Paul Young: 'Bk
spaar me om alles
te kunnen geven'
Concertgebouw van ondergang gered
Britse zanger één van de
toppers op Torhout/Werchter
Expositie van
Ra-foto's
Leidenaars
schrijven
muziekstuk
VARA zendt finale
van Knokke niet uit
Concerten
Werk van
industrieel
ontwerper
Castiglioni
VRIJDAG 5 JULI 1985
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 23
Bedrag van vijfendertig miljoen voor grote opknapbeurt is binnen
AMSTERDAM (GPD) - Het hon
derd jaar oude Concertgebouw in
Amsterdam is van de ondergang
gered dankzij een nationale geldac-
tie die binnen anderhalf jaar 35
miljoen gulden heeft opgebracht.
Mr. G.A. Wagner heeft gisteren na
mens de stichting Steun het Con
certgebouw de fondsenwerving
een groot succes genoemd. De
campagne wordt op 5 juli in aan
wezigheid van prins Claus officieel
afgesloten met een concert van
Beethovens 9e Symfonie.
Twaalf procent van de giften is
volgens de heer Wagner afkomstig
van particulieren. Een bijna even
groot deel namelijk 11 procent kon
worden bijeengebracht door een
loterij, een toeslag op de entree
kaartjes en evenementen zoals
twee veilingen van muziekvoor
werpen en 'voorstellingen van be
kende musici'. Het bedrijfsleven
was goed voor 44 procent van de
benodigde gelden en de gemeente
Amsterdam schonk 12 miljoen gul
den waardoor onmiddellijk met de
renovatie van het verzakkende ge
bouw kon worden begonnen.
Er zullen geen nieuwe initiatie
ven om geld in te zamelen meer
worden ontplooid. "Alles wat nu
nog binnenkomt boven het bedrag
dat nodig was om de absoluut
noodzakelijke verbeteringen aan te
brengen wordt gebruikt voor aan
vullende vernieuwingen", aldus
drs. Martijn Sanders, directeur van
het Concertgebouw. Hij verwacht
een miljoen gulden aan extra in
komsten waardoor bijvoorbeeld
ook de foyers van airconditioning
kunnen worden voorzien.
De eerste meest kwetsbare hei
activiteiten zijn vanaf mei geruis
loos verlopen. Er wordt een dam-
wand om het gebouw gelegd waar
mee volgend jaar de grondwater
stand kan worden verlaagd ten be
hoeve van de bouw van een nieuwe
kelder. De aannemer heeft in de
komende grote vakantie twee we
ken tijd om via de vloer van de gro
te zaal de funderingspalen voor de
kelder de grond in de drijven. In
totaal worden 380 van de 2791 hou
ten palen onder het Concertge
bouw vernieuwd. Het hijen in de
drassige Amsterdamse bodem ge
beurt met zogenaamde tubexpa-
len. Holle buizen die aan elkaar
worden geschroefd en met staal
worden gewapend voor men ze
volstort met beton. Op de nieuwe
fundering wordt een roosterwerk
van staal aangebracht waarop het
gebouw zal rusten.
Twee jaar geleden begon het
Concertgebouw in Amsterdam zo
ernstig te verzakken dat een drasti
sche oplossing nodig was. De di
rectie ging er toen van uit dat de
concertzalen met hun beroemde
akoestiek in de zomer van 1985
moesten sluiten om renovatie mo
gelijk te maken. Dankzij moderne
apparatuur die speciaal voor dit ge
bouw is ontworpen kan het mu-
ziekseizoen echter gewoon door
gaan. Er wordt naast het pand een
tijdelijke ingang gebouwd met
foyers en garderobes. Het publiek
zal de komende twee jaar via de zij
ramen het vertrouwde Concertge
bouw moeten binnenstappen. So
listen en orkestleden krijgen tijde
lijke kleed- en stemkamers in de
riante spiegelzaal. In 1987 zullen zij
in de nieuwe kelder beschikken
over de meest moderne werk- en
kleedruimtes van Europa.
Het bedrag van 35 miljoen voor het opknappen van het Concertgebouw in binnen.
