KRO volgt pausbezoek op de voet 'Festivals vind ik altijd vreemd' Ook buitenlandse radio en tv toont veel belangstelling Expositie tijdens Holland Festival DONDERDAG 9 MEI 1985 PAGINA 29 HILVERSUM (GPD) - De KRO de spreekbuis van de paus, His Masters Voice? KRO- media-directeur Richard Schoonhoven verstrakt: „Ik zou eigenlijk boos moeten wor den om zo'n veronderstelling... De KRO-journalistiek heeft al door de jaren heen een zekere faam. Het pausbezoek zullen we op dezelfde wijze verslaan als we dat doen met andere ge beurtenissen: met respect voor de feiten". Tijdens het bezoek van Johannes Paulus II heeft de Katholieke Ra dio Omroep (KRO) het druk. De omroep is van zaterdagmiddag tot woensdagmorgen bijna constant te horen op Hilversum II, in totaal 57 uur. De KRO-tv besteedt 28 uur zendtijd aan het bezoek. „De groot ste klus in ons zestigjarig bestaan", zegt Schoonhoven. De katholieke omroep zal alle re ligieuze evenementen integraal uit zenden en voorzien van commen taar en achtergrondinformatie. De voorbereidingen zijn al een jaar ge leden begonnen. De NOS brengt de niet-religieuze onderdelen van het bezoek in beeld, zo'n vijf uur. De KRO heeft honderd medewer kers ingezet voor het project. Om het geheel technisch mogelijk te maken schakelt de Nederlandse Omroep Stichting tweehonderdze ventig man in. Hoeveel de verslaggeving in to taal vergt kan de KRO niet becijfe ren, omdat de personeelskosten er anders ook waren geweest en er andere programma's gemaakt had den moeten worden. Tussen 11 en 15 mei zou de KRO normaal ge sproken twaalf uur tv-zendtijd hebben gehad. Minister Brinkman van WVC heeft zestien extra tv- uren beschikbaar gesteld en het kost de omroep 300.000 gulden om die te vullen. Dat bedrag wordt ge haald uit de pot stichtingsgelden, waardoor er geen aanslag wordt gepleegd op het programmabud get. De 57 radio-uren heeft de KRO gekregen door zendtijd te ruilen met andere omroepen. Media-directeur Richard Schoonhoven: „Zo'n evenement is natuurlijk geen ziekte die plotse ling over je heenkomt. We zijn elke keer als de Stichting Pausbezoek weer een programma-onderdeel rond had, meteen gaan onderzoe ken wat onze mogelijkheden wa- Ook het buitenland toont veel belangstelling voor het pausbe zoek. Van de in totaal 1.200 journalisten, fotografen, cameramensen en technici die door de Stichting Pausbezoek zijn geaccrediteerd, komen er driehonderd van over de grens. West-Duitsland, Italië en Frankrijk sturen ploegen van respectievelijk 60, 53 en 42 mensen. Polen wordt door tien verslaggevers op de hoogte gehouden. Nige ria heeft één journalist afgevaardigd. Voor de berichtgeving in de Verenigde Staten en Canada komt een ploeg van 57 personen over, waaronder een poule van de belangrijkste Amerikaanse televisie maatschappijen. De door KRO en NOS verzorgde televisieverslaggeving wordt door België en West-Duitsland gedeeltelijk rechtstreeks overgeno men. Oostenrijk, Luxemburg, Spanje, Italië en Zwitserland zenden samenvattingen uit. De radioverslaggeving van toespraken van de paus wordt overgenomen door Italië, het Vaticaan, Frankrijk, Bel gië en Luxemburg. KRO-mediadirecteur Richard Schoonhoven: "De KRO de spreek buis van de paus? Wij zullen het pausbezoek verslaan als alle ande re gebeurtenissen". (foto gpd) ren. In de loop van het afgelopen jaar zijn zich steeds meer mede werkers met het project gaan be zighouden. De helft van het perso neel van de afdelingen radio en te levisie is erbij betrokken". „De KRO-directie heeft haar me dewerkers volgens Schoonhoven goed ingelicht over JPII. Thema's die de Heilige Vader in het verle den