r
ncert Talking Heads ideaal vastgelegd
'Ik raak alleen van mijn
eigen films opgewonden'
Oost-west-klucht Wilder op herhaling
Fantasierijke wraak van de nerds
Russ Meyer, regisseur voor een breed publiek
RIJDAG 19 JULI 1985
PAGINA 15
r.
mmmmmmmnummm.
iiiisni m i m m m m m m
mi ii m
Stop making sense"; regie: Jonathan
Demme; hoofdrollen: Talking Heads;
theater: Lido 4, Leiden; alle leeftijden.
Bij de Nederlandse première van
'Stop making sense' tijdens Film
International vorig jaar was de zaal
afgeladen vol en werd er gedanst in
de gahgpaden. Dat zal op een re
genachtige donderdagmiddag in
een bijna uitgestorven Lido in Lei
den niet zo snel gebeuren. Maar
ook onder dergelijke omstandighe
den mist deze registratie van de
muziek van de Talking Heads zijn
uitwerking niet: bijna tranen in de
ogen tijdens 'Heaven', een onzin
nig wachten op mijn favoriete
[nummer 'Memories can't wait',
'hoewel ik heel goed weet dat dat
niet in de film voorkomt en een al
geheel gevoel van welbehagen bij
het verlaten van de bioscoop.
Er is wel gezegd dat regisseur Jo
nathan Demme met 'Stop making
sense' de beste concertfilm van de
popmuziek heeft gemaakt. Dat
heeft hij dan te danken aan de prij
zenswaardige bescheidenheid
•mee hij zichzelf op de achter-
I grond heeft gehouden en de mu
ziek en show zo zuiver mogelijk
heeft geregistreerd. Het publiek
komt zelden in beeld. Cameramen
en licht- en geluidstechnici
dragen onopvallende zwarte kle-
zoals de helpers in het traditio-
nele Japanse theater.
De opnamen werden met acht
I camera's gemaakt tijdens vier con
certen in Hollywood in december
1983. Demme heeft zijn eigen in
breng bewust klein gehouden. Niet
alleen de muziek (de uitvoeringen
wijken soms af van de bij de film
behorende LP) komt voor reke
ning van de Talking Heads. Ook de
uitgekiende opbouw van het con
cert, dat naarmate het vordert
steeds uitbundiger wordt, de knap
pe belichting en de theatrale ele
menten zijn door de groep zelf, en
I dan vooral door Byrne, bedacht.
De film begint met twee witte
schoenen, die naar voren stappen
halt houden bij een standaard.
Een hand zet een cassettespeler
neer. en drukt op een knop: de rit
mische ondergrond voor 'ggycho-
killer' klinkt door de boxen. Pas
dan gaat de camera omhoog. Voe-
;n hand blijken te behoren bij
I David Byrne, leider van de Talking
Heads. Zichzelf begeleidend op
akoestische gitaar opent hij het
David, Byrne in zijn 'big suit', fragment uit 'Stop making
concert. In zijn ogen ligt een ma
niakale blik, die hij tijdens het hele
concert niet kwijt zal raken.
Na het solo gebrachte openings
nummer krijgen de scherpe juk
beenderen van Byrne gezelschap
van de appelwangetjes van bassis-
te Tina Weymopth. Ze brengen een
prachtige uitvoering van 'Heaven'.
In de volgende nummers groeit de
band verder aan; eerst drummer
Chris Frantz zijn opkomst, vervol
gens toetsenman en gitarist Jerry
Harrison. Voor 'Slippery People'
en 'Burning down the house' mel
den de zwarte hulptroepen zich:
twee zangeressen, een percussio
nist, een gitarist en een tweede
toetsenman.
DavidfcByrne is de spil en heeft
voor zichzelf prachtige choreogra
fieën gemaakt. Niet de van popzan
gers bekende oerbewegingen met
het hoofd of vanuit de heupen,
maar een heel scala, variërend van
trekkenbenende loopjes tot schok
golven door het hele lichaam en
bezwerende armgebaren. Op zeker
moment ligt hij zelfs als een flauw
gevallen hondje op de grond.
