Kijk uit wat je koopt De ene lijm is de andere niet HOBBY Een eend met z'n tweetjes De fotokorrel op de korrel Hulpjes Snoerloos elektrisch gereedschap VRIJE TIID De tien geboden voor de hedendaagse keuken Wastafelblad van kunststof Lassen zonder doorbranden DONDERDAG 9 MEI 1985 PAGINA 21 De opmars van de snoerloze elektrische machine is niet meer te stuiten. Aanvankelijk leek het een grapje; de eerste boormachientjes met een inge bouwde oplaadbare energiecel presteerden niet zo veel. Ze moesten amechtig tien tot twintig uur aan het stopcontact hangen om weer voldoende adem te krijgen... voldoende voor een half of hoogstens heel uurtje werken. Met weinig „po wer". De huidige accu-machines doen in vermogen nauwelijks onder voor krachtige direct net-gevoede ge reedschappen. Ze hebben duidelij ke voordelen ten opzichte van ma chines die via een snoer hun ener gie putten uit het elektriciteitsnet. Je kunt er overal mee werken: ach ter in de tuin, op de campging, in je bootje, boven op het dak. Geen ge doe met verlengsnoeren naar een stopcontact. Zo'n snoer, al dan niet verlengd, is behalve een lastpak ook een gevaar, vooral by werk buitenshuis. De snoerloze machine is in elektrisch opzicht volstrekt veilig. Maar vooral: heel gemakke lijk. Nadelen Nu de nadelen: tot nu toe zijn machines die op een (nikkel-cad- mium) cellenbatterij werken pittig van prijs. Ruwweg twee- tot drie maal zo duur als een vergelijkbare „conventionele", netgevoede ma chine. In de dhz-sector komt de snoerloze machine daarom ook nog maar traag op gang, wat de verkoop betreft. Vakmensen gebruiken ze echter in steeds toenemende mate. Lo gisch, want er moet vaak gewerkt worden in situaties waarin (nog) geen elektriciteit beschikbaar is (nieuwbouw, in de agrarische sec tor e Wat de doorbraak naar de consu mentenmarkt nog lijkt te blokke ren is vooral het gebrek aan stan daardisatie. Een (klein) aantal pio nierende fabrikanten volgt eigen systemen. Vorm en capaciteit van de uitwisselbare batterij verschil len. Wat het vermogen betreft wordt voornamelijk gewerkt met 7,2 en 9,2 volt. Inzake vorm is er onderscheid tussen blok- en staaf- vormige batterijen. Op zich is dit niet zo'n probleem, maar als je nu snoerloze machines van verschillende merken koopt, kun je hun batterijen niet met de zelfde oplader opjutten. Ze passen er, wat vorm en/of capaciteit be treft niet in. En wil je optimaal profiteren van het gemak van de accumachine, dan doe je er verstandig aan om minimaal twee uitwisselbare ac cu's te hebben. Terwijl de ene de draaiende machine in bedrijf is, zuigt de tweede zich vol met nieu we energie. Je bent dus merk- of type-gebon den. Merk X past niet in de oplader van merk Y. Dit zal de fabrikanten van deze nieuwe generatie van elektrisch gereedschap nog wel eens opbreken. En vooral de Ja panners, die duidelijk de boven toon voeren in deze ontwikkeling, lachen in hun vuistje. Typerend voor deze gang van zaken is het feit dat één van de meest vooraan staande Europese fabrikanten van elektrisch gereedschap vorig jaar met enige poeha een snoerloze boormachine lanceerde, die we bij nader inzien herkenden als een Ja panner met een ander kleurtje en een veranderd merkbeeld. In tech nisch opzicht exact hetzelfde... in prijs aanmerkelijk verschillend. De Europese versie (gewoon in het Verre Oosten gekocht) is zo'n 200 gulden duurder dan de originele, hier vrij onbekende uitvoering. Toch nog even een pluspunt noe- vermogen