De eens zo populaire
baars is uit de gratie
Schaken
Bridge
JAZZ
Prettig toeven
in grensgebied
Aanrader van
eigen bodem
Meedogenloos
en swingend
HXHM
m/'mtm
rnrnrnm
m
MwMM
ZATERDAG 6 JULI 1985
EXTRA
PAGINA 25
DOOR BRAM VAN LEEUWEN
De baars is een echte scholenvis.
Vandaar dat er meestal meer
dan een op een bepaalde stek
wordt gevangen. Alleen de groot
ste baarzen leven een solitair be
staan, vergelijkbaar met de an
dere roofvis de snoek. (foto bvi)
Het is een vreemd verschijnsel
en vaak heel moeilijk te verkla
ren. Maar het bestaat ook in de
hengelsport: modetrends. Som
mige vissoorten of vismethoden
staan ineens in het middelpunt
van de belangstelling. Je kunt
dan geen hengelsportblad open
slaan of er wordt uitgebreid aan
dacht aan besteed. Even plotse
ling zakt die belangstelling weer
weg en komen andere vissoorten
en methoden nadrukkelijk in
beeld.
Maakten we een paar jaar gele
den een 'hausse' mee als het ging
om de snoekbaars, op dit ogen
blik is het vooral de karper waar
aan extra veel aandacht wordt
besteed. Een vissoort waarin de
laatste jaren nogal 'de klad zit' is
de baars. Ik beschouw het nog al
tijd als een van de fraaiste vis
soorten die onze viswateren rijk
Die helderrode vinnen en de
zilverwitte schubben die een
fraai contrast vormen met de
zwarte banden die van rug naar
buik over het visselichaam lo
pen. En niet te vergeten die grote
uitklapbare bek die onmisken
baar verraadt dat we met een
roofvis te maken hebben. In het
rijtje van de Nederlandse roof
vissen is de baars op het ogen
blik de 'rode lantaarndrager'.
Waar het precies aan ligt is
moeilijk vast te stellen, maar ver
moedelijk heeft het iets te maken
met de vertraagde groei die bij
deze vissoort in een groot aantal
wateren is opgetreden. Vooral in
polderwateren komen de laatste
jaren erg veel baarsjes voor die
meestal niet veel groter zijn dan
10 15 centimeter. Uit onderzoe
kingen is gebleken dat het niet
om jonge baarsjes gaat maar om
volwassen exemplaren die een
groeistoornis vertonen. De hen
gelaar spreekt al snel van 'gede
genereerde' of 'zwarte' baarsjes
en doet daar over het algemeen
nogal laatdunkend over.
Gelukkig is het niet overal zo
slecht gesteld met de baars. Op
de grotere wateren ook in onze
omgeving is nog steeds een ge
zonde baarsstand aanwezig.
Daar kunnen bij tijd en wijle ex
emplaren aan de haak worden
geslagen die tussen de dertig en
veertig centimeter lang zijn. Als
het om echt grote exemplaren
gaat zijn het meestal solitair le
vende vissen. De laatst overge
blevenen van een grote school
die in de loop der tijd is uitge
dund door uiteenlopende oorza
ken.
Het IJsselmeer geldt nog altijd
als een van onze grootste 'baars-
reservoirs'. En het feit dat er nog
niet zo lang geleden een verbod
werd uitgevaardigd voor henge
laars om meer dan 30 baarzen in
bezit te hebben wijst erop dat in
dat uitgestrekte water nog steeds
volop baars aanwezig is.
Ik wil u even mee terugnemen
naar de tijd dat de baars nog in
hoog aanzien stond. Dat was
rond de eeuwwisseling. In het
Boek der Sporten onder redactie
van Jan Feith, dat in 1900 ver
scheen, wordt in het gedeelte dat
aan 'Visschen' wordt gewijd het
vangen van baars de hoofdsport
genoemd. De auteur van het
stuk, een zekere 'Sander', ver
meldt dat negen van de tien hen
gelaars in die dagen 'op een baar-
sie' uitgingen.
