Q
De prettige voorspelbaarheid van James Bond
'Heerlijk dat ik
vrije hand kreeg'
'Glenn Miller Story': brave
film over een braaf echtpaar
dnHnf
'A view to a kill' misstaat niet in het rijtje
Grace Jones tevreden over rol
Ouderwets aangenaam kijkplezier
VRIJDAG 5 JULI 1985
PAGINA 19
1111 111 111 '111 11
lmm SliilKliiiliiHiaii
UJLI 11
III
IKÏICI1:
S 1 11 1 Ij
aiiiiiaxsisiiii»!
KIIIIIISIIIISI
saiiiiiiiiasiai
syyng
IISillllIIIKXIII
i iH 11 Ut S/1 üi M> M 'i< Hl
BIOSCOPEN
'A view to a kill'; regie: John Glen;
hoofdrollen: Roger Moore, Christopher
Walken en Tanya Roberts; theaters:
{Euro, Alphen en Lido, Leiden; alle leef
tijden
Die spectaculaire achtervolging op
ski's. Was dat nou in 'Goldfinger',
'Diamonds are forever' of was het
misschien 'Live and let die'? Bij de
vijftiende James Bond-film ('Ne
ver say never again', Connery's co
me-back, meegerekend) staan
sommige scenes nog wel in het ge
heugen gegrift, maar in welk ver
band ze plaats hadden, is door al
die 007's een beetje zoek geraakt.
Goed, die scene op de ski's wordt
in 'A view to a kill', uiteraard nog
spectaculairder, overgedaan. Dat
gebeurt al direct in het begin. Voor
het eigenlijke verhaal een aanvang
neemt zien we James Bond in een
sneeuw— en ijsvlakte (opnames in
IJsland en Zwitserland) op specta
culaire wijze - dat bijvoeglijk
naamwoord is echt onvermijdelijk
aan de Russen ontsnappen. De
achtervolging eindigt in een En
gels onderzeëertje, waarin Bond
aangenaam kan verpozen met een
aantrekkelijk lid van de Engelse
geheime dienst.
Met dit voorafje is de toon gezet
(actie en mooie vrouwen) en dan is
het tijd voor de echte hoofdmaal
tijd ingezet met de nieuwe Bond-
song. Duran Duran zingt 'A view to
a kill' en regisseur John Glen
toont, zoals het ook hoort, fel ge
kleurde silhouetten van vrouwenli
chamen.
Allemaal van een geruststellende
voorspelbaarheid en dat is waar
schijnlijk ook de verklaring van
het kennelijk nimmer versagende
Bond-succes. De toeschouwer
weet wat hij kan verwachten en
stelt dat op prijs. De grapjes met
Miss Moneypenny, de vondsten
van geleerde Q, het voorstellen
("The name is Bond, James Bond")
en de altijd lichtelijke gestoorde
opponent van 007: allemaal ingre
diënten die de noodlijdende bio
scopen eens in de twee jaar door
een zomer heen helpen.
Het enige probleem waar de ma
kers zich elke keer voor gesteld
zien, is dat de acties en stunts weer
een niveau hoger moeten liggen.
Met de komst van Roger Moore als
James Bond leek de nadruk meer
op humor en relativering te liggen,
maar dat is kennelijk een dood
spoor of zijweggetje geweest. Het
pad van de overtreffende trap is al
lang weer ingeslagen. Zeker met
de concurrentie van Spielbergs
Indiana Jones geen eenvoudige
zaak.
Maar met de ski-scene, een ach
tervolging op de Eiffeltoren, een
halve auto die Bond met alleen
twee wielen toch rijdend houdt en
zeker de knokpartij op de Golden
Gate-brug bij San Francisco zal re
gisseur Glen de Bond-producer Al-
bert Broccoli niet teleurgesteld
hebben. 'A view to a kill' misstaat
in het rijtje geenszins.