vergelijkbare netgevoe de machine. Vrijwel alle producen ten hebben hun accu-machines „omkeerbaar" gemaakt, dus zowel links- als rechtsom draaiend. Je kunt er dus ook machinaal schroe- ger dan van de machines die a navelstreng van moedertje giebedrijf gevoed worden. Maar dat is niet altijd een nadeel. Behalve snoerloze boormachines hebben we nu ook al handcirkelza- Kunnen we voor vier personen meestal rekenen op één flinke gemeste kip, als we wilde eend wil len eten is zo'n vogeltje toch gauw voor twee personen bedoeld. Tam me eenden, die net als de kip wor den gemest, zijn natuurlijk wat groter. Maar omdat ze op de aan vallige leeftijd van acht weken worden geslacht, zit er nog niet zo veel vlees aan. De legendarische Pekingeend moet overigens ook niet veel meer dan twee kilo we gen, anders is hij taai. Maar we hebben het hier over wilde eendjes. Het jachtseizoen daarvoor gaat afhankelijk van de soort - op 18 augustus of 1 septem ber open. De eendejacht is na 31 januari bij de wet verboden. Vroeger braadde men een wilde eend veel langer en dus gaarder dan we in onze tijd lekker vinden. Drie kwartier is echt wel genoeg. Het vlees is dan nog sappig en een beetje roze van kleur. Langer bra den - zoals de anderhalf uur die grootmoeder gewend was - maakt het vlees droog en soms zelfs taai. Pas de laatste jaren zijn we eraan gewend geraakt wilde vogels tnet zoals we bij slachtvee doen) vóór het braden in stukken te verdelen. Het malse borstvlees kan dan, als een biefstuk van de haas, in slechts enkele minuten worden gebraden. Want eigenlijk is het zonde om die heerlijkheid drie kwartier in de pan te laten. Veel vooraanstaande restaurants prijken tegenwoordig dan ook op hun menukaart met het een of an dere gerecht van 'magret de ca nard'. Soms staat daar trouwhartig bij dat het om de malse borstfilet van eend gaat. Dat had niet gehoe ven, want 'magret' alleen betekent al eendefilet. En eendefilet van eend is wel wat dubbelop. Die 'ca nard' weet trouwens heel wat in de Franse taal. 'Mon petit canard' is natuurlijk dat heerlijke hapje daar op mijn bord. Maar het betekent ook 'mijn schatje', en die zit tegen over mij aan tafel al net zo lekker te smikkelen als ik. Wie daar andere opvattingen over heeft, verspreidt valse geruchten. Dat noemen ze in het Frans 'Lancer des canards'. Eend met sinaasappel is waar schijnlijk wel de bekende berei dingswijze voor deze vogel. Het is uiteraard een nogal zoet gerecht, en volgens de moderne opvattin gen dan ook eigenlijk niet zo ge slaagd. De smaak van de wilde eend wordt veel te veel geweld aangedaan, terwijl we juist streven naar puur natuur. Een combinatie met zoetzure ingrediënten vinden keukenmeesters heel wat meer van deze tijd. De in toprestaurants zo geliefde frambozenazijn bijvoor beeld, of de Aziatische combinatie met verse gemberwortel. De echt vaderlandse eend met appel kan daarom, mits een moderne berei dingswijze wordt toegepast, dan ook zeker de toets der kritiek door staan. Hoewel de term „nouvelle cuisine" inmiddels zijn koperen jubileum heeft gevierd, zijn de uitgangspun ten nog net zo actueel als in 1973. Snoerloos electronisch gereedschap is er genoeg op de markt. Jammer genoeg ontbreekt elk standarisatie. Als consument moet je daarom verdraaid goed opletten als je dit soort gereedschap koopt. (Foto gpd> mend: de snoerloze machine is ven mee in- en uitdraaien. Zelfs êen» slagboren, glas- en tegelsnij- lichter, dus handzamer