotere labels ontwikkelden een distributie-apparaat, dat de casset tes per post bij de klanten thuis bezorg de. Het contact tussen producent en ko per werd zo kort als maar mogelijk is. Wildgroei In feite was er met de opkomst van deze cassettes sprake van een nieuw ver schijnsel in de muziekwereld, dat zon der al te veel overdrijven de democrati sering van de distributie kan worden ge- noemd. Ook de produktie werd werd tot z'n elementaire vorm teruggebracht. Een cassettedeck, een microfoon en een paar bandjes zijn voldoende om aan de slag te kunnen. Wie een eigen cassette uit wil brengen, hoeft nauwelijks finan ciële of andersoortige drempels te ne men en hoeft zich niets aan te trekken van de op verkoop gerichte platenmaat schappijen. Als iedereen gelijke kansen heeft, gaan kaf en koren hand in hand. Wild groei is onlosmakelijk met democratise ring verbonden. De fijne zeef die platen maatschappijen hanteren heeft bij cas sette-labels heel wat grovere gaten. De luisteraar moest flink selecteren. Wie de ontwikkelingen niet op de voet volgde, zag al snel door de bomen het bos niet Hersenletsel Wie de Nederlandse Cassette Catalo gus editie 84/85 doorbladert treft namen van labels aan als Citroenvla Fonds, File bij Vianen, Kremlin Products en Wel vaartstaat Tapes. Wordt daar maar eens wijs uit, zeker als daar cassettes worden uitgegeven van groepen en artiesten als Gaitjan Kruutmoes de Cultural Delay, Dier, Der Junge Hund of Chriet Titulaer en de Kunstmanen. Wat moetje denken van een aanbieding met de titel 'Tanz- musik für Atomschutzraume' öf 'Her senletsel'. Kubus cassettes in Leiden was zo'n la bel van het eerste uur. De gebroeders Smit begonnen rond 1980 met Kubus en hadden vier jaar later een catalogus met wel twintig titels. 'Colony of Vipers' is met een oplage van ruim zevenhonderd exemplaren hun best lopende uitgave geweest. Kubus cassettes leidt nu als meer labels uit de begintijd een sluime rend bestaan; de bestaande titels zijn verkrijgbaar, maar er worden geen nieu we cassettes meer uitgebracht. De ge broeders Smit hebben zich op andere markten gestort. Rob Smit: "We zijn begonnen met mu ziek uit te brengen die te vreemd en te verontrustend was voor de grote maat schappijen, en die dus zonder cassettes nooit zou worden verspreid. Vaak was dat muziek die niet op de podia werd ge bracht, maar door mensen thuis werd opgenomen. Ik bespeur nu een geleide lijke verandering. De cassette hoort er nu helemaal bij en wordt steeds meer ge koppeld aan opkomende bands, die nog niet aan een plaat toe zijn". Voorbeelden daarvan zijn La Peste uit Leiden, Blue Murder, Dojoji en de Groningse Beat niks. Illegaal Blue Murder is uitgegroeid tot een in eigen land veelgevraagde groep. Hun cassette werd uitgebracht bij Staal Ta pes, het cassette-label dat inmiddels is uitgegroeid tot een winkel. Geert-Jan Hobijn en Roland Spekle vertellen hoe ze driejaar geleden in een kraakpand be gonnen met de verkoop van tweede hands platen, in zakken verpakt voor het geval de eigenaar van het pand onver wacht mocht 'binnenkomen. Daarna kwamen de cassettes. Aanvan kelijk waren dat vooral bandjes van ille gaal en met provisorische middelen op genomen concerten. Daar zijn ze nu he lemaal van afgestapt. "We hadden eens uitgerekend dat dat drie kwart van onze inkomsten was. We lagen in feite aan een illegaal infuus. We besloten ons te gaan verdiepen in wat er echt op cassette-ge bied aan de hand was". Daaruit is Staalplaat voortgekomen. Het is nu een collectief van acht mensen, die