'Jan Cremer' op toneel
gaat de perken te buiten
Onzekerheid rond Nederlands Philharmonisch Orkest
Nationale Ballet houdt
toilet te lang bezet
Voorstelling
van 'Wolfson'
afgelast
Spektakel wil 'alles' overtreffen
'Meraviglia': tussen waan en werkelijkheid
Schubert op festival Oude Muziek
WOENSDAG 29 MEI 1985
AMSTERDAM (GPD) - Er is nog
veel onzekerheid rond het nieuw te
vormen Nederlands Philharmo-
i nisch Orkest. Dat bleek gistermid
dag na het uitlekken van de benoe
ming van de chef-dirigent Hartmut
Hanchen. Mr. Jan Willem Loot,
I thans directeur van van het APhO,
maar per 1 september a.s. directeur
van het NedPhO, liet daarover
geen onduidelijkheid bestaan.
Ook al moet het nieuw te vormen
ensemble (dat zoals bekend een
door de regering afgedwongen fu
sie inhoudt van het Amsterdams
Philharmonisch Orkest, het
Utrechts Symfonie Orkest en het
Nederlands Kamerorkest) er op 1-
september zijn, de bestuurssamen
stelling ervan is nog niet bekend
en de voorgestelde cao voor de be
trokken werknemers is nog niet
goedgekeurd.
Alles verkeert nog in een onder
handelingsstadium. Er is echter bij
Den Haag op spoed aangedrongen,
aldus mr. Loot. Enigszins verwar
rend voor het publiek is overigens
het nog onder eigen vlag uitbren
gen van de concertprogramma's
voor het seizoen 1985-1986 door de
ensembles die zich met ingang van
Caroline Iura
Schayk.
Première 'Sanitair solitair'
Het Nationale Ballet met première
van 'Sanitair solitair' (Toer van
Schayk/De Buiter, De Vries, Meije-
ring en Part), 'Three pieces' (Hans
van Manen/Grazyna Basewicz) en
'Niemandsland' (Rudi van Dantzig/
Sytze Smit). Gezien op 24 mei in de
Stadsschouwburg, Amsterdam. Her
halingen op 29, 30 en 31 mei aldaar
en op 8 juni in het Circustheater,
Scheveningen).
AMSTERDAM - Het kleinste ka
mertje in huis is tegelijk vaak
ook de enige plaats waar privacy
gegarandeerd is. Slot op de deur,
geen grote ramen, dus niemand
kan je lastig vallen als je er uitge
breid de krant wilt lezen, de in
houd van je neus controleert of je
gezichtsspieren oefent in de spie
gel. Luis Bunuel heeft in zijn
film 'Le fantóme de la liberté'
ooit prachtig laten zien hoe won
derlijk het eigenlijk is, dat we
voor de slotfase van het stofwis
selingsproces de eenzaamheid
opzoeken, terwijl het begin er
van - het eten - juist bij voorkeur
in gezelschap geschiedt.
Toer van Schayk heeft er nu
een ballet op gemaakt Hij han
teert die afzondering als een ge
geven. Het decor bestaat uit vijf
taps toelopende hokjes (zonder
toiletpot overigens), waarin de
dansers zich kennelijk onbe-
speid wanen. Een jongen ver
spreidt al het wc-papier over de
vloer, een ander gebruikt de af
voerbuizen als rekstok, een meis
je is zo ontevreden over haar ui
terlijk in de spiegel dat ze de
deur niet uit durft. Andere figu
ren vertonen minder plastisch
gedrag: ze zijn in somber gepeins
of drukken zich gekweld tegen
de wanden. Voor hen lijkt het
isolement in de kleine ruimte
een metafoor van het leven zelf.
Die indruk wordt in het twee
de en derde deel versterkt. De
hoKjes verdwijnen dan naar de
achtergrond, de gehele groep
van zestien dansers beweegt ge
jaagd op de grote vloer. Ze ma
ken bewegingen van op het hor
loge kijken, lachen geforceerd en
keuren alles en iedereen af die
niet meejakkert. Tedere momen
ten gaan verloren in de neuroti
sche, onbehaaglijke sfeer, die
vooral door de muziek van Mete
ring wordt benadrukt. Er zijn uit
barstingen van trommels, schet
terende uithalen van het koper
en soms een drammerig mars
tempo.
