OPRUIMING 'Het oeuvre wordt steeds kleiner' LICHT& INTERIEUR Rijksmuseum toont tekeningen Rembrandt KIJK UIT VRIJDAG 28 JUNI 1985 KUNST PAGINA 25 hamer opheft waarmee zij de vijan dige generaal Sisera in zijn slaap zal doden. Vervalsingen Rembrandt heeft een paar dui zend tekeningen gemaakt. Het wa ren schetsen, snelle halen met aan gepunte ganzeveer of rietpen. De bruine bister-inkt op basis van roet hier en daar met de duim wegge veegd voor een schaduweffect. Hij gebruikte ook rood of zwart krijt en later galnoteninkt, die zoveel ij zer bevatte dat hij donker bruin zwart opdroogde. Fouten Werden met loodwit bedekt, gehoogd zoals men toen zei, maar nu is die verfstof geoxydeerd en bruin ge worden en de gecorrigeerde lijnen schemeren er door heen. Al die snelle impressies van mensen, dieren en landschappen behoorden tot het studiomateriaal. Het was het beeldarchief waar de schilder zijn hele leven gebruik van heeft gemaakt. De tekeningen werden per onderwerp bewaard tussen de blanco bladzijden van een zogenaamd kunstboek. De in ventaris die in 1656 werd opge maakt van Rembrandts bezittin gen omvatte verschillende van de ze boeken. Ze werden bijvoorbeeld aangeduid als 'Een Boeckie vol ge- sichten geteeckent van Rem brandt' of 'Een Boeck vol teecke- ningen van Rembrandt gedaen, be- staende in mans ende vrouwe naeckt sijnde'. Door de openbare verkoping in 1656 zijn de studies en tekeningen van Rembrandt in omloop geko men. Het materiaal, dat nooit be doeld was voor de verkoop, vond vooral aftrek bij andere kunste naars die er hun eigen verzameling mee aanvulden. Aan het eind van die zeventiende eeuw zijn ook an dere verzamelingen ontstaan. Via de Zweedse graaf Carl Gustav Tes- sin zijn Rembrandt-tekeningen van een veiling in Parijs naar Stockholm gezonden. De keur vorst van de Palts zorgde dat in München een prentenkabinet ont stond met veel tekeningen van Rembrandt. In beide collecties zijn toen al te keningen opgedoken die niet van Rembrandt kunnen zijn en zelfs re gelrechte vervalsingen. De verwar ring over de Rembrandt-stijl groei de in de achttiende en negentiende eeuw. De vele leerlingen van Rem brandt tekenden immers op zijn manier en als oefening maakten zij kopieën naar zijn schetsen. Som mige leerlingen hebben zich die hoekige lijnen en arceringen zo ei gen gemaakt, dat hun werk alleen door kenners kan worden onder scheiden. Röntgenfoto's Peter Schatborn heeft zich se dert 1968 gespecialiseerd in de te keningen uit de Leidse en Amster damse tijd van Rembrandt. Het echte kunsthistorische onderzoek is volgens hem pas honderd jaar geleden op gang gekomen. Hij zegt 'Jael slaat generaal Sisera een pen door het hoofd', tekening van Rembrandt, voorzichtig: „Vanaf de zeventiende eeuw zijn veel te veel tekeningen ten onrechte toegeschreven aan Rembrandt. Dat is ook met schil derijen gebeurd. Naarmate we meer onderzoekmethoden krijgen, moet aan steeds meer toeschrijvin gen worden getwijfeld en wordt steeds kleiner". Wordt zijn oordeel internationaal aanvaard? Schatborn, die zojuist een uitvoerige catalogus over 'Te keningen van Rembrandt en zijn onbekende leerlingen en navol gers' heeft geschreven, haalt zijn schouders op. „Vroeger kenden we echte autoriteiten, die op grond van hun kennis en intuïtie de echt heid van een kunstwerk aantoon den, maar daar niet veel argumen ten voor aanvoerden. Zoiets bleef subjectief en natuurlijk aanvecht baar". Tegenwoordig zal een kunsthis toricus door microscopisch onder zoek van het-materiaal, door rönt genfotografie en door eindeloos veel vergelijkend onderzoek tot een meer