tijdens bezoeken heeft bespro ken en nu mogelijk zal bespreken, zijn in informatie-bulletins aan het personeel belicht. Vlak voor de komst van de paus verschijnt er voor intern gebruik nog een kran tje met knipsels van alle artikelen die de laatste dagen in de kranten zijn verschenen. Privileges De directeur ontkent dat de KRO vooraf over meer informatie be schikt dan schrijvende journalis ten. „Ook wij krijgen de toespra ken van de paus pas op de dag dat hij ze uitspreekt. Wij hebben abso luut geen privileges boven de rest van de pers. Een interview met de paus zit er voor ons bijvoorbeeld ook niet in. Hooguit drie woorden tijdens de vliegreis van Rome naar Schiphol, maar daar zijn een hele boel verslaggevers bij". Voor de televisie-beelden wor den 41 camera's opgesteld op de verschillende locaties in het land. De centrale studio-presentatie is in handen van Ton Verlind en Cees Brinkhuisen. Een „gatenploeg" met verslaggever Wilhbrord Fre- quin is inzetbaar op de plaatsen waar iets gebeurt dat niet in het programma staat. De radio-verslaggeving krijgt de formule van het NOS-sportpro- gramma Langs de Lijn. Bij de openbare gebeurtenissen wordt de paus op de voet gevolgd. Alle vie ringen en toespraken worden rechtstreeks en in z'n geheel uitge zonden. Van de rondritten wordt in flitsen verslag gedaan. De reporta ges worden afgewisseld mwet mu ziek, actualiteiten in Echo, paus- journaals' en het ANP-nieuws. Zowel bij de radio als bij de tv zijn er panels van katholieken, die commentaar en nabeschouwingen geven. Het tv-panel bestaat uit me vrouw W. Stael-Merkx, staffunctio naris van het Katholieke Bureau voor Sexualiteit en Relatievorming in Utrecht; pater R. van Rossum, hoogleraar missiologie aan de Ho geschool voor Theologie en Pasto raat in Heerlen en prof. dr. R. de Moor, rector magnificus van de Ka tholieke Hogeschool in Tilburg. In het radio-panel hebben de vol gende personen zitting: drs. J. Scheurs, aalmoezenier van sociale werken in Limburg; mevrouw T. Andrée, klinisch pedagoge en do cent aan de universiteit in Utrecht en A. Bindels, ziekenhuisdirecteur in Delft. Richard Schoonhoven: „Wij heb ben expres niet gekozen voor pa nels die representatief zijn voor on ze maatschappij. Het zijn mensen die nog in staat zijn om te kijken en te luisteren en niet meteen gaan polariseren. Intelligente mensen die inzicht hebben in het Romein se denken, zelf analyserend bezig zijn en niet standpuntelijk. Nee, ze zijn niet kleurloos, ze zitten alleen niet aan statements gebakken". Op de vraag wat de KRO met eventuele anti-paus-demonstraties en rellen doet, reageert Schoonho ven in eerste instantie enigszins verbaasd, alsof daarop niet wordt gerekend. Dan zegt hij: „TV-eind- redacteur Fons Peters maakt de journalistieke afweging in dat soort gevallen. Telkens als zich zoiets voordoet, moet gewogen worden of het belangrijk genoeg is om er aandacht aan te besteden. Wij zullen een eucharistieviering met 20.000 mensen niet onderbre ken als buiten een groepje van tien personen staat te schreeuwen. Maar waar de grens ligt is niet van te voren vast te stellen". „Tijdens de benoeming van bis schop Ter Schure stonden er voor de kerk twee uur lang mensen ac tie te voeren. Dat hoorde je in de kerk en onze commentator heeft toen gezegd dat er buiten een de monstratie aan de gang was. Dan krijg je twee soorten reacties. De één zegt: Waarom kregen we dat niet te zien? En de ander: Schande dat daar melding van wordt ge maakt. Voor mij is dat het bewijs dat hoe je 't ook doet, je doet 't nooit naar ieders tevredenheid, en dat is meteen ook weer het aardige van zo'n