Op een prachtig, maar o zo
droevig 'In memoriam Benjamin
Britten' zoeken de dansers aan
het slot de hokjes weer op. Ze ge
dragen zich als na een dag die
niet aan de verwachtingen heeft
voldaan, zoeken steun bij elkaar
of bij de spuit. Door de kleine
raampjes schijnt een onbarmhar
tig licht naar binnen.
Begin en slot van dit ballet la
ten zich goed met elkaar in ver
band brengen, met het grote
middendeel heb ik meer moeite.
De uitwerking van het gegeven
mist de spankracht om 45 minu
ten te boeien. Sommige prachti
ge fragmenten in dat middendeel
geven de indruk, dat Van Schayk
zich te veel door de lengte van de
muziekstukken heeft laten dicte
ren. Dat elke compositie door
een soort closetstem wordt aan
gekondigd is bepaald storend.
In dit programma van het Na
tionale Ballet ook 'Three pieces',
dat Hans van Manen in 1968 voor
het Nederlands Dans Theater
maakte. Een kale, overzichtelijke
choreografie van flitsende frag
menten, die eigenlijk vooral de
dynamische muziek van Base
wicz volgen. Bij zachte passages
wordt getrippeld, een crescendo
gaat met stampvoeten gepaard.
De geraffineerde kostuums en
choreografische grappen wek
ken de indruk dat er heel wat
meer aan de hand is; ze suggere
ren een sfeer van opgewekte ero
tische verkenningen. De provo
cerende strekking van het ballet
is zeventien jaar na dato - geluk
kig - verdwenen.
ARIEJAN KORTEWEG
John Pritchard
naar opera
San Francisco
SAN FRANCISCO (RTR) - Sir
John Pritchard, nu eerste-dirigent
van het symfonieorkest van de
BBC, is met ingang van januari
1986 benoemd tot hoofddirigent
van de opera van San Francisco.
De directeur van de opera, Te
rence McEwen, die dit gisteren be
kendmaakte, zei dat Pritchard, een
Mozartkenner, in de herfst al be
schikbaar zou zijn voor de opening
Sir John dirigeert sinds 1951, hij
was vier jaar muzikaal leider van
het symfonieorkest van Londen en
hij is eerste-dirigent van de opera
van Keulen en muzikaal directeur
van de Koninklijke Muntschouw
burg in Brussel.
LEIDEN - De voorstelling
van 'Wolfson, de talenstudent',
die Globe zaterdagavond in de
Leidse Schouwburg zou ge
ven, gaat niet door. De voor
stelling is door de schouwburg
geannuleerd, omdat volgens
waarnemend directeur Kees
Hoogeveen technische proble
men met betrekking tot de de-
coropbouw opvoering van het
stuk in het theater aan de Ou
de Vest onmogelijk maken. Er
waren voor deze voorstelling
nog maar enkele kaarten ver
kocht.
hetzelfde seizoen zullen moeten
vermengen.
„Een overgangsregeling", vol
gens Loot, „die in de eerste tijd wat
vraagtekens oproept''. In organisa
torisch opzicht staat er nog veel op
losse schroeven. De voorberei
dingscommissie en de uit verte
genwoordigers van de drie fuse
rende orkesten samengestelde cen
trale ondernemingsraad, hebben
bij Den Haag aangedrongen op een
snelle procedure inzake de vast
stelling van een bestuur evenals op
goedkeuring van de cao voor de or
kestmusici, die dus al op 1 septem
ber van dit jaar in werking moet
treden.
De tamelijk ingewikkelde func
tionele structuur van het NedPhO
behelst in principe het volgende
beleidsplan: tachtig symfonische
en zestig kamermuziekconcerten
plus nog eens honderd opera-uit
voeringen, welke laatste activiteit
het leeuwendeel vormt van de be
geleidingen bij hetgeen door de
Nederlandse Operastichting wordt
geboden. Voor het overige blijven
evenwel ook andere orkesten inge
schakeld.
Wat het (nog niet officieel goed
gekeurde) sociaal plan betreft, zul
len er tot 1990 geen gedwongen
ontslagen vallen. Het orkest zal be
staan uit 175 musici en 25 man staf
personeel, waarmee het NedPhO
dan het grootste orkest van ons
land wordt. Na 1990 zal de defini
tieve omvang gereduceerd zijn tot
150 of (wanneer minister Brink
man, zij het onder protest, zijn zin
krijgt) 140 man.