Natuurlijk zijn er wel een paar
minpuntjes op te noemen (zo komt
de film wat moeizaam op gang),
maar daarmee zou tegelijkertijd te
veel van het verhaal ontsluierd
worden. Zeker in het geval van
Bond een zonde.
In het kort iets
over dat verhaal: Bonds opponent
is dit keer Zorin, een buitenge
woon rijk man die met micro-chips
rotzooit. Roger Moore moet dat uit
zoeken, aanvankelijk samen met
Geoffrey Tibbett (Patrick Mac-
Nee), maar die vindt een vroegtij
dig einde. Dat is jammer, want
Moore en hij vormden een grappig
duo. Zorin, het produkt van geneti
sche proeven van de Nazi's (niet zo
origineel), heeft boze plannen waar
Bond uiteraard een stokje voor
steekt. Met die voorkennis zal toch
weinig verraden zijn.
Christopher Walken speelt Zorin
en maakt daar niet iets echt spe
ciaals van. Zijn handlangster is de
popzangeres Grace Jones en die is
alleen door haar uiterlijk iets spe
ciaals. Tanya Roberts is de weinig
opmerkelijke metgezelling van
Bond en wat Roger Moore betreft:
hij kondigde vorige week op deze
pagina aan er genoeg van te heb
ben en gelijk heeft-ie, want de ou
derdom wordt steeds moeilijker
weg te schminken. Het wordt zo
langzamerhand tijd voor een nieu
we Bond, maar wie? Tom Selleck?
Mel Gibson? Of toch een Engels
acteur?
BART JUNGMANN
LONDEN - Grace Jones als May
Day is stellig èn de meest schilder
achtige en de meest beschilderde
tegenstandster met wie James
Bond het in zijn lange carrière aan
de stok heeft gekregen. Maar ook
voor zo maar een publicitaire ver
plichting moet ze een flink deel
van de ochtend voor de spiegel
hebben doorgebracht.
door
Pieter van Lierop
Een obsederend gezicht van pa
lissander en vanonder een ruim
vallende hoofddoek van donker
grijs satijn piekt een plukje paars
kroeshaar naar buiten. De zorgvul
dig nagestreefde perfectie wordt
afbreuk gedaan door rode wolkjes
in het oogwit, gesprongen adertjes.
Een zware nacht gehad zeker?
Helemaal de verkeerde manier
om dit gesprek te beginnen. De
helft van de ons toegemeten tijd
kruipt in gezucht en gesteun over
katers en veel te veel champagne
gedronken vannacht. En wel ge
noeg in bed gelegen maar niet ge
noeg geslapen.
De nog resterende tijd levert de
wetenschap op dat Grace 'A view
to a kill' nu vier keer gezien heeft
en de film steeds interessanter be
gint te vinden: "Telkens is er wel
iets anders dat me opvalt. Gisteren
was ik bijzonder gefrappeerd door
de geraffineerde manier waarop
het Leitmotiv, de door Duran Du
ran gezongen titelsong door de he
le muziekband heen verwerkt zit.
Een heel mooie melodie... Nee, het
zelf zingen, heb ik niet gemist. Zin
gen doe ik op grammofoonplaten
en in films acteer ik. Je moet de
dingen gescheiden kunnen hou
den".
"Ik hou er niet van om het zorg
vuldig opgebouwde imago van
Grace Jones te verwarren met het
May Day-karakter dat ik in deze
film speel. Als ik hier de title song
had willen zingen, dan had ik dat
natuurlijk heus wel voor elkaar ge
kregen, maar dat zou te veel van
het goede zijn geweest. Je moet je
kunnen concentreren op één ding
en dat dan optimale aandacht ge-
ypn. De film is af en nu concentreer
ik me weer op muziek. Ik werk aan
een nieuwe elpee en die zal in no
vember uitkomen".