dan de qua draad tappen. Het toerental ligt la- ders, decoupeerzagen enz. Vlak- schuurmachines met oplaadbare energiebron komen binnenkort ook. Een compleet nieuwe genera tie, die de gereedschappen mét snoer binnen afzienbare tijd heel zware concurrentie gaan bezorgen! De uitwassen die de nieuwe kook- cultuur helaas enige tijd hebben begeleid, zijn gelukkig weer ver dwenen. Wat over is gebleven is een eerlijke, gezonde manier om voedse te bereiden. Zowat ieder een (beroepskoks, beroepshuis vrouwen en amateurkoks) is ervan overtuigd dat het goed is om zo vers mogelijke produkten te ge bruiken en die in zo kort mogelijke tijd gaar te maken. Het uiterlijk van de gerechten speelt een rol als nooit tevoren. Gault en Millau, de befaamde Franse schrijvers over het eten in de toprestaurants, hebben tien ge boden opgesteld waaraan een iedei die wel eens in een keuken werkt zich zou moeten houden. Mis schien staan deze geboden wel er gens in een marmeren tafel gebei teld. 1. Vermijd onnodige ingewik keldheden. Gebruik eenvoudige technieken zoals pocheren, bak ken en stomen. De uitzondering is bladerdeeg: het enige deeg dat is toegestaan in de nouvelle ci en het meest ingewikkelde maken. 2. Verkort de kooktijden. De we reldberoemde creatie van de ge broeders Troisgros, zalm met zu ring, wordt slechts 30 seconden ge- sauteerd. Dit maakt het gebruik van malse, verse ingrediënten noodzakelijk en leidt tot het vol gende gebod: 3. Ga regelmatig naar de markt Niet speciaal omdat daar de gulden een daalder waard zou zijn, maai omdat de produkten er bijna altijd veel verser zijn. Koop er vooral vis en schaaldieren. Vermijd rund vlees. 4. Verkort het menu. Charles Barrier en Roger Vergé, beroemde Franse koks, bevelen voor de huis houding aan slechts één perfecte gang te serveren. In hun eigen nou velle cuisine-restaurants echtei staan menu's op de kaart die wel acht gangen tellen. 5. Laat wild niet adellek worden en marineer het niet. Vooral de Ne derlandse restaurateur Jaap Klos- se heeft internationaal faam ver worven met zijn nieuwe van wildbereiding. Wild is het meest natuurlijke rode vlees, en dient daarom altijd rosé te worden gebraden. 6. Vermijd te weelderige sauzen. Het belangrijkste gebod hierbij is GEEN MEEL. Sauzen moeten worden gemaakt door het laten in koken van geurige vloeistoffen, de zogenaamde reductiesauzen. Ze worden licht gebonden met boter of room. Ze komen op het bord on der het gerecht, in tegenstelling tot de oude sauzen, die er overheen werden gegoten. Het gerecht is als het ware een eilandje in een vijver. 7. Keer terug tot de goede lokale keuken. Dat wil zeggen, gebruik de produkten uit de eigen streek. Maar vermijd de vette stoofpotten van het platteland. Toch zondigen nog steeds veel te veel koks en vooral hun gasten tegen dit gebod. Voor hen lijkt nog steeds te gelden: „Wat je ver haalt is lekker". 8. Maak gebruik van de moderne technologie. In de restaurantkeu ken betekent dat op zijn minst een hogedruk-stomer, thuis kunnen we het nauwelijks stellen zonder een elektronisch gestuurde food processor. Het kan heus wel zon der, maar dat kost wel veel meer van onze kostbare tijd. 9. Let op de gezondheid en de slanke lijn. Niet te veel suiker, niet te veel zout, niet frituren. Veel nieuwe koks zijn van mening dat rood vlees slecht voor de gezond heid is. 10. Creëer voortdurend. Dit ge bod brengt slechte koks ertoe om overal een plakje kiwi op te leggen, of trosjes roze