Na het sobere eerste deel volgen
meer theatrale. Zo wordt de beze
tenheid van 'What a day that was'
versterkt door een belichting van
onderaf: holle oogkassen en inge
vallen wangen. In dat nummer ook
prachtige close-ups van de wijd
opengesperde negerinnekelen,
met de rood aangezette lippen als
enig kleurcontrast. Na een onbe
kommerd rapping-intermezzo met
de Tom Tom Club (Talking Heads
zonder Byrne) volgen de slotnum
mers. Voor 'Girlfriend is better',
waaraan de titel van de film is ont
leend, heeft Byrne zijn 'big suit'
aangetrokken, een rondom opge
vuld pak, dat hem het voorkomen
van een michelinmannetje met
slappe knieën geeft.
'Stop making sense' draait in
middels al meer dan een half jaar
in ons land. Het zal weinig zin heb
ben deze film de trouwe fans aan te
raden; die hebben hem al lang el
ders gezien. Daarom een oproep
aan een ieder dië belangstelling
voor muziek heeft, maar op grond
van uit autoradio's schallende
klanken van Hilversum 3 alle pop
gejengel houdt: ga deze week
de film en je bent op slag bij-
ARIEJAN KORTEWEG
'The revenge of the nerds'; regie: Jeff Kanew; hoofdrollen: Robert Carradine, Antho
ny Edwards en Ted McGinley; theater: Lido, Leiden; alle leeftijden
'The revenge of the nerds' bereikt Leiden op een verkeerd moment. De
doelgroep zit op het ogenblik aan een zonnig strand of verveelt zich in het
ouderlijk huis. go zal de Leidse student dus nauwelijks kennis nemen
van een zeker niet onaardige variant op 'National Lampoons Animal
House'.
Het toneel van de universitaire campus plaatst ditmaal de sportievelin-
gen tegenover de nerds (hier heet dat volgens fonetische vertaling nurds).
In die categorie worden de universitaire verschoppelingen zich geacht
herkennen: de bebrilden, de dikken en wat er verder maar aan lichamelij
ke ongemakken is te bedenken. Het verhaal laat zich vervolgens raden:
de slachtoffers worden de winnaars, dê nerds winnen van de krachtpat-
Net als 'Animal House' is deze film het best te verdragen in een melige
stemming of licht aangeschoten toestand. De staat van de permanente
giechel zal dan al snel bereikt zijn. Hoewel 'The revenge of the nerds'
nergens origineel of verrassend valt te noemen, is het in nuchtere stem
ming beter te verwerken dan bijvoorbeeld het tweede deel van 'Police
Academy'. En dat zegt toch ook wel iets.
Het rechtvaardigheidsgevoel wordt in elk geval op prettige wijze ge
streeld als de aandoenlijke nerds op fantasierijke wijze wraak nemen op
de welgebouwde krachtpatsers. Wie met dezelfde fantasie het studenten
volk alhier bekijkt, zal er vast wel wat in herkennen. Als het universitaire
seizoen weer is begonnen, mioet 'De wraak van de nurds' nog maar eens
worden overgedaan op de witte doekjes van de studentenverenigingen.
BART JUNGMANN
BERLIJJN - "De afschuwelijkste
film over deze stad" schreef Sprin
gers boulevardblad Bild Zeitung
op 19 december 1961 over Billy
Wilders 'Een, twee, drie\ De opna-
door
Hans Amesz
r de oost-west-klucht wa
ren letterlijk gestoord door de
bouw van de Berlijnse muur op 13
augustus van dat jaar. Horst Buch-
holz kon na deze datum niet meer
per motor onder de Brandenbur
ger Tor door en het bouwwerk
moest voor 200.000 dollar nage
bouwd worden.