"In november als de nieuwe el
pee er is, maak ik misschien een
toernee, tenzij ik dan weer met een
volgende film bezig ben. Er zijn
wat plannen. Bij tournees is het
heel belangrijk dat de timing en de
stemming kloppen, anders moet je
er niet aan beginnen. En ik heb nu
heel sterk het gevoel dat ik wil
doorgaan met filmen. Niet dat ik
overweeg om ooit op te houden
met zingen, maar ik voorzie dat
film mijn hoofdgerecht gaat wor
den en muziek het toetje-toe".
"De filmaanbiedingen zijn pre
cies op tijd gekomen. Pal achter el
kaar: 'Conan de barbaar' en nu 'A
view to a kill'. Producent Broccoli
vertelde me dat ik al jarenlang op
zijn lijstje stond, maar dat hij het
Grace Jones toont haar krachten: "Ik heb plezier in het sublimeren van mijn fysieke vermogens".
beste moment wilde afwachten en
de juiste rol. Na alle aandacht die
ik gekregen had eerst als model,
toen met de video- en zangcarrière,
was het moment perfect voor een
nieuwe wending".
Zelf bepalen
Grace Jones heeft haar bizarre
verschijning in 'A view t a kill' voor
een flink deel zelf kunnen bepalen:
"De basis voor mijn uiterlijk is
mijn eigen vinding en verder is het
een resultaat van nauwe samen
werking met mijn privé-ontwerper
Azzedine Alaia en Emma Porteous,
de costumière van de film. Ik wist
wat ik wilde en zij stonden me dat
toe. Men was gecharmeerd van
mijn persoonlijke garderobe en
een aantal van de creaties die ik in
de film draag, zijn kopieën van
mijn eigen kleren. Ik werk graag
met veel kleuren. Ik weet nog goed
dat ik de eerste opname-dag zelf
mijn make-up had gedaan en half
verwachtte dat John Glen, de re
gisseur, het te opzichtig zou vin
den. Maar hij vond het prachtig en
adviseerde zelfs om nog ietsjes
meer rood op mijn wangen aan te
brengen. Ik was verrukt dat ik zo
de vrije hand kreeg".
'The Glenn Miller Story'; regie: Anthony
Mann; hoofdrollen: James Stewart en
June Allyson; theater: Luxor, Leiden; al
le leeftijden
Een brave film over een braaf echt
paar. Echt opwindend is 'The
Glenn Miller Story' niet of het
moet de muziek zijn. Dat is min of
meer ook de reden dat het in '54
gemaakte portret opnieuw is uitge
bracht: behalve dat nu een langere
versie de bioscoop haalt (met zang
van Judy Garland) zijn de klanken
van Miller nu ook in stereo te ho
ren. Zo te horen geldt dat trouwens
niet voor alle gedeelten.
Hoofdrolspeler James Stewart is
best blij met de re-release van 'The
Glenn Miller Story'. "Ik heb er
werkelijk van genoten". Dat genot
is wederzijds. Zoals gezegd ver
toont het leven van Miller weinig
pieken en dalen en daar is drama
tisch ook weinig toegevoegd. De
pieken en dalen die er dan wel wa
ren (geadopteerde kinderen, plot
seling dood) zijn terloops en zon
der ophef toegevoegd.
Maar dat is gek genoeg ook de
charme van de film. Het is wel
prettig kijken naar zo'n kabbelend
bestaan van twee gelukkige men
sen wier leven goed uitpakt. Een
natuurlijk in alle opzichten ouder
wetse film, maar zonder meer ge
noeglijk.
Ouderwets ook in de verhaal
trant, linea recta van A naar Z. A:
de jonge Miller wordt geïntrodu
ceerd bij de lommerd waar hij zijn
trombone afwisselend inlevert en
ophaalt. Voor zijn arrangementen
vindt hij aanvankelijk geen ge
hoor, maar na flink doorzetten en
hulp van de verse mevrouw Miller
lukt dat vervolgens wel.
Dan is het
tijd voor een eigen band, het grote
succes en Z: de plotselinge dood
als majoor Miller aan het eind van
de oorlog. De boodschap is dan dat
zijn muziek onsterfelijk is en ook
nog zeker waard om daar via deze
film kennis mee te maken.
