D
Roger Moore al zeven
keer James Bond en
hij wil er nu van af
Duran Duran: iets anders
dan de vaste Bond-ballade
HU"1 jg ÖST"
'Under Fire':
over oorlogs-
journalistiek
VRIJDAG 28 JUNI 1985
PAGINA 19
BIOSCOPEN
Roger Moore (links) met John Taylor en Simonie Bon van Duran Duran, piotor ian i ;örr»r»
vertolker van het Bond-lied. (foto gpd> rieier jan Lierop
to a kill': "De grappen zijn e
'A view to a kill' (vanaf volgende
week in Nederland) zal de laatste
James Bond-film zijn waarin 's we
relds meest fameuze geheim agent
gespeeld wordt door Roger Moore.
De in het Zwitserse Gstaad
woonachtige Brit vindt het tijd ge
worden om zijn 'license to kill' in te
leveren: "Ik heb zeven keer James
Bond gespeeld en dat is mooi ge
noeg geweest. Mijn vrouw Luisa
wil me onderhand eens iets zien
doen met meer dramatische diep-
stampvol speciale effecten, terwijl
ik daar zelf nauwelijks aan te pas
kom".
"Niet dat ik niet meer in staat
zou zijn om af en toe nog eens een
leuke stunt zelf te doen, maar de
verzekeringsmaatschappij wil het
mes Bond. Niet dat ik daarover zou
willen zeuren. Acteurs klagen vaak
over die zogenaamd verstikkende
'type casting', maar vaak vergeten
ze dan dat ze tevoren vaak jaren
heel weinig succes gehad hebben
tot het moment dat ze per ongeluk
gang, ze wil me wel eens een Oscar conditie, al zeg ik het zelf. Omdat
zien winnen, geloof ik. Ze
schat mijn mogelijkheden, dat is
duidelijk. Maar ik benhet met haar
niet hebben. Stel dat ik iets breek één keer gecast werden op dat
en de opnamen van die 30 miljoen- type dat het grote succes bracht,
produktie moet worden gestaakt Grote sterren van vroeger, zoals
en uitgesteld, dan is dat een finan- Clarke Gable en Spencer Tracy,
ciële ramp. Maar ik mag me ver- die werden net zo goed getype-
heugen in een nog heel behoorlijke cast".
eraan gegeven had. Ik wilde ook
meer ironie in de serie hebben".
"Ik herinner me dat ik op de set
van 'The man with the golden gun'
vreselijk ruzie gemaakt heb met re
gisseur Guy Hamilton, waarbij het
erom ging hoe ver ik diende te
gaan bij het maltraiteren van Mau
de Adams. Ik heb nogal een hekel
aan ruw gedrag. Ik zie Bond niet
als een sadist, maar als iemand
voor wie doden nu eenmaal deel
uitmaakt van zijn 'werk' en hij wil
zijn 'werk' natuurlijk graag goed
doen. Daar is hij trots op. Zo speel
ik het''
terug. Een gedoe! Ja, ik was óók
liever gewoon in Engeland blijven
wonen, maar ik ben nu eenmaal
geen socialist. Ik ben een spaar
zaam type. Ik wil heel graag veel
werken en veel verdienen en dat
aan mijn kinderen kunnen nalaten,
in plaats van aan de belastingen".
Eifeltoren
"Heel uitputtend is ook de Eifel
toren geweest. Daar is die scène
opgenomen, waar Grace Jones net
mijn contactman vermoord heeft,
ik zit haar dan achterna
afwisseling nog nooit
iemand slechter is geworden en ik
heb ook wel andere ambities, min
der in de richting van acteren dan
in de richting van regisseren".
Roger Moore is mede-bezitter
van de filmrechten op alle The
Saint-romans en die wil hij nu ook
daadwerkelijk gaan verfilmen, met
overigens iemand anders in de rol
van The Saint. Roger Moore (56
jaar oud) heeft weliswaar al eerder
aangekondigd een punt te zullen
zetten achter zijn 007-carrière,
maar dit keer lijkt het hem ernst.
