fNederland gelooft niet *in zwarte actrices Boelen heeft geen onjuiste informatie verstrekt Wethouder Kuijers stelt vertrouwen in Leidse schouwburgdirecteur ïdet ongenoegen van Gerda Havertong Groeneveld- verzameling geëxposeerd 'De maximale acceptatie van 'n lijn' IS lj DONDERDAG 8 AUGUSTUS 1985 RADIO-TV-KUNST Wethouders Kuijers. <f0to Dijkm LEIDEN - "Frans Boelen is niet op staande voet bij de VARA ontsla gen. Hij heeft bij zijn sollicitatie dus ook geen onjuiste informatie verstrekt of een verkeerde voor stelling van zaken gegeven. Er is geen enkel feit boven tafel geko men. dat een heroverweging van zijn benoeming als schouwburgdi recteur zou rechtvaardigen". Dat is de conclusie van wethou der F. Kuijers van cultuur na een gesprek met Boelen over diens ver trek bij de VARA. zijn vorige werk gever. Het blazoen van Boelen was bevlekt door van de VARA afkom stige berichten als zou Boelen daar op staande voet zijn ontslagen. Tij dens een ziekteverlof verrichte werkzaamheden voor de Open Universiteit zouden de directe aan leiding voor dat ontslag hebben ge vormd. Boelen zou tijdens sollici tatiegesprekken in Leiden dat ont slag hebben verzwegen. Hoe Boelen wel bij de VARA is vertrokken vindt Kuijers een pri- vé-zaak. De wethouder beperkt zich tot de mededeling dat hij niet op staande voet is ontslagen, maar ook niet zelf ontslag heeft geno- Boelen zou tijdens zijn ziektever lof het ontslag op staande voet heb ben aangevochten voor de kanton rechter. die hem vervolgens in het gelijk stelde. Het ontslag was ech ter niet meer ongedaan te maken, omdat de arbeidsrelatie tussen VA RA en Boelen onherstelbaar was verstoord. Had één en ander niet tijdens de sollicitatiegesprekken aan de orde moeten komen? Kuijers ontkent dat: "Dat zou hoogstens het geval zijn geweest als hij wérkelijk op staande voet was ontslagen. We hebben er niet naar gevraagd. Het interesseert me weinig hoe iemand bij zijn werkgever vertrekt. Het gaat me om 's mans capaciteiten. Wat dat betreft heb ik het volste vertrouwen in hem". *Schouwburgdireceur s vo teg Regisseur na klap bij Festspiele ontslagen SALZBURG (DPA) - De direc tie van de Salzburger Festspie le heeft gisteren de omstreden Italiaanse regisseur Piero Fag- gioni ontslagen. De directie deelde hem na de première van Verdi's .Macbeth' op dinsdag mee, dat zij van zijn verdere medewerking aan de produktie afzag. De enscenering van de opera was door het publiek zonder enthousiasme ontvangen. En kele dagen eerder was het tus sen de -secretaris-generaal van de Festspiele, Otto Sertl, en Faggioni tot een handgemeen gekomen. Aanvankelijk was meegedeeld dat de opgewon den Italiaan het eerst had gesla gen, maar dat is niet helemaal duidelijk meer. Sertl had Fag gioni erop gewezen dat er enke le zangers waren die er niets voor voelden om te zingen in de door Faggioni ingevoerde wol ken van droogijs. Faggioni had ook de heksen een blote boe zem toebedacht, maar dat wil de de directie niet. De regisseur noemde Sertl en de president van de Festspiele, Albert Moser, ten overstaan van journalisten „ambtena ren", die niets van kunst afwe ten. Bij de Salzburger Festspie le is het gebruikelijk dat de re gisseur niet alleen de première bijwoont, maar ook bij de vol gende uitvoeringen blijft. LEIDEN (GPD) - Voor actrices met een donkere huidskleur ligt in ons land het werk niet voor het oprapen. Als ze al voor een rol worden gevraagd dan