Stijlvolle uitvoeringen van zwakke werken 'Kung Lear': intense theaterervaring Poetry park druk bezocht volksfeest Rembrandt- schilderij beschadigd Schilderij Fabritius: 3 miljoen Melina woedend op Newyorks orkest MAANDAG 24 JUNI 1985 KUNST PAGINA 19 In Hermitage MOSKOU (RTR-AFP-AN P) - Een van de beroemdste werken van Rembrandt van de Hermitage in Leningrad, getiteld „Danae" (1654), is ernstig beschadigd door een Letlandse nationalist. Dat is in welingelichte kringen in de stad vernomen. Een plaatselijke krant meldde dat er zaterdag in verband met de zaak iemand is gearresteerd. Infor manten in Moskou zeiden dat het incident vorige week zondag plaatshad. De dader vroeg een sup poost hem het beroemdste werk van Rembrandt aan te wijzen, liep er vervolgens naar toe en gooide er zoutzuur tegen aan. Naar verluidt wilde de man met zijn actie de aandacht wilde vesti gen op het lot van Letlandse natio nalisten die wegens „anti-sovjet- propaganda" gevangen zitten. Het doek dateert uit 1654, met op de voorgrond in het licht een jonge vrouw op een sofa in een halflig gende houding, met achter haar een dienstmeid en een engelfiguur in de rechterbovenhoek. Het werk werd in 1772 aangekocht voor de kunstverzameling van de toenma lige tsarina Catherine de Grote. De Hermitage, het voormalige Winter paleis van de tsaren, herbergt ver scheidene .Rembrandts'. MONTE CARLO (AP) - Een schil- derij van de 17e eeuwse Neder landse meester Carel Fabritius heeft dit weekeinde op een veiling van Sotheby's in Monte Carlo on geveer 2,95 miljoen gulden opge bracht. Het geveilde schilderij was 'Mercurius en Argus'. Fabritius was een van de bekendste leerlin gen van Rembrandt. Medewerkers van Sotheby's deelden mee dat de veiling van ou de schilderwerken en kunstvoor werpen een bedrag van 14,5 mil joen gulden had opgebracht, een recordopbrengst voor de vestiging van Sotheby's in Monte Carlo. DELPHI (AP) - De Griekse minis ter van cultuur Melina Mercouri is woedend op het New York Phil harmonic Orchestra dat twee con certen in Athene heeft afgezegd omdat de luchthaven van die stad niet veilig zou zijn. De minister sprak van 'goedkoop politiek op portunisme' van de kant van het orkest. Directeur Albert Webster van het NYPO maakte zaterdag bekend dat het orkest gehoor gaf aan de oproep van de Amerikaanse rege ring niet naar Griekenland te vliegen omdat de luchthaven van Athene niet goed beveiligd zou zijn. Het orkest had vandaag en morgen in Athene zullen concerte- De al vrijwel uitverkochte con certen, onder leiding van Zubin Mehta, hadden een van de hoogte punten van het festival moeten worden. Dat de concerten in Athene niet doorgaan heeft een schaduw ge worpen over de viering van het feit dat Athene zes maanden lang de eerste culturele hoofdstad van Eu ropa is. De concerten onder diri gent Zubin Mehta werden gezien als het muzikale hoogtepunt van de festiviteiten. De concerten wa ren al uitverkocht. De opening van Athene als cultu rele hoofdstad van Europa was al enigzins gedevalueerd door het ontbreken van Europese staats hoofden. Slechts president Mitter rand van Frankrijk was als zodanig aanwezig. Het idee van een om het half jaar wisselende Europese culturele hoofdstad komt van de Griekse mi nister van cultuur Melina Mercouri en haar Franse collega Jack Lang. Na Athene komt Florence aan de beurt en dan Amsterdam. NATIONALE BALLET - Het nationale Ballet gaat in het sei zoen 1985/1986, het laatste in de Amsterdamse Stadsschouw burg, zeven programma's met vier premières uitbrengen. Vijf ervan zullen worden begeleid door het Nederlands Balletor kest. In totaal geeft het gezel schap 66 voorstellingen in Am sterdam en nog eens veertien el ders in Nederland. Het Nationa le Balelt verhuist volgend naar het nu in bouw zijnde Muziek theater aan het Waterlooplein in de hoofdstad. In 1986 bestaat Het Nationale Ballet 25 jaar. 