B.J.
SEATTLE (GPD) - Voor Paul Verhoeven
lijkt een mooie toekomst weggelegd in Hol
lywood nu, na eerder het opmerkelijke suc
ces in Amerika van 'De Vierde Man', ook
'Flesh and Blood' een vrij gunstige recensie
gekregen heeft in Variety, 's werelds in
vloedrijkste vakblad voor de showbusi
ness. 'Flesh Blood' zal weliswaar pas in
september in roulatie worden gebracht,
maar een officieuze wereldpremière vond
onlangs plaats op het filmfestival van Seatt
le.
Variey voorspelt dat deze eerste met
voornamelijk Amerikaans geld (Orion) gefi
nancierde Verhoeven-film het heel goed zal
gaan doen in het buitenland. Het succes op
de Amerikaanse markt zou afhangen van
de lust bij het publiek om te gaan kijken
naar een historisch epos dat het meer moet
hebben van sex en geweld dan van fantasie
en romantiek. En dat zegt de recensent in
de wetenschap dat de shockerende mo-
menten in de vertoonde Amerikaanse ver
sie nog zijn afgezwakt in vergelijking met
de versie die we straks in Nederland te zien
zullen krijgen.
Variety constateert dat Paul Verhoeven
zijn verhaal weet te vertellen op een instinc
tieve, vrijpostige en betrokken manier.
"Een brute, realistische film te maken over
barbarij en de zinloosheid van het leven in
een door oorlog verscheurde maatschap
pij". 'Flesh Blood' schijnt er prachtig uit
te zien (uitgebreid compliment voor came
raman Jan de Bont, de Spaanse lokaties
ogen indrukwekkend en het acteren wekt
tevredenheid.
Speciaal de rol van Rutger Hauer: "Die
met uitgesproken autoriteit rondstapt in
zijn laarzen". Het is duidelijk dat na het pu-
blieksucces van 'Ladyhawke' in Amerika
Rutger Hauers kostje helemaal gekocht is
als 'Flesh and Blood' dezelfde weg op gaat.
Kritiek had de Variety-recensent overi
gens ook en wel op de massa-scenes. Er
schijnen onvoldoende figuranten aan te
hebben deelgenomen: "Veldslagen zien er
uit of ze worden uitgevochten door groep
jes van twaalf in plaats van door een stuk of
honderdduizend soldaten".
Ingenomen
Paul Verhoeven is zeker ingenomen met
de Variety-recensie, al was het hem wel op
gevallen dat de recensent voornamelijk
technische complimenten uitdeelt en zich
op de vlakte houdt bij het beoordelen van
inhoudelijke zaken. Verhoeven weet dat
het ook andersom kan: "We hebben inmid
dels ook een recensie gekregen in de Holly
wood Reporter en die criticus was
werkelijk furieus, diep geschokt in zijn mo
rele waarden. En hij is bepaald de enige
niet geweest. De reacties in Seattle, zowel
de positieve als de negatieve, waren nogal
extreem. Ik schat dat 20 a 30 procent zeer
door de film geschokt is geweest, het echt
afschuwelijk heeft gevonden, terwijl de
meesten 'Flesh Blood' beslist waardeer
den".
"Amerikanen reageren vaak heel eige
naardig op het soort harde en realistische
scenes zoals ik er een stel in 'Flesh Blood'
heb zitten en die gewoon voortkomen uit
een authentieke weergave van een histori
sche realiteit. Scenes met de gevolgen van
(OP)NIEUW
'The Glenn Miller Story' - Over le
gendarische musicus, Luxor, Leiden.
'A view to a kill' - Nieuwe James
Bond, Lido 1, Euro, Alphen.
'City Heat' - Heimwee in roestbruine
tinten met leuke parodie door Madeli
ne Kahn, City, Katwijk.
'Jaws 3' - Haaien, City, Katwijk.
'Tales of ordinary madness' - Dichter
keert samenleving rug toe, Kijkhuis,
Leiden.