Toen de-film op 18 december
1961 werd vertoond, was de West-
berlijners elk gevoel voor humor
met betrekking tot de gedeelde
stad vergaan. "Wie de ellende van
een gedeelde stad zo van nabij
meemaakt, is niet geneigd daar
over grappen te maken. Maar Billy
Wilder vindt komisch wat ons het
hart doet verscheuren - want hij
ziet alles van een afstand", vond de
BZ. Wat de koude oorlog aan cli
chés over de Russen had geprodu
ceerd, werd door Wilder nog eens
geparodieerd. Maar even scherp en
hard ging hij om met die van het
gouden Westen.
De film werd een flop, maar nu,
bijna 25 jaar later, is 'Eén, twee
drie' een hit. Het Berlijnse Delphi-
theater was vele weken uitver
kocht, sinds begin deze week trekt
de film ook in de Bondsrepubliek
volle zalen. Zelfs het veelbekeken
actualiteitenprogramma op de tv,
Tagesthemen besteedde aandacht
aan de revival van 'Eén, twee,
drie".
Cola
James Cagney speelt de baas van
het Westberlijnse Coca-colafiliaal
(McNamara heet hij, net als de
toenmalige minister van defensie
van Amerika). Hij wil naar het oos
ten expanderen, want "miljoenen
Wolgaschippers en wilde Mongo
len smachten naar de pauze, die
verfrist". Over zijn strategie zegt
hij: "Napoleon faalde, Hitier faal
de. maar Coca Cola maakt het".
Cagney wordt op kantoor voort
durend met hakkenklappende
Duitsers geconfronteerd. Als hij
binnenkomt, staat iedereen als één
man/vrouw op, waarna de baas
blaft: "Sitzen machen". Thuis
noemt zijn vrouw hem 'Mein Füh-
rer'. De hoogste Coca-colachef Ha-
zeltine in Atlanta wil niets van
McNamara's plannen weten, want
met de 'Drekscommunisten' kun je
geen zaken doen.
Deze fantastische onzin is nu een
soort cultfilm voor de Berlijnse
'scene' geworden. De inmiddels 79-
jarige Wilder vindt het mooi dat
'Eén, twee, drie' nu een publiek
strekker is: "Het gaat om een heel
nieüwe generatie". De voor de na
zi's gevluchte regisseur wü zijn
film niet in verband brengen met uit de bioscoop komen en je
politiek. "Twee uur lachen en dan beetje beter voelen, dat is alles
Billy Wilder: "Een beetje beter
voelen, dat is alles". (foto ap)
"Neem een film als 'Supervixens'.
Daarmee trok ik overal in Europa
volle zalen: Duitsland, Frankrijk,
Engeland..., overal, behalve hjpr in
Nederland. Dat bracht mijn distri
buteur op het idee om mijn films in
een festival te vertonen. Een goed
plan vond ik; zo kunnen de men
sen aan mijn gevoel voor humor en
stijl van filmen wennen. Want ik
wil er geen doekjes om winden: het
enige doel van dit festival is te pro
beren de Nederlanders voor mijn
soort films te winnen, in de hoop
dat er op die manier goede zaken
gedaan kunnen worden".
door
Albert Kok
King of the Nudies Wordt hij ge
noemd, Russ Meyer, een nu 62-jari-
ge Amerikaan die een aparte posi
tie inneemt binnen het genre van
de pornofilm. Zelf betitelt hij zijn
produkties overigens bij voorkeur
als 'sekskomedies'. Sinds hy in
1958 debuteerde met 'The Immor
tal Mr. Teas' heeft hij zich com
pleet overgegeven aan zijn obses
sie voor vrouwen met een kolossa
le borstomvang. Vergeleken met
de meeste speelfilms hebben zijn
films een habbekrats gekost, maar
eerst in de bioscoop en de laatste
jaren op de videomarkt heeft
Meyer er kapitalen mee verdiend.