gebeurtenis". „Maar goed, als zich incidenten voordoen, zal de .gatenploeg' dat wellicht bij elkaar vegen. Nee, in aanslagen geloof ik niet. Dokkum (waar Bonifatius in 754 werd ver moord - red.) is al weer zo'n tijd ge leden". Leidse orgeldag in vijf kerken LEIDEN - De Leidse orgeldag wordt zaterdag voor de derde achtereenvolgende keer gehouden. In vijf kerken worden concerten gegeven op historisch belangwek kende orgels. De Amerikaanse beiaardier Carl Bangs luidt om 10.15 uur de orgel dag in met een concert op het caril lon van het stadhuis. Jan Schmitz bespeelt om 11.00 uur het orgel van de Hartebrugkerk aan de Haarlem merstraat. In de Hooglandse kerk bespeelt Joop Brons vanaf 11.45 uur het grote orgel. Daarna bege leidt hij hoboïst Hans Roskam op het kabinetorgel. In restaurant Het Koetshuis wordt om 12.30 uur een orgellunch gehouden. Het orgel van de Lutherse Kerk aan de Hooglandse Kerkgracht wordt vanaf 13.40 uur bespeeld door Henk Jasperse. Hij brengt on dermeer een werk van de achttien de eeuwse Leidse componist C.F. Ruppe ten gehore. Wim van der Reijden (orgel), Barbara van der Reijden en Jeremy Bangs (blok fluit) musiceren vanaf 14.15 uur in de Lokhorstkerk. De slotmanifestatie begint om 15.00 uur in de Pieterskerk. Henk Kooiker speelt daar samen met het Leids Toonkunstorkest o.l.v. Pie- ter Verhoeff een orgelconcert van Handel. Ben Fey brengt de Suite Gothique van Boëllmann en Jan Schmitz improviseert op een door een draaiorgel aangegeven thema. Hij voert ook samen met het Noordhollands Koperkwartet een werk van Monnikendam uit. Dat koperkwartet geeft vooraf gaande aan de concerten een intra- da vóór de kerk. Alle concerten kunnen kosteloos worden bijge woond. JOURNAAL - De dubbele presentatie van het acht uur-journaal zal geduren de de zomermaanden worden opge schort. Gebrek aan mankracht is vol gens een woordvoerder van de NOS de reden dat tijdens de zomermaanden, waarschijnlijk vanaf begin juli, weer een éénmanspresentatie zal worden in gevoerd. Daarnaast zal worden onderzocht of de dubbelpresentatie verbeterd kan worden. Er wordt onder andere ge zocht naar een oplossing voor een bete re camera-opstelling, die het mogelijk moet maken de beide presentatoren frontaal in beeld te krijgen en niet, zo als tot nu toe, alleen van de zijkant. Fenomenaal spel in 'Moorddroom' 'Moorddroom' van Edwin de Vries en Annechien Vink. Een co-produc- tie van 't Hoogt en De Salon. Regie: Edwin de Vries. Spel: Dora van der Groen ten Esgo Heil. Gezien op 8 mei In het LAK-theater. Daar ook van avond nog. LEIDEN - In Amsterdam zijn maandag de belangrijkste to neelprijzen van ons land toege kend voor het seizoen 1984-1985. Voor haar spel in 'De Troonsaf stand* bij de Haagsche Comedie ontvangt Anne-Wil Blankers de Theo d'Or. Ik heb haar helaas niet zien spelen, maar ik heb gis teravond wel mogen genieten van het fenomenale spel van Do- ra van der Groen in 'Moord droom'. Misschien is de keuze wel te vroeg gemaakt: 'Moord droom' is pas eind vorige week in première gegaan. Oorspronkelijk zou regisseur Edwin de Vries de tekst 'La ma- ladie de la mort' van de Franse schrijfster Marguerite Duras ens ceneren. Maar Duras, schrijfster van o.a. ook het pas in Leiden op gevoerde 'Hiroshima Mon Amour', weigerde plotseling de toestemming voor alle toneelbe werkingen van haar werk buiten Frankrijk. Samen met Anne chien Vink heeft De Vries toen een stuk geschreven over een denkbeeldig bezoek van een jon geman aan een door hem zeer be wonderde oude, lichamelijk sterk aftakelende schrijfster. De ondertitel van dit zelfstan dige, maar sterk op thema's uit Duras' werk