'Wolfson: toneel dat niet op toneelstukje lijkt' Afscheid Sater niet iets over te doen Belangstelling 'Pinkpop' taant Gerardjan Rijnders neemt afscheid van Zuidelijk Toneel Globe P0DIUMBLIK DINSDAG 28 MEI 1985 RADIO-TV-KUNST Ellen Vogel en Marie-Louise Stheins in stuk van Lorca AMSTERDAM/LEIDEN (GPD) - Als moeder en dochter zitten ze naast el kaar: Ellen Vogel (63) keu rig kaarsrecht Op de bank en Marie-Louise Stheins (28) een verdieping lager, ontspannen leunend te gen het zitgedeelte. Beide actrices praten geani meerd, met een voelbare genegenheid en respect voor eikaars ervaringen en meningen. Meestal vin den ze elkaar, en soms ook niet. „Dat ben ik absoluut niet met je eens, Ellen", klinkt het dan beslist in de Amsterdamse huiskamer. Of, op een opmerking van Marie-Louise: „Ach, toe nou liefje, denk je dat nu echt". Moeder en dochter zijn ze niet. Ze spelen die relatie wel in 'et huis van Bernarda Alba' een schitterend stuk van Frderico Garcia Lorca, waarmee toneel' groep Sater in de regie van Agaath Witteman waardig af scheid neemt van het Nederland se toneelbestel. Een bijzondere voorstelling, niet alleen omdat het stuk uitsluitend vrouwenrol len kent, en daarom ook zelden te bezetten valt, maar ook omdat er vier generaties actrices in wor den samengebracht. Vrouwen met totaal andere achtergronden: Ellen Vogel vier de bijvoorbeeld triomfen bij de Nederlandse Comedie en Marie- Louise Stheins speelde vijf jaar fraaie rollen bij Sater. Politiek Ellen Vogel vindt het verdwij nen van Sater niet iets om treurig over te doen. „Voor mij is het een bewijs dat de mensen zelfstandi ger zijn gaan denken. Het Huis van Bernarda Alba kun je abso luut politiek theater noemen - Lorca schreef een aanklacht te gen dictatuur maar dan in een veel volwassener vorm. Echt gro te schrijvers maken altijd poli tiek theater, daarom worden klassiekers ook klassiekers. „Alleen dienen ze de politiek niet op als in een pamflet. Je moet het er zelf uithalen. Hoe Desperate Men in 'Shaman' EINDHOVEN/LEIDEN (GPD) - „Een filosofie over het theater heb ik nooit zo gehad, behalve dat ik er nooit uit kom waarom ik een voorstelling maak zoals ik haar maak; dat je altijd verder kunt gaan, altijd door kunt blij ven denken, vormen en maken. Want zodra ik een formule zou hebben, exact zou weten waar om ik iets wil en waarom ik het zó wil, dan was de lol er af. Dat hele onderzoek eindigt nooit, dat zie je ook terug in 'Wolfson, de talenstudent". Regisseur Gerardjan Rijnders heeft zijn laatste en in zijn ogen mooiste voorstelling afgeleverd bij het Zuidelijk Toneel Globe, dat hij acht jaar heeft geleid. In september 1983 kondigde Rijn ders zijn afscheid al aan, maar hij wilde het gezelschap de tijd gun nen om op een verantwoorde manier een vervolg te creëren. „Een opluchting in de zin van wat was het daar vreselijk en wat ben ik blij dat ik er uit ben, abso luut niet, maar wel het idee: ik heb het nu acht jaar gedaan en ik wil dóór. Ik wil iets nieuws gaan doen, op een andere manier to neel maken, wel in het verlengde van wat ik bij Globe heb gedaan, maar wat, denk ik, niet mogelijk is binnen de structuur van zo'n gezelschap. „Ik wil veel flexibeler gaan worden, met tv werken, met dan sers, met andere disciplines. Dat is binnen een gezelschap toch veel lastiger. Ik heb even geen behoefte aan zo'n vast gezel schap, ik wil gewoon regisseren en even niet óók nog eens verant woordelijk zijn voor zo'n club mensen. En acht jaar