De voorzitter van de Stichting Steun het Concertgebouw, G.A. Wagner middenheft het glas met Concertge
bouw-directeur Sanders rechts). (foto Anefoi
ROTTERDAM (GPD) - Dit
weekeinde reizen 40.000 tot
50.000 muziekminnende
Nederlanders af naar Bel
gië. Doel is het tweedaagse
popfestival Torhout/Werch
ter, een van de grootste
openluchtevenementen in
Europa. In het Westvlaamse
Torhout (bij Brugge) treden
zaterdag op: U2, Joe Coc
ker, Style Council, Lloyd
Cole and the Commotions,
Depeche Mode, REM en
The Ramones. Zondag
volgt de herhaling in
Werchter (bij Leuven). Het
Belgische dubbelfestival
heeft een ijzersterk aanbod,
niet in het minst doordat
het over grote budgetten
beschikt. Zo werd de Ierse
band U2 voor 600.000 gul
den gestrikt. Een van de
topattracties is het Britse
idool Paul Young, een zeld
zaam goede zanger die wei
nig zijn mond opendoet in
interviews. Om zijn stem te
sparen. Vorig jaar zou hij
daar ook optreden, maar
moest op het laatste mo
ment afzeggen. Hij was zijn
stem kwijt.
door
John Oomkes
"Je wordt vaak verdacht van ste
rallures, van egocentrisch gedrag.
Maar neem nou 'Every Time You
go away'. Het mooiste van dat
nummer zit niet in het herhalen
van dat meerstemmig gezongen
refrein, maar in de gitaarsolo hal
verwege". Het aardige van Paul
Young is zijn onopgesmuktheid.
Hij wil niet het achterste van zijn
tong laten zien, maar is tóch op
recht. Een zeldzame kwaliteit bij
de jongste generatie popidolen,
waar de een zich nog gelikter op
stelt dan de ander. Paul Young
zingt dan ook soulmuziek. Niet zo
origineel als in de jaren zestig,
maar minstens zo intens, ook al is
het een pastiche. Paul Young
bromt wat. "Pastiche? Mmm. Tsja.
Je hebt gelijk".
Twee elpees, No Parlez en The
Secret of Association, heeft het ge
kost om de reputatie van Paul
Young te vestigen. Een echte de
butant is hij overigens niet. Aan
het eind van de jaren zeventig was
hij leadzanger van de soulband
The Q-Tips, een formidabele live-
act die nog op het New Pop Festi
val in Rotterdam heeft opgetreden.
The Q-Tips slaagden er nooit in
hun concertreputatie om te zetten
LEIDEN - De Burcht-galerie
biedt van het komende weekeinde
af onderdak aan een tentoonstel
ling van foto's, die van de vorige
maand in Leiden gepresenteerde
Ra-produktie zijn gemaakt. De ex
positie zal behalve uit foto's van
het theaterspektakel ook bestaan
uit maskers en andere attributen,
die tijdens de produktie zijn ge
bruikt. Er zullen ook enkele mum
mies te zien zijn. De foto's zijn ge
maakt door Frits Falkenhagen. De
expositie wordt morgenavond om
half negen geopend. Zij duurt tot
en met 21 juli.
in memorabele platen. Paul Young
wèl, geholpen door ervaren krach
ten als arrangeur Ian Kewley en
bassist Pino Palladino. Zijn loop
baan kreeg extra snelheid toen
Pauls knappe uiterlijk in de smaak
bleek te vallen.
Paul Young is niet alleen een
mooie jongen, maar een uitsteken
de performer die weet waar zijn
wortels liggen. Sinds hij begin dit
jaar zijn achtergrondzangeressen
Kim en Maz (The Wealthy Tarts) in
ruilde voor drie zwarte achter
grondzangers (George Chandler,
Jimmy Chambers en Tony Jack
son) heeft hij aan respect gewon
nen. Paul, licht stotterend: "Ik wil
de het soulelement van mijn show
vergroten, daarom heb ik zwarte
zangers aangetrokken.
Redding
"Er zijn veel mensen die dat
emotioneel geladen zingen nog
niet hebben ervaren, doodgewoon
omdat ze te jong waren toen soul
muziek groot was of omdat ze sim
pelweg nog niet waren geboren. Ik
zelf ook niet. "Ik ken de klassieke
soulplaten uit de jaren zestig uiter
aard. Ik heb de films gezien van de
mooie revues uit die tijd, opnamen
van Otis Redding, The Tempta
tions. Ik vind die shows veel span
nender dan het toepassen van vi
suele grappen en special effects zo
als je tegenwoordig vaak ziet. Ik
wilde iets presenteren dat sterk
aan die klassieke shows doet den
ken".
