'Beroemd te zijn lijkt
me niet zo heel erg'
'Reinaerde' in
Commedia-s tijl
Taptoe '86
onzeker
door hoge
kosten
Roos de Vries (12) enthousiast terug van pianofestival
Cameretten op naar
het vierde lustrum
Nieuwe
plannen
35
PAGINA 13
AMSTERDAM (ANP) - Studio
Heesselt/Groep Gertrud D geeft op
31 augustus in De Brakke Grond in
Amsterdam de première van ,Deir-
dre' in een regie van Trudy Derk-
sen. De voorstelling, geschreven
door W.B. Yeats, handelt over lief
de en haat gebaseerd op een Kelti
sche legende. Behalve proefvoor-
stellingen op 29 en 30 augustus zijn
er nog uitvoeringen van 2 tot en
met 7 september.
Twee weken later, op 14 septem
ber, eveneens in De Brakke grond,
gaat ,De Sapeurloot' bij Theateras
sociatie/De Verrukking in premiè
re. Dit Franstalig stuk is geschre
ven door G. Bourdet, bewerkt door
P. Roobjee en geregisseerd door
Wim Meuwissen. Op 13 september
is een try-out en verder voorstellin
gen tot en met 27 september.
In Amsterdam is opgericht de
Stichting .Artikelen en Projekten',
of kortweg ,Art Pro'. Onder deze
naam worden in het theaterseizoen
1985/1986 twee projekten uitge
bracht in de regie van Frans Strij-
ards. Het zijn ,De Naakten Kleden'
van Luigi Pirandello en .Koning
Oedipus' van Sophocles. De eerste
voorstelling gaat op 19 oktober in
Amsterdam in première en Oedi
pus volgend jaar in Haarlem.
door Pieter C. Rosier
H.ö
'Klapsigaar'
bij kinderen
LEIDEN/LEIDERDORP - Grote
feestvreugde voor ruim veertig
kinderen gistermiddag in de Lei-
derdorpse Houtkamp rond de fa
milie Pirowitz. In deze produktie
van Kindertheater Klapsigaar gaat
het om een stel gekke familieleden,
die muziek maken en allerlei
kunstjes uithalen. Dat mocht niet
van de koning van Pirowitz en
daarom hebben zij hun land moe
ten verlaten. Zo begint het verhaal
van de Pirowitzen, waaraan de toe-
schouwertjes (in de leeftijd van 5 -
11 jaar) na enige tijd zelf actief
deelnemen. Met oude lappen, hoe
den en petten, karton en schmink
en muziekinstrumenten gaat men
in groepjes aan de slag, wat uitein
delijk één grote verkleedpartij op
levert. Dan zijn de kinderen gesch
minkt en wel ook een beetje Piro
witz geworden en mogen ze in de
grote feestoptocht meelopen. Van
middag is deze voorstelling voor
en door kinderen nog te zien bij
buurthuis Taberna in Oegstgeest
en morgen (om 14.00 uur) in het
Ankerpark (bij de Meelfabriek) in
Leiden.
BREDA (GPD) - Het is zeer de
vraag of de Nationale Taptoe Bre
da 1986 zal doorgaan. De kosten
vormen langzamerhand zo'n groot
probleem dat nog niet bekend is of
het budget van de deelnemende
krijgsmachtonderdelen toereikend
is om volgend jaar weer zo'n spek
takel op te zetten.
Dat zegt kolonel J. Laro, inspec
teur Militaire Muziek, naar aanlei
ding van zijn afscheid als algemeen
leider van de Taptoe Breda. „De di
recte kosten van dit evenement be
dragen zeker 800.000 gulden. Daar
naast zijn het de indirecte kosten
die langzamerhand enorm uit de
pan rijzen. Er moeten Baily-brug-
gen worden geslagen, kraanwa
gens moeten worden aangerukt, er
rijden iedere dag veertig tot vijftig
bussen op en neer en de overnach
tingen van de manschappen kost
veel geld".
De inkomsten van de taptoe, zo
schat Laro, zijn nogal mager. „Als
alles is uitverkocht, komt er onge
veer 400.000 gulden aan recettes
binnen. Er moet dus veel geld bij".
Hij erkent dat de taptoe buiten
gewoon populair is. Zeker de
komst van de burgerkorpsen heeft
gezorgd voor een sterk gestegen
aantal bezoekers.
Dat neemt volgens hem niet weg
dat 'Defensie' nogal wat moeite
zou hebben met de begroting voor
het evenement het volgend jaar, al
dus Laro.
De tiende Taptoe Breda wordt
zoals reeds eerder gemeld dit jaar
gehouden van 22 tot en met 31 au
gustus. Tot de deelnemende bur
gerkorpsen behoort 'Kunst en Ge-
noegen' uit Leiden.
