'Het stiekeme van het begluren, dat geeft me een kick' Jehovah's Getuigen worden aan de deur wat bescheidener Reportage Voyeurs ontmoeten elkaar op contactavonden van NVSH De overheid krijgt eindelijk greep op particulier onderwijs VRIJDAG 9 AUGUSTUS 1985 PAGINA 11 Veel gluurders hebben een alles overheersende drang om in het geheim - en zélf onbespied - naar zich ontkle dende of naakte vrouwen en nog liever naar vrijende paartjes te kijken. Ze zijn zo door hun passie bezeten dat ze er bijna dag en nacht aan denken. Vaak is de partner niet op de hoogte van de seksuele gevoelens van de voyeur. Hij wil er eigenlijk graag over praten, maar durft niet. Daarom bezoekt menige gluurder de contactavonden van de NVSH in Amsterdam en Utrecht. In Groningen en Zwolle bestaan plannen om ook contactavonden te organiseren. Gluren is op zichzelf niet strafbaar. Hooguit kun je een bekeuring krijgen wegens het lopen op andermans terrein. In toenemende mate wordt gluren uit de crimi nele sfeer gehaald. Hier en daar werken hulpverleners en politie al samen bij de begeleiding van voyeurs. Wat beweegt een gluurder? Waarom doet hij het? Waarom zijn er alleen mannelijke gluurders? Dit verhaal poogt een tipje van de sluier op te lichten. "Ook tussen voyeurs zitten na tuurlijk grote verschillen", zegt prof. dr. W. Everaerd, als psycho loog verbonden aan de universi teit van Utrecht. "Er zijn mensen die het doen omdat ze contact zoeken, en die zelf ook weten dat ze het daarom doen. Daarvan we ten we dat ze het heel vaak erg moeilijk vinden om mensen aan te spreken. Weer anderen, de meesten, zeggen niet dat ze con tactzoekend zijn. Die zeggen juist dat ze geen contact willen. Dat is meer zo naarmate ze het zelf een kick vinden. Maar daarin bestaan grote verschillen". De vakgroep klinische psycho logie, het vakterrein van Eve- door Bert Wiltjer raerd, doet onder andere veel on derzoek naar afwijkend seksueel gedrag waaronder bijvoorbeeld voyeurisme valt. Dat onderzoek hangt in de praktijk samen met vragen vanuit de hulpverlening. Er worden daartoe contactavon den georganiseerd, in samenwer king met een hulpverleningsin stantie: de NVSH in Utrecht. De Utrechtse psycholoog over de contactavonden: "Er komen mensen vanuit het hel? land. Dat hangt waarschijnlijk samen met het feit dat er moeilijk hulp voor de mensen te krijgen is. Dat is knap beroerd. Veel hulpverle ners voelen zich waarschijnlijk niet bekwaam genoeg er wat aan te doen, of hebben er een afkeer van. Emoties van hulpverleners spelen ook een rol natuurlijk". Everaerd vertelt dat de meeste mensen die op de contactavon den komen, dat doen of omdat ze zelf bang zijn in moeilijkheden te komen en bijvoorbeeld al wat problemen hebben met hun part ner, of omdat ze door de politie worden doorgestuurd. Ronald (28) zegt een gelukkig getrouwde man te zijn. Zijn vrouw weet niets van zijn avon tuurtjes, zoals hij het gluren noemt. Ook vrienden en kennis sen weten van niets. "Ik be schouw het gluren als een strikt anonieme zaak. Vrijende paar tjes - bij voorkeur een man en een vrouw - benader ik erg voor zichtig en omzichtig. Ze hebben het meestal niet in de gaten. Als ze me wel ontdekken", zo zegt hij, "worden ze absoluut niet kwaad. Het gebeurt natuurlijk wel dat ze laten merken er geen prijs op te stellen. Dan loop ik door. Of ze trekken heel abrupt de gordijnen dicht. Maar over het algemeen zijn er heel weinig ne gatieve reacties". Uitgenodigd Integendeel zelfs. Ronald ver telt dat hfj we) eens wordt uitge nodigd om mee te doen, zoals hij vorige zomer een paar keer mee maakte in de duinen vlak bij een naaktstrand. Voor een toenade ring hoeft voor hem geen directe aanleiding te bestaan. "Toeval ligheden", noemt hij het, alhoe wel hij wel vaste plekken heeft om te gluren. In het gesprek komt