D
0
Buskop hoeft alleen maar de trap op
Hoe twee komieken
toch niet leuk zijn
Rotterdamse tandarts heeft zijn eigen bioscoop in huis
VRIJDAG 21 JUNI 1985
PAGINA 19N
'Best Defense': onder de maat
'Best Defense'; regie: Willard Huyck;
hoofdrollen: Dudley Moore, Eddie Mur
phy en Kate Capshaw; theater: Lido,
Leiden: alle leeftijden
Dudley Moore en Eddie Murphy in
één film, dat kan eigenlijk niet an
ders dan leuk zijn. Kijk naar de fo
to bij deze recensie en je bent al
half verkocht. En komt vervolgens
bedrogen uit, want ten eerste spe
len Moore en Murphy wel samen in
deze film maar komen elkaar nim
mer tegen en ten tweede is 'Best
Defense allesbehalve een komi
sche film.
Eens te meer een bewijs dat zelfs
twee erkende grapjassen nog geen
leuke film maken. In feite kan
weer precies hetzelfde worden be
toogd als onlangs bij de recensie
van 'Micki and Maude'. Dudley
Moore is één van de grootste hu
moristen die momenteel in Holly
wood rondlopen, maar als z'n ma
teriaal beneden de maat is dan is
hij slechts zelden leuk en meestal
een druk baasje dat irriteert.
Goed, was dat materiaal bij 'Mic
ki en Maude' sterk genoeg om hem
te laten excelleren, in de 'Beste de
fensie' krijgt hij te weinig in han
den om zijn absurde gevoel voor
humor te doen gelden.
De voortekens bedriegep trou
wens in nog één opzicht. Achter
'Best Defense' gaan de namen
schuil van Gloria Katz en Willard
Huyck, een duo dat al schriftelijk
verantwoordelijk was voor 'Ameri
can Graffiti' en 'Indiana Jones'.
Klinkende titels die ze bij dit pro
ject niet waar maken.
Misschien dat het schrijven van
een scenario en tevens optreden
als producente en regisseur een ge
vaarlijke combinatie is. Een andere
regisseur of producent had mis
schien net die draai aan het verhaal
kunnen geven waardoor de onder
neming wel was geslaagd. De hu
mor blijft nu veel te veel in het
dubbelzinnige hangen omdat de
acteurs er verder ook niet zoveel
mee doen. Niet dat dat soort hu
mor moreel verwerpelijk is (die tijd
is wel geweest), maar het had op
één of andere manier een dubbele
bodem moeten krijgen en daar is
ook Dudley Moore nietin ge
slaagd.
Als militair ingenieur raakt hij
nogal opgewonden van rijn vrou
welijke chef en hun zakelijke dia
loog wordt doorspekt met thema's
als hoe diep een staaf kan penetre
ren (knipoog). Dat soort leukigheid
is goed voor de kroeg of kleine
kring, maar te lullig (knipoog) voor
film. Moore valt dus in dat opzicht
pijnlijk door de mand. Dan is Ed
die Murphy beter op dreef in zijn
overigens bekende rol van honds
brutale maar charmante vlerk.
'Best Defense' is in één opzicht
in elk geval een opmerkelijke film
en dat is dat het een bijzondere ver-
BIOSCOPEN
Eddie Murphy en Dudley Moore (rechts). Wel op de foto, niet in de film tegenover elkaar.
teltrant heeft. Moore is dus de inge
nieur die een uitvinding doet (of er
althans aan meehelpt) waarmee
een tank schier onverslaanbaar
wordt. Murphy is vervolgens de
commandant van de tank die in het
Midden-Oosten daarmee Irak te lijf
gaat.
Tussen die twee verhalen zit eer
tijdspanne van twee jaar en ze wor
den onafhankelijk van elkaar maar
wel door elkaar verteld. Vandaar
ook dat Murphy en Moore vol
strekt apart opereren. Knap be
dacht van Katz en Huyck, dat ver
haal, maar het maakt er 'Best De
fense' niet genietbaarder op.
