'Een schouwburg moet
alles kunnen brengen'
De ademhaling tussen
spelers en publiek'
THEATERKRANT W86
Bijlage Leidsch/AlphensDagbkid
Frans Boelen streeft naar een flexibele programmering
LAK begint met première Opus ESP van Hans Bosch
Programma Leidse Schouwburg
Agenda LAK-theater
ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1985
PAGINA 23
LEIDEN - "Gewichtheffen? Dat zou
ik inderdaad wel in de schouwburg
willen hebben. Dat moet kunnen,
vind ik. Daar zit iets van theater in.
Catch-wedstrijden of boksen daar
entegen weer niet. Dat is mij te lou
che. Daar wordt te veel in gekwan
seld".
Het zal duidelijk zijn, Frans Boe
len vindt dat de schouwburg voor
meer dan alleen theatervoorstellin
gen moet worden gebruikt. Dat
boksen hoeven we voorlopig nog
niet al te serieus te nemen. Dat was
een gekscherend bedoelde reactie
op een vraag in een radioprogram
ma. Maar lunchconcerten of een
sprekersfestival met nieuwjaars
wensen behoren zeker tot de moge
lijkheden. De drempel van de
schouwburg moet worden verlaagd,
dat is de eerste zorg van de nieuwe
directeur. "Niet goedschiks, dan
maar kwaadschiks", voegt hij er
dreigend aan toe.
door
Ariejan Korteweg
Omringd door een volledig
staf (toneelmeester Jack Reenders uit
Groningen, belichter Jack van den Bere
ken uit Venray, secretaresse Nicolet
Reumer uit Katwijk en adjunct-direc
teur Hans Kagie uit Leiden) legt Frans
Boelen de plannen voor die moeten ma
ken dat het in de komend^ jaren elke
avond rond acht uur zwart ziet van de
mensen op de Oude Vest. Die plannen
hebben voor een deel nog een voorlopig
aanzien, want hij is pas vier weken in
functie als directeur van de schouw
burg.
Het verbeteren van de publiciteit heeft
hoge prioriteit. Met dit de laatste jaren
nogal verwaarloosde terrein gaat vooral
Kagie zich bezighouden. Een schouw
burgblad met de voorlopige benaming
Maandjournaal moet de schouwburg on
der de aandacht brengen. Er komen be
richten in over wat er zoal met de
schouwburg is gebeurd en te gebeuren
staat en steeds ook een uitgebreider ver
haal over één van de voorstellingen in
het verschiet. Boelen zou het liefst zien
dat dit blad maandelijks huis-aan-huis
in Leiden en directe omgeving wordt
verspreid. Of dat financieel haalbaar is,
is echter nog maar de vraag. Het eerste
nummer moet op 11 september verschij
nen. "Dat zal als gevolg van de korte
voorbereidingstijd nog verre van vol
maakt zijn. Het belangrijkste is dat de
indruk wordt gewekt: hé, er is daar iets
aan de hand".
Ook een Waag-agenda wordt in dat
Maandjournaal opgenomen. De pro
gramma's van LAK, Stadsgehoorzaal en
Groenoordhal echter niet, al bestaat het
vaste voornemen om het overleg tussen
de podia van Leiden te verbeteren.
Boelen: "Natuurlijk zou het leuk zijn
alle podia in zo'n blad op te nemen. Mis
schien komt het daar in de toekomst
van. We hebben geen enkele behoefte el
kaar dwars te zitten. De schouwburg wil
zelfs samen met het LAK een produktie
gaan uitbrengen''. Over de inhoud van
die produktie kan hij nog geen medede
lingen doen.
Premières
Andere publicitaire plannen: een jaar
overzicht los van K O, een nieuw logo
(beeldmerk) en borden op vaste plaatsen
in de stad, waarop het maandprogram-
ma wordt vermeld. Boelen oppert ook
de mogelijkheid schilderende artiesten
als Jan Blaaser in de schouwburg te la
ten exposeren.
Het zomerreces moet behoorlijk wor
den ingekort. "Mensen hebben geen drie
maanden vakantie", zegt Boelen. "Waar
om zou de schouwburg dan wel drie
maanden dicht zijn. Juli en augustus
dicht, dat moet voldoende zijn. En in die
periode is er misschien nog iets te doen
met een volksdansfestival. Voor de tijd
rond Kerstmis geldt hetzelfde. Welis
waar zijn we gebonden aan een budget,
maar als de recettes stijgen kun je meer
uitgeven. Daar vertrouw ik op".