Ella Fitzgerald
in ziekenhuis
WASHINGTON (UPI) - De Ameri
kaanse jazz-zangeres Ella Fitzge
rald die met vocht in de longen in
een ziekenhuis is opgenomen,
maakte het redelijk goed. Een
woordvoerder van het academi
sche ziekenhuis George'Washing-
ton in de Amerikaanse hoofdstad
deelde dit gisteren mee. De 67-jari-
ge 'first lady of jazz' was zondag
opgenomen nadat zij last van
ademnood had gekregen.
LEIDEN/ALPHEN - De toeters en bellen van de publi
citeit vormden de afgelopen week een kleine disso
nant in haar prille en van muziek doortrokken be
staan. 'Al die journalisten, al die televisiecamera's, al
die fotografen en ook dat felle licht, pffff
Roos de Vries, 12-jarige conservatoriumleerlinge uit Alphen
aan den Rijn, heeft er zich op het slotconcert van het Reder
festival, waarvoor ze met vijftien andere getalenteerde, jonge
pianisten was geselecteerd, niet door van de wijs laten bren
gen. Misschien dat een 'wat klein gehouden toonvorming' er
het gevolg van was, verlies aan concentratie heeft 'al dat ge
doe er omheen' haar in elk niet opgeleverd. Integendeel, zon
der haperingen heeft kleine Roos het eerste deel van Haydns
Sonate in g gr. weten te vertolken. Verdiend applaus dus.
Aan het Reder European Junior
Piano Festival, zoals de in Den
Bosch gehouden muzikale ont
moeting van veelbelovende pia
nisten in de leeftijd van vijf tot
vijftien jaar officieel heet, heb
ben ongeveer veertig kinderen
deelgenomen.
Alphense Roos werd door haar
pianoleraar, Marcel Baudet, at
tent gemaakt op het festival, dat
is vernoemd naar de twee jaar ge
leden overleden Engelse piano
pedagoog Philip Reder. Zijn idee
is het geweest om jong pianota
lent samen te brengen om onder
deskundige (bege)leiding te mu
siceren, ervaring op te doen en
voor publiek te spelen, maar dan
zonder de spanning van een exa
men of een wedstrijd. Een beetje
nerveus is Roos natuurlijk wel
geweest, toen ze de door haar ge
kozen composities van Haydn en
Moszkowski moest vertolken
voor meesterpianisten als Alwin
Bar en Herman Uhlhorn. Toch
heeft ze dat weekje in Den Bosch
-'we werden ondergebracht bij
gastgezinnen'- niet graag willen
missen, want 'je kon er toch heel
wat van opsteken, vooral wat
techniek betreft'. Was het een
concours geweest, dan had Roos
er zeker niet aan meegedaan. 'Nu
kreeg iedereen die had meege
daan tenminste een certificaat'.
Trots laat ze de haar uitgereikte
oorkonde met daarop de handte
keningen van heel wat beroemd
heden zien. Roos kan echter niet
ontkennen zich gevleid te heb
ben gevoeld, toen bleek dat ze tot
de uitverkorenen voor het slot
concert behoorde. Voor haar is
het echter een extra stimulans
om haar muzikale talent verder
te ontplooien.
Conservatorium
Roos de Vries, in Amsterdam
geboren en zeven jaar geleden
met haar ouders en zusje naar Al
phen verhuisd, is sinds augustus
vorig jaar leerlinge van het con
servatorium in Den Haag, na
eerst een aantal jaren les te heb
ben gehad op de Streekmuziek-
school in Alphen. Ze gaat nu
naar de tweede brugklas van de
aan het conservatorium verbon
den middelbare school, vastbe
sloten om na de vakopleiding,
die in totaal vijfjaar duurt, de op
leiding 'uitvoerend musicus' te
volgen. Een beroemde pianoso
liste, dat wil Roos best wel wor
den. 'Beroemd te zijn lijkt me he
lemaal niet zo erg', zegt ze met
een twinkeling achter het bril-
leglas. Dat de weg daarheen lang
kan duren zal talentvolle Roos
een zorg zijn. 'Ik hou van wande
len in de natuur, maar muziek is
toch mijn grootste liefhebberij,
het liefst zou ik de hele dag naar
muziek willen luisteren'. Lezen
is ook een favoriete bezigheid,
vooral componistenbiografieën
hebben haar belangstelling.
Voor andere bezigheden dan le
zen en platen draaien - 'nee geen
pop, daar hou ik nou helemaél
niet van' - heeft ze nauwelijks
tijd. "Op het conservatorium
krijg ik anderhalf uur per week
pianoles en tien uur theorieles.
Verder moet ik drie a vier uur
per dag achter de piano zitten.