Door de komst van een close-
harmony trio moet Paul Young nu
alles uit de kast zingen. "Het is niet
angstig om met zulke goede stem
men te werken. Het is alsof iemand
je voortdurend met een mes in je
rug prikt - je werkt er harder door.
Dat was al heel essentieel in The
Q-Tips. Iedereen liep daar op zijn
tenen en omdat ik de zanger was
moest ik de anderen zien te over
treffen".
Tijdens live-shows beheerst
Young met razendknappe, acroba
tische toeren het hele podium. Dat
is visueel aantrekkelijk, maar der
gelijk podiumgedrag vormt een
breuk met de traditie in de soul die
wil dat muzikanten als ze soleren
de spot van de zanger overnemen.
Young: "Dat is misschien wel zo,
ja. Maar een groot deel van mijn
publiek is een poppubliek. Ik denk
datje dat ook moet entertainen. Ze
betalen ervoor! Ik ben blij dat ik
een breed publiek trek, vooral in
leeftijd gemeten. Qua muzikale op
vatting bevredigen we vooral de
wat ouderen, de mensen met ge
voel voor waar de muziek vandaan
komt. Je moet ook wat voor het
jongere publiek doen".
"En die spots op mij, ach, het
spoort de anderen aan om harder
te werken, dan. Het is mijn job. En
het is mijn podium. Dus kan ik het
maken. Ik zet de band niet hele
maal in het donker, zó is het ook
weer niet. Ik ken ze wel, de perfor
mers die dat flikken. Maar het is
een show... als ze naar mij kijken
terwijl de gitarist zich afbeult..., het
hoort er allemaal bij, denk ik. Het
jongere publiek kijkt nog niet kri
tisch, ziet niet eens hoeveel zweet
een goeie solo kost. Misschien ben
jij van mening dat ik de plicht heb
om mijn publiek dan maar op te
voeden, maar zo denk ik er niet
over".
De kritiek die Paul Young veel te
horen krijgt, heeft te maken met
verschil van opvattingen over de
juiste wijze waarop je covers moet
uitvoeren. Zijn versies van Love
will tear us apart (Joy Division) en
Where ever I lay my Hat (Marvin
Gaye) zijn omstreden. Hij laat
soms de diepere emotie achter der
gelijke songs weg.
Paul: "Soms speel ik het noodza
kelijkerwijs anders. Als de stem
zich niet in de beste conditie be
vindt dan moet je naar trucs grij
pen. Bij een verkoudheid bijvoor
beeld moet je je beperken. Als ik
nu bij 'Love will tear us apart' voel
dat ik tekortkom, zoek ik het in
show, in fysieke uitstraling. Als ik
volledig eerlijk ben, dan heeft dat
te maken met het maskeren van je
onzekerheid".
Ventiel
Rond de jaarwisseling ging Paul
Young onder stress gebukt. De
tweede elpee, The Secret of Asso
ciation, vlotte niet erg. Bovendien
miste hij de zes bovenste tonen van
zijn stembereik. Paul: „Ik heb pas
zeer recent zangles genomen. Er
zijn er nogal wat onder de mooiste
stemmen die zuiver op natuurta
lent gebaseerd zijn. Ik ben een lief
hebber van James Taylor, de lead
zanger van Kool the Gang. Hij
heeft zo'n soepele stem dat ik er
van overtuigd was dat hij lessen
had gevolgd. Maar dat was niet het
geval, zo vertelde hij me. Maar les-
nemen is heel belangrijk. Je krijgt
er techniek door en daardoor krijg
je de beschikking over een ventiel,
een veiligheidsklep".
"James Taylor gebruikt meer de
middelste registers van zijn stem
en dus zal hij niet zo'n last hebben,
maar ik zing veel met kopstem,
met falset. Ik zet dus veel spanning
op de stembanden en moet daarom
mezelf in acht nemen. Vorig jaar
werd ik ziek in Amerika en kreeg
Treincoupé als
camera obscura
UTRECHT (ANP) - Tussen 8 en 23
juli zal er tussen de stations Am-
sterdam-RAI en Dordrecht een
treinstel rijden, waarvan er twee
coupés zijn ingericht als een zoge
naamde camera obscura. De cou
pés zijn aan een kant, op een gaatje
in de ruit na, geheel afgeplakt.
