Renoir-show met vele blote kanten fe fJsrltl essssffis Christie's schokt kunstwereld met üen om'bestwil' leug< émïïïs bssrta Begrip 'sculptuur' ruim opgevat DINSDAG 9 JULI 1985 RADIO-TV-KUNST PAGINA 13 PARIJS (GPD) De grote Renoir-show in het Parijse Grand Palais is losgebarsten en het verschijnsel heeft meer kanten dan alleen een artistieke. Tentoonstellingen als deze - die van februari tot april ging over 'het impres sionisme en het Franse landschap' worden steeds meer een sociologisch fenomeen, om nog niet van massa-psy- chologie te spreken. door Rudolph Bakker Het gaat om mensen die bereid zijn uren in de regen te staan tot ze wor den binnengelaten. Het gaat om een relatie tussen kunst en kijker zoals die eerder niet bestond. De impressionisten-expositie trok komt ongetwijfeld, en daar zijn de langer loopt dan de ïmpressioms- nriiin: w 0. meeste critici het over eens, omdat Renoir in de meest absolute vorm voor het vrouwelijk naakt te vin den was. 'Vrolijke deunen en dikke Net als de impressionisten dit dijen', luidt een van de krantekop- vroege vooijaar is de Renoir-ten- pen naar aanleiding van de Renoir- toonstelling een soort rondreizend show. En iedereen is het ten - hij sluit pas op 2 septmber - rekenen de organisatoren op miljoen belangstellenden. Barnum en Baily. De dat Renoir 'een optimaal kijk- expositie komt nu uit Londen, plezier tegen de geringst mogelijke waar de Hayward Gallery 4500 be- inspanning' levert. Net als bij Ru- zoekers per dag telde en er werden bens ls er bij Renoir sprake van 35.000 exemplaren van de catalo- een tastbare sensualiteit en ze gus verkocht dat betekent een to- komt zo ongecompliceerd op de taaigewicht van vijftig ton. Na de kijker over dat niemand bij dit fes sluiting in Parijs gaat Renoir nog hval van borsten en dijen de nei- naar Boston en pas in januari vol- 6in8 voelt opkomen tegenover de gend jaar keren de doeken naar omstanders te doen of hij voor het waar ze vandaan komen weerom, hogere in de kunst gekomen is. Ook dit ondernemen werd finan cieel onder de arm genomen door de multi-national IBM. De Franse regering is intussen druk geraakt van het nut van der- demenfingen die kurabmmüfësta- ^def ^e^dt^le^ ties financieel willen steunen, de goden. Gleyre i£SkW?nVan de belaStin6 m0ge" 3f" Producenten Auguste Renoir (1841-1919) is ;en schilder voor hedendaagse fe- ?™d«^dPinC mmisten. Hij had als jongen nog der de m jes van de oude Gleyre, een mees ter uit de school van de zogenaam- Renoir-show: vele blote kanten. naakt uit, dat hij zijn leerlingen het belang bijbracht van het licht als picturaal element. Onder die leer lingen waren behalve Renoir ook Monet en Whistier. Sensueel De vrouw was in die dagen nu eenmaal eerder object van sensue le bewondering dan kameraad of zelfdenkend wezen. Tijdgenoten van Renoir als de beeldhouwers Maillol en Rodin zagen de vrouw louter als 'een bijzonder mooie vrucht met een zacht vel'. Er werd niet van ze verwacht dat ze enige intellectuele prestaties leverden. Ook Renoir dacht er zo over. In zijn ogen waren de taken van de vrouw eenvoudig. Ze moest voor alles wulps, gevuld en meegevend zijn. En Renoir maakte er geen geheim van - evenmin als Maillol dat deed - dat hij het naakt dat hij uitbeeld de in feite door middel van zijn penseel 'bezat'. Hij ging met alle vrouwen die hij schilderde artis tiek naar bed, als hij het al niet daadwerkeljk deed. Renoir schil derde helemaal alleen voor zijn plezier en in deze copulatie was het, penseel de phallus. Als een doek klaar was kon de meester dan ook niet