BART JUNGMANN
ROTTERDAM - Het fluwe
len muziekje sterft weg.
Langzaam doven de art dé-
co-lampjes. Dan splijt het
gordijn, het daarachter ver
scholen grote scherm licht
op. Een magisch moment
voor de bevlogen filmfreak,
die - hoe het ook mag uit
pakken - bij zo'n hoopvol
begin van zijn kijkavontuur
altijd weer even door een
onbestemd geluksgevoel
wordt bekropen.
door
Fred Raadman
Die betovering onderging ik op
een kille achternamiddag in Rot
terdamse kleinste theatertje, waar
weinigen weet van hebben. Julie
Andrews en haar Trapp-kindertjes
dansten en zongen zich daar van
muur tot muur in CinemaScope
door de aardigste? acte van 'The
sound of music' - volmaakt van
beeld, perfect van geluid.
Een groot deel van het Neder
landse volk speelt tegenwoordig
met de videorecorder thuis bio-
scoopje, maar voor tandarts Rob
Buskop is dat een jammerlijk sur
rogaat. Op de bovenste verdieping
van zijn woning in Hillegersberg
vervaardigde hij met zijn handige
handen een 'altaar voor de god van
de film', dat zich alleen in formaat
van een echte bioscoop onder
scheidt. In dat knusse en sfeervolle
zaaltje draait Buskop (43) voor
vrienden en kennissen of alleen
voor zichzelf met zijn formidabele
Philips-projector hoofdfilms uit de
omvangrijke 35 mm-collectie, die
hij in de loop der jaren heeft ver
gaard.
In een huis vol filmboeken, inge
lijste sterrenfoto's, soundtrack en
affiches nemen Laurel en Hardy-
poppen niet voor niets een promi
nente plaats in. Met de 'Dikke en
de Dunne' op 16 millimeter is de
van jongsaf aan gulzige filmkijker
destijds aan het verzamelen begon
nen. "Maar toen ik met iemand in
contact kwam, die behalve een 16
mm- ook een 35 mm-installatie be
zat, was ik zo ontzettend onder de
indruk van het schitterende beeld
en het fantastische geluid, dat ik
besloot daar ook mee te gaan
werken".
De Rotterdamse tandarts bouw
de sindsdien een collectie op van
rond de honderd hoofdfilms, voor
het overgrote deel bestaande uit
musicals, zijn passie. „Dat is niet
eens zoveel als ik het vergelijk met
de voorraad van verzamelvrienden
in Amerika en Engeland; sommi
gen bezitten wel 700 hoofdfilms.
Maar omdat ik een gespecialiseer
de verzameling heb en kwantiteit
voor mij minder belangrijk is dan
kwaliteit, zou ik voor geen prijs
met hen willen ruilen".
Bronnen
Rob Buskop beperkt zich overi
gens niet tot showfilms. In de blik
ken trommels vind je onder meer
ook de beste kluchten van De Fu-
nès, 'Samen uit, samen thuis' en
'Rabbi Jacob' („Want ik lach ook
graag"), 'Vivre pour vivre' van Le-
louch, 'The sound barrier' van Da
vid Lean, films met de door hem
Rob Buskop bij zijn projector. "Als ik voor de tiende keer naar 'E.T.' kijk, vlucht ik tegen het einde wéér de
cabine in, want dan biggelen de tranen over mijn wangen". (foto gpd»
zeer bewonderde James Stewart,
oorlogsfilms als 'The longest day'
en 'Battle of Britain'. Buskop: "En1
produkties als 'Star Wars', daar
heb ik een enorme waardering
Het is niet altijd zo eenvoudig
om aan 35 mm-speelfilms te ko
men. „Ik heb een heleboel films uit
de gouden tijd van de cinema, die
in Nederland én België op de kop
werden getikt, maar tegenwoordig
is bij ons weinig meer te pakken te
krijgen. Mijn bronnen liggen voor
al in Amerika en Engeland".
- Gaat hij daar ook wel naar
toe?