Ronald een paar keer terug op een plek waar hij vaak gluurt: het is een huis waar altijd een spleetje in het gordijn zit. Hij zegt dat te zien als een uitnodi ging om naar binnen te gluren. "Vaak is het echtpaar dan in de kamer de liefde aan het bedrij ven", zo zegt hij. Hij heeft de in druk dat ze weten dat hij dan staat te kijken. "Misschien vin den ze het wel een kick als ik mee sta te kijken", aldus Ronald. Het aantrekkelijke van gluren vindt hij dat "je zoveel verschil lende mensen op diverse manie ren sex ziet bedrijven". Een pornofilm hoeft voor hem niet: "Dat is in scène gezet. Dan is voor mij de seksuele spanning eraf. Voor mij moet het echt ge beuren, een paar meter voor me". Om diezelfde reden zegt hij niets te zien in contactavonden, waar ook gegluurd kan worden. "Maar wel om er eens over te pra ten", zo zegt hij. Ronald denkt dat zijn strenge opvoeding wel licht van invloed is geweest op hoe hij nu omgaat met sex. "Het stiekeme, het begluren, dat geeft me een kick. Het gevoel iets te doen wat eigenlijk niet mag of niet hoort". Een verklaring die door veel hulpverleners wordt onderschre ven is volgens prof. Everaerd de gedachtengang "als iemand zoiets doet, dan zal hij of zij wel te kort komen". Er zou dan spra ke zijn van een seksueel gestoor de relatie: mensen gaan in zo'n geval wat ze niet binnenshuis kunnen krijgen ergens anders zoeken. Dat kan een heel pro bleem vormen, met name voor de partner. Die partner zou in dergelijke gevallen vaak de aan wijzing van hulpverleners krij gen, dat ze "eens wat aardiger voor hun man moeten zijn". Aardiger Een houding die de Utrechtse psycholoog afwijst: "Wat de man doet is op zich al vreemd voor de partner. Je kunt die partner dan niet nog eens de opdracht geven wat aardiger te doen. Het typi sche is, dat in dergelijke gevallen gedacht wordt: 'de man heeft meer zin in sex', en 'dat daar ie mand voor moet zorgen'. Je zou je kunnen afvragen of dat zo is". "Problemen in de opvoeding spelen natuurlijk ook mee. Men sen leren in het ontdekken van hun seksualiteit er op een be paalde manier mee omgaan. Dat wordt onder andere bepaald door de sociale omgeving waar je leeft. Het zijn vaak verhalen van: "Ik heb niet mee kunnen doen vooral in de sociale sfeer waarin seksuele relaties vorm krijgen". Ik krijg vaak de indruk dat sex voor hen als het ware erg geiso- leerd is geraakt. Dat ze heel erg bang zijn voor een relatie en er niet veel voor doen". Veruit de meeste voyeurs wil len geen contact. Het moet alle maal afstandelijk blijven, waar bij het accent ligt op de anonimi teit. Ze gaan er van uit dat het anders ontrouw zou zijn ten op zichte van hun partner. Voyeurs heben allerlei constructies om die 'ontrouwveronderstelling' te rechtvaardigen. Sterker nog: vol gens de psycholoog heeft het vaak niets te maken met die part ner. Voyeurisme heeft veel te maken met een opwinding door het ontdekken van een geheim. Om die reden bieden een partner of een pornofilm dan ook niet voldoende bevrediging. "Ik bekijk het als een sport, dat mensen begluren", zegt Peter (34). "Ik krijg er een kick van". Over de manier waarop hij gluurt zegt hfi: "Ik doe het stiekem. Het merendeel van de mensen merkt niet dat ik ze begluur (er klinkt iets van trots door in zijn stem). Het is een typisch eenzaam avon tuur". En als ze je ontdekken? "Dan loop ik door. Ik wil mensen niet shockeren. Overigens reage ren de meeste mensen helemaal niet zo emotioneel. Ze doen vaak alsof hun neus bloedt". Over zijn privé-leven: "Ik heb het aan nie mand verteld, omdat ik bang ben dat de relatie met mijn vriendin er aan kapot kan gaan". Gevoelens Willem Boiten, informatieme dewerker bij de NVSH in Am sterdam, is een van de initiatief nemers van de contactavonden voor voyeurs. "Ze zijn bedoeld om de mensen te