Nu Edo de Waart - benoemd tot
artistiek leider van de Nederlandse
Operastichting - heeft afgezien
van de hem aangeboden chef-func
tie bij het NedPhO, is men op zoek
gegaan naar iemand die ervaring
heeft op de gebieden waarop het
nieuwe ensemble zich zal moeten
bewegen. Loot meent dat in de hier
tamelijk onbekende Oostduitse di
rigent Hartmurt Hanchen de juiste
man daarvoor gevonden is: een
veelzijdig musicus zonder specia
lismen, die zijns inziens op tijd ont
dekt is om hier tot een beroemd
heid te kunnen uitgroeien.
De 41-jarige Hanchen, die diver
se Oosteuropese muziekprijzen be
haalde, is vast verbonden geweest
aan de Philharmonie van Dresden,
waar hij evenals te Berlijn, tal van
operaprodukties leidde.
(GPD) - „The sky is the li
mit", luidt zijn privé-motto.
Dat betekent zo veel of zo
weinig als: er zijn geen
grenzen. Alles kan, alles
mag... van Jan Crmer, ge
ruchtmakend schrijver.
Zijn leven staat model voor
de rock-opera die in Gro
ningen wordt gemaakt.
Een mens met een veelbewogen le
ven. Een volksjongen uit Ensche
de, die in de oorlogsjaren opgroei
de met een Hongaarse moeder en
een vader die het zwerven tot doel
had verheven. Zijn boeken 'Ik Jan
Cremer' I en II hebben ontelbare
lezers gefascineerd in de jaren vijf
tig. Ze vormen het uitgangspunt
voor een theaterproduktie. De
grootste die ooit in Nederland op
reis is geweest langs de schouw
burgen.
De makers hebben een rock ope
ra voor ogen, een voorstelling die
geen gesproken tekst bevat en
puur bestaat uit recitatieven en
songs.
De show IK JAN CREMER wil
het theatrale antwoord geven op
video, televisie en film in een nog
niet eerder vertoonde dynamische
vorm van het podium. Dat zal voor
een belangrijk gedeelte worden ge
realiseerd door het decor: een
enorme stellage vol trappen en be
weegbare plateaus. In die entoura-
Hoofdrolspeler Peter Tuinman leeft zich in in zijn rol.
het eerst gaan praten met Franz reik te brengen op het podium. Hij
Marijnen", aldus Solleveld.
schildert en schrijft,
Hij trekt vergelijkingen met als motoren, het r
ge speelt zich een spektakel af dat groots gemonteerde musicals
alles moet overtreffen wat er aan T,nndpn Pn Npw York. zoals S
speelden
Londen en New York, zoals Star- van betekenis,
wervelends'ooit m dit land te zien ught Express, Cats en Evita
i te geven
zijn leven een rol
geweest. Een produktie die in
een ander kader past dan de tradi- en hoe bijzonder het moet worden,
tionele HoUandse musical. Franz Marijnen, bekend van
De meeste muziek wordt spe- grootse voorstellingen by het vroe-
ciaal voor deze rock opera gecom- gere RO-Theater en van het Jules
poneerd, maar men moet niet Verne-project, vorige zomer in
vreemd opkijken als ook Verdi en Groningen, wordt de fegisseur. Hij
purceU aan de orde komen. is artistiek directeur van het Schil-
Wat willen de makers? Een Ne- ier Theater in Berlijn en als opera-
regisseur veel gevraagd in Europa.
Zoals bekend doet hij ook de regie
van de opera waarmee in Amster
dam straks de Stopera wordt ge
opend.
derlandse voorstelling die zich kan
meten met de grootste Broadway-
produkties. Dat is niet gering in
een tijd waarin er meer beurzen
dicht gaan dan'open. Wie zijn de
ducenten. Op zich een uniek feno- Reizen en vrouwen
meen. Er is een vorm van samen- De verwezenlijking van de show
c,n±r rond Jan Cremer hangt af van de
.SJLS'JS: ™»ier waarop het lukt om de ele-
schouwburg/Oosterpoort in Gro- „êntenmt zhn be Uan b£nen
ningen, het noordelijke toneelge-
zeischap De Voorziening (ook
Hij wordt gepersonifieerd door
toe gaat Peter Tuinman, die recent te zien
was in de film De Schorpioen naast
Monique van de Ven. De muziek
wordt geschreven door Gerard
Stellaard, componist en auteur
voor populaire jongens als Lee To
wers, Rob de Nijs, The Cats en Her
man van Veen. Hij heeft ook naam
gemaakt als producer en is in 1980
onderscheiden als de beste Neder
landse arrangeur.