is het vaak juisto m hun huidskleur. De Surinaamse actrice Gerda Havertong speelt momenteel bij het Regio Theater de rol van bosnegerin Ma Bubuktu in 'Het koninkrijk IJmond', geschreven door Edgar Cairo. Ze vertelt over hoe bij televisie en het toneel tegen niet-blanke acteurs en actrices wordt aangekeken. "Ach. je wordt zo dikwijls ge vraagd om kleur aan te brengen. Dat vind ik jammer, dat hoeft toch niet zo nodig. We zijn hier in het land, dat is al kleur genoeg", mop pert Gerda Havertong, daarmee stilzwijgend refererend aan haar ebben huid. Regelmatig relativeert deze jonge vrouw - die op haar ze ventiende naar Nederland kwam en na een periode bij het onderwijs inmiddels vier jaar professioneel met toneel bezig is - haar kritische opmerkingen, door haar woorden gepaard te laten gaan aan een aan stekelijke lach. door Frans Doeleman "Mijn probleem is datje dikwijls in dat keurslijf wordt geplaatst van: dat zit erin, dat kan je wel. Maar ik wil geen dingen doen die ik al kan, maar die een uitdaging zijn. Men geeft je gauw een plekje dat al bij voorbaat geëtiketteerd is, waardoor je andere mogelijkheden niet uitgebuit worden. Ik wil ook dingen doen die mijn acteerpresta ties tot uitdrukking brengen". "Als een Nederlandse regisseur een stuk zit te lezen en het gaat over - dit is mijn stokpaardje - een vrouw met een melkwitte huid en lange blonde haren, of goudblond om het nog mooier te maken, dan is hij totaal niet inventief genoeg om dat beeld te veranderen in een zwarte vrouw met kroeshaar en donkerbruine ogen. Het gaat na melijk niet om dat haar of die huid, maar om het karakter dat die fi guur neerzet en dat karakter is in veel gevallen een universeel ge beuren. Ik zou ontzettend graag eens in 'Het poppenhuis' van Ibsen willen spelen". "Omgekeerd moet het ook kun nen. Er wordt een zwarte vrouw in het stuk beschreven, nou. zet daar een witte vrouw neer. Dat zijn na tuurlijk moeilijke formules, in een land waarvan ik vind dat theater er niet aan de top staat, men doet er steeds erg lauwtjes over. Ik ben wel geïnteresseerd in Frankrijk, maar mijn Frans is veel te slecht. En in Engelstalige gebieden zijn er genoeg van mijn soort, je moet niet op een markt willen komen die al verzadigd is. Je moet altijd probe ren op een plek te komen waar men geloof heeft in wat een zwarte acteur of actrice kan en die mate van geloof is nog vrij klein in Ne derland. Wij komen slecht aan de bak". Parkietje "Ik kom uit een land met raciale, sociale en culturele verschillen, maar dat heeft van mij op geen en kele manier een verwrongen per soon gemaakt, integendeel, ik heb geleerd om integere keuzes te be palen. Dan word ik hier wel met mijn neus op de feiten gedrukt, want al maak ik die keus, dan is de keus naar mij toe nog niet ge maakt. De wens is altijd dat je een voor de samenleving volwaardig aangepast gedrag vertoont. Zodra je even uit de band springt, wordt jouw acceptatie een stuk moeilij ker. Op het moment dat je een ko pie bent van je omgeving, als an ders zijnde, dan word je opgeno men. Maar ik weiger een aangepast parkietje te zijn". "Mijn landgenoten vinden dat ik het enorm ver heb gebracht. Ik vind van niet, want ik weet hoe hard ik moet werken om een plek te veroveren. En er zijn dingen die je meemaakt... Op het moment dat ik in een samenwerkingsverband zat waarbij ik eisen stelde die te maken hadden met mijn eigen in breng, werd ik echt