Q D Ulverston: het dorp van de dunne Een veteraan keert terug naar Vietnam Een museum gewijd aan Stan Laurel (en Oliver Hardy) VRIJDAG 2 AUGUSTUS 1985 PAGINA 13 'Rambo'; theater: Lido, Leiden; regie: George Cosmatos; hoofdrollen: Sylves ter Stallone. Richard Crenna en Charles Napier; leeftijd: 12 jaar "Laat het vaderland net zo van zijn Vietnam-veteranen houden als de Vietnam-veteranen van hun vader land houden". Die boodschap geeft John Rambo het Amerikaan se publiek mee aan het slot van 'Rambo'. Wie Sylvester Stallone wel eens heeft gezien (en wie heeft dat niet), kan zich voorstellen hoe dat gaat: scheve mond, zuchtend en steunend; kortom als een gorilla die heeft leren praten. Er is nogal veel te doen om dit tweede deel van 'First Blood'. Cri tici verzamelden al hun morele woede en brachten de film gelijk in verband met het herlevend zelfver trouwen van Amerika volgens de leer van president Reagan. Termen als fascistoïde vallen dan snel. Maar dat valt allemaal dus wel mee. Natuurlijk, de Russen en Vietnamezen waarmee Rambo de strijd aanbindt, deugen in 'Rambo' van geen kant. Maar uiteindelijk richt de woede zich vooral tegen de Amerikaanse autoriteit die de krijgsgevangenen en met hen Rambo laat barsten in de Vietna mese jungle. De verontwaardiging doet daar om een beetje denken aan die over BIOSCOPEN Sylvester Stallone als John Rambohij knalt en beukt er weer flink op los. 'The Deer Hunter', waarin de Viet namezen ook als bruten werden af geschilderd. Met dien verstande dat 'The Deer Hunter' een anti-oor logsfilm was en 'Rambo' juist het geweld verheerlijkt. In zoverre is het dus zonder meer een bedenke lijke film, maar hoeveel oorlogs films zijn om die reden niet laak baar? De simpele vechtfilosofie van Rambo (lees Stallone) is in dat verband meer regel dan uitzonde ring. En in zijn naïeve vaderlands liefde waarin wordt teruggegrepen op de oude idealen van de Verenig de Staten verschilt Stallone niet zoveel van Bruce Springsteen, ook al klinkt het bij de laatste veel op rechter. Los van dit alles is 'Rambo' ge woon een actiefilm die vooral dient ter vermaak en wat dat betreft valt er weinig op aan te merken. Daar hoeven verder weinig woorden aan vuil te worden gemaakt. Net als 'First Blood' knalt en beukt Stallo ne er weer flink op los, het spekta kel mag er zijn en de liefhebbers van geweld kunnen er na 'Rambo' hopelijk weer even tegen. (foto pr) Getuige de stormloop op de bio scoop gistermiddag zijn er daar trouwens genoeg van. De theater- eigenaars kunnen na 'A view to a kill' en 'Police Academy II' voor de derde maal vergenoegd in de han den wrijven. Het lijkt een lucratief zomertje te worden. BART JUNGMANN ULVERSTON - BiU is zeker gek geworden. Wat hebben wij nou met die Amerikaan te schaften? Dat moet de ge meenteraad van Ulverston ge dacht hebben toen Bill Cubin, hun wijd gerespecteerde bur gemeester, het voorstel lan ceerde om wat geld uit te trek ken ter ere van Stan Laurel. Laurel? De dunne van de dikke en de dunne? Wat heeft die met ons te maken? Die is toch zo Amerikaans als hamburgers en cola? Cubin's mooiste uur was aangebroken. Hij schraapte de keel, keek nog eens in het rond en stak een lesje dorpsge schiedenis af. Welnu dan, op 16 juni 1890 werd in Ulverston. een vriendelijk marktstadje aan de rand van het door Henk Dam prachtige Engelse merengebied, het 'Lake district', Arthur Stanley Jefferson geboren.