Voor het libretto tekent Len-
naert Nijgh, mede op basis van een
script van Louis Ferron. De Neder
landse versie van de rock opera
Hair is indertijd door Nijgh ge
daan, evenals de musical De Engel
van Amsterdam. Hij was ook tekst
schrijver van Boudewijn de Groot,
Liesbeth List, Rob de Nijs, Ramses
Shaffy en Jasperina de Jong.
Het is duidelijk dat men gokt op
een oogverblindende theaterper
formance. De problemen waren
talrijk. Daarbij speelden niet alleen
de kosten een rol, maar ook kwes
ties over de rechten en de promotie
en tevens commerciële elementen
in de reclame-achtige sfeer. Mocht
de show een succes worden, dan is
er méér aan de orde, zoals de 'mer
chandising', de verkoop van artike
len.
De première in de Groninger
schouwburg is op 10 augustus. Na
Groningen is Antwerpen de eerste
standplaats. Vervolgens gaat de
rock opera op reis naar de grote en
middelgrote theaters in Nederland
en België.
De bezetting wordt gevormd
door 32 mensen (16 acteurs en ac
trices), tien jongens en meisjes in
het ballet en een live orkest van zes
man op het podium, gesteund door
muziek op de geluidsband.
1(2) Don't you - Simple
Minds
2 1) We are the world - Usa
for Africa
3(5) Dancing in the dark
Bruce Springsteen
4(3) Everybody wants to ru
le - Tears for Fears
5(4) Rhythm of the night -
Debarge
6(6) The Summertime
BZN
7 (10) That ole devil called lo
ve - Alison Moyet
8 (11) The unforgettable fire
- U2
9(8) Cry - Godley Creme
10 (15) In my houses - Mary
Jane Girls
11 (16) You can win if you
want - Modern Talking
12 7) All at once - Whitney
Houston
13 (24) 19 - Paul Hardcastle
14 (17) Run to you - Bryan
Adams
15 (13) Could it be I'm falling
Grant-Graham
16 (25) Love is in your eyes
Gerard Joling
17 (19) Kronenburgpark -
Frank Boeijen Groep
18 9) Mijn meissie Danny
de Munk
19 (21) Let it swing - Bobby
Socks
20 (29) A view to a kill - Du
ron Duran
21 (12) Nightshift - Commo
dores
22 (23) History - Mai Tai
23 (14) Live is life - Opus
24 (22) One day is enough -
Roberto Jacketti Scooters
25 (28) Would I lie to you - Eu-
rythmics
26 (37) Feel so real - Steve
Carrington
27 (18) I feel love - Bronski
Beat
28 (31) Kiss me Stephen Tin-
tin Duffy
29 (30) Once in a lifetime -
Talking Heads
30 (32) Lover come back to me
Dead or Alive
31 Kom der bij - Nor
maal
32 Clouds across the moon
- Rah Band
33 (40) Celebrate Youth - Rick
Springfield
34 (36) I was bom to love you
Freddie Mercury
35 (33) That was yesterday -
Foreigner
36 Around my dream
Silver Pozzoli
37 Danger - Star Sisters
38 (39) Let's go together -
Change
39 Since you came into my
live - Glenda Peters
40 So in love - Orchestral
Manoeuvres in the Dark
Huetdgeh«i Eerste première Kleine Opera Stichting
gaat twee miljoen gulden kosten,
terwijl de dagkosten worden be
groot op 10.000 gulden.
Motoren
Producent René Solleveld
noemt het een prestigekwestie. „Ik
ben al ijzeren jaren bezig om het
geheel geproduceerd te krijgen.