onderling taken hebben verdeeld als het ontwerpen van de hoesjes, de inter nationale distributie en het schrijven van de nieuwsbrief. De winkel heeft achthonderd titels in huis, waarvan on geveer de helft uit eigen land. De andere helft is geïmporteerd, vooral door de ei gen uitgaven te ruilen. Wat binnenland se cassettes betreft streeft Staalplaat naar volledigheid, bij import wordt op kwaliteit gelet. Voor hun eigen uitgaven hechten ze veel waarde aan de vormgeving. En het moet gezegd dat de verpakkingen van de slagwerkmuziek van de Amerikaan Z'Ev, van de onheilspellende doempop van de Engelse groep Nocturnale Emis sions en van de Joegoslavische band Laibach er pico bello uitzien. Metropolen Cassettes bestrijken inmiddels vrijwel het gehele muzikale spectrum, van 'hea vy-industrial' tot een Franse groep die zich louter van speelgoedinstrumentjes bedient. Er zijn cassettes met etnische muziek uit Indonesië en Afrika, maar ook de te verwachten synthesizer-opna men, er zijn cello-Goncerten en een door Willem de Ridder uitgezette wandeling door Amsterdam, er is een serie met straatgeluiden uit de metropolen van de wereld en opnamen van gisteren gefor meerde punk-bandjes. "In onze winkel komen allerlei soorten mensen. Het zijn heus niet alleen schichtige vleermuizen in zwarte kleren. Een belangstelling voor wat buiten het gangbare om ge beurt is wel een voorwaarde". Waarom kiezen kopers voor cassettes? Hobijn en Spekle sommen tal van voor delen op: "Cassettes zijn gemakkelijker te verpakken en mee te nemen, ze zijn goedkoper en eenvoudig per post te ver sturen, met een walkman kun je ze af spelen waar je maar wilt en vraag en aan bod zijn zorgvuldig op elkaar af te stem men. Bovendien, bij cassettes denk je eerder: is dit goed, in plaats van, hoeveel verkoop ik er hier van". Overigens: Hobijn en Spekle hebben plannen om ook een platenlabel te be ginnen. Is dat geen verloochening van hun ideeën over de cassette als zelfstan dig medium? Ze vinden van niet. "Cas settes zijn een rebellie tegen de muziek van dertig bij dertig centimeter, maar dat wil niet zeggen dat de platenwereld oninteressant zou zijn". AMSTERDAM/LEIDEN - Het Ne- derlands Philharmonisch Orkest, met 170 musici het grootste van ons land, heeft voor zijn eerste seizoen 205 uitvoeringen op het program ma: 94 als symfonie-orkest, 64 als begeleidingsorkest bij opera-uitvoe ringen en de overige 47 als kameror kest. De benoeming van de Oost duitser Hartmut Haenchen (42) tot chef-dirigent per 1 september 1986 behoeft nog bekrachtiging van ho ger hand. Wel staat Haenchen. die door Pieter C. Rosier enkele jaren geleden hier al opviel door een uitvoering van Richard Strauss' 'Elektra', het komend sei zoen al op de bok als dirigent bij de uitvoeringen van 'Le Nozze di Figa ro' van Mozart. Hartmut Haenchen is vertrouwd met zowel opera als met symfonische mu ziek en kamerorkestmuziek. De Oost- duitse dirigent werkt met alle vooraan staande orkesten van de DDR, met na me bij de Deutsche Staatsoper Berlin en als vaste gastdirigent van de Komische Oper Berlin en van de Staatsoper Dres den. Hij heeft voor de Berliner Philhar- moniker gestaan en leidde operaproduk- ties in tal van landen in en buiten Euro pa. Tekent Haenchen bij het Nederlands Philharmonisch Orkest voorlopig voor één programma, er staan dit seizoen nog twaalf andere dirigenten voor het orkest, onder wie Ken-Ichiro Kobayashi, Anto- ni Ros-Marba, Edo de Waart, David Zin man, Hubert Soudant en Anton Kersjes. Van alle uitvoeringen worden er het