In het verleden was er sprake van
geldkwesties. "Cubby Broccoli, de
producent van de Bond-films, was
dan aanvankelijk niet bereid om
tegemoet te komen aan de finan
ciële eisen van Moore, die uiteinde
lijk dan toch weer zijn zin wist
door te drijv.
ik elke ochtend braaf een uur uit- Kapitaal
trek voor mijn grondoefeningen en
ik heb in Zwitserland veel gelegen
heid om te skiën 's winters en te
tennissen
Mel Gibson
Naar verluidt is de Australische
acteur Mel Gibson (Mad Max) in
middels al gepolst om het geheim
agentschap over te nemen, maar
Roger Moore zegt daar geen weet
van te hebben. Heeft hijzelf wel
licht een suggestie? Een acteur die
hij graag als zijn opvolger zou zien?
"Ik ken werkelijk geen acteur
aan wie ik zo'n hekel heb, dat ik
hem dit zou toewensen, maar ik zal
er nog eens over nadenken. Mis
schien dat er me toch nog iemand'
te binnen schiet".
Afscheid nemen van het Bond-
personage blijkt Roger Moore zo
wel gevoelens van opluchting als
van spijt te bezorgen: "Als ik het
Roger Moore is zich er maar al te
goed van bewust dat zijn wat een
zijdig verlopen carrière hem
geval een kapitaal
In A view to a kill' kriiet James springt met Parachute naar be-
Walken als een KGB-agent die
voor zichzelf begonnen is, kapita
len verdient met het drogeren van
renpaarden en bovendien in één '"ASJ?£
Hor» v»q1o Amorii/ooneo nnmnn. de daar niet meer, maar suist
niet. 's Ochtends in alle vroegte
konden wij naar boven, keurig met
de lift, tot ongeveer halverwege.
Maar de hele rest van de dag stopt
door naar nóg hoger, of r
den. Toen wij dus klaar x
geval een kapitaal en immense po- _rhakplpn Fr liilct nupri(Jpn„ :n .A den. Toen wij dus klaar waren met
pulariteit heeft opgeleverd. Het view to a kifr minder humor te zif de opnamen, moesten we te voet
raakt. Hij is harder.
heeft hem gebracht naar de meest
exotische oorden ter wereld. De lo-
katies van 'Octopussy' hebben de Moore-fihns gewend
diepste indruk op hem gemaakt,
speciaal de stad Idaipur, de drij- Roger Moore: "Er zit erg veel ac-
vende dorpen en het Pichola Meer tie in. Ik denk dat geen enkele
in India. Roger Moore vindt Michel Bond-film tot dusver zo veel spek-
Lonsdale, van 'Moonraker', zijn takel te bieden had als deze nu. Er
gigantische brandtrap afdaalt en
iedere seconde zie je, tussen de
spijlen en je benen, diep onder je,
heel Parijs liggen. Duizelingwek
kend".
"Het kan waar zijn dat 'A t
meest tot de verbeelding spreken- heeft overigens wel degelijk ook a kill' wat gewelddadiger
de tegenstander en als zijn favorie- veel humor in gezeten, maar er zijn
te 'stunt' noemt hij de Lotus-sport- wat grappen in de eindmontage
wagen die in een oogwenk zijn weg verdwenen. Het scenario bleek
als onderzeeër kon voortzetten, en nogal overladen te zijn geweest,
die te zien is geweest in 'The spy We zaten met drie uur film in de
who loved me'. Die film beschouwt ruwe montage, echt veel te lang,
hij, afgezien even van 'A view to a zelfs voor James Bond",
kill', als de beste. "Evenmin een pretje was al dat
"Het was de eerste die ik met Le- gereis, vooral in de periode van de
wis Gilbert gemaakt heb en waarin Londense opnamen in de Pine-
Maar de acteur haast zich nu te allemaal van tevoren had geweten,
het r
5 gelukt c
r meer hu- wood Studio's. Ik 1
komt dan de meeste andere Bond
films van de laatste jaren. Maar het
is een geweld dat serieus valt te ne
men. Cubby Broccoli pleegt te zeg
gen: James Bond, dat is sadisme
voor de hele familie. En zo is het.
