Orkater zoekt nog steeds naar ideale muziektheater Ontroerende terugblik op leven van Ank v.d. Moer PODIÜMBLIK Fascinerend toneel over al dan niet keuzes maken Eredoctoraat Elly Ameling In nieuw boek van dochter Annemarie Oster 5 KUNST DINSDAG 14 MEI'1985 Orkater heeft onder de titel 'Pa niek in Berlijn' een bewerking gemaakt van 'Zusammenstoss' een libretto voor een 'Groteske Oper in 10 Bildem' van de da daïst en klankdichter Kurt Schwitters uit 1927. De opera is tijdens het leven van Schwitters nooit uitgevoerd. Locatie is de Potzdamer Platz in Berlijn, waar paniek uitbreekt omdat een onbekende ster op de aarde dreigt te storten. Orkater komt woensdag en donderdag naar het LAK-theater in Leiden. Aanz vang op beide avonden 20.30 uur. Elders op deze pagina meer over deze produktie. Cor van Geffen is één van de weinige pantomimespelers in de klassieke zin des woords, die ons land nog rijk is. Hij brengt mor genavond onder de titel 'Als jij spreekt, zwijg ik' een program ma met korte, in elkaar overlo pende acts in de De Muzenhof in Leiderdorp. Mime en clownerie spannen samen met muziek en geluidseffecten om te laten zien dat alledaagse voorwerpen ook heel goed andere doelen kunnen dienen. Aanvang 20.30 uur. 'Demonen' is de titel van een van de bekendste stukken van de Zweedse toneelschrijver Lars No- rén. Het toont het menselijk on vermogen om gelukkig te zijn, ge hinderd als men wordt door pijn lijke herinneringen en jeugder varingen. De realiteit van alle dag wordt op een licht vergroten de wijze getoond aan de hand van een op het oog geslaagd stel, dat de buren op bezoek krijgt. Een urn met de as van de overle den moeder van de man staat op de schoorsteenmantel. 'Demonen' wordt vrijdag en zaterdag in het LAK gespeeld door Stichting De- moon in de regie van Teuntje Klinkenberg. De vertaling is van Karst Woudstra. Aanvang 20.30 uur. val wordt 'Demonen' gespeeld door het Schauspielhaus Bochum op 8 en 9 juni in de Stadsschouw burg van Amsterdam. De musical 'Weg, weg, weg' wordt vrijdag en zaterdag an dermaal opgevoerd in micro theater Imperium aan de Oude Vest in Leiden. Een zelf geschre ven verzameling sketches en lied jes rond het thema vakanties. Naast hostesses, reisbureaus, thuisblijvers en buschauffeurs spelen reizigers uit de wereldlite ratuur een rol: Gulliver, Odys seus en Robinson Crusoe. Aan vang op beide avonden 20.30 uur. Pantomimespeler Cor van Gef fen, morgenavond in De Muzen- hof in Leiderdorp. (foto PR) LEIDEN - Morgen- en don derdagavond staat 'Paniek in Berlijn' in het LAK-thea- ter, de nieuwste muziek- theater-produktie uit de Or kater-stal. Na het uiteenval len in 1980 van de legendari sche groep Hauser Orkater hebben de spelers hun diver se eigen, maar nog steeds sterk verwante projecten za kelijk ondergebracht in de stichting Orkater, sinds kort de coöperatieve vereniging u.a. Orkater. Zo ontstonden in de afgelopen jaren de pro- dukties van 'De Horde' en 'De Mexicaanse Hond', maar ook de opera 'Ballast', het soloprogramma van Jim van der Woude 'Kopzeer aan de Waanzee' (afgelopen zon dag nog bij de VPRO) en het op een film van Kurosawa gebaseerde 'Yusa'. Deze pro duktie - door Jac Heijer van het NRC een 'geënsceneerd concert' genoemd - werd gemaakt en gebracht door Thijs van der Poll, Bart van Rosmalen, Ria Marks, Aat Ceelen en Chris Bolczek. De zelfde spelers, aangevuld met Loes Luca, zijn