Hij wil de schouwburg niet alleen voor
bezoekers, maar ook voor artiesten aan
trekkelijker maken. De faciliteiten in de
kleedkamers zullen worden verbeterd.
"We moeten goodwill en vertrouwen
kweken. Dan moet het mogelijk zijn hier
geregeld premières in huis te halen. Dit
is een beeld van een theater. Het is een
misverstand te denken dat het daarvoor
te klein zou zijn. Kijk maar naar Haar
lem, de schouwburg daar is een typisch
première-theater en die is niet veel gro
ter dan onze schouwburg. Dit is het oud
ste theater van het land. Dat gegeven1
spreekt artiesten aan, dat willen we in de
publiciteit uitbuiten".
Blijspelen
Wat de programmering betreft, daarin
is de hand van de nieuwe directeur nog
niet te herkennen. Produkties moeten
meestal lang van te voren worden ge
boekt. De enkele maanden geleden ver
trokken bedrijfsleider Kees Hoogeveen
en Karei Alons, die enkele maanden de
programmering heeft waargenomen,
hebben de meeste boekingen verricht.
Boelen toont zich niet ontevreden met
hun werk: "Ik kan me met dit jaarpro
gramma verenigen. Het is waar, er zijn
heel wat vrije produkties geboekt. Ik
heb daar op zich niets op tegen. Die ver
tegenwoordigen duidelijk een genre
waar vraag naar is. Bovendien is in de
vrije sector een tendens waar te nemen
om niet meer louter ongecompliceerde
blijspelen te brengen".
De eerste helft van het seizoen is de
schouwburgagenda goed gevuld. Daar
na zijn er door Alons opzettelijk plekken
wit gelaten om zijn opvolger de vrije
hand te laten. Waarmee zou de schouw
burgdirecteur die willen opvullen? "Het
valt me op dat er weinig dans in het pro
gramma zit, terwijl ik daar zelf een groot
liefhebber van ben. Daar wil ik wat aan
gaan doen. Ook denk ik aan toneelgroep
Theater. Gees Linnebank en Helmert
Woudenberg maken daar uitstekende
produkties. Ik streef naar een flexibele
programmering, waarin het mogelijk is
op korte termijn produkties te boeken".
Over de samenwerking met het LAK
zegt Boelen dat hij niet vindt dat het
LAK voor Leiden het alleenrecht op ver
nieuwend theater heeft. "Dan krijg je
weer zo'n stempel. Een schouwburg
moet alles kunnen brengen, uitgezon
derd voorstellingen die hier door het
lijsttoneel echt niet kunnen staan". Het
programma voor het komend seizoen
geeft een voorzichtige aanwijzing in die
richting. Er staan groepen en artiesten
op als Jozef van den Berg, Intro Dans,
De Salon, Stichting Schnauzer en de
Mexicaanse Hond, die je tot voor kort
eerder in het LAK zóu verwachten.
Strijkje
Een laatste hangijzer wordt aan het
slot van het gesprek voorverwarmd. Een
De nieuwe bemanningvan de Leidse i
Reenders, secretaresse Nicolet Reumer, adj. i
uitbreiding van de horeca-faciliteiten
maakt deel uit van de plannen van Boe
len om de schouwburg aantrekkelijker
te maken. Hij kan daar echter weinig in
vloed op uitoefenen omdat de exploita
tie daarvan door de gemeente op con
tractbasis aan derden wordt verhuurd.
Dat contract blijkt onlangs tot 1 januari
1989 te zijn verlengd.
Boelen: "Prima natuurlijk, wij hopen
dat dat met zich meebrengt dat de loop
er goed in komt en de faciliteiten wor
den uitgebreid. De keuken van de
schouwburg zou niet misstaan in een
twee sterren-restaurant. Wat zou het
mooi zijn als je voor en na een voorstel
ling hier een hapje zou kunnen eten, ter
wijl er bijvoorbeeld een strijkje of een
pianist in de foyer speelt. Dat is voor
werkende echtparen ideaal. De schouw
burg moet een echt gezellig verblijf wor
den, waar mensen tot een uur of één 's
nachts kunnen blijven. We hebben daar
binnenkort een gesprek over".