In het kader van het programma
Filmzomer '85 zijn en worden en
kele van zijn films in Nederland
vertoond. Vandaar dat hij onlangs
even in Nederland voor interviews
beschikbaar was.
- Omdat u in uw loopbaan uit
sluitend seksfilms heeft gemaakt,
vraag ik me af wat er eerder was:
uw belangstelling voorfilm of voor
"Belangstelling voor sex. Lang
voordat ik serieus met filmen be
gon, maakte ik al naaktfoto's voor
gerenommeerde seksbladen. Twee
van mijn echtgenotes heb ik voor
Playboy gefotografeerd. Een
prachtige tijd was dat. Van die fo
tosessies raakten we soms zo opge
wonden dat we het werk even on
derbraken, waarna we vervolgens
gewoon de draad weer oppikten.
Al heel vroeg raakte ik in vrouwen
geïnteresseerd, maar alleen in spe
ciale vrouwen. De vrouwen waar
van ik hou, moeten hele grote bor
sten hebben, anders hoeft het
niet".
- Heeft u enig idee waar die fas
cinatie voor grote borsten vandaan
komt?
"Gewoon, het is leuk en je hebt
wat om je aan vast te houden. Maar
zo bijzonder is dat toch niet? Ik
ben één van de vele miljoenen.
Probleem is alleen dat de vrouwen
die aan mijn ideaalbeeld voldgen
zo schaars zijn. Ik ben net' in
Frankrijk geweest, maar daar vind
je ze niet. Hier in Holland ook niet.
Misschien één of twee in Duits
land, maar dan ben je in Europa
wel zo'n beetje uitgepraat. Ameri
ka telt iets meer big tits, hoewel het
ook daar niet overhoudt".
"Dat ik in mijn voorkeur niet al
leen sta, dat bewijst de enorme res
ponse op mijn films wel. Mijn
films, ook die van tien, twintig jaar
oud, trekken nog altijd veel pu
bliek. Kennelijk zijn ze niet aan tijd
gebonden. Ze hebben een cultsta-
tus bereikt en gooien hoge ogen op
internationale festivals".
- Heeft u bij zulke gelegenheden
nooit in de clinch gelegen met femi
nisten?
"Ach, daar heb ik niet zoveel
contact mee. Als ze het geduld
kunnen opbrengen om een film
van mij helemaal uit te zien, dan
kunnen ze er niet onderuit dat de
vrouwen die ik film altijd supe
rieur zijn aan de mannen. Let maar
op: mannen zijn telkens opnieuw
de domme en inferieure types; de
vrouwen hebben het voor het zeg
gen en gedragen zich verre van
passief- Maar afgezien daarvan ge
loof ik niet dat feministen zich
druk zullen maken om mijn films.
Die zitten veel meer achter hande
laren in harde porno aan".
- Laat u de scènes die u filmt af
hangen van de gemoedstoestand op
de set of werkt u vanuit een voorop
gezet plan?
"Al mijn films zijn tot in de pun
tjes voorbereid. Doorgaans maak
ik zelf een eerste opzet voor een
verhaal. Nadien werk ik dat uit met
een scenarioschrijver die mijn
voorkeur voor grote borsten
deelt".
- Waar haalt u die actrices ove
rigens vandaan?
"Ze melden zichzélf aan of ze
'Supervixen': "overal
worden getipt door een bevriende
actrice waarlik mee gewerkt heb.
Vaak kennen ze elkaar wel uit het
nachtclub-circuit van Las Vegas.
Vergeet niet dat het voor een seks-
ster een heel goede zaak is om in
een film van mij te spelen. Te ver
gelijken met het behalen van een
Oscar voor een gewone Holly-
wood-actrice. Een meisje dat een
maal in een film van mij heeft geze
ten, kan onmiddellijk daarna als
striptease-danseres haar salaris
verdriedubbelen".
