U2 brengt Torhout in extase VABA wint Knokke Cup met veel overtuiging Yul Brynner is geen koning meer Stekpop ondanks alle spijbelaars geslaagd MAANDAG 8 JULI iyöD PAGINA 7 Meer dan 100.000 bezoekers van Belgisch dubbelfestival Festival Torhout/Werchter met The Ramones, R.E.M. Lloyd Cole and the Commotions, The Style Council, De- peche Mode, Paul Young and the Royal Family, U2 en Joe Cocker. Ge zien op 6 juli in Torhout, België. TORHOUT - Waar elders in Eu ropa de grote popfestivals aan het uitsterven zijn, tiert Torhout/ Werchter, het Belgische dubbel festival, als nooit tevoren. Tor hout in West-Vlaanderen trok za terdag 54.000 betalende bezoe kers, weer iets meer dan vorig jaar. De redenen: een afgewogen programmering met louter groe pen in het genre 'betere' popmu ziek. Dat werkt een aangename sfeer in de hand, die wordt ver sterkt door de goede organisatie, het voorbeeldige optreden van de ordediensten en de valse grappen van presentator Guy Mortier. Daarenboven heeft de voorzienigheid een zwak voor Torhout/Werchter. Ook dit jaar was er weer volop zon. Enig na deel was de schuin op het po dium staande wind, die maakte dat de muziek achterop het veld klonk als een heimachine met hartklachten. Absolute climax was het optre den van U2. Deze Ierse band speelde ook in 1982 en '83 op het festival en is sindsdien mateloos populair geworden. Duizenden festivalbezoekers droegen T- shirts met afbeeldingen van U2. Ver voor de aanvang van het op treden verdrongen de fans zich tegen de hekken. Tijdens het concert moesten velen door de medische hulptroepen worden afgevoerd. Zelfs een invalide werd met rolstoel en al amechtig over de dranghekken getild. Zanger Bono Vox, om wie het allemaal te doen was, gaf er blijk van goed te beseffen wat hij met zijn band kan ontketenen. Een week geleden nog ontaardde een optreden van U2 in Dublin in on geregeldheden. In Torhout hield hij de hysterie als een volksmen ner in de hand. Vox is een feno meen, een rock roll-positivo voorbij goed en kwaad, die ge looft dat muziek de mensen ver broedert. Hij beweegt zich op het podium log en onhandig, maar is heilig overtuigd van de eigen uit straling en weet van zijn fans al les gedaan te krijgen. Zo liet hij een onder het publiek aanwezige vader met baby op het podium brengen, trok een meisje over de hekken om met haar te dansen en haalde een Nederlandse jon geman uit het publiek om hem gitaar te laten spelen in 'Knoc king on heaven's door'. Jongen, meisje, baby: het is tekenend voor de welhaast rituele sfeer van het optreden. Muzikaal gezien was er aan het optreden minder te beleven. Mis schien om de gemoederen niet al tezeer te verhitten werden veel rustige nummers gespeeld. Daar naast hits als 'Sunday, bloody Sunday, 'In the name of love' en 'Gloria'. Fragmenten uit 'Ruby tuesday', 'Walk on the wild side' en 'Wooden heart' werden ge speeld als eerbetoon aan wegbe reiders van de popmuziek. Dat het slordige en slechte interpre taties waren, maakte de fans niets uit. Bij een concert van U2 is de uitstraling belangrijker dan de muziek. Pas na vele toegiften kon het viertal de kleedkamer opzoeken. Een halve dag eerder, om elf uur 's morgens, hadden The Ra mones het festival geopend. Een staaltje van handige programme ring, want deze punkrockers van het eerste uur zouden bezoekers verleiden vroeg te komen. Daar onder helaas niet uw verslagge ver, die zich op dat moment zat te verbjjten in de file tussen Ze- delgem en Torhout. Daarna R.E.M., met de Ramo nes de enige band uit de Verenig de Staten. Net als U2 in klassieke viermans-opstelüng, maar daar mee houdt alle overeenkomst op. Een groep die nog aan het begin van een lange weg staat en uit in vloeden van pop uit de jaren zes tig, countryrock en punk geen ei gen geluid heeft weten te schep pen. Wat ingebakken gewoontes betreft: Net als alle bij klaarlich te dag spelende bands wenste R.E.M. het publiek na afloop van het optreden een: 'good night'. Lloyd Cole and the Commo tions bracht een vroeg muzikaal hoogtepunt. Verzorgde en inge togen muziek, die soms onver wacht uit de slof kan schieten. Grootstè kwaliteiten zijn het vlechtwerk van de vaak semi- akoestische gitaren en de licht pathetische stem van Cole. Ón danks de vele langzame num mers kreeg de