Eindhoven vind ik ook wel welletjes, want het toneel dat mij interesseert, speelt zich voornamelijk toch steeds meer af in Shaffy en Mic- kery". Aarivankelijk had Gerardjan zich in Amsterdam volledig wil len concentreren op zijn eigen gezelschap ADM, maar er werd een ministeriële spaak in het wiel gestoken. „Door de onmacht van de poli tiek is dat er niet van gekomen. We hadden uitgerekend dat we eigenlijk vier miljoen nodig had den. Toen moesten we bij WVC een minimum-begroting indie nen en dat hebben we gedaan: drie miljoen. Dat kon echt niet minder, anders moesten we met een heel ander plan komen. Je wilt een huis bouwen en dan neem je geen genoegen met een vergunning om een tentje op te zetten. „We kregen uiteindelijk ander half miljoen toegewezen en toen hadden wij iets van: val dood, durf dan te kiezen. Hef dan maar iets op wat overleefd is en pro beer iets nieuws van de grond te krijgen, maar dat durven ze niet en dan krijg je dus allemaal halve oplossingen". „Nieuwe initiatieven worden al bij voorbaat om het leven ge holpen. Je kunt best wel consta teren dat het toneelbestel rede lijk in het slop is geraakt en dat een aantal nieuwe initiatieven duidelijk gebaseerd is op een analyse van dat bestel en ook aangeeft hoe je weer uit dat slop kunt komen. Maar daar wordt niet eens naar gekeken, wordt niet op gelet. Ze sukkelen maar door. Nou, toen vroeg de VPRO óf ik tv-drama wilde komen re gisseren en heb ik meteen ja ge zegd. Daarnaast ben ik nu free lance regisseur. Ik ben gevraagd door het Nationaal Ballet (in op zet een co-produktie met ADM); en ik ga in Duitsland een regie doen. Verder ga ik op elk redelijk bod in". 'Wolfson' is toneel dat niet meer op een gewoon toneelstuk je lijkt. Een toneelstukje, in de meest simpele vorm, is een ruim te waarin mensen doen alsof ze iemand anders zjjn. In 'Wolfson' zet ik vier mensen tegelijk op het toneel, die allemaal aspecten van dezelfde zijn en door elkaar heen praten, in verschillende talen. Ik laat in het midden waar zich dat afspeelt, dat wisselt per scène zonder dat er uiterlijk iets veran dert. Het is veel abstracter mis schien, maar ook veel energie ker". Film Gerardjan vergelijkt zijn werk wijze met de elkaar snel opvol gende beelden in films: „Als ik toneel ga maken op een manier zoals film in elkaar zit, alleen met toneelmiddelen, dan geloof ik dat het voor de mensen een op luchting is, want dat doet besef fen dat toneel niet zo sloom en langzaam is als men tot nu toe altijd dacht. Wat denk je van de snelheid en de stormvloed aan beelden op een videoclip? Daar hoef je niet echt intelligent voor te zijn om dat te snappen, maar ik vind het wel interessanter dan een blijspel van twee uur, één de cor en een bankstel. Die man, Wolfson, heeft een tekst geschreven over angst, angst voor zijn moedertaal, angst om te leven. En hij uit die angst op een heel bizarre en fascine rende manier, namelijk door ze ven talen te bestuderen, alleen op die manier kan hij het leven aan. Dat is natuurlijk een ex treem geval, maar dat is wel han dig óp het toneel. Eén van de pij lers van het stuk is een lang ver haal waarin hij het heeft over let terlijk niets meer en niets minder dan de zin van zyn bestaan. „Voor mensen die dit soort to- - neel niet echt gewend zijn, is de structuur van het stuk heel sim pel. De hoofdlijn is hoe die Wolf son op een gegeven moment be sluit zijn huis uit te gaan, op straat een prostituée oppikt en met haar een mislukt