meer worden gevleid dan wan neer de beschouwer het onstuitba re gevoel in zich voelde opkomen de vormen op het linnen te willen strelen, of zich op het warme, van licht glanzende, jongevrouwen- vlees te storten, het hoofd verstop pend tussen de schouders, die Re noir tot dat doel altijd buitenge woon breed had uitgebeeld. Wat ook weer niet wilde zeggen dat Renoir niet hartstochtelijk veel hield van het model dat hij trouw de en dat hem twee zonen schonk, waaronder de latere film-regisseur Jean Renoir. Als Aline Charigot in 1915 overlijdt is Renoir ontroost baar en hij bewaarde tot aan zijn dood toe alle portretten die hij lief devol van de volle Aline geschil derd had. Dat was de tegenspraak in zijn opvattingen over de vrouw, dat hij althans van de zijne verlang de dat ze alle belangrijke beslissin gen voor hem nam, wat ze dan ook altijd en met succes deed. Haar belangrijkste beslissing was wellicht dat ze Renoir er toe overhaalde na een leven van zwer ven tenslotte een eigen huis te heb ben. Ze lieten het bouwen op een heuvel terzijde van Gagnés, aan de Cotes d'Azur, waar een prachtige olijfgaard door een projectontwik kelaar (een woord dat toen nog niet bestond) werd bedreigd. Renoir was helemaal niet de vrolijke le vensgenieter, zoals men uit zijn doeken zou vermoeden. Hij was ze nuwachtig, vol van tics, besluite loos („Ik ben een kurk die wordt voortgedreven op de grillen van de stroom"), zwijgzaam en hij lachte bijna nooit. Hij vrat bij het leven en verscheen op officiële diners in de raarste pakken. Pas toen hij door een ernstige reumatiek werd overvallen en aan gespoord door Aline en het argu ment van de bedreigde olijfgaard, gaf hij Aline toe en ontstond een villa naar eigen ontwerp, die even lelijk werd als de villa die Maillol naar eigen smaak in Marly-le-Roy voor zich liet optrekken. Renoir's villa heette 'Les Collet- tes' en zo heet ze nog, nadat Renoir NEW-YORK (AFP/Rtr) - De presi dent van het beroemde veilinghuis Cristie's heeft toegegeven te heb ben gelogen dat twee impressionis tische doeken op een veiling in New York in mei 1981 voor miljoe nen dollars waren verkocht, terwijl deze doeken moesten worden aan gehouden. Dit is gisteren verno men van gerechtelijke zijde in New York. Maar president David Bathurst verdedigde zijn valse verklaring door gisteren in een communiqué mee te delen dat deze was gedaan aan tegen Cristie's, zeggende dat het veilinghuis had geschat dat de Voor het eerst hebben de organi satoren van het Grand Palais nu ook daadwerkelijk rekening ge- IJ houden met de nieuwe eisen, die L aan de expositie-technieken wor den gesteld. Nadat de eerste weken de aanstorm al een zondvloed deed vermoeden besteedde men er een gehele dinsdag aan - die beruchte dag waarop de Franse staatsmusea gesloten zijn om de doeken aan zienlijk hoger te hangen. Dat doeken twaalf miljoen dollar of dan het antwoord op een artikel i 40 miljoen gulden zouden het dagblad 'Libération', waarin kunnen opbrengen. De rechter in New York ver wierp hun eis tot schadevergoe ding van tien miljoen dollar of bij na 34 miljoen gulden, die zij in dienden op grond van o.m. con tractbreuk en fraude. In zijn uitspraak stelde de rech- i grapjas voorspelde dat achter de zee van hoofden en hoeden de meeste bezoekers voor hun geld bijvoorbeeld van de (naakte) dame met het hondje alleen het boven stuk van de dame zouden zien en zeker niet het hondje, of van de 'Seine bij Argenteuil' alleen de ter vast dat Bathurst de waarde wolken en niet de Seine. Nieuwe de schilderijen kunnen" had geschat e