'Liever was ik in
harnas gestorven
Kees Hoogeveen neemt
met pijn afscheid van
de Leidse Schouwburg;
Schilder
Du buffet
overleden
'Paniek in Berlijn': de aarde gaat aan orde ten onder
KIJK UIT
Exposities
Leiden
Concerten
Den Haag
Amsterdam
Rotterdam
VRIJDAG 17 MEI 1985
RADIO-TV-KUNST
PAGINA 27
Kees Hoogeveen neemt na een
arbeidzaam leven afscheid
van de Leidse Schouwburg.
Met 'pijn in het hart' heeft hij
besloten gebruik te maken
van de vut-rcgeling. Het ge
meentebestuur wil de be
drijfsleider echter niet zo
maar laten gaan. Hem wordt
daarom op maandagmiddag
20 mei van vier tot zes uur een
afscheidsreceptie ia de foyer
van de Schouwburg aangebo
den. In bijgaand interview
blikt Kees Hoogeveen terug op
een lang leven achter het to
neel.
door
Pieter C. Rosier
LEIDEN 'Ik zie niet om
in wrok en ik ga niet weg
met gevoelens van bitter
heid. Maar liever was ik hier
op het toneel in het harnas
gestorven'.
Kees Hoogeveen wordt de
komende zomer 61 jaar en
heeft na rijp beraad en met
pijn in het hart besloten om
gebruik te maken van de
vut-regeling. Na officieel 35
jaar werkzaam te zijn ge
weest bij de Leidse
Schouwburg zal hij zijn
functie als bedrijfsleider
binnenkort neerleggen. Of
ficieel, want Kees scharrel
de er al tussen de coulissen
toen zijn grootvader - 'die
heette ook C.P. Hoogeveen'
- toneelmeester was in het
eeuwenoude theater aan de
Oude Vest.
Met hart en ziel voelt Kees Hooge
veen zich aan 'zijn' schouwburg
verbonden, waar hij naar eigen
zeggen met veel plezier heeft ge
werkt, de moeilijke verhouding
met de voormalige directeur ten
spijt. Veel wil hij niet kwijt over
zijn relatie tot Hans van Dam aan
wie onlangs op grond van blijven
de arbeidsongeschiktheid ontslag
is verleend. 'Het lijkt me weinig zin
hebben om oude wonden open te
rijten, maar na zijn uitlatingen en
kele weken geleden in de krant te
hebben gelezen kan ik me voorstel
len dat hij is afgekeurd. Ik heb in
tegenstelling tot wat hij heeft ge
zegd nooit de ambitie gehad om di
recteur van deze schouwburg te
worden. Ik ben een doener en geen
man om de hele dag achter een bu
reau te zitten. Jaloezie kan dus niet
de oorzaak van de slechte ver
standhouding zijn geweest. Wel is
het waar dat onze karakters niet zo
heel erg bij elkaar pasten'.
Betrokkenheid
Kees Hoogeveen aarzelt niet om
PARIJS (GPD) - De schilder Jean
Dubuffet, die in Parijs op 83-jarige
leeftijd overleed, was als profeet
van de 'art brut' (rauwe kunst), in
eigen land minder geëerd dan in de
Verenigde Staten. Als zoon van
een wijnhandelaar in Le Havre ge
boren, begon Jean een academi
sche schilderstudie die hij opgaf
bij gebrek aan talent. Pas op zijn
vierenveertigste heeft Dubuffet
een eerste expositie met zoge
naamde 'Parijse stadsgezichten'
die schandaal veroorzaken. Dubuf
fet publiceerde oo essays en thea
terstukken en hij stond bekend als
een eindeloos prater en briefschrij
ver. De Galerie Maeght inSaint-
Paul de Vence wijdt een over
zichtstentoonstelling aan het werk
van Dubuffet van 6 juli tot 6 okto
ber.
In de jaren kort na de orlo, als
Dubuffet met zijn eerste werken in
de door hem uitgevonden 'rauwe'
trant aan de weg begint te timme
ren, is het enthousiasme van het
publie niet groot. De serie 'Mirobo-
lus, Macadam et Co' bestaat uit
mengsels van grint, teer, glasscher
ven, kolengruis en stopverf. De 'art
brut' die Dubuffet propageerde
beoogt een terugkeer naar de pri
mitieve kunst maar dan meer van
uit het standpunt van de dorpsi
dioot en andersoortig geestelijk ge
stoorden. Als de schandalen los
barsten weet Dubuffet zich steeds
gesteund door de vrienden uit zijn
literaire wereld, zoals de dichter
Jean Paulhan, die hij 'portretteert'.