helpen in het verwoorden van hun gevoelens. Er wordt veel over slachtoffers en schuldgevoel gepraat. Wij be nadrukken het idee 'je hebt ge voelens, probeer die te uiten zon der anderen in hun vrijheid te beknotten'. Maar kennelijk is de verboden vrucht nog steeds het lekkerst". "...en die contactavonden in Amsterdam bestaan nu drie maanden?", informeert een gluurder via de telefoon. Even la ter stelt hij zichzelf voor als Ben. "Sorry voor het late tijdstip, maar ik moest wachten totdat mijn vrouw naar bed ging", ver zucht hij. Ben zegt met schuldgevoelens te zitten: "Over mannelijkheid en eer, dat soort vragen". Hij ver telt dat hij het doet om "een in nerlijke spanning" te bevredi gen. Ben zwerft veel door de stad. Hij zegt dat "zien vrijen, doet vrijen". Dat doet hij dan ook: "Van het zien alleen krijgt hij niet voldoende bevrediging, maar gaat dan naar huis en kruipt bij zijn vrouw in bed. "Dan leef ik daar mijn fantasieën uit", aldus Ben. "Het wordt ver velend op den duur, je gaat je schuldig voelen. Ik ben werk loos, en heb daardoor veel vrije tijd. En daarom denk ik er ook steeds aan". En hij zegt dat het met de seksuele relatie thuis niet zo gaat als hij wel zou willen. "Gluren is op zich niet straf baar". Dat zegt. F. W. Mulder van de zedenpolitie in Groningen. "Als wij een klacht krijgen van iemand dat er gegluurd wordt, kunnen wij iemand eigenlijk al leen pakken op grond van artikel 461 van het Wetboek van Straf recht, dat iemand verbiedt op an dermans grond te komen. Pas als de man in kwestie uit de broek gaat om zichzelf te bevredigen, kunnen we actie ondernemen op grond van artikel 239, dat han delt over de openbare schennis der eerbaarheid". Heterdaad Hij vervolgt: "Het probleem voor ons is vaak dat als we be sluiten iets te doen, dat dan de man in kwestie allang verdwe nen is. Als zo iemand inmiddels een bekende is voor de politie, willen we nog wel eens een brief je sturen of hij of zij langs wil ko men voor een praatje. Als dat niet gebeurt, dan zijn we eigen lijk verplicht iemand op heter daad te betrappen. En dat bete kent dat we ons verdekt moeten opstellen totdat iemand het straf bare feit pleegt, waarna er een proces-verbaal zal worden opge maakt". Volgens de heer Mulder zien tegenwoordig de meeste mensen er vanaf een klacht in te dienen. Met name de jongere generatie zou tegenover het voyeurisme nogal laconiek staan. De zogenaamde kleine schen nis, zoals voyeurisme, is in be langrijke mate gedecriminali- seerd: het wordt, en zeker in de grote steden, eerder een pro bleem gevonden dan een straf baar feit. In Amsterdam, Rotter dam en Utrecht is het bijvoor beeld al sterk gerelativeerd als strafbaar feit. Dit komt onder meer door het grote aanbod van andere strafbare feiten. In die plaatsen worden voyeurs al gauw doorverwezen naar hulp verleningsinstanties. De overheid krijgt eindelijk enige greep op de particuliere instellin gen voor mondeling onderwijs. Dat kan overigens alleen wanneer de instelling dat zelf wil, zoals dat al jaren gebeurt bij de instituten voor schriftelijk onderwijs, Het parlement heeft een wet aangeno men die de erkenning van instel lingen voor „buitenschools mon deling onderwijs" regelt. Voldoet men aan de wettelijke eisen, dan kan men zich „erkend" noemen zo dat de toekomstige leerlingen we ten waar ze aan toe zijn. De contro le ligt bij de inspectie voor het schriftelijk onderwijs in Utrecht die intussen al van naam is veran derd. door Harry Bouts Belangrijk is dat de cursist een instituut heeft waar hij of zij met klachten terecht kan. Menigeen die ooit te lijden heeft gehad van het ontbreken van elke wet, wat men gemakshalve altijd vrijheid van on derwijs heeft genoemd, zal met enige pijn in zijn hart kennis ne men van wettelijke eisen. Want er wordt hier en daar nogal