het mogelijke negatieve effect °P fraude, op de kunstmarkt te beperken". Maar bij het doen dat zou hebben kunnen voort vloeien uit het feit dat de twee werken niet werden verkocht. Het nieuws dat David Bathurst indertijd loog dat een Van Gogh en een Gauguin waren verkocht voor respectievelijk 2,1 en 1,3 miljoen dollar of ruim zeven resp. vier mil joen gulden deed een schok gaan door de kunstwereld. Een woord voerster van Cristie's in New York verklaarde evenwel dat de firma volkomen achter Bathurst staat en er in het geheel niet wordt gedacht aan zijn aftreden. Zij zei dat het de enige maal was geweest dat Ba thurst valselijk verklaarde dat iets werd verkocht. In het communiqué zei Bathurst dat „om het mogelijke negatieve effect op de kunstmarkt te beper ken een verklaring voor de pers werd gepubliceerd dat drie schil derijen waren verkocht in plaats van te melden dat er slechts één was verkocht. „De verkoper was daarbij steeds bekend dat er slechts één schilderij was ver kocht". Dit was een Degas, die voor 2,2 miljoen of ruim 7,4 miljoen gulden van de hand ging, een recordprijs voor een doek van deze meester. De zaak is aan het licht gekomen, doordat de aanbieders van acht doeken uit een collectie van galerij Cristallina in Lausanne ontevre den waren over het resultaat van de veiling. Zij spanden een geding maatregelen zijn ook getroffen its wees de bezoekersstroom sneller te doen vloeien en de zwaarbewaakte de uit- expositie is over zoveel ruimten spraak maakte de rechter ook be- verdeeld dat een kudde schapen kend, dat Bathurst in eerdere ver- met hond en herder er zonder op klaringen had toegegeven te heb- zien te baren makkelijk door zou ben gelogen over hoeveel schilde- kunnen. rijen er waren verkocht. Het enthousiasme voor Renoir 'Grand lady of the jazz' op Schiphol J azz-zangeres EUa Fitzgerald is gisteren op Schiphol aangekomen. De 'Grand lady of the jazz'is van 12 tot 14 juli te zien en te horen op het North Sea Jazz Festival in het Congresgebou- win Den Haag. (foto ANP). PRIJS - De Cinoa, de internatio nale overkoepelende organisatie van verenigingen van kunsthande laren, heeft de jaarlijkse prijs voor de beste publikatie op kunsthisto risch gebied toegekend aan drs. J.R. ter Molen, waarnemend direc teur van museum Boymans-Van Beuningen in Rotterdam. Ter Molen is de eerste Nederlan der die door de Cinoa is onder scheiden. Hij kreeg de prijs van on geveer 18.000 gulden voor zijn proefschrift 'Van Vianen, een Utrechtse familie van zilversme den met een internationale faam', waarop hij vorig jaar in Leiden pro moveerde. Zomerexpositie bij De Narwal in Wassenaar Expositie Beeldentuin 'De Nar wal', t/m 29 september. De Nar wal, Oud Clingendaal 7, Wasse naar (vlakbij de dierentuin). Ge opend ma. t/m vr. van 11-17 uur en volgens afspraak. LEIDEN - Als het 'tentoonstel- lings-seizoen' ten einde loopt en de zomer aanbreekt, verplaatst het werkterrein van veel galeries zich naar het buitengebeuren. Het gevolg is een stroom aankon digingen van beeldenexposities in tuinen of parken over het hele land verspreid. Ineens tijdens het zomerreces krijgt de sculp tuur ruime aandacht, van Over ijssel tot Brabant. Gelukkig iets dichter bij huis wordt de tentoonstelling van De Narwal gehouden die geheel aan sluit bij de zojuist gesignaleerde tendens. Het terrein van De Nar wal leent zich uitstekend voor dergelijke ondernemingen. Op open plekken, tussen de bomen en zelfs in het door wilde planten ingesloten theehuis overal staan beelden opgesteld. Gewa pend met de plattegrond die bij de