De vrijheid van Van Dale Wij leven vrij... en blij? DRUGS HOE VRIJ ZIJN WIJ? WELK PROBLEEM BEOR06TON2E VRklHEID m H0N6ER 1 Twee derde van de ondervraagden vindt dat er in Nederland meer dan genoeg vrij heid is. 22 procent vindt zelfs dat er veel te veel vrijheid is. Ruim 12 procent meent dat Nederland te weinig vrijheid biedt. Er is juist genoeg vrijheid in dit land, aldus 21 procent. Mensen die hun mate van vrijheid kun nen vergelijken met de periode 1930 tot 1980 (met uitzondering van de Tweede We reldoorlog) vinden in meerderheid dat er destijds net genoeg of te weinig vrijheid was. Conclusie: de vrijheidsbalans is door geslagen. Bijna de helft van de Nederlanders lapt een of meer wetten aan de laars: zij vinden bepaalde vormen van burgerlijke onge hoorzaamheid soms toelaatbaar. Zes van de tien vinden dat er te weinig vrijheid is op het gebied van euthanasie. Zo'n 45 procent meent dat de winkels lan ger of op andere tijden geopend moeten zijn. „Hoe beoordeelt u nu de vrijheid in Ne derland?"^ procenten) Er is veel te veel vrijheid 22 Er is veel vrijheid 45 Er is juist genoeg vrijheid 21 Er is weinig vrijheid 9 Er is veel te weinig vrijheid 3 Een opmerkelijk feit is dat driekwart van de aanhangers van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie (WD) vindt dat er in Nederland veel of te veel vrijheid is. Een iets hoger percentage treffen we aan bij CDA-stemmers (80 procent) en de stemmers op de kleine rechtse partijen (82 procent). Ruim de helft van de PvdA en klein-linkse partijen vindt dat dit land te veel vrijheid biedt. De PvdA-stemmers zijn van alle par tijen het meest tevreden: zij scoren met dertig procent het hoogst in de categorie 'genoeg vrijheid'. Hoe tolerant zijn wij ten opzichte van pornografie? Zes van de tien Nederlanders vindt dat er op het terrein van de porno te veel vrijheid heerst. De CDA'ers en stemmers op klein-rechtse partijen springen er wat dat betreft uit. Ruim driekwart van de confessionelen vindt dat het met de pornografie wel wat minder kan. Drie procent van de geënquê teerden zegt niet aan zijn trekken te komen met het huidige porno-aanbod. De hoger opgeleiden zijn wat toleranter als het om pornografie gaat. De helft van de mensen met een HBO-opleiding en een uni versitaire studie achter de rug menen dat er te veel pornografie is. Van de mensen met een lagere opleiding dan MAVO vindt 68 procent dat er te veel vrijheid is op het gebi<$ van porno. Beduidend meer vrouwen (72 procent) dan mannen (50 procent) willen dat de vrij heid op het terrein van de pornografie wordt ingedamd. De tolerantie neemt toe naarmate het inkomen hoger wordt. Voor ruim 70 procent van de ondervraagden met een jaarsalaris beneden de 20.000 gulden mag het wel wat minder, terwijl hetzelfde geldt voor bijna de helft van de mensen met een jaarinkomen hoger dan 60.000 gul den. Hoger opgeleide Nederlanders zijn wat porno betreft iets liberaler dan laag opgeleide. GEM-/PVDA7CDA/WD Er is te weinig vrijheid 3 3 2 3 Er is juist genoeg vrijheid 36 43 23 42 Er is te veel vrijheid 61 54 75 55 KL.LINKS/KL.RECHTS/NIET STEMMERS Er is te weinig vrijheid 5 5 3 Er is juist genoeg vrijheid 45 16 38 Er is te veel vrijheid 51 79 59 WINKELSLUITINGSWET De huidige openingstijden van de win kels moeten gehandhaafd blijven. Dat vindt ruim de helft (52 procent) van de geënquêteerden. Aanhangers van klein- rechtse partijen en werklozen zeggen meer dan gemiddeld dat de winklsluitingswet te veel vrijheid biedt. Voor hogere employées en ambtenaren (61 procent) daarentegen laat deze wet te weinig ruimte over. Ook de zelfstandigen (53 procent) sluiten zich hier bij aan en mensen met een jaarinkomen ho ger dan 45.000 gulden (56 procent). MAXIMUM SNELHEID De helft van de Nederlanders vindt het goed dat er een maximum snelheid is vast gesteld. Verschillen treffen