'Mensen zijn dwazen als het gaat om hun hond' Melkboer-op-zee biedt yankees Hollandse zuivel Paus: Weg naar volle eenheid is nog steiF Achtergrond PAGINA 10 DINSDAG 13 AUGUSTUS 1985 Nederland, telt 22 miljoen huisdieren: honden, katten, vogels, vissen, reptielen, amfibieën en noem maar op. Gezelschapsdie ren worden ze ook wel genoemd. Het ministerie van landbouw en visserij benoemdè een tijd terug een commissie gezondheid en welzijn gezelschapsdieren. Deze commissie moet meehelpen aan een nieuwe wet die onnodig dierenleed aanpakt: de wet gezondheid en welzijn dieren. Niet alleen voor huisdieren moet de wereld er uiteindelijk beter uit gaan zien, alles ivat we dieren noemen moet een mooiere toekomst tegemoet gaan. De commissie gezelschapsdieren heeft een steekproefgewijze enquête laten uitvoeren door het NIPO. Daaruit zou blijken dat de overlast die huisdieren bezorgen, we beperken ons nu even tot de 3 miljoen honden en katten, een maatschappelijk probleem is. Pakweg 800 honden- en kattenhouders (samen in bezit van meer dan duizend dieren) werden benaderd met vragen over onder meer - ongewenst gedrag. De cijfers: 16 procent van de honden en 20 procent van de katten zou zich „afwijkend" ge dragen. Agressie was de meest voorkomende klacht. Op oorza ken is niet ingegaan, maar dat mensen meer schuldig zijn dan dieren staat eigenlijk vast. Andere gemiddeldecijfers: hondenhouders zijn meer dan 10 uur per week met hun huisdier bezig, een huisdier kost ruim 15 gulden per week, 29 procent van de honden en 16 procent van de katten is ouder dan 10 jaar. Eenderde van de mensen die voor het eerst een hond of kat in huis hadden genomen had daarvoor geen informatie inge wonnen. Zij die dat wel deden raadpleegden vooral de dieren arts en literatuur. Onze huishond 'is eigen lijk een tamme wolf: een sociaal levend roedeldier. In pakweg één op de vijf gevallen reageert de hond in zijn moderne omge ving, de huiskamer, tame lijk 'afwijkend': kapotte bankstellen, opgerolde vloerkleden, geschonden platencollecties en ver scheurde kranten en tijd schriften. Soms weten de eigenaren zich geen raad meer, trekken zich de ha ren uit het hoofd van pure ellende. Beginnen bij thuiskomst al te wanho pen nog vóór de sleutel in het deurslot is. Kan de ter reur van het huisdier wor den gestopt? k Waarom moet een mens een hond. Uit egoïsme? door Gerard Smink „U zegt: terreur van het dier. Ik zeg: overweegt u dat nog eens. Ligt de fout niet bij de eigenaar? Als iemand een televisie koopt moet hij er alles vanaf weten, waar is dit knopje voor en hoe werkt dat, maar zien ze een hond in een asiel zitten dan gaat hij mee, zonder te informeren naar zijn behoeften, zonder iets te we ten over zijn leven". Dit stelt prof. J. Bouw, hoogle raar zootechniek aan de veteri naire faculteit van de rijksuni-' versiteit Utrecht. En, naar hij zelf zegt, hondenliefhebber en -fok ker. Als lid van de commissie ge zondheid en welzijn gezelschaps dieren (zeg maar: huisdieren) heeft hij samen met dierenbe schermers, beroepsfokkers, han delaren en diergeneeskundigen nagedacht over een betere toe komst voor hond en kat, over nieuwe wettelijke regelingen die dierenleed in zeer ruime zin moe ten tegengaan. Egoïsme Waarom moet een mens een hond? Uit egoïsme? Bouw "Egoisme, bijvoorbeeld een dier aanschaffen om eenzaamheid te verdrijven, hoeft niet per defini tie verkeerd te zyn. Laten we even vaststellen dat heel veel honden het fijn en goed hebben, dat is de hoofdzaak. Ik ken men sen die niet naar een bejaarden huis gaan, omdat ze niet weten wat er met hun hond gebeurt. Het NIPO-onderzoek bevestigt deze mening. Maar het wijst na tuurlijk vooral op de excessen. Je hebt mensen die denken dat een hond speelgoed is". „Een op de vijf honden zou volgens ons onderzoek een ge dragsstoornis hebben. Zo erva- dat. Met menselijke maatstaven wordt het dierlijk ge drag bekeken. De hond blaft te veel, is fel en agressief. Feitelijk