'Twee parachutisten die
eikaars hand vasthouden'
Jan Cremer: 'Enige bezwaar is die snor'
Vocalisten
concours
met negentig
kandidaten
'Grease'
in Carré
Exposities
Concerten
Prijs voor
Kees Stip
VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1985
RADIO-TV-KUNST
Regisseur Franz
Marijnen en
•acteur Peter
Tuinman over
"Ik Jan Cremer':
Hij volgde het aanmaak-proces
van zijn rock opera op de voet.
Jan Cremer heeft de reputatie op
gebouwd niet makkelijk te zijn
en dat hebben ze geweten. Er is
echter meer met hem aan de hand
dan de bekende uiterlijke ver
schijnselen van een rumoerig le
ven. Misschien dat tekenen van
bewogenheid, van een gevecht te
gen burgerlijkheid en onrecht
ook duidelijk worden in de show.
Jan Cremer: "Natuurlijk doet
het me iets. De confrontatie is
best moeilijk. Ik ben er steeds bij
betrokken geweest, vanaf de au
dities. Anderen hebben kijk op de
kwaliteiten van zingen en dan
sen, maar ik heb gezegd of het ty
pe past. En wat hoofdrolspeler
Peter Tuinman betreft is mijn
enige bezwaar dat hij een snor
heeft. Ik heb nooit een snor ge
wild. Maar natuurlijk moet hij
geen kopie afleveren van mezelf.
Hij moet er zijn eigen creatie van
maken. Daarom hebben we er
ook van afgezien om Danny de
Munk te vragen voor de jonge
Cremer. nvg afgezien van de pro
blemen die dat geeft met kinder
arbeid enzo".
Internationaal spreekt hij van
een Broadway-produktie. In die
termen denkt hij. Het gevoel van
Nederlandse benauwdheid
wordt in de show weergegeven.
Hij is bij de kunstacademie en de
marine weggestuurd, moest het
luchthuis in, maar nam zich voor
de maatschappij later keihard
voor de kop te knallen. Zijn
zwerftocht door de wereld bood
daartoe alle kans en de rock ope
ra toont dit in beelden, tekst en
muziek.
Jan Cremer is optimistisch
over de mogelijkheden om deze
rock opera internationaal uit te
brengen, al was hel alleen om het
feit dat de wereld belangstelling
voor hem heeft. De verkoop van
zijn boeken bewijst het. Met enige
trots noemt hij het getal van der
tien miljoen.
Het komt er toch van. Een
merkwaardige tegenstelling
eigenlijk. Ambtenaren, di
recteuren, producenten en
wethouders ruziën op uit
eenlopende niveaus. Dorps
roddels rond de Martini.
Ontkenningen, gedram
over toezeggingen. Gedoe
over subsidies en zwevende
sponsorbeloftes. Groningen
heeft alles gedaan om de
theaterproduktie 'Ik Jan
Cremer' voortijdig om het
leven te helpen. Dat is niet
gelukt. Morgenavond is het
première.
Franz Marijnen en Peter Tuinman
staan aan de basis van de rock
opera. De eerste als regisseur, de
ander als hoofdrolspeler. Ze zijn
op elkaar ingespeeld, hebben al
jaren samengewerkt, vertrouwen
elkaar door en door. Een gesprek
over hun ervaringen, de opzet, het
idee en hun motivatie.
Franz Marijnen (42) zag aanko
men dat het een intensief karwei
zou worden en zegde tijdig regie-
opdrachten in Keulen en Neuren
berg af voor de Cremer-opera.
Daarnaast maakt hij alleen nog een
voorstelling in Gent. „Geen al te
slechte beslissing", concludeert
hij.
DEN BOSCH (ANP) - Negentig
kandidaten uit 21 landen hebben
zich aangemeld voor het Interna
tionaal Vocalistenconcours dat dit
jaar voor de 32ste keer in het Casi
no in Den Bosch wordt gehouden.
Het concours begint op 31 augus
tus en de finale is 7 september. Het
slotconcert wordt 11 september ge
geven.