'Kung Lear' van William Shakespea re door Dramaten, Stockholm. Re gie: Ingmar Bergman. Scenografie: Gunilla Palmstierna. Met: Jarl Kulle als Lear en Margaretha Byström, Ewa Fröhling en Lena Olin als zijn dochters. Gezien op 22 juni in de Stadsschouwburg. AMSTERDAM - Wanneer een festival een Zweedstalige toneel- produktie naar Nederland haalt, mag je van de vormgeving vol doende visuele compensatie ver wachten. Anders gaat het al gauw om elitair snobisme, zeker als het bij fraaie plaatjeskijkerij zou blijven. Wat Dramaten uit Stockholm brengt, neemt echter alle reserve weg. 'Kung Lear' wordt tot een intense theaterer varing; het straalt een bijzondere grandeur uit en bezit - de taalbar rière voorbij - een ongekende zeggingskracht. Zonder aan het belang van het spel van de acteurs en actrices af te willen doen, is dat in hoge ma te de verdienste van regisseur Ingmar Bergman en met name ook van zijn scenografe Gunilla Palmstierna. Zij werkt nu al twintig jaar met Bergman samen en is bij veel van zijn theater werk nauw betrokken geweest. Zij is de weduwe van de auteur Peter Weiss, voor wiens opzien barende toneelwerk (zoals bij voorbeeld 'Marat/Sade') zij ook de scenografie heeft verzorgd. Aangezien in haar visie decor- en kostuumontwerp een wezenlijk bestanddeel van het totale regie concept vormen, geeft zij voor haar werk aan het ruimere be grip 'scenografie' de voorkeur. Wat nog lange tijd een onuit wisbare indruk op het netvlies aan de toeschouwers zal achter laten, is de enorme schakering aan kleuren rood, die het toneel beeld van deze 'Kung Lear' be heersen. De ovale gesloten de- corwand, het vloerkleed, de kos tuums van Lear's dochters en van vele hovelingen zijn rood ge tint. Het is de kleur van het bloe derig geweld, dat zich aldus con stant aan je opdringt. De vele, op levensgrote torren lijkende sol daten zijn in het zwart gekleed. Dat geldt ook voor de persona ges rond de Graaf van Gloster in de nevenhandeling, die parallel loopt met de hoofdhandeling rond Lear en zijn dochters. In haar toelichting achteraf in het Festivalcafé wees Gunilla Palmstierna op de symbolische betekenis van de kleuren: rood/ zwart als de fascistische kleuren, het groen van de nar als kleur van het volk en het geel van de koningsmantel als symbool van de macht. Los daarvan geeft het kleurenpalet een duidelijke sa menhang tussen de personages aan. En juist daarin ligt de kracht van deze voorstelling: de vorm geving vertelt met eigen midde len het verhaal. Een naar Neder landse begrippen geëxalteerde speelstijl tóónt de gevoelens, zonder dat het een gezwollen, overdreven indruk maakt. Op het lege toneel staan ook geen stoelen of zetels. De hoogge- plaatsten zitten, op mensen: het machtsmechanisme en het on derdaan-zijn kunnen nauwelijks beter zichtbaar gemaakt worden. In de gesloten ruimte van het speelvlak zijn ruim vijftig perso nages vrijwel voortdurend aan wezig. Het geeft de confrontatie een onherroepelijkheid, waaraan niet valt te ontkomen. Deze grote groep mensen voert prachtig ge structureerde bewegingspatro nen uit en staat steeds op andere wijze rond de hoofdhandeling gegroepeerd. Dat bepaalt het rit me van de voorstelling, waarin de scènewisselingen in elkaar overvloeien. Mede daardoor heeft het oorspronkelijk zo'n vijf uur durende drama in de grondi ge bewerking van Bergman een hoog tempo gekregen. Alleen de kostuums doen his torisch aan en scheppen dan ook afstand in de tijd. Verder zijn in de lege ruimte ("met het minima le het maximale te bereiken", was de leus) geen concrete plaatsbepalingen aangegeven, zodat het geheel op een abstract en tijdloos niveau komt. Aan het slot draagt men de stervende Lear met de vermoor de dochter Cordelia in zijn ar men op een plateau rond. Als Lear in Bergmans bewerking al krankzinnig is geworden, dan is de wereld om hem heen dat niet minder. In de laatste minuut stort het decor met geweld