gebaseerde stuk Esgo Heil en Dora van der Groen als de jonge bezoeker en de oude schrijfster in 'Moorddroom(foto p.r.t luidt: 'de imaginaire eliminatie van een lezer'. De ontmoeting lijkt zich ook slechts in de ver beelding van de jongeman af te spelen. Aan begin en eind spreekt hij namelijk in de verle den toekomende tijd: 'ik zou haar gebeld hebben; ik zou bij haar op bezoek zijn gegaan en dan zou ik haar gevraagd hebbe- n enzovoort. Maar zij is zo echt als maar zijn kan. Zij toont alle tekenen van een alcoholiste die dreigt tussen de wal en het schip van ontwen ning en zwaar medicijnenge- bruik terecht te komen. Ze is eenkennig, wispelturig, veelei send, lastig als een dreinend kind en dan weer zeer levenswijs en sterk. Ze geeft af op de weten schappers die haar werk tot op het bot ontleden en alles verkla ren, en ze is bang voor hen, net zo bang als voor de artsen die door middel van een encefalogram door willen dringen in haar her- Werkelijk contact tussen de twee lijkt niet mogelijk. Hij weet zich ook geen raad met het fysie ke contact tussen hen. Als ze el kaar omhelzen lijkt hij zich be wust te worden van haar aftake ling, haar ouderdom, de zwakte van haar lichaam die zo sterk contrasteert met zijn ideaal beeld, haar geest, haar boeken. De speelstijlen van de twee spe lers lijken ook te botsen. De re gisseur heeft volgens mij bewust het gestileerde ingehouden spel van Esgo Heil als de jongeman geplaatst tegenover de enorm sterke, natuurlijke aanwezigheid van Dora van der Groen. Haar spel is zo werkelijk, zo precies en tegelijk spontaan, dat Heil juist dankzij die stilering overeind blijft. 'Moorddroom' is een voor stelling die door de mooie tekst, de ongedwongen en vaak grappi ge regie, maar vooral door het spel van Dora van der Groen zeer de moeite waard is. MARC VAN DER VELDEN AMSTERDAM (ANP) - Kunst-Rai 85 heet de kunstmanifestatie die tijdens het Holland Festival van 5 tot en met 9 juni in het nieuwe ge deelte van de RAI zal plaats vinden en een tentoonstelling van Neder landse en Westduitse beeldende kunst en een kunstbeurs van twin tig Nederlandse en veertien West duitse galerieën omvat. De tentoonstelling van Neder landse en Westduitse hedendaagse kunst is diagonaal in het hart van de Randstadhal van de RAI opge steld, met daar de kunstbeurs waar de 34 galerieën ieder werk van vaak één maar in enkele gevallen meer van hun eigen kunstenaars exposeren. In totaal zullen tien Nederlandse en tien Westduitse hedendaagse kunstenaars deelnemen aan de centrale tentoonstelling. Deze ex positie is samengesteld door twee onafhankelijke Nederlandse des kundigen op het gebied van beel dende kunst: Marie Hélène Cor- nips, conservatrice van het Gronin ger Museum en Karei Schampers, conservator van Stedelijk Museum in Amsterdam. De samenstellers van de tentoon stelling hebben laten weten niet de pretentie te hebben een overzicht te geven van wat'zich op het totale vlak van de beeldende kunst in Ne derland en West-Duitsland af speelt. Zij willen met hun selectie - bijeengehaald uit musea en parti culiere collecties - een persoonlijke visie geven. Er hangt op een opper vlakte van duizend vierkante me ter werk van onder meer de Neder- Chris Rea moet op Pinkpop wennen aan daglicht landse kunstenaars Frank van den Broeck, René Daniëls, Ger van Elk, Rob Koningsbruggen, Reinier Lucassen en Henk Visch en van hun Westduitse collega's Georg Dokoupil, Isa Genzken, Gerhard Richter en Thomas Schütte. De kunstenaars tonen ieder gemid deld vijf werken The Stranglers en Chris Rea komen dit jaar ook voor een optreden naar Pinkpop. Directeur Jan Smeets van