avontuur ien hotelkamer. Daar Gerardjan Rijnders: toneelbestel zit in het slop. (foto gpd> omheen 'zie je allerlei associaties met wat hij denkt en wat hij zich herinnert in elke fase van dat avontuur. De mensen moeten er ook op bedacht zijn dat ze niet alles hoeven te verstaan en niet meteen alles hoeven te begrij pen, omdat dat toch niet lukt. Als je maar gewoon blijft kijken, na denken en luisteren, dan kom je een heel eind". FRANS DOELEMAN LEIDEN - Het Leidse theatersei zoen 1984-'85 zit er nagenoeg op. De deuren van de Leidse Schouw burg gaan na het komende week einde nog slechts open voor een aantal voorstellingen van plaat selijke balletscholen en die van het LAK-theater gaan straks ook voor enkele maanden dicht. Sater Het LAK haalt als laatste voor stellingenserie deze week 'Het huis van Bernarda Alba' in huis. De toneelgroep Sater neemt met dit indrukwekkende stuk (een aanklacht tegen dictatuur) van de Spaanse schrijver Frederico Garcia Lorca op waardige en weinig rancuneuze wijze af scheid van het Nederlandse to neelbestel. Wie Sater nog één keer wil zien spelen kan zowel op don derdagavond als op vrijdag- en zaterdagavond in het LAK te recht. In de voorstelling van 'Het huis van Bernarda Alba' zal de actrice Loudi Nijhoff vrijdag avond niet meespelen. Elders op deze pagina een interview met twee andere actrices uit het stuk, dat alleen vrouwenrollen kent te weten Ellen Vogel en Marie-Loui- se Stheins. Globe De Leidse Schouwburg heeft zaterdagavond Zuidelijk Toneel Globe te gast. Dit gezelschap komt met 'Wolfson, de talenstu dent', de laatste prod^tie, die regisseur Gerardjan Rijnders voor Globe maakte. De man over wie het in het stuk gaat heeft een tekst geschreven over angst, angst voor zijn moedertaal en angst om te leven. Hij uit die angst op een heel bijzondere ma nier, namelijk door zeven talen te bestuderen. Eén van de pijlers Ellen Vogel (links) in 'Het huis van meer er in jezelf zit, hoe meer je er ook uithaalt. Ik denk niet dat je met theater mensen kunt ver anderen. Je kunt hoogstens een groeiproces in iemands denken stimuleren. Maar waar natuurlijk niets is, verliest de keizer zijn recht". Marie-Louise Stheins veert op: „Als Je toch niets kunt verande ren. Waarom doen we het dan, Ellen?" „Lieve schat", begint het ant woord, je kunt niet alles terug voeren op opvoeding en maat schappelijke omstandigheden. Er zijn mensen die gewoon gebo ren worden als crimineel". „Dat bestaat niet Ellen, dat be staat niet", luidt de onmiddellij ke reactie. „Een mens wordt nooit slecht geboren, maar altijd slecht gemaakt. En daarom kun je als theatermaker wel degelijk iets verbeteren". Toch is ook Marie-Louise Stheins er niet rouwig om dat Sa ter verdwijnt. „Sater was op, dat weten we toch", zegt ze. „Pam- flet-achtig hebben we nooit ge werkt, maar er kwam wel een tijd dat we om de tafel zaten en zei den: waarover zullen we het nu eens hebben? Toch vind ik het tekenend dat alle politieke thea tergroepen.achter elkaar zijn op geheven. Er is er geen één meer over. Dat vertrouw ik ergens niet, dan denk ik: hier is meer aan de hand...". Schandalig „Denk je dan niet, Marie-Loui- Bemarda Alba'. se", vraagt Ellen Vogel, „dat een groep als Sater zijn functie heeft gehad. Er is een tijd geweest dat mensen zich te weinig met poli tiek bemoeiden. Dat is nu recht getrokken. De mensen zijn zelfs een beetje overvoerd geraakt. Nu kunnen weer andere elementen aan bot komen, die ook erg be langrijk