receptie verkrijgbaar is, be gon ik aan de tocht langs het uit gezette traject. Het bezoek aan de beeldentuin kan desondanks ontaarden in een speurtocht, doordat op de kaart wel genum merde plaatsen en, apart, de met deze nummers corresponderen de kunstenaarsnamen worden aangegeven maar bij de werken zelf ontbreekt het aan informa tie. Slechts aan de hand van een enkel bordje of een signatuur valt op te maken wie bij wat hoort en het per ongeluk missen van het juiste pad betekent gelijk het spoor bijster raken. Afgezien van dergelijke kleine tegensla gen maakt het samenspel tussen de sculptuur en de rustige omge ving een rondgang langs de se lectie een prettige bezigheid. Up de expositie (met twintig deelnemers) die tot stand kwam door de samenwerking tussen twee Haagse galeries (Ornis en Van Kranendonk), is gezorgd voor een gedoseerde afwisseling in materiaal, benaderingswijze en presentatie. Wat dit laatste be treft, bereikt Leon Bouter een onverwacht effect door op een als zonneweide dienstdoend veld zijn bijdrage te plaatsen: een uit rode ldei gemodelleerde, liggen de figuur, die een gestreept bad laken deels over zich heen ge trokken heeft. Een ander voor beeld van aanpassing bij de om geving is de uit gestapelde stuk ken stam opgebouwde 'Boom- zuil' van Thijs Veraart en Jeroen van Westen, een object dat zich van de andere bomen onder scheidt door de aangebrachte blauwe kaketoe-veren. Het materiaal van de meeste beelden varieert van natuursteen of keramiek tot metaal en combi naties daarvan. Voorkeur voor alternatieve, middelen leidde tot de toepassing van trottoirtegels of met bitumen zwart gekleurde lappen stof. Van de tegels maak te Marco Hadjidakis drie reus achtige figuren, die tegen bomen geleund staan. De verscheiden heid in materiaal en schaal van de sculpturen staat een zekere onderlinge eenheid niet in de weg. Er zijn duidelijke groepen te onderscheiden die de kunste naars verenigen in eenzelfde be naderingswijze. Een lijn wordt gevormd door de abstract-geo- metrisch werkende deelnemers, waarvan Els Groot en Rudi Struik voorbeelden zijn. Ande ren hebben juist herkenbare vor men of het ruimtelijke idee als uitgangspunt gekozen. Het is opvallend dat beide ga leries zich niet elk op een bepaal de richting geconcentreerd heb ben maar elkaar in de keuze aan gevuld hebben. In de Narwal beeldentuin wordt de rekbaar heid van het begrip sculptuur ge toond door middel van geslaagde en minder geslaagde voorbeel den; het werk van Peter Breed en van Adriaan Netten zijn uiter ste polen in dit opzicht. Al met al is deze expositie een aangenaam 'zomerintermezzo' te noemen. Het ware nog beter als de alge mene belangstelling voor de sculptuur niet beperkt bleef voor een deel van het jaar. NANCY STOOP (foto GPD) er in 1919 overleed en Jean Renoir er in '58 zijn film 'Le dejeuner sur l'herbe' maakte. Het is nu museum en bedevaarstsoord voor de Re- noir-fans en je kunt er zijna telier zien met de rolstoel waarin hij de laatste jaren werd rondgeduwd. Hier schilderde hij zijn laatste licht-uitstralende perzikhuidjes, waaronder de gigantische 'Baad sters', die ook in het Grand Palais te zien zijn. Deze baadsters achtte hij zijn artistieke testament en ie mand durft openlijk te zeggen dat het een treurige persiflate werd van het beste dat hij maakte, waar mee ook bewezen is hoe rakelings dicht Renoir altijd langs de gren zen van de kitsch scheerde. 