wat aan gerommeld in deze tak van onder wijs. Een aantal klachten van ex- leerlingen was voor ons aanleiding meer informatie in te winnen. Ver bijstering over sommige wantoe standen waar niets tegen te doen viel was het enige dat erover bleef na ons onderzoek. De naam van de goede instellin gen wordt door de knoeiers even eens besmet. Dat was een van de redenen voor de Vereniging van Instellingen voor Buitenschools Mondeling Onderwijs om bij de overheid aan te dringen op een der gelijke wet. Zoals gebruikelijk met de kwalificatie „erkend" geldt ook hier dat niet-erkende instituten niet slechter hoeven te zijn. Alleen dat ene woordje geeft je de zeker heid dat er controle wordt uitgeoe fend en dat men ergens terecht kan als er klachten zijn. De ons bekende klachten zijn niet allemaal te bewijzen. Daarom moeten wij de naam van de klagers en van de betrokken onderwijsin stellingen ongenoemd laten. Voor een goed begrip vermelden wij er nog bij dat het hier gaat om enkele instituten en zeker niet om de hele bedrijfstak, de goede hebben heb ben zelf te lijden van de beunha zen. Hier enkele klachten: Klachten - Een docent die in zijn vrije tijd een soort eigen instituutje exploi teert vroeg bij de vereniging wan neer hij zijn leerlingen moest aan melden voor het eindexamen. De organisatie moest hem daarop meedelen dat de inschrijving voor het examen al achter de rug was. - Een meisje dat het Frans niet beheerste en toch de opleiding van directie-secretaresse wilde volgen vroeg de directeur van een insti tuut of dat wel kon. Deze zei dat het best zou gaan. Het lukte niet en na veel tegenstribbelen kreeg haar vader alleen van de directeur te ho ren dat zijn dochter geen examen Frans hoefde te doen. Zij moest wel de betaalde les volgen. De gunst werd haar alleen verleend omdat haar vader gedreigd had met de ombudsman. - Iemand had bij een instituut van dezelfde naam in een andere gemeente het typediploma be haald. Toch moest ze voor haar to tale cursus opnieuw de typelessen volgen en hetzelfde boek bij het in stituut aanschaffen dat zij al had. - Een lerares ging zes weken met vakantie. Een vervangster was er niet en een aantal leerlingen kon de verloren tijd niet meer inhalen. - Een doecente was vier weken ziek en al die tijd bleven de cursis ten verstoken van lessen. - Een examinator was verhin derd en daarom nam de eigen lera res zelf het examen maar even af. - Een leerling kreeg een examen- cijfer voor een vak dat helemaal niet behandeld was. - Een aantal lessen die in het prospectus worden beloofd heb ben de kinderen nooit gehad. Het cursusgeld bleef onveranderd. - Op een steno-examen waren de opgaven onverstaanbaar en der tien leerlingen besloten daarom de zaal te verlaten. - Verplicht gekochte boeken werden nooit gebruikt. - We kregen een door een insti tuut zelf uitgegeven en verplicht boek in handen. Er staan omschrij vingen van economische begrip pen in die de leerlingen omwille van hun eigen kennis beter niet kunnen lezen, ook al in verband met de taalfouten die erin staan. Het zijn een paar klachten uit een lange reeks. We hebben ze voorgelegd aan enkele instanties die als enige reactie hadden: „Daar komen ze altijd mee aan als het af gelopen is". Dat de leerlingen bang zijn voor wraak door het instituut waar ze nog elke week naar toe moeten wordt gewoon vergeten. Geen wonder dat de goede insti tuten de nieuwe wet toejuichen. Het zal volgens H. PH. Dinkgreve, bestuurslid van de Vereniging van Instellingen voor Buitenschools Mondeling Onderwijs, nog wel een jaar duren voordat deze operatio neel zal zijn. Hij heeft meegewerkt aan de totstandkoming van de nieuwe wetsbepalingen. Zijn ver eniging kan de werkwijze van de aangesloten instellingen niet af doende controleren. De organisatie is in feite niet meer dan