peper te gebruiken. Toch is het een goed idee, en het stelt op zijn minst de verbeeldings kracht op de proef, zowel bij kok als consument. Het interessante is, dat met deze manier van koken het zonnige zuiden en oosten het gewonnen heeft van het grauwe noorden en westen. Rundvlees is uit, stoofpot ten zijn uit. Ingrediënten, zoals gar nalen, zijn in. En oesters worden nu gekookt, zoals de Chinezen het doen. Het lijkt wel of alles vooral duur moet zijn. En als het vers is, is dat mooi meegenomen. Reuzel en suiker smaken niet meer, dat is heel goed voor ons lijf. We zullen moeten leren hoe verrukkelijk frambozenazijn is. Een wastafelblad van sterke kunststof met een aan de onder kant gemonteerde kom is een praktisch en heel fraai nieuw produkt van een Nederlandse fabrikant van badkamermeu belen. Het bladoppervlak wordt niet verstoord door een over stekende bassinrand, zodat het gemakkelijk droog gemaakt kan worden. De rand is aan de voorzijde afgerond. De prijs van dit nieuwe blad met keramisch bassin (Sphinx) is verge leken met opbouwwastafels ook aantrekkelijk. Verkrijgbaar in de bekende sanitairkleuren. Fabrikant is Sanijura in Breda, tel. 076-226040. Als je een foto, of welk ander afgedrukt beeld dan ook on der een sterk vergrootglas bekijkt zie je dat het ogen schijnlijk egale vlak uit een „veld" van piepkleine korrel tjes bestaat. Het menselijk oog, dat alles in een verhou ding van „één op één" ziet, kan alleen opmerkelijke ver schillen in die korrelgrootte waarnemen. Sommige amateurfotografen ex perimenteren wel eens graag met een grove korrel. Anderen balen ervan... of hebben de expressie- mogelijkheden van een grofkor relige foto nog niet ontdekt. Het is toch de moeite waard om, met de camera in de hand en met de voorhanden zijnde technische hulpmiddelen (ontwikkelaar) eens uit te zoeken welke effecten bereikbaar zijn door met die kor relgrootte te stoeien. Om een be paald resultaat te bereiken moet je een beetje weten hoe dat alle maal in zijn werk gaat. Daarom nemen we hier de fotokorrel eens op de korrel. Zilverbeeld In de lichtgevoelige laag van een film zitten talloze heel kleine zilverzoutkiemen. Ze zijn licht gevoelig en kunnen de opgevan gen lichtenergie vasthouden. Het beeld is vastgelegd maar nog niet zichtbaar. Dat wordt het pas na dat de film is ontwikkeld. De ontwikkelvloeistof scheidt het zilver van het zout, waarna het zilver neerslaat in de vorm van kleine korrels; het is zwart. Hoe meer licht er op een bepaalde plek is gevallen, hoe meer zilver daar zal neerslaan. Zo ontstaat een negatief beeld dat later tij dens het afdrukken weer positief op het papier komt. In kleur gaat het net zo, alleen zijn de zilver zoutkiemen dan gekoppeld aan kleurstoffen. Na de ontwikkeling wordt het zilverbeeld opgelost zodat alleen het kleurstofbeeld overblijft. Zelf beïnvloeden U kunt de korrelgrootte zelf beinvloeden, onder andere door een ontwikkelaar te kiezen die een fijne of juist een grove korrel veroorzaakt. Dit geldt voorname lijk voor zwartwit-foto's. Een fij ne korrel vergroot de detaillering van het beeld. Een grove korrel geeft een aparte sfeer aan de foto. Als u uw films niet zelf ontwik kelt kunt u ook invloed uitoefe nen op de korrelgrootte. Kies een hooggevoelige film. Hierin zitten meer en/of grotere zilverzoutkie men die vanzelf een grove korrel geven. Zeker wanneer u de foto flink laat vergroten tot bijvoor beeld 20 bij 28 centimeter. Te genwoordig is