groep het publiek op de hand. Tekenend voor hun serieuze aanpak is dat Cole in de toegift het publiek vroeg niet mee te zingen, in de popmuziek een zeldzaam verzoek. The Style Council, een Engelse band rond Paul Weller en Mick Talbot, bracht niet de verwachte opwinding. Hun met veel soul en zuidamerikaanse ritmes door Zo druk was het zaterdag in Torhout. (foto EPA/belga) spekte muziek mist karakter en kwam op het podium niet echt tot leven, mede doordat de bla zers- en strijkerspartijen op sy- thesizer werden gespeeld. Zelfs snelle nummers als 'Internatio nalists' en 'Walls tumbling down' sloegen niet echt aan. Hun eerste hit 'Shout to the top' was mis schien voor een toegift achter de hand gehouden en werd zodoen de niet gespeeld. Een merkwaardige zijsprong in de programmering was het aantrekken van Depeche Mode, vier Britten die grossieren in ein deloze elektronische kleuterme lodietjes op een discodreun. Aan hun optreden is weinig te zien en nog minder te horen. Wel kregen ze het publiek tot achter op het veld, waar het podium de grootte van een lucifersdoosje heeft, zo ver dat het ging meeklappen. Hun toegift 'Just can't get enough' had de voorspelbare lengte van meer dan tien minu ten. Gouden kelen Tot op dat moment verliep het programma exact volgens de dienstregeling. Paul Young was de eerste die, door zijn uitgebrei de apparatuur, te laat begon. Hij heeft zich in enkele jaren tot een volleerd showman ontwikkeld. En uitgebreide band met drie zwarte zangers met gouden ke len en hijzelf in zwart pak en wit overhemd als beweeglijk mid delpunt. Hij bracht een echte soulshow met lange versies van 'Tear your playhouse down' en 'Come back and stay' en een medley met daarin een opvallen de cover van 'Relax'. Young was dit keer goed bij stem, al moest hij hard werken om niet door zijn voortreffelijke koorzangers te worden overvleugeld. Zijn vak manschap vormde een aardig contrast met de bevlogenheid van U2, dat daarna speelde. Een tweede staaltje van intelli gent programmeren was het in huren van Joe Cocker als sluit stuk. Na de opwinding van U2 langzaam nasudderen op ouder wets degelijke rhythm blues. Cockers' hoofd lijkt nog iets dieper tussen de schouderbladen te zijn gezakt. Met zijn gruizel- stem zong hij bijna uitsluitend bekende nummers als 'Walkin' back through the night', 'Just li ke always' en 'Feelin alright'. Het 8,50 hectare grote grasveld van Torhout lag er inmiddels bij als na de Gulden Sporenslag: on der de sterrenhemel overal vlag gen, achtergelaten kledingstuk ken en door drank, zon en veer tien uur popmuziek gevelde li chamen. Weinig stinkende vuur tjes dit keer want de plastic be kertjes waren deels vervangen door kartonnen exemplaren. Torhout/Werchter heeft oog voor het detail en dat verklaart mede het Belgische succes. ARIEJAN KORTEWEG De VARA-zangploeg heeft zaterdag de Knokke Cup gewonnen. De ploeg, bestaande uit Yulia Loko, Mathilde Santing en Astrid Seriese, kreeg na de uitslag meteen een bloemetje van Astrids nichtje Nicky. (foto anp> KNOKKE (GPD) - Voor de eerste maal in de zesjarige historie van het festival om de Knokke Cup heeft een Nederlands team de hoofdprijs uitgereikt gekregen. Astrid Seriese, Yulia Loko en Mathilde Santing zon gen zaterdagavond zoveel punten bij elkaar dat de overige finalisten op een ongewoon grote afstand ach terbleven. Het verschil tussen de VARA-ploeg en nummer twee, het Vlaamse BRT-team, bedroeg maar liefst 23 punten. Bulgarije geraakte niet verder dan een derde plaats. De zege van het VARA-trio was in alle opzichten klinkend. Nog niet eerder waren Nederlandse arties ten op dit festival zó overtuigend in de weer. Tijdens de finale leverden Santing, Loko en Seriese niet alleen individuele prestaties van formaat af, ook het werk als team werd door het internationale jury gezelschap hoog gewaardeerd. Diezelfde jury had overigens tijdens de voorronden eerder in de week voor enige curieuze beslissingen gezorgd. Zo zal het wel altijd een raadsel blijven waar om het Bulgaarse team op een finaleplaats werd ge- tracteerd. Wat dit trio zaterdagavond op de planken bracht kon immers gevoeglijk worden gekwalificeerd als regelrechte rommel die het niveau van een derge lijk festival onnnodig doen kelderen. Ook het Bulgaarse jurylid