Naar stemsoort verdeeld zijn de
kandidaten: 46 sopranen, achttien
alten en mezzosopranen, vier coun
tertenors of alti, elf tenoren en elf
bassen en baritons. De meesten ko
men uit West-Europa, de Verenig
de Staten en Japen. Anderen ko
men uit Polen, Hongarije en de
Sowjet-Unie. Ook zijn er inschrij
vingen uit Canada, Trinidad en To
bago, Australië en de Volksrepu
bliek China. Voor het eerst zullen
de voorselecties voor dit opera-,
oratorium- en liedconcours ook
openbaar zijn. De jury wordt ge
vormd door Lorenzo Alvary uit
Amerika, de Nederlanders Annette
de la Bije, Meinard Kraak en Ruud
van der Meer (voorzitter). Lode De-
vos (België), Nina Dorliac (Rus
land), Horst Günter (West-Duits-
land), en de Engelsman Gordon
Stewart.
Radio Tour de
France goed
aangeslagen
HILVERSUM (ANP) - Het NOS-
programma Radio Tour de France
is bij de (4,5 miljoen) luisteraars
goed aangeslagen. Het merendeel
was „uiterst tevreden" over de
presentatie vanuit Hilversum
door de nieuwe man André van
Duin (Toon Doordebankgenomen)
en oudgedienden Klaas Samplo-
nius en Koos Postema en over de
verslaggeving door Gerrie Knete-
man, Evert ten Napel en Harrie
Jansen. Dit blijkt uit een onder
zoek van de afdeling kijk- en luis
teronderzoek van de NOS.
De enige harde kritiek op de ra
dioverslaggeving over de Tour de
France betrof het Tour-spel waar
bij luisteraars de namen moesten
raden van een oud-Tour de Fran-
ce-renner met wie Kneteman een
gesprek voerde. Ruim 60 procent
van de ondervraagden beoordeel
de het spelletje negatief.
De televisieverslaggeving trok
een gemiddelde kijkdichtheid
van negen procent, ofwel 1,1 mil
joen mensen, vrijwel gelijk aan
vorig jaar. De rechtstreekse re
portages werden het best beke
ken. De hoogste kijkdichtheid (20
procent) gold echter de finale op
Wimbledon, gevolgd door de fina
le van de Tour de France in Parijs
met 16 procent.
„De geest van de voorstelling
heeft me te pakken. Het gaat over
iets. Het is geen opeenstapeling
van losse flarden en nummertjes.
Binnen het gigantische materiaal
dat Jan Cremer aanbiedt ipoet je
een lijn kiezen. Het is geen recon
structie of interpretatie van de
twee boeken. Je moet ervoor zor
gen dat de sfeer van die twee boe
ken van het toneel rolt, bulldozert.
Het davert maar door, er zijn geen
rustpunten. In korte tijd moetje de
elementen verbinden. Dat hangt in
eerste instantie af van Peter, en
hoe hij de rebel, de doordouwer, de
brutale vlerk neerzet. Maar de
voorstelling kent ook iets ontroe
rends, zoals het scènetje van Jan
op het zolderkamertje met Claudia.
Dat heeft de sfeer van Hollandse
binnenkamers, iets tutterigs. Het
geldt vandaag de dag echter even
zeer".
Marijnen doelt op de dialoog tus
sen Cremer en zijn vrouw Claudia.
Cremer is woedend als de baby
huilt, terwijl hij rammend op zijn
schrijfmachine aan het werk is en
Claudia ter sprake brengt dat haar
moeder op bezoek komt. Cremer,
afgeleid, foetert haar uit. Zij op
haar beurt, naief-simpel: „Ik zeg
toch niets, ik laat je toch
werken...". Marijnen: „Zoiets ge
beurt elke dag en overal in elk
huisgezin".
Peter Tuinman (38) speelt de ti
telfiguur. Om het succes?