En het reizen naar en van Den
Haag kost twee maal vijf kwar
tier"
Roos, wat verlegen aan het be
gin van het gesprek, vertelt
steeds enthousiaster. Over de im-
provisatielessen, over de vinger-
gymnestiek, over het moeilijke
pedaalgebruik. Geeft als haar
mening te kennen muzikaal ge
voel - 'hét moet van binnen uit
komen' - belangrijker te vinden
dan virtuositeit en techniek. Ver
standige taal van deze twaalfjari
ge inwoonster van Alphen, die
niet alleen thuis veel naar mu
ziek luistert, maar soms ook sa
men met haar ouders in het Con
gresgebouw in Den Haag of het
Concertgebouw in Amsterdam
te vinden is. Mozart, Bach, Beet
hoven, Chopin, Brahms, Schu
bert behoren tot haar lievelings-
Roos de Vries: muziek grootste liefhebberij.
componisten. En Bartok niet te
vergeten. Van Moszkowski wer
den in Den Bosch twee etudes
verklankt, omdat het spelen van
een stuk uit de twintigste eeuw
verplicht was. Roos de Vries bij
na verontschuldigend: "Mosz
kowski is wel een componist van
deze eeuw, maar zijn muziek
klinkt helemaal niet zo modern".
Back
In huize De Vries is overigens
alle ruimte om te musiceren,
want hoewel geen taboe is er
geen televisietoestel te vinden.
Roos' zusje Irene van negen
speelt al sedert drie jaar viool -
'we spelen soms wel eens samen'
- haar moeder is als muzieklera
res vertrouwd met zowel piano
als dwarsfluit en haar vader voelt
zich vooral aangetrokken tot de
cello. Vader De Vries, die leraar
natuurkunde is op een school in
Alphen, bouwt zich daarom op
het ogenblik zelf een cello. Het
lijkt hem leuk om straks met z'n
vieren muziek te kunnen maken.
Muziek lijkt Roos de Vries overi
gens met de paplepel te zijn inge
goten. Moeder De Vries: "Toen
Roos als baby last had van darm-
krampjes draaiden we wel eens
het Brandenburgs Concert van
Bach omdat daar een rustgeven
de invloed van uit zou gaan. En
jawel hoor, ze werd meteen heel
rustig en viel prompt in slaap.
Wonderlijk niet?"
Vol spanning volgen j(mge Leiderdorpertjes de verrichtingen van de clown. Zal het allemaal goed
aflopen? (foto Hoiv«su
DELFT (GPD) - Het cabaret
concours Cameretten, nog al
tijd het belangrijkste in ons
land, gaat een lustrum tege
moet. In het Waagtheater in
Delft is de twintigste afleve
ring van 13 tot en met 16 no
vember, de data voor de voor
ronde.
De procedure is ongewijzigd.
Groepen of solisten kunnen zich
zelf melden waarna de Cameret-
ten-commissie in het geweer komt.
Deze gaat de aanmelders en hun
programma's zien en beluisteren
en maakt vervolgens een selectie
van hooguit twaalf. Deze twaalf
mogen (drie per avond) optreden
tijdens de voorronde en de beste
drie verschijnen voor een traditie
getrouw met 1500 man publiek uit
verkochte aula van de Technische
Hogeschool.
In verband met het jubileum
worden ook andere activiteiten
ontplooid. Hoofdpunt is nog steeds
dat het om Nederlandstalig cabaret
gaat of randgebieden. Opmerkelijk
is overigens de integratie van de
Belgen. De laatste jaren zit er vrij
wel altijd een Belgische combina
tie in de finale.
Cameretten blijft zich in dit ver
band betitelen als festival, hoewel
het in feite een concours is. De or
ganisatoren zeggen dat Cameret
ten alleen reeds zinvol geleken is,
omdat groepen en solisten die later
naam maakten, in Delft hun kans
hebben gegrepen.
Vrij recent waren dit onder ande
ren: Herman Finkers, Frisse Jon
gens, Hans Liberg en Brigitte
Kaandorp. Namen uit vroeger ja
ren: Don Quishocking, Ivo de Wijs
en Vangrail.
In het Rijksmuseum Meerman-
no-Westreenianum/Museum van
het Boek wordt tot en met 19 okto
ber een tentoonstelling gehouden
over het werk van de Oostenrijkse
kalligraaf en boekkunstenaar Frie-
drich Neugebauer.
Het museum is geopend van
maandag tot en met zaterdag van
13.00 tot 17.00 uur.
De toegang is gratis
Paul van Vliet:
DEN HAAG/GRONINGEN (GPD) -
Na bijna 300 keer hoeft Paul van
Vliet niet meer te bedenken wat hij
's avonds gaat doen. Hij is vrij. De
voorstellingen van het programma
'Wat gaan we doen?' zitten er op na
een looptijd van anderhalf seizoen.