zijn: het menselijke indi vidu, waar de politiek tenslotte uit voortkomt". Haar jonge collega aarzelt even: „...ja, maar ik denk ook aan het vaste publiek van Sater dat nu zijn gezelschap verliest. Men sen die van de voorstellingen van Sater hielden en die nergens meer in Nederland die manier van theatermaken kunnen zien". Marie-Louise Stheins is het ove rigens wel met Ellen Vogel eens dat Het Huis van Bernarda Alba wel degelijk een sterke politieke lading kent. Lorca toont een drukkende ge meenschap op het Spaanse plat teland waar acht vrouwen onder het bewind van de weduwe Ber narda Alba (Ellen Vogel) stelsel matig hun gevoelens insnoeren. Angst wat 'de buren ervan kun nen denken' en angst voor bij voorbeeld de eigen seksualiteit maken deze vrouwen op sterven na dood. Lorca laat op aangrij pende wijze de gevolgen van on derdrukking zien en het gevaar dat dit met zich mee kan bren gen. Hij legt de kiemen van het fascisme bloot. (foto pr) Een vraag aan Ellen Vogel: Is deze opvoering wezenlijk anders dan de opvoering die er voor de Actie Tomaat van dit stuk ge maakt is? „Ja, toen werd er de nadruk ge legd op de anecdote, op de typi sche Spaanse elementen. Wij hebben juist getracht om dat te voorkomen. Als het stuk over vijfentwintig jaar weer opge voerd wordt, krijg je waarschijn' lijk een nog grotere abstrahering. - Dat is dan toch een winst van de Actie Tomaat? „Een actie heeft altijd zin, al tijd. Natuurlijk moesten er din gen veranderen. Voor de manier waarop dat toen is gebeurd, zijn echter geen woorden. Zó schan dalig. Dat mensen het systeem aanvielen, was terecht. Er zijn echter op personen gerichte ac ties gevoerd, die veel persoonlijk leed tot gevolg hadden", ant woordt Ellen Vogel. Gezellig Marie-Louise Stheins vertelt over de uitstekende sfeer tijdens de repetities. „Eerst een bakje leut, met een snoepje of een koekje erbij, en dan repeteren. Iedere dag was er wel iemand die iets lekkers bij zich had. Ellen nam heerlijke zelfgemaakte taart mee. Het was meer dan gezellig. Niet opgeklopt of zo, het was' écht". „Agaath Witteman heeft een soort vrije dressuur-aanpak", vervolgt Ellen Vogel, „die ik als heel plezierig heb ervaren. Ze geeft je enorm de ruimte, maar aarzelt ook niet om de teugels aan te trekken. Ik kom uit een school waar het veel strenger was". Marie-Louise Stheins: „Die aanpak ben ik niet gewend. Ik denk dat je tot betere dingen komt in een losse sfeer. Ik denk ook dat het leuker is om met el kaar te onderzoeken hoe je een stuk moet spelen. Voor mij hoe ven de lijnen door een regisseur niet van tevoren worden uitge stippeld". „Ik weet het niet: beide aan pakken hebben hun voordelen", vervolgt Ellen Vogel. „Als een re gisseur bepaalde strakke lijnen uitzet, kan dat een vertrouwd ge voel geven. Bij de Nederlandse Comedie heb ik altijd erg graag met Han Bentz van den Berg als regisseur gewerkt. Hij maakte een heel raamwerk, over alles had hij nagedacht, hij wist pre cies wat hij wilde. Daar had ik grote bewondering voor. Maar ja, je was natuurlijk zijn materiaal, zijn klei". - In hoeverre verschilt de ac teerstijl van een oudere generatie acteurs met die van de jongste? Ellen Vogel: „Ik vind het een beetje onzin om te praten over verschillende leeftijdsgroepen. Je gaat dan verschillen creëren die helemaal niet zo belangrijk zijn. Ik heb altijd met mensen uit andere leeftijdsgroepen gewerkt. Maar goed, als we het er toch over moeten hebben: de 'doch ters' in Het Huis