deelde braaf mee in de malaise. Aan zijn puntenverstrekking was het te wij ten dat het Finse team buiten de finale werd gehou den. De internationale persjury verzachtte het leed voor de sterk opererende Finnen door zangeres Ami Aspelund in de afzonderlijke Euro Top Star-competi tie als winnares aan te wijzen. In de strijd om de beste individuele prestaties deed de VARA opnieuw van zich spreken, want Yulia Loko werd tweede. Achter de schermen was zaterdagavond zo ongeveer iedereen het er over eens dat de VARA met kop en schouders boven de overige deelnemers uitstak. Het gemiddelde niveau was dan weliswaar niet echt om over naar huis te schrijven, dit team had zich ook in een sterker gezelschap probleemloos staande kunnen houden. Dat was dan mede te danken aan een professionele begeleiding. Ploegleider Co de Kloet had het zich niet beter kunnen wensen: zangeres Floor van Zutphen als inspirerende technische coach en opmerk'elijk sterke arrangementen van Rick Elings. Slechts één smetje bleef aan de VARA-triomf in Knokke kleven. De televisiekijkers blijven vrijwel ge heel verstoken van de zo succesvolle verrichtingen van het team. Terwijl zelfs de Russische televisie er rechtstreeks bij was, werd in de VARA-programme- ring op het laatste moment slechts enkele minuten uitgetrokken. Een slechte beurt. NEW YORK (Rtr) - Yul Brynner is geen koning meer. Na 4.625 opvoe ringen heeft hij op de 'pensioenge rechtigde leeftijd' van 65 jaar de rol opgegeven die hem tot ster maak te. De afgelopen week dankte de winnaar van een Oscar voor de laatste keer als koning van Siam in Rogers' en Hammersteins musical, een emotioneel publiek op Broad way. Hij was gedurende meer dan 34 jaar in zoveel produkties opgetre den dat niemand nog wist waar Brynner eindigde en de 'koning' begon. Yul Brynners begon zijn carrière op het toneel van een nachtclub in Parijs. Hij was geboren in de buurt van Vladiwostok in het oosten van de Sowjet-Unie en had gewerkt als trapeze-artiest, radio-omroeper en televisieregisseur. In 1951 nam hij deel aan een au ditie voor „The King and I" op Broadway, nadat de eerste koning, Alfred Drake, „troonsafstand" had gedaan. De rol van de koning was ondergeschikt aan die van Anna, de Engelse onderwijzeres die in Siam aankomt om gouvernante van de kinderen van de koning te worden. In de oorspronkelijke produktie op Broadway werd Anna gespeeld door Gertrude Lawrence, die na een jaar gouvernante overleed. Daarna werd het zwaartepunt van de revue verlegd naar de ko ning en Brynner, die als eerste voor de rol zijn hoofd kaalschoor, won met de filmversie een Oscar van de Amerikaanse filmindustrie. „Het stemt droevig te weten dat hij de koning niet meer speelt", zei een vrouw uit Long Island wier va der werkte aan „The King and I" als film. Het publiek klapte en juichte ge durende tien minuten terwijl het orkest een potpourri speelde van melodieën uit 'The King and I' en het zong vervolgens „Auld Lang Syne". Brynner dankte het publiek bij het opgeven van zijn troon met uit gestrekte armen. Vervolgens dronk hij achter de coulissen een glas champagne en begaf zich langs fans en televisiecamera's naar het feestje, 20 meter verderop. Gezien: Stekpop '85 op zaterdag 6 ju li in Hazerswoude-Dorp. Optredens van Reality, Schmutz, De Gigantjes, Social Security, De Dijk, Funky Stuff en Pseudo Sasa. HAZERSWOUDE - Waar was iedereen zaterdag? Waren de popliefhebbers die in voorgaan de jaren de plaatselijke sporthal van Hazerswoude meer dan goed vulden massaal met vakantie, een dagje naar het strand of afge reisd naar België voor de super festivals van Torhout en Werch ter? De vrijwilligers van de Ha- zerswoudse jeugdsoos 't Stekkie wisten het ook niet. Tijd noch moeite was gespaard om de negende editie van het tra ditionele popfestival onder de aandacht van een groot publiek te brengen. Bijzonder sneu was het dan ook te moeten constate ren dat er slechts een paar hon derd belangstellenden kwamen opdagen. Het gebrek aan een klinkende naam is waarschijn lijk de belangrijkste oorzaak van de zwaar tegenvallende op komst. Of de tiende Stekpop vol gend jaar door de financiële strop in gevaar komt, wisten de Toch was het een geslaagd fes tival. Immers, de vooral Hazers- woudse jongeren (Waar was Bet- tine