Het is interessant om te lezen
hoe dat zo'n kleine eeuw geleden
in zijn werk ging. Daarom laat ik
hieronder enkele pasages uit dat
boek volgen.
"In de kroostsloten zoekt de
baars voedsel en beschutting on
der het kroost. De hengelaar gaat
men den langen stok en het korte
snoer, zonder dobber, de be
groeide sloten opzoeken. De
haak is met een flink stuk lood
verzwaard om door het kroost te
schuiven of te plompen. Een
wurm dient als aas.
Hiermeede wordt een paar
strepen, die wat licht doorlaten,
over het kroost gestreken. Den
wurm laat men er dan even door
zakken. Hap zegt de baars en
gaat den kanus (houten viskist
-bvl) in.
Een mooie visscherij in zomer
en nazomer is het baarzen tus-
schen de losstaande rieten langs
de rietkragen onzer kanalen en
rivieren. Op gevoel of, zoals de
hengelaar het noemt 'op de hand'
wordt daar gevischt, want tus-
schen het riet kan geen dobber of
drijver gebruikt worden. Daar
azen in dit seizoen, de grote kok
kers op insekten en kleine visch-
jes. Op één voet vangt men er
soms ponds baarzen.
Een steurkrab of een stuk
dauwpier als aas wordt zachtjes
door het riet in het water gescho
ven. De baars valt er op als een
leeuw; zijn ruk, die bij het henge
len 'stoot' wordt genoemd, is wel
te voelen en meestal hangt hij
'im Nu' aan het snoer te bunge
len.
In diep water worden, het ge
hele jaar, met de steurkrab of de
levende garnaal, prachtige baar
zen bemachtigd. Meestal kort bij
de bodem wordt op de hand of
met den drijver gehengeld. Het
snoer wordt met genoegzaam
lood verzwaard, om bizonder in
den stroom, den bodem te berei
ken. Het is een aangrijpend werk
een grooten baars, die zich met
kracht en geweld tegen het inpal
men verdedigt, in de schuit te
brengen, bizonder uit een diepte
van een meter of vijf.
De hengelstok staat krom als
een hoepel, terwijl de baars naar
links en rechts door het water
giert om weg te komen. \frée dan
hengelaartje als je snoer niet van
beste kwaliteit of 'je kremlijn'
verweerd is. Zo'n baars weet ze
door sterke rukken stuk te krij
gen.
Op 'diep' evenals op 'stroom'
wordt ook met loden 'tjoenk-
vischjes' op baars gevist. De
Amerikanen hengelen op hun
zwarten baars en hun forelbaars
met een goed verzwaarden haak,
die in kameelhaar en eenige ge
kleurde lapjes verborgen is. Ook
hengelen zij op deze visschen
met de kunstvlieg die, net als
door de forel, aan de oppervlakte
gegrepen wordt.
Dan hebben we nog een woord
te spreken over het hengelen met
den blinkert. Een glimmend
stukje metaal wordt met een of
twee dreggetjes behangen en zóó
door het water gesleept, dat het
den baars den indruk geeft van
een ziek of vluchtend vischje.
Door zijn vorm, meestal die van
een lepel, en het sleepen door het
water, wordt dit effekt bereikt.
De baars wordt evenzoo met
kleine vischjes gevangen. Daar
hij niet als de snoek, groote tan
den heeft om ze vast te houden,
is hij erop aangewezen ze met
haak en al in de bek te grijpen.
De vis wordt onmiddellijk op het
land geworpen".
Tot zover Sander. De tijd dat
de baars 'onmiddellijk op het
land wordt geworpen' ligt ver
achter ons. Tegenwoordig gaan
we heel wat verfijnder met onze
tegenstanders om. Uit het wat
gezwollen taalgebruik blijkt ove
rigens steeds opnieuw dat de
hengelsport in die dagen sterk in
het teken van de voedselvoorzie
ning stond. Over terugzetten van
gevangen vis wordt met geen
woord gerept. Over de braadpan
des te vaker.