is het gedrag van de hond vrij normaal, maar men ervaart het als abnormaal, noemt het agres sief'. „In een aantal gevallen kun je wat wij mensen agressie noe men, maar voor honden vaak normaal is, onderdrukken door consequent op te treden, door te laten zien dat we roedelleider zijn wiens commando's te allen tijde moeten worden opgevolgd. Toon je je niet de baas, dan vindt de hond dat hij de leiding op zich moet nemen. Maar zelfs als de bedoelingen goed zijn. Iedereen moet zonodig met het hondje spelen. Als vader streng is moet moeder zeggen: ach, het is zo'n lief diertje. Dat is inconsequent, de hond begrijpt er niets van". Onbenullen Mensen zijn onbenullen, onge looflijke dwazen, als het gaat om hun relatie met dieren. Dat zegt de in Lelystad gevestigde hon dentherapeut Martin Gaus, be kend van het televisie-program ma 'Dierenmanieren', thans di recteur van een dierenhotel- en crematorium, ooit directeur van een metaalwarenfabriek. „Mensen weten toch niets van honden. Het is net als met ba by's. Iedere willekeurige maf kees kan ze maken, maar wat we ten ze over opvoeding. Die ba by's groeien op en worden oor- logsmisdadigertje of slaan elkaar op de bek in een stadion. Opvoe den gaat niet vanzelf, dat moet je leren". Wij stellen verbale agressie vast bij-Gaus. „Ik moet overdose- ren, zwart-wit vertellen, anders begrijpt niemand het, dringt het niet door". „Onlangs in Amsterdam, die twee Rotweilers die een kind toe takelden. Dan moeten de honden ineens weg. Maar als je morgen met je auto een kind aanrijdt, wordt de auto toch ook niet afge schaft. Slymerds". Dierlijke agressie, zoals is vast gesteld bij honden en katten, wat merkt hij er jaarlijks van? „Wij zijn het Veenhuizen van de hon den, het centrum van gestoorde typetjes. Alle excessen komen hier. Moet je zaterdags eens ko men kijken. Net of er een vlieg tuig met passagiers uit Zwitser land arriveert. Allemaal mensen met verband, vingers eraf, in oren gebeten". De bazige hond, waar Bouw al over sprak, hoeft niet gestoord te zijn. „Hij gedraagt zich gewoon a-sociaal, een ruime definitie, en wij vinden dat vervelend. Maar vergeet niet, van een hond die zich een directeur voelt maak je nooit meer een krullenjongen. In een gezin, de roedel, kan hij best acceptabel zijn. Een vreemde walst hij plat. Mensen zouden daar begrip voor moeten heb ben", zegt Gaus bijna boos. Hoe zit het met de huiskairier- terreur? Moeten we het kapotte bankstel accepteren? „Luister nou toch eèns, als je een klein kind alleen thuis laat gaat hij toch óók rommelen in de koel kast of laden? Een hond moet le ren alleen te zijn. Alleen-zijn is voor hem onnatuurlijk, want hij is een groepsdier". Gevaarlijk „Honden ervaren het buiten de groep zijn instinctief als gevaar lijk en daarom willen honden nog wel eens huilen als ze alleen in de huiskamer achterblijven. Huilen is slechts een verzamel- kreet, het zoeken van sociaal contact met de roedel", meent Gaus. „Contacten met anderen uit de roedel is heel belangrijk voor de hond. Ik zeg wel eens: een hond op een flat is veel beter af dan een hond op een boerderij. De eerste mag lekker vier keer per dag met de baas wandelen, de boerderij-hond moet in de regel maar zien zichzelf te vermaken". Wat vindt hij van het NIPO-on derzoek, waaraan hij zijdelings (hij verzamelde gegevens) heeft Ook voor huisdieren moet de wereld er beter gaan uitzien, (foto: ap> meegewerkt. „Er staat niets in dat ik nog niet wist. Ik vind het onderzoek eerder onvolledig: ik zou bijvoorbeeld willen weten of gedragsstoornissen vaker bij reuen dan bij teven voorkomen. Ik denk namelijk dat dat het ge val is. Verder, een aantal mensen weet niets of bijna niets van hon den af, hebben er problemen mee en toch moeten ze een twee de hond. Dat vind ik interessant. Maar daarmee is dus niets ge daan. Kortom, er moet nog een onderzoek komen". Nieuwe wet „De nieuwe wet gezondheid en welzijn dieren moet dat tekort aan kennis