- Tot aan 1970 werkte u onafhan
kelijk van Hollywood. Toch heeft u
zich omstreeks die tijd voor het ma
ken van twee films aan 20th Centu
ry Fox gebonden.
"Kort daarvoor had ik een enor
me hit met 'Vixen'. Die film bracht
zoveel geld op, dat ik me voor de
rest van mijn leven in financieel
opzicht niet druk meer hoefde te
maken. Het feit dat ik met een be-
.perkt budget goed uit de voeten
kon, sprak Darryl Zanuck, destijds
hoofd van Fox, wel aan. Ik voelde
me wel gevleid, kreeg een prachtig
salaris, een eigen kantoor, twee au
to's. Een fantastische tijd...".
- Kunt u zich een voorstelling
maken van het publiek dat zich tot
uw films voelt aangetrokken?
„De meest uiteenlopende types
bezoeken myn films: cinefielen, de
man uit de straat, studenten, paar
tjes die hopen dat het zien van mijn
films een goede uitwerking op hun
seksleven zal hebben; een heel
breed publiek dus. Anders zou ik
ook voor festivals worden uitgeno
digd en in arthouses terecht ko
men. Het is geen ordinaire porno
waarmee ik me bezighoud. Het ge
luid, het camerawerk en de actri
ces zijn van grote klasse".
BIOSCOPEN
(OP)NIEUW
'Stop making sense' - Lido, Leiden.
'The nurds' - Lido, Leiden.
'Vrijdag de 13de, deel 4' - Nieuw be
gin van bekende ellende, City, Kat
wijk.
'Gandhi' - Grootscheepse verfil
ming van leven vrijheidsstrijder,
Het Kijkhuis, Leiden.
'Canterbury Tales' - Pier Paolo Pa-
solini verfilmde bekende pelgrim-
verhalen, Het Kijkhuis, Leiden.
BLIJVERS
'Dune' - Science-fiction epos niet in
balans, Lido, leiden.
'Police Academy 2' - Vervolg dat be
ter niet gemaakt had kunnen wor
den, Luxor, Leiden, Euro, Alphen.
'A view to a kill' - James Bond pret
tig voorspelbaar, Lido, Leiden, Eu
ro, Alphen.
Amadeus' - Spektakel zonder weer
ga, City, Katwijk.
'Hot bubblegum: dikke liefde' -
'Humor', City, Katwijk.
'Kaos' - prachtig vijfluik van ge
broeders Taviani, Kijkhuis, Leiden.
'Best Defense' - Hoe twee komie
ken toch niet leuk zijn, Euro, Al
phen.
'Beverly Hills Cop' - Eddie Murphy
als het grote fuifnummer in lach
film, Lido, Leiden.
SEXFILMS
'Eerste hulp by sex' - Rex, Leiden
'Ontwakende verlangens' - Trianon,
Leiden.
'Tirolers weten van hete wanten' -
City, Katwijk.
NACHTFILMS
'De hitte van een zomer' - Réx, Lei
den.
'Verlangens van jonge meisjes' - Eu
ro, Alphen.
'A view to a kill' - Euro, Alphen.
'Sexgames' - Euro, Alphen.
'Police academy II' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
A view to a kill' - Asta (463500), 12
jr.
'Desperately seeking Susan' - Asta,
al.
'Kaos' - Asta, 16 jr.
'Police academy II' - Babylon 1
(471656), al.
'Amadeus' - Babylon 2, al.
'Witness' - Babylon 3, 12 jr.
'Police academy II' - Cineac 1
(630637), al.
'Runaway' - Cineac 2, 12 jr.
'The ambassador' - Cineac 3,12 jr.
'The sound of music' Euro
(667066), al.
The cotton club' - Euro, 12 jr.
'A view to a kill' - Metropole 1
(456756), 12 jr.
'Best defense' - Metropole 2, al.
'Beverly Hills Cop' - Metropole 3, al.