Uit alles blijkt echter wel een
grote waardering voor de baars
als sportvis. Die topplaats op de
'vishitparade' heeft de baars in
middels moeten prijsgeven.
Maar zoals ik in de inleiding al
schreef: ook de hengelsport kent
zijn modegrillen en wie weet
krijgt de perca fluviatilis ooit nog
eens z'n grote populariteit terug.
Roscoe Mitchell
Creative Orchestra
Altsaxofonist Roscoe Mitchell
behoort tot de school van experi
mentele jazzmusici die niet hele
maal 'los' lijken te kunnen ko
men van het verleden. In zijn
muziek zijn conventies verwe
ven met nieuwe vormen en zo
ontstaat er een muzikaal grens
gebied waarin het voor een ge
duldige toehoorder goed toeven
kan zijn.
'Sketches from Bamboo' is
daarvan een goed voorbeeld.
Mitchell vertolkt op deze plaat
drie stukken, waarbij in het eer
ste en het laatste (deel 1 en 2 van
het titelnummer) langzaam een
berg geluiden wordt opgetrok
ken op basis van langgerekte
grondtonen. Het lijkt een kako
fonie, maar bij aandachtig luiste
ren valt er wel degelijk een con
sequente structuur in te ontdek
ken, met soms prachtige inter
vallen van de blazers. Vooral de
solo van Mitchell in het laatste
deel is een schitterende improvi
satie, die duidelijk maakt dat een
warme klankkleur goed kan sa
mengaan met min of meer 'wil
de' muziek.
Mitchell speelt met een big
band bezetting, bestaande uit
vijf 'rieten' (o.a. Anthony Brax
ton), vijf trompetten (o.a. Kenny
Wheeler), drie trombones (o.a.
Ray Anderson), een tuba, bas,
drums, piano en vibrafoon.
Het middelste stuk - 'Linefine-
lyon Seven' - is van een ouder
wetse vormgeving met een ui
terst swingende ondergrond en
een duidelijke thematiek. De
plaat werd in 1979 gemaakt in de
Palm Studio te Parijs.
W.W.
Joe van Enkhuizen
kwartet
Back on the scene (Criss
Cross Jazz 1013/ Agram).
De beste jazzplaat van Neder
landse bodem van de laatste ja
ren is deze nieuwe schijf van de
Zaanse tenorsaxofonist Joop van
Enkhuizen. En dan bedoel ik
modern jazz in de engere zin en
dat heeft niets te maken met de
eigentijdse geïmproviseerde mu
ziek. Direct in de eerste tonen
van het eerste nummer 'Devilet-
te' is het al raak. Hij heeft een
brede sound, waarin de echo van
de grote jazzsaxofonisten te ho
ren is en ontwikkelt daarmee op
luchtige en spannende wijze zijn
soli. Sommige aanzetten komen
er schijnbaar aarzelend en zoe
kend uit, maar deze onvolmaakt
heid is juist de charme van zijn
muziek. De kwaliteit van de mu
ziek is niet in de laatste plaats te
danken aan pianist Cees Slinger,
drummer Alvin Queen, en bas
sist John Clayton.
Deze laatste is een uitmuntende
strijker, wat te horen is in 'Blues
for Roger' en 'The other side of
right'. Hij speelde bij Count Ba
sic en Monty Alexander.
In 1965 won Joop of Joe, zoals hij
zich nu laat noemen om wat be
ter op de Amerikaanse markt te
verkopen, blijkens een aanbeve
ling in opvallend oranje van te
norsaxofonist Clifford Jordan op
de hoes, de eerste prijs op het
Loosdrecht concours.
In die dagen zette hij zich in een
Jazzwereldinterview af tegen de
opkomende nieuwlichters als
Willem Breuker, die echter daar
na de jazz scène domineerde. Nu
is het klimaat gunstiger voor de
ze 46-jarige tenorist. Aanbevolen,
deze in september 1984 te Mon
ster opgenomen plaat.