Hierdoor is het volgens NS moge
lijk dat treinreizigers op de witge-
maakte coupéwand er tegenover
de wereld op zijn kop kunnen aan
schouwen.
Het gaat bij de camera obscura
om een artistiek project van de
'Westduitse kunstenaars Fritz Rah-
mann en Florian Kleinefenn die
vorig jaar in eigen land met zo'n
project al succes hebben gehad, al
dus de NS.
Recordbedrag
LONDEN/AMSTERDAM (ANP) -
Een schilderij van de landschaps
schilder Salomon van Ruysdael
heeft op een veiling van werken
van oude meesters bij Sotheby's in
Londen een recordbedrag van 1,6
miljoen gulden opgebracht. De ko
per is een kunsthandelaar uit de
Britse hoofdstad. Enkele weken
geleden werd in Amsterdam een
schilderij van dezelfde kunstenaar
voor ruim één miljoen gulden ge
veild. Dit was toen het hoogste be
drag dat ooit in Nederland voor
een kunstwerk werd betaald.
Een schilderij op paneel van Pie-
ter Brueghel de Jonge, getiteld
"Zomer", werd voor 1,5 miljoen
gulden verkocht. Een prive-verza-
melaar werd de nieuwe eigenaar.
Paul Young: "Het heeft te maken met h
ik recepten om de tournee te kun
nen volhouden; Amerika is belang
rijk. Het betekende wèl dat ik
werkte met een stem die rust nodig
had. Na terugkeer in Engeland
rustte ik vijf dagen en moest toen
opnieuw optreden. Dat kun je ver
gelijken met een gewichtheffer die
vijf dagen niet oefent maar daarna
wel hetzelfde gewicht tilt. Een paar
dagen later kwam voor mij de klap.
Zere keel en opgezette spieren.
Mond houden en rust nemen, rust
gevende technieken toepassen. Je
leert pas op den duur hoe je jezelf
moet sparen om alles te kunnen ge
ven".
LEIDEN De Streekmuziek-
school voor Leiden en omstre
ken houdt zondag 17 november
in samenwerking met het LAK,
K O, de amateuristische mu
ziekbeoefening en gemeente
een grote manifestatie in de
Stadsgehoorzaal ter gelegen
heid van het Europees jaar van
de muziek. Acht componisten
uit Leiden en omgeving zullen
speciaal voor die gelegenheid
een muziekstuk schrijven. Dat
zijn: Henk Briér, Warner van
Es, Dick Borstlap, Lex Hakker,
Frank den Herder, Burckhard
Soil, Wim van der Reijden en
Henk Werkhoven. Bedoeling is
dat deze muziek door amateur
musici en -ensembles wordt
uitgevoerd. Wie mee wil doen
kan zich bij de muziekschool
aanmelden.
Naast dit componistenpro
ject worden drie cursussen van
zes avonden over twintigste
eeuwse muziek gegeven. Bij
Het LAK is dat de cursus 'Inlei
ding in de hedendaagse mu
ziek', waarbij o.l.v. Tom Gott-
schalk ook gemusiceerd wordt.
Burckhard Söll geeft bij K O
een 'Rondleiding door de 20ste
eeuwse muziek'. André Pou-
wer doceert bij de Streekmu-
ziekschool over de 'Geschiede
nis van de lichte muziek en
haar invloed op de klasieke 20s-
te eeuwse muziek'.
Ploegleider Flor van
Zutphen: Een schandaal
KNOKKE (GPD) - De VARA
trekt voor het vierde achtereen
volgende seizoen de portemonnee
royaal open om deel te nemen
aan het Knokke-festival. Toen
men destijds de rol van de TROS
overnam gebeurde dat met de be
doeling de achterban duidelijk te
maken dat zo'n festival niet bij
voorbaat in één adem genoemd
behoefde te worden met een fraai
ogend, en vooral goed verkopend
spektakel. En wat is er in die filo
sofie mooier dan het beschikken
over de mogelijkheid van zoiets
zowel op radio als tv uit te dra
gen?
Wat de radio betreft is tot nu
toe aardig gebruik gemaakt van
die mogelijkheden. En ook de VA-
RA-tv leek aanvankelijk prima
in te spelen op de kwaliteit die de
omroeporganisatie bijeen wist te
brengen. In 1982 kreeg het eerste
deelnemende VARA-team op de
tv ruimschoots aandacht. Maar
toen in de daaropvolgende jaren
de afvaardiging reeds in de voor
ronden een roomloze dood stierf
daalde de interesse tot het nul
punt.