ook ver antwoordelijk voor 'Paniek in Berlijn' een bewerking van de opera 'Zusammen stoss' uit 1927 van de Duitse dichter, schrijver en schil der Kurt Schwitters. Chris Bolczek zingt, acteert en speelt trompet in deze 'ope ra buffa'. Bovendien is hij de ontwerper van het decor. Net als Thijs van der Poll, die samen met Bart van Ros malen de muziek compo neerde, draait Bolczek al vanaf het prille begin mee in de Orkater-familie. "Ik ben van Hongaarse af komst, maar geboren en getogen in Santpoort, bij IJmuiden. Daar ben ik begonnen in allerlei band jes, samen met Thijs van der Poll. Binnenkort vieren Thijs en ik ons twintigjarig vriendschaps jubileum. En dat vind ik altijd wel leuk om te vertellen: het hele idee van Hauser Orkater is eigen lijk een idee van Thijs. Thijs maakte muziek samen met de broertjes Dick en Rob Hauser, Gerard Atema en Edward Wahr. De broertjes van Warmerdam waren in IJmuiden met het Witte Tejater bezig. Thijs zei toen: we moeten iets met die jongens van het Witte Tejater gaan doen, en dat werd de start van Orkater's combinatie van muziek en thea ter. 'Paniek in Berlijn' in het LAK Chris Bolczek en Loes Luca in 'Paniek in Berlijn' Nog steeds zijn we daar mee bezig. Ons ideaal is nog steeds om muziektheater te maken zon der dat één van beide kanten concessies hoeft te doen. Dat is altijd onze belangrijkste inspira tie geweest om door te gaan. On ze produkties zijn natuurlijk in de loop der tijd volwassener ge worden, professioneler. Maar dat wat we toen bij het begin al in ons hoofd hadden, dat ideaal, dat lukt ons, vind ik, nog steeds niet. Volgens mij is het een ideaal dat je ook nooit kunt bereiken. Bij 'Yusa' zijn we sterk vanuit de muziek gaan werken. Dat was echt een muziekstuk met beel den. 'Paniek in Berlijn' is veel theatraler, gemaakt vanuit een theatertekst. Aat Ceelen heeft tientallen theaterteksten gelezen voor hij op deze opera van Schwitters stuitte. Iedereen had na een eerste lezing meteen al iets van: dit kan iets zijn. We hoorden er meteen muziek bij, en dat was voor ons belangrijk. Veel stukken zijn op zichzelf wel interessant, maar daar kom je niet met muziek tussen. Dan wordt het al gauw dat je een soort filmmuziek gaan maken, en dat is niet de bedoeling. Als je 'Zusammenstoss' nu in 1985 leest, nu we zoveel verder zijn, met de wetenschap en met de Tweede Wereldoorlog achter ons, is het eigenlijk een heel ou bollig stuk. Er gebeurt eigenlijk niet veel. Schwitters vertelt niet echt een verhaal. Er is alleen het bizarre gegeven van een ster die op de aarde dreigt te vallen, mid den op de Potsdammerplatz in Berlijn, en die politieambtenaar Meisterlich die het idee heeft dat hij de man is om deze ondergang van de aarde nu eens ordentelijk te organiseren. De bizarheid zit (foto Johan Vigeveno) 'm ook in de hele vreemde wen dingen. Het is voor ons vooral de vorm die aanspreekt. Ik denk dat die voor ons het belangrijkste is. De vorm laat óok heel veel ruim te voor interpretatie. Schwitters laat heel veel open, hij schrijft nauwelijks wat voor wat betreft spel of vormgeving. Die vrijheid hebben wij aangegrepen. Zeker in de bewerking die Aat Ceelen heeft gemaakt. Met deze bewer king hebben we er eigenlijk alles uitgehaald, uitgedestilleerd, wat er in zit. Meer zat er eigenlijk niet in. Althans voor ons niet. Het stuk is oorspronkelijk voor zo'n 140 spelers opgezet, en