Er verandert dit jaar veel voor de hengelaar Schaken Bridge VISSPORT Jeugdvissen JAZZ Zwanenmeer en Volkswagen Grimmig en lyrisch Hoort niet in rijtje thuis Emoties gaan niet diep S7 1 ZATERDAG 11 MEI 1985 EXTRA PAGINA 25 DOOR BRAM VAN LEEUWEN Deze sportvisser mag vanaf 1 juni onder bepaalde voorwaar den met twee hengels vissen. Het tegelijk binnenhalen van twee vissen zal wel problemen opleve- (foto Wim Dijkman) Er staan de sportvisser de ko mende maanden flink wat veran deringen te wachten. Met de eer ste zal hij de komende weken al worden geconfronteerd wanneer in het postkantoor de nieuwe viskaart wordt gekocht. Tot dus ver had de hengelaar de keus uit een viskaart met een rood zegel (het voormalige bijdragebewijs) en een viskaart met een blauw zegel (de voormalige kleine vis- akte). Die keuzemogelijkheid ver dwijnt want vanaf 1 juni bestaat er nog maar één viskaart voor de sportvisser. En iedereen die vijf tien jaar of ouder is moet er een in zijn bezit hebben, wanneer er een hengeltje wordt uitgegooid. Met zo'n viskaart op zak mag u in principe vissen met twee hen gels. Het aassoort doet er niet toe want het onderscheid zoals dat vroeger gold tussen de gewone en de speciale hengel is verval len. Er schuilen echter een paar addertjes onder het gras. Zo mag u bijvoorbeeld alleen met twee hengels tegelijk vissen wanneer u schriftelijke toestem ming hebt van diegene die het visrecht van zo'n water bezit. In de meeste gevallen zijn dat hen gelsportverenigingen. Op die re gel geldt echter een uitzonde ring. Namelijk voor openbare wateren. Daarin mag met één hengel worden gevist, mits die hengel geaasd is met brood, aardappel, deeg, kaas, granen, zaden, een worm of steurkrab of insecten en insectenlarven (of nabootsingen daarvan) die niet groter zijn dan 2V2 centimeter. Met andere woorden: via de achterdeur worden de oude be grippen gewone en speciale hen gel hier toch weer teruggehaald. Duidelijk is in ieder geval dat men voor het vissen met een le vend of dood visje en kunstaas als jigs, spinners, lepels en plug gen altijd een vergunning van de visrechthebbende moet bezitten. Zoals ik vorige week reeds meldde is de geldigheid van de viskaart voor één keer ingekort tot zeven maanden. Dat is om de viskaart parallel te laten lopen met het lidmaatschap van de meeste hengelsportverenigingen in ons land. Voortaan kunt u dus aan Sinterklaas een nieuwe vis kaart vragen. Een vreemde ge dachte, maar het zal allemaal wel Hoewel de jaarlijkse hengel sporttentoonstelling Visma Ahoy' nog maar net achter de rug is wordt er nu al weer ge werkt aan een volgende editie. Deze week werd bekend ge maakt dat het centrale thema volgend jaar 'Jeugdvissen' zal z\jn. Daartoe is besloten om een dreigende vergrijzing in de sportvisserij tegen te gaan. Mocht u alvast in uw agenda willen noteren wannéér de Vis ma in 1986 wordt gehouden: dat is van 2 tot en met 7 april. Overigens zijn de organisato ren tevreden over het bezoek aan de afgelopen Visma. Er passeerden 40.000 bezoekers de kassa's van Ahoy en dat waren er 5000 meer dan vorig jaar. Wat vooral bij de gelegenheids vissers niet snel zal wennen is dat de kosten door het rijk toch wel flink worden opgeschroefd. Totdusver kocht deze hengelaar een simpel bijdragebewijs voor iets meer dan zes gulden per jaar. Nu betaalt diezelfde hengelaar zeven gulden voor een kaart die zeven maanden geldig is. En van af volgend jaar zal hij waar schijnlijk voor een heel jaar elf gulden moeten neertellen bij de PTT. Voor de kopers van