Nu het VARA-team deze week
op overtuigende wijze de finale
heeft bereikt leek het voor de
hand te liggen dat de omroep de
aanhang daarvan zaterdag trots
getuige laat zijn. Zoals de zaken
er thans voor staan kan men dat
evenwel gevoeglijk vergeten.
Zelfs de aanwezigheid van waar
nemend voorzitter Herman van
Wijk blijkt daaraan maar bitter
weinig te kunnen veranderen.
Hij bevestigt dat er binnen zijn
organisatie is afgesproken dat
zelfs het bereiken van de finale
geen aanleiding zal zijn het za
terdagavondprogramma van de
VARA te wijzigen.
"De kijkcijfers van het pro
gramma dat wij vorig jaar over
de Knokkecup uitzonden waren
zo teleurstellend dat wij geen heil
zagen in een soortgelijke uitzen
ding". Ook niet nu de VARA-
ploeg de finale heeft bereikt? Van
Wijk: Ik, denk van niet. We heb
ben die afspraak nu eenmaal ge
maakt en we moeten daar niet
van afwijken. Nederlandse kij
kers die er toch in geïnteresseerd
zijn moeten maar kijken naar de
Belgische televisie".
Deze nogal verbluffend opstel
ling wordt geenszins gedeeld
door Flor van Zutphen, de coach
van het VARA-team. "Het is niet
te geloven. Als je als omroep de
keuze maakt om deel te nemen
aan een dergelijk festival moetje
daar volgens mij de consequen
ties uit trekken. In de finale en
niet op tv? Ik vind dat echt een
schandaal. Belachelijk!"
De VARA-radio besteedt overi
gens wel aandacht aan de ver
richtingen van het VARA-team
ook. Tussen half acht en tien uur
gaat het programma 'Hallo hier
Knokke' rechtstreeks de ether in.
Presentator Hans Zoet komt er
speciaal voor naar de Belgische
badplaats.
Als de voortekenen niet bedrie
gen beleeft het Knokke-festival
deze zomer overigens de aller
laatste editie in zijn huidige
vorm. Het afvaardigen van een
uit drie artiesten bestaand team
waarvan niet alleen een indivi
duele maar ook een prestatie in
groepsverband wordt verwacht
blijkt zo langzamerhand een te
grote aanslag te plegen op het
budget van de deelnemende om
roeporganisaties. Wie zijn oor
goed te luisteren legt achter de
coulissen van de zesde editie van
het festival kan daarom gevoeg
lijk de conclusie trekken dat vol
gend jaar vrijwel zeker uit een
compleet ander vaatje getapt zal
worden.
Exposities
LEIDEN Jacques van den Dool is aan
de beurt om vrijdagavond 12 juli het
K&O-zomerorgelconcert in de Pieters
kerk te verzorgen. De Poolse violist Ro
bert Szreder zal aan dit concert mede
werking verlenen. Het programma ver
meldt werken van Sweelinck, Corelli,
Boyvin, Handel, Bach, Heilmann, Re-
ger, Mozart en Andriessen. Jacques van
den Dool is cantor-organist van de her
vormde gemeente in Den Bosch, waar
Bert Wisgerhof bespeelt morgenmiddag
het orgel van de Hartebrugkerk. Dit we
kelijkse wandelconcert, georganiseerd
door de Stichting Orgelstad Leiden, be
gint om drie uur en duurt zoals gebrui
kelijk een half uur.
Het wekelijkse lunchconcert op woens
dagmiddag in de Hooglandse kerk zal
ditmaal worden verzorgd door Bas de
Vroome. Deze orgelbespeling duurt van
DEN HAAG (ANP) - Het Haags
Gemeentemuseum schenkt van 6
juli tot 26 augustus aandacht aan
het werk van de Italiaanse indus
trieel ontwerper Achille Castiglio
ni. Dat gebeurt in een expositie
waarvoor de 76-jarige Castiglione
originele constructies ontwierp en
waarmee een vrolijk circus wordt
aangericht, dat eerder in Wenen,
Berlijn, Milaan, en Zürich werd op
gevoerd, nu in Den Haag wordt op
getrokken en vervolgens naar Mar-
drid reist om aansluitend in het
Centre Pompidou in Parijs zijn
tocht door Europa te beëindigen.