het jaarlijkse openluchtfestival in Geleen (27 mei) heeft de onderhandelingen met beide groepen afgerond. Daarmee is het Pinkpopprogramma compleet. Anderen menen dat met deze aanvulling de zestiende editie van Pinkpop toch nog gered kan wor den. In totaal treden acht bands op. Pinkpop begint op Pinkstermaandag om 10 uur met een concert van de winnaar van talentenjacht De Grote Prijs van Nederland, Gaga. Daarna treden achtereenvolgens op: Jason the Scorchers, Chris Rea band, China Crisis, Yngwie Malmsteen, The Stranglers, King en Steelpulse. In de loop van deze maand verschijnt van de nieuwe (zevende) Rea- elpee 'Shamrock Diaries' een tweede single. Omdat de huidige single 'Stainsby Girls' in Hilversum niet wordt opgepikt, wordt binnenkort het nummer 'Josephine' op 45 toeren uitgebracht. De versie, zoals die op de overigens voortreffelijke elpee staat, wordt in Parijs opnieuw opgeno men. Er verschijnt dan een nieuwe up-tempo re-mix van 'Josephine'. Chris Rea was deze week voor concerten o.a. in Düsseldorf en Utrecht. Pieter van der Pleog sprak met hem. UTRECHT (GPD) - Zijn tourma nager Harry McDonald geeft ons een kwartiertje. „Er is geen voor programma en we moeten op tijd beginnen", zegt hij. Chris Rea zucht. Hij zou ook wel wat langer willen praten. Althans zo lijkt het. Nog snel regelt hij even dat er vooral een fles bronwater op de bühnes voor hem klaarstaat. Dan gaat de deur dicht. Rea gaat zitten. Interviews moeten hem zo langza merhand de gezandstraalde keel uitkomen. „Shamrock Diaries is helemaal niet zo anders dan de voorgaande elpees. Dat heb ik tenminste hele maal niet bewust gedaan. Ik schrijf gewoon wat ik mooi vind. En of het nu zus of zo klinkt, daar gaat het mij in feite niet om. Ik hoef niet zo nodig. Ik wil ook helemaal geen pop-artiest zijn. Laat mii maar mu- door Pieter van der Ploeg ziek maken. Dan ben ik tevreden. In de studio maar ook tijdens con certen". De in het Engelse indus triestadje Middlesborough gebo ren zanger-gitarist steekt van wal alsof ook hij denkt dat een kwar tiertje veel te kort is. Elkie Brooks en Rod Stewart vertolkten zijn nummers en scoor den ermee. Voor Rea zelf hoeft een hitsingle niet zo nodig. „Het is leuk om een enorme hit te hebben. Maar het is allemaal zo betrekkelijk. Bo vendien kan ik zo niet werken. Ik ga niet zitten schrijven met de ge dachte van 'hiermee wil ik in de hitlijsten terechtkomen'. Zoiets Bach-en Handelfestival in Den Haag DEN HAAG (ANP) - De stichting Haags Bach Festival heeft zich in het Europees Muziekjaar ook over Handel ontfermd, opdat de driehonderste geboortedag van beide componisten niet onopgemerkt blijven. Van 15 tot en met 29 september zal het publiek in de Residentie bijna alle genres van Bach en Handel kunnen vergelijken. Het programma speelt zich af op tien verschillende plaatsen in de stad. Hoogtepunten zijn de scenische uitvoeringen in de Grote Kerk van Handels oratorium Belshazzar onder leiding van Wolfgang Seeliger en met medewerking van het Kamerorkest en het Concertkoor van Darm stadt. Kamermuziek is vertegenwoordigd in recitals voor cello, clavecim- bel en bartion en uitvoeringen van Musica Antiqua Köln, La Petite Ban de, Camerata Köln en Sonata da-Camera. Het festival begint met de solocantate „Jauchzet Gott in allem Landen" van Bach in de Kloosterkerk, waar twee weken later de manifestatie wordt besloten met de Hohe Messe van Bach door het Residentie Bach- koor en -orkest onder leiding van Gerard Akkerhuis. Het Scapino-ballet geeft in de aula van het nieuwe Museon een uitvoe ring van drie balletten op muziek van Bach en Handel. Daar voert Came