een belan gen behartigende vereniging. Naar schatting zijn er vijfhonderd adres sen van instellingen voor "buiten schools mondeling onderwijs" be kend. De vereniging heeft onge veer 100 "echte instellingen" als le den. Werven De nieuwe wet houdt onder meer in dat het werven van cursis ten "op behoorlijke wijze" moet gebeuren. Een ietwat vage om schrijving die voor velerlei uitleg vatbaar is. Auteurs en docenten moeten een bewijs van bekwaam heid hebben, zoals dat ook in het gesubsidieerde onderwijs het ge val is. Bij schriftelijke opzegging door de cursist zonder opgave van reden, waarbij een opzegtermijn van vijf maanden in acht wordt ge nomen, krijgt men het cursusgeld terug voor de daarna resterende looptijd van de opleiding. De in stelling kan een kortere termijn overeenkomen. Cursussen, korter dan zes maanden, zijn niet opzeg baar, tenzij een instelling anders heeft bepaald. Een bestuur van een instituut kan bepalen dat de plicht tot terug betalen niet meer geldt indien het resterende bedrag niet groter is dan een van te voren vastgestelde som. In geval van klachten kan de bemiddeling van de inspectie wor den ingeroepen. Examen-regle menten moeten zijn goedgekeurd door het ministerie. Voor het toe zicht op examens kan de minister gecommitteerden aanwijzen. Het erkende instituut moet ook vol doen aan de arbeidsomstandighe- den-wet, hetgeen inhoudt dat de ook de ruimte in de leslokalen aan de wettelijke normen moet vol doen. Dinkgreve verwacht door de wet een heel schiftingsproces onder de instellingen. Het is volgens hem best mogelijk dat er leden zullen afvallen, wanneer de officiële er kenning kan worden aangevraagd. Met de opmars van de computer is er voor het particuliere onder wijs een compleet nieuwe markt ontstaan. Ook hier zal het 'erkende' instituut voor enige consumenten bescherming moeten zorgen. Getuigen van Jehovah zullen in het vervolg niet meer probe ren een voet tussen de deur te zetten als zij van huis tot huis hun boodschap brengen. Dat verklaarde Jehovah-opzichter J. Steenkamp voor 'Hier en Nu' van de NCRV-radio in een vraag gesprek naar aanleiding van het internationale Jehovah-congres in Utrecht, dat gisteren is begon nen en waaraan zo'n 35.000 men sen deelnemen. Steenkamp gaf toe, dat men Jehovah's Getuigen soms 'wat ir ritant' vindt. "Wij zijn ons daar van bewust en proberen dan ook aan de kwaliteit van onze bena dering wat te doen". Het congres - dat het 'bewaren van de recht schapenheid' als thema heeft - zal de deelnemers proberen bij te brengen, dat de manier van rede neren ook rekening moet hou den met de gevoelens van ande ren. Ook het tijdstip waarop wordt geëvangeliseerd vinden de Jeho vah's nu een punt van belang en overweging, zo bleek uit de woorden van opzichter Steen kamp. Hij verzekerde, dat de Je hovah's uit de gemaakte fouten lering trekken en proberen op een 'prettige manier een betere ingang bij de mensen te vinden. Vervalsing. De brief die de hervormde predikanten van Ne derland onlangs zogenaamd van de Zuidafrikaanse organisatie 'Sached' kregen blijkt een ver valsing te zijn. 'Sached' is een bonafide orga nisatie in Zuid-Afrika, die het zwarte studenten door middel van cursussen gemakkelijker wil maken, op tot nu toe blanke uni- versii iten te komen. In het Zuidafrikaanse onderwijssys teem bestaan grote verschillen in budget en niveau tussen onder wijs voor blanken en voor zwar ten. In de brief, getekend door Tony Marks, wordt een dringend beroep gedaan op predikanten en anderen om vóór eind augus- tus een bijdrage te storten op een bankrekening in Luxemburg ter versterking van de financiën van 'Sached'. Zowel directeur John Samuel van het bureau van 'Sached' in Johannesburg als Tony Marks (die vorig jaar een halfjaar als ad viseur voor 'Sached' werkte) ver klaarde