afgekapt". "En voor de televisie word je veel gevraagd om kleur aan te brengen. Dat men niet afgaat op je talent, maar op: zie maar, wij heb ben toch een zwarte in dienst geno men, is heel frustrerend. Maar ik moet zeggen dat mijn contacten in de theaterwereld in een heel ande re sfeer verlopen. Wat dat betreft mag ik mijzelf gelukkig prijzen". "Ik werk nu al een jaar bij 'Se samstraat' en dat is de enige plek op tv waar ze mij mezelf laten zijn, waar ik zelf een karakter gestalte mag geven. Maar verder... Ik word gevraagd om verpleegkundige te spelen in een bejaardenhuis en dan moet ik bij de afwas staan, lachen en van de trap aflopen. Ik zeg: heb ben jullie er niet aan gedacht dat ik ook de hoofdrol zou willen en kun nen spelen. Niemand komt daarop. Wat dat betreft ben ik echt heel on tevreden, met het gevolg dat ik steeds meer 'nee' zeg. Dan krijg je natuurlijk zo'n naam in dat circuit van: die heeft capsones". IJdel "Want in principe moet je heel blij zijn als je een rol wordt aange boden, waarbij je aan tafel mag zit ten aan een diner en twee regels tekst krijgt. Dan zeg je die tekst en ben je niet eens in beeld! En op het moment dat je je aandient, van: ik kan echt veel meer. worden de ei sen zo hoog opgeschroefd, dan zijn de criteria opeens niet meer het zelfde. Ik wil daar tegenin gaan. Al krijg ik die kansen dan niet, er zijn nog anderen die na mij komen". Gerda Havertong - "Ik ben een ontzettend ijdel vrouwtje en dat brengt met zich mee dat ik nooit over mijn leeftijd praat" - werkt als freelance actrice. Dan kan ook moeilijk anders, want afgezien van het Werkteater is er geen enkel to neelgezelschap in Nederland dat zwarte acteurs of actrices in vaste dienst heeft. "Dan denken ze dat ze gebonden zijn aan een bepaald re pertoire", meent Gerda, die deze veronderstelling wel een schate rende lach waard vindt. Ze is er trots op dat ze eind vorig jaar mee heeft mogen spelen in 'De Negers' van Jean Genet, de eerste keer dat dit stuk in Nederland vol gens de aanwijzingen van de au teur uitsluitend door zwarten werd gebracht. Na de kweekschool studeerde Gerda Havertong pedagogiek en met deze kennis gaf zij les op peda gogische en sociale academies. Maar: "Ik voel mij incompleet als ik niet kan zingen en geen theater kan doen". Van jongsaf intrigeer den deze dingen haar en naast haar werk deed zij de nodige ervaring op bij het amateurtoneel. Vier jaar geleden hakte zij de knoop door en zegde haar baan bij het onderwijs op. Haar eerste professionele bij drage aan het Nederlandse toneel was bij Poëzie Hardop. Sesamstraat Het leukste van de dingen die zij momenteel doet, vindt Gerda het werken voor Sesamstraat, waarin zij het komende seizoen gemiddeld drie keer per week te zien zal zijn: „Het is zo leuk om te werken voor kinderen. Ik vind het een hele eer dat ik daarvoor gevraagd ben. Op de een of andere manier grijp ik toch weer terug naar het onder wijs". Verder heeft zij voor tv on der meer eens een rolletje gespeeld in een aflevering van 'Mensen zoals jij en ik' met Kees Brusse. Naast haar theaterwerk trekt Gerda Ha vertong ook met een bandje door het land om te zingen en Afro-Suri- naamse muziek te brengen. Bij het Regio Theater speelt Ger da in 'Het koninkrijk IJmond', dat deze zomer op verschillende plaat sen in het land in een tent te zien is. Het stuk werd geschreven door haar landgenoot Edgar Cairo, die in het spel verschillende culturen wil doen samensmelten: "Eén van die culturen is zijn eigen achter grond. dus het is logisch dat men voor die rol niet zo gauw een witte actrice vraagt, maar een zwarte. Met het spelen van dit karakter ko men mijn mogelijkheden als actri ce echter nauwelijks tot uitdruk king, omdat ik deze rol van huis uit heb meegekregen. Ik vind het wel leuk om te doen, maar kijk, bosne gerin spelen heb ik al gedaan sinds ik een meisje van vier was. Dat is niet zo moeilijk". 