ondervangen, uiter lijk in '86. Staatssecretaris Ploeg heeft het wetsontwerp al doorge stuurd naar de Tweede Kamer", aldus Bouw. „Wij vinden dat de mensen die een hond of poes aanschaffen be ter moeten worden voorgelicht, vooral over de leefwijze van de dieren. Het ministerie van land bouw en visserij moet zorgen voor een voorlichtingsapparaat. Zoiets bestaat al voor koeien en kippen. Ik heb begrepen dat in september een campagne 'bezint eer ge begint' van start gaat". Mentaliteitsbeinvloeding, is dat het? „Uiteraard moet ook de strafbaarstelling worden uitge breid, als eigenaren niet voldoen de zorg besteden aan hun dieren. De geldboetes moeten opgetrok ken worden". „Tenslotte moet eigenaren, als het aan ons ligt, verboden wor den bepaalde ingrepen te ver richten zoals het couperen van honde-oren en ontnagelen Van kattepoten". BERGEN OP ZOOM - Een recla mebureau had het niet beter in el kaar kunnen draaien. Een blauwe Middellandse zee. De grootste oor logsschepen van de wereld en daartussen een nietig pontje met een vrachtwagen met veertig ton melk uit Nederland. En als de Amerikaanse matrozen dan yel lend langs de railing staan, schalt over het water: 'Here's your milk man from Holland'. Luid gejuich, een muziekje, volgende spot. Bert Waterdrinker zette het alle maal in elkaar, alleen was het niet voor een spotje, maar voor de werkelijkheid. Sinds een paar jaar is hij in Zuid-Frankrijk vertegen woordiger van de Melkunie. In die hoedanigheid sleepte hij een con tract in de wacht met de Ameri kaanse marine die in de Middel landse zee sterk aanwezig is met de Zevende Vloot, met schepen als de USS Eisenhower, met 6.000 be manningsleden een compleet dorp. De handel begon met melk en chocolademelk voor de troepen. Nu verkoopt hij ook yoghurt, Hol landse kaas, zure room en boeren kaas. Onder toezicht van Amerika nen in Nederland geproduceerd en streng gecontroleerd. „Je kunt nu eenmaal niet hebben dat een com plete bemanning door de melkboer wordt vergiftigd." Zuur Waterdrinker hoort tot een hand jevol leveranciers die jaarlijks mo gen inschrijven bij de Amerikanen. Normaal wordt op de kade gele verd en gaat de waar op een bootje naar de grootste schepen die bui ten de havens blijven liggen. Maar nadat eens tonnen zuur geworden melk overboord moesten gezet worden, kreeg de Nederlander de vraag om gekoelde melk aan boord af te leveren. Hij beloofde dat, tenminste als het weer goed zou zijn. Na een paar dagen ingespannen zoeken kreeg hij de kapitein van een veerpont met plek voor drie personenauto's zo gek om voor hem te varen. Ove rigens tot grote schrik van de Ne derlandse vrachtwagenchauffeur, die zijn eerste ritje melk naar Frankrijk bracht en als de dood was om gelijk zijn wagen in de gol ven te verspelen. Waterdrinker vertelt er droog over. „Eenmaal buitengaats merk je wel dat zo'n vrachtwagen nogal een windvanger is. Er stond een mistral en we moesten goed uitkij ken dat we niet te pletter sloegen tegen de Eisenhower. Gelukkig hadden we een goede kapitein. Toen de melk aan boord was, heb ben we er gebarbecued. Bij het af scheid was het: 'Volgende week Cosmopoliet De 47-jarige Waterdrinker is ove- rigens niet bepaald iemand die echt in de wieg is gelegd voor melkboer op zee. Even terug bij zijn pleegouders in Bergen op Zoom vertelt hij dat het ook de laatste bezigheid is waar hij ooit zelf aan zou denken. Als hij een aantal van zijn bezigheden opsomt, typeert hij zichzelf met gevoel voor understatement als een cosmopo liet, een wereldburger. Hij verliet de Scheldestad, nadat hij aan het Mollerlyceum zijn di ploma had gehaald om aan Nijen- rode te gaan studeren, een oplei ding voor management. Later ging hij naar Wisconsin in Amerika voor verdere studies marketing. Via die leerschool kwam hij achtereenvol gens terecht bij de chemiereus Du- pont de Neymours en bij een be drijf dat garageliften bouwt en ver koopt. Vanuit Genève bewerkte hij de markten in