"Ik kan natuurlijk niet garanderen dat
er voldoende mensen komen om de ex
ploitatie rendabel te maken. Dat zal de
tijd moeten leren. Maar wij willen er al
les aan doen om de mensen niet weg te
jagen".
Een laatste troef op publicitair gebied
heeft Boelen nog achter de hand gehou
den: hij wil zo snel mogelijk de naam
'Leidse Schouwburg' op de gevel laten
bevestigen. Bij het verlaten van het ge
bouw toch nog even gecontroleerd of de
witte gevel werkelijk maagdelijk is. Het
blijkt waar te zijn: de schouwburg is ja
ren naamloos door het leven gegaan.
LEIDEN - Het LAK-theater
opent het nieuwe seizoen met
een première, die in eigen huis
wordt voorbereid. Een groep
rond Hans Bosch neemt een
aantal weken de LAK-ruimten
in beslag met de voorbereidin
gen voor de produktie Opus
ESP. In de theaterzaal staat een
deel van het decor opgesteld, in
de muziekstudio oefent Willem
Jansen met zijn Afri-drums, in
de dansstudio zijn de mimers en
de danser aan het werk.
Opus ESP is een produktie van Hans
Bosch, die een keur van vakmensen uit
uiteenlopende disciplines om zich heen
heeft weten te verzamelen. De muziek
voor dit totaaltheater is geschreven door
,de Engelse componist Kerry Woodward
en wordt uitgevoerd door de mezzo-so
praan Anne Haenen, bekend van opera's
en recitals in binnen- en buitenland. Jo
hannes Schmölling van de Duitse groep
Tangerine Dream zorgde voor een deel
van de geluidsband. Warry van Klaveren
is als danser aangetrokken. De mime
wordt uitgevoerd door Danny Alice, Sa-
bry El Hamus, Neeltje Sijben en Fran
Waller Zeper, die mede hielp een mime-
traditie in ons land te vestigen en haar
opleiding kreeg bij Rob van Reijn.
Hans Bosch (39) is zelf ook uit de mi
me afkomstig, al noemt hij zich nu liever
theatermaker. Hij regisseerde produk
ties bij zowat alle Nederlandse mime-
groepen: Griftheater (Het Glazen Huis
en Transparant 1), Termiek (Raporti Im-
pari) en Prisma (Permanent Soiree) en
Vincent van Gogh in Brussel en werkte
mee aan 'Civil Wars' van Bob Wilson in
Rotterdam.
Houvast
Bob Wilson is vooj* hem van groot be
lang geweest in zijn ontwikkeling als
theatermaker. In 1978 liep hij stage bij
hem in Berlijn bij de voorstelling 'Death,
destruction and Detroit'. "Wat ik daar
heb opgestoken kan geen school je le
ren. Ik maakte de WC's schoon, zorgde
voor koffie, schilderde decors en repe
teerde elke rol die er gespeeld kon wor
den. Wilson leerde me te streven naar
perfectie en open te staan voor elke me
ning. Hij luistert naar elke suggestie,
toetst die aan zijn eigen ideeën en jat wat
hij gebruiken kan".
"Van hem heb ik ook geleerd dat je je
bij de voorbereidingen van een produk
tie geen beperkingen moet toestaan, niet
door financiën en niet door mensen. Die
kom je vanzelf wel tegen. Je spitst je
idee steeds toe, moet door een engte bre
ken. Is dat gelukt, dan kun je losbarsten.
Het is een werkwijze die de vorm heeft
van een zandloper. Met deze produktie
kom ik voor het eerst in de buurt van
wat me voor ogen staat. Je hebt jaren no
dig voor je mensen hebt gevonden waar
je houvast aan hebt". De theatermaker
doorspekt zijn betoog dan ook herhaal-
Hans Bosch: "Adem maar uit en laat maar komen".
delijk met uitroepen als: "Ach, het
wordt zo mooi".
Van Bob Wilson heeft Bosch ook het
gebruik van 'Knee Plays' overgenomen,
korte verbindingsstukken, die als het
ware een verhaal binnen het verhaal vor
men.
Wilson hanteerde die vorm ook in 'Civil
Wars', waar Bosch de organisatie en
coördinatie deed. Hij heeft dat project
voortijdig verlaten, omdat het beeld dat
daarin van Nederland werd gegeven
hem in het geheel niet zindé.
Opus ESP, een geheimzinnige titel.