In het begin van de jaren zeven
tig is er het schandaal rond een
soort rondlopende tuin op een ter
rein van 2000 m2, die gepleaatst
diende te worden voor het hoofd
gebouw van Renault in Boulogne.
Het plan wordt eerst geaccepteerd,
maar daarna door een nieuwe pre
sident verworpen, terwijl er op
dracht wordt gegeven om wat er al
staat weer af te breken. Dubuffet
wint het proces dat hij Renault
aandoet, maar geeft de moed met
de wandelende tuin dan op.
te bekennen dat ook hij fouten
heeft gemaakt in de afgelopen ja
ren. 'Maar', zo laat hij er in één
adem op volgen, 'ik heb in elk ge
val hard en met een gevoel van gro
te betrokkenheid in deze schouw
burg gewerkt'. Zo betrokken voelt
vraag hoe het straks verder moet
met de schouwburg hem nachten
lang uit de slaap houdt. 'Ik heb in
de periode van Hans van Dam kan
sen genoeg gehad om de zaak in
het honderd te laten lopen, maar
voor mij heeft altijd de stelling ge
golden dat het publiek met zulke
duur betaalde plaatsen koning is
en dat de voorstelling op tijd moet
beginnen'. Wat dat laatste betreft
laat Kees Hoogeveen duidelijk we
ten het niet te kunnen redden zon
der de medewerking van het overi
ge personeel, in het bijzonder die
van de suppoosten en de cassières.
'Vergeet niet dat ze hier allemaal
een deeltijdbaan hebben en over
dag vaak ander werk. En wat doen
de jongens als er op een doorde
weekse dag een voorstelling is
voor schoolkinderen? Juist ja, dan
nemen ze rustig bü hun eigen baas
een snipperdag op. Dacht je nu
heus dat ze die spontane medewer
king op zulke ongelegen momen
ten verlenen als ik een lastig baasje
zou zijn? Ik kan natuurlijk ook wel
eens lelijk uit mijn slof schieten.
Maar ik vergelijk me zelf steeds
met een sigarettenaansteker. Pfft,
en weg is de boze bui. Het is bij mij
een kwestie van kort branden, lang
gloeien is er echt niet bij'.
Weemoed
Kees Hoogeveen. Als toneel
meester in betaalde dienst door de
toenmalige Leidse Schouwburgve-
reeniging aangenomen, later tot
bedrijfsleider gebombardeerd en
in het afgelopen jaar tot waarne
mend directeur. Met enige wee
moed blikt hij terug op de tijd dat
zijn grootvader (van 1899 tot 1934)
toneelmeester was. 'Als klein kind
heb ik opa, die zelf een aannemers
bedrijf op de Oude Vest had, in al
zijn majesteit op dit podium mee
gemaakt. Op weg naar school of na
schooltijd liep ik hier altijd even
binnen en al gauw mocht ik mee
helpen bij het opbouwen van de
decors. Jan Hartwijk was in die tijd
de meestersknecht. Die werd na de
dood van grootvader, wiens twee
zonen weinig zin hadden in al dat
gesjouw, toneelmeester. En veel
oudere Leidenaars kennen ook de
naam van A. van Niekerk wel, die
hier heel wat jaren concierge is ge
weest. Hij woonde hier pal naast,
op de plek waar nu de vip-kamer
is. Of er veel veranderd is? Vroeger
werd elke gebruikte spijker na een
voorstelling weer uit de vloer of
een wandje van het decor getrok
ken, nu laten ze rustig alle spijkers
die uit een opengescheurd zaKje
zijn gevallen liggen. Toen waren er
nog wind- en regenmachines en
donderplaten. Achterdoeken met
straat- en bostaferelen. De schouw
burg had zijn eigen decors en daar
speelde men in. We hadden zes
brugkokers boven de toneelvloer
en daar hingen de lampen, nog
zonder kleurtje, aan. Nu is er com
putergestuurde belichtingsappara-
tuur met een uitgebreid kleuren-
Wassenaar verworven, Hans van
Dam voelt zich als voormalig
schouwburgdirecteur een 'geboren
verliezer' en doet onduidelijk werk
voor de Evangelische Volkspartij,
Kees Hoogeveen moet nog wennen
aan de gedachte dat het kleine, zo
mooi gerestaureerde theater straks
niet meer zijn tweede thuis zal zijn.