in: daarmee gaat de wereld (alleen de toneelwereld?!) ten gronde, en wordt tevens - denkend aan Brecht - de toneelfictie resoluut doorbroken. Dit in tegenstelling tot de volledig intacte fictie aan het begin van de voorstelling: nog voordat de toeschouwers hun plaatsen hebben ingeno men, wordt aan het hof van Lear een grote bijeenkomst gehou den. Na afloop weerklonk een ova tioneel applaus, waarop na het zoveelste open doekje door het gehele ensemble met een tegen- applaus dankbaar werd gerea geerd. ROTTERDAM (ANP) - Poetrypark is met, volgens de organisator, 20.000 tot 25.000 bezoekers uitge groeid tot een druk bezocht volks feest. Het festival, dit jaar voor de achtste keer, bood zondagmiddag in Rotterdam allerlei evenementen voor en door vele culturen op vier podia: dichters, maar ook theater, muziek en dans. Gerechten van ve le volkeren, kramen met kleren, boeken en kunstnijverheid uit alle windrichtingen. In het park „De Oude Plantage" aan de Nieuwe Maas was het in elk geval een druk te van belang. Volgens Marianne Schuur van de organiserende Rotterdamse Kunststichting heeft Poetrypark inmiddels ook onder buitenlandse groeperingen een naam opge bouwd. Het festival begon inder tijd in het park bij de Euromast als opening van de dichtersweek .Poe try International'. Het verband tus sen beide zelfstandige organisaties leggen ook nu nog de dichters. Dichters die later in de week optre den tijdens Poetry brengen hun ge dichten de voorafgaande zondag in het park. De parkdichters sluiten zoveel mogelijk aan bij het omrin gende podiumgebeuren en geven vaak een .performance' ten beste. Het vreedzame karakter van Poetrypark valt steeds weer op.. Volgens Schuur heeft het festival de afgelopen jaren nooit last gehad van vormen van discriminatie, me de door het accent op cultuur in plaats van politiek. Optredende dichters waren on der andere de Chileen Ariel Dorf- man en de Belg Tom Lanoye. La- noye verscheen op een nieuwe ha venblusboot, die hem begeleidde met stevige stralen rivierwater. Op twee podia waren onder meer de Turkse groep ,Dost' te zien met zogenoemde .anatolpop', ,Lem- chael' uit Marokko met traditione le instrumenten, de Malinese kora- speler Koite, Portugese, een Kaap- verdische, een Koerdische en Suri naamse muziekgroepen. De Sene- galees Youssou N'dour zorgde met een mengeling van Afrikaanse rit mes en Arabische zang voor een in spirerende afsluiting van het festi val. In het middengedeelte van het park duidden bordjes als kebab, BB met R, tortilla en schaslick de verschillende eetmogelijkheden aan. Tussen de kramen door werd een Turkse doedelzak gespeeld, voerden Spanjaarden een debat over de toetreding van hun land tot de EG, speelden clowns en konden afro-kapsels worden gefabriceerd. Verder was er Surinaams en Mo luks theater te zien, en amuseerden kinderen zich uitbundig voor een speciaal podium met poppenspe lers, clowns en een heuse multira- ciale kinder-big band. ROTTERDAM Het college van b en w van Rotterdam wil het 'Witte Huis' op de monumentenlijst plaatsen. Een voorstel daartoe krijgt de ge meenteraad van de Maasstad binnenkort te behandelen. Het pand, aan de Wijnhaven is de oudste hoogbouw in Rotterdam. Architect Molenbroek werd bij het ontwerpen van het gebouw in 1896 geinspireerd door de Amerikaanse wolkenkrabbers. (foto anpi The National Ballet of Canada in Carré door het National 1 met 'Don Quixote' (Nicoals Berio- zoff/Ludwig Minkus). Gezien op 21 juni in Carré, Amsterdam. 