wij zijn maar met z'n zessen. Wetten Wij werken heel associatief. Dat maakt het ook voor ons spannend. Theoretisch denk je soms dat het allemaal klopt, en op de doorloop kom je er dan achter van: hé, verrek, dat werkt op die plaats niet, dat moet an ders. Je ontdekt dat er hoe asso ciatief je het ook hebt opge bouwd, er toch een logica inzit die sommige dingen toestaat en andere niet. We werken ook zon der regisseur. Er is dus uiteinde- lijk niemand die afstand kan ne men, er buiten kan gaan staan. Maar door onze lange ervaring gaat het toch erg goed. Zonder dat je het beredeneert weet je hoe iets gedaan kan worden, hoe de overgang gemaakt moet wor den. Met name ook de overgan gen van je rol als personage naar je rol als muzikant. Hoe hou je je karakter vast, terwijl je op een gegeven moment gewoon vijf minuten lang muziek staat te ma ken? Soms merkje dan datje ge woon niet alles kunt, dat het ge woon niet klopt. Je zit voortdu rend op die wip tussen het thea trale en het muzikale. Je stuit al tijd weer op wetten waar je niet omheen kunt. Je kunt aan het begin van de voorstelling wel een stuk pure muziek van tien minuten spelen, zoals de ouver ture van 'Yusa', maar als het ver haal eenmaal op gang is, kan dat niet meer, hoe graag je dat ook zou willen. Interessant is natuurlijk wel dat wy mensen zijn die én thea traal én muzikaal ons mannetje staan. Er zijn gewoon weinig ac teurs die ook goed overweg kun nen met een muziekinstrument, en er zijn maar heel weinig muzi kanten die ook theatraal een ze kere uitstraling hebben. Dat is het moeilijke, maar tegelijk ook het leuke van muziektheater. Het vraagt om een nieuw type perfor mer. Wat Hauser deedwas nieuw, en tegelijkertijd ook weer heel oud. Denk maar aan de Commedia dell'Arte, aan het cir cus, aan de clowns. 'Paniek in Berlijn' is ook een beetje een cir cusprogramma met een spreek- stalmeester en verschillence acts. Een programma waar we steeds aan blijven sleutelen, op zoek naar het ideale muziekthea ter. MARC VAN DER VELDEN Baal speelt 'En/Of van Judith Herzberg 'En/or van Judith Herzberg door to neelgroep Baal. Regie: Leonard Frank. Dramaturgie: Nan van Hou- te. Decor: Judith Lansink. Spelers: Olga Zuiderhoek, Elsje de Wijn, Han Romer, Leopold Witte. Gezien op 10 mei in theater Frascati in Amster dam. Daar tot 1 juni. AMSTERDAM - De voorstel ling 'En/Of van toneelgroep Baal heeft me een eigenaardige kijk ervaring opgeleverd. Na de eer ste tien minuten dacht ik: als dit zo nog lang doorgaat, verveel ik me dood. En het ging door en er veranderde niets. Alleen sloeg mijn verveling langzaam om eerst in ergernis en opstandig heid ten aanzien van het door de personages (en dus niet de spe lers!) vertoonde gedrag en nog la ter in een fascinatie voor de tekst van 'En/Of van Judith Herzberg. Gekoppeld aan die indruk die de tekst op me maakte, was het idee dat Baal hier slechts één van de mogelijke ensceneringen van de ze tekst toonde en daf vanuit een andere verhouding tussen pu bliek en spelers ook een andere kijkervaring zou kunnen ont staan. Eén die vanaf het begin positief is. Daarom zit ik nu al uit te kijken naar de tv-versie die de zelfde groep spelers gemaakt heeft voor de VPRO en die in het najaar zal worden uitgezonden. De titel 'En/Of geeft zeer be knopt twee mogelijke verhou dingen tot het leven weer. Een 'en-houding': je hebt een vrouw én je hebt