Het geweld is niet zo grof en gede
tailleerd als in Peckinpah-films.
Geen slow motion. Geen bloedfon
teinen en hersens die rondspatten.
beklemtonen dat dit keer geld
geen rol speelt: „Het is zelfs zo dat
ik zit te broeien op een project op
korte termijn, waar ik verder nog
niets over zeggen wil, maar waarin
ik dan niet James Bond zal spelen,
wat er aan vast zou zitten, ik weet
niet zeker of ik het dan geaccep
teerd had. Ik werd meteen gecon
tracteerd voor drie films achter el
kaar en dat gaf mij een toen welko-
zekerheid. Daarna kon ik be-
terwijl toch Cubby producent zal grijpen dat de producent van zijn
zijn"- kant net zo goed continüiteit in zijn
„Ik zou overigens niet willen be- serie wilde hebben en dat hij de
weren dat Bond me niet serieus ge- moeizaam in mijn richting omge-
noeg is: films met een budget van bogen formule niet onmiddellijk
30 miljoen dollar, hoe veèl serieu
zer kun je bezig zijn? En ik kan ook
niet zeggen dat het Bond-persona-
ge me de strot uit komt, al zie ik er twaalf jaar vair mijn leven
wilde aanpassen
nieuwe acteur".
"Maar er zijn inmiddels wel
te verwerken, nadat mijn even moet toelichten. Zoals wei
twee eerste Bond-films een nog licht bekend ben ik ooit om belas
wat experimenteel karakter had- tingtechnische redenen naar Zwit-
den gehad. Nadat ik meer dan ze- seriand verhuisd. Dat houdt
ven jaar gespeeld had in de tv-se- ik slechts zeer korte periodes
ries The Saint en The Persuaders, Engeland mag verblijven, of de fis
had ik bij het publiek een 'image' cus confronteert mij met een
opgebouwd van niet bepaald een navordering van gigantische om-
rotzak. Ik was nogal een zachte... vang. Dat hield in dat ik om de zo
en ik wist daarom dat ik het Bond- veel dagen Engeland even diende
karakter zou moeten spelen zonder te verlaten. Koffers pakken, wach-
de harde kantjes die Sean Connery ten op vliegvelden, heen en weer
dat ik dit In Bond-films vloeit geen bloed.
Alleen mijn bloed heeft gevloeid.
Een ongelukje, op het moment dat
er een ruit aan diggels ging. Nor-
dat maal gebruikt men 'suikerglas'
voor zoiets. Dan krijg je geen
scherpe kanten en splinters die
rondvliegen als kleine dolkjes.
Maar deze keer had men gewoon
glas gebruikt, er vlogen wat stuk
ken in mijn hand en ik bloedde als
een rund. Maar ik ben heel flink ge
bleven. Net James Bond".
niet meer reikhalzend naar uit
rond te hangen op sets
druk is met grote actie-scènes, niet anders
personage gaan zitten en verreweg
de meeste mensen kunnen mij ook
zien dan als Ja-
LONDEN - Als je de titelsong van een James-Bondfilm mag zingen,
weet je zo goed als zeker dat je een enorme hit zult scoren. Vandaar dat
men het algemeen als een bijzondere eer ervaart, daarvoor gevraagd te
worden. De muziek voor de Bondfilms, ook die van het zogenaamde
'main theme', wordt steevast geleverd door John Barry.