de kleine visakte staat daar een klein voor deeltje tegenover. Een andere zaak waarvan de omvang nog niet geheel duidelijk is, is in hoe verre de hengelsportverenigin gen de twee hengels waarmee volgens de wet mag worden ge vist nu ook helemaal vrijgeven. Het is zeker niet denkbeeldig dat verenigingen in hun vergun ningen beperkende bepalingen zullen opnemen waarmee wat de wetgever met de ene hand geeft de vereniging met de andere hand weer terugneemt. Zo hoor de ik al van diverse kanten dat er clubs zijn die het tegelijkertijd vissen met twee hengels met le vend- of kunstaas zullen verbie den. Zo'n vereniging heeft trou wens nog een scala van mogelijk heden om de verruimde visrech ten in te perken. Ter beschermig van de roofvisstand kan de geslo ten tijd voor snoek (van 1 maart tot 30 juni) en baars en snoek baars (van 1 maart tot 31 mei) bij voorbeeld worden verlengd met een of meer maanden. Verder kan men maatregelen nemen als vangstbeperkingen, meeneem- verboden of het uitsluiten van bepaalde soorten aas of haken. Op dat laatste punt verbiedt de Hengelaarsbond voor Leiden en Omstreken byvoorbeeld het ge bruik van de meertandige haak (een fleur of een dreg) wanneer met levens aas wordt gevist. Een maatregel die destijds is ge nomen om beschadigingen bij het inslikken van een visje tot een minimum te beperken. Het blijft overigens een halfslachtige maatregel, want een dood visje of een stukje vis worden natuur lijk met evenveel gemak geslikt. Er blijken ook nog steeds veel misverstanden te bestaan over de opheffing van de vroegere ge sloten tijd. Er mag nu weliswaar in de meimaand al worden ge vist. Maar er gelden wel enige be perkingen. Bijvoorbeeld als het gaat om het aas. Een worm, slachtprodukten, een levend of dood visje en kunstaas mogen niet worden gebruikt. Een uit zondering geldt slechts voor kunstvliegen, mits die niet groter zijn dan 2Vi centimeter. Vangt u brasem, blankvoorn, blei of karper dan mag u die vol gens de wet in uw net bewaren en eventueel mee naar huis ne men (maar wie doet dat tegen woordig nog?). Andere vissoor ten zoals bijvoorbeeld snoek en snoekbaars moeten direct wor den teruggezet. En hoewel u dat mischien niet zoudt verwachten, het geldt ook voor de rietvoorn. Nu we toch de hele wettelijke santenkraam doornemen, ook nog het een en ander over de nachtvisserij, 's Nachts vissen is dit jaar toegestaan in de periode van 1 juni tot en met 31 augustus. Buiten deze drie maanden mag er niet worden gevist in de perio de tussen twee uur na zonson dergang en een uur voor zonsop gang. Zoals bij vrijwel alle regels die in het vissport gelden, zijn er ook op dit punt uitzonderingen. Er is bijvoorbeeld een aantal wateren waar nachtvissen niet is toege staan. Dat kan zyn in verband met de natuurwetenschappelijke waarde van zo'n gebied. Of de vrees voor overlast voor aan- en omwonenden. Ze staan allemaal genoemd in de folder 'Enkele beperkingen voor de^sportvisser' die u gratis kunt aanvragen bij het ministe rie van landbouw en visserij, Postbus 20401, 2500 EK Den Haag. Tenslotte zitten er nog een paar wijzigingen aan te komen wat betreft de gesloten tijd en de minimummaat voor bepaalde vissoorten. Die zaak moet nog door de Tweede en Eerste Kamer worden behandeld. Voornaam ste punt is dat de minimummaat voor blankvoorn en karper zal komen te vervallen. Zodra deze nieuwe regeling van kracht is, hoort u er meer over. Bijdragen: Willem S. Winsemius Wim Wirtz Frieder Butzmann De composities van de Berlyn- se elektronica-musicus