"Die gekte laat ik af en toe wel
over me komen, ja. Dan ga ik colle
ga-verzamelaars bezoeken. En zij
logeren weer bij mij. Zo kost het
ons alleen de reis".
Contacten worden ook gelegd
via catalogi en advertenties in het
verzamelaarstijdschrift 'The Big
Reel'. Het transport van ginds ge
kochte films is natuurlijk prijzig,
maar Buskop heeft een goede rela
tie met Jan Gaertmkn, general ma
nager van een scheepvaartmaat
schappij, die hij bij toeval ontmoet
te. Gaertman was zo geestdriftig
over de hobby van de tandarts, dat
hij het mogelijk maakte, nu en dan
films onder 'captains care', zoals
dat heet, kosteloos naar Nederland
over te varen.
- Intussen toch een dure liefheb
berij?
"Wie hier voor het eerst komt en
geïmponeerd een compleet thea
tertje aantreft, denkt dat er heel
veel geld mee is gemoeid. Ik haast
me dan om te zeggen, dat de instal
latie om op 35 millimeter te kun
nen draaien, niet of nauwelijks
duurder is dan een goede video-in
stallatie. Een eenvoudige 35 mm-
uitrusting is al met een investering
van 2500 gulden mogelijk. De prijs
van films varieert natuurlijk sterk;
een oude Eddie Constantine heb je
al voor 150 gulden, maar voor pak
weg 'My fair lady', die zeer gewild
is, betaal je uiteraard veel meer".
"Maar die kost dan toch nog al
tijd stukken minder dan op 16 mm,
waar veel meer vraag naar is omdat
de meeste verzamelaars op dat for
maat zijn gericht. Daarom begrijp
ik niet, dat niet veel meer mensen
op 35 mm overstappen. Ik heb hier
en daar wel een zaadje geplant en
er zijn dus wel wat vruchten van
mijn enthousiasme, maar ik ver
baas me er altijd weer over, dat het
er niet veel méér zijn".
Tot de bodem
Rob Buskop veranderde zijn ga
rage in een grote werkplaats en
heeft daar in de loop der jaren al
menige gebruikte machine klaar
gemaakt voor privé-projectie en is
een vraagbaak voor cinefielen, die
op 35 mm willen overgaan of hun
outillage wénsen te verbeteren.
"Ik ben het soort mens dat tot de
bodem gaat. Het aardige van mijn
hobby is onder meer, dat ik met zo
veel technische facetten te maken
heb. Optische systemen, elektroni
ca, de kolossale hoeveelheid audio-
techniek, het instrumentmaken,
werktuigbouw. Van al die deelge
bieden wil ik de kennis beheersen.
Dat vind ik leuk, daar ben ik altijd
mee bezig".
"Daarnaast is er de kennis van de
filmkwaliteit in technisch opzicht,
die op zichzelf voor een verzame
laar al iets bijzonders is. Neem de
vooroorlogse zwart-wit-films uit
Hollywood, die waren zo fantas
tisch uitgelicht, die kunst is volsla
gen verloren gegaan. En dan de
kleur. Ik kan je hier kleurenfilms
voordraaien waarvan je zult zeg
gen: dat bestaat niet! Zo stralend
mooi in het oude Technicolor-pro-
cedé. 'White Christmas' in Vista-
Vision: je weet niet wat je ziet.
'High society': een kleur, een
scherpte, een diepte... haast driedi-
«mensionaal. Over honderd jaar nog
goed".
Toevallig bewoog de high socie
ty zich nog niet zo lang geleden
voor de zoveelste keer over de
beeldbuis, waarbij Grace Kelly,
Bing Crosby en Frank Sinatra, als
wilden zij Buskops lyriek onder
strepen, nogal 'drabbig' oogden.
De Rotterdammer: "Ik krijg hier
wel eens mensen, die uitroepen dat
ze een bepaalde film al op de televi
sie zagen. Dan zeg ik: je weet waar
over hij gaat, maar je hebt de film
niet echt gezien".