objectieve beoordeling komen. Schatborn heeft nu in het Rijksmuseum niet alleen de zestig erkende Rembrandt-tekeningen opgehangen maar ook 56 tekenin gen van leerlingen. Hij is er in ge slaagd om door vergelijkend on derzoek aan een aantal anonieme werken wel degelijk een naam te verbinden. Zo heefl hij tekeningen ontdekt van Ferdinand Bol, Ger- brand van den Eeckhout, Abraham van Dijck, Carel Fabritius, Aert de Gelder en onder anderen Willem Drost, „maar zodra je het publi ceert zitje met de vraag of iedereen het er mee eens is". De tentoonstelling 'Tekeningen van Rembrandt' is tot 29 september 1985 toegankelijk in het Rijksmuseum in Amsterdam. Haarlemmerstraat 165b Leiden Tel. 071 -13 04 32 Brinkman: sponsoring kunst heeft nog geen regels nodig AMSTERDAM (GPD) - Er is geen enkele aanleiding om nu al te ko men tot een regelstelling met be trekking tot het sponsoren van cul tuur. Dit schrijft minister drs. L. C. Brinkman in een brief aan Eerste en Tweede Kamer, waarin hij een toelichting geeft op gesponsorde cultuur. Bij de presentatie van een brochure over de fiscale mogelijk heden rond musea (bijvoorbeeld de belastingaftrek bij schenkin gen) gisteren in het Amsterdamse Rijksmuseum, benadrukte de mi nister nogmaals dat sponsoring van musea en podiumkunsten lou ter gezien moet worden als een toe voeging aan de financiële midde len van de verschillende instellin gen en dus beslist niet als een mid del om de overheidsbijdragen te beperken. De promotionele actie van de mi nister in het Rijksmuseum in Am sterdam had alles te maken met een poging meer aandacht te vra gen voor bepaalde vormen van sponsoring van culturele activitei ten buiten de overheidsbijdragen om. Sponsoring door bedrijven is nog slechts één mogelijkheid. Schenkingen, giften, legaten van particulieren zijn andere manieren van steun aan musea of andere cul turele instellingen. Podiumkunsten worden gemid deld voor 90 procent van de exploi tatiekosten gesubsidieerd. Tien procent wordt opgebracht uit en treegelden. Bij musea is dat 85 pro cent tegen 15 procent. De minister is niet van zins aan die verhoudin gen te tornen. Maar wel verwacht hij dat gesubsidieerde instellingen zich tot het uiterste zullen inspan nen om zelf ook aan inkomsten te komen. Enerzijds ziet de minister met belangstelling de groeiende inte resse van het bedrijfsleven in de cultuursponsoring, anderzijds hoeft diezelfde sponsor niet te re kenen op clementie bij de toepas sing van de omroepregels. Het ver melden van namen van bedrijven of instellingen mag alleen als er geen sprake is van een 'bijzondere' en 'niet geldelijke' bijdrage, aldus de bewindsman. Brinkman: „Het zou, gezien de politieke verhoudingen, onver standig zijn om nu al teveel op die zaken vooruit te lopen. Ik bespeur al een veranderende opvatting, vergeleken met de eerste maal dat ik in de Kamer over dit onderwerp sprak. Maar voorzichtigheid blijft geboden. Zeker ook nu de zaak van de omroeporganisaties tegen de sanctiemaatregelen rond die recla meregeling nog onder de rechter is, overweeg ik geen enkele versoe peling van die regeling". 