'A passage to India' - Metropole 4,
al.
al.
'Battle rage' - Odeon 2. 16 jr.
'Supergirl' - Odeon 3, al.
'Jacques Tati festival' - Odeon 4, al.
'Begeerlijke onschuld' - Le Paris 1
(656402), 18 jr.
'Taboe' - Le Paris 2,18 jr.
'Een motél vol heerlijke spelletjes' -
Le Paris 3, 18 jr.
'Striking back' - Passage (460977),
16 jr.
AMSTERDAM
'Supergirl' - Alfa 1 (278806), al.
'Best defense' - Alfa 2, al.
'Birdy'- Alfa 3, 12 jr.
'Bodas de sangre' - Alfa 4, 16 jr.
'Amadeus' - Alhambra 1 (233192), al.
'Jacques Tati festival' - Alhambra 2,
al.
'Desperately seeking Susan' - Belle-
vue Cinerama (234876/266227), al.
'Dune' - Cinerama, 12 jr.
'Police academy II' - Calypso 1
(266227/234876), al.
'Falling in love' - Calypso 2, al.
'Een klas voor schootkatjes' - Cen
traal (248933). 18 jr.
'Beverly Hills Cop' Cineac
(243639), al.
'Koyaanisqatsi' - Cinecenter
(236615). 16 jr.
'Amsterdam' - Cinecenter.
'Parix, Texas' - Cinecenter, 16 jr.
'Repo man' - Cinecenter, 16 jr.
'The blues brothers' - Cinecenter, al.
'A view to a kill' - Cinema 1 (151243),
12 jr.
'Police academy II' - Cinema 2, al.
'Everything you always wanted to
know about sex, but were afraid to
ask' - Cinema Rex (246132), 16 jr.
'The last dragon' - City 1 (234579), al.
'Beverly Hills Cop' - City 2, al.
'Battle rage' - City 3, 16 jr.
'Vier vuisten in't kwadraat' - City 4,
al.
'Rappin' - City 5, al.
'Stop making sense' - City 6, al.
'A passage to India' - City 7, al.
'The taming of the shrew' - Krite-
rion, (231708), 16 jr.
'II planeta Azzurro' - Studio K
(231708), 12 jr.
'Katharina en haar wilde hengsten' -
Parisien (248933), 18 jr.
'Striking back' - Rembrandtplein-
theater 1 (223542), 16 jr.
'De erotische nachten van de zom
bies' - Rembrandtpleintheater 2, 16
'Kaos' - The Movies 1 (245790), 16 jr.
'Reporter' - The Movies 2, 16 jr.
'Filmzomer '85' - The Movies 3.
'A view to a kill' - Tuschinski 1
(262633), 12 jr.
'Police academy II' - Tuschinski 2.
al.
'The cotton club' - Tuschinski 3, 12
jr.
'The killing fields' - Tuschinski 4,12
jr.
'Runaway' - Tuschinski 5,12 jr.
'Best defense' - Tuschinski 6, al.
'Witness' - De Uitkijk (237460), 12 jr.
TELEVISIE
Zowel de Nederlandse, Duitse
als Belgische televisie heeft de
komende week wel een interes
sante film op het programma
staan. Morgenavond brengt dat
de liefhebber al in problemen als
Duitsland 1 om 20.15 uur 'Die
weisse Rose' uitzendt en Neder
land 1 om 20.50 uur 'Saint Jack'.
De eerste film vertelt het ver
haal van een Duitse verzetsgroep
gedurende de jaren '40-'45. Stu
denten in München kwamen in
1942 tegen Hitler in het geweer
onder de naam 'Die weisse Rose'.
Een jaar later werd de groep op
gerold. Michael Verhoeven
maakte er drie jaar geleden een
film van die Duitsland 1 uitzendt
in verband met het feit dat 41
jaar geleden de aanslag tegen
Hitier werd gepleegd. Voor wie
speelfilmgewijs nog in die aan
slag ingewijd wil worden kan om
23.10 uur naar Duitsland 2 kijken
naar 'Es geschah am 20. Juli' van
de bekende regisseur G.W.