Frieder Butzmann omspannen een zo omvangrijk gebied, dat ze net zo goed kunnen worden beoordeeld door poprecensenten of kenners van de klassieke muziek, als ze al niet thuishoren in de sector van de 'multi-mediale performance' of in het hobbyhoekje van de nij vere elektronicus. Butzmann is een muzikale gek, die experimenteert met elektro nica en computers, en daaraan de klanken ontleent voor absur de composities. Zijn oogmerk is destructief: hij rafelt ingeburger de, of liever: burgerlijke (muzi kale) verschijnselen uiteen, zoekt wezensvreemde samen hangen, speelt met horror-effec ten, onverstaanbare teksten en monotone ritmefiguren. Daarbij ontpopt hij zich als een tegen draadse romanticus. Op deze dubbel-mini-LP ('Het meisje op de schommel') komt die eigenschap naar voren in bij voorbeeld de compositie 'Wolfs burg' van Butzmann's gelijkna mige opera, waarin hij een sa menhang zoekt tussen het Zwa nenmeer van Tsjaikowsi en de Volkswagenkever. Absoluut waanzinnig, maar origineel en prachtig in elkaar gezet. Een andere compositie die op valt is 'Incendio', met bijna twaalf minuten lang een sombe re ondertoon van elektronische geluiden en gedragen uitgespro ken Italiaanse teksten die verha len van het «Italiaanse schierei land Cena, bekend van Homerus' Odyssee, de Amerikaanse inva sie tijdens de Tweede Wereldoor log en van Mussolini, die er het land liet platbranden omdat hij er een nieuwe stad wilde bou wen. Het werk van Butzmann, met zijn elektronisch gevormde en vervormde geluiden, is lelijk, mooi of geen van beide, maar in elk geval boeiend. W.W. Miles Davis You're under arrest. CBS 26447. Trompettist Miles Davis (58!) is een van de weinige jazzmusici die de jaren van de bebop glans rijk hebben doorstaan en die let terlijk de toon hebben gezet voor nieuwe muzikale ontwikkelin gen. Davis stond zo'n twaalf jaar geleden aan de wieg van de jazz- rock, die hij met steun van figu ren als Keith Jarrett en John McLaughlin voortdurend actua liseerde aan de hand van nieuwe trends (bijvoorbeeld de funk). Op zijn nieuwste LP - legt hy zich voornamelijk toe op specta culaire effecten. De hoes spreekt wat dat betreft voor zichzelf: Da- vis heeft zich daarop laten ver eeuwigen als een eigentijdse Zorro in grimmige uitmonste ring. Het eerste stuk van de plaat ademt dezelfde sfeer. Het is een combinatie van een harde ritmi sche ondergrond, gesproken tek sten uit de wereld van de mis daad en fel gespeelde soli met een snelle en zeer hoog reikende trompet. Het titelnummer is van hetzelfde laken een pak. Twee stukken vallen er min of meer buiten, namelijk 'Human Nature' en 'Time After Time'/ Het zijn ballads met het ver trouwde geluid van Davis uit de jaren vijftig en zestig: de lyriek van de gestopte trompet met dat beetje extra ademtocht. Verreweg het sterkste stuk is 'Katia Prelude' en - met een ver volg op kant 2 - 'Katia'. Het is een compositie met een reggae-achti- ge cadans en op de achtergrond prachtige rifjes van synthesizer en trompet. De soli van Davis zijn hier weinig consistent, maar het fabelachtige spel van gitarist John McLaughlin maakt een hoop goed. W.W. Charles Uoyd Night in Copenhagen (Blue Note 85104) Gestimuleerd door het succes van de heruitgave van een 150-tal platen uit de Amerikaanse Blue Note catalogus gedurende de laatste tien jaar in Japan heeft men nu wereldwijd besloten het label opnieuw elpees te laten uit geven. Blue Note, opgericht in 1939, werd bekend door zyn vormgeving van de hoes, de goe de en informatieve hoesteksten