Kees gaat er op dit moment in elk
geval prat op dat hij in zijn functie
van waarnemend directeur de op
stelling van een aantal moeilijk
verkoopbare stoelen in de baignoi
re heeft weten te verbeteren, dat
hij de lichtcabine van de zijkant
van het toneel heeft weten te ver
plaatsen naar een plek (achter de
loge) recht er tegenover en dat hij
'die ellendige, schrankende luiken
in de podiumvloer waarover je al
leen maar struikelde' heeft weten
te verwijderen.
Hoogtepunt
Wat een hoogtepunt in zijn loop
baan als toneelmeester is geweest
vindt Kees Hoogeveen een moei
lijk te beantwoorden vraag. Na eni
ge aarzeling opeens: 'De studenten
gaven eens bij gelegenheid van een
universitair lustrumfeest een reeks
voorstellingen van Tijl Uilenspie
gel op het voorplein van de Pieters
kerk. Ik werd toen als de man die
verantoordelijk was voor de deco-
ropbouw voorgesteld aan de voltal
lige koninklijke familie. Dat was
een heel mooi moment'. Kees Hoo
geveen is trouwens ook een beetje
trots op het feit, dat hij als enige
niet-student ere-lid is van het
Leidsch Studententooneel. Hij wil
het in elk geval graag vermeld heb
ben.
Schapen
Wat Kees gaat doen als het trom
geroffel van de afscheidsreceptie,
die het gemeentebestuur hem
maandagmiddag aanbiedt, is ver
stomd? 'Ach, ik heb liefhebberij in
antiek restaureren en in kopers
laan. En achter mijn huis in Voor
hout heb ik een moèstuintje. En
dan zij er nog de schapen en de
lammetjes. Daar ga ik me straks als
de laatste voorstelling van dit sei
zoen voorbij is mee bezig houden'.
'Paniek in Berlijn', naar 'Zusam-
menstoss' van Kurt Schwitters, door
Orkater. Spelers: Thijs van der Poll,
Bart van Rosmalen, Ria Marks, Aat
Ceelen, Loes Luca en Chris Bolczek.
Gezien op 15 mei in het LAK-theater,
Leiden.
LEIDEN - 'Paniek in Berlijn'
van Orkater is gemaakt naar de
opera 'Zusammenstoss' uit 1927
van Kurt Schwitters. Schwitters
was een dadaist, en dus iemand
die zijn heil eerder van de chaos
dan van de orde verwachtte. In
zijn opera dreigt een ster op de
aarde te storten. Een dadaïstisch
moment bij uitstek dat de wereld
zou kunnen louteren in een uit
barsting van ontregelende activi
teiten.
Zoniet in 'Paniek in Berlijn'.
Want de advocaat van de duivei
heeft ordebewaker Meisterlich
van het gevaar op de hoogte ge
bracht. Deze stelt zich nu tot taak
de op handen zijnde vernietiging
ordentelijk te laten verlopen. Hij
doordringt de burgers van de
ernst van de situatie en zoekt
contact met de ster om deze te
vragen de koers licht te wijzigen
om niet precies op de Potsdamer
Platz neer te storten; dat zou de
diensten van de trams ernstig
kunnen verstoren.
Zijn geliefde pikt al dat geregel
niet en papt aan met een radio
zanger, wiens uitzending door
Meisterlich is verstoord. Door
woede verblind doorsteekt Meis-
terlicht haar. Dan loopt alles toch
nog met een sisser af. De ster
mist de aarde op een haartje en
Meisterlich beseft zijn dwaling
juist op tijd. Hij verwerft zich de
achting van zijn medeburgers.