WSW
Ella Fitzgerald
en Duke Ellington
Het volgens de producer nooit
eerder uitgegeven album 'The
Stockholm Concert, 1966' bevat
opnamen uit de beste periode
van Ella Fitzgerald. Zij beschikte
in de jaren zestig over een zang
techniek en stem die alle ken
merken vertoonden van een jazz
zangeres op het hoogtepunt van
haar carrière. Fitzgerald kon
meedogenloos hard zijn, bijzon
der geraffineerd en ze kon im
proviseren als een saxofoon, met
een buitengewoon gevoel voor
swing^^
Al die elementen zijn samenge
bald in 'The Stockholm Concert',
een optreden voor-een daverend
enthousiast publiek in een bijna
perfecte combinatie met de big
band van Duke Ellington. Op de
plaat staan voornamelijk beken
de stukken, zoals Imagine My
Frustration, Duke's Place, Satin
Doll en Let's Do It, met een on
dergrond die varieert van keihar
de swing tot zoetgevooisde klan
ken.
Minder plezierig is haar vertol
king van het bossa nova nummer
So Danco Samba, dat veel beter
past bij de stijl van Astrud Gil-
berto of Julie London. Daarente
gen is het stuk Cotton Tail erg
spectaculair. Fitzgerald zingt
daarin zogenoemde 'viertjes' met
tenorsaxofonist Paul Gonsalves,
waarbij ze zichzelf bijna overtreft
in snelheid en improvisatiever
mogen.
W.W.
Muhal Richard
Abrams Octet
Afwisselend en
helder oeuvre
View from within (Black Saint
081/Münich)
Pianist en componist Muhal
Richard Abrams, oprichter van
de club AACM, die in 1965 de
zwarie avant garde in Chicago
ging promoten, heeft zijn platen
altijd een zeer gevarieerd oeuvre
meegegeven. De zes stukken op
deze plaat bestrijken de blues
(Down at Peppers), vrije impro
visatie (Personal conversations),
een Webern-achtig stuk (View
from within) en latin (Laja). Het
uitgebreide slagwerk met vibra
foon, marimba en gongs van
Thurman Baker en Warren
Smith en bongobespeler Ray
Mantilla maken er ook nog een
percussieplaat van. Het muzikale
materiaal is sterk gecompo
neerd, blijkens de elkaar opvol
gende motieven op steeds ver
schillende instrumenten. De
hoes illustreert dit met een foto
collage van Abrams zelf. Deze in
september 1984 opgenomen
plaat heeft een mooi transparant
geluid, evenals de muziek.
Trompettist Stanton Davis, die
van de band van George Russell
komt, verloochent dit verleden
niet. Russell heeft in 1953 een
compositorisch concept ontwik
keld op basis van de lyrische
chromatiek, die Abrams ook ge
bruikt. Davis speelt ook op de
nieuwe nog niet uitgebrachte
plaat van Cecil Taylor.
De muziek is ondanks het uit
gebreide bluesnummer echte
concertzaaljazz.
WSW
Na een slechte start herstelde
John van der Wiel zich in het Ne
derlands kampioenschap goed
en miste hij uiteindelijk op een
half punt na de eerste plaats. Zijn
stijgende vorm geeft hoop voor
het belangrijke interzone toer
nooi in Biel. In de negende ronde
won hij van de op dat moment
ongenaakbaar lijkende Ligte-
rink.