onder meer het Mid den-Oosten. Eenmaal in Genève, waar hij ook zijn Irakese vrouw leerde kennen, solliciteerde hij bij de Verenigde Naties. Interessante baan, maar de familie-Waterdrinker moet zich wel in Bangkok vestigen. In Zuidoost- Azië hield hij zich bezig met han delsbetrekkingen. „Na het bestu deren van allerlei voorbeelden van economische samenwerking tus sen landen, kwamen we tot de con clusie dat directe handel tussen be drijven, het best werkt in die lan den." Rondzwerven Om dat voor elkaar te krijgen reisde Waterdrinker vanuit Bang kok bijna alle Aziatische landen af. Indonesië, Pakistan, India, maar ook Turkije hoorde tot zijn werk gebied. Hij bezocht zelf bedrijven en probeerde die dan te koppelen als ze elkaar iets te bieden hadden. „Je merkt dan dat ze het bijna alle maal zoeken in Amerika of in Duitsland, maar absoluut niet op de hoogte zijn van wat er in een buurland wordt geproduceerd. Die communicatie is er bijna niet." Na ettelijke jaren rondzwerven zette Waterdrinker daar een punt achter. „Ik zag mijn gezin nooit en ik wilde ook betrokken zijn bij de opvoeding van mijn kinderen." Na lang dubben koos de familie voor een vestiging in Zuid-Frankrijk, om eigenhandig een boerderij op te bouwen. Toen het spaargeld op raakte, begon Waterdrinker met de verkoop van Franse kunstboeken. Via handel en contacten met Ne derland kwam hij in aanraking met de Nederlandse melk en zuivel. Grapjes Dat iemand met zijn naam nu juist in de melkhandel terecht komt is een onderwerp waar hij zelf ook grapjes over kan maken. „Ik heb nooit moeite gehad met die naam. Over de hele wereld, overal waar Engels gesproken wordt, is de betekenis van dat woord gelijk duidelijk. Alleen in Frankrijk ligt dat moeilijk. Ik ben in tientallen landen geweest en juist daar moest ik steeds mijn naam spellen. En aan de andere kant, ik verkoop melk, ik maak zelf wijn op de boer derij. En dan heb je juist de naam Waterdrinker!" (GPD) Bert Waterdrinker met jongste dochter Tamara. (foto gpd» Bij een ontmoeting met be stuursleden van protestantse kerken in Cameroun heeft de paus gistermiddag zijn droefheid uitgesproken over de kloof tus sen hun kerken en zijn eigen kerk. "Toch mag ons dat er niet van weerhouden om op het fun dament van ons gemeenschap pelijk belijden een geloofsgetui genis af te leggen over de verlos sing door Jezus Christus, ook al betekent onze voortdurende scheiding onvermijdelijk een in perking van dat getuigenis". Er zijn, ondanks deze beper king, voorbeelden van christelijk leven te geven, zo meent de paus stellig. In dit verband noemde hij de samenwerking tussen christe nen bij de vertaling en versprei ding van de Heilige Schrift door de Camerounse Bijbelalliantie zeer verheugend. De paus sprak de hoop uit, dat deze gemeen schappelijke arbeid voor het Woord van God de volle eenheid naderbij zou brengen. "De weg daarheen is nog steil, ook al om dat Afrika alle spanningen heeft geërfd die na de geloofsscheidin gen in Europa zijn ontstaan". Volgens de paus zal de volle eenheid in laatste instantie het resultaat zijn van een echte be kering van allen, van wederzijds vergeven, van theologische ge sprekken en van broederlijke be trekkingen. "Daarbij kunnen het gebed en de totale openheid voor het evangelie en het werk van de Heilige Geest niet worden ge mist". (Rond 14 procent van de Came rounse bevolking behoort tot een reformatorische kerk. Die ker ken zijn verenigd in de Federatie van Evangelische Kerken en Zendingsgenootschappen van Cameroun). Aan de ontmoeting met de paus namen 33 afgevaardigden van de protestantse kerken deel. Huwelijk In Bamenda, hoofdstad van de noordoostelijke provincie van Cameroun, heeft de paus nog eens de onontbindbaarheid van het huwelijk tussen twee echte lieden naar voren gebracht. Hij deed dat tijdens een misviering die aan het gezin was gewijd. De paus sprak zich opnieuw uit te gen abortus en riep bisschoppen, priesters, religieuzen