De tekst werd nooit geschreven door de uitvoerende artiest, tot twee
jaar geleden Paul McCartney Wings de titelsong voor 'Live and let die'
mochten uitvoeren en Paul en Linda ook hun tekst goedgekeurd kregen.
Datzelfde is nu gebeurd bij 'A View To A Kill' met Duran Duran. Simon
Le Bon leverde hiervoor de tekst en zelfs de basismelodie kwam bij de
band vandaan.
Simon Le Bon: "Ik denk dat het heel verstandig is geweest van de
makers van de Bond-serie om eens iets anders te proberen met de titel
song. Het is ook onder die voorwaarde dat wij ons ermee wilden belasten.
In plaats van de stereotiepe Bond-ballade, wilden wij iets maken waarin
je de motieven moord en sex als het ware al horen kon. En dat hebben we
gedaan".
- Heb je het idee dat dit afwijkt van de normale Duran-Duranstijl?
"Niet echt. Ik heb altijd al gevonden dat onze soort muziek past bij de
atmosfeer van deze films. Ik denk ook dat John Barry altijd al een invloed
op onze muziek heeft gehad nog voor we hem ooit ontmoet hadden en
nog voor we zelfs konden vermoeden dat we ooit iets met James Bond te
maken zouden krijgen. Gewoon vanwege het karakter van zijn muziek,
waar een bijzonder dramatische werking vanuit gaat. En toen we iets
gevonden meenden te hebben zijn we daarmee naar John Barry gegaan".
"Die samenwerking daarna is voor ons heel interessant verlopen. Je
moet namelijk weten dat wij geen klassiek geschoolde musici zijn. Tech- 'Undér Fire'; regie: Roger Spottis-
nisch zijn wij volmaakt naief. Niemand van ons kan noten lezen. En John woode; hoofdrollen: Nick Nolte, Gene
Barry is technisch juist ontzettend doorgewinterd. Wij speelden hem ons Hackman en Joanna Cassidy; theaters:
deuntje voor en dan hielp hij ons verder met het zoeken naar kleine Kijkhuis, Leiden (tot en met zondag) en
variaties en geschikte steunakkoorden. Hij speelde die voor op de piano, Euro, Alphen; leeftijd: 16 jaar
probeerde er ook de typische Barry-touch aan te geven - al zijn muziek
heeft een karakteristiek eigen stempel - en dat werd verder uitgetest".
- En hoe heb jij de tekst geschreven? Had je al iets van de film gezien "I don't take sides, I take pictures",
toen je eraan werkte?
„Nee, toen had ik de film nog niet gezien. Zo hoort het ook, want anders
Nick Nolte, Joanna Cassidy en Jean-Louis Trintingnant (v.l.n.r.) in 'Under Fire'
zegt oorlogsfotograaf Russell Price
i het begin van de film 'Under"
loop je het gevaar om met je titelsong onwillekeurig al de intrige prijs te Fire'. Een bekend journalistiek uit
geven en dat mag natuurlijk niet gebeuren. Ik had enkel een titel die me gangspunt, 'geen partij kiezen', kritische film uit Amerikaanse
Price ziet zich later toch
kon inspireren: 'A View To A Kill'. En ik bezat natuurlijk kennis
vorige Bond-films. Je weet dus globaal waarom het zal draaien: James dwongen om dat wel te doen
Bond zal zich in de nesten werken, hij doodt mensen en gaat naar bed wordt Price in het Nicaraguaanse maar
met een stel mooie vrouwen. Zo simpel ligt het"
- Dus dit zul je wel vaker gaan doen?
„Ben je belazerd! Het betaalt niet genoeg!".
geweld
die er direct bij betrokken wordt.
'Under Fire' is een opmerkelijk
keuken die hier (filmhuis) en daar
(Katwijk) al te zien is geweest,
maar nu ook tot een langere pro-
aan de zijlijn grammering in Leiden en Katwijk
zijn geroepen. 'Under Fire' speelt
in het Nicaragua van i979 toen So- journalist.
moza zich Amerikaanse hulp nog
staande hield tegen de Sandinis
ten.