'Lopende jongen met stok', deze later c tekening kocht het Rijksmuseum onlangs i 'Hermitage' trekt honderdduizendste ROTTERDAM (ANP) - Het mu seum Boymans-van Beuningen in Rotterdam heeft gisteren de hon derdduizendste bezoeker van de tentoonstelling .Meesterwerken uit de Hermitage, Leningrad' verwel komd. De eer vield de Arnhemse mevrouw F. Polman-Van den Bos ten deel. Zij werd namens het mu seum ontvangen door de 1 mend directeur dr. J.R. ter Molen, samen met vertegenwoordigers van de Russische ambassade, die haar een reis voor een week naar Moskou en Leningrad aanboden. Op de tentoonstelling zijn 41 Vlaamse en Hollandse meester werken uit de 17de eeuw te zien. De expositie loopt nog tot en met 14 juli. AMSTERDAM (GPD) - Een teke ning die het Rijksmuseum in no vember 1984 voor ongeveer 15.000 gulden heeft gekocht op de veiling van Christie's in Amsterdam, blijkt een echte Rembrandt te zijn. Drs. Peter Schatborn, hoofd van de af deling Tekeningen van het Rijks prentenkabinet in Amsterdam, schat de waarde van de kleine te kening van een jongen met een stok op 100.000 gulden. De teke ning, die was toegeschreven aan een onbekende leerling van Rem brandt, verraadt volgens Peter door Roelie Meijer Schatborn door de snelle, doelge richte schetslijnen de tekenstijl die typerend is voor Rembrandt van Rijn. Röntgenfoto's hebben boven dien een gedeelte van het water merk onthuld, dat ook voorkomt in papier dat Rembrandt in 1640 en 1641 heeft gebruikt. De tekening 'lopende jongen met een stok' hangt nu, goed be schermd tegen licht- en vochtin- vloeden, in het Rijksmuseum in Amsterdam, als onderdeel van een unieke tentoonstelling. Nooit eer der heeft het publiek alle tekenin gen van Rembrandt die het Rijks prentenkabinet bezit van zo dicht bij kunnen bewonderen. Ter gele genheid van het honderdjarig be staan van het museum zijn zestig originele Rembrandt-tekeningen uit hun donkere dozen gehaald en in chronologische volgorde ten toongesteld, zodat de hele ontwik keling van Rembrandt's stijl kan worden gevolgd. In het schemerdonker van de verschillende zalen waant men zich opgenomen in een stripboek uit de 17e eeuw. Straatbeelden uit het dagelijks leven van die tijd; oosters geklede oude mannen, een groep vrouwen bij een deurope ning, een vrouw die een plassend kind vasthoudt, toneelspelers of verhalende bijbelse voorstellingen zoals het moment waarop Jael een 'Ik, Jan Cremer' komt geld tekort GRONINGEN (GPD) De toekomst van de rockopera 'Ik, Jan Cremer', hangt aan een zijden draadje, nu in de Groninger raad is gebleken dat de gemeente niet bereid is garant te staan voor een half miljoen, waarvoor nog geen sponsors zijn gevonden. Co-producent René Solleveld bevestigt dat dat geld binnen twee weken nodig is om het voortbestaan van de produktie te garanderen. LEIDEN - De voorstelling Ra is in de afgelopen we ken uitgegroeid tot een attractie, en niet alleen voor I wie het ritueel als deelnemer meemaakt. Elke avond nemen vele belangstellenden een kijkje bij de processie van Egyptenaren en novicen, hoewel de zonnegod geen mooi weer heeft meegebracht. Tijdens de première op 17 juni vielen omstanders de acteurs en deelnemers lastig. Sindsdien staan de delen van de voorstelling die zich op straat afspelen onder politietoezicht. Om niet uit de toon te vallen kleden de agenten die een oogje in het zeil houden zich net als de deelnemers aan Ra in een blauw gewaad. Wie iets van Ra wil zien, kan om half tien bij de Oude Rijn gaan kijken, als de boot met de sarcofaag van de farao daar bij het Van der Sterrenpad afmeert. Het volgende deel van de voorstelling speelt zich dan binnen de muren van De Burcht af. Om even voor elf uur komt Ra met zijn gevolg door de hoofdingang naar buiten. Vannacht en morgennacht zijn de laatste uitvoeringen. Op deze gisteravond gemaakte foto wordt de sarco faag de heuvel van de Burcht opgedragen, (foto Holvast) Exposities De driemaandelijkse thematentoon stelling in galerie 'De Pomp' in War mond is ditmaal gewijd aan de kleur- tegenstelling zwart-wit. De expositie leert dat er