"Bioscoopfilms op tv - en dat
geldt zeker voor musicals en show
films, die het van een groot beeld
en voortreffelijk geluid moeten
hebben - is net zoiets als met een
zakradiootje het Concertgebouw
orkest beluisteren en beoordelen.
Maar ja, ik heb natuurlijk wel mak
kelijk praten".
Romanticus
Hoe sterk de kwaliteit kan ver
schillen werd hem onlangs nog
weer eens duidelijk toen de KRO
de filmversie van de musical 'Flo
wer Drum Song' van Rodgers en
Hammerstein uitzond. Toevallig
had hij die kort tevoren aan zijn
collectie kunnen toevoegen, maar
door omstandigheden nog niet
kunnen draaien. "Ik keek naar de
tv en dacht: o hemel, wat heb ik nu
in huis gehaald, wat een zwak ge
heel. Achteraf was ik toch maar
heel blij dat ik hem had. Een beetje
middelmatig ding, maar wel in
schitterend Technicolor".
,Het is overigens zeker niet zo,
dat Rob Buskop zich vooral in de
technische aspecten van zijn 'bio
scoop-bedrijvigheid' vermeit. „Ik
ben een volbloed romanticus, ik
kan me volledig inleven en word
maar wat graag gemanipuleerd.
Als ik voor de tiende keer naar
'E.T.' zit te kijken, vlucht ik tegen
het eind wéér de cabine binnen,
want dan biggelen de tranen over
mijn wangen".
"Film is inderdaad betoverend.
Net heroïne, zeg ik altijd: je raakt
er compleet aan verslaafd. Alleen
veel gezonder, al word je van dat
lang in het donker zitten wel wat
bleek".
(OP)NIEUW
'Best Defense' - Lido, Leiden.
'Kaos' prachtig vijfluik van ge
broeders Taviani - Kijkhuis, Lei
den.
'Repo Man' - opmerkelijke actie
film van Brit Alex Cox - Euro, Al
phen.
'Flashpoint' - grenspolitie in ram
melende actiefilm, Euro, Alphen.
'Killing Fields' - aangrijpende film
over het Cambodjaanse leed, City 1,
Katwijk.
'The company of wolves' verras
send griezelsprookje van Ier Neil
Jordan, City 2, Katwijk.
'Het bittere kruid' de omstreden
en niet geheel geslaagde verfilming
van Marga Minco's boek, City 3,
Katwijk
BLIJVERS
'Runaway' - goed geslaagde thril
ler met Tom Selleck in de hoofdrol,
Luxor, Leiden.
'Vier vuisten in het kwadraat'
Bud Spencer en Terence Hill slaan
er weer op los en zijn weer niet leuk,
Lido, Leiden.
'Witness' - Sterke thriller met Har
rison Ford in hoofdrol, Lido, Lei
den.
'Beverly Hills Cop' - Eddie Mur
phy als het grote fuifnummer in
lachfilm, Studio, Leiden, Euro, Al
phen.
'Passage to India' - David Lean
ging te clichématig te werk, Lido,
Leiden, Euro, Alphen.
SEXFILMS
'Meisjes, sex en avontuur' - Rex,
Leiden
'Hot Bubblegum in het leger' - Tria
non, Leiden.
'Pikant gevrij in de Alpenwei' - Ci
ty 4, Katwijk.
NACHTFILMS
'Ondeugende schoolmeisjes' - Rex,
Leiden.
'Geheim liefdesspel' - Euro, Al
phen.
'Beverly Hills Cop' - Euro, Alphen.
'Repo man' - Euro, Alphen.
'Tropische nachten' - Euro, Alphen.
DEN HAAG
'Vier vuisten in't kwadraat' - Asta
(463500), al.
'Witness' - Asta, 12'jr.
'Kaos' - Asta, 16 jr.
'Amadeus' - Babylon 1 (471656), al.
'The cotton club' - Babylon 2, 12 jr.
'Into the night' - Babylon 3,12 jr.
'Runaway' - Cineac 1 (630637), 12 jr.
'Beverly Hills Cop' - Cineac 2, al.