'Les Collettes' in Cagnes-sur-Mer is dit vooijaar net als de rest van Europa in een niet ophoudende re gen gehuld. De befaamde olijf gaard is afgelopen winter bevroren en met zijn afgesneden kruinen ziet Renoir's lievelingsplek er uit of er een bom is ontploft. De dood gevroren palmen in de tuin dragen aan de geringe feestvreugde niet bij. In de eetkamer hangen foto's van de meester, als een verschrom pelde gnoom achter de met flessen en fruit bedekte tafel, omringd door bezoekers die van trots ver stard op de foto staan. Het is typerend dat twee van de beroemde bezoekers van 'Les Col lettes' hetzelfde oordeel velden over de beroemde 'cote'. De kunst handelaar Vollard merkt in zijn herinneringen op dat „de vol hun kering naar de Rivièra afgereisde Parij zenaars zich er meteen na aan komst al rot beginnen te vervelen" en de schilder Maurice Denis schrijft in zijn dagboek na een be zoek aan Renoir: „God ontbreekt in deze natuur met zijn onwijs- strakblauwe lucht. Iedereen ver maakt zich hier, wat in feite bete kent dat iedereen zich er verveelt". Evenmin als zij, wist ook de na- tuurminnende Auguste („Geef me een appelboom en ik ben tevre den") Renoir toen dat geen plek op aarde zo door dë zich vervelende mensheid van iedere aantrekke lijkheid zou worden beroofd als de 'Cote d'Azur* Monden In het Grand Palais zijn het aar zelende begin, het formidabele hoogtepunt en de afgang-in-herha- ling in het werk van Renoir duide lijk te zien. Na hoogtepunten als het beroemde 'Bal in de Moulin de la Galette' uit 1876 en het 'Middag maal van de kanovaarders' uit 1880 gaat Renoir naar Italië en komt hij met een aangepaste stijl terug. Hij schildert dan de schitterende serie dansparen, waarop alleen van de meisjes de gezichten te zien zijn, met de halfgeopende afwachtende monden en de slaperige, ontvanke lijke ogen. Volgens Renoir dienden ze de mond alleen open te doen om dingen te zeggen 'die dieren zou den zeggen als ze konden praten'. Renoir schetste veel en direct in olieverf - in feite had hij nooit 'echt' de techniek van het schilde ren geleerd - en die schetsen ver kocht hij dan te snel om aan geld te komen. Hij was in het algemeen niet zorgvuldig genoeg in de keuze van wat de deur uitkon en wat niet en dat heeft zijn naam later geen goed gedaan. Een handicap was ook dat hij ermee begon vormloos kleuren op te brengen, waarbij die kleuren langzaam in al dan niet ge slaagde vormen overgingen, wat niet altijd tot het succes bijdroeg. De kunsthandelaar René Gimpel meldt in zijn dagboek na een be zoek aan 'Les Collettes' hoe de meester hem had gezegd dat hij dikwijls steenrood gebruikte met de bedoeling dat die kleur met de tijd in melk-roze zou overgaan. Gimpel merkt dan enigszins ont steld op: „Dat zou wel verschrikke lijk zijn voor de toekomst van de schilderkunst, als je een bepaalde kleur gebruikt om er een andere voor in de plaats te krijgen". Niet zo lang geleden ging bij een groot veilinghuis een Renoir voor 1,9 miljoen dollar de deur uit. Een uitzicht vanuit het klooster St. Paul in St. Rémy van Vincent van Gogh daarentegen ging kortgele den voor 10 miljoen dollar in ande re handen over. Het is niet uitge sloten dat de miljoen enthousiaste lingen voor de perzikhuidjes van Renoir in het Grand Palais toch een hogere dunk hebben van de meester dan de kunsthistorici en de kunst-experts. Welk 'waarde'- oordeel belangrijker is blijft dan een vraag waarop geen antwoord mogelijk is. - De tentoonstelling is elke dag behalve dinsdag van 10.00 tot 20.00 uur geopend, woensdag tot 22.00 uur. De entree bedraagt frs 22,-, zaterdag frs 16,-. De tentoon stelling sluit 2 september.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 13