van Bernarda Alba komen uit een tijd waarin ontzettend veel gedaan is aan lijf- lijke expressie. Ze kunnen enorm veel met hun lichaam uit drukken. Ik denk dat wij daaren tegen beter het instrument van de taal hanteren". „O, absoluut", zegt Marie- Louise Stheins. „Wij zitten maar te zeuren en te wroeten, zo van: hoe voelt dat nou, hoe zou ik in zo'n situatie handelen. Maar we gaan heel slordig om met taal. Dat is een goede les die ik van jullie heb geleerd". ERIC v.d. VELDEN LEIDEN - Bekende schrijvers deelden zaterdagmiddag in Leiden handtekeningen uit. Zij déden dat bij gelegenheid van de opening van de nieuwe winkel van boekhandel Kooyker aan de Nieuwe Rijn. Op de foto Renate Rubinstein geflankeerd door Maarten 't Hart en Frédéric Bastet tijdens het signeren van hun werk. (foto Holvast) GELEEN (GPD) - Klokhuizen, le ge melkkartonnen, en allerhande afval vliegt om kwart over vijf op pinkstermaandag richting podium. Zo'n uitmuntend optreden hebben The Stranglers nou ook weer niet gegeven, maar bij een deel van het publiek gaat de mengeling van ar rogantie en meligheid die Jean Jacques Burrtel en Hugh Cornwell uitstralen, er goed in. De recyc- lingsactie is géén uiting van onte vredenheid, maar een dringend verzoek om méér. Als die toegift er bij de veteranen niet af kan, res teert teleurstelling bij het publiek. Het voorval lijkt bijna sympto matisch voor de zestiende editie van het ooit roemruchte Pinkpop festival in Geleen. Öp deze kleine uiting van irritatie na verstrijkt een warme festivaldag zonder vloek of zucht, een heerlijk dagje uit voor nog altijd zo'n 15.000 mensen, dié niettemin samen een dieptepunt in de publieke belangstelling voor dit evenement opleveren. In artistiek opzicht is het festival van Jan Smeets de laatste jaren on stuitbaar afgezakt naar een plaatsje in de tweede garnituur. Enerzijds omdat de popmuziek zich na 1978 in toenemende maté in het clubcir cuit is gaan manifesteren, ander zijds omdat superftestivals als Tor- 'China Crisis' uit Liverpool op het Pinkpop podium in Geleen (foto ANP» hout/Wèrchter in België (begin juli) ment op dé Nürburgring (afgëlo- kers) in Duitsland alle top-acts en een hieuw, tweedaags evene- pen pinksterdagen; 70.000 bêzöe- wegsnoepen. Redactie Pieter C. Rosier waarin hij het heeft over letter lijk niets meer en niets minder dan de zin van zijn bestaan. Eveneens op deze pagina een ge sprek met regisseur Gerardjan Rijnders, die Globe na acht jaar gaat verlaten. Fools Het LVC brengt op 2 juni de laatste voorstelling van het sei zoen uit de serie 'Fools op zon dag'. Voor deze datum is uitgeno digd het Engelse theaterduo Des perate Men, dat zijn nieuwste stuk, 'Shaman'zal spelen. 'Sha man' is volgens het LVC een gees tige voorstelling over de relatie tussen wetenschap en magie. Hoofdfiguur is een jonge leer- ling-shaman een soort tovenaar) die in absolute eenzaamheid heel wat moet verduren om shaman te worden. Hij krijgt bezoek van Danie Agostini, een soort charla- ten-kwakzalver en samen trekt het vreemde duo rond om een le venselixer te verkopem Onder tussen probeert Agostini de jon geman wel van zijn plannen om shaman te worden af te brenge- nShaman wordt omschreven als een stuk entertainment, waarbij gebruik wordt gemaakt van licht en muziek en andere speciale effecten. De spelers zijn Jon Beedell en Richard Smith. De voorstelling begint om kwart over negen, maar de zaal gaat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21