-Hij Was de zoon van Arthur Jefferson en Madge Metcalfe. Arthur Jefferson (de vader) was naar Ulverston gekomen om er een theater, de Hippodrome, te leiden. Hij was er met een lokaal meisje getrouwd. Het paar had vier kinde ren, waarvan Arthur Stanley de tweede was, en woonde tot 1895 op het adres 3 Argyle Street. De raad keek er behoorlijk van op. Maar waar wilde Cubin nu toch eigenlijk heen? Heren, zei hij met lichte stemverheffing, Arthur Stanley Jefferson vertrok in 1910 naar de Verenigde Staten, waar hij zich aanvankelijk bij een circus aansloot, om later onder de schuil naam Stan Laurel een wereldnaam als komiek op te bouwen. Stan Laurel (links) en zijn onafscheidelijke maatje Oliver Hardy in één i Gedenkplaat Het was op deze wijze dat de raad van Ulverston in 1974 met eni ge tegenzin het besluit nam het riante bedrag van 75 gulden uit te trekken voor een gedenkplaat ter bevestiging aan de gevel van 3 Ar gyle Street, het geboortehuis van Stan Laurel. Nog steeds neemt Ulverston zijn beroemdste zoon niet erg serieus. Wie het plaatselijke Stan Laurel- museumpje zoekt, zal nergens bor den of zo vinden. "Nee Bill, daar beginnen we niet aan", hoorde Cu bin, toen hij om wat van die borden vroeg. Dat het museum er is, valt geheel aan de niet geringe energie en het niet minder indrukwekkende fana tisme van Cubin (56) te danken. Fan van Laurel sinds hfj in z'n vroege jeugd z'n eerste 'Dikke en de dunne' zag, rustte hij niet voor hjj de nagedachtenis van Laurel passend gestalte had gegeven. Al spoedig na de gedenkplaat-af faire had Cubin het plan opgevat een museum op te richten. Toen enige tijd later mevrouw Clark, de 75-jarige bewoonster van 3 Argyle Street, overleed, en de nieuwe ei genaars het huis grondig wilden verbouwen, zag hij zijn kans schoon. De nieuwe mensen wilden al die oude rommel uit het huis weggooi en. Meubels, een spiegel, een kleed, alles dat zich ook al in de woning bevond in de tijd dat Stan Laurel er had gewoond, werd door Cubin meegesleept en in een pak- huisje opgeborgen. Fanclub Het volgende belangrijke jaartal is 1976. Cubin: "Er kwam toen een Amerikaanse jongen naar Ulver ston die me vertelde dat er in de Verenigde Staten een fanclub voor Stan Laurel en Oliver Hardy was die 'Sons of the Deserts', heette, naar één van de Laurel en Hardy- films". "Ik werd daar lid van, en ging in 1978 voor het eerst naar hun twee jaarlijkse conventie, die dat jaar in Chicago werd gehouden. Daar ont moette ik Lucille Hardy, de vrouw van Oliver, en Laurel's enige doch ter Lois". De innemende, vlot pra tende Brit had binnen de kortste keren niet alleen de twee dames, maar eigenlijk de hele conventie om z'n vinger gewonden. De Ame rikanen luisterden gefascineerd toe, toen Bill van z'n plannen ver telde om van Ulverston een soort pelgrimsoord te maken. Lucille en Lois hielpen hem met z'n collectie, en nu Bill Cubin goed was ingevoerd in de wereld van de vrienden van de dikke en de dun ne, bereikten hem van heinde en ver nieuwe aanwinsten voor het te openen Bill: "Vooral Lucille heeft me prachtig geholpen. Van haar kreeg ik een hele verzameling foto's van Laurel en Hardy, die niet alleen ge nomen waren in Hollywood, maar ook tijdens hun Britse tournee's in 1947, 1952 en 1953". Aan het eind van de jaren '70 wisten de echte liefhebbers Ulverston al te vinden, en dan was Bill altijd bereid zijn verzameling te laten zien, om daar na uren, uren met zijn gasten over hun gemeenschappelijke besmet ting te praten. Droom In 1981 kreeg hij toestemming om z'n collectie als museum voor het publiek open te stellen en was zijn droom bewaarheid geworden. Het museum is een passend eerbe wijs aan Stan Laurel, dat mag ge zegd, want het gaat niet alleen over hem, maar is ook bizar als de ko miek zelve. Het Laurel-(en onvermijdelijk ook