'L'ile inconnue' (Constantin Patsa- las/Hector Berlioz), 'Components' (John McFall/John Adams) en 'Ray- monda, act III* (Terry Westmore land/Alexander Glazoenov). Gezien op 22 juni in Carré, Amsterdam. AMSTERDAM - De twee optre dens van het Nationale Ballet van Canada in Carré hadden het hoogtepunt moeten zijn van de Canadese dans in het Holland Festival. Het is een groot reper toiregezelschap, in omvang te vergelijken met ons eigen Natio nale Ballet. Anders dan bij ons is het Canadese gezelschap finan cieel afhankelijk van steun door het bedrijfsleven en particuliere organisaties en van (hoge) toe gangsprijzen. Overheidssteun is er slechts in zeer beperkte mate. De sterkere afhankelijkheid van de welgezindheid van het publiek heeft blijkbaar invloed op de repertoirekeus. De twee in Amsterdam gebrachte program ma's bestonden uit zeer degelijk uitgevoerde, maar artistiek ge zien risicoloze balletten. De 'Don Quixote' die vrijdag avond voor een vrijwel uitver kochte zaal werd gebracht, be hoort tot het klassieke standaar drepertoire. Inhoudelijk is het een draak van een ballet, waarin Don Quichote en Sancho Panza platte karikaturen worden, die met de feitelijke intrige weinig uit te staan hebben. De ouders van het meisje Kitri (Yoko Ichi- no) hebben haar de rijke, maar weke edelman Camache toege dacht. Zij heeft echter haar hart verpand aan de kapper Basilio (Kevin Pugh). Na tal van als los zand aan elkaar hangende om zwervingen kunnen de twee ge liefden elkaar in de armen slui ten. In de traditionele choreografie ligt de nadruk op de groepsdan- sen, die vaag de sfeer van Spaan se dansen of die van zigeuners oproepen. Pas in de laatste grote pas de deux konden Ichino en Pugh laten zien wat ze werkelijk waard zijn, en dat bleek heel wat. Het groepswerk was gedegen en met gevoel voor stijl, de karak terrollen van Don Quichotte, Sancho Panza en Camaéhe wer den met de nodige hilarische trekjes vertolkt. Stijlvol was ook het decor van Desmond Heeley, een realistisch verbeeld tijdloos Spaans dorpje. Het publiek rea geerde zeer enthousiast op dit klassieke spektakel, een genre dat niet al te vaak in ons land te Na dit vakwerk was het pro gramma van zaterdag een teleur stelling. Dat begon al met 'L'ile inconnue' van huischoreograaf Patsalas. Een zeldzaam slappe vermenging van klassieke tech niek met quasi moderne varian ten en kostuums en decor uit een slecht gesorteerde folklore-win- kel. Met wijd wapperende mou wen hollen de mannen in het rond om weer een vrouw in de armen te sluiten en op te heffen. Vals sentiment en loze gebaren. De uitvoering verguldde de bit tere pil nog enigszins. 'Components' beloofe alleen al vanwege de muziek van John Adams meer spanning. Diens compositie 'Shaker Loops' uit 1984 is een vurig werk voor strij kers, helder en overzichtelijk van opbouw. Choreograaf McFall heeft er kennelijk met verstopte oren naar geluisterd. Hij schakel de maar liefst 27 dansers in, die de muziek van enorm veel franje voorzien. Een overdaad aan klas sieke en hedendaagse elemen ten, tesamen een inconsequent en onsamenhangend ratjetoe. Ook de dansers konden er zicht baar niet mee uit de voeten. Als slotballet wederom een klassieker. De 'Raymonda' is net als 'Don Quixote' oorspronkelijk afkomstig van de 19de eeuwse Russische balletmeester Petipa. Het Nationale Ballet van Canada bracht de laatste acte van dit grootscheepse liefdesdrama. Van enig verhaal was zodoende geen sprake. Een opeenvolging van solo's, pas de deux en groepsdansen, soms met invloe den van Russische volksdansen. De uitvoering was vooral in de hoofdrollen aanzienlijk minder dan die van 'Don Quixote'. ARIEJAN KORTEWEG Gisella Witkowsky en Rex Harrington in 'Don Quixote' van het National Ballet of Canada. (foto p.r.) Poetrypark bood ook de kinderen de gelegenheid zich helemaal uit te leven, in dit geval met e gezicht. UTRECHT/AMSTERDAM - Nadat Theo Olof vrijdagavond in de Amsterdamse RAI afscheid had genomen als concertmeester van het Concertgebouworkest verscheen de violist zaterdagavond in het Utrechtse muziekcen trum 'Vredenburg' om zich daar nog eens te laten huldigen. Na de uitvoering van Tsjaikowski's vioolconcert dankte Theo Olof het publiek voor de langdurige ovatie. «foto anp»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 19