De film laat op een treffende ma
nier zien dat journalisten per defi
nitie partij kiezen in een conflict en
hun rol van buitenstaander niet
waar kunnen maken. Fotograaf
Price participeert heel duidelijk als
hij een fake-fotó maakt voor de
Sandinisten om de tegenpartij
zand in de ogen te strooien.
De Canadees Spottiswoode
maakte met 'Under Fire' zijn Ame
rikaans debuut. De hoofdrollen
zijn voor Nick Nolte als de foto-
(OP)NIEUW
'Flashpoint' grenspolitie in ram
melende actiefilm, Euro, Alphen.
'Hot bubblegum: dikke liefde' -
'humor'. City 2, Katwijk.
'De bedrieger' - (af en toe) lachen
om Belmondo, City 3, Katwijk
'The postman always rings twice' -
broeierige romance Jessica Lange
en Jack Nicholson, Kijkhuis, Lei
den.
'Passione d'Amore' - Knappe jonge
man in armen lelijke, hysterische
vrouw, Kijkhuis, Leiden.
BLIJVERS
'Runaway' - goed geslaagde thriller
met Tom Selleck in de hoofdrol, Lu
xor, Leiden.
'Kaos' - prachtig vijfluik van ge
broeders Taviani, Kijkhuis, Leiden.
'Best Defense' - Hoe twee komie
ken toch niet leuk zijn, Lido, Lei
den.
'Vier vuisten in het kwadraat' - Bud
Spencer en Terence Hill slaan er
weer op los en zijn weer niet leuk.
Lido, Leiden.
'Witness' - sterke thriller met Harri
son Ford in hoofdrol, Lido, Leiden.
'Killing Fields' - aangrijpende film
over het Cambodjaanse leed, City 1.
Katwijk.
'Beverly Hills Cop' - Eddie Murphy
als het grote fuifnummer in lach
film, Lido, Leiden, Euro, Alphen.
'Passage to India' - David Lean ging
te clichématig te werk, Studio, Lei
den, Euro. Alphen.
'Repo man' - opmerkelijke actiefilm
van Brit Alex Cox, Euro, Alphen.
SEXFILMS
'Viva Vanessa' Rex, Leiden
'Young doctors in love' - Trianon,
Leiden.
'A girls best friends' - City 4, Kat
wijk.
NACHTFILMS
'Lolita' - Rex, Leiden.
'Geheim liefdesspel' - Euro, Alphen.
'Suzy Superstar' - Euro, Alphen.
'Repo man* - Euro, Alphen.
'Under fire' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Vier vuisten in't kwadraat' - Asta
(463500). al.
'Witness' - Asta, 12 jr.
'Kaos' - Asta, 16 jr.
'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al.
'The cotton club' - Babylon 2,12 jr.
'Into the night' - Babylon 3, 12 jr.
'Runaway' - Cineac 1 (630637), 12 jr.
'Beverly Hills Cop' - Cineac 2, al.
'48 hours' - Cineac 3, 16 jr.
'Duin' - Euro (667066), 12 jr.
'De laatste haai' - Metropole 1
(456756), 16 jr.
'A passage to India' - Metropole 2,
al.
'Ordeal by innocence' - Metropole 3.
al.
'Thief of hearts' - Metropole 4,16 jr.
'Filmzomer '85' - Metropole 5.
'Battle rage' - Odeon 1 (462400), 16 jr.
'Histoire D'O' - Odeon 2, 18 jr.
'Beverly Hills Cop' - Odeon 3, al.
'The Glenn Miller Story' - Odeon 4,
al.
'Erotische kunstjes' - Le Paris 1
(656402), 18 jr.
'Women at play' - Le Paris 2. 18 jr.