door gerenommeerde Ameri kaanse jazzcritici, de karakteris tieke klank van de studio-opna me en het allerbelangrijkste: de muziek van Art Blakey's Jazz- messengers, Horace Silver en Clifford Brown. Lloyd hoort in dit rytje eigen lijk niet thuis. Hy wordt op deze life-opname, een concert in juli 1983 in Kopenhagen, begeleid door bassist Palle Danielson, drummer Son Ship Theus en de zeer kleine pianist Michel Pe- trucciani. Lloyd, die naast tenor saxofoon ook nog fluit en hobo speelt, kwam publicitair omhoog tijdens de flower power aan het eind van de jaren zestig, door het brengen van een slap aftreksel van net-niet Coltrane muziek, die hij trouwens nog steeds speelt. Kennelijk kan hij met deze act maar één keer in de vijftien jaar de wereldpers halen. Maar on danks dat trekt deze muziek op een aangename wijze voorbij met korte citaten uit jazzclassics. In het nummer Third floor Ri chard zingt gast-zanger Bobby McFerrin een imitatie van trom pettist Chet Baker, die ook be kend is als zanger. El Encanto is een vriendelijk Latynsameri- kaanè fluitstukje a la Herbie Mann. Het laatste en langste nummer Night blooming Jasmi ne biedt de overige kwartetleden de ruimte om zich te uiten. WSW Nine Tobs Gruffy Splurge (Eksakt 015) Nine Tobs is een groep die eind 1984 is opgeheven en ter af sluiting een plaat heeft opgeno men. Deze min of meer gelegen-, heidsformatie maakt een soort moderne popmuziek met ele menten uit de vroegere muziek van Frank Zappa, zonder diens gebruik van satirische teksten. Ook horen we iets van de sfeer van zanger David Thomas (ex Père Ubu). De Zappa vergelij king gaat niet op voor de instru mentatie van de groep: piano, synthesizer, twee saxen, gitaar en basgitaar en slagwerk. Ner gens is er één instrument over heersend. Dit wordt zelfs verme den door de vaak fragmentari sche bijdragen van de musici. Er wordt meer gewerkt met een ver vreemdend groepsgeluid. Dit wordt nog in de hand ge werkt door de surrealistische da- da-achtige teksten van Han Buhrs. Veelal tezamen gezongen met zangeres Yvonne Kroeze. Het zingen is echter beperkt tot een soort voordracht op seriële muziek en de emoties gaan niet diep. De muziek klinkt deels ge construeerd maar in het begin van 'A humming oddball starts yakking' is een ritmisch tempo te horen met veel intense soli op de achtergrond. WSW Vandaag voor de afwisseling weer eens een aantal opgaven. Diagram I is een grappige com positie van de Rus Tsjiroelik. Wit speelt en geeft mat in vier zetten. Diagram II is afkomstig uit de Duitse Bundesliga, King-Pod- zielny. Wit maakt het snel uit. In diagram III speelt het Hongaarse schaakwonder Zsusza Polgar met zwart tegen Smirnov. Wit heeft net Pb6xd5 gespeeld, maar dat wordt krachtig weerlegd. Hoe? Diagram IV komt uit het laatst gespeelde Hoogoventoer nooi. De stelling draagt nog de sporen van een krachtige aanval van Ligterink die met wit de ro- kade van Beljavski heeft verhin derd. Dit bleek echter niet beslis send. Beljavski is nu aan zet en slaat hard terug. Hoe? Oplossin gen in de volgende rubriek. Voor de laatste maal wil ik daag mee terug Nederlands kampioenschap 1985 met een gestroomlijnde partij uit de zevende ronde en wel van on-, dergetekende. öcnolma-Vermin. 