'Death in Venice' - Cholera-epidemie
in Venetië, Kijkhuis, Leiden.
BLIJVERS
'Hot bubblegum: dikke liefde' 'hu
mor', City 2, Katwijk.
'Kaos' - prachtig vijfluik van gebroe
ders Taviani, Kijkhuis, Leiden.
'Best Defense' - Hoe twee komieken
toch niet leuk zijn, Lido, Leiden.
'Vier vuisten in het kwadraat' - Bud
Spencer en Terence Hill slaan er weer
op los en zijn weer niet leuk, Trianon,
Leiden.
'Witness' - sterke thriller met Harri
son Ford in hoofdrol, Lido, Leiden.
'Killing Fields' - aangrijpende film
over het Cambodjaanse leed, City 1,
Katwijk.
'Beverly Hills Cop' Eddie Murphy
als het grote fuifnummer in lachfilm,
Lido, Leiden, Euro, Alphen.
'Passage to India' - David Lean ging
te clichématig te werk, Studio, Lei
den, Euro, Alphen.
SEXFILMS
NACHTFILMS
v dromen' - Rex, al.
'Trashi, vroi
Leiden.
'A view to a kill' - Euro, Alphen.
'Suzy Superstar' - Euro, Alphen.
'Beverly Hills cop' - Euro, Alphen.
'Liefde zonder schaamte' - Euro, Al
phen.
DEN HAAG
'A view to a kill' - Asta (463500), 12 jr.
'Witness' - Asta, 12 jr.
'Kaos' - Asta, 16 jr.
'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al.
'The cotton club' - Babylon 2, 12 jr.
'Into the night' - Babylon 3, 12 jr.
'Runaway' - Cineac 1 (630637), 12 jr.
'Beverly Hills Cop' - Cineac 2, al.
'48 hours' - Cineac 3, 16 jr.
'The sound of music' - Euro (667066),
al.
'A view to a kill' - Metropole 1
(456756), 12 jr.
'A passage to India' - Metropole 2, al.
'Ordeal by innocence' - Metropole 3,
'Thief of hearts' - Metropole 4, 16 jr.
'Filmzomer '85' - Metropole 5.
'Het grote Ewok avontuur' - Odeon 1
(462400). al.
'Battle rage' - Odeon 1, 16 jr.
'Russ Meyer festival' - Odeon 2,16 jr.
•The Glenn Miller Story' - Odeon 3, al.
'Enrico IV' - Odeon 4, 16 jr.
'Een heet duo' - Le Paris 1 (656402), 18
TVIobilhome girls' - Le Paris 2, 18 jr.
'Een klas vol schootkatjes' - Le Paris
3,18 jr.
'Best defense' - Passage (460977), al.
AMSTERDAM
•Witness' - Alfa 1 (278806), 12 jr.
'The Bostonians' - Alfa 2, 16 jr.
'Birdy' - Alfa 3, 12 jr.
'Stop making sense' - Alfa 4, al.
'Amadeus' - Alhambra 1 (233192), al.
'Les uns et les autres' - Alhambra 2, al.
'Battle rage' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), 16 jr.
'Dune' - Cinerama, 12 jr.
'Best defense' - Calypso 1 (266227/
234876), al.
'Falling in love' - Calypso 2, al.
'Gouden schatjes' - Centraal (248933),
18 jr.
'De laatste haai' - Cineac (243639), 16
jr.
'The pirates of penzance' - Cinecenter
(236615), 16 jr.
'The world according to Garp' - Cine-
center, 12 jr.
'Les nuits de la pleine lune' - Cinecen
ter, 16 jr.
'Repo man' - Cinecenter, 16 jr.
'A view to a kill' - Cinema 1 (151243),
12 jr.
'Witness' - Cinema 2, 12 jr.
'Last tango in Paris' - Cinema Rex
(246132), 16 jr.
'Beverly hills cop' - City 1 (234579), al.