Opus betekent werkstuk, ESP is een af
korting van Extra Sensory Perception,
oftewel buitenzintuiglijke waarneming.
Als in de programmatoelichting ook nog
eens naar sjamanen wordt verwezen is
de mystificatie compleet. Sjamanen zijn
lieden die zeggen in direct contact te
staan met geesten en zodoende in staat
te zijn zowel ziekte te genezen als te ver
oorzaken. Ze komen voor over de hele
wereld, maar vooral in Afrika, Siberië,
Indonesië en bij de Eskimo's. Opus ESP
is toch geen paranormale sekte, mogen
we hopen?
door
Ariejan Korteweg
Hans Bosch haast zich de twijfels te
ontzenuwen. "Dat sjamanisme heeft in
het begin meegespeeld. Het idee voor de
voorstelling is twee jaar oud. Mensen
wezen me op overeenkomsten met het
sjamanisme. Daar zit muziek, beweging,
ritme en clownerie in. Kijk, sjamanen
zijn natuurlijk de grootste oplichters die
er zijn. Het zijn hele goede toneelspelers.
Zij kunnen stenen uit de maag of mond
van een zieke verwijderen, zó dat nie
mand het bedrog merkt. Ze zijn zeer be
dreven in het omgaan met maskers.
Maar eigenlijk is dat hele idee van de sja
manen bij de produktie geleidelijk naar
de achtergrond verschoven".
Als er al een leidraad voor de voorstel
ling moet worden genoemd, dan is dat
volgens Bosch: rituelen. Een rondreis
door culturen noemt hij het. Het begint
al bij de ingang van het theater, waar de
bezoekers met tromgeroffel zullen wor
den opgewacht. Dan volgen Afrikaanse
begrafenisrituelen, Japanse stokgevech-
ten, Chinese spelletjes, het op de Germa
nen terug te voeren planten van de mei
boom, het circus en zelfs een kronings
scène, die de oplettende toeschouwer
aan Beatrix zou kunnen doen denken.
Dat alles mondt uit in een door de groep
zelf gemaakt ritueel, waarin elementen
uit al het voorafgaande samenkomen.
Het samengaan van verschillende dis-
ciplines is voor Bosch het fundament
van de produktie. Hij spreekt van een
eenheid van tegenstellingen. De spelers
overschrijden ook de grenzen van hun
eigen vakgebied. Bosch: "Het is een
voorstelling die je moet ervaren. Ga je
zoeken naar een verhaal, dan word je
gek. Het gaat om de ademhaling tussen
spelers en publiek. Adem maar uit en
l)e Leidse Schouwburg heeft voor het
seizoen 1985-1986 een voorlopige lijst
van voorstellingen samengesteld. Deze
lijst, die in de loop van het seizoen kan
worden uitgebreid, ziet er als volgt uit:
12 sep. Freek de Jonge met 'De Bede
vaart'
13 sep. Freek de Jonge met 'de Bede
vaart'
20 sep. 'Het hemelbed' met Sjoukje
Hooymaayer, toneel
21 sep. 'Het hemelbed' met Sjoukje
Hooymaayer, toneel
22 sep. 'Ome Joop Show', kindervoor
stelling André van Duin
26 sep. 'Veel succes, mevrouw'met Kit
ty Janssen, toneel
27 sep. 'Wilde vaart', theaterprogram
ma Peter Faber
28 sep. 'Wilde Vaart', theaterprogram
ma Peter Faber
5 okt. I Colombaioni, Italiaanse
clowns
9 okt. 'Mimiciimi' met Karin Bloe
men, musical
10 okt. 'Mimicrimi' met Karin Bloe
men, musical
11 okt. 'Klapstoel', söloprogramma Jan
Blaaser
12 okt. 'Het beest uit de jungle' met
Henk van Ulsen, toneel
16 okt. 'Dolle domme dametjes', kin
dervoorstelling
17 okt. Intro-dans, dans
18 okt. 'Top Girls' met Pleuni Touw, to-
19 okt.
22 okt.
23 okt.
24 okt.
25 okt.
26 okt.
30 okt.
31 okt.
1 nov.
laat het maar komen, met je oren, je
ogen, je neus en je mond".