Nederland en Vlaanderen toonden
volgens zijn manager Annet Rieze-
bos een meer dan bevredigende
belangstelling voor Van Vliet. De
entertainer is al geruime tijd bezig
om ideeën uit te werken voor zijn
volgende one man show. De pre
mière moet rond de eerste januari
1986 plaatshebben.
Van de show 'Wat gaan we
doen?' komt een speciale televisie
serie. Men denkt in dit geval niet
aan een zaal-reportage van het pro
gramma, maar aan een uitzending
die helemaal voor het buis-me
dium wordt gemaakt. De AVRO
heeft de rechten verworven en de
opname is in september in het Cir
custheater in Scheveningen.
Theater maken is plannen ont
wikkelen op de middenlange ter
mijn. In augustus komt er een al
bum op de markt met drie Van
Vliet-elpees waarop de hoogtepun
ten van zijn werk in de laatste twin
tig jaar zijn samengepakt. Daarna
LEIDEN - In leegstaande klas
lokalen van de voormalige
school aan de Zandstraat
wordt op dit moment hard ge
werkt aan 'Van den Kiep Car
men', een theatervoorstelling
in commedia dell'arte-stijl, die
op 16 en 17 augustus in het mi
cro-theater Imperium voor het
eerst wordt opgevoerd.
'Van den Kiep Carmen' is geschre
ven en wordt gespeeld door Com
media di Latte, een Leidse groep
die is ontstaan uit een LAK-cursus.
Vorig jaar werd in het kader van
die cursus een Commedia-produk-
tie gebracht. Het resultaat was van
dien aard dat een groot deel van de
groep besloot door te gaan, onder
de naam Commedia di Latte. Dat is
tegelijk een verbastering van LAK
en een verwijzing naar de Holland
se achtergrond: 'latte' is Italiaans
voor melk. Een buitenvoorstelling
werd gemaakt, die in de zomer
maanden in Leiden en Den Haag is
gespeeld.
'Van den Kiep Carmen' is een
vrije bewerking van het Oudhol
landse epos 'Van den vos Reinaer
de'. Hoofdrolspeler Sjo van den
Eerenbeemt: "De overeenkomsten
tussen 'Van den vos Reinaerde' en
de Commedia dell' Arte zijn opval
lend. In beide gevallen gaat het om
volkse stukken, waarin figuren op
treden die min of meer een afspie
geling vormen van de verhoudin
gen in de maatschappij. Ook de un
derdog-positie van de knechten
vind je in beiden terug. We hebben
de structuur van het verhaal vast
gehouden en de figuren aange
past".
Arlequino, de slimme knecht uit
de Commedia dell'Arte. is hier de
plaatsbekleder van Reintje de Vos.
Hij heeft de kip van Dona Maria
vermoord. Het volk eist dat hij be
recht wordt. Dottore en Brighella
worden er op uitgestuurd om hem
te halen, maar worden het ravijn
ingeduwd. Ook Pulcinella en Capi-
tano ondernemen een poging, de
laatste vermomd als Arlequino's
vriendin Columbina. Arlequino
doorziet de plannen. Hij voert de
één dronken en geeft de ander een
pak ransel.
Uiteindelijk slaagt de echte Co
lumbina er in de kippenmoorde-
naar naar het dorp te lokken. De
dorpelingen eisen zijn hoofd, de
strop hangt al klaar. Met een laat-
Paul van Vliet: nieuwe show
(foto: GPD)
wordt het tijd voor een boek. In de
herfst komt van zijn hand een bun
del met korte verhalen uit onder de
titel 'Ken je dat gevoel?'
Volgende zomer neemt Paul van
Vliet een oud stuk handwerk we
derom op. Dan komt de vierde afle
vering van zijn Engelse program
ma 'The truth behind the dykes'.
Daar is hij in 1973 mee begonnen.
In 1976 kwam de tweede, onder de
titel 'A Dutch Treat' en in 1980 de
derde, 'An evening with Paul van
Vliet'.
Met deze nieuwe Engelse show
denkt hij een maand of vijf onder
dak te zijn in ons land en in het
Engelstalige buitenland. Daarna
komen Nederland en Vlaanderen
weer aan bod voor de show in de
eigen taal.
Commedia di Latte tijdens een repetitie van Reinaerde-produktie.
ste list ontspringt Arlequino ander
maal de dans en verdwijnt met een
knapzak overzijn rug de wijde we
reld in, terwijl de dorpelingen hun
wonden likken.
De negen spelers zijn geheel in
Commedia-stijl gekleed en gemas
kerd. Commedia-kenner Sandor
Gora gaf adviezen, Lex Bolmeijer
doet de regie.
Aanvang op beide avonden:
20.30 uur.