Pabst.
'Saint Jack' is een heel ander
type film en betekende in 1976
de artistieke come-back van Pe
ter Bogdanovich. Ben Gazzara
speelt een Amerikaanse soute
neur die in Singapore een bor
deel wil opzetten. Dat roept
weerstanden op bij de Chinese
onderwereld aldaar.
Zondag bij de Vlamingen 'A
perfect couple', een romantische
komedie van Robert Altman.
Eén van die films uit de latere
Altman-periode die Nederland
niet of nauwelijks haalde. Paul
Dooley speelt hierin een al wat
oudere vrijgezel die via een hu
welijksbureau in contact komt
met de zangeres van een pop
groep (20.35 uur):
Een paar dagen overslaand ko
men we bij de donderdag waar
Veronica een goede keuze heeft
gedaan met 'Night Moves'. Een
opmerkelijke detective van Ar
thur Penn met Gene Hackman in
de hoofdrol. Gemaakt in de tradi
tie van de Marlowe-films (de de
tective als de eenzame strijder)
laat Penn 'zijn man' Hackman op
zoek gaan naar een verdwenen
meisje. Gaandeweg ontwikkelt
'Night Moves' zich tot een intri
gerende psychologische suspen
se-film (Nederland 1, 21.55 uur).
Een soortgelijke karakterise
ring is te plakken op 'Messer im
Kopf. Een vootreffelijke film
van Reinhard Hauff met Bruno
Ganz als Hoffmann, de onschul
dige wetenschapper die bij een
razzia voor een terrorist wordt
aangezien. Hij wordt in zijn
hoofd geschoten en na zijn moei
zaam herstel als een paria behan
deld. Dezelfde avond om 23.00
uur op Duitsland 1.
De week wordt al even sterk
afgesloten met op vrijdag de
films 'Dial M of Murder' en 'Ce-
sar et Rosalie'. De eerste is een
Hitchcock-thriller met voor het
eerst Grace Kelly onder zijn hoe
de als de overspelige echtgenote
die met het rinkelen van de tele
foon vermoord moet worden
(Nederland 2, 23.30 uur). 'César
et Rosalie' is één van de best ge
slaagde produkten van de sa
menwerking tussen regisseur
Claude Sautet en actrice Romy
Schneider. Ze speelt een geë
mancipeerde vrouw naar wier
gunsten door twee mannen ge
dongen wordt (Duitsland 1, 20.15
uur).
FILMHUIZEN
Ben Kingsley schittert als Gand
hi in het gelijknamige filmepos
van Richard Attenborough, dat
vanavond en morgenavond in
Het Kijkhuis te zien is. (20.00
uur). Maandag- en woensdag
avond wordt hier opnieuw 'Kaos'
van de Taviani's vertoond (20.00
uur) en dinsdag wordt 'Canter
bury Tales' van Pasolini ge
draaid (20.00 een 22.15 uur). Zon
dagavond is Het Kijkhuis geslo-
Het filmhuis LVC draait van
avond tot en met zondagavond
'Paris, Texas' van Wim Wenders.
Donderdag wordt het eerste deel
van 'Novecento' vertoond. In dit
veelgeroemde werk van de Ita
liaan Bernardo Bertolucci wordt
de geschiedenis verteld van twee
jongens die allebei op dezelfde
dag op een Noorditaliaans land
goed worden geboren. De één als
zoon van een hereboer, de ander
als zoon van een landarbeider.
De film volgt hen en hun families
gedurende tachtig jaar van
vriendschap en verwijdering.
Rode draad door het geheel is
het fascisme: de bourgeoisie col
laboreert, de arbeider wordt par
tizaan. (aanvang films 22.15 uur).