Perfecte opera
van 'Orkater'
Aat Ceelen heeft de oorspron
kelijk zeer omvangrijke opera
van Schwitters tot een zeer com
pact stuk bewerkt. Een hele
prestatie, want de opera is tien
tallen jaren als niet te spelen be
schouwd. Temeer omdat er
slechts zes spelers meedoen,
hoogbegaafde duizendpoten. Ie
dereen bespeelt één of meer in
strumenten, de meesten zingen
en/of acteren daarnaast. Orkater
is inmiddels zeer ervaren in het
integreren van spel en muziek.
De overgangen verlopen onge
merkt en toch in een adembene
mend tempo.
De muziek, geschreven door
Bart van Rosmalen en Thijs van
der Poll, is van een grote schoon
heid. Soms ijl samenspel van de
twee scheefstaande piano's, dan
weer fanfare-achtig geschetter
van de blazers of improvisaties
op de cello. Loes Luca en Chris
Bolczek zingen temidden van
dat tumult hun prachtige waan-
Niet alleen de piano's staan
scheef, het hele decor bestaat uit
hellende vlakken. Het midden
ervan moet de Potzdamer Platz
verbeelden. Daaromheen de in
strumenten en een hoger pla
teau. Een omgeving die weinig
houvast biedt. Zo spannen mu
ziek, speltempo en decor samen
om de paniek voelbaar te maken.
De opgewonden sfeer van het
Berlijn van de jaren twintig,
waarin angst en hoop hand in
hand dansen op de rand van de
vulkaan, wordt door Orkater zeer
goed getroffen.
Toch een kanttekening: het is
in deze voorstelling het streven
naar perfectie dat boeit, en veel
minder ook de inhoud er van, zo
als in het verleden bij Hauser Or
kater. Misschien is dat de tol
het verregaand integreren
Eén van de foto's van Linda
Roodenburg te zien in haar eigen
Studio Statief. (fotoPR)
Werk van Linda Roodenburg is te
vinden in de door haar zelf ingerichte -
foto-galerie Studio Statief in de Kop-
penhinksteeg. Haar foto's prijken er
van 18 mei tot en met 29 juni. Linda
Roodenburg houdt zich al ruim tien
jaar bezig met fotografie. Op haar
zwartt-wit foto's, gemaakt gedurende
reizen naar Italië, Spanje, Engeland,
Schotland. Tsjecho-Slowakije, Peru.
Chili, Marokko en Egypte, zijn men
sen afwezig, of ze figureren slechts als
dode, als standbeeld of décor. De fo
to's worden gedomineerd door 'de
schoonheid van dood, verlatenheid
en verstilling'. De openingstijden zijn
woensdag en zaterdag van 12 tot 17
Leiden
Fenix - Botermarkt, Thijs Veraart,
schilderijen, t/m 2/6, zo 11-16 uur, di,
Galerie Denise Stephan Bakker-
steeg, Hans Barends, schilderijen.
Per Abramsen, sculpturen. 19/5 t/m
30/6; vr. za. zo van 13.30-17.30 uur.
Studio Statief - Koppenhinksteeg. fo
to's van Linda Roodenburg, 18/5 Urn
29/6; woe. za van 12-17 uur.
Burcht Burgsteeg, kunstenaars te
gen apartheid, tot 31/5; woe t/m zo van
12-17 uur.
Galerie Le Pigeon - aquarellen van
Brian Bosch, tot U/6; woe t/m za van
12-16.30 uur.
Stelling - Lange Mare, tekeningen en
schilderijen van Jaap Kanbier, tot 1/6;
di t/m za van 12-17 uur.
Leidse Beleg - foto's van Hanoi van
Kees Planque, tot eind mei; ma t/m za
van 9-18 uur.
Holiday Inn - Lo Dieben. stillevens in
olieverf, houtskooltekeningen por
tretten en poppen, tot 29/5.
wen en wijken in Leiden, tot 25/5;
t/m vr van 9-12, ma t/m do 19.30-21.30
uur, di t/m zo van 13-16 uur.
Piggelmee - Janvossensteeg. Marian
ne Geertsma, tekeningen en schilde
rijen, t/m 31/5, ma t/m vr van 9-18 uur,
do tot 21 uur, za 9-17 uur.