Hardy)museum moet één van de kleinste musea ter wereld zijn. Het bestaat eigenlijk uit niet meer dan twee huiskamergrote ruimten in een uit 1610 daterend pakhuis. Eén van de twee vertrekken is in gericht als bioscoopzaal. Gezeten op prachtige uit 1927 da terende gietijzeren bioscoopstoe len kan het publiek daar naar films kijken. Laurel en Hardy-fllms na tuurlijk, waarvan Cubin er meer dan 80 (van de in totaal 105 die er tussen 1927 en 1952 zijn gemaakt) heeft. Die films worden non-stop gedraaid, desnoods uren achter- Bill herinnert zich een Ameri kaanse familie die er maar geen ge noeg van kon krijgen. "Ze kwamen om tien uur 's morgens, toen het museum opende, binnen en zyn tot drie uur 's nachts gebleven. Tus sendoor gingen ze alleen kort even weg om te eten". Het andere vertrek staat propvol met alle mogelijke spullen die met het vermaarde duo te maken heb ben. De meubels uit het geboorte huis van Stan Liaurei natuurlijk, vele honderden foto's, knipsels, al les wat maar op de dikke en de dunne slaat. Bill wijst een paar bijzondere aandenkens aan: „Daar staat de 16 millimeter projector van Stan, en dat zijn de gordijnen uit het huis van Stan in Hollywood, dat is een kopie van zijn geboortebewijs en ne... hier is het asbakje dat hij steeds overal mee naar toe nam". Hüj raakt nu echt begeesterd. "Kijk, op deze foto staan zijn groot ouders, hier is z'n bolhoed, die gro te daarnaast is natuurlijk van Oli ver, en daar heb je wijnflessen in de vorm van het duo. Fantastisch he?" We lopen met Bill Cubin mee, terwijl hij de ene na de andere bij zonderheid in het overvolle vertrek van tekst en uitleg voorziet. Alle muren zijn voor honderd procent bedekt met foto's, affiches en brie ven en - woningnood maakt vin dingrijk - zelfs het plafond is ge heel volgeplakt. Overal zie je de onnavolgbare grijns van de dunne en de volgege ten trekken van de dikke. En dat alles (inclusief filmvoorstellingen) voor het schappelijke bedrag van 40 pence toegangsgeld voor vol wassenen, en 20 pence voor de kleinen. Gezinnen krijgen nog re ductie ook. Reclame Komt Cubin daar een beetje mee rond? "Ach, het museum is mijn hobby. Ik heb bijna alles voor niets" gekregen en wat ik kwijt ben aan vaste kosten wordt nu door de in komsten gedekt. Het enige is dat Ulverston of de toeristendienst misschien wat meer reclame voor me zou kunnen maken. Want nu doen ze niets". Men kan het gevoeglijk aan za- kenman-in-ruste Cubin overlaten, dan maar zelf de publiciteit voor zijn museum te verzorgen. Vorig jaar slaagde hij erin, de twee-jaar lijkse conventie van de 'Sons of the Desert' naar Ulverston te krijgen. Zeshonderd delegatieleden, af komstig uit de hele wereld zetten het dorpje toen grondig op z'n kop. Allen waren gekleed in de rode fez plus sjerp, het 'uniform' van de clubleden. Allen deden mee aan de grote parade door Ulverston, waar bij ze met vaste stem hun lied zon gen: 'We are the sons of the desert; Having the time of our life; Mar ching along, two thousand strong, Far from our sweethearts and wi ves". Laurel en Hardy zouden het prachtig gevonden. Net zoals ze de nieuwe manier die Cubin inmid dels bedacht heeft om dé wereld op Ulverston te wijzen, op prijs zouden hebben gesteld. Hij heeft een 20 jaar oude dub beldekker gekocht. Die gaat hij leuk beschilderen. Er komen Lau rel en Hardy-souvenirs in, er zal een filmprojector plus doek in op gesteld worden, en dan is het op weg, naar oude en nieuwe fans van het leukste duo aller tijden. Bill: „Ik wil er heel Engeland mee door, en ook wel naar het bui tenland. Je kan toch met de boot naar Nederland? Dan ga ik daar ook naar toe. Daar moeten massa's fans van Laurel en Hardy zitten. Ja toch, dat is toch zo?" (OP)NIEUW 'Rambo' - Silvester Stallone in ver volg op 'First Blood', Lido, Leiden. 