n Een western met bijbelse inslag Clint Eastwood als een raak schietende dominee Superman heeft een flinke nicht VRIJDAG 26 JULI 1985 PAGINA 15 K MI'S lllllllllllll Jlll S'S lllllllllllll mill i syym ■iliiiiiiiniilli - iiiimiiii BIOSCOPEN TELEVISIE FILMHUIZEN (OP)NIEUW 'Company of wolves' - Lido, Leiden. 'Supergirl' - Trianon, Leiden 'Body Double - seksueel getinte maar vooral spannende film van Brian de Palma, City, Katwijk '2010' - redelijk geslaagd vervolg op Kubricks klassieker '2001', City. Katwijk. BLIJVERS 'Stop making sense' - sfeervolle verfilming van optreden Talking Heads, Lido, Leiden. 'Dune' - Science-fiction epos niet in balans, Lido, leiden. 'Police Academy 2' - Vervolg dat be- -ter niet gemaakt had kunnen wor den, Luxor, Leiden, Euro, Alphen. 'A view to a kill' - James Bond pret tig voorspelbaar, Lido, Leiden, Eu ro, Alphen. Amadeus' - Spektakel zonder weer ga, City, Katwijk. 'Best Defense' - Hoe Dudley Moore en Eddie Murphy samen toch niet leuk zijn, Euro, Alphen. 'Beverly Hills Cop' - Eddie Murphy als het grote fuifnummer in lach film, Lido, Leiden. SEXFILMS 'Sexboot' - Rex, Leiden 'Kom met je waldhoorn tussen mijn alpen' - City, Katwijk. NACHTFILMS 'Huis aan huis sex' - Rex, Leiden. 'Sex in hogere sferen' - Euro, Al phen. 'A view to a kill' - Euro, Alphen. 'Verlangens van jonge meisjes' - Eu ro, Alphen. 'Police academy II' - Euro, Alphen. DEN HAAG 'A view to a kill' - Asta (463500), 12 jr. 'Madonna' - Asta, al. 'Kaos' - Asta, 16 jr. 'Police academy II' - Babylon 1 (471656). al. 'Amadeus' - Babylon 2, al. 'Witness' - Babylon 3, 12 jr. 'Police academy II' - Cineac 1 (630637), al. 'Runaway' - Cineac 2, 12 jr. 'Romancing the stone' - Cineac 3,12 jr. 'The sound of music' - Euro (667066), al. 'Amadeus' - Euro, al. 'A view to a kill' - Metropole 1 (456756), 12 jr. 'Best defense' - Metropole 2, al. 'Beverly Hills Cop' - Metropole-3, al. 'A passage to India' - Metropole 4, al. 'Filmzomer '85' - Metropole 5. 'The last dragon' - Odeon 1 (462400), al. 'Battle rage' - Odeon 2,16 jr. 'Striking back' - Odeon 3,16 jr. 'The Bostonians' - Odeon 4, 16 jr. 'Gretige grietjes' - Le Paris 1 (856402), 18 jr. 'Begeerlijke onschuld' - Le Paris 2, 18 jr. 'Marilyn' - Le Paris 3, 18 jr. •Friday 13th deel V een nieuw be gin' - Passage (460977), 16 jr. AMSTERDAM 'De handlangers' - Alfa 1 (278806), al. 'Best defense' - Alfa 2, al. 'Birdy' - Alfa 3, 12 jr. 'Supergirl' - Alfa 4, al. 'Bodas de sangre' - Alfa 4, 16 jr. •Amadeus' - Alhambra 1 (233192), al. '9th configuration' - Alhambra 2, 16 jr. 'Madonna' - Bellevue Cinerama (234876/266227), al. 'Dune' - Cinerama, 12 jr. 'Police academy II' - Calypso 1 (266227/234876), al. 'Falling in love' - Calypso 2, al. 'Een klas voor schootkatjes' - Cen traal (248933), 18 jr. 'Beverly Hills Cop' - Cineac (243639), al. 'Koyaanisqatsi' - Cinecenter (236615), 16 jr. 'Amsterdam' - Cinecenter. 'Paris, Texas' - Cinecenter, 16 jr. 'Repo man' - Cinecenter, 16 jr. 'The blues brothers' - Cinecenter, al. 'A view to a kill' - Cinema 1 (151243), 12 jr. 'Police academy II' - Cinema 2, al. 'Everything you always wanted to know about sex, but were afraid to ask' - Cinema Rex (246132), 16 jr. The last dragon' - City 1 (234579), al. 'Beverly Hills Cop' - City 2, al. 'Battle rage' - City 3,16 jr. •Striking back' - City 4, 16 jr. 'Stop making sense' - City 5, al. 'Out of order' - City 6, 16 jr. 'A passage to India' - City 7, al. 'Marcia Trionfale' - Kriterion, (231708), 16 jr. 'II planeta Azzurro' - Studio K (231708), 12 jr. 'Vrouwtjes waar je op (terug)valt' - Parisien (248933), 18 jr. 'Friday 13th, deel V een nieuw be gin' - Rembrandtpleintheater 1 (223542), 16 jr. 'De erotische nachten van de zom bies' - Rembrandtpleintheater 2, 16 'Kaos' - The Movies 1 (245790), 16 jr. 