Fel, ontkennend: „Als ik succes
wil, ga ik in op twee aanbiedingen
van de tv. Het heeft ontzettend veel
te maken met mensen die wat te
melden hebben. Daarom ben ik
met mijn schip naar Groningen ge
varen en heb ik gezegd: ik ga dit
doen. Ik ben geïnteresseerd als
mensen zoals Franz Marijnen er
aan gaan staan. Kom me niet aan
met kreten over een doorbraak. Ik
heb geen talenknobbel, maar als
Franz naar Duitsland gaat, ben ik
bijna bereid een cursus Duits te be
stellen bij de Leidse Onderwijs In
stellingen om in zijn voorstelling te
spelen. Het draait om zijn impul
sen. Ik heb van 1976 tot '83 met
hem gewerkt in Rotterdam en dan
steekt het ontzettend als ik in een
krantje moet lezen dat ze daar na
zijn vertrek eindelijk eens theater
zullen maken. Waar haal je het lef
vandaan!".
Spruitjes
"Deze produktie moet het heb
ben van brutaliteit, het in het plu
che splitten. Je kunt er niet om
heen, in Nederland niet en daar
buiten niet. Wat er uiteindelijk uit
komt is van een impact zoals wij
die niet kennen, in het verlengde
van de Jules Verne-produktie van
het vorig jaar. Maar je weet hoe het
is. Als je hier bezig gaat, begint het
bij mensen zweterig in de broek te
worden. Voor een groot gedeelte
komt dat voort uit jaloezie. Mensen
die dit soort risico's niet aan willen
in het theater, moeten bij de PTT
gaan werken of een goeie fietsen
stalling beheren. Ik kan daarover
oordelen, want ik heb vroeger bij
de bank gewerkt... Er gebeurt
waanzinnig veel als het gaat lopen.
Het is als de DAF-diesel in mijn
schip. Als hij stationair loopt, hoor
je de kracht van de motor en bij
2000 toeren heb je geen kans om in
slaap te vallen."
door
Jacques d'Ancona
Vervolgens komt de plat-Neder-
landse, bangelijke kruideniers-
geest ter sprake. Beide heren heb
ben elkaar mede gevonden op het
gevoel dat ze gelijk denken over za
ken. „In het Nederlandse thea
terklimaat is men bang voor het ge
middelde, voor de sfeer van dubbel
gekookte spruitjes".
Tuinman staat op, roept drie
keer 'Wat nou!', gaat zitten, legt
zijn bril op tafel en betoogt, opeens
ingehouden: „Het is waanzinnig
opvallend dat het enige toneelblad
(Toneel Theatraal - d'A) vol staat
met marginale kippenneukerij.
Men is bezig met bovenzaal-drama
en zwijgt over wat Franz heeft ge
daan. Het is bijna een afspiegeling
van hoe men in theatraal Neder
land over dit soort produkties
denkt. Iedereen moet zich aanpas
sen aan de middenmoot. Rob de
Nijs zou het tapijt opvreten als hij
dit mocht zingen".
Franz Marijnen heeft met deze
rock opera anders gewerkt dan hij
gewend was.
Het principiële verschil: „In de
meeste gevallen behandel ik een
stuk dat zijn kwaliteit al bewezen
heeft. Dit is een lego-bouwdoos die
geleidelijk tot stand komt. Zeer
moeilijk. Binnen het team en in de
tekst zijn belangrijke veranderin
gen aangebracht. De componist
moest tegen het tempo van de club
werken om alles rond te schrijven.
Twee weken voor de première zijn
er nog nieuwe songs gekomen. De
choreograaf Rick Atwell kreeg
toen pas de muziek voor de derde
acte".
De teksten zijn van Lennaert
Nijgh, maar aanvankelijk was
toch aan iemand anders gedacht?
Marijnen: „Louis Ferron was be
naderd om ons op weg te zetten.
Hij is een ander soort literator dan
Lennaert Nijgh die het heeft over
genomen. Hij is snel, kan heel goed
luisteren, schaamt zich niet voor
veranderingen. Binnen vijf minu
ten krijg je het, twee dagen later
staat het op papier. Met Loek Dik
ker zijn we gestart voor de compo
sities. Daar is niks uit gekomen.
Hij heeft gezegd dat hij afhaakte,
omdat de teksten niet kwamen.
Dat is voor 95 procent flauwekul.