'Het koninkrijk IJmond' van Egar Cairo, gespeeld door het Regio Thea ter, is nog te zien op 8, 9 en 10 augustus in Enkhuizen, op 14,15,16 en 17 augus tus in Krommenie, op 21, 22, 23 en 24 augustus in Zaandam, op 30 en 31 au gustus en 1 september in Velsen en op 3, 4, 5, 6 en 7 september in de Boule vard of Broken Dreams in Amsterdam. De regie is in handen van Johan Si mons. Acteurs zijn: Guus Dam, Yvonne van den Hurk, Flip Filz, George van Houts, Peter Blok, Gerda Havertong, Bert Luppes, Jan Keeven en Paco Keul. Theo Olof met dochter Yvette op de planken AMSTERDAM (ANP) - De violist Theo Olof, die onlangs afscheid nam als eerste concertmeester van het Concertgebouworkest, treedt 23 augustus in het Vondelpark in Amsterdam op in de voorstelling van de Haagse muziek- en dans groep Pandorra en daarmee voor het eerst met zijn dochter Yvette, danseres van de groep. Pandorra werd vorig jaar opge richt en bestaat uit vier musici en drie danseressen. Op het repertoire prijken bestaande werken van on der andere Walter Leigh en Gersh win en eigen composities en cho reografieën. De leden van de groep studeerden aan conservatoria en werkten bij toneelgroepen, orkes ten, balletgezelschappen en in mu sicals. Het optreden van Theo Olof met Pandorra markeert de verschijning van de eerste langspeelplaat van de muziek- en dansgroep. Hij reikt de eerste plaat uit. Olof speelt de Ro- manza Andalouza van Pablo de Sa- rasate, waarop de danseressen Car- melien Houben, Yvette Olof en Ja ne Poerwoadmodjo, een choreo grafie maakten. De voorstelling met Theo Olof wordt herhaald op 24 augustus in het Slottuintheater in Zeist, de 30ste in het Zuiderpark in Den Haag en de 31ste in Bloe- mendaal. Op het programma staan dertien nummers. BAARN (ANP) - 'Groeneveld in Groeneveld'. Onder deze titel wordt in Kasteel Groeneveld in Baarn van 25 augustus tot 21 okto ber een keuze uit de kunstverza meling van het echtpaar Groene veld tentoongesteld. Het echtpaar heeft de afgelopen 45 jaar ongeveer 250 schilderijen, tekeningen, gra fiek en beeldhouwwerken bijeen gebracht. De Groenevelds hebben zich voornamelijk beperkt tot het verzamelen van werk van Neder landse kunstenaars vanaf ca. 1880 tot heden. In de collectie bevinden zich acht werken van Breitner en twee van Isaac Israëls. Verder werken van de hedendaagse beeld houwer Karei Gomes en de schil ders Johan van Ieperen en Willem Oepts. Van de bejaarde Charlotte van Pallandt en de jonge beeldhou wer Eddy Roos zijn ook werken te bezichtigen. Behalve van genoemde kunste naars is werk bijeengebracht van Abrahams, Arntzenius, Chagall, Van Dongen, Greco, Haspers, Ha verman, Hellegers, Maris, Meiners, Permeke, Picasso, Robertson, Sluijters, Tholen, Vaes, Veldhoen, Voskuijl, De Zwart en Zijl. De expositie is georganiseerd in het kader van het 75-jarig bestaan van de Koninklijke Nederlandse Bosbouwvereniging. T entoonstelling werk van Dali in Groningen GRONINGEN (ANP) - Van 23 au