„Een repetitie van één van de scènes
geeft een beter idee van wat Bosch be
doelt. Midden op het speelvlak ligt een
cirkel met een oneffen bovenzijde. Vijf
spelers bewegen zich om hun as draai
end om die cirkel heen op de maat van
ritmisch tromgeroffel. Ze betreden al
draaiend de cirkel en ademen uit volle
borst, een geluid dat overgaat in lage
zoemtonen en later in een gejoel waar
menige sirene jaloers op zou zijn. Het
lijkt alsof de dansers zichzelf in trance
brengen en dan ieder voor zich halluci
nerende ervaringen hebben. Dat is
schijn natuurlijk, want als Bosch aan
geeft dat het zo genoeg is, sterven de si
renes acuut weg.
Groepsbeest
Opus ESP is een ad hoc-produktie. "Ik
ben geen groepsbeest", zegt Hans
Bosch. "Als je een instituut hebt moetje
je spullen en je verworvenheden gaan
bewaken. Dat werkt verstarring in de
hand".
Een en ander heeft wel gevolgen ge
had voor de financiering van de produk
tie. Het ministerie van wvc heeft geld
beschikbaar gesteld, maar niet voor de
salariëring van de spelers. Bosch kan
zich daar razend over maken. "De over
heid vindt het volstrekt normaal dat je
voor niks werkt. Salarissen is het eerste
dat geschrapt wordt. Dat is tekenend
voor hoe hier tegen kunst wordt aange
keken. Het is zodoende heel moeilijk je
groep bij elkaar te houden. Ik wil veel
rekening houden met andere activitei
ten van mijn spelers, maar op zeker mo
ment moeten ze gewoon hier ter plekke
aanwezig zijn, daar kom je niet om
heen".
"Het feit dat het liefdewerk is, heeft
ook een goede keerzijde. Het betekent
dat je mensen voor je moet winnen op
grond van de kwaliteit van je werk".
Opus ESP van Hans Bosch is op 10,11
Leiden. Daarna van 1 t/m 12 oktober in
Shaffy, Amsterdam.
De door Paulette Boschung ontwor
pen kostuums worden vanaf 15 septem
ber tentoongesteld in het Theaterinsti
tuut in Amsterdam.
12 nov
13 nov
15 nov
16 nov
7 dec.
11 dec.
'Gescheiden vrouw op oorlog
spad', Jenny Arean solo
'Beschuit met muisjes', met
Bernhard Droog, toneel
'Deelder spreekt', Jules Deelder
solo
'Tiepies Tien', show Tineke
Schouten
'Een trouwring mag niet knel
len' met John Lanting, toneel
'Jan Rap en z'n maat' met Liés-
beth List, toneel
'De' gekkin van de gracht', show
Jasperina de Jong
'De gekkin van de gracht', show
Jasperina de Jong
'Mannen onder het mes', Bel
gisch ensemble Bent, toneel
Chris Hinze Combination, mu
ziek
Harry Sacksipni in concert,
muziek
'Torquato Tasso'(Goethe) met
Maijon Brandsma, toneel
'Lenteontwaken'(Wedekind)
met Jip Wijngaarden, toneel
'Der Graf von Luxemburg',
Hoofdstad Operette
'Der Graf von Luxemburg',
Hoofdstad Operette
'Flip met de groene vingers',
kindervoorstelling
'De geliefden', soloprogramma
Jozef van den Berg
'Noon, of the plant'. Shusaku
Dormu Dance Theatre, dans
'Nacht, moeder' met Linda van
Dyck, toneel
'Paniek* met Jacques Comman
deur, toneel
'Driekoningenavond' met Peter
Bolhuis, toneel
'De mens', soloprogramma Wil
lem Nijholt
'Het offer is te kort', solopro
gramma Jan Decleir
'Je moet het een beetje versie
ren', kindervoorstelling
12 dec. 'Anton Huyg komt nooit meer
thuis', Frisse Jongens, cabaret
13 dec. 'Madame Arthur' met Jos
Brink, musical
14 dec. 'Madame Arthur* met Jos
Brink, musical
27 dec. 'De Hamletmachine/Egofiel'