b c d e f g h
Wit: Ligterink, zwart: Van der
Wiel. I.d4 Pf6 2.c4 e6 3.Pf3 c5
4.d5 b5 (Het weinig gespeelde
Blumenfeld gambiet) 5.de6: fe6:
6.cb5: d5 7.e3 Ld6 8.Pc3 Pbd7
9.Ld3 Lb7 10.e4 d4 ll.Pbl Pe4:
12.De2 Pdf6 13.Pbd2 Pd2: 14.L-
d2: (Na De6: Kf8 15.Ld2: Ld5 16-
.De2 Dc7 is wit in moeilijkheden)
Ld5 15.0-0? (Voor de hand lig
gend, maar beter is om eerst b4
te spelen) 0-0 16.b4 (diagram I)
Pg4! (En nu heeft wit geen tijd
voor bc5: wegens Tf3:, eenvou
dig is het echter nog niet) 17.Pg5
Lh2:+ 18.Khl Lf4 19.Dg4: Ld2:
20.Lh7:+ Kh8 21.f4 (Hiermee is
voor wit de koek op: de aanval
slaat niet door en de zwarte cen
trumpionnen beslissen) Df6 22-
.Le4 Dh6+ 23.Dh3 Dh3: 24.gh3:
Lb4: 25.Ld5: ed5: 26.Pe6 Tf6 27-
.f5 Te8 28.Tadl Kh7 29.Pc7 Te5
30.Pa6 La3 31.Tf3 Te3 32.Td3
Td3: 33.Td3: Ta6: 34.ba6: c4 en
wit gaf op. De schoonheidsprijs
ging naar Paul Boersma voor de
volgende partij.
Wit: Ree; zwart: Boersma. I.c4
e6 2.Pf3 d5 3.d4 Pf6 4.Lg5 Le7
5.Pc3 0-0 6.Dc2 h6 7.Lf6: Lf6:
8.0-0-0 c5 9.dc5: d4 10.e3 dc3:
Bij de landenontmoeting Neder-
land-USSR won Jos Stokkel met
6-2 van de nieuwe jeugd wereld
kampioen Walners. Deze Wal-
ners werd onlangs wereldkam
pioen door in Amstelveen Hen
drik van der Zee met 7-5 te ver
slaan. Zonder meer een fraaie
prestatie van de uit Huissen af
komstige Stokkel, die hiermee
het teleurstellend resultaat in het
kampioenschap van Nederland
(slechts achtste) volledig recht
zette. Met name in de tweede
partij tussen beide spelers liet
Stokkel zien dat je als jeugdwe
reldkampioen nog lang niet de
sterkste bent bij de senioren.
Stokkel-Walners. 1.33-29 18-23
29x18 13x22 31-26 12-18 36-31 7-
12 32-27 9-13 6.38-33 1-7 41-36 19-
23 42-38 14-19 34-29 23x34 39x30
19-23 11.47-42 10-14 46-41 4-9 30-
25 14-19 25x14 19x10 35-30 10-14
16.30-25 14-20 25x14 9x20 33-29
23x34 40x29 13-19 37-32. Zorgvul
dig zorgt wit ervoor dat zwart
zich niet uit de hekstelling kan
bevrijden. 8-13 21.41-37 3-9 43-39
5-10 39-33 10-14 48-43 2-8 44-40 20-
24 26.29x20 14x25 40-34 19-23 45-
4013-19? (zie diagram). Een blun
der weliswaar, maar wel één in
een waarschijnlijk toch al verlo
ren stand: 9-14 49-44 14-20 (14-19
43-39 15-20 40-35 20-24 44-40) 43-
Op het moment dat u dit leest zal
zo ongeveer de laatste kaart wor
den gelegd tijdens het EK en zal
bekend zijn of de Nederlandse
teams een van de twee topplaat
Sen bezetten die recht geven op
deelname aan het WK later dil
jaar in Sao Paulo.
De mannen deden het aanzien
lijk beter dan zelfs de grootste
optimist voor mogelijk had ge
houden. Van toplanden als
Frankrijk en Oostenrijk werd ge
wonnen. Tegen Frankrijk speel
den Erik Kirchhoff en Kees Tam-
mens, zonder twijfel Nederlands
beste paar, een wilde serie spel
len tegen Lebel-Soulet, een van
's werelds sterkste paren, die
krachtmeting eindigde duidelijk
in Nederlands voordeel, maar
een wat gelukkig geboden Frans
groot slem bracht de partijen op
de valreep weer in evenwicht.
Zuid opende 1 sa (15-17), noord
2 ha (vraagt zuid 2 sch te bieden),
zuid 3 scp (een hoger dan nodig
om de goede steun aan te geven),
noord 4 kl (controle), zuid 4 ru
(controle), waarna noord met 4
en 5 sa azen en heren vroeg. De
bieding was inmiddels beland op
6 sch en noord wist bij zuid twee
azen en drie heren.