we aan bij jon geren en WD-stemmers. Die zeggen dat de maximum snelheid hun te weinig vrijheid biedt. Naarmate het inkomen hoger wordt neemt het begrip voor de 100-kilometer- grens af. Mannen willen het gaspedaal va ker dieper indrukken dan vrouwen. Bij mensen boven de 60 jaar ligt het percenta ge dat vindt dat er op het terrein van de maximum snelheid te veel vrijheid is, ho ger dan het gemiddelde. Er is te weinig vrijheid 24 31 16 Er is juist genoeg vrijheid 51 46 57 Er is te veel vrijheid 25 23 27 EUTHANASIE Een meerderheid van het Nederlandse volk (58 procent) vindt dat de wetgeving die de euthanasie regelt, te veel beperkin gen oplegt. Dat percentage is hoger onder humanisten en mensen die geen geloof sovertuiging aanhangen (resp. 90 en 75 pro cent). Het percentage daalt naarmate men ouder wordt. Zo vindt 67 procent van de jongeren beneden 25 jaar dat de wetgeving wat losser moet worden, bijna de helft van de mensen boven de 45 deelt die mening. De aanhang van de klein-.-echtse partijen vindt dat er veel te veel vrijheid op het ge bied van de euthanasie. „Wat vindt u van de vrijheid als het gaat om euthanasie?"(in procenten) GEMiPVDA/CDA/WD Er is te weinig vrijheid 58 74 35 62 Er is juist genoeg vrijheid 25 19 37 29 KL. LINKS (eerste koloml KL. RECHTS (tweede kolom) NIET STEMMERS (derde kolom) Er is te weinig vrijheid 78 22 63 Er is juist genoeg vrijheid 17 16 20 5 62 17 f/fafiorl WOK RAPPORTCIJFER SEEFT DE NEDERLANDER VOOR ZIJN VRIJHEID mi tien 6% mi iwcn io% mt Wiacfit 2A% rr™Tw een xwen 28% namm Wl TXi, 12% m een vijf 6% rntvwc i% een cbui o,8% een ttoec o^z een Mn 0.2 een nul or. 6RIS IETS. MAAR WAT?' 2JNL00S!/ HOE BEOORDEELT U VRIJHEID IN NEDERLAND? n n 3 Y§7 jëf TEWEIW6 WEWUJ JUST6&06 VEEL 1 VEELTE VBi. Er is te veel vrijheid door Nico Scheepmaker In de loop der jaren heeft het woord VRIJHEID steeds meer betekenis ge kregen. En ook meer betekenissen. In de Van Dale van 1924 telt het lemma VRIJHEID (toen nog in hoofdletters) nog maar 91 woorden. In de Van Dale van 1950 waren dat er al 262 (bijna drie keer zo veel dus), en in 1984 waren er 368 woorden aan vrijheid (inmiddels met kleine letters, want de techniek schrijdt onweerstaanbaar voort) ge wijd. Vergelijking leert dat de vrijheid in Van Dale-1950 dichter bij de vrijheid in Van Dale-1984 staat, ondanks de 34 jaar verschil, dan bij de vrijheid in Van Da- le-1924, die slechts 26 jaar met die van 1950 verschilt. Maar tussen de Van Da- les van 1924 en 1950 hebben een we reldoorlog en een koude oorlog ge woed, dat heeft blijkbaar aangetikt. De eerste betekenis van VRIJHEID in Van Dale-1924 is wel erg slapjes en negatief geformuleerd: 'het tegenover gestelde van gevangenschap en slaver nij: zijn vrijheid herkrijgen, niet meer gevangen gehouden worden: weinig gebonden zijn: veel vrijheid genieten - losheid, vaardigheid: die schilder heeft eene groote vrijheid in 't penseel'. Zestig jaar later begint Van Dale al dus: 'I (abstr.) het vrij-zijn in de versch. bet. van het woord; 1. onbelemmerd heid: vrijheid van beweging, van han deling; - het vrij. niet-onderworpen of afhankelijk zijn als natie: strijden voor de vrijheid; voor de vrijheid van Euro pa; het kunnen gaan en staan waar men wil, m.n. tgov. gevangenschap: ie mand in vrijheid stellen; zijn vrijheid herkrijgen, niet meer gevangen gehou den worden Aha, hier pas komen we aan de eer ste betekenis die Van Dale-1924 aan VRIJHEID toekende. De Van Dale- 1984 gaat dan nog een tijdje door, dat mag u zelf gaan controleren, in uw boe kenkast of in de openbare bibliotheek. Maar het is wel aardig en typerend de voorbeeldzinnen met 'vrijheid' van Van Dale-1924 te vergelijken met die van Van Dale-1984: Van Dale-1924 zijn vrijheid herkrijgen veel vrijheid genieten die schilder heeft eene groote vrijheid in 't penseel burgerlijke vrijheid vrijheid