Wat klaar was kon gecomponeerd
worden, maar hij heeft ons aan het
lijntje gehouden en we hebben
hem gevraagd uit te stappen. God
zijdank zijn we bij Gerard Stel-
laard terecht gekomen. Met een pa
nische blik in de ogen vernam hij
de tijd waarin hij alles moest
schrijven. Zijn enige eis was: als ik
het doe, doe ik het alléén. We heb
ben hem gelokt met de mededeling
dat het om twintig songs ging. Het
zijn een dikke dertig geworden.
Tot morgenavond vijf minuten
voor acht wordt er geschreven...".
De rock opera zal wegen open
breken. Daar zijn ze zeker van. En
als het lukt, is het een produkt van
samenwerking.
Franz Marijnen: „Samenwerken
is moeilijk, vooral als je je hele le
ven gewend bent je eigen kaarten
te schudden. Het is een geven en
nemen, maar niet in competitie
sfeer. Er zijn momenten geweest
dat Atwell en ik tegen elkaar op
ramden. Dat kan niet. De cast zal
dan altijd proberen van verdeeld
heid te profiteren. Als de voorstel
ling kracht krijgt, is het de kracht
van het geheel en niet van de losse
nummers. Vandaar dat we geen
klassieke sterren uit de Nederland
se kleinkunstwereld inschakelen.
Die zijn trouwens per definitie niet
de beste. De Showbizkwis en Bab-
belonië tonen regelmatig de opge
fokte onmacht van onze sterren.
Het groepsbeeld is voor ons het
enig juiste. Toch zal het gebeuren
dat toevallig in deze voorstelling
een aantal mensen en stemmen
ontdekt wordt.
We zijn trots op deze bezetting.
En als er ego's ronddwalen en in de
knel komen, moet je in de buurt
staan en even iets zeggen. Het is
een aaneenschakeling van praten".
Zat de acteur Peter Tuinman
niet met problemen? „De meeste
mensen in de cast hebben zo'n
groot volume. De kans is dan groot
datje een beetje gaat dwalen. Als je
dat niet gewend bent, raak je in pa
niek. Verbaal is het moeilijk te ver
talen, maar naarmate we langer be
Peter Tuinman (links) en Franz Marijnen: Wat
zig zijn, merk je dat we er meer
grip op krijgen. De mensen hebben
in de gaten dat je weet waar het
over gaat. Na zoveel jaren met
Franz heb ik van nature een voor
sprong. Hij is de reden dat ik ja ge
zegd heb. Niet de inhoud, niet het
concept. Halverwege heb ik wel
eens gedacht: hoe kom ik van het
een in het ander?".
Franz Marijnen licht toe. „Het
gaat om de manier van werken, het
zoeken. Van Peter Tuinman zeg ik:
hij kan het niet en hij is het niet,
maar hij zal het wórden. Door te
knokken bereik je kwalitatief en
vormelijk iets veel interessanters
dan met iemand die alles mee
heeft. Dan hadden we Herman
Brood of Albert West moeten ne
men. Bij een acteur als hij die nooit
in deze mate heeft gezongen of ge
danst, gaan de neusvleugels trillen
en dan stort hij zich er in. Als men
sen in het diepe springen, spring ik
mee. Twee parachutisten in zweef
vlucht die eikaars handen vastne-
De zangervaring van Tuinman
strekte tot voor kort niet verder
dan liederen rond Sinterklaas en
de Kerstdagen. In Amsterdam leg
de hij een stemtest af en toen koos
hij voor het tweede couplet van 'De
klok van Arnemuiden'. De
Utrechtse zangpedagoge Elly de
Jong heeft hem over de drempel
geholpen door hem gewoon te la
ten zingen zonder gewichtigdoene
rij van ademsteun enzo. Via een
walk-man heeft hij de demo-mu-
ziek van Stellaard daarna in zijn lijf
gepompt.
Donder
„Als het in je donder zit, gaat 't
bij me bewegen. De songs zijn aan
gepast aan de mensen. Voor mij
hebben ze de notenbalken een
beetje kleiner moeten maken. Bij
deze produktie heb ik wel veel lan
ger met een blaadje in mijn handen
gelopen dan anders. Ik verloor een
aantal zekerheden door het zingen
en greep dan naar de tekst, omdat
ik naar de noten moest luisteren".
Wat is zijn binding met de figuur
Jan Cremer?