komende seizoen 121 gegeven in Am sterdam en 36 in Utrecht. Dit laat zich verklaren uit de voorgeschiedenis van het orkest, dat is ontstaan uit het samen gaan van het Amsterdams Philharmo nisch Orkest, het Utrechts Symfonie Or kest en het Nederlands Kamerorkest. Het USO was met ruim 180 jaar de oud ste orkestinstelling in ons land; de beide andere werden in de jaren vijftig van de ze eeuw opgericht. Alle vaste musici van de drie orkesten konden per 1 september 1985 in vaste dienst treden bij het nieuwe orkest. Hun aantal moet over vijf jaar zijn terugge bracht tot ongeveer 150. Het streven is er op gericht dit door natuurlijk verloop te bereiken. Behalve in Amsterdam en Utrechts treedt het Nederlands Philhar monisch Orkest (NedPho) in het seizoen 1985-'86 een aantal malen op in Den Haag, Scheveningen, Rotterdam en Haarlem. Negen uitvoeringen worden over de grens gegeven: vijf in Zwitser land, drie in West-Duitsland en één in België. Het NedPHo geeft op zaterdagavond 1 maart een concert in de Leidse Stadsge hoorzaal, onder leiding van Hubert Sou dant. Het programma voor dit concert in Leiden, waaraan solistische medewer king wordt verleend door Emmy Ver- hey,. vermeldt o.m. de Vierde Symfonie van Bruckner. Op donderdagmiddag 19 september heeft er onder leiding van Antoni Ros-Marba een besloten concert plaats in Noordwijk. Hartmut Haenchen Het Theo Loevendie Kwintet. LEIDEN De lijst van jaarlijk se jazzevenementen lijkt steeds langer te worden. Hieruit mag echter niet de conclusie worden getrokken, dat ook de als se rieus te beschouwen jazzconcer ten in aantal toenemen. Dit kan mede de oorzaak hebben in het succes van het North Sea Jazz Festival, waar in één lang week einde veel topattracties te be luisteren zijn. Topattracties, die voor een gemiddeld jazzpodium in Nederland niet te betalen zijn. door Willem Winsemius De buitenlandse musici, die wel be schikbaar zijn, staan daarentegen met hun moeilijke muziek ver af van de grootste publiekgroep. De podia worden zo gedwongen hun programma zo aan trekkelijk mogelijk te maken of de sfeer te verbeteren. Het jaarlijkse Keytown Festival in januari mag zich in grote be langstelling verheugen, maar het accent ligt daar voornamelijk op dixieland en blues of swingende jazz. Het enige con cert waar je in je stoel gedwongen wordt te luisteren is het jaarlijkse optreden van Chris Hinze Combination in de Leidse Schouwburg. Dat is dit jaar op zaterdag 2 november. Naast Afrikaanse elementen en zang is er ook de Indiase percussionist en elek tronisch slagwerk-bespeler, Ramesh Shotham. Voor beginnende en amateur musici uit de moderne jazz of voor feestelijke oude-stijlmuziek en funk zijn er speel- en luistermogelijkheden in het jazzcafé de Duke, Ook zijn daar soms be kende Amerikaanse en Nederlandse jazzmusici. Swingende mainstreamjazz is te horen vanaf zondagmiddag 13 okto ber bij Jazz on Sunday in het restaurant van de Menkenhal Bowlingcentrum aan de Boshuizerkade. Van het programma is nog weinig bekend, mogelijk wordt begonnen met een groep musici uit een Amsterdams jazzorkest met conservato riummuzikanten. Op de donderdag avonden organiseert de Stichting Burcht in september mainstream-jazz van Victor van Os. Een groep, die in Leiden belangstelling probeert te kweken voor de wat moder nere jazz is de idealistische stichting Hot House, die al sinds 1969 concerten orga niseert. De muziek is die van de zich zelf improviserende musici noemende saxo fonisten Ab Baars en Luc Houtkamp of pianist Guus Jansen en de meer