De Lakenhal - schilderijen uit eigen
bezit, rond het thema 'Leven in Lei
den in de 17e eeuw', tot 9/6; di t/m za
10-17 uur, zon- en feestdagen vn 13-17
Rijksmuseum voor Volkenkunde
stencilprenten van Mori Voshitoshi,
m 16/6; di t/m za, 10-17 uur, zo e
feestdagen van 13-17 uur.
Leythenrode - Charles Muller, pente
keningen en schilderstukken in acryl
verf, tot 30/5; dag. van 10-20 uur.
Muzenhof - Pieter Pauptit, ceramiek.
Kees Visser, aquarellen en Joop van
Bommel, aquarellen en pastelschilde
rijen, t/m 5/6, ma t/m vr 14-18 uur, za
van 9.30-12.30 uur.
Warmond
Galerie de Pomp - Dorpsstraat, Moni
ca Oosterveld, collages, tekeningen.
Mieke Bakker-v. Acker, keramiek,
Geri Graveland, keramische sieraden,
t/m 31/5; woe 10-12 uur, woe, do, za. zo
14-16 uur, di 19-21 uur; thema groen,
tot eind mei.
Oude Raadhuis - Dorpsstraat, Kun
stenaarsgezin: Thijs Overmans, Mie
ke Sund. Menotto, Lesorbier, naieve
schilderkunst, t/m 6/6; di van 19-21
uur. woe, do, zo van 14-16 uur, za van
11-16 uur.
Pop
In het Leids Vrijetijds Centrum
moet het vanavond swingen. De Leid
se band Epox brengt er namelijk vol
gens het LVC moderne swingende
pop ten gehore. En zaterdagavond
wordt het na precies een jaar weer tijd
voor salsa. De Haagse salsa-formatie
Paco y Sancho brengt ditmaal een be
zoek aan het LVC.
In het Kasteel in Alphen aan den
Rijn treedt morgenavond de groep
Personnel op. Personnel is een groep
rond de zanger-gitarist Ad van der
Veen. De muziek heeft invloeden van
rock roll, rhythm blues en coun
try en laat zich het beste omschrijven
als Amerikaanse rock. Het concert
begint om 11.00 uur.
Lak-theater
vr 17, za 18, 20.30 uur, Stichting De-
moon presenteert» 'Demonen' van
Lars Norén.
woe 22, do 23, 20.30 uur, Lakdrama:
'Karoline en Kasimir' van Ödon van
Horvath.
icrotheater Imperium
i Ries Kleij-
Noordwijkerhout
Openbare bibliotheek - Aad Smid,
Olieverfschilderijen, Andrea van
Houten, keramiek, aquarellen van
Ron van der Eist. tot 30/5; ma, woe, vr
van 14-17 uur en 19-21 uur, do van 10-
12 uur.
Noordwijk
De Baak - Kon. Astridboulevard, por
tretten Alice Knufman, tot 4/6; ma tot
vr van 10-17 uur.
Hazerswoude
Het Anker - Chopinlaan, wandkleden
van Lidy van der Spek, tot 30/5; ma
t/m vr van 19-23 uur, za en zo van 20-
23 uur.
Wassenaar
Galerie Henk de Greef - Schoolstraat,
Willem Straatman, schilderijen, Hen-
riétte Syatauw, keramiek, 18/5 t/m 13/
6; di t/m za van 8-18 uur.
Auberge De Kieviet - aquarellen,,
gouaches, olieverfdoeken, pasteld en
pentekeningen van Kees A. van Cit-
ters, tot 13/6; dag. beh. ma van 9-12 en
Rijnsaterwoude
Galerie De Barg - fotoconstructies
van Ronald Notermans, t/m 2/6; do en
vr van 19-21 uur. za en zo van 14-18
Klassiek
Het Leids Studenten Koor en Or
kest Collegium Musicum geeft op
vrijdagavond 24 mei een concert in de
Hooglandse Kerk in Leiden. Het pro
gramma vermeldt de namen van Stra-
winsky (Monumentum pro Gesual-
do), Bach (Cantate nr. 71). Pfitzner
(Symfonie in C-groot) en Verdi (Avé
Maria en Stabat Mater). Voorts zullen
er Italiaanse madrigalen door het ka
merkoor worden uitgevoerd. Het ge
heel staat onder leiding van Nico van
der Meel en Robert Eliscu.