talloze manieren zijn om je n zwart-wit uit te drukken. Er is werk v.d. Berg, Ada Mustert, Anja Serlie, Corrie Maris, Liesbeth van Esveld- Manssen, Kaja Molenaar, Coby Wie- ringa-Pouo, Til-Renée Hubbers, Emi- lie Soer-Kropff, An Hijzeldoorn, Jan v.d. Heide, Ans v.d. Heide, Fred Bal huizen, Corrie v.d. Kroft, Hendrik Jan Brakels, Fons Versluys, Elizabeth Sonda, Lidy v.d. Spek, Leny Hagen doorn, Paula van Balen, Danielle Re- lio, Joke Faber, Madi Blangé, Tineke v.d. Broek, Sophie Campagne, Guus- je van Vliet, Wied Kami, Tineke Spaan, Lenie v.d. Veld, Vesna Flatz, Piet Wondergem, Wieke Vree, Chis- laine van Tongeren, Eveline Louise Vree, Johanna Hoorn en Annette van Wijck. Openingstijden: dinsdag 19-21 woensdag 10-12 en 14-16 uur. donderdag 14-16 uur. vrijdag 19-21 zaterdag 14-16 uur, zondag 14-16 Wandkleden van Marijke Kienhuis, Stef Kreymborg, Kathe Ruyssenaars, Maijolein Rooy, Didi van Son, Cathy Kooimans, Marion van Harreveld, Marijke Stultiens, Riet Breevaart, Dons van de Gronden en Alexandra vullen de ruimten van het congres centrum Leeuwenhorst in Noordwy- kerhout. Deze wandkledententoon- stelling duurt tot 15 september. Leiden De Lakenhal - Aspecten van Neder- landse tekenkunst 1945-1985; tot 12/8; di t/m za van 10-17 uur, zo 13-17 uur. Leids Beleg - Hooigracht, Fred Rohde exposeert foto's van de per cussionist Neppie Noya, tot eind juni; 9-18 r - a t/m 2 De Waag - 'Leiden...werkt dat?', de industriële werkgelegenheid van 1945 tot 1985, t/m U/7; ma 13-18 uur, di, vr van 10-18 uur, za 10-17 uur, zo 13-17 uur, do ook van 19-21 uur. Rijksmuseum voor Volkenkunde - Japanse mode en mooie vrouwen, t/m 14/7; di t/m za van 10-17 uur, zo van 13-17 uur. Galerie Denise Stephan - Bakker- steeg, Hans Barends, schilderijen, Per Abramsen, sculpturen, t/m 30/6; vr, za, zo van 13.30-17.30 uur. Galerie Oude Rijn - Stille Mare, te keningen, aquarellen en houtsnedes/ collage van Tjade Witmaar. Piggelmee - Jan Vossensteeg, 'vrouwen van het nachtleven', geëtst en getekend in houtskool en pastel door Lia Laimböck, t/m 2/8; ma t/m za van 9-18 uur, do van 9-21 uur. Lakgalerie - Pnina Reichman, schilderijen; tekeningen en litho's van Hanny Reneman, t/m 30/6. van Liesbeth Taminiau-Wouters, t/m 4/7; di van 19-21 uur. woe. do, zo van 14-16 uur, za van 11-16 uur. Kapsalon Jaques van Bellen - Lan ge Voort, Erli Esselink. aquarellen, tot 7/7; di t/m do van 9-18 uur, vr van 9-21 uur, za van 9-17 uur. Wassenaar Auberge De Kieviet - Stoeplaan, aquarellen van Isabel van Selms, t/m 25/7; di t/m zo van 9-12 en 15-19 uur. Beeldentuin De Narwal - Oud Clin- gendaal, beeldenexpositie, t/m 29/9; ma t/m vr van 11-17 uur. Noordwijkerhout Bibliotheek batikschilderijen en grafieken van Frigitte Holster, siera den in zilver van Andra en Casper van Dongen, t/m 5/7; ma, woe en vr van 14-17 uur en 19-21 uur, do van 10-12 Concerten KLASSIEK Het Emoenakoor geeft zondagoch tend een koffieconcert in eigen huis. De ongeveer veertig zangers en zan geressen vormen namelijk één van de koren van de Vredeskerk. Het koor, dat elke maandagavond in gebouw Staalwijk repeteert, beschikt over een gevarieerd repertoire: van klassieke muziek tot gospels. In het kader van het Europese jaar van de muziek zal het koor, dat voor de vijfde maal een koffieconcert verzorgt, werken ver tolken van Bach, Handel en Schütz. Er zullen ook Nederlandse werken ten gehore worden gebracht. Aan het concert wordt medewerking verleend door de Joop Brons (orgel), Toon Ha moen (bariton), Ingrid de Groot (ho bo), Richard Dries (fluit) en Marry Gütman (fluit). Voor de begeleiding zorgen het