een vriendin, en een 'Of-houding': je hebt een vrouw óf je hebt een vriendin. Deze tweede houding impliceert datje keuzes moet maken. De eerste houding impliceert dat je juist geen keuzes hoeft te maken, je kunt het jezelf en iedereen naar In 'En/Of heeft een man een vrouw én een vriendin. Hij wil niet kiezen en hoeft dat ook niet van de twee vrouwen. Want een keuze zal onherroepelijk meer dere mensen ongelukkig maken en dat moet vóór alles voorko men worden. Iedereen is lief, be grijpend en attent voor elkaar. De man en de vrouw hebben een zoon die zich op dertienjarige leeftijd van het leven heeft be roofd. Hij is dus dood en zijn ou ders maken van'de doodsoor zaak zeker geen geheim. Voor hen is. hij echter dood én levend. Hij hangt nog zo'n beetje rond, zegt niks, maar is toch voor de man en de twee vrouwen aanwe zig. Ook hierin hebben ze dus geen onprettige keuze hoeven te maken. Het drietal kakelt aan één stuk door over hoe goed ze zich wel voelen, hoe lief ze wel zijn, hoe goed ze de ander begrijpen en hoe zeer het hen slechts gaat om het welbehagen van die ander. Dit roept op den duur de erger nis en opstandigheid van de toe schouwer op. Maar ook Herzberg geeft aan dat een dergelijke hou ding uiteindelijk tot brokstuk ken leidt. Zij heeft voor de psy chische schade die dit oplevert het beeld gevonden van het toe nemende aantal botbreuken van de vrouw van de man. Op het eind van het stuk heeft zij beide armen en benen in het gips. Een dergelijke vondst doet dan in eens sterk denken aan het to neelwerk van Beckett en Ionesco en dat levert, tezamen met het feit dat de tekst ook na herhaalde lezing iets ongrijpbaars houdt, de uiteindelijke fascinatie op. MARC VAN DER VELDEN PRINCETON (ANP) - De Neder landse sopraanzangeres Elly Ame ling heeft zaterdag een eredocto raat gekregen van het Westminster Choir College in Princeton in New Jersey. Zij werd eredoctor in de muziek wegens haar „voortreffelij ke bijdrage aan de muziek als voor drachtskunstenares" De president van Westminster Choir College, Robinson, noemde Elly Ameling „de grootste lieder zangeres van deze generatie". Be halve Elly Ameling werd ook de Italiaanse dirigent Riccardo Muti onderscheiden, op het ogenblik di rigent van het Philadelphia Orche stra. Elly Ameling heeft zich als zan geres toegelegd op het lied en solo zang met orkest. Zij maakt op het moment een concertreis in de Ver enigde Staten. Zij heeft wereld naam gekregen door haar vertol kingen van liederen van Schubert en cantates van Bach. Extra kaarten voor popfeest UTRECHT (ANP) - In verband met de goede weersverwachtingen voor Hemelvaartsdag heeft de or ganisatie van het popfestival Lo- chem 7000 besloten 12.000 extra kaarten te verkopen. Behalve de AMSTERDAM (ANP) - 'Verder is er niet zoveel' heet het boek van Annemarie Oster over haar moeder de actrice Ank van der Moer, dat eind vorige week op een bijeen komst van uitgeverij Thomas Rap in Amsterdam werd gepresen teerd. De titel van het boek geeft kern achtig aan hoe Annemarie Oster haar in maart 1983 overleden moe der ziet: een vrouw die uitsluitend leefde voor het toneel. "Liefhebbe rijen? Nee.... die heb ik eigenlijk niet". Ja, lezen deed ze ook veel: "maar dat hoort per slot ook bij mijn werk. Maar verder, nee....het is misschien een tekort", zegt de actrice in een door haar dochter ge registreerd vraaggesprek. Niets mag^de