De hoboiste Arianne van Dorth, de
celliste Hester van Schie, de fluitiste
Eveline Mojet en de claveciniste Tin-
ka Prast geven zondagmiddag een
koffieconcert in kasteel Oud Poel
geest in Oegstgeest. Op het program
ma staan werken van Telemann, Ge-
miniani en Blavet. De aanvang is 12
Dieks Visser (fluit) en Erika Waar
denburg (harp) treden donderdag
avond 23 mei in kasteel Duivenvoor
de in Voorschoten op. Ze zullen
werken vertolken van Bach, Gluck,
Fauré, Widor, Andriessen e.a. Het re
cital begint om 20.30 uur.
De organist ^lbert de Klerk geeft,
eveneens op donderdagavond 23 mei,
een improvisatieconcert op het Ade-
ma-orgel in de St. Agathakerk in Lis-
se. Albert de Klerk zal voor de pauze
improviseren op zes bekende liede
ren uit de bundel Valerius Gedenck-
Clanck, daarna zal hij improviseren
op thema's die hem door de bezoe
kers van het concert worden aangege
ven. Aanvang 20.15 uur.
Een groot aantal koren zal zater
dagavond 18 mei een concert verzor
gen op de Kaag. Dit Kaagconcert
heeft plaats op een drijvend podium
in de Eymerspoel in Kaagdorp. De
deelnemende koren zijn het West-
duitse koor Kromschróder, het Ko
ninklijk Mannenkoor Caecilia, het
Prinsenstad Mannenkoor, het Haar
lems Gemengd Koor en het Haarlems
a Cappella Koor. Het instrumentale
gedeelte zal worden verzorgd door de
Harmonie Door Gunst Verkregen.
Het muzikale festijn begint om 20.15
uur; bij slecht weer zal worden uitge
weken naar de Johannes-Evangelist-
kerk in Buitenkaag.
Koninklijke Schouwburg
vr 17, woe 22, do 23,20.15 uur, Haagse
Comedie speelt 'De Troonsafstand'
van Ruth Wolff.
za 18, zo 19, ma 20, di 21, 20.15 uur,
Haagse Comedie met 'Medea' van Eu
ripides.
Hot-theater
za 18, zo 19, ma 20,20.30 uur, De Salon
met 'Hiroshima Mon Amour' van
Marquerite Duras.
woe 22, do 23, 20.30 uur, Akt-Verti-
kaal uit België speelt 'India Song' van
Marguerite Duras.
Circustheater
za 18, 20.15 uur, De Nederlandse Op-
rastichting met 'Schuhu en de
vliegende prinses' van Udo Zimmer
man, m.m.v. Het Orkest van Opera
Forum o.l.v. Kasper de Roo.
zo 19 t/m za 25, 20.15 uur, zo 26, 14.30
uur, 'Ping Ping', musical van Annie
M.G. Schmidt/Harry Bannink en Pad
dy Stone, m.m.v. Joop Doderer, Ger-
rie van der Klei e.v.a.
Congresgebouw
vr 17, 20.15 uur, Rob de Nijs met het
programma Pur Sang.
Diligentia
do 23, 20 uur, operaconcert door het
opera-ensemble Die Haghe.
Concertgebouw
di 21, gr. zaal, 21 uur, optreden Shir
ley Bassey.
do 23, 20.15 uur, Het Orkest van de
Achtiende Eeuw o.l.v. Frans Brug
gen, m.m.v. Erich Hoeprich, klarinet,
ma 20, kl. zaal, 20.15 uur. Vera Beths,
viool, Youri Egorov, piano, Gérard
van Blerk, piano.
Cultureel Centrum Amstelveen
vr 17, 20.15 uur, Edmond Classen,
Frederik de Groot, Hans Cornelissen,
'Gekorwiekt' van Lezley Havard.
di 21, 20.15 uur. Zuidelijke Toneel
Globe 'Wolfson, de talenstudent',
do 23, 20.15 uur, Paul van Vliet 'Wat
gaan we doen...'.
Kleine Komedie
t/m za 25, beh. zo/ma, 20.15 uur, Peter
Faber en Rob Boonzajer 'Wilde vaart'.
Nieuwe De La Mar Theater
za 18, 20.15 uur, ma 20. woe 22. do 23,
20 en 22 uur, di 21,20 uur, Martine Bijl
met 'Martine'.