Deco-strijkensemble en le den van het Yaravi-ensemble. Het ge heel staat onder leiding van Gerard Middelkoop. Het concert begint om half twaalf maar tevoren is er ruim schoots gelegenheid om koffie te drinken. Het Emoena-koor, zondag de Vredeskerk. (foto pr) Het Amerikaanse Ohio State Choir treedt woensdagavond in de Hoog landse kerk op. Het concert, dat gratis toegankelijk is, wordt gegeven in het kader van een tournee door Enge land, Nederland, Frankrijk en Zwit serland. Het koor, dat uit ongeveer tachtig jongeren bestaat, geeft ook een concert in de Grote Kerk in Noordwijk-Binnen en wel op donder dagavond. Het repertoire omvat o.m. Amerikaanse volksmuziek, gospels en musicalfragmenten. Het koor wordt geleid door Glenville Davies Thomas. De organist Ben Fey geeft van avond in het kader van de K&O-zo- merserie een orgelconcert in de Pie terskerk. Hij zal werken vertolken van Sweelinck, Bach, Mendelssohn, Reger, Bonset, Andriessen en Bruhns. Ben Fey is organist van de Leidse Marekerk. Het wekelijkse wandelconcert in de Hartebrugkerk wordt morgenmid dag (aanvang 15.00 uur) verzorgd door de organist Piet Hulsbos. De trombonist Gerrit van Slooten heeft zijn medewerking toegezegd aan de Stichting Orgelstad Leiden. De organist Bas de Vroome neemt woensdagmiddag (aanvang 12.30 uur) het lunchconcert in de Hooglandse kerk voor zijn rekening. Gedurende drie kwartier kan men zijn orgelspel beluisteren. Het Demian Strijkkwintet is don derdagavond present in Kasteel 'Dui venvoorde' in Voorschoten. Het kwintet bestaat uit Jan-Paul Tavenier (viool), Carine Blanken (altviool), Nel- leke Scholten (viool), Matthüs Bun schoten (altviool) en Maarten Mostert (cello). Op het programma staan werken van Mozart, Fontijn en Dvo- Den Haag CIRCUSTHEATER t/m woe 3, 20.15 uur, America Tro pical, exotische droomshow met dans, zang en muziek uit o.a. Latijns- Amerika. di 9 t/m zo 14, 20.15 uur, Freek de Jonge in 'De Bedevaart'. zo 30,12.15 uur, Scheveningen Zon dagconcert: 'Ochtend van de Balkan', Thérèse Steinmetz, het zigeuneror kest Andrei Serban, het Trio Nico van der Linden en de dansgroep Sirba Nitsanim. NEDERLANDS CONGRESGE BOUW vr 12, za 13,18-4 uur. zo 14 van 14-1 uur, North Sea Jazz Festival, met o.a. Ray Charles, Miles Davis, Ella Fitzge rald, Fats Domino, Oscar Peterson KURHAUS do 11, 19-23 uur, 100 jaar feest, m.m.v. The Ramblers, Pia Beck, Ted Easton e.a. THEATER PEPIJN vr 28, za 29,20.30 uur, KabaretMiks met het pogramma 'Hebbu ook stic kers?'. Amsterdam CARRÉ vr 28, za 29, 20.15 uur, HF, Het Na tionale Ballet met 'Agon' 'Dodenei land' 'Duo concertant' 'Collective symphony', m.m.v. Het Concertge bouworkest. CONCERTGEBOUW vr 28, 20.15 uur, HF. Radio Filhar monisch Orkest, Groot Omroepkoor o.l.v. Juan Pablo Izquierdo, m.m.v. William Pearson, bariton, Richard Reisz, Gisela Saur-Kontarsky. Pierre-Alain Volondat, dinsdag avond in het Concertgebouw. (foto GPD) zo 30, 20.15 uur, Radio Kameror kest o.l.v. Ernest Bour, m.m.v. Mau- rits Bosman, viool, Peter Dobertiz, cello Jacob Bogaart, piano. di 2, 20.15 uur, Amsterdams hilhar- monisch Orkest o.l.v. Muhai Tang, m.m.v. Pierre-Alain Volondat, piano. NIEUWE DE LA MAR THEATER t/m zo 30, 20.15 uur, Majeur Plus, 'Een draad in het donker' van Hella S. Haasse. STADSSCHOUWBURG di 2 t/m vr 5, 20.15 uur, Het Nationa le Ballet met 'La valse' 'Want wij we ten niet wat wij doen'. za 6 t/m ma 8, 20.15 uur, Het Natio nale Ballet met 'Symfonie in C' en 'Sanitair solitair*. za 13 t/m za 20,20.15 uur, Hoofdstad Operette met 'Die lustige Witwe' Franz Léhar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25