'48 hours' - Cineac 3,16 jr.
'Duin' - Euro (667066), 12 jr.
'Best defense' - Metropole 1
(456756), al.
'A passage to India' - Metropole 2,
al.
'Ordeal by
- Metropole 3,
'Thief of hearts' - Metropole 4,16 jr.
'Filmzomer '85' - Metropole 5.
'Histoire D'O' - Odeon 1 (462400), 18
jr.
'De Nurds slaan terug' - Odeon 2,12
al.
'Good girl, bad girl' - Le Paris 1
5<I4< 1218 jr.
'E.H.B.S.' - Le Paris 2, 18 jr.
'Private teacher' - Le Paris 3, 18 jr.
'De laatste haai' - Passage (460977),
12 jr.
AMSTERDAM
'Witness' - Alfa 1 (278806), 12 jr.
'Once upon a time in America' - Alfa
2, 12 jr.
'Enrico IV'- Alfa 3, 16 jr.
'Stop making sense' - Alfa 4, al.
'Amadeus' - Alhambra 1 (233192), al.
'Les uns et les autres' - Alhambra 2,
al.
'Vier vuisten in't kwadraat' - Belle-
vue Cinerama (234876/266227), al.
'Dune' - Cinerama, 12 jr.
'Best defense' - Calypso 1 (266227/
234876), al.
'Falling in love' - Calypso 2, al.
'Erotische kunstjes' - Centraal
(248933), 18 jr.
'Trading places' - Cineac (243639),
al.
'Les nuits de la pleine lune' - Cine-
center (236615), 16 jr.
'Brazil' - Cinecenter, al.
'The world according to Garp' - Ci
necenter, 12 jr.
'Repo man' - Cinecenter, 16 jr.
'The Glenn Miller Story' - Cinema 1
(151243), al.
'Witness' - Cinema 2, 12 jr.
'Last tango in Paris' - Cinema Rex
(246132), 16 jr.
'Beverly hills cop' - City 1 (234579),
'Ordeal by innocence' - City 2, al.
'De Nurds slaan terug' - City 3i 12 jr.
'Starman' - City 4, al.
'Into the night' - City 5,12 jr.
'Mispoes' - City 6, al.
'A passage to India' - City 7, al.
'Excalibur' - Kriterion, (231708), 16.
jr.
'Man of flowers' - Studio K (231708),
16 jr.
'Motel vol heerlijke spelletjes' - Pa-
risien (248933), 18 jr.
'Best defense' - Rembrandtplein-
theater 1 (223542), al.
'Histoire D'O' - Rembrandtplein-
theater 2,18 jr.
'Kaos' - The Movies 1 (245790), 16 jr.
'Reporter' - The Movies 2, 16 jr.
'Filmzomer '85' - The Movies 3.
'Runaway' - Tuschinski 1 (262633),
12 jr.
'Witness' - Tuschinski 2, 12 jr.
'The cotton club' - Tuschinski 3, 12
jr.
'The killing fields' - Tuschinski 4,12
jr.
'A passage to India' - Tuschinski 5,
al.
'The Jigsaw man' - Tuschinski 6,16
'Birdy' - De Uitkijk (237460), 12 jr.
TELEVISIE
Peter Weir is de maker van 'Wit
ness', één van de aardigste films
die momenteel in de bioscopen
draait. Weir is ook de maker van
'The last wave' die hij in 1977
maakte in zijn geboorteland Au
stralië. Die film is volgende week
vrijdag om 23.30 op Nederland 2
geprogrammeerd.
Richard Chamberlain speelt
hierin een advocaat die aborigi
nals (inheemse bewoners van
Australië) verdedigt. De invloed
van de natuur op de mens, oök
een belangrijk thema in 'Wit
ness', speelt daarbij een voorna
me rol. De jonge aboriginals wor
den verdacht van moord en Weir
gaat daarbij uitgebreid in op
stamrituelen. Over ruim drie we
ken is van Weir ook 'Picnic at
hanging rock' te zien.