op pop en funk georiënteerde groepen als Loos, de Groningse Noodband of de Nine Tobs. De muziek ligt vaak dichter bij de Europese kunstmuziek dan de primitie ve blues. Alleen uiteenlopende en gere nommeerde namen als Willem Breuker of Hans Dulfer krijgen voldoende be langstelling. Hot House brengt in het seizoen '85/'86 achttien concerten in het restaurant bij het LAK-theater. Hiertoe wordt het aan wezige cafetaria omgebouwd tot een jazzclub. Om het iets aantrekkelijker te maken, zijn er het komend seizoen plan nen om tijdens de pauze video-presenta ties te geven. Het eerste concert heeft daar op 12 okto ber plaats met de groep FUTURE SHOCK van tenor en sopraansaxofonist Maarten van Norden. Een band opge richt in februari dit jaar, met een combi natie van jazz, freefunk en hedendaagse impro. Deze 7-mans formatie bestaat verder uit trompettist Wouter van Bem- mel, de uit het Surinam Music Ensemble afkomstige basgitarist Eric Calmes en drummer Eddy Veldman. Gitarist Jan Kuiper wisselt swingend gitaarspel af met andere modernere technieken en was eerder te horen bij de Brullband van Leo Cuypers. Saxofonist Rutger van Ot- terloo speelde met Nine Tobs en New Hip Stilen. De trombonist is de veelzijdi ge Australiër Simon de Haan, die op za-- terdag 26 oktober soli en duetten zal spe len met Haagse saxofoongeluidenmaker Luc Houtkamp. Omdat de stichting Jazz in Nederland ja ren geleden bij monde van Hans Dulfer oktober tot jazzmaand uitriep om de pu bliciteit te bundelen, zal er op zaterdag 19 oktober een dubbelconcert worden gegeven door de Tilburgse formaties Vaalbleek Vokaal, van Edison-Populair- winnaar, bassist Nico van Langenhuij- sen en het kwintet van Paul van Keme- nade, de podiumprijswinnaar van 1985. Vaalbleek is een middelgrote formatie met vier blazers o.a. trompettist Toon de Gouw, en een ritmegroep met gitarist Peter Mingaarts. De muziek heeft Nico's eigen composities en arrangementen, waar improvisatiemuziek en rockjazz af gewisseld worden. Voor het radio-jazzfestival Amsterdam 1984 is deze groep uitgebreid met drie zangeressen Steini van der Eng, Miriam Snoek en Karin Stelck, die teksten zin gen van Jan Arends en de Ierse dichter Richard Murphy. Deze groep maakte on langs een lp voor Eksakt, genaamd Ca outchouc met slagwerker Frans van Grinsven als bespeler van, hoe verzin nen ze het, vuilnisbakken. Het kwintet van altist en basklarinettist Paul van Ke- menade, die zijn instrumenten op forse wijze en met een emotionele toonvor- ming bespeelt opent het concert. Wat muziek betreft, valt hij terug op de jazz traditie van Eric Dolphy en Charlie Ha- den. Op slagwerker Joop van Erven na (ex-Loek Dikker) spelen de overige le den, pianist Willem Kühne, ook in Vaal bleek Vokaal. Vanaf 26 oktober zal Hot House elke veertien dagen een concert geven. Op 9 november is dit het kwintet van Theo Loevendie. Loevendie, wiens opera Nai- ma het afgelopen Holland Festival suc ces had, komt met een All Star bezet ting: saxofonist Ab Baars, trombonist Wolter Wierbos, bassist Arnold Dooye- weerd en drummer Martin van Duijnho- ven, Boy Edgar prijswinnaar 1984. Bei de laatsten spelen al zeer lang bij Loe vendie. De eigen composities staan heel dicht bij Afro-Amerikaanse traditie, met afwijkende ritmen, zonder echter de zo kenmerkende swing. Verder staan groe pen met Han Bennink, trio Jan Willen vd Ham, het Greetje Bijma kwartet, een blues-avond en de Rockets van J.C. Tans in de Leidse jazzweek, op het pro gramma.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 31