Om precies te zijn 21 jaar. In 1970
hebben Gerben Hellinga en Jan
Cremer samen met mij een script
gemaakt voor de dramatisering
van de eerste twee boeken. Voor
het Nieuw Rotterdams Toneel was
de opzet echter te groot, te duur en
te progressief. In 1977 ben ik voor
Theaterbezoek in
VS zeldzaamheid
WASHINGTON (AFP) - De meer
derheid van de Amerikaanse be
volking gaat bijna nooit naar het
museum of het theater. Dit blijkt
uit een onderzoek van het bureau
.Media General'. Van de 1532 on
dervraagde personen gaat 35 pro
cent nooit en 34 procent minder
dan éénmaal per jaar naar het mu
seum en heeft 39 procent nog nooit
een theaterzaal van binnen gezien
terwijl 25 procent minder dan één
maal per jaar naar het theater gaat.
Bij concertbezoek liggen de cij
fers iets gunstiger maar ook daar
zegt 27 procent van de ondervraag
den nooit een concertzaal te heb
ben bezocht terwijl 22 procent
minder dan éénmaal per jaar een
concert bezoekt.
De helft van de Amerikanen, al
dus het onderzoek, is van mening
dat de overheid geen subsidie aan
kunstgezelschappen of individuele
kunstenaars moet verlenen; 35 pro
cent vindt van wel. President Rea
gan heeft onlangs besloten de sub
sidie aan de .National Foundation
for the Arts' met 11,7 procent te
korten. Deze regeringsinstelling
zorgt voor de verdeling van de sub
sidiegelden.
Uit het onderzoek komt naar vo
ren dat de waardering voor de kun
sten toeneemt naarmate men ho
ger is opgeleid en meer verdient.
AMSTERDANM (GPD) - „Mis
schien is het hoogmoed om een
Nederlandse opera in het Engels te
schrijven. Je hebt dan wat meer
kans in het buitenland, maar de
echte reden is dat het verhaal van
Meraviglia zich overal kan afspè-
len. Daarom werd het een Engel
stalig libretto". Regisseur Jeroen
Lopes Cardozo is voorzitter van de
in 1984 in Amsterdam gevestigde
Kleine Opera Stichting (KOS). Hij
is ervan overtuigd dat hij een gat in
de markt heeft ontdekt.
door
Roelie Meier
„Er is heel weinig muziektheater
dat öp reis gaat. Wij willen leuke,
bijzondere opera's brengen in een
kleine bezetting, waarmee we mid
delgrote zalen en openluchtthea
ters in het land kunnen vullen,
waar nooit een operagezelschap
komt. Mensen die van conventio
nele opera's houden gaan toch wel
naar de grote steden".
'Meraviglia', de eerste operapro-
duktie van de KOS, gaat vanavond
in première en blijft tot en met 1
juni in de Brakke Grond in Am
sterdam. In oktober, november en
december volgt een bescheiden
toornee door het land. Theaterdi
recteuren uit Amersfoort, Arnhem,
Emmen, Den Haag, Haarlem en
Utrecht hebben belangstelling ge
toond voor dit nieuwe gezelschap.
Jeroen Lopes Cardozo en mede
oprichter Roderick Shaw hebben
zonder lang overleg gekozen voor
de naam Kleine Opera Stichting en
zijn zeer tevreden over een neve
neffect: veel mensen vergissen
zich nu al en noemen de Neder
landse Opera Stichting de grote
opera-stichting. „Dat is een beves
tiging van ons bestaan, die wij niet
hadden verwacht".
Het elf man sterke opera-orkest
wordt gedirigeerd door Roderick
Shaw (27), die in het dagelijks le
ven een organist is van de Engelse
kerk in het Begijnhof en in 1981
een barokensemble heeft opge
richt onder de naam 'The Academy
of BegijnhofHy zegt: „We hebben
speciaal voor deze operaproduktie
een orkest samengesteld. Dat is
een groot voordeel. Je trekt elke
keer mensen aan, die voor een be
paalde produktie nodig zijn. Dit or
kest is een beetje uniek. De musici
zijn heel sterk betrokken. Het zijn
mensen die graag met elkaar spe
len en daarbij komt dat zij de eer
sten zijn die deze muziek uitvoe
ren. Dat is een opwindend gevoel".
Diezelfde opwinding heeft zich
meester gemaakt van de zangers in
de nieuwe opera: Marianne Blok,
Lucia Meeuwsen en Peter Krijn.
Meraviglia is de naam van èen eens
zeer beroemde zangeres die haar
stem kwijt raakt, en haar aanbeden
leerling Sebastiano. Ten slotte ver
liest zij ook haar eigen identiteit als
blijkt dat Meraviglia niet echt be
staat, maar een produkt is van de
fantasiewereld van een schrijfster.