dat goedkoop, en zeker het proberen waard. Er zijn bepaalde onderwerpen die met een grove korrel meer in druk maken. Bijvoorbeeld drei gende luchten of oude gebou wen. Verder is het ook een gelief de techniek bij het maken van karakteristieke portretten. Vaak worden de foto's afgedrukt op papier met een hoog contrast waardoor de korrel nog beter uit komt. Wie eens een aparte foto wil maken zal aan deze techniek veel plezier beleven. Het is weer eens wat anders. Singer komt met een serie produk ten die het herstellen van kleding gemakkelijker moet maken. Een van die apparaten is de knope- naanzetter. Een licht en handzaam apparaat dat knopen met twee of vier gaten stevig aan textiel zet. Dit gebeurt met echt garen. Het af knippen van het garen gaat auto matisch en het verwisselen van ga ren kan heel snel gebeuren. By het apparaat dat 69,- kost worden een instructieboekje, een draadinste- ker, reservespoeltjes en reserve- naalden geleverd. Om reparaties aan kleding en woningtextiel te verrichten is er de Gat- en scheurhersteller. Om een klein gaatje te repareren snijdt het apparaatje de beschadigde plek rondom uit en vervangt dit door een passend stukje stof. Dit stukje stof wordt doormiddel van een speciale ronde plakker vastgezet. De reparaties zijn was- en stoom- bestendig. De scheurhersteller kost eveneens 69,- en wordt gele verd met accessoires en een in structieboekje. Niet alleen doe-het-zelf-lassers ziten vaak met het probleem dat de „vlamboog" tussen dun mate riaal en de elektrodepunt meteen tot doorbranden leidt. Ook pro fessionele lassers zitten met dat probleem. Een simpele, maar afdoende oplossing vond een Nederlandse lasdeskundige. Hij ontwikkelde de „plaatlastang", een hulpstuk dat op de elektrodehouder van de elektrische lastransformator wordt geklemd. By een las- stroom tussen 30 en 50 Ampère zorgt dit apparaatje ervoor dat de twee aan elkaar te lassen delen met een keurig rupsje aan elkaar worden „gebakken", zonder dat het dunne metaal wegbrandt. Het vergemakkelijkt ook het „aanstrijken" van de elektrode, bij éen lage lasstroom. Boven dien wordt tijdens het lassen au tomatisch de vlamboog (afstand tussen elektrodepunt en werk stuk) op de juiste afstand gehou den, omdat de elektrodehouder een soort veermechanisme heeft dat gestuurd wordt door de smoor- en transformatorspoel tjes in de plaatlastang. De houder van de plaatlastang kan elektroden van 1,5 en 2 mm bevatten. Een voor de hand lig gende toepassing van dit hulp stuk: laswerk aan het „blik" van de autocarrosserie. De prijs van de plaatlastang ligt rond de f 85,- Gereedschap- pen- en dhz-zaken hebben hem sinds kort in huis. En informeer anders by Ferm Bakker Junior in Genemuiden, tel. 05208-55077. De bekendste lijmsoorten, zoals contactlym en de 'witte' (PVA) houtlijm brengen een directe verbinding tot stand tussen de materialen die je aan elkaar moet hechten. Een goede hechting vereist dan ook een over het tota le lijmoppervlak 'pakkende' aan sluiting tussen die materialen. Als ze niet goed op elkaar aan sluiten, dan werkt de lijm niet. Er zijn echter ook 'vullende' ly- men. Ze dienen niet alleen als 'hechtmiddel', maar kunnen ook als reparatie- en vulmiddel wor den gebruikt. Expoxy- en polyurethaanlij- men doen in dit opzicht soms wonderen. Stel dat je een hout- verbinding, zoals bijv. een pen en-gat, hebt gemaakt en het zaag- en beitelwerk is een beetje mis lukt... ruimte tussen de delen die eigenlijk 