blijheid vrijheid van beweging, van spreken, van drukpers zich vrijheden veroorloven dichterlijke vrijheid ik neem de vrijheid, u te herinneren de vrijheden van den adel de vrijheid van Turnhout. Van Dale-1984 de vrijheid van beweging, van hande ling strijden voor de vrijheid; voor de vrij heid van Europa iemand in vrijheid stellen zijn vrijheid herkrijgen veel vrijheid genieten de vrijheid van de zee persoonlijke vrijheid vrijheid is een humanistisch ideaal de leuze van de Franse revolutie was: vrijheid, gelijkheid, broederschap vrijheid is: de verdeling van de macht vorming over allen die aan de uitoefe ning van de macht zijn onderworpen (J. Bierens de Haan) vrijheid, blijheid vrijheid van meningsuiting (van spre ken), van godsdienst, van vereniging en vergadering vrijheid van drukpers vrijheid van beroep en bedrijf hij was uitstekend opgevoed met veel vrijheid (Kuik) vrijheid van geweten, van gedachte, van onderzoek daartoe vind ik geen vrijheid ik neem de vrijheid, u te herinneren aan... vrijheid van ongewenste bijwerkingen de vrijheid die diplomatieke personen genieten met betrekking tot in- en uit voer van goederen voor persoonlijk ge bruik de vrijheid van zijn optreden er is volkomen vrijheid van tekening, in rijke afwisseling van vormgeving en uitdrukkingswijze (G. Knuttel) zich vrijheden veroorloven dichterlijke vrijheid de vrijheden van de adel de vrijheid van Turnhout. Enkele voorbeeldzinnen uit 1924 heb ben in 1984 het loodje moeten leggen: die vrijheid in 't penseel, de burgerlijke vrijheid (ook niet meer terug te vinden onder 'burgerlijk'!) en vrijheid van be weging (nog wel als 'vrij zijn in zijn be wegingen' terug te vinden bij 'bewe ging'). 'Vrijheid, blijheid' heeft er 60 jaar later een komma tussen gekregen, en beide lemma's sluiten af met die his torische 'vrijheid van Turnhout' in de betekenis van: rechtsgebied van een vrije stad. Is er in de Van Dale-1950 nu nog iets bij gekomen sinds 1924 dat in 1984 weer geschrapt is? Jazeker: 'de dubbe le strijd, dien hij streed voor de onaf hankelijkheid van ons vaderland, voor de vrijheid van Europa (Potgieter)' werd teruggebracht tot het ongeïdenti ficeerde 'voor de vrijheid van Europa'. Vrijheid van inkorting. Wat valt nu op, als je 1984 met het vooroorlogse 1924 vergelijkt? Dat het vooral de uitdrukkingen als 'persoon lijke vrijheid', 'vrijheid van meningsui ting', 'vrijheid van godsdienst', 'vrij heid van vereniging', 'vrijheid van ver gadering', 'vrijheid van beroep en be drijf, 'vrijheid van geweten' ('gewe tensvrijheid' vermeldde de Van Dale- 1924 al wel), 'vrijheid van gedachte' en 'vrijheid van onderzoek' zijn die sinds 1924 gemeengoed zijn geworden. Door de bank genomen dus de uitdrukkin gen waarin de persoonlijke vrijheid in het geding is. Als het waar is dat een woordenboek een spiegel is van wat er leeft in een maatschappij, dan is dat een bemoedigend teken. Hoewel, is dat nu wel zo? Kan het ook niet zijn dat er rond de 'vrijheid' tegenwoordig zoveel meer woorden ge sponnen worden omdat die vrijheid aan alle kanten wordt bedreigd? 'Mi lieu' in de betekenis van 'het geheel der uitwendige omstandigheden die van invloed zijn op het welzijn van de be volking van een gebied of van de mens heid in het algemeen, zoals de toestand van de atmosfeer, van het water, over heersende geluiden (lawaai) enz.' (Van Dale 1984) bestond nog niet voor de Van Dale-1924. Maar dat betekent niet dat het milieu nu minder bedreigd wordt, integendeel. Dat kan dus ook voor de vrijheid gelden. Toch is er re den voor optimisme: in beide gevallen betekent het, dat er meer aandacht is voor de vrijheid en het milieu, om wel ke reden dan ook! WERKLOOS HEID KERNWAPENS, ATOOMBOM MISDAAD ZURE REGEN MILIEU MET HOEVEEL GEZINNEN GAflT UOM? •1 m MET NIEMAND p t IJ I c= HOE BIN 2UN WE MET ONS INKOMEN? ZEER GOED