'Reporter* - The Movies 2,16 jr. 'Filmzomer '85' - The Movies 3. 'A view to a kill' - Tuschinski 1 (262633), 12 jr. 'Police academy II' - Tuschinski 2, al. 'The cotton club' - Tuschinski 3,12 jr. 'The killing fields' - Tuschinski 4,12 jr. 'Romancing the stone' - Tuschinski 5,12 jr. 'Runaway* - Tuschinski 6, 12 jr. •Witness' - De Uitkijk (237460), 12 jr. Het Kijkhuis besluit de komende week de reeks voorstellingen van 'Kaos'. Vanavond, maandag en woensdag zijn (voorlopig) de laatste gelegenheden in Leiden om kennis te nemen van dit im ponerende vijfluik. De gebroe ders Taviani baseerden zich daarvoor op het werk van de schrijver Luigi Pirandello en in het laatste deel gaan zij in op de bijzondere relatie die Pirandello had met zijn geboortegrond Sici lië. De aanvang is 20.00 uur. Komende dinsdag wordt in het Kijkhuis 'At the circus' ver toond, waarin Groucho, Harpo en Chico Marx een circus van het bankroet willen redden. Grou cho zingt het wonderschone lied 'Lydia, the tattoed lady'. Aan vang 20.00 en 22.15 uur. In het Filmhuis van het LVC kan nog eens kennis worden ge nomen van 'Novecento'. Het eer ste deel van deze door Bernardo Bertolucci gemaakte mammoet film wordt vrijdag, zaterdag en zondag gedraaid, het tweede deel is voor donderdagavond gepro grammeerd. Aanvang is steeds 22.15 uur'. In '1900' vertelt Bertolucci de geschiedenis van het eerste deel van deze eeuw in twee personen: de zoon van een landeigenaar en de zoon van een landarbeider, rollen van respectievelijk Robert de Niro en Gerard Depardieu. Zo ruim als de keuze vorige we ken was, zo karig is het nu. De televisie heeft op filmgebied maar weinig te bieden. Al begint de Nederlandse tv morgen nog zo voortvarend met twee pro- dukties. Allereerst om 20.25 uur op het tweede net 'Comes a hor seman', een moderne western met Jane Fonda en Jason Ro- bards in de hoofdrollen. Regis seur is Alan Pakula die Fonda bezitster van een ranch maakt. Het is tegen het eind van de Tweede Wereldoorlog en ze wordt in haar bezit bedreigd door ranch-magnaat Robards. Maar Fonda gaat het gevecht niet uit de weg en krijgt bovendien hulp van de oorlogsveteraan Ja mes Caan. Nog geen half uur na het einde van deze film begint op hetzelfde net alweer 'The brothers Kara- mazov'. Richard Brooks waagde zich in 1958 aan deze beroemde roman van Dostojewski. Twee verfilmingen waren aan deze Hollywood-versie vooraf gegaan, maar dat verhinderde Brooks niet er iets bijzonders van te ma ken. Lee J. Cobb speelt Fedor, het despotische hoofd van de fa milie, een man bezeten van heb zucht. Maria Schell, Yul Brynner. en Claire Bloom zijn er het slachtoffer van (23.40 uur). Woensdag is op Nederland 1 de film 'The other side of the moun tain' te zien. Een melodrama over een sportster die verlamd raakt. Het gaat daarbij om een- ski-ster, kandidate voor de Ame rikaanse ploeg voor de Olympi sche Spelen die ernstig ten Val komt. De volharding die ze in de sport ten toon spreidde, komt haar in haar gehandicapte leven ook goed van pas. Marilyn Has- sett speelt de hoofdrol (20.33 uur). De Belgische tv is bezig met een serie Nederlandse films en presenteert vrijdagavond 'Een CANNES - Met 'Pale Rider' heeft Clint Eastwood een film gemaakt die eigenlijk volledig uit een ande re tijd is. Hij deed het festivalpu- bliek van Cannes er een paar maanden gelden versteld mee staan. Een western in klassieke Stijl waarin regisseur Clint East wood zelf ook verschijnt als een feilloos raakschietende (zeven te genstanders op een rijtje) bescher mengel van de verdrukten. Goed tegen kwaad en goed wint. Zulke films waren normaal in een tijd dat Amerika zijn onschuld nog niet verloren had en er nog over het wil de westen