Peter Tuinman: „Wat me aan
spreekt is de man die door de boe
renkool gaat. Als je een onbstakel
tegenkomt zal alles wijken behalve
jij. Dat geldt ook voor mij op het
toneel. Ik probeer 25.000 dingen en
maak mijn Cremer, mijn eigen fi
guur die ik naar mijn hand zet. Dat
sluit perfect aan bij hoe de man zélf
is. Intuïtie en spontaniteit zijn bij
mij belangrijk in het werken".
Als ik informeer of de voorstel
ling interessant wordt, mitrailleert
Tuinman acuut: „Qua opzet, mu
ziek, decor en prestatie wordt het
iets wat de mensen nog nooit ge
zien hebben. Als ze zitten te kijken,
zal het kwijl er uit lopen".
AMSTERDAM - In theater Carré
in Amsterdam worden van 13 tot
en met 18 augustus door het
Cambridge Independent Theatre
voorstellingen gegeven van de
musical 'Grease'. Op deze musi
cal werd de glijknamige succes
film gebaseerd, waarin John Tra
volta en Olivia Newton-John de
hoofdrollen speelden.
'Grease' werd geschreven door
de Amerikanen Jim Jacobs en
Warren Casey en in 1971 voor het
eerst in Chicago opgevoerd. De
musical is gesitueerd op een
Amerikaanse high school in de
jaren vijftig, en staat stijf van de
brillantine, de Chevrolets Con
vertibles, kauwgom en suiker-
spinkapsels. Bekende nummers
eruit zijn 'Grease Lightnin' en
'Summer Nights'.
Cambridge Independent Thea
tre is een jong Engels gezel
schap, dat met deze voorstelling
voor het eerst het vasteland aan
doet.
Roek-opera
operette en
ballet in
Circustheater
SCHEVENINGEN - Het Circus
theater in Scheveningen heeft
twee produkties overgenomen
van het zomerfestival in het
Duitse Xanten. In dat plaatsje is
een Romeins Amphitheater dat
plaats biedt aan 12.000 personen.
Vandaar dat het gaat om op een
breed publiek gerichte produk
ties.
Iwan Rebroff is speciale gast in
de uitvoering van de operette
Leden van het Cambridge Independent Theatre, die de musical 'Grease'
op de planken van Carré zullen zetten. (foto pki
'Der Zigeunerbaron' van Johann
Strauss, die het Pools Radio
Symphonietta Orkest en een
groot koor o.l.v. Tibor Pusztai op
12 en 13 augustus in het Circus
theater in Scheveningen geven.
Stersolisten van het American
Ballet Theatre, New York City
Ballet, de Bayerische Staatsoper
en het Praags Nationaal theater
dansen 16 en 17 augustus in het
Circustheater hun favoriete rol
len uit het klassiek-romantische
repertoire. Op het programma
staan o.a. pas de deux uit 'Le
Corsaire', 'Don Quixote', 'Gisel
le' en 'Sleeping Beauty'. Daar
naast werk van Georges Balan-
chine. Ook Wim Broeckx van het
Nationale Ballet is van de partij.
- Niet uit Xanten afkomstig,
maar wel in het Circustheater te
zien, is de op het leven van Jezus
gebaseerde roek-opera 'Jesus
Christ 'Superstar', geschreven
door Tim Rice en Andrew Lloyd
Webber. Die komt op 23 en 24 au
gustus in de Broadway-versie
naar Scheveningen, met een or
kest o.l.v. Edward G. Robinson.
Literaire avond
LEIDEN - In de ontmoetings
ruimte van de studentenflat De
Pelikaanhof in Leiden wordt
woensdag 14 augustus een lite
raire avond gehouden. Op het
programma staan de dichters
Pierre Kortooms en Joseph Nan
tes, de Leidse poëet Rik van
Boeckel, Géraldine Dam met een
plat-Haagse act, de action pain
ters The Soekha en Fulco Loren
zo en nog vele anderen. Dichter/
cabaretier Peter Oole presenteert
de avond, die wordt georgani
seerd door Stichting Lift, een or
ganisatie die aankomende schrij
vers en dichters wil stimuleren.
De toegang is gratis.