met Wim v.d. Grijn, toneel
11 jan. Joop Visser (Jaap Fischer) met
liedjesprogramma
15 jan. 'Wie gaat er mee?', kindervoor
stelling
16 jan. 'Levend verbrand', Dubbel en
Dwars, cabaret
17 jan. 'Warenar'CP.C. Hooft), Mechels
Miniatuur Theater, toneel
18 jan. Alexandra Radius en Han Ebbe-
laar met romantisch ballet
23 jan. 'Slag in het water', Belgisch en
semble Bent, toneel
25 jan. 'De sneeuwkoningin', musical
29 jan. 'Merg' (Judith Herzberg), mu
ziektheater De Salon
30 jan. Fiesta Gitana, dans
31 jan. 'Toneeibloed' met Ton van
Duinhoven, toneel
1 feb. 'Martelgang van de dikzak', so
lotheater Jules Croiset
5 feb. 'Bacchanten' (Euripides) met
Jip Wijngaarden, toneel
6 feb. 'Johann'(Rob Hauser), muziek
theater
7 feb. 'Cyrano de Bergerac' met Gees
Linnebank e.a., toneel
8 feb. Martine Bijl, soloprogramma
12 feb. 'Life', soloprogramma Paul van
Vliet
13 feb. 'Life', soloprogramma Paul van
Vliet
14 feb. 'Wings' met Henny Orri, toneel
15 feb. 'Purper 4' met Adelheid Roo-
sen, cabaret
19 feb. 'Ome Willem wil een kindje',
kindervoorstelling
22 feb. 'Stepping out' met Leontien
Ceulemans, toneel
27 feb. 'Mevrouw Gaugin' met Inge
borg Elzevier, toneel
28 feb. 'In korte broek', solop
ma Adèle Bloemendaal
1 mrt. 'Magic Music', groep Flairck,
muziek
5 mrt. 'In Holland staat een huis',
Nooy's Volkstheater, musical
6 mrt. 'In Holland staat een huis',
Nooy's Volkstheater, musical
8 mrt. 'U spreekt met uw moordenaar'
met Kees Brusse, toneel
15 mrt. 'Gertrud' met Ann Hasekamp,
toneel
21 mrt. 'Kinderen van een mindere
god' met Josine van Dalsum, to
neel
22 mrt. 'Emily' met Anne-Marie Heyli-
gers, toneel
27 mrt. 'Leocadia' (Anouilh) met Mary
Dresselhuys, toneel
2 apr. Henk Elsink, soloprogramma
5 apr. Marijke en Sieto Hoving, caba
ret
9 apr. 'De tijd', het Zwarte Theater uit
Praag
10 apr. 'Het park' (Botho Strauss),
Mannen van den Dam
11 apr. 'Lulu' (Wedekind), met Ton
Lutz, De Salon, toneel
17 apr. 'Yvonne' met Jip Wijngaarden,
toneel
18 apr. Scapino Ballet, dans
19 apr. 'Waar gaat zij helemaal alleen
heen', Brigtte Kaandorp solo
2 mei Intro-dans, dans
9 mei De Mexicaanse Hond, muziek
theater
21 mei 'De wisselwoning', toneelgroep
Centrum, toneel
10 sep. Opus ESP van Hans Bosch, to
taaltheater
11 sep. idem
12 sep. idem (première)
13 sep. idem
14 sep. idem
22 sep. 'Ik ben even weg', kinderthea
ter Klef (première)
25 sep. 'Mishima', Ka-theater
26 sep. idem
27 sep. 'Rapid-Eye-Movement', Dance
Transformation
28 sep. idem
29 sep. 'De schrijver en't bewegend pa
pier', Sanders Co., kinder
theater
2 okt. 'Dr. Faustus', Kreater
4 okt. 'De Nachtwacht', solotoneel
van Guido Lauwaert
5 okt. idem
6 okt. 'Het verdronken land van Milo',
Mevrouw Smit
okt. First things first'. Stichting
Company, totaaltheater
i okt. idem
okt. 'Vertigo', Dansproduktie
okt. idem
okt. 'Keetje Baba en de tijdro\
Cees Brandt, kindertheater
okt. 'Beeld en bedrog' en 'In Dub
dansgroep Klim
okt. idem
t okt. 'Dunne Bomen', bewegin
theater Triade
I okt. idem
i okt. 'Vreunntie', Ziezo, kinderth
ter
okt. Kwartet', De Witte Kraai
neel
I okt. idem
i okt. 'Tederheid', Motor, toneel
i okt. 'Golven van verrukking', Mot
toneel
okt. 'Het bange dierenbos', Amst
toneel, kindertheater
I okt. 'Njoe', Globe, toneel
okt. idem