Die vrijdag is er als altijd weer
een ruime keuze aan speelfilms.
België Frans vertoont om 22.15
uur ook al iets 'lasts' met 'Last
tango in Paris', de destijds ge
ruchtmakende film van Bernar
do Bertolucci waarin Maria
Schneider en Marlon Brando el
kaar uitbundig beminnen. Bran
do speelt een Amerikaanse we
duwnaar die een hevige vrijpartij
heeft met Jeanne (Schneider). Ze
besluiten hun relatie strikt sek
sueel te houden, maar daar komt
Jeanne later tegen in verzet. Ze
wil niet louter lustobject ziin.
De Vlaamse collega's tonen op
hun eerste net (20.25 uur) James
Caan in 'Violent Streets', ook wel
bekend als 'Thief. Een goed ge
maakte thriller waarin Caan een
dief speelt die na zijn straftijd
nog één slag wil slaan om vervol
gens in rust te kunnen leven. Met
de hulp van een paar anderen
lukt dat ook, maar met de verde
ling van de buit vlot het minder.
Tuesday Weld is de sterke tegen
speelster van Caan in deze film.
De VPRO begint zondag met
een reeks portretten van Ameri
kaanse scenarioschrijvers, een
serie die eerder al op de Belgi
sche tv was te zien. Het aardige is
ditmaal dat de gesprekken wor
den gevolgd door speelfilms van
de besproken schrijver. Aan
staande zondag is dat 'The Yaku-
za' waar Robert Towne zijn naam
aan verbond. De regie is van
Paul Schrader en Robert Mit-
chum speelt de detective die in
Japan de ontvoerde dochter van
een Amerikaanse zakenman
moet zien terug te vinden. Aan
vang van de film is 22.15 uur.
Dindsag ten slotte ook twee
aanbevelenswaardige films. Op
België 2 'Vrouw tussen hond en
wolf van André Delvaux en met
Rutger Hauer en Marie-Christine
Barrault. Hauer speelt een man
die in de oorlog vrijwillig in Duit
se dienst gaat en Barrault is zijn
echtgenote die tijdens zijn afwe
zigheid verliefd wordt óp een
verzetsman (21.00 uur).
Duitsland 2 heeft 'Girlfriends'
op het programma staan (22.05
uur). Gemaakt in 1978 toen het
begrip 'vrouwenfilm' nog een
vast discussiethema was (het
ZDF zendt hierna nog negen
door vrouwen geregisseerde
films uit). 'Girlfriends' is een sy-
mathieke film waarin Susan haar
kamergenote door huwelijk ver
liest. Ze stort zich in allerlei ge
lukkige en minder gelukkige re
laties en constateert uiteindelijk
bij vriendin en echtgenoo.t dat
het huwelijk ook niet alles is. een
constatering die ze met grote te
vredenheid doet.
FILMHUIZEN
Driemaal Werner Herzog komen
de week in het Filmhuis van het
LVC. Van vanavond tot en met
zondag is daar 'Where the green
ants dream' te zien. Het is de
laatste film van de Duitse regis
seur en gemaakt in Australië.
Herzog vertelt het verhaal van de
Aboriginals (inheemse bewo
ners) die verdreven worden door
de vooruitgang (21.15 uur).
Aanstaande woensdag draait
'Nosferatu', een film die Herzog
voor een deel opname in Delft en
waarin Klaus Kinski de vampier
en Isabelle Adjani een belangrij
ke rol spelen (20.00 en 22.15 uur).
Donderdag ten slotte 'Fitzcar-
raldo' met alweer Kinski in de
hoofdról. Ditmaal als een Ama
zone-kolonist die midden in het
oerwoud van Zuid-Amerika een
operagebouw wil laten neerzet
ten (20.00 uur).
In het Kijkhuis draait tot en
Scène uit 'Mal di Luna', een
van de episoden van 'Kaos'.
(foto pr)
met volgende week 'Kaos'. Ver
halen van de schrijver Pirandello
verfilmd door Paolo en Vittorio
Taviani (20.00 uur).