carrière van Ank van der Moer in de weg staan. Zelfs haar dochter, van wie Ank van der Moer zeer veel houdt, zo blijkt uit het boek, wordt in haar jeugd voor lange tijd in een ander gezin onder gebracht. Ank van der Moer "eens eerste actrice des lands, koningin van de Stadsschouwburg", heeft door de bezetenheid voor het thea ter weinig oog voor wat er om haar heen gebeurt. De veranderingen die zich voltrekken in de jaren zes tig laten Ank van der Moer onbe roerd, ze ziet ze niet. Met grote tederheid beschrijft Annemarie Oster haar moeder. Zij toont haar als een groot en gevierd actrice die schittert in hoofdrollen van stukken van Shakespeare, Tsjechov, Toergenev, Beckett, Al- bee, Goethe, Euripides, Sophocles en talrijke anderen. Maar met het grootste plezier van de wereld stapte ze in de laatste jaren van haar leven over van het klassieke toneel naar het Volkstoneel en speelt Na Druppel in de Jantjes met dezelfde inzet als Jelena in Oom Wanja van Tsjechov. Annemarie Oster probeert zeker geen geïdealiseerd beeld van haar moeder op te hangen, ook de zwak ke kanten komen aan bod. Ze pro beert haar moeder zo reëel moge lijk te portretteren: Ank van der Moer is in het leven van alle dag een zwijgzame, introverte vrouw, ze heeft buiten het toneel door gaans een moeilijke verhouding tot mannen, ze houdt niet van grapjes over seksualiteit en ze griezelt van populaire uitdrukkingen als 'sorry' en 'doe-oeg'. De schrijfster tracht diep te gra ven in het leven van haar moeder en als ze dingen niet weet uit eigen waarneming of niet zeker van haar .zaak is laat ze anderen aan het woord zoals Petra Laseur, Mary Dresselhuys, Ellen Vogel, Joop Admiraal en Ferd. Sterneberg. Grote waardering blijkt uit hun woorden voor Ank van der Moer als actrice. Tomaten Toch komt niet alles even goed uit de verf. De Actie Tomaat tegen het gevestigde toneel bereikte in september 1969 een hoogtepunt met de verstoring van de voorstel ling van 'Storm' van Shakespeare, het eerste stuk van het nieuwe sei zoen van de Nederlandse Comedie, waaraan Ank van der Moer verbon den was. De tomaten vlogen door dt zaal in de richting van de ac teurs op het podium. Met deze ac tie ging er een diepe schok door de toneelwereld. Het moet zeker voor Ank van der Moer een tragisch mo ment zijn geweest, die ook haar to neelleven diep raakte. Maar we ko men niet aan de weet wat de actri ce er zelf allemaal over denkt. "Ank is geen vrolijk gezelschap. De Actie Tomaat heeft er diep in gehakt, al zegt ze er nooit een woord over. Maar: "vervelend dat ik zo weinig speel" staat op haar ontoegankelijk gezicht te lezen", aldus Annemarie Oster. De schrijfster praat over dit on derwerp wel met moeders collega Ellen Vogel: "Na Tomaat heb ik ei genlijk nooit meer een echt ge sprek met Ank gehad. We hebben elkaar allemaal een tijd ontlopen. De klap is hard aangekomen". El len Vogel vertelt verder dat allen rondliepen met een grote wond. Maar dat men dat liever van de an der niet wilde zien. Oorlogstijd Ook de rol van haar moeder in de Tweede Wereldoorlog is voor An nemarie Oster een moeilijk punt, maar ze gaat dit onderwerp niet uit de weg. Ze stapt er mee naar Ferd. Sterneberg, die zelf een voorbeel dige houding heeft aangenomen in die donkere jaren. Ank van der Moer heeft doorge speeld in de oorlog en zich gemeld bij de Cultuurkamer. Sterneberg spreekt er echter relativerend over. "De meerderheid heeft zich ge meld en het zijn toch wel speciale mensen geweest die dat niet heb ben gedaan". Ank van der Moer schreef in die tijd ook zelf een blij spel 'Waar is mijn dochter?'