'Into the night' -Landis' combinatie van actiefilm en komedie half ge slaagd, City, Katwijk. 'Flashpoint' - Actiefilm, City, Kat- wyk. BLIJVERS 'Supergirl' - Weinig inspirerend epos, Trianon, Leiden. 'Dune' - Science-fiction niet in ba lans, Lido, leiden. 'Police Academy 2' - Vervolg dat be ter niet gemaakt had kunnen wor den, Euro, Alphen. 'A view to a kill' - James Bond pret tig voorspelbaar, Lido, Leiden, Eu ro, Alphen. 'Amadeus' - Spektakel zonder weer ga, City, Katwijk. 'Best Defense' - Hoe Dudley Moore en Eddie Murphy samen toch niet leuk zijn, Euro, Alphen. 'Beverly Hills Cop' - Eddie Murphy als het grote fuifnummer in lach film, Lido, Leiden. SEXFILMS 'Private teacher' - Rex, Leiden 'Laat die Tirolers maar schuiven' - City, Katwijk. NACHTFILMS 'Je bent helemaal te gek' - Rex, Lei den. 'Police Academy II' - Euro, Alphep. 'Sex theater' - Euro, Alphen. 'Sex in hogere sferen' - Euro, Al phen. 'A view to a kill' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'The last dragon' - Odeon 3, al. 'Striking back' - Odeon 4,16 jr. 'Vrouwtjes waar je op (terug) valt' - Le Paris 1 (656402), 18 jr. 'Josefine Mutzenbacher zoals ze werkelijk was' - Le Paris 2, 18 jr. 'Gretige grietjes' - Le Paris 3, 18 jr. 'Rambo' - Passage (460977), 12 jr. AMSTERDAM 'A passage to India' - Alfa 1 (278806), al. 'Best defense' - Alfa 2, al. 'Birdy' - Alfa 3, 12 jr. 'Dune' - Alfa 4, 12 jr. 'Amadeus' - Alhambra 1 (233192), al. 'Carmen' - Alhambra 2, 12 jr. 'Madonna' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Once upon a time in the west' - Ci nerama, 12 jr. 'Police academyII' - Calypso 1 (266227/234876), al. 'Falling in love' - Calypso 2, al. 'Hardcore' - Centraal (248933), 18 jr. 'Beverly Hills Cop' - Cineac (243639), al. 'Morons from outer space' - Cine- center (236615), al. 'Amsterdam' - Cinecenter. 'Paris, Texas' - Cinecenter, 16 jr. 'Repo man' - Cinecenter, 16 jr. 'The blues brothers' - Cinecenter, al. 'A view to a kill' - Cinema 1 (151243), 12 jr. 'Police academy II' - Cinema 2, al. 'On golden pond' - Cinema Rex (246132), al. 'Rambo' - City 1 (234579), 12 jr. 'Beverly Hills Cop' - City 2, al. 'The great rock roll swindle' - City 3,16 jr. 'Out of order' - City 4,16 jr. 'Stop making sense' - City 5, al. 'Friday the 13th deel V' - City 6, 16 jr. jr. r to a kill' - Asta (463500), 12 'Madonna' - Asta, al. 'Bodas de sangre' - Asta, 16 jr. 'Police academy II' - Babylon 1 (471656). al. 'Amadeus' - Babylon 2, al. 'Witness' - Babylon 3, 12 jr. 'Police academy II' - Cineac 1 (630637), al. 'Runaway' - Cineac 2,12 jr. 'Romancing the stone' - Cineac 3,12 jr. 'Amadeus' - Euro (667066), al. 'The sound of music' - Euro, al. 'A view to a kill' - Metropole 1 (456756), 12 jr. 'Filmzomer '85' - Metropole 5. 'Rambo' - Odeon 1 (462400), 12 jr. 'Friday the 13th deel V' - Odeon 2,16 The king of comedy' - Studio K (231708), 16 jr. 'Begeerlijke onschuld' - Parisien (248933), 18 jr. 'Rambo' - Rembrandtpleintheater 1 (223542), 12 jr. 'Nana' - Rembrandtpleintheater 2, 16 jr. 'Kaos* - The Movies 1 (245790), 16 jr. 'Reporter' - The Movies 2, 16 jr. 'Filmzomer '85' - The Movies 3. 'A view to a kill' - Tuschinski 1 'The cotton club' - Tuschinski 3, 12 jr. 'The killing fields' - Tuschinski 4,12 jr. 'Romancing the stone' - Tuschinski 5,12 jr. 'Runaway' - Tuschinski 6,12 jr. 