WASSENAAR - De in Parijs
woonachtige Nederlandse kunst
schilder Frits Klein exposeert van 11
augustus tot 22 september in De
Pauwhof. De tentoonstelling omvat
ongeveer vijftig werkstukken, waar
van ongeveer tweederde in pastel en
eenderde in olieverf is uitgevoerd
Frits Klein (87) heeft, na jeugdjaren in
Bandoeng en Apeldoorn, het grootste
deel van zijn leven in Frankrijk ge
woond, aanvankelijk aan de Rivièra,
later in Parijs. Kleins onderwerpen,
parken, landschappen, stranden,
bloemenwinkels en vooral paarden.
Het werk van Klein is te bezichtigen
op zaterdagen (10 -17 uur) en op zon
dagen (14 -17 uur) en verder na telefo
nische afspraak met De Pauwhof.
LEIDEN - 'De maximale acceptatie
van 'n lijn'. Zo heet de tentoonstelling
van Roger van Steenbergen, die tot 31
augustus bij Stichting Burcht is te
zien. De expositie, dagelijks van 23.00
- 01.00 uur te bezichtigen, zal gedu
rende deze maand enkele malen van
beeld veranderen. Ze moet volgens
de organisatoren vanuit de tuin van
de Stichting Burcht worden bekeken.
Deze tuin is via de sociëteitsruimte te
bereiken.
i Neder
landse tekenkunst 1945-1985, tot 12/8;
'Verzameld en getoond', over oude
sleutels en sloten, t/m 2/9; di t/m za
van 10-17 uur, zo 13-17 uur.
Galerie van der Vlïst - Joop van Ul-
den. keramiek. Beatrice de Metz,
wandkleden, Ronnie Meerts, grafief,
tot 15/9; di t/m za 10-17 uur.
Leidse Beleg - Hooigracht, foto's Fred
Rohde onder de titel 'Zwart-wit in
blauw', t/m 31/8; ma t/m za van 9-18
Holiday Inn - aquarellen van Arien
van Steenderen, t/m 28/8.
Pijpenkabinet - 'Een ander gezicht',
met zeldzame Franse figurale pijpen,
t/m 11/8; zo van 13-17 uur.
Piggelmee - Janvossensteeg, foto
graaf G. van der Meer exposeert Frie
se Stadslandschappen, tot 30/8; ma tl
m za van 9-18 uur, do tot 21 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
'Poolstreken, over leven en overle
ven' en 'Groenland, tastbaar verle
den', t/m 2/9; di t/m za van 10-17 uur,
zo van 13-17 uur
Museum van Oudheden - 'Op goede
gronden' over de eerste boeren in NW
Europa, t/m 1/9; di t/m za van 10-17
uur, zo van 13-17 uur.
Museum Boerhaave - 'Balans van een
eeuw', t/m 31/12; di t/m za 10-17 uur,
zo 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Geologie en Mine
ralogie - 'Mineralen uit vakantielan
den'. t/m 1/9; ma t/m vr van 10-17 uur,
zo 14-17 uur
Galerie Oude Rijn - Stille Mare. teke
ningen. aquarellen en houtsnedes/
collage van Tjade Witmaar, t/m 31/8;
dag. 11-18 uur. do tot 21 uur.
Pourquoi Pas - Nieuwe Beesten
markt, Lilian Groeneveld, Jossy Gus-
sen, aquarellen, tot 31/8; di t/m za 9-22
uur. zo van 11-22 uur.
Leiderdorp
Gemeentehuis - expositie gemeente
lijke kunstaankopen, t/m 10/9; ma t/m
do 8-17 uur. vr 8-15 uur
Oegstgeest
Kapsalon Jacques van Bellen - litho's
van Louis de Vries, tot 13/9; di, woe,
do. van 9-18 uur, vr 9-21 uur, za 9-17
Warmond
Het Oude Raadhuis - Dorpsstraat,
schilderijen van jan Tinholt, t/m 29/8;
woe, do, zo 14-16 uur, di 19-21 uur, za
Wassenaar
Auberge De Kieviet - Stoeplaan,
schilderijen en tekeningen van Mar-
gemmy Geraedts, t/m 5/9; di t/m zo
van 9-12 en 15-19 uur.