en leken van Afrika op om systematisch natuurlijke methoden voor ge zinsplanning ingang te doen vin den. "De verdediging van het leven door de kerk betekent niet, dat de kerk geen oog zou hebben voor de problemen die de bevol kingsaanwas in sommige delen van de wereld oplevert", zei de paus. "Ook gaat de kerk niet voorbij aan de moeilijke situatie waarvoor echtparen komen te staan bij het verantwoord door geven van leven. Verantwoord ouderschap, met behulp van na tuurlijke methoden ter voorko ming van zwangerschap, is een morele noodzakelijkheid, waar van niet kan worden afgeweken, als de Afrikaanse kerk in over eenstemming wil blijven met de leer van de wereldkerk". Op de Afrikaanse regeringen deed de paus een dringend be roep, de Vaticaanse regels voor het gezin ten volle te respecteren en toe te passen. Hij verzekerde, dat zijn kerk met ieder wil sa menwerken die zich inzet voor de rechten van het gezin. "Overal waar de positie van het gezin wordt verzwakt, is dat een be dreiging voor de toekomst van de samenleving". Volgens de paus is het welzijn van het indivi du en het gezin alleen daar gega randeerd waar de gebruiken en wetten, de politieke instellingen en het onderwijs bijdragen aan de versterking van huwelijk en gezin. De paus waarschuwde het volk van Cameroun, zich niet in de war te laten brengen door ideolo gieën die het gezin naar de staat en de samenleving willen toe trekken. Hij zinspeelde daarmee op de politiek van gezinsplan ning bij verschillende Afrikaan se overheden. "De mensen moe ten zich niet laten leiden door egoïstisch materialisme en zo veel mogelijk consumeren. Een streven dat in andere delen van de wereld zoveel leed heeft ver oorzaakt". De paus sprak deze woorden met duidelijke stem verheffing. Een bijzondere groet richtte hij tot 'de zonen van de islam'. Hij verzekerde, dat zijn kerk de we gen die anderen volgen om God te bereiken respecteert. "Een op rechte dialoog zal nodig zijn om het wederzijdse geloofsgoed be ter te leren kennen en in vriend schap met elkaar te leven, zoals onze gemeenschappelijke God dat gebiedt". Ontmoetingsdagen Zieke mensen. De werk groep 'Familieleden' van het Al gemeen Diakpnaal Bureau van de Gereformeerde Kerken houdt dit najaar op drie plaatsen een ontmoetingsdag voor familiele den en vrienden van psychisch zieke mensen of mensen die psy chisch ziek zijn geweest. De be doeling van deze dagen is, te luis teren naar eikaars ervaringen en een bezinning daarop. De ontmoetingen zijn op de za terdagen 14 september (in Alk maar), 28 september (in Amster dam) en 19 oktober (in Leusden). Voor nadere inlichtingen kan men terecht bij het Algemeen Diakonaal Bureau, postbus 2211, 3830 AH Leusden, telefoon 033- 943244, toestel 229. Pater Van Kilsdonk. Op 22 augustus zal de bekende pater J. van Kilsdonk herdenken, dat hy veertig jaar geleden in de Sint Servaas in Maastricht tot priester werd gewijd. Van 1947 af was hy godsdienstleraar en studenten pastor in Amsterdam. In de herfst van 1982 nam hij afscheid, maar hij is nog steeds beschik baar voor persoonlijk bezoek of gesprek en voor medewerking aan de liturgie. Naar pater Van Kilsdonks ei gen wens wordt het jubileum al leen gevierd binnen de klooster gemeenschap van het voormali ge Sint Ignatiuscollege aan de Hobbemakade in Amsterdam. Er is geen receptie. Overleden. In Leiden is op 89-jarige leeftijd de oud-hoogle raar G. Sevenster overleden. Hij woonde aan de Witte Singel. Na predikant te zijn geweest in Anloo, Hoorn op Terschelling, Purmerend en Boxum, werd hij in 1933 hoogleraar vanwege de Hervormde Kerk aan de Leidse universiteit. In 1953 werd dat omgezet in een gewoon hoogle raarschap. Professor Sevenster doceerde toen in de uitlegging van het Nieuwe Testament en de oud-christelijke letterkunde. In 1966 ging hij met pensioen. lyiorgen om half 11 wordt pro fessor Sevenster op 'Rhijnhof begraven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 10