gustus tot en met 1 september wordt in de Evenementenhal in Groningen een grote Salvador Dali tentoonstelling georganiseerd. Er zullen in totaal zo'n 250 werken van de Spaanse surrealist te zien zijn, originelen en copieën. Het gaat om tekeningen, schilderijen, juwelen, beelden en gebruiksvoor werpen. Initiatiefnemer van deze grote expositie is Cees van Muijlwijck, directeur van de Internationale Jaarbeurs Groningen, die de Dali- tentoonstelling als trekker aan zijn zeventiende jaarbeurs heeft toege voegd. De tentoongesteldë werken zijn afkomstig uit privécollecties, van kunsthandels en musea, voor een groot deel in België. De eerste en tot nu toe enige Da- litentoonstelling die in ons land te zien was, was in 1971, in het Rotter damse museum Boymans van Beuningen. Een deel van de collec tie die in de zwaar bewaakde Eve nementenhal komt te hangen, zal ook te koop zijn. Stichting Burcht als kijkdoos soorAMSTERDAM - De bouw van de Stopera vordert gestaag. De foto maakt duidelijk dat het nieuwe muziektheater op het Waterlooplein zijn e leuiefinitieve vorm krijgt. Hier een kijkje vanaf de Blauwbrug over de Am-stel met rechts de Mozes en Aaronkerk (foto anp». Roger van Steenbergen: 'De Maxi male Acceptatie van 'n Lijn'. Stich ting Burcht, Burgsteeg 14, Leiden. Te bezichtigen tussen 23.00 en 01.00 uur, t/m 31 augustus. LEIDEN - Na een interval van enkele maanden dat in het teken stond van het Holland-Festival spektakel 'Ra', compleet met fo to-expositie die het gebeuren in beeld bracht, begon Stichting Burcht onlangs zelf met een nieuw project. Tentoonstelling is eigenlijk niet de juiste benaming voor de 'installatie' waaraan de geestelijk vader Roger van Steenbergen de weidse titel gaf "De Maximale Acceptatie van 'n Lijn". Een bezoek aan Burcht dient in de nachtelijke uren (tussen 23.00 uur en 01.00 uur) plaats te vinden en zou bij voorkeur nog enkele malen herhaald moeten worden omdat de opstelling in de loop van deze maand gewij zigd wordt. Wat houdt 'De Maximale Ac ceptatie enz.' precies in? Via de ramen aan de tuinzijde kijken nieuwsgierigen naar binnen, in de galerieruimte, die een soort kijkdoos is geworden. Het grondvlak is veranderd in de vorm van een parallellogram door twee schuin op de achter wand geplaatste schotten. Alle vlekken zijn zwart gemaakt, zo dat (op dit moment) twee lijnen paarsblauw tegen de achter grond oplichten. Deze lichtge vende banen zijn langs drie zij den op einge afstand van elkaar aangebracht. De onderste lijn, op de grens van de vloer en de wand, oogt smaller doordat deze baan zich op de grond bevindt. De achter panelen weggewerkte tl-buizen, die de lange strips be lichten, veroorzaken het verras sende effect. 'Het zogenaamde 'bl^ck-light' kan de - in dit geval witte - vlakken een fluoresceren de schijn geven zodat deze licht lijken uit te stralen. Deze Antwerpse kunstenaar Roger Steenbergen heeft met be perkte middelen een optisch spannend en daarnaast verwar rend beeld geschapen; dit niet al leen vanwege het fraaie effect van de lijnen maar ook door de wijze waarop de belichting de vorm van de ruimte beïnvloedt. Helaas is de uitvoering van dit 'lumineuze' idee niet helemaal perfect omdat de witte binten en de tuinverlichting enigszins sto rend op het geheel werken. En nu maar wachten wat er verder gaat gebeuren, tot het eind van deze maand. NANCY STOOP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 15