'Good girl, bad girl' - Le Paris 3, 18
jr-
'Best defense' - Passage (460977), al
AMSTERDAM
'Witness' - Alfa 1 (278806), 12 jr.
'The Bostonians' - Alfa 2, 16 jr.
'Enrico IV' - Alfa 3, 16 jr.
'Stop making sense' - Alfa 4, al.
'Amadeus' - Alhambra 1 (233192), al.
'Les uns et les autres' - Alhambra 2,
al.
'Battle rage' - Bellevue Cinerama
(234876/266227), 16 jr.
'Dune' - Cinerama, 12 jr.
'Best defense' - Calypso 1 (266227/
234876), al.
'Falling in love' - Calypso 2, al.
'E.H.B.S.' - Centraal (248933), 18 jr.
'Trading places' - Cineac (243639),
al.
- Cine-
'Les nuits de la pleine lun
center (2366157, 16 jr.
'Brazil' - Cinecenter, al.
'The world according to Garp' - Ci
necenter, 12 jr.
'Repo man' - Cinecenter. 16 jr.
'The Glenn Miller Story' - Cinema 1
(151243), al.
'Witness' - Cinema 2, 12 jr.
'Last tango in Paris' - Cinema Rex
(246132), 16 jr.
'Beverly hills cop' - City 1 (234579),
al.
'Vier vuisten in't kwadraat' - City 2,
al.
'De Nurds slaan terug' - City 3,12 jr.
'Starman' - City 4, al.
'Into the night' - City 5, 12 jr.
'Ordeal by innocence' - City 6, al.
'A passage to India' - City 7, al.
'Excalibur' - Kriterion, (231708), 16
Tm allright Jack' - Studio K
(231708), al.
'Man of flowers' - Studio K, 16 jr.
'Private teacher' - Parisien (248933),
18 jr.
'Best defense' - Rembrandtplein-
theater 2. 18 jr.
'Kaos' - The Movies 1 (245790), 16 jr.
'Reporter' - The Movies 2, 16 jr.
'Filmzomer '85' - The Movies 3.
'Runaway' - Tuschinski 1 (262633),
12 jr.
'Witness' - Tuschinski 2,12 jr.
The cotton club" - Tuschinski 3, 12
jr.
'The killing fields' - Tuschinski 4,12
jr.
'A passage to India' - Tuschinski 5,
al.
'Het Russ Meyer-Festival' - Tu-'
schinski 6, 16 jr.
'Birdy' - De Uitkijk (237460), 12 jr.
TELEVISIE
Tussen de lading sport uit Wim
bledon en Frankrijk door een
hoop films op de Nederlandse te
levisie. De VPRO vervolgt mor
gen en zondag de serie rond
Amerikaanse scenarioschrijvers
gevolgd door een film waar hun
schrijvershand achter schuil
gaat.
William Goldman is één van de
bekendste scenaristen. Zo
schreef hj 'All the president's
men' en 'Butch Cassidy and te
Sundance Kid'. Een interview
met hem om 22.45 uur gaat voor
af aan de film 'Harper' die om
22.35 uur aanvangt (zaterdag, Ne
derland 2). Een spannend en hu
moristisch verhaal met Paul
Newman als de privé-detective
Lew Harper. Hij moet de miljo
nair Sampson opsporen en be
landt daarmee zelf in een slan
genkuil. Alle betrokkenen wer
pen steeds een ander licht op de
zaak en dan kampt Harper daar
bij ook nog met huwelijksproble-
Zondag is Carl Foreman aan de
beurt, een veteraan in het vak en
verantwoordelijk voor de klas
sieke western 'High Noon'. Hij
was sterk politiek georiënteerd
en dat brak hem ook op tijdens
de communistenjacht in Holly
wood. Na zijn terugkeer bewees
hij zijn talenten met films als
'Bridge over the river Kwai' en
'The guns of Navarone'.