Vriesekoop?) vermaakten zich uitstekend en het zomerse weer zorgde ervoor dat de pauzes tussen twee optredens niet lang genoeg konden duren. Liggend in de zon met uitzicht op hooien de boeren in het Groene Hart van de Randstad Holland was het wachten op de volgende muzika le attractie bepaald geen straf. In muzikaal opzicht was het in teressant en afwisselend wat za terdag op het podium verscheen. Na een aardig openingsoptreden van de Hazerswoudse groep Pseudo Sasa was het tijd voor het echte werk. Eén van de hoog tepunten vormde het optreden van de Amsterdamse band Fun ky Stuff. Dit negental speelt covers van bekende en minder bekende soulnummers onder de bezielende leiding van Candy Dulfer. De jeugdige saxofoniste had de touwtjes strak in handen en speelde zelf de sterren van de hemel. Ondanks de geringe op komst speelde de groep geïnspi reerd, hetgeen resulteerde in vo cale hoogstandjes van de Ameri kaanse zangeres Maureen Wilson die zong la Millie Jackson. De improvisaties van de bandleden voegde een extraatje toe aan de bestaande songs. De steeds populairder worden de Nederlandstalige popgroep De Dijk zorgde voor wat herken bare liedjes, maar kon verder niet echt imponeren. Het optre den van Social Security, dat volgde, was het minste van de dag. De bezoekers ondergingen de muziek zittend op de grond, wat genoeg zegt over aansteke lijkheid en de dansbaarheidsfac- tor. Anders was het bij de clownes ke standjes van De Gigantjes, een groep muzikanten die 'voor de lol' rock 'n' roll-nummers uit de jaren vijftig speelt. Vanaf het moment dat de swingende klan ken begonnen, stond de vloer van de sporthal vol met danslus- tigen. Dat is daarna eigenlijk niet meer veranderd. Terecht merkte Gigantjes-saxofonist Rob Kruis man (ex-Carlsberg) op: "Jullie zijn een klein, maar fijn publiek. Ik vind het hier heel gezellig". Voor de Belgische popgroep Schmutz bleek Hazerswoude ook bereid met de beentjes van de vloer te gaan. De meest pro fessionele band van Stekpop '85 moest als eerste een toegift ge ven. Schmutz maakt stevige mu ziek in de traditie van The Cure, met een energieke zanger die van geen ophouden weet. Een band die vaker deze regionen mag aan doen. Heel mooi. Na Schmutz was het tijd voor de papieren topper van het festi val: de Engelse reggaeband Rea lity. Zij zorgden voor een goede afsluiting van het festival, al was het alleen maar wegens het grote plezier dat iedereen aan hun mu ziek beleefde. Achter in de zaal was een paartje zelfs heel serieus aan het stijldansen. Vooraan vierde het gehoor een feestje waarbij alle aanwijzingen van de in 'rub-a-dub-style' spelende band spontaan werden opge volgd. Zoals gezegd, een ge slaagd Stekpop, ondanks alle spijbelaars. DIRK JAN ROELEVEN MIAMI - In dit nerveus uitgesneden badpak wacht ogenschijnlijk nogal ontspannen, de 21-jarige Utrechtse Brigitte Bergman de Miss-Universe- verkiezingen af. Als Miss Holland doet zij, met meer dan tachtig andere meisjes, mee aan de schoonheidswedstrijd, die binnenkort in Miami wordt gehouden. Hollands mooiste staat hier afgebeeld op een cruise schip tijdens het maken van video-opnamen, die op de avond van de miss-verkiezing zullen worden gebruikt. (foto AP) Televisie te kijk HILVERSUM (ANP) - In het Om roepmuseum in Hilversum zijn twee nieuwe exposities te bezichti gen: 'Televisie te kijk gezet', over de ontwikkeling van het medium televisie vanaf 1884 en 'Radiowin- kel anno 1935'. Aan de hand van tentoonstelling van technische attributen en au thentieke geluids- en beeldopna men geeft 'Televisie te kijk gezet' een beeld van de ontwikkeling van de televisie vanaf 1884, het jaar waarin P. Nipkov met zijn uitvin ding met de plaats en functie van de televisie in een toekomstige huiskamer. De expositie 'Radio winkel anno 1935' bestaat uit een in de stijl van de jaren dertig inge richt radiowinkel, compleet met toonbank, kasregister en werk plaats. LONDEN - De Amerikaanse pop-ster Bruce Springsteen en zijn vrouw waren eind vorige week het middel punt van een feestje in het bekende Hard Rock Café in de Engelse hoofdstad. Het feestje werd gegeven ter afsluiting van Springsteens tournee door Europa tijdens welk ook Rotterdam werd aangedaan. (foto ap>

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 7