'Het grote Ewok avontuur' - City 1, al.
'Vier vuisten in't kwadraat' - City 2,
'De Nurds slaan terug' - City 3, 12 jr.
'Banzai' - City 4, al.
'Into the night' - City 5, 12 jr.
'Ordeal by innocence' - City 6, al.
'Beverly Hills Cop' - City 6, al.
'A passage to India' - City 7, al.
'Excalibur' - Kriterion, (231708), 16 jr.
'Man of flowers' - Studio K (231708),
16 jr.
'Gretige grietjes' - Parisien (248933),
18 jr.
'Best defense' - Rembrandtpleinthea-
ter 1 (223542), al.
'Histoire d'O' - Rembrandtpleinthea-
ter 2,18 jr.
'Kaos' - The Movies 1 (245790), 16 jr.
'Reporter' - The Movies 2, 16 jr.
'Filmzomer '85' - The Movies 3.
'A view to a kill' - Tuschinski 1
(262633), 12 jr
'Runaway' - Tuschinski 2, 12 jr.
'The cotton club' - Tuschinski 3,12 jr.
'The killing fields' - Tuschinski 4, 12
jr.
'A passage to India' - Tuschinski 5, al.
'Het Russ Meyer-Festival' - Tuschins
ki 6, 16 jr.
'Bodas de sangre' - De Uitkijk
(237460), 16 jr.
(foto GPD)
In 'A view to a kill' en eerder ook
al in 'Conan', geeft Grace Jones in
drukwekkende staaltjes van vecht
kunst te zien. Ze heeft er niet spe
ciaal op hoeven oefenen: "In mijn
video-show zaten al boks-acts. Ik
had al jaren plezier in het sublime
ren van mijn fysieke vermogens en
het nastreven van een optimale
conditie. Vooral via krachtoefenin
gen. En ik ben gek op kick-boksen.
Ik train altijd met mijn huidige ver
loofde, Dolph Lungren, die is ex
pert. Hij heeft kampioenschappen
gewonnen in Zweden en Austra-
TELEVISIE
een pest-epidemie of een soldaat die door
stoken wordt met een heel stel lansen.
Niets bijzonders voor de middeleeuwen,
maar Amerikanen schijnen vaak te geloven
dat die tijd een soort sprookje is geweest".
"En waar ze ook slecht tegen kunnen, dat
is dat onze film niet een moreel standpunt
inneemt. Rutger en zijn kornuiten doen
even vreselijke dingen als de lui met wie zij
het aan de stok hebben. Zo kijk ik nu een
maal tegen mensen aan. Ik geloof niet dat
de ene soort mensen beter is dan de ander
soort mensen. Ik geloof eerder dat het de
omstandigheden zijn die menselijk gedrag
bepalen".
Inmiddels heeft Verhoeven zijn volgende
Amerikaanse project ter hand genomen.
Gerard Soeteman heeft de eerste scriptver
sie voltooid van 'The Thing on the Door-
step', een klassiek griezelverhaal van Love-
craft. Deze film maakt Verhoeven, weder
om met Gijs Versluys als producent, voor
maatschappij Warner Brothers. De opna
men zullen plaatsvinden in Maine, iets bo
ven New York.
'De balans van het geluk' is de
fraaie ondertitel van de al even
prachtige film 'Schwestern', ge
maakt door Margarethe von
Trotta. Duitsland 1 zendt deze
film komende donderdag om
23.00 uur uit. Een gevoelig drama
over twee zusters die samenle
ven. De één zakelijk en secreta
resse, de ander dromerig en stu
dente. Eikaars tegenpolen, maar
ondanks de conflicten zijn ze
toch op elkaar aangewezen: de
balans van het geluk.
Als de dromerige Anna zich
zelf het leven leven beneemt, is
Maria ook compleet van slag.