1.32-2819-23 28x19 14x23 35-30 18-22 40-35 12- 18 45-40 7-12 6.33-29 13-19 31-27 22x31 36x27 8-13 39-33 10-14 44- 39 20-24 11.29x20 15x24 50-44? Hoewel minder mooi lijkt mij 49- 44 beter. Wit heeft dan nl. meer controle over zijn linkervleugel, In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd heb je voor brid ge niet bepaald een wiskundek nobbel nodig. Wiskundigen blij ken in de praktijk zeker geen be tere bridgers te zijn dan andere beroepsbeoefenaars. En daar uit blijkt maar weer dat bridge meer is dan het analyseren van bepaal de speelfiguren. Dat is ook de re den waarom bridge zo moeilijk in een computer is té stoppen. Een beetje psychologie, inzicht in de bedoelingen van de tegen standers, een goede communica tie met de partner enz. zijn facto ren die een zeker zo belangrijke rol spelen. Vroeger kwamen topbridgers voornamelijk voort uit de wereld der juristen, aldus Jeremy Flint in The Times. Tegenwoordig zijn veel experts afkomstig uit de we reld der computertechniek, ter wijl uit dezelfde Engelse bron blijkt dat b.v. artsen bepaald on der het gemiddelde scoren waar het topbridge betreft. Het volgende spel illustreert hoe experts conclusies kunnen trekken uit op zich verborgen aanwijzingen uit bied- of spelver- loop. Zuid, allen. Het bieden was simpel: zuid 2 SA, noord 3 SA. West startte met KI B, door oost Bij de PTT worden op korte ter mijn vierzijdig getande en ge nummerde postzegels in rollen van 5000 stuks in gebruik geno men. In dit verband heeft de PTT onlangs reeds orders geplaatst bij Joh. Enschedé te Haarlem. Tot nu toe bevatten de rollen niet meer dan 500 of 1000 zegels. Met deze grotere rollen komt de PTT tegemoet'aan een verzoek van een groot bedrijf, dat grote hoe veelheden met zegels gefran keerd reclamemateriaal ver stuurt. Inmiddels hebben zich al meer bedrijven voor het gebruik van de grotere rollen gemeld. De zegels van de grotere rollen zul len, dit in tegenstelling tot die van de kleinere rollen, niet te krijgen zijn aan de postloketten. O 4> H 9 7 OP 762 O 108 7 63 V 2 V1053 N *82 ?HB4 W 0 5? 10 9 8 5 3 O 9 2 JB54 B 10 9 7 ♦AH 5 AB64 9AV O AH V 8643 overgenomen met de heer. KI A en nog twee klaverslagen volg den, waarna west Ru 9 naspeel de. Dat zette zuid aan het denken. Hij had nog vele kansen, zoals de snit in schoppen, dan wel harten. De beste speelwijze lijkt de hoge ruitens in incasseren, gevolgd door Sch A en Sch H, in de hoop dat de vrouw valt. Is dat niet het geval dan kan, nadat noords vrije ruitens zijn geïncasseerd, de har tensnit worden geprobeerd. door Dirk Sikkei terwijl ook 23-28 33x22 17x28 39- 33! geen problemen geeft. Nu is 23-28 natuurlijk verbo den. 5-10 33-29 24x33 38x29 1-7! Na 10-15 volgt 30-24 19x30 35x24 en van voordeel voor zwart is geen sprake b.v. 23-28 43-38 1-7 38-32 18-23 29x18 13x31 37x26 etc. 43-38. Het is moeilijk een be tere zet voor wit aan te geven, be kijkt u de volgende varianten maar: 1; 30-24 19x30 35x24 23-28 43-38? 28-33! 39x28 14-19! W+ 2; 42-28 10-15 dreigt met 14-20 de witte korte vleugel lam te leggen 30-24 19x30 35x24 23-28 48-42 en weer brengt 28-33 en 14-19 de winst. 14-20!! Deze zet heb ik wel 10 maal gecontroleerd voordat ik hem eindelijk speelde. Waar schijnlijk kunt u zich dat wel voorstellen. 16.48-43 Wellicht was 27-21 16x27 30-24 19x30 34x5 23x32 37x28 13-19 5x23 18x29 42- 38 beter geweest, omdat schijf 29 niet te verdedigen is. Met 12-18! blijft zwart echter beter staan. 10- 15. Zwart controleert nu de stel ling. 39-33 2-8. Het alternatief is 20-25 43-39 17-22! 41-36 22x31 36- x27 12-17 21.46-41 17-22 41-36 22- x31 36x27 11-17 49-43 8-12 47-41 20-24 26.29x20 15x24 33-39? Waarschijnlijk de definitieve fout. 38-32 7-11 33-29 24x33 39x28 had betere remisekansen gege ven, alhoewel zwart dan zowel in 3-8(!) als 9-14 een goede voortzet ting heeft. 