'zuigend' in elkaar zou den moeten sluiten. In zulke ge vallen is een vullende lym de op lossing. Twee componenten-epoxylijm vult wél, is voor een hele reeks van houtverbindingen echter vrij duur. Constructielym op polyu- rethaan-basis is goedkoper. Ook makkelijker verwerkbaar, want. er is een ééncomponentuitvoe- ring. Die lijm zet tijdens het uit- hardingsproces sterk uit, vult dus alle gaatjes, spleten en po riën. Nadeeltje: de expanderen de lijm kan gaan druipen. Daarop is sinds kort ook weer iets bedacht: een 'staande' lijm, verkrijgbaar onder de naam Kombi-Super. Die druipt of 'loopt' niet, is eigenlijk een soort vaste kit. Ook prima bruikbaar om gaatjes en scheuren in water- of c.v.-leidingen, radiatoren enz. te dichten. Hardt uit tot een staalsterke vulling, volkomen waterdicht Ook voor PVC-af- voerbuizen een puik reparatie middel. Behang Het spul waarmee behang wordt aangebracht wordt bijna nooit lym genoemd, maar "plak sel". Toch is het moderne be- hangplaksel een volwaardige lijm. Toch had dat stijfsel één voordeel: je maakte er zonder probleem een prachtig gladde, klontervrije pap van. Dat bleek bij de later verschenen poeder- vormige behangplaksel voor veel amateurbehangers wel eens erg moeilijk. Met dit probleem is echter af gerekend. De vloeibare, gecon centreerde behanglijm die nu verkrijgbaar is (Bison Behang plaksel) kan eenvoudig in het water gekieperd worden, één mi nuutje roeren, en er staat, een pot vol direct verwerkbaar plaksel klaar. Super snel heel speciale lijmsoort verkrijg baar. De soortnaam is „cyanoa- crylaatlijm", geleverd in kleine pipetjes met een inhoud van slechts een paar gram. Een wa terheldere vloeistof met inder daad superieure hechtings kracht, zeer snel uithardend (van enkele tot tientallen seconden) en geschikt voor een uiteenlo pend aantal materialen. Je kunt er bijvoorbeeld een gebroken brilmontuur mee repareren, of een in twee stukken gevallen tandprothese mee helen. Kleine knopjes van elektronische appa raten mee vastlijmen, een V- snaar van kunststof of rubber van een breuk verlossen, een af gesprongen voetje van een dier bare kristallen glas onzichtbaar aan de kelk zetten. Het is een lijm voor kleine „puntverbindingen", waarvoor maar een druppeltje nodig is. De prijs van 6 8 gulden voor slechts enkele grammetjes is dan ook verantwoord, want uit zo'n pipetje haalt je een flink aantal reparaties. Overigens wel een lijm om voorzichtig mee om te springen. Komt er een druppeltje op je vin ger en je houdt die even tegen een buurvinger, dan zitten die twee ledematen onwrikbaar aan elkaar vast! Cyanoacrylaatlijm is ook heel kwaadaardig voor de ogen, en verspreidt bovendien een kwalijke damp. Oppassen dus, en beslist niet in handen van kinderen geven. Het pipetje moet (zeker als hot aangesproken is) koud bewaard worden. Koelkasttemperatuur vertraagt het verouderingspro ces. Komt de lijm niet waterdun, maar ietwat stroperig uit het pi petje, gooi het dan maar weg, want dan is er niets meer mee te beginnen. Prima dhz-werkkledij is een overall van vinyl. Daarop plakt textiellym uiteraard niet. Een manier om op zo'n plasticpak versterkingsstukjes of verstel werk aan te brengen: lymen met Bisonyl. Hetzelfde spul waarmee je opblaasbare kinderbadjes, zwemringen, speelbootjes enz. repareert als er een lek in zit. De verstevigingslapjes op knieën en ellebogen moeten uiteraard ook van vinyl zyn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 21