Een simpel rekensommetje
leert dat dat samen 17 punten is
en dat laat geen ruimte voor nog
een plaatje. Noord dacht even en
bood 7 sch. Typisch een staal
tje van "fingerspitzengefühl",
waarmee de Fransen vaak pun
ten uit het niets toveren. Souiets
argument? Ik zit kort in de rode
kleuren, dus daarin heb jij leng-
O
vb532
ab
O blO
ah52
194 N
9762 w n O v543
O 764 W U O v952
4» v63 Z «f b987
ah76
C?hl08
Oah83
4b 104
te. Je hebt ook nog lengte in
schoppen, dus je zult wel kort in
klaveren zijn. En dat was ook no
dig. Lebel nam de troef-uitkomst
in de hand, speelde kl ah, troefde
een klaver laag en vervolgens
een vierde klaveren met het aas,
waarna hij de rest kon claimen.
De Nederlandse vrouwen na
men in de wedstrijd tegen Enge
land revanche voor de halve fina
le-nederlaag tijdens de Olympia
de in Seattle.
West, allen. Aan de ene tafel
opende Marijke van der Pas als
west met 1 sa (13-15), waarop
oost 2 ha bood. West bood (ver
plicht) 2 sch, waarop oost paste.
Nicola Gardener bood 3 ha en
Dë vorig jaar juni en september
uitgegeven Filacento-zegels en
-blokjes hebben zich .in een goe
de belangstelling van gebruikers
en filatelisten mogen verheugen.
Vooral gezien de teruglopende
verkoopcijfers van zomer- en
kinderzegels de laatste twee a
drie jaar, gezien het feit dat we
het vorige jaar nogal wat bijslag
zegels voorgeschoteld kregen,
alsmede in vergelijking met de
Rode-Kruiszegels in 1978 (2,8
miljoen), het Rode-Kruisblokje
uit 1978 (1,8 miljoen) en de ge
handicaptenzegel in 1980 (4,3
miljoen).
De verkochte aantallen van de
Filacento-zegels zijn: 50 20
cent 2.657.532; 60 25 cent
2.681.066 en 70 30 cent
2.622.279. Van het blokje, waarin
ook de hierboven genoemde ze
gels zitten, zijn 1.679.399 stuks
verkocht.
Opgemerkt kan nog worden
dat er in 1980 toch maar liefst 4,3
miljoen gehandicapten-zegels
zijn verkocht. In dit geval mag
(Hier had wit niet opgerekend)
ll.Td8: cb2:+ 12.Kbl Td8: 13.P-
d2 (Als wit normaal ontwikkelt
met Le2 en Tdl speelt zwart het
schema Pa6, Ld7, Pc5: en La4;
sterker leek echter Pd4) g6 14-
.Pe4 Lg7 15.Pc3 Pa6 16.Pa4 Pb4
17.De2 Ld7 18.Pb2: Lc6 19.f3 b6
20.a3 (diagram II) bc5:ü (Na het
dame-offer nu ook nog een fraai
paardoffer) 21.ab4: cb4: 22.Pd3
a5 23.g3 (De beste kans was nog
Da2: nu zijn de damevleugel-
pionnen onstuitbaar) a4 24.Lg2
a3 25.Ka2 b3+ 26.Kb3: a2 27.e4
Tab8+ 28.Kc2 La4+ 29.Kdl Tbl
en wit gaf op; zwart haalt een
nieuwe dame.
door
Hans Vermin
39 13-19 40-35 20-24 44-40 8-13 50-
45 15-20 27-21!! 16x27 32x21 23-28
(of? 11-16 35-30)21-1614-19(18-23
38-32) 31-27 22x31 36x27 17-22 26-
21 22x31 33x22 18x27 37x26 met
schijfwinst. Het beste in dia
gramstand is nog 15-20. Ook dan
wint wit na 50-45! De varianten
zijn echter te uitgebreid om hier
te behandelen. 34-30! 25x45 33-29
23x34 31.32-28 22x33 38x40 45x34
27-21 16x27 31x4 8-13 4x40 19-23
36.40x18 12x23 37-32 17-21 26x17
11x22 43-38 7-12 49x43 22-28
41.42-37 15-20 43-39 6-11 38-33 12-
17 33x22 17x28 36-31 20-24 46.31-
26 11-16 50-45 24-29 37-31 28x37
31x42 23-28 45-40 en zwart gaf op
vanwege 29-33 39-34 28-32 34-29!