Von Trotta vertelt dan over de
jeugd van de zusters en hoe ze zo
naar elkaar toe zijn gegroeid. An
na probeert met een vriendin een
soortgelijke balans te vinden,
maar dat mislukt. Von Trotta
maakte de film in 1979 en kort
daarna een politieke variant op
dat gegeven, waarbij ze zich ba
seerde op RAF-lid Gudrun Enss-
lin.
Zelfmoord speelt ook een be
langrijke rol in de Franse film
'Un mauvais fils' van Claude
Sautet. Zondagavond op België 1
te zien. De film kreeg een onver
wachte lading toen Patrick De-
waere, één van de hoofdrolspe
lers, kort daarna de hand aan
zichzelf sloeg. Dewaere speelt
een ex-drugsverslaafde die na
een paar jaar in Frankrijk terug
keert en bij zijn vader intrekt.
Moeder heeft even daarvoor zelf
moord gepleegd en vader vindt
dat zoon daaraan schuld is. Het
Slechte Kind verlaat daarop
weer het huis. Aanvang 20.35
uur.
Dezelfde avond de laatste afle
vering bij de VPRO in de reeks
over scenarioschrijvers. Een por
tret van Paul Mazursky wordt ge
volgd door 'Bob and Carol and
Ted and Alice'. De veranderende
normen, de seksuele vrijheid
worden door Mazursky op de
hak genomen. Dat de mogelijk
heden tot partnerruil daarbij ter
sprake komen, laat zich uit de ti
tel al raden. Hoofdrollen voor on-
Margarethe von Trotta,
maakster van 'Schwestern'.
(foto Freek van der Sluljsveer)
der andere Natalie Wood en El
liot Gould (Nederland 1, 22.15
uur).
Hoe partners ook met elkaar
kunnen omgaan, toont 'Gloria'.
Regisseur John Cassavetes heeft
in echtgenote Gena Rowlands
zijn 'lijfactrice', ook in deze film.
Als de oud-vriendin van een
gangster vlucht ze samen met
een Puertoricaans jongetje voor
een stel moordenaars. Een span
nende en ontroerende film en
morgenavond om 23.50 op Duits
land 1 te zien.
Ook morgenavond op de Ne
derlandse televisie de tamelijk'
onbekende Hongaarse thriller
'Aasgier' (Nederland 1, 21.50
uur) en 'The Elephant Man' met
John Hurt als de onooglijke
maar charmante John Merrick
(Nederland 2, 22.40 uur). Duits
land 2 biedt :The war between
men and women' (23.20 uur), een
film gebaseerd op een verhaal
van James Thurber. Over een
overtuigd vrijgezel wiens ge
zichtsvermogen achteruit holt en
die vervolgens struikelt over een
aantrekkelijk meisje. Hierin een
hoofdrol voor Jack Lemmon.
FILMHUIZEN
'Kagemusha' van de Japanner
Akira Kurosawa is tot en met
zondagavond in het Filmhuis
LVC te zien. Donderdag gaat
hier 'Nostalghia' van de Russi
sche regisseur Andrei Tarkowski
draaien. Hoofdpersoon is een
Russische schrijver die in Italië
een nieuw leven wil beginnen.
Samen met zijn vrouwelijke tolk
Eugenia zwerft hij door het Tos-
caanse land, zoekend naar wat
hij niet wil zeggen. Voorstellin
gen bij het LVC om 22.15 uur.
In Het Kijkhuis wordt van
avond 'Tales of ordinary mad
ness' van Marco Ferreri ver
toond. De film volgt een dichter
die de samenleving de rug heeft
toegekeerd, omdat die hem
krankzinnig maakt. Hy gaat op
zoek naar échte mensen, met stijl
en een creatief en onaangepast
leven.
Van zaterdag tot en met maan
dag en woensdag wordt 'Kaos'
gedraaid. Dinsdagavond is
'Death in Venice' te zien, over
een Duitse professor (Dirk Bo-
garde) die in het door de cholera
geteisterde Venetië een schone
Poolse jongeling ontmoet. (Voor
stelingen Kaos om 20.00 uur; alle
andere om 20.00 en 22.15 uur).