gedroomd kon worden met de naïviteit van schooljon gens. door Pieter van Lierop Het curieuze is dat Pale Rider' visueel heel aantrekkelijk in beeld is gebracht is en zelfs ontwape nend genoemd mag worden van wege de waarschijnlijk ook op rechte naïviteit van regisseur- hoofdrolspeler Eastwood. Zijn uitspraken tegenover de pers in Cannes, tekenen Clint East wood. Moeilijk om een hekel aan hem te krijgen. Clint Eastwood: "In januari heb ik een leuke tijd be leefd in Parijs, toen de Cinema- theek een programma presenteer de van mijn films. En men bleek bijzonder nieuwsgierig naar 'Pale Rider', ook omdat het mijn eerste western is sinds negen jaar geleden The Outlaw Josey Wales'. Toen ik vervolgens werd uitgenodigd voor de competitie van Cannes, dacht ik: waarom niet? Ik heb me altijd bijzonder aangetrokken gevoeld ^ot het westerngenre. Daar liggen mijn wortels". "In de begintijd van mijn carriè re, heb ik er alles aan te danken ge had, zowel de tv-serie Rawhide als de Italiaanse westerns. Westerns zijn uit de mode geraakt, maar ik hoop dat er een publiek bestaat dat ze net zo gemist heeft als ik gedaan •heb. Aan hen wil ik 'Pale Rider' op dragen. Maar het is niet de belang rijkste reden voor mij geweest om deze western te maken. Het is niet zo dat ik me opwerp om het genre te redden. Aan de andere kant heb ik weinig vertrouwen in de wijs neuzen en marktonderzoeken die bepalen dat een of ahder genre niet meer verkoopt, eruit ligt. Ik ver- trouw op mijn instinct en mijn in stinct zei me dat ik hier te maken had met een goed script". Bijbel "Vier jaar geleden zijn we al aan het project begonnen. Michael Butler en Dennis Shryack hadden 'The Gauntlet' voor me geschre den. Ze hadden het vaak over hun liefde voor westerns, dus zijn we op een goede dag bij elkaar gaan - zitten om wat ideeën door te pra ten. Toen zijn ze teruggekomen met een concept voor 'Pale Rider'. Dat was een verhaal dat me beviel en dat ik wel wilde vertellen als film. Ik heb het een paar bovenna Clint Eastwood in 'Pale Rider': "Dit klopt met mijn idee om die prediker te laten lijken op de ruiter van de apocalyps", tuurlijke elementen gegeven, een paar parallellen met de Bijbel". "Michael en Dennis hadden een conflict ontworpen tussen een groep goudzoekers en een grote mijnmaatschappij. Toen ze mijn karakter bedacht hadden, een rondreizende dominee die ook goed kan schieten, voelde ik dé noodzaak om die dominee aan te vullen met een vroegere vijand. Dat klopt ook met mijn idee om die prediker te laten lijken op de ruiter van de apocalyps. Ik ben niet echt zo'n religieus type, maar ik ben wel altijd gefascineerd geweest door de mythologische kracht van sommi ge bijbelverhalen en hoe die zich verhouden tot de mythologie van het wilde westen. Die heeft boven dien een belangrijke periode ge vormd in de Amerikaanse geschie denis". "Wij hebben geen historische achtergrond zoals Europa die heeft. En er zijn ook weinig speci fiek Amerikaanse vormen van kunst. Amerikaanse kunst is vrij wel altijd afgeleid geweest van Eu ropese kunst. De western, de blues, de jazz, daarmee heb je de originele Amerikaanse cultuurui tingen wel zo ongeveer gehad. Voor zover er op kunstgebied überhaupt nog van orginaliteit sprake kan zijn. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de parallellen tus sen Europese en Oosterse verha len. Mijn eerste film was ontleend aan een Samoerai-epos. Toen ik voor het eerst die Japanse film zag, had ik werkelijk het gevoel dat ik naar een western zat te kijken. Dus er is werkelijk nooit sprake van iets nieuws op deze planeet. Doodstraf -in uw film gaat het vaak - en nu ook - over het doen gelden van recht, op een gewelddadige manier. Hoe denkt u eigenlijk over de dood straf? "De doodstraf is een nogal rigou reuze vorm van straf, tenminste het is voor één persoon altijd heel erg rigoureus. Als privé-persoon heb ik gemengde gevoelens daar over. Ik weet het niet zo goed. Ik heb één keer een film gemaakt over de doodstraf, 'Hang 'em High', zonder dat er ook maar één echt statement werd gegeven. En kel analyses van verschillende ge zichtspunten. Ik sta er nog steeds dubbelzinnig tegenover. Ik heb in heel veel films mensen het leven benomen en dat is niet iets wat ik dan propageren wilde. Aan de an dere kant kan ik me situaties voor stellen waar ik de doodstraf op z'n plaats acht - Uw film lijkt in sommige op zichten beïnvloed door de spaghet ti-westerns, met bijvoorbeeld ook van die killers in hele lange jassen. Beschouwt u wellicht, Sergio Leone als uw vader, artistiek gesproken? "Sergio en ik zijn bijna even oud. Dus als hij mijn vader zou zijn, dan heeft hij me op wel heel jonge leef tijd ontworpen. Ik zie me eerder als een zoon van Don Siegel. Ik zie he lemaal geen overeenkomst tussen 'Pale Rider' en Leone-films. Dat er in mijn films killers in lange jassen rondlopen, komt gewoon doordat een eeuw geleden de cowboys zul ke jassen droegen. Je zag ze ook al in de westerns van de zwijgende periode. Sergio wist dat, ik wist dat, iedereen die westerns maakt, weet dat. Ik mag Sergio natuurlijk wel heel erg graag, want ten slotte zijn we samen begonnen. Bij onze eerste samenwerking regisseerde hij voor de tweede keer van zijn le ven en ik was enkel tv-acteur ge weest". "Ik bewaar goede herinneringen aan de films die wij gemaakt heb ben op de vlaktes van Spanje. Maai de stijl, de intimiteit van Pale Ri der wijkt toch nogal af van Leone- westerns. De jaren zeventig toen we ze gemaakt hebben, waren ook een andere tijd. Cynisme was een wijd verbreid artikel toen. De Ita liaanse westerns waren niets meer en niets minder dan amusement. Maar ik hoop dat de mensen dat soort cynisme een beetje ontstegen zijn inmiddels. Voor mij is het bij een film - western of geen western - van belang dat je als publiek hoopt dat zich een bepaalde ont wikkeling zal voltrekken. Bij een film als 'The Good, the Bad and the Ugly', zitje als een voyeur te kijken naar een heleboel verschillende i waarop mensen worden Mores leren "Maar in 'Pale Rider' zit je werkelijk te hopen dat iemand zal opdagen om die schurken mores te leren. Je voelt mee. Het treft je op de klassieke manier. En dan weet ik óók wel dat de werkelijke we reld niet zo simpel in elkaar zit. Dat je de mensheid kunt scheiden in mensen die deugen en mensen die niet deugen, maar het behoort tot de klassieke westernvorm om wel van zo'n zwart-wittekening uit te gaan. Het trok me aan om met zo'n schema te werken; de bijbelse, of in elk geval mythische benadering. En het trok me daarnaast aan om met 'Pale Rider' een eigentijdse, ecologische bezorgdheid te venti leren over de industrie die land schappen kapot maakt, zoals hier de mijnbouwonderneming die met hydraulische exploitatie hele ber gen systematisch afgraaft". "En wat er, denk ik, ook duide lijk in zit, dat is mijn zorg om grote maatschappijen die steeds meer macht krijgen en kleine onafhan kelijke bedrijfjes stuk voor stuk opvreten... Nee ik zelf ben niet ge steld op het hebben van macht. Dat wil zeggen ik hoef niet méér macht te hebben dan nodig is om in totale onafhankelijkheid van wie dan ook, de films te maken waar ik zelf van houd en ervan uit gaand dat daar nog steeds een pu bliek voor bestaat". vlucht regenwulpen'. Het auto biografisch getinte boek van Maarten 't Hart kreeg van Ate de Jong een succesvolle verfilming met Jeroen Krabbé verrassend sterk in de hoofdrol. Aanvang 20.15 uur (België 1). Daarmee is de koek wel zo'n