Stadsschouwburg
za 18, 20.15 uur, Het Publiekstheater
met 'De ingebeelde ziekè' van Moliè-
vr 17, woe 22, zo 19, 20 uur, zo 1?, 14
uur, De Nederlandse Operastichting
met 'Tosca' van Puccini, m.m.v. Het
Amsterdams Philharmonisch Orkest
o.l.v. Bohumil Gregor.
ma 20, 20.15 uur, Haagse Comedie
speelt 'De Troonsafstand' van Ruth
Wolff.
di 21, 20.15 uur, Toneelgroep Theater
'Vrouwen van Troje' van Jean Paul
Sartre.
De Doelen
vr 17, kl. zaal, 20.15 uur, Jazz van van
daag: Freddy Hubbard Quintet,
zo 19, di 21, gr. zaal, 20.15 uur, Phil
harmonisch Orkest van Leningrad
o.l.v. Mariss Jansons/Grigori Soko-
low, piano.
ma 20, 20.15 uur, Arie Keijzer speelt
op het Doelenorgel,
di 23, vr 24, gr. zaal, 20.15 uur, Rotter
dams Philharmonisch Orkest o.l.v.
Herman Blomstedt/Gidon Kremer,
viool.
Theater Zuidplein
vr 17, gr. zaal, 20.15 uur, zo 18 14 en
20.15 uur, Solisten van het Maly Thea
ter Leningrad.
woe 22, do 23, gr. zaal, 20.15 uur,
Zuidelijk Toneel Globe met 'Wolfson
de Talenstudent' van Gerardjan Rijn-
ders.
to Hoving in "t Geluk komt c
gen pas'.
di 21 t/m za 25, 20.15 uur, 'Jan Rap en
z'n maat' van Yvonne Keuls, met o.a.
Liesbeth List.
Luxor theater
vr 17, 20.15 uur, Agaath Witteman en
Toneelgroep Sater brengen 'het huis
van Bernarda Alba' van Federico Gar
cia Lorca.
di 21 t/m za 25, 20.15 uur, Hoofdstad
Operette met 'Die lustige Witwe' van
Franz Lehór.
Kees Hoogeveen gefotografeerd voor zijn tweede thuis: de Leidse Schouwburg aan de Oude Vest. (foto Holvast)
gamma. En de gezelschappen ne
men hun eigen decors mee, vaak zo
gecompliceerd dat het opbouwen
ervan een hele dag in beslag
neemt. Of er wordt helemaal zon
der decor gespeeld. Ach ja, dat ex
perimentele toneel. Ik ben er echt
niet tegen, maar we zitten in deze
schouwburg nu eenmaal vast aan
een lijsttoneel. Je kunt dat soort to
neel hier vaak niet hebben. Straks
geeft Globe hier weer een voorstel
ling. Gaan ze met de podiumop-
bouw acht meter de zaal in, ben je
meteen ook acht rijen stoelen
kwijt En moet het publiek dat bo
ven zit over de rand van het balkon
hangen om in de diepte wat te kun
nen zien. De voorstellingen zelf
zijn ook zo anders geworden. Bloot
op het toneel en de ene vloek na de
andere, ondenkbaar vroeger. Er is
nu zoveel verruwing en dat vind ik
wel jammer. Ik heb Annie van Ees
nog meegemaakt als Boefje, ik heb
Louis van Gasteren, Hans Bentz
van den Berg, Ko van Dijk en Fie
Carelsen prachtige rollen zien spe
len. Ze zijn nu allemaal dood. En
hoeveel voorstellingen zijn er wel
niet geweest van Rooie Sien en De
Witte Non. Arsenicum en Oude
Kant, Potasch en Perlemoer. Die
tijd is voorgoed voorbij'.
Tumultueus
Kees Hoogeveen heeft tumul
tueuze tijden in het theater aan de
Oude Vest meegemaakt, vooral in
de afgelopen periode. Met hem ver
dwijnt de laaste hoofdrolspeler in
het 'drama' rond de Leidse
Schouwburg, waarvoor na veel ge
harrewar een geheel nieuwe orga
nisatiestructuur is bedacht. Piet-
Hein Schoute heeft zich als voor
malig wethouder van cultuur een
riante positie als burgemeester in