Si GOED St VOLDOENDE £6% MATIG <S>% SLECHT ZEER SLECHT 11% ABORTUS De meningen zijn verdeeld als het om het abortusvraagstuk gaat. Van de onder vraagden zegt 38 procent dat er juist ge noeg vrijheid is op het terrein van abortus. Ongeveer een derde van de Nederlanders ziet de abortuswetgeving liever versoe peld. De touwtjes moeten strakker worden aangetrokken, vindt 28 procent. De helft van de CDA-stemmers meent dat er te veel vrijheid op dit gebied is. De to lerantie ten opzichte van abortus neemt toe naarmate men jonger is en de opleiding van de geënquêteerden hoger is. Mannen en vrouwen denken ongeveer gelijk over de abortus-vrijheid. GEM./PVDA/CDA/WD Te weinig vrijheid 34 49 10 32 Juist genoeg vrijheid 38 38 40 48 Te veel vrijheid 28 13 50 20 KL. LINKS (eerste kolom) KL. RECHTS (tweede kolom) NIET STEMMERS (derde kolom) Te weinig vrijheid Juist genoeg vrijheid Te veel vrijheid Te weinig vrijheid Juist genoeg vrijheid Te veel vrijheid 55 10 38 35 13 38 10 77 24 31 34 39 39 30 27 vindt dat er te veel vrijheid is op het gebied van verdovende middelen. Vooral stem mers op CDA, VVD en klein-rechts hebben grote moeite met het liberale drugsbeleid. Zeven procent van de mensen onder de 45 jaar vindt dat het drugsbeleid moet wor den versoepeld. PVDA/CDA/VVD Te weinig vrijheid 5 8 3 Juist genoeg vrijheid 8 5 Te veel vrijheid 86 78 92 KL. LINKS (eerste kolom) KL. RECHTS (tweede kolom) NIET STEMMERS (derde kolom) Te weinig vrijheid 16 2 5 Juist genoeg vrijheid 17 2 9 Te veel vrijheid 67 96 86 Bijna tweederde van de Nederlandse be volking meent dat er op het gebied van al coholgebruik te veel vrijheid is. Een derde is tevreden met de huidige situatie. Politie ke partijen ontlopen elkaar niet zo veel in hun opvattingen over alcoholgebruik. WD'ers en aanhangers van klein-links zijn naar verhouding het meest tolerant. De helft van de ondervraagde Nederlan ders is het eens met de stelling „Er is juist genoeg vrijheid ais het gaat om roken". Jongeren en mensen in de laagste inko mensgroep zijn het vaakst tegen deze stel ling. Van hen 6 procent voelt zich in het rookvrijheid beperkt. Wat vindt u van vrijheid als het gaat om alcoholgebruik en roken? (procenten) ALCOHOL GEBRUIK B0KEN Te weinig vrijheid z 4 Juist genoeg vrijheid 33 50 Te veel vrijheid 65 46 UITSPRAKEN Bent u het eens of oneens met de volgende uitspraken (in procenten) EENS/ONEENS De Centrumpartij moet verboden worden 55 45 De overheid mag geen loonmaatregelen opleggen 50 50 Ambtenarenstakingen moeten verboden worden 42 58 Stakingen tegen regerings maatregelen toegestaan 65 35 Een school mag een homo seksuele leraar ontslaan 25 75 Vrouwen moeten bij gelijke kwaliteiten voorrang krijgen bij sollicitaties 19 81 Wat is de mening van vakbondsleden en ongeorganiseerden over loonmaatregelen en stakingen? (in procenten) FNV/CNV/MHP/ANDERE/GEEN Staken tegen EENS 87 59 17 62 63 regerings- ONEENS 13 41 53 38 37 maatregelen mag dat homoseksuelen om hun geaardheid mo gen worden ontslagen. De mannelijke geën quêteerden vallen iets onder het gemiddel de: 72 procent van hen vindt deze vorm van discriminatie onaanvaardbaar. Ruim drie kwart van de vrouwen (78 procent) is tegen het recht van scholen om homo's te ont slaan. Een ruime meerderheid (81 procent) vindt het onzin dat vrouwen bij gelijke kwalitei ten voorrang moeten krijgen bij sollicita ties. Mannen zijn aanzienlijk vaker tegen deze vorm van positieve discriminatie dan (85 tegen 76 procent). Links-geo- WD'ers en confessionelen. Desondanks is toch nog rond de 7 van de 10 linkse Neder land tegen positieve dicriminatie van GEM., PVDA. CDA, VVD, KL. LINKS, KL. RECHTS, GEEN. VROUWEN. MANNEN. EENS: 19 28 14 11 31 10 17 24 15 DE RESULTATEN VAN EEN ENQUÊTE NAAR DE VRIJHEIDSBELEVING IN NEDERLAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1985 | | pagina 23