beetje op. Woensdag op Duits land 3 de Amerikaanse film 'Whi te Lightning' met Burt Reynolds in de hoofdrol. Hij speelt een ge vangenisklant die door de politie wordt vrijgelaten om een corrup te sheriff in de val te lokken (22.30 uur). En in de 'vrouwense rie' op Duitsland 2 dinsdagavond 'Sally och Friheten'. Een Zweedse film over een vrouw die de bescherming van het huwe lijk ontvlucht in de hoop op onaf hankelijkheid (22.05 uur). -Supergirl"; regie: Jeannot Szwarc; hoofdrollen: Helen Slater, Faye Duna- way en Peter O' Toole; theater: Trianon, Leiden; alle leeftijden De emancipatie heeft zelfs in de bionische wereld toegeslagen. Su perman, de voormalige stripheld aan wie al drie films zijn gewijd, blijkt in het bezit van een al even kordaat nichtje. Ze heet Kara, maar met dat blauw-rode carnaval- Spakje met die grote S er op, is ze al snel beter bekend als Supergirl. Die verandering van sekse biedt de makers weer enige speling. In plaats van de sullige Clark Kent wordt het contrast met de kracht patserij, nu gevonden in het mooie maar naïeve kostschoolmeisje Lin da Lee. Net als Richard Lester die de twee laatste Supermans op zijn haam heeft staan, wordt het succes vooral gezocht in de humor, even afgezien van de onvermijdelijke speciale effecten. De boze tegen speelster van Supergirl, Selena heeft een kalf van een assistente en voor de rol van Selena's minnnaar mocht de Engelse komiek Peter Cook zelfs overvliegen naar Holly wood. Zo mag de voormalige part ner van Dudley Moore ook even ;aan dollars ruiken; zijn bijdrage aan 'Supergirl' is niet van dien aard dat er in het gezin Cook in dat ver band aan lange termijnplanning hoeft te worden gedaan. Zijn wat fletse optreden mag -trouwens symbolisch heten voor het peil van 'Supergirl'. Er zijn een paar fraaie staaltjes van filmische techniek te bewonderen - die zijn zo langzamerhand meer regel dan uitzondering - maar de humoristi sche keerzijde van de medaille is Supergirl bekommert zich om vriem niet bepaald een glanzende. Bo vendien worden de sterren van de ze show, Peter O' Toole en Fayne Dunaway, de meest afgezaagde teksten in de mond gelegd. Hun aanwezigheid in 'Supergirl' is dan ook van louter financiële aard. Het is kortom te hopen dat dit epos voor de verandering eens een malig is. Dat heeft niets met 'vrou wonvriendelijk' of iets dergelijks te maken. Voor mijn part komen de nichtjes van James Bond en Indiana Jones ook nog eens in het geweer. Maar dan wel graag in wat meer geïnspireerde werkjes. BART JUNGMANN 'The company of wolves'; regie: Neil Jordan; Sarah Patterson en Angela Lansbury; theater: Lido, Leiden; alle leeftijden Neil Jordan is een Ier die vooral bekend is als schrijver, maar zich met zijn tweede film 'The company of wolves' aandient als een serieus te nemen regisseur. Hij heeft het sprookje van Roodkapje ter hand genomen en dat in een modern jas je gestoken en wel op een zeer ver rassende wijze. Angela Lansbury speelt de oma met onmiskenbare wolvetrekken en toont zich 'niet bang voor de grote wolfIntegendeel, als oma is verorberd verkiest ze graag het ge- zeischap van wolven. Jordan ICIU speelt daarmee op fantasierijke wijze in op de prille seksuele ge- voelens bij jonge meisjes. tlSrl Wnil/Pn 'The company of wolves' is een V I I ffW IVVII film die al bijna een half jaar gele den in premiere ging, zelfs al te die in Jordans versie van Roodkap- zien was in de Katwijkse bioscoop, je gruwelijke verhalen aan het en het waard is om alsnog kennis meisje vertelt over mannen die in van te nemen. Al is het maar om wolven veranderen. Roodkapje vast te steUen hoe goed het gaat Rosaleen leert een man kennen met de Engelse cinema.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 15