rata Amsterdam ook Handels opera Acis and Galathea in de regie van Mireille Pédaugé uit. Frank Koopman geeft in zijn poppentheater voor stellingen van Bachs cantate Der Streit zwischen Phoebus und Pan, en van ,Bach met poppen'. Chris Rea: "Ik rijk? Dan moet je m'n schoenen eens moet vanzelf gaan. En anders maar niet. Ik ben gelukkig". Ook al hebben andere artiesten Rea's composities gebruikt om nog bekender te worden en ook een aardige stuiver aan over te houden, Rea zelf is er naar eigen zeggen nog steeds niet rijk van geworden. Om aan te geven op wat voor voet hy leeft, steekt hij ineens zijn been in de lucht. Een afgetrapt gympie is wat hij wil laten zien. „Kijk maar, ik ben niet rijk", zegt hij. „Ik wil helemaal niet zo'n grote ster zijn, van wie de ene plaat na de andere in de hitlijsten staat. Ten eerste krijg je het dan veel te druk. Bovendien verwacht men telkens weer meer. Een nieuwe plaat moet altijd weer beter zijn dan de vorige. Op een gegeven moment, als zoiets niet lukt, kun je heel diep vallen. Dan zeggen ze; „Chris, je bent nu een ex-rockster". Dan heb ik liever dat ze me vergelijken met Van Morrisson of Jackson Browns. Die zie je toch ook bijna nooit met een 'echte hit". Joggingbroek Hoewel vooral in zijn beginperio de de Britse muziekpers zich heftig afzette tegen Rea, „die zo Ameri kaans klonk", zijn de Amerikanen tot dusver nooit echt onder de in druk geweest van de zanger die in Europa voor alleen maar uitver kochte zalen optreedt. „Ik houd van Europa. Amerika hoeft niet. Na deze tournee ga ik acht weken uitrusten. En denken aan een nieu we elpee. Eerst moet ik weer mens worden. Ergens op de Bahama's. Samen met vrouw en Josephine ('My little daughter'). Eind mei (27e) komt Rea weer naar Nederland. Dan staat hij met zijn nieuwe begeleidingsband, waarmee hij ook Shamrock Diaries maakte, op Pinkpop. „Festivals vind ik altijd een beetje vreemd. Dat daglicht is maar moeilijk wen nen als je bijna uitsluitend in don kere zalen optreedt. Bovendien is de hele sfeer anders. Je kunt geen soundcheck doen en je staat te spe len voor een compleet ander pu bliek. Maar ik vind het wel een kick om na Torhout-Werchter (vo rig jaar PP) nu op Pinkpop te staan". Dan valt ineens Harry McDonald binnen. Chris Rea trekt zijn slob ber joggingbroek nog eens flink op. Dan gaat hij staan. De blik in de ogen van zijn tourmanager zegt hem genoeg. Over een paar minu ten moet hij beginnen. Chris Rea staat op, geeft een hand en is weg. Nog geen drie minuten later klinkt het intro van zijn eerste nummer door de zaal. Rea staat al op de planken. Op nog steeds dezelfde gympies. CANNES - Het filmfestival in Cannes is gisteren geopend met de film 'Witness' van de Australische regisseur Peter Weir. Op de foto Milos For- man, voorzitter van de festivaljury, bij de officiële affiche. (foto ap> Jazzbeeld op tijdelijke plek LEIDEN - Een lang gekloesterde wens van Hot House gaat zaterdag in vervulling. Op het pleintje voor De Burcht in Leiden wordt dan een jazz- monument onthuld, voor zover bekend de eerste aan jazz gewijde sculp tuur in het land. Het beeldje is gemaakt door de Leidse beeldhouwer Rudi Struik. Wethouder Kuijers van cultuur onthult het om 16.30 uur. Het workshoporkest van Hot House vrolijkt de onthulling op. Hot House, dat vijftien jaar bestaat, zou graag willen dat het beeldje op het pleintje bij De Burcht zou mogen blijven staan. Daar heeft de gemen- te voorlopig nog geen toestemming voor gegeven. Daarom krijgt het na de onthulling een plaats in de concertruimte bij het LAK aan de Cleverin-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 29