Castiglioni geldt als pionier en
invloedrijk meester van het Ita
liaanse ontwerp die nog steeds
weet te verbazen. Zelf zegt hij ter
toelichting van zijn werkwijze, dat
hij uitgaat van de overtuiging dat
een goed ontwerp een logische
vorm heeft.
Castiglioni houdt zich al meer
dan veertig jaar bezig met vormge
ven voor de industrie: radio- en af
speelapparatuur, sanitair, medi
sche instrumenten, verlichting en
meubelen. Vele van zijn ontwer
pen zijn klassiek geworden én heb
ben een plaats in de belangrijkste
collecties van Europa. Hij verwierf
internationale faam en vele prijzen.
Heel wat van de produkten die hij
ontwierp, zijn nog verkrijgbaar.
Hij deed ook veel ervaring op
met (kunst)licht als ruimteschep
pend element bij beurzen en ten
toonstellingen, als vervolmaking
van het interieur. De vraag naar het
gebruik van het ding maakt voor
Castiglioni het ontwerpen interes
sant, of het nu gaat om een koptele
foon, een mayonaiselepel, een stof
zuiger of een tafellamp.
De Lakenhal - Aspecten van Neder
landse tekenkunst 1945-1985, tot 12/8;
'Verzameld en getoond', over oude sleu
tels en sloten, t/m 2/9; di t/m za van 10-17
uur. zo 13-17 uur.
Holiday Inn - pentekeningen Rob van
der Horst en Karei Lengkrèek, t/m 31/7;
dag. 10-22 uur.
Galerie van der Vlist - 'Zomerten-
toonstelling', t/m 31/7; di t/m za 10-17
De Waag - 'Leiden...werkt dat?', de in
dustriële werkgelegenheid van 1945 tot
1985, t/m 11/7; ma 13-18 uur, di, vr van
10-18 uur, za 10-17 uur, zo 13-17 uur, do
ook van 19-21 uur.
Rijksmuseum voor Volkenkunde -
'Poolstreken, over leven en overleven'
en 'Groenland, tastbaar verleden', t/m 2/
9; 'Japanse mode en mooie vrouwen', tl
m 14/7; di t/m za van 10-17 uur, zo van
13-17 uur.
Museum van Oudheden - 'Op goede
gronden' over de eerste boeren in NW
Europa, t/m 1/9; di t/m za van 10-17 uur,
zo van 13-17 uur.
Rijksmuseum voor Geologie en Mine
ralogie - 'Mineralen uit vakantielanden',
t/m 1/9; ma t/m vr van 10-17 uur. zo 14-17
Galerie Oude Rijn - Stille Mare, teke
ningen, aquarellen en houtsnedes/colla-
ge van Tjade Witmaar, t/m 31/8; dag. 11-
18 uur, do tot 21 uur.
Piggelmee - Jan Vossensteeg, 'vrou
wen van het nachtleven', geetst en gete
kend in houtskool en pastel door Lia
Laimböck, t/m 2/8; ma t/m za van 9-18
uur, do van 9-21 uur.
Demmenie - Haarlemmerstraat, por
tretten van Ellen Spierenburg-Homan,
t/m 12/7.
Pourquoi Pas - Nieuwe Beesten
markt, Lilian Groeneveld, Jossy Gus-
sen, aquarellen, tot 31/8; di t/m za 9-22
uur, zo van 11-22 uur.
Leiderdorp
Leythenrode - Franse aquarellen
Christaan Groothoff, t/m 8/8; dag. van
10-20 uur.
Gemeentehuis - expositie gemeente
lijke kunstaankopen, t/m 10/9; ma t/m
do 8-17 i
J-15 u
Warmond
Galerie De Pomp - Dorpsstraat, 'War-
monders over Warmonders', t/m 14/7; di
19-21 uur, woe, do, za, zo van 14-16 uur.
Wassenaar
Auberge De Kieviet - Stoeplaan,
aquarellen van Isabel van Selms, t/m 25/
7; di t/m zo van 9-12 en 15-19 uur.
Beeldentuin De Narwal - Oud Clin-
gendaal, beeldenexpositie, t/m 29/9; ma
t/m vr van 11-17 uur.