Zijn portret wordt gevolgd
door de minder bekende film
'The Men' met Marlon Brando in
een hoofdrol. Hij maakte zijn de
buut in deze produktie van Fred
Zinneman en speelt een uitste
kende rol als oorlogsinvalide
(zondag, Nederland 1, 21.30 uur
en 22.20 uur).
Aan te bevelen is verder 'Is
lands in the stream' met de on
volprezen George C. Scott in de
hoofdrol. Een romantische avon-
turenfilm gebaseerd op een boek
van Ernest Hemingway en de
hoofdpersoon is ook gemodel
leerd naar de figuur van Heming
way. Als de weerbarstige eiland-
bewoner en kunstenaar Thomas
Hudson is Scott de aangewezen
persoon voor die rol. Regie is van
Franklin Schaffner (woensdag,
20.33 uur, Nederland 1).
Donderdag houdt Veronica
zich bij zijn wortels en zendt de
hele avond popmuziek uit met
om 20.28 uur 'Grease'. Een suc
cesvolle musical met John Tra
volta en Olivia Newton-John als j
verliefd stel op een high school
(Nederland 1). 'The Sunshine
Boys' brenfet de veteranen Geor
ge Burns en Walter Matthau te
genover elkaar. Als Al en Willy
vormden de Sunshine Boys eens
een komisch duo; altijd ruzie
maar het succes hield ze bij el
kaar. Een jonge impressario wil
ze nog één keer bij elkaar bren
gen voor een tv-optreden en het
aloude conflict laait al snel weer
op (vrijdag, Nederland 1, 23.25
uur).
Met dit aanbod steekt de Ne
derlandse tv voor de verandering
de buitenlanders eens naar de
kroon. Duitsland 1 geeft deze
week het woord aan de dieren.
Zondag om 15.00 'Mighty Joe
Young', een niet zo geslaagde re
make van King Kong met de go
rilla die ontsnapt uit Hollywood.
Dezelfde dag om 21.00 uur het
beroemdste filmdier van de laat
ste tien jaar: de witte haai in
'Jaws'. De uitstekende horror
film van Steven Spielberg over
de haai die een badplaats in pro
blemen brengt. Van minder al
looi is 'Ants', een griezelfilm met
mieren die met hun lijfjes vol gif
een hotel aanvallen (20.15 uur,
vrijdag).
FILMHUIZEN
Gene Hackman als de
Met 'Fitzcarraldo' wordt het
Werner Herzog-retrospectief in
het Filmhuis LVC vanavond tot
en met zondagavond afgesloten.
Een kolonist in het Amazonege
bied (Klaus Kinski) heeft het on
mogelijke plan opgevat om mid
den in het oerwoud een operage
bouw neer te zetten. (21.15 uur).
Donderdag 4 juli begint het zo-
merprogramma van het LVC.
Dan is er alleen donderdags tot
en met zondags een film te zien.
Begonnen wordt met 'Kagemus-
ha' van de Japanner Akira Kuro
sawa uit 1980. Het verhaal speelt
zich af in het zestiende-eeuwse
Japan. Een krijgsheer droomt er
van het hele land te overheersen.
Voordat het zover is, komt hij om
het leven. Maar een dubbelgan
ger - een kagemusha - neemt zijn
plaats in. (22.15 uur).
In Het Kijkhuis wordt dins
dagavond 'The Postman always
rings twice' vertoond. Jack Ni
cholson en Jessica Lange zijn be
zeten van elkaar en ruimen alles
uit de weg wat hun geluk voor de
voeten loopt. Donderdag wordt
'Passione d'Amore' van Ettore
Scola vertoond, ook al een film
waarin hartstocht een belangrij
ke rol speelt: een knappe jonge
man wordt in de armen gedreven
van een lelijke, hysterische
vrouw. (20.00 en 22.15 uur).
Op de overige avonden draait
'Kaos' van de gebroeders Taviani
om 20.00 uur; tot en met zondag
avond is hier 'Under fire' te zien.