33x24 40-34.
Wie het eindspel van 3 weken
geleden goed bestudeerd heeft
(wit dammen op 3 en 28 en een
schijf op 12, zwart schijven op 31
en 45 moet erachter gekomen
zijn dat 23-18!! de enige zet is die
tot winst leidt: 20-15 (20-14 18-4)
48-37!! 6-1 18-45 W+ Niet diep
'maar wel verrassend.
door
Ton Schipperheyn
b42
C>ab
O h9853
987
hl05 N av873
h93 wO 106
O vb72 i V* O 106
hvlO Z b642
96
C? V87542
O a4
a53
dat werd het eindcontract, west
startte kl a en zuid dook, een
kwestie van routine, maar dit
keer niet goed. West speelde heel
slim troef na en dat maakte de
volgende speelwijze niet meer
mogelijk: zuid neemt wel kl a,
speelt ru a, ru h, ruiten getroefd,
harten naar de boer en nogmaals
ruiten getroefd. Nu volgt ha a en
de laatste (vrije) ruiten. Zuid
gooit een verliezer weg en west
mag troeven met ha h 9 slagen
gemaakt. Zuid kwam nu een
tempo tekort en ging een down.
Aan de andere tafel opende de
Engelse west met een zwakke sa,
eveneens gevolgd door 2 ha en 2
sch, rondgepast. Marjorie Mul
der kwam uit met ru 3, voor het
aas. Ruiten voor de heer en rui
ten getroefd (van tafel harten
weg) werd gevolgd door harten
naar de boer en nogmaals ruiten.
De leider zat nu moeilijk. Ze
troefde met sch v en sneed ver
volgens op de boer, eveneens een
down en een verdiende 200 pun
ten winst voor Nederland.
echter niet uit het oog worden
verloren dat het in 1980 maar om
één bijslagzegel ging terwijl er
het vorige jaar niet minder dan
zes zegels met bijslag moesten
worden aangeschaft - afgezien
van de vier zomerzegels, de vier
kinderzegels en het velletje kin
derzegels - wilde men compleet
blijven.
LIECHTENSTEIN - Op 10 ju
ni verschenen ter gelegenheid
van het feit dat prinses Gina al
veertig jaar, sedert de oorlog,
presidente is van het Liechten
steinse Rode Kruis drie zegels:
20 rappen de 24-jarige prinses op
30 april 1945 bij het uitdelen van
voedsel aan de grens bij Schaan-
wald; 50 rappen hulpverlening
bij een verkeersongeval en 1,20
frank prinses Gina met twee van
de dertig vluchtelingenkinderen
uit Indo-China die in 1979 door
Liechtenstein werden opgeno-
Eveneens op 10 juni werden
vier zegels uitgebracht gewijd
aan de hoofddeugden: 35 rappen
gerechtigheid; 50 rappen matig
heid; 70 rappen wijsheid; 1 frank
dapperheid.
ZWITSERLAND - Sedert het
vorige jaar staat de traditionele
Zwitserse Pro-Patriaserie in het
teken van "schatten uit Zwitser
se musea". Sierden in 1984 oude
haarden de zegels, deze keer zijn
het volksmuziekinstrumenten
die worden afgebeeld. De zegels
van de Pro-Patriaserie, die op 28
mei verschenen, tonen: 25+10
rappen een muziekdoos; 35 15
rp. een ratelkast; 50 20 rp. een
Emmenthaler citer; 70 30 rp.
een trommel en 80 40 rp. een
trekharmonica.