'Witness' - De Uitkijk (237460), 12 jr. TELEVISIE De TROS begint woensdag met een reeks films van Fons Rade makers. Het eerst is 'Max Have- laar' aan de beurt, de één na laat ste en zeker niet slechtste film die Rademakers maakte. Gerard Soeteman herschreef het boek van Multatuli voor film en begint halverwege de vorige eeuw wan neer de boerenbevolking van Ja va in opstand komt tegen het be wind van de resident (Joop Ad miraal). Max Havelaar (Peter Fa- ber) komt hem vervangen en is vol goede moed zijn taak tot een goed einde te brengen, maar dat valt niet mee. Nederland 1, 21.05 Elvis Presley komt deze week ook ruim aan bod op de Neder landse tv. Allereerst morgen avond om 19.40 uur (Nederland 2) in de film 'Elvis, that's the way it is'. Het is een registratie van een optreden van Elvis in Las Vegas waarmee hij zijn te rugkeer in showbusiness vierde. Het eerste deel van de film be treft de voorbereidingen op het optreden, het tweede deel is het optreden zelf. Optreden doet Presley ook in 'Flaming Star' (maandag, Ne derland 2, 20.15 uur). Het is een western van Don Siegel waarin Presley een heuse dramatische rol speelt en niet hoeft te zingen (alleen tijdens de titels). Het is het verhaal van een ranch die wordt aangevallen door India nen, terwijl één van de ranch-be- woners zelf ook Indiaans bloed heeft. De VPRO richt de komende week de pijlen op melodrama's van Douglas Sirk en begint zon dag (Nederland 1, 22.00 uur) met 'Magnificent Obsession'. Rock Hudson speelt een playboy die zijn leven betert als zijn geliefde blind wordt. Wat de buitenlandse televisie betreft valt 'Tirez sur le pianiste' Charles Aznavour speelt de hoofdrol in 'Tirez sur la pianiste'. (foto AP) op, één van de fraaiste voorbeel den van Nouvelle Vague en ge maakt door Francois Truffaut. Prachtige rol van Charles Azna vour als de pianist die zijn ambi ties voortijdig ziet stranden en een treurig leven leidt als barpia- nist. Morgenavond Duitsland 1, 22.20 uur. Diezelfde avond op Duitsland 1 een sterke Australische film: 'The chant of Jimmy Blacks mith'. De vrijwel onbekende re gisseur Fred Schepisi laat een halfbloed stranden in zijn pogin gen om hogerop te komen in een blanke maatschappij (23.40 uur). Eén dag later op België 1 de film 'Six Weeks'. Leuk om Dud ley Moore even bezig te zien, maar de film is nogal een tranen trekker, waarin Moore een ambi tieus politicus speelt die zichzelf tegenkomt, zoals dat heet. Naam genote Mary Tyler Moore speelt ook mee (20.35 uur). FILMHUIZEN Het tweede deel van Bertolucci's 'Novecento' is vanavond tot en met zondagavond in het Film huis LVC te zien. (22.15 uur). Donderdagavond wordt hier 'Sophie's choice' van Alan Paku- la vertoond. Een jonge schrijver huurt vlak na de Tweede Wereld oorlog een kamer in Brooklyn en raakt al spoedig bevriend met zijn bovenburen, een Poolse vrouw die in een concentratie kamp heeft gezeten en haar vriend. Langzaam ontrafelt de schrijver de persoonlijke trage die van de vrouw (Meryl Streep) en de man. (22.15 uur). In het Kijkhuis vanavond een absurde komedie van Tony Ri chardson naar de roman van John Irving: 'The Hotel New Hampshire'. Jodie Foster, Natas- ja Kinski en Beau Bridges spelen de hoofdrollen in deze komedie over decadentie en verlies van evenwicht. Alles draait om een familie die in Wenen een hotel gaat beheren. Dinsdagavond wordt 'Otto e Mezzo' (8V2) van Federico Fellini met Marcello Mastroianni ver- Jodie Foster speelt een hoofdrol in 'The hotel New Hampshirè' (foto AP) toond. Een gevierd filmregisseur kan maar geen inspiratie krijgen voor zijn nieuwe project en valt ten prooi aan een persoonlijke crisis. (20.00 en 22.15 uur)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 13