„Het is een stuk waarin je niet al
leen goed moet zingen, maar ook
moet kunnen acteren", zegt Lopes
Cardozo. Maar hy laat er meteen op
volgen dat het een echte opera is,
geen combinatie van toneel en
zang.
Zal Meraviglia een publiekstrek
ker zijn? „Mensen gaan naar het
theater om zich te vermaken. Dat
is, vind ik, terecht. Maar dit is geen
komische opera. Het is niet lachen
geblazen. De muziek van compo
nist Roland Voortman is heel
mooi. Het is melodieus. Erg gecon
centreerd. Er zit veel in".
Jeroen Lopes Cardozo (29) heeft
het vak van regisseur geleerd door
privélessen, maar vooral door
praktijkervaring. Hij kan nu terug
zien op 30 produkties, variërend
van kindertoneel tot muziekthea
ter. Hij zegt: „Eigenlijk vind ik bal
let het mooist. Het is zo'n pure uit
drukkingsvorm. Maar opera vind
ik spannender door de veelheid
van gebeurtenissen". Shaw, opge
leid in Cambridge, zegt: „Ballet is
niets voor mij. Ik luister naar de
muziek en denk al snel, wanneer
gaan ze nou zingen. Ik heb veel ge
leerd van het begeleiden van zan
gers. Maar in feite wil ik altijd diri
geren".
De nieuwe opera heeft regisseur
en dirigent al weken lang slapeloze
nachten bezorgd. „We zijn niet ner
veus, maar heel erg gespannen. Je
denkt aan niets anders meer. Zo'n
produktie is net zoiets als je eerste
baby. Je bent er dag en nacht mee
bezig".
De schryver van Meraviglia, li
brettist en tekstschrijver Chris-
tiaan van der Eijk, en componist
Roland Voortman werken alweer
aan een volgende produktie. Een
groots opgezette opera die waar
schijnlijk in 1987 in Drenthe in pre
mière gaat, begeleid door één van
de grootste orkesten uit het noor
den.
Deze experimentele operapro
duktie heet 'Yde', naar het gelijk
namige plaatsje bij Assen waar
men ooit een veem-lijk heeft ge
vonden uit de 4e eeuw van onze
jaartelling. Het moet een meisje
van een jaar of zestien zijn geweest
dat om duistere redenen is geof-
De Kleine Opera Stichting heeft
voor volgend jaar twee korte gru-
wei-opera's op muziek van Chie
Meijering op het programma staan
Daaraan zal onder anderen de
geres Ileana Melita zal meewerken,
Voorlopig denkt men bij de Kleine
Opera Stichting nog niet veel ver
der dan Meraviglia, de Nederland
se opera in de Engelse taal, yi
voor het ministerie van WVC een
ton subsidie beschikbaar heeft ge
steld.
UTRECHT (ANP) - Voor
het eerst in zyn bestaan
zal het Holland Festival
Oude Muziek Utrecht,
dat dit jaar van 31 augus
tus tot en met 8 septem
ber zal worden gehou
den, muziek ten gehore
brengen van componis
ten uit de 19de eeuw. Op
6 september zullen
werken van Schubert
centraal staan, maar ver
deeld over het festival
zullen er ook werken van
Beethoven en List wor
den uitgevoèrd.
Het ensemble OLIM
zal blijkens het program
ma voornamelijk muziek
uit de Middeleeuwen la
ten horen. Er zijn werken
in voorbereiding, zoals
Cantigas de Santa Maria
en Italiaanse muziek uit
het Trecento.
Behalve het officiële
concertprogramma is er
ook ruimte vrijgemaakt
voor amateurmusici. Op
een Open Podium krij
gen zy in het alternatieve
circuit de kans om zo'n
vijftig kleine concerten
uit te voeren. Zij moeten
zich wel vooraf melden
bij het festival en een
blijk van hun kunnen ge-
Op drie dagen zal er
een Oude Muziek Markt
worden gehouden met
instrumenten, boeken,
platen en bladmuziek,
terwijl de Stichting voor
Muziekhistorische Uit
voeringspraktijk het fes
tival zal omlijsten met
twee studiedagen over
Fortepiano en Vroege po
lyfonie.