. Ze kreeg er de Goedewagenprijs voor, genoemd naar de NSB'er Goede- wagen die leider van de door de na zi's ingestelde Cultuurkamer was. Had ze de prijs moeten weigeren vraagt haar dochter. Sterneberg: "Ja. Bij voorbeeld. Maar dat doe je niet. Ten eerste zou dat een geste zijn die de bezettende macht tegen je in het harnas jaagt; dat kan je allemaal vervelende dingen ople veren en niet iedereen is een heldin of held. Ik bedoel, dat kun je toch Annemarie Oster met het boek oi wijlen Ank v.d. Moer. niet eisen van mensen? Er was na tuurlijk een risico aan verbonden. Je valt ook ineens op". Sterneberg beaamt dat om die reden toch be paalde mensen nog jaren daarna kwaad op Ank van der Moer wa ren. De actrice is na de oorlog ook enige tijd geschorst geweest. Vereenzaamd Ontroerend beschrijft Annema rie Oster de laatste jaren over haar móeder, die steeds minder op het toneel verschijnt. Er ontstaat een beeld van een verbitterde en ver eenzaamde vrouw, die veel rookt, sherry drinkt, slaappillen nodig heeft, met zichzelf patience, speelt, steeds meer in haar schulp kruipt. "Haar avonden zijn lang en leeg.... Overdag gaat het al niet veel beter. Doelloos brengt ze haar uren zoek op haar etage aan het Singel". circustent, waar 8( kunnen, zal donderdag naar het zich laat aanzien ook de rest van het terrein van het openluchtthea ter in Lochem gebruikt kunnen worden. Dat heeft de organisatie gisteren bekend gemaakt. Eén van de belangrijkste optre dens is donderdag dat van de En gelse groep de Boomtown Rats. Zanger Bob Geldof is één van de initiatiefnemers van de projecten voor Hulp aan Afrika, Band Aid en USA for Africa. Hij heeft de organi satie van het Lochemfestival laten weten dat er donderdag in dat ver band een belangrijk gastoptreden zal plaatshebben. Volgens een woordvoerder is er sprake van dat Bob Dylan het muziekfeest met zijn aanwezigheid (en zijn muzika le bijdrage) opluistert. Behalve de Boomtown Rats ma ken ook Raymond van 't Groene- woud, Los Lobos en de Nederland se Freelance Band deel uit van het programma. De laatste groep is een formatie van 'oude sterren', aldus de woordvoerder. Op een Afri kaans podium treedt onder meer de Zaïrese band Kanda Bongo Man pp. De kaarten voor het festival zijn te krygen bij de VW-béspreekbu- reaus. Poëzie-avond met Johnny van Doorn LEIDEN - In de serie podium- dichters in café Scarabee in Leiden vanavond een optreden van John ny van Doorn, bekend van 'Mijn kleine hersentjes', 'Strijd tegen het zuur' en het programma 'Heren- leed', waarvan tijdens het komen de Holland Festival vanaf 1 juni ook een toneelbewerking wordt opgevoerd. De man die niet lang geleden het 'Tabé, literair café' tot een gevleugelde kreet maakte, komt in de plaats van de eerder aangekondigde Hans Dorrestijn en Levi Weemoed. Aanvang 22.00 uur. BACH-CONCOURS - Het interna tionale Bach piano-concours 1985 is zaterdag in Toronto gewonnen door de Canadese pianiste Angela Hewitt. Aan de prijs is 15.000 dollar verbonden. De Westduitse Kon- stanze Eickhorst won de tweede prijs, en de derde prijs ging naar de Rus Evgenij Koroljov, die nu in West-Duitsland woont.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23