tegenover de Generale Diakonale Raad van de Her vormde Kerk, niets van de brief te weten. Samuel toonde zich zeer geschokt. Hij vermoedt, dat de brief - in enveloppen zonder afzender en in Nederland gepost - een poging is om 'Sached' in een verkeerd daglicht te stellen of om goedgelovige gevers op te lichten. Kerk gaat varen. De her vormde Dorpskerk in Wasse naar blijft zondagmorgen 15 sep tember dicht. Dan gaat - naar de beschrijving van dominee R. Steenstra in het kerkblad van vandaag - 'heel die bonte men gelmoes van mensen die op zon dagmorgen de Dorpskerk be volkt' op uitnodiging van de ker- keraad een boottochtje maken, net als drie jaar geleden. Met bussen en auto's rijdt de gemeente om kwart voor 10 naar 'Avifauna' en daar vertrekt de boot om 11 uur richting Wou- brugge. Daar wordt om 12 uur een dienst gehouden in de her vormde kerk (na de dienst van de Woubrugse gemeente zelf). Om 2 uur is de kerkboot bij 'Avifauna' terug en dan gaat het weer op Wassenaar aan. Ds. Steenstra ziet het als een tocht vol symboliek."Een rechte koers, de nodige diepgang en een behouden vaart. Wij zitten als kerkelijke gemeente samen in hetzelfde schuitje, en dat een heel seizoen lang". Personen betalen een tientje voor dit kerkelijke uitstapje, ge zinnen f25. Wie om een of andere reden niet meegaat, kan 's avonds nog naar een gewone dienst in de Dorpskerk. Hervormde Kerk: aangeno men naar Oldehove-Niehove (Gr.) voor deelwerk kandidaat G. J. van Herk Groningen. Gereformeerde Kerken: aange nomen naar Munnekeburen (Fr.) als predikant in de Johannes Post-kazerne te Havelte (Dr.) J. L. Zijlstra Buitenpost. Paus. De paus is gisteren in Togo zijn.twaalfdaagse reis door zeven Afrikaanse landen begon nen. Bij de begroeting door pre sident generaal Eyadema bracht de paus zijn hoop op de jonge kerken van Afrika tot uitdruk king. Hij maakte ook een harte lijk gebaar naar Afrikanen die Voodoo-geesten vereren. "De Rooms-Katholieke Kerk in Afrika verkeert in een stadium waarin haar geloof rijpt", zei de paus. "Daarbij kunnen onverval ste Afrikaanse en christelijke vruchten worden geplukt". "Christenen moeten de wijsheid van de inlandse cultuur behou den en tegelijk de leer van de kerk omhelzen". "Ik zal ook een groot aantal mensen ontmoeten die hun godsdienstige gevoelens in het raamwerk van traditionele religies tot uitdrukking brengen, en ik groet hen uit het diepst van mijn hart". In de zeven landen die de paus nu bezoekt zijn de rooms-katho- lieken een minderheid. In totaal is 13 procent van de Afrikaanse bevolking rooms-katholiek. To go telt 3 miljoen inwoners; 27 procent is christelijk en daarvan 20 procent rooms-katholiek. De meerderheid heeft een natuur godsdienst of hangt de voodoo- cultus aan. Wereldraad. De Wereldraad van Kerken heeft alle landen op geroepen tot groter steun aan het werk van de Verenigde Naties. "Ondanks het feit dat zich na 1945 ongeveer 140 oorlogen heb ben voorgedaan, heeft de inter nationale volkerenorganisatie toch als instrument van en voor de vrede gediend", zegt de We reldraad in een boodschap. Het Centraal Comité van de Wereldraad - dat de afgelopen tien dagen in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires bijeen was - toonde zich zeer bezorgd over de neiging van steeds meer landen om de Verenigde Naties niet meer in te schakelen voor het oplossen van ernstige proble men. (Als niet-gouvernementele organisatie werkt de Wereldraad zelf het meest samen met de Ho ge Commissaris voor de Vluchte lingen, de Wereldgezondheidsor ganisatie en de Voedsel- en Landbouworganisatie). De lid-kerken (310 met samen ruim 400 miljoen leden) wordt dringend gevraagd, druk uit te oefenen op hun regeringen om hechter met de Verenigde Naties samen te werken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 11