Beeldentuin De Narwal - Oud Clin-
gendaal, beeldenexpositie, t/m 29/9;
LEIDEN - De organist Haite van der
Schaaf geeft vanavond in de Pieters
kerk het laatste concert uit de reeks
zomerorgelconcerten van K&O. Op
het programma staan werken van
Bach, Scarlatti en Handel, componis-
Henk Kooiker verzorgt zaterdagmid
dag het wekelijkse wandelconcert in
de Hartebrugkerk. Aan deze orgelbe
speling wordt medewerking verleend
door de sopraan Caroline Koek - Van
Oyen. Wie belangstelling heeft kan
van drie uur tot half vier de kerk bin
nenlopen.
Het lunchconcert op woensdagmid
dag in de Hooglandse kerk wordt dit
maal verzorgd door Vincent van Laar.
Deze orgelbespeling duurt van half
AMSTERDAM (ANP) - Tekst
schrijver en dichter Kees Stip (71)
uit het Oostgroninger Sellingen,
ook bekend door de dierengedicht-
jes die hij jarenlang als Trijntje Fop
voor dagbladen maakte, is als eer
ste de prijs voor het lichte vers toe
gekend. De onderscheiding is inge
steld door het literaire tijdschrift
De Tweede Ronde bij gelegenheid
van zijn vijfjarig bestaan.
De prijs werd Stip gisteravond
bij de viering van het eerste lus
trum uitgereikt, nadat drs. P. een
lofdicht op hem had voorgelezen.
Het is een beker met de inscriptie,
waarmee vijftig jaar dichterschap
wordt bekroond. De prijs zal, her
doopt tot Kees Stip Prijs, jaarlijks
worden uitgereikt. Dit heeft een
woordvoerder van het tijdschrift
meegedeeld.
Cornells Jan Stip. in 1913 in het
Gelderse Veenendaal geboren, stu
deerde in Utrecht klassieke talen,
ging in militaire dienst en publi
ceerde in 1943 illegaal .Dieuwertje
Diekema. Gedicht in dertig verzen
waar geen woord Spaans bij is'. Na
de Tweede Wereldoorlog werkte
hij als dienstplichtig militair bij de
Legervoorlichtingsdienst, werd
aansluitend scenarioschrijver bij
de Rijksvoorlichtingsdienst en
vestigde zich vervolgens als onge
bonden tekstschrijver. Dieuwertje
Diekema' beleefde vele herdruk
ken; de jongste was in 1983.
Intussen had Stip zich met recla
meteksten voor onder andere drop,
rijwielen en verzekeringen naam
gemaakt. Bij de zegening van
bromfietsen door de paus, waarvan
beelden in het bioscoopjournaal
voorkwamen, merkte Stip op .So
lex Dei Gloria'. Dit was voor hoofd
redacteur Joop Lücker van de
Volkskrant aanleiding hem aan te
trekken. Daarmee begon zijn leven
als Trijntje Fop. Na vele jaren ver
schenen zijn dierengedichtjes, ook
wel Trijntjes Fop genoemd, ook in
andere landelijke en regionale bla
den.
'Flesh and Blood'
naar Venetië
UTRECHT (GPD) - De door Paul
Verhoeven geregisseerde film
'Flesh and Blood' zal terechtko
men in een van de officiële pro
gramma's van het Festival van Ve
netië, dat eind augustus plaats
vindt. De film krijgt een speciale
voorstelling 'Hors Concours'.
Eerder was al Orlow Seunkes
film 'Pervola' voor een competitie
plaats in Venetië geselecteerd en
Eric de Kuypers 'A strange Love
Affair' was gevraagd voor de Week
van de Kritiek, die overigens bui
ten het officiële festival staat.
Verhoevens eerste met hoofdza
kelijk Amerikaans geld (Orion) ge
maakte film wordt 30 augustus in
officiële Amerikaanse première ge
bracht. Op 7 september vindt de
Italiaanse uitbreng plaats. Vanaf 12
september draait de film ook in
Nederland. Eind september volgt
de première in Spanje, waar het
middeleeuwse spektakelstuk werd
opgenomen. Begin oktober volgen
Duitsland, Frankrijk en Engeland.