24x33 38x29 17-21! 37- 32 7-11 39-33 12-17 31.44-39 17-22 42-38 22x31 32-28 23x32 38x36 19- 23! 41-37 11-17 36.43-38 17-22 30- 24 21-26 35-30 6-11 30-25 11-17 40- 35 17-21 41.25-20 22-28! 33x22 18- x27 29x18 13x22 37-32 9-13 34-29? Meer verdediging had 20-14 ge geven: 13-18 24-20 27-31 36x27 22- x31 20-15 31-36 14-10 36-41 10-5. Ik ben er echter van overtuigd dat zwart na 18-23 5x28 41-46 uit eindelijk aan het langste eind zal trekken. 22-28 46.32x23 27-31 36- x27 21x34 29x40 26-31 20-14 31-37 24-20 37-41 en wit gaf zich ge wonnen. door Ton Schipperheyn Om een zo groot mogelijke va riatie in de te gebruiken zegels te krijgen heeft de PTT besloten om enkele reeds uitgegeven per manente en bijzondere zegels, naast de gebruikelijke vellen, ook te laten maken op rollen van 5000 stuks. Op de achterzijde van de zegels komen, voor controle doeleinden, nummers. Om de vijf zegels zullen vijf maal de tel- nummers 005 tot 995 worden ge bruikt. Voorlopig zullen twee Beatrix- zegels en zes bijzondere zegels in rollen van 5000 stuks worden aangemaakt. Daarnaast zullen de bestaande cijferzegels van het ty pe Crouwel in de waarden 10,25, 45 en 50 cent in grote rollen wor den vervaardigd. Met de bestaan de rolzegels in deze waarden zal echter geen enkel verschil ont staan. In deze categorie bestaan reeds de volgnummers 005 tot 995. De permanente zegels type Beatrix en de bijzondere zegels van de grote rollen worden niet tweezijdig, maar vierzijdig ge tand uitgevoerd, dit om geen ver schil te creëren met zegels uit vellen. Zoals opgemerkt zullen de ze gels van rollen van 5000 stuks niet op postkantoren te koop zijn. Ze zullen uitsluitend te krij gen zijn bij de Filatelistische Maar, vroeg zuid zich af, speelde west ruiten terug? In fei te is Ru 9 een gevaarlijke kaart om na te spelen. West kan daar mee een honneur uit oosts hand snijden, iets dat de leider, met slechts een enkele entree in noord, moeilyk kan uitzoeken. Tenzij, ja tenzij west weet dat rui ten naspelen geen kwaad kan, b.v. omdat hij zelf alle uitstaande plaatjes heeft en derhalve kan concluderen dat zuid de rest van de punten heeft. Zuid besloot daarop te spelen. Hy incasseerde Sch AH en alle ruitens, hetgeen leidde tot: 9 V N - OHB WQ C1098 *- Z +- ♦B <?AV - Op Ru 8 speelde zuid Sch B bij en west zette ook argeloos moge lijk Ha H sec. Maar zuid volgde consequent zijn plan en sloeg Ha A, waarna Ha V voor de 12e slag zorgde. Dienst te Groningen. Het giro nummer van deze dienst is 506900. De volgende waarden zijn of worden in rollen van 500 stuks aangemaakt 90 cent Beatrix (vierzijdig getand), te bestellen bij de FD te Groningen onder nummer 40.40.16, prijs per strook van vyf 4,50; 140 cent Beatrix (vierzijdig), bestelnum mer 40.40.22 7.00; 70 cent Wil lem van Oranje (1984), nr. 84.46.00 3,50; 50 cent Europa (1984), nr. 84.44.11 2,50; 70 cent' Europa (1984), nr. 84.44.12 3,50; 70 cent Toerisme (1985), nr. 85.42.12 3,50; 60 cent Bevrijding (1985), nr. 85.44.12 3,00 en 65 cent Bevrijding (1985), bestel nummer 85.44.13, prijs per strook van vijf 3,25. De zegels zullen voor de hand worden verkocht. Aan verzoeken om bepaalde nummers kan niet worden voldaan. De overgangs- nümmers 005-000-995 kunnen niet in één strook worden gele verd. Tot slot laat de PTT weten dat